Kirjanpitäjän palkka

Susa

Tahtoisin tietää mitä tilinpäätöstaitoinen kirjanpitäjä tienaa bruttona kuukaudessa? Itse olen aloittanut hieman alle 3 kuukautta sitten työt tilitoimistossa, aikaisempaa tilitoimistokokemusta ei ole. Koulutukseltani olen tradenomi. Minun palkka on 1600 euroa / kk. Työnantaja ei suostunut maksamaan suurempaa palkkaa, koska kuulemma muutkaan eivät saa enempää... Onko palkkani ihan normia vai alakanttiin? Mitä te muut kirjanpitäjät tienaatte? Onko mitä etuuksia? Kai KLT-kirjanpitäjä saa enemmän kuin 1600 e/kk?? Miten ylityöt korvataan? Niitähän tällä alalla taitaa tulla rutkasti... Tradenomiliiton palkkasuosituksien mukaan minun pitäisi tienata bruttona vähintään yli 2000 eur / kk, mikäli olen alan töissä... Suurin osa kirjanpitäjistä lienee merkonomeja, joten miekin voisin tehdä tulevaisuudessa vaativampia tehtäviä, kun ensin oppisi käytännön taloushallintoa :)

16

10852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linjassa

osaamisesi ja koulutuksesi kanssa, eli turhaan haaveilet vielä sitä kahta tonnia kuussa. Vastavalmistunut trade ei ole vielä mikään oikea ammattilainen vaan tiedot ja taidot hankitaan työelämässä. Keltanokkana saat tyytyä tuohon palkkaan, mutta sitten kun olet oikeasti tilinpäätöstaitoinen ja mahdollisesti suoritat KLT-tutkinnon niin pääset yli kahden tonnin.

Tilitoimisto on erittäin hyvä ponnistuslauta järeämpiin taloushallinnon töihin. Itse jaksoin alalla lähes kymmenen vuotta, nyt tienaan yhden yrityksen hoitamisesta reilusti yli tonnin enemmän kuussa kuin tilitoimistoaikoina. Hoidan yksin kaiken taloushallintoon liittyvän, eikä ole ylitöitä vaan hommat hoituu normiajassa.

Tilitoimistoalallahan on nykyisin oma tes, miksipä et katsoisi sieltä sitä palkkaa?

• Merkonomikirjanpitäjä

Joo on tilitoimistoalalla oma tes vaan ei ole vielä yleissitova eli työnantajaliittoon kuulumattoman työnantajan ei tarvitse sitä noudattaa...Jos katsot ko. tes(tilitoimihenkilöt) vähimmäispalkkaa saat ihan "hyvää" palkkaa siihen nähden. Riippuu tietysti missä olet töissä, pääkaupunkiseudulla ehkä saa paremmin. Työnantajat eivät todellakaan arvosta kirjanpitäjiä, varsinkaan pienet toimistot. Kaikki yritetään repiä työntekijän selkänahasta. Auta armias jos jäät sairaslomalle, huh huh. Siitä kuulet seuraavan puolivuotta kuinka muut joutuivat työsi tekemään.

Ylitöitä riittää varsinkin keväisin. Useammat työnantajat soveltavat ns. liukumia. Eli "ylityöt" ovat lisätöitä joista ei makseta ylityökorvausta. Liukimilla on tietty yläraja jonka jälkeen vasta menee ylityöksi. Yleensä liukumat täytyy pitää vapaana eli ei makseta rahana. Jos maksetaan niin vain tunti tunnista periaatteella.

• alat
        Merkonomikirjanpitäjä kirjoitti:

Joo on tilitoimistoalalla oma tes vaan ei ole vielä yleissitova eli työnantajaliittoon kuulumattoman työnantajan ei tarvitse sitä noudattaa...Jos katsot ko. tes(tilitoimihenkilöt) vähimmäispalkkaa saat ihan "hyvää" palkkaa siihen nähden. Riippuu tietysti missä olet töissä, pääkaupunkiseudulla ehkä saa paremmin. Työnantajat eivät todellakaan arvosta kirjanpitäjiä, varsinkaan pienet toimistot. Kaikki yritetään repiä työntekijän selkänahasta. Auta armias jos jäät sairaslomalle, huh huh. Siitä kuulet seuraavan puolivuotta kuinka muut joutuivat työsi tekemään.

Ylitöitä riittää varsinkin keväisin. Useammat työnantajat soveltavat ns. liukumia. Eli "ylityöt" ovat lisätöitä joista ei makseta ylityökorvausta. Liukimilla on tietty yläraja jonka jälkeen vasta menee ylityöksi. Yleensä liukumat täytyy pitää vapaana eli ei makseta rahana. Jos maksetaan niin vain tunti tunnista periaatteella.

Eipä ole häävit palkat tilitoimistoalallakaan. 2000 eur/kk on nykypäivän matalapalkkaraja, joten vaatimattomat ovat unelmasi jos tuo raja on taivas. Suosittelen nopeasti että keskität kaikki voimasi uuden työpaikan etsimiseen tai nopeaan etenemiseen yrityksen sisällä. Kannattaa myös muistaa että nykyään se ahkerin työntekijä harvoin ylenee nopeiten yrityksen sisällä vaan se joka taitaa yrityksen sisällä olevan psykologisen pelin ja tarpeen mukaan osaa raivata esteet pois oman menestymisen edestä.

• Tilien kanssa päivittäin
        Merkonomikirjanpitäjä kirjoitti:

Tässä tilitoimistomaailmassahan sitä "paikallista sopimista" nyt sitten on, mitä ovat suureksi kauhukseni puoli Suomea alkanut haaveilemaan.

Orjatyöstä ja huono palkka!

• Christiane

käsitykseni mukaan tilitoimistoissa on TODELLA huonot palkat. Ei millään pahalla, mutta mun mielestä 1600e/kk on ihan sairaan huono jopa alkupalkaksi, ainakin pk-seudulla.

Olen kuitenkin samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa siitä, että tämä työ on kyllä sellaista jossa ammattitaito karttuu vasta työkokemuksen myötä. Valitettavasti vastavalmistunut ei ole kovin vahvoilla. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kirjanpitäjän työ on kokonaisuudessaan sen verran vaativaa - siis silloin kun se käsittää kaikki osa-alueet - että kyllä siitä on maksettava kunnon korvaus.

Itse olen töissä pk-seudulla keskisuuressa yrityksessä. Aloitin 3,5 vuotta sitten vastavalmistuneena, jolloin vastasin pääasiassa reskontrista ja palkkani oli 1750e/kk. Toimenkuvani on tietysti "rikastunut" tässä vuosien mittaan, kun osaaminen on karttunut ja palkkani on nyt 2600e/kk.

• ---anne---

Palkkasi on oikea, koska parikymmentä vuotta kirajpitäjinä olleet eivät saa paljoa enempää.Ovat saaneet vain palkkojen noustessa pienen korotuksen.
      Nyt puhutaan vain hoitajien ja opettajien korotuksista, pitäisi myös palkkoja korottaa toimistoalalla, koska siellä on myös nykyisin amk:n koulun käyneitä kuten hoitajat ja insinöörit ja heillä on huomattavasti isommat palkat.
      Tradenomi-liiton suositukset ovat yläkanttiin ja heillä on tavoitteena toimiminen esimiestehtävässä, kuten pääkirjanpitäjä tai toimiston esimies.

• tehdä?

Kannattaako edes ko. työtä tehdä kun palkat ovat noin heikkoja. Monella muulla alalla palkat ovat paljon parempia. Jos hakijoita aina vain löytyy ko. alalle oli palkat kuinka kehnoja tahansa niin se alan palkkataso ei tule nousemaan, mutta jos asia on toisin päin että ala heikon palkkatason vuoksi ei kiinnosta ja kanditaatteja ei löydy niin palkat tulevat aivan varmasti nousemaan kuten esim. rakennusalalla. Elämä on valintoja täynnä, itse en tyytynyt pieni palkkaisiin toimistohommiin vaan kehitin itseäni ja hain koko ajan parempaan tehtävään ja nyt ollaan ihan kohtuu palkkaisessa työssä ja palkkaa tulee nettona se 2000 euroa kuussa, eikä kyse ole edes pääkaupunki seudusta.

• Christiane
        tehdä? kirjoitti:

Kannattaako edes ko. työtä tehdä kun palkat ovat noin heikkoja. Monella muulla alalla palkat ovat paljon parempia. Jos hakijoita aina vain löytyy ko. alalle oli palkat kuinka kehnoja tahansa niin se alan palkkataso ei tule nousemaan, mutta jos asia on toisin päin että ala heikon palkkatason vuoksi ei kiinnosta ja kanditaatteja ei löydy niin palkat tulevat aivan varmasti nousemaan kuten esim. rakennusalalla. Elämä on valintoja täynnä, itse en tyytynyt pieni palkkaisiin toimistohommiin vaan kehitin itseäni ja hain koko ajan parempaan tehtävään ja nyt ollaan ihan kohtuu palkkaisessa työssä ja palkkaa tulee nettona se 2000 euroa kuussa, eikä kyse ole edes pääkaupunki seudusta.

No kyllähän palkka riippuu ihan siitä, minkälainen toimenkuva on kyseessä. Monet aloittavat kirjanpitäjänä ja etenevät siitä lopulta talouspäälliköksi, controlleriksi jne. Toiset taas perustavat omia tilitoimistoja, jolloin määrittelevät itse palkkionsa.

Tietääkseni palkat ovat huonoja pääasiassa vain tilitoimistoissa. Kyllä kirjanpitäjät, jotka työskentelevät isommissa yrityksissä tienaavat ihan kohtuullisesti ja hyvistä kirjanpitäjistä on itseasiassa jopa pulaa. Laskentatoimi on siitä hyvä ala, että sillä alalla lähes aina löytyy töitä. Lisäksi itsensä voi työllistää kohtuullisen pienellä pääomalla. Uskon, että palkkojen pienuuteen vaikuttaa osalta sekin, että naiset eivät vaatimattomina vaadi enempää ja tietysti eivät kaikki tee tätäkään työtä pelkästä rahasta.

• AtteK
        Christiane kirjoitti:

No kyllähän palkka riippuu ihan siitä, minkälainen toimenkuva on kyseessä. Monet aloittavat kirjanpitäjänä ja etenevät siitä lopulta talouspäälliköksi, controlleriksi jne. Toiset taas perustavat omia tilitoimistoja, jolloin määrittelevät itse palkkionsa.

Tietääkseni palkat ovat huonoja pääasiassa vain tilitoimistoissa. Kyllä kirjanpitäjät, jotka työskentelevät isommissa yrityksissä tienaavat ihan kohtuullisesti ja hyvistä kirjanpitäjistä on itseasiassa jopa pulaa. Laskentatoimi on siitä hyvä ala, että sillä alalla lähes aina löytyy töitä. Lisäksi itsensä voi työllistää kohtuullisen pienellä pääomalla. Uskon, että palkkojen pienuuteen vaikuttaa osalta sekin, että naiset eivät vaatimattomina vaadi enempää ja tietysti eivät kaikki tee tätäkään työtä pelkästä rahasta.

Niin syitä yleensä työnteolle on monia. Itsellä motiivina on pelkästään oman elintason rahoittaminen. Mitä pienemmällä työpanoksella tulee enemmän rahaa sitä parempi. Jos talouteni olisi siinä kunnossa ettei töitä tarvitsisi rahan takia tehdä niin en varmasti enään päivätyössäni jatkaisi sillä saman ajan voisi käyttää paljon kehittävämmin. Kirjanpito on aika yksinkertaista työtä ja tästä syystä palkatkin ovat melko vaatimattomia. Sitten asiat parenee kun mennään talouden suunnittelun puolelle pelkän varsinaisen kirjanpidon sijaan.

• Christiane
        AtteK kirjoitti:

Niin syitä yleensä työnteolle on monia. Itsellä motiivina on pelkästään oman elintason rahoittaminen. Mitä pienemmällä työpanoksella tulee enemmän rahaa sitä parempi. Jos talouteni olisi siinä kunnossa ettei töitä tarvitsisi rahan takia tehdä niin en varmasti enään päivätyössäni jatkaisi sillä saman ajan voisi käyttää paljon kehittävämmin. Kirjanpito on aika yksinkertaista työtä ja tästä syystä palkatkin ovat melko vaatimattomia. Sitten asiat parenee kun mennään talouden suunnittelun puolelle pelkän varsinaisen kirjanpidon sijaan.

Niin, sanoisin että kirjanpito on yksinkertaista, kun se käsittää pelkästään reskontrat ja jotain muuta helposti opittavaa alan rutiinia. Se ei ole helppoa silloin, kun pitää suoriutua konsernitilinpäätöksestä tai esimerkiksi konsolidoinnista. Näitä toimenkuvia kun todella on moneen junaan. Jos joku kuvittelee, ettei kirjanpidossa pidä osata muuta kuin debet ja kredit, niin on kyllä ihan metsässä. Tässä työssä ei todella hyväksi voi tulla kuin useiden vuosien kokemuksen kautta.

Itse en tee työtä pelkästään siksi, että se "rahoittaa elintasoni". Tietysti palkka on tärkeä osa motivaatiota, mutta kyllä työn on olennaisena osana elämää oltava myös itselle mielekästä. Se, että menestyy työssään, antaa ihan omanlaistansa tyydytystä ja on eräänlainen tapa toteuttaa itseään. Tekisin töitä, vaikkei olisi pakko. Harmillista sinulle, että työnteko noin harmittavasti haittaa vapaa-aikaasi:)

• AtteK
        Christiane kirjoitti:

Niin, sanoisin että kirjanpito on yksinkertaista, kun se käsittää pelkästään reskontrat ja jotain muuta helposti opittavaa alan rutiinia. Se ei ole helppoa silloin, kun pitää suoriutua konsernitilinpäätöksestä tai esimerkiksi konsolidoinnista. Näitä toimenkuvia kun todella on moneen junaan. Jos joku kuvittelee, ettei kirjanpidossa pidä osata muuta kuin debet ja kredit, niin on kyllä ihan metsässä. Tässä työssä ei todella hyväksi voi tulla kuin useiden vuosien kokemuksen kautta.

Itse en tee työtä pelkästään siksi, että se "rahoittaa elintasoni". Tietysti palkka on tärkeä osa motivaatiota, mutta kyllä työn on olennaisena osana elämää oltava myös itselle mielekästä. Se, että menestyy työssään, antaa ihan omanlaistansa tyydytystä ja on eräänlainen tapa toteuttaa itseään. Tekisin töitä, vaikkei olisi pakko. Harmillista sinulle, että työnteko noin harmittavasti haittaa vapaa-aikaasi:)

Täyttä totta ainakin osittain. Varsinainen kirjanpito itsessään on edelleenkin melko yksikertaista työtä mihin on "selvät" säännökset, sitten kun mennään talouden suunnittelun pariin jota tilinpäätöskin eräänä osana on, vaaditaan enemmän käytännön taitoa ja ymmärrystä säännöksiin sekä niiden hyväksi käyttöön kyseessä olevan yrityksen taloudellisen edun maksimoiseksi. Niin mielenkiintoinen dilemma loppujen lopuksi tämä työnteko. Totesin vain että mikäli taloudellisesti se mahdollisuus olisi, että päivätyötä ei oman henkilökohtaisen talouden takia tarvitsisi tehdä niin varmasti löytäisin kehittävämpää käyttöä ajalleni kuin 7,5 h tuntia päivässä näprätä numeroiden parissa jokaisen työpäivän ollessa miltein samanlainen. Itseäni henkilökohtaisesti naurattaa sellaiset ihmiset jotka stressavat työtehtävien vuoksi tai yleensä ottaen ajavat itsensä loppuun saadakseen sen alle parin tonnin netto palkkansa käteen. Ei ole yksinkertaisesti sen arvoista näillä palkoilla.

• Christiane
        AtteK kirjoitti:

Täyttä totta ainakin osittain. Varsinainen kirjanpito itsessään on edelleenkin melko yksikertaista työtä mihin on "selvät" säännökset, sitten kun mennään talouden suunnittelun pariin jota tilinpäätöskin eräänä osana on, vaaditaan enemmän käytännön taitoa ja ymmärrystä säännöksiin sekä niiden hyväksi käyttöön kyseessä olevan yrityksen taloudellisen edun maksimoiseksi. Niin mielenkiintoinen dilemma loppujen lopuksi tämä työnteko. Totesin vain että mikäli taloudellisesti se mahdollisuus olisi, että päivätyötä ei oman henkilökohtaisen talouden takia tarvitsisi tehdä niin varmasti löytäisin kehittävämpää käyttöä ajalleni kuin 7,5 h tuntia päivässä näprätä numeroiden parissa jokaisen työpäivän ollessa miltein samanlainen. Itseäni henkilökohtaisesti naurattaa sellaiset ihmiset jotka stressavat työtehtävien vuoksi tai yleensä ottaen ajavat itsensä loppuun saadakseen sen alle parin tonnin netto palkkansa käteen. Ei ole yksinkertaisesti sen arvoista näillä palkoilla.

Samaa mieltä. Harvoin otan stressiä työasioista. Siitä pitää tietysti lähteä, että työ tulee tehtyä huolellisesti ja hyvin, mutta mihinkään ylivoimaisiin suorituksiin on näillä palkoilla turha venyä. Itse olen aika tarkka siitä, että ylimääräisestä hommasta tulee ylimääräinen korvaus. Mikään hyväntekeväisyyslaitos ei työntekijänkään pidä olla.

• AtteK
        Christiane kirjoitti:

Samaa mieltä. Harvoin otan stressiä työasioista. Siitä pitää tietysti lähteä, että työ tulee tehtyä huolellisesti ja hyvin, mutta mihinkään ylivoimaisiin suorituksiin on näillä palkoilla turha venyä. Itse olen aika tarkka siitä, että ylimääräisestä hommasta tulee ylimääräinen korvaus. Mikään hyväntekeväisyyslaitos ei työntekijänkään pidä olla.

Sellaisiakin ihmisiä löytyy, jotka tekevät ns. tappotahtia vapaaehtoisesti saamatta siitä mitään extraa ja edessä lopulta on täysi burnout. Omalla työpaikkalla ovat myös yrittäneet työtaakan nostamista kuitenkaan huomioimatta sitä varsinaista työntekijää nostamalla palkkaa lisääntyvien töiden suhteessa. Itse teen hyvin työtehtävät jotka sopimuksessa olevaan 7,5 tunnin päivittäiseen työaikaan mahtuvat. Ellei työtehtäviä pysty suorittamaan varsinaisen työajan sisällä niin ylitöihin jään kohtuudella mutta vain josta siitä maksetaan tyoehtosopimuksen mukainen ylityökorvaus. Talkoisiin en jää jotta yritys tekisi ennätys tulosta joka menisi lopulta osakkeenomistajien hyväksi työntekijän tyytyessä kiitoksiin jossain väsyneessa yrityksen "ollaan yhtä suurta perhettä" -palaverissa.

• Mietettä kerrakseen
        Christiane kirjoitti:

Mutta entäs me "rivikirjanpitäjät" jotka emme halua johtajaksi emmekä yrittäjäksi? Sama huono palkka seuraa perässä kuin hai laivaa. Mitä olette lopulta tehneet? Vaihtaneet alaa?Mitä?

Itse juuri harkitsen siirtymistä teollisuuden pariin, tienaa hieman enempi kuin nyt, mutta vastuu pienenee kärpäsen paskaan siitä mitä se on nyt.

• Trade02
        Mietettä kerrakseen kirjoitti:

Mutta entäs me "rivikirjanpitäjät" jotka emme halua johtajaksi emmekä yrittäjäksi? Sama huono palkka seuraa perässä kuin hai laivaa. Mitä olette lopulta tehneet? Vaihtaneet alaa?Mitä?

Itse juuri harkitsen siirtymistä teollisuuden pariin, tienaa hieman enempi kuin nyt, mutta vastuu pienenee kärpäsen paskaan siitä mitä se on nyt.

Elämä on valintoja täynnä. Itselläkin haussa koneenhoitajan paikka eräästä teollisuusyrityksestä ja aika isot saumat vielä saada ko. toimenkuva. Mielummin teen kolmivuorotyötä ja tienaan noin 37000 euroa vuodessa kuin teen töitä taloushallinnon puolella 23 000 euron/v nälkäpalkalla. Työajat eivät ole mitkään hauskimmat 3-vuorossa mutta kyllä hyvä palkka sen konpensoi. Nykyinen työni kirjanpidon parissa on välillä melko haastavaa ja mukavaa mutta heikot palkat pakottavat vaihtamaan alaa, ettei ole samassa jamassa vielä 5-10 vuoden päästä.

• paremmat

Katselin MOL:in sivuilta niin siellä haetaan Puolaan Suomenkielistä kirjapitäjää. Palkka 2362 - 3412 euroa/kuukaudessa. Täällä ansaitsee säälittävän 1900 euroa/kuukaudessa. Ei kyllä motivoi kovinkaan pitkään jatkamaan täällä. Paikka hakuun siis =).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe