Sidekudosreuma / SLE / Fibromyalgia ?

f123ly

Minulla on ollut pitkään tumavasta-aineet koholla, värjäyskuvio homogeeninen. Tutkittiin jo aikaisemmin SLE mahdollisuutta muiden oireiden vuoksi.

Nyt keuhkolääkäri kertoi, että anemiani todennäköisesti johtuu sidekudosreumasta, joka nostaa tulehdusarvoja ja ne taas puolestaan syövät veriarvoja aiheuttaen hemolyyttisen anemian. Tumavasta-aineet ja niiden värjäyskuvio tukee diagnoosia, samoin yhä lisääntyvät muut oireet.

Onko nyt kyseessä fibromyalgia, joka myös liitetään sidekudosreumaan, vaiko mikä? Miten teille jotka sairastalle sidekudosreuma on diagoosi tehty? Onko kyseessä sama tauti sen erimuodoin?

Se mikä vielä mietityttää on että anemiani hoitoon minulle asetettiin yli kuukausi sitten hormonikierukka (sterilisaatio tehty vuosia sitten). Googletin sairautta ja jostakin linkistä luin, että hormonikierukka ei ehkäisynä kävisi syystä että se voi pahentaa SLE:n oireita. Lisäksi minulla on tuon asentamisen jälkeen ollut jatkuvaa vuotoa, joten kuukautissuojien käyttökin alkaa pikku hiljaa tympiä, tuskin auttaa anemiaankaan kun tilanne muuttuikin tähän suuntaan.

Lisäksi esim. hiusten kunto on romahtanut, päänahka kipuilee nyt myös. Hiustenlähdöstä olen tosi huolissani myös. Mitä ohjeita hiusten- ja päänahan hoitoon olette saaneet?

Yksi SLE tapaus, ohjeineen
Olen 25-v. nainen ja sain juuri SLE-diagnoosin. Tapaukseni on ehkä lievä, mutta haluaisin tietoa, voinko itse mitenkään vaikuttaa elämiseni laatuun? Auttaako liikunta, ruokavalio ym.? Miten voisin itse auttaa itseäni voimaan paremmin?

Vastaus, Jukka Martio, dosentti, reumatologi:
Elämänsä laatuun voi tietysti jokainen vaikuttaa monin tavoin, mutta eri asia on, muuttuuko sairaus. Mitkään luonteiset hoitomuodot tai elämäntavat eivät korvaa mahdollisesti tarvittavaa lääkehoitoa. Silti elämäntavoilla voi olla vaikutusta ennusteeseen. Liiallista etenkin henkistä rasitusta on syytä välttää, infektiotaudit on hoidettava hyvin, turhia lääkkeitä (esimerkiksi sulfaa) ei pidä käyttää ja ehkä liiallinen auringonvalo on haitaksi. Osteoporoosi on uhkana, ja sen välttämiseksi liikunta, D-vitamiini ja kalsium pitää muistaa. Muutoin on turha popsia vitamiineja ja luontaistuotteita. Ravitsemukseen on hyvä kiinnittää huomiota ja näillä nettisivuilla (Reumatietoa) olevat ohjeet sopivat hyvin. Jos valkosormisuus kiusaa, on lämpimästi pukeutuminen tarpeen. Tupakka aiheuttaa pahan riskin.

http://www.printo.it/pediatric-rheumatology/information/Finlandia/2.htm

34

14759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reumataudit

Rauta

Krooniseen reumatautiin liittyy usein anemia, joka johtuu ensisijaisesti perussairaudesta, harvoin raudanpuutteesta. Tulehdusprosessi nivelissä tarvitsee rautaa, minkä vuoksi sitä siirtyy tulehtuneisiin kudoksiin. Nauttimalla lisää rautaa tulehdus pahenee anemian säilyessä entisellään, kunnes ehkä varsinainen reumataudin hoito parantaa veriarvoja. Rautavalmisteita ei pidä käyttää, ellei kiistatonta raudan puutetta ole todettu.

Hivenaineet

Monien mineraalien, kuten sinkin, seleenin ja raudan määrä veressä vähenee kroonisen tulehduksen yhteydessä, mutta tämä ei kuvaa tilannetta koko elimistössä. Veren kuparipitoisuus nousee samassa suhteessa kuin lasko. Useimpien kivennäisaineiden riittävästä saannista on elimistön puolustusmekanismeja ajatellen hyvä huolehtia. Minkään kivennäisaineen runsaalla nauttimisella ei ole osoitettu olevan hoidollista merkitystä reumataudeissa. Havaintoja on siitä, että sinkin nauttiminen voisi vähentää riskiä sairastua nivelreumaan.

Lääketieteeseenkin ajoittain liittynyt puoskarointi on nostanut hivenaineiden pitoisuuksien mittaamisen yhä uudelleen esille. Tällaiset eri tavoin toteutetut hivenaineanalyysit ovat täysin turhia ja voivat johtaa suorastaan kohtalokkaisiin virhepäätelmiin potilaan todellisista tarpeista.

http://www.reuma.fi/reumataudit/ravinto/

• f123ly

tosin veriarvotkin, mutta samalla kipuilut ja muut ongelmat vain lisääntyivät.

Hmm. ikävä syödä rautaa, jos se viekin sairauttani pahempaan suuntaan. Lisäksi olen syönyt rautaa vielä aika reiluja annoksia ja eri muodoissakin...

• hemoglobiini oli 108

Sairastan sidekudosreumaa ja hemoglobiini oli 108, pitääkö aloittaa automaattisesti rautalääkitys?Terveyskeskuslääkärin mielestä pitää. Aikaisemmin, kun on ollut sama tilanne, katsottiin reumapolilla jollain kokeella, että onko rautavarat huonot. Silloin sanottiin ettei raudan syönti auta, koska rautavarat oli kunnossa.

En tiedä, mikä on "sidekudosreuma", mutta yleensä reumasairauksissa anemian syy ei ole raudanpuute. Anemian aiheuttaa itse reumasairaus, jonka hoitoa on ehkä mietittävä. Rauta on tulehduksen tarvitsema hivenaine, ja sen nauttiminen pahentaa tulehdusoireita. Etenkin nivelreuma tai kihti voivat selvästi pahentua rautalääkityksestä. Jotakin monivitamiinivalmistetta, jossa ei ole rautaa, voi kokeilla anemian hoitona, ellei asiaa haluta tarkemmin tutkia.

http://www.reuma.fi/asiantuntijapalsta_/reumasairauksien_hoito.html

• 08.02.2005

Systeeminen lupus erythematosus (SLE)
        08.02.2005

SLE on oireyhtymä, joka kuuluu systeemisten sidekudossairauksien ryhmään. Kyseessä on pitkäaikainen autoimmuunitauti, jonka perimmäistä syytä ei vielä tunneta. Immunologinen puolustusjärjestelmä luulee elimistön omia rakenteita ja kudoksia vieraiksi ja voi hyökätä sen takia useiden eri elinten kimppuun. Suomessa SLE:tä sairastaa noin 28 henkilöä sataa tuhatta kohti. Naiset sairastuvat miehiä useammin ja yleisimmin 15-25-vuotiaina.

Oireet ovat moninaisia ja niitä voi esiintyä eri puolilla elimistöä. Näin ollen taudinkuva vaihtelee potilaasta toiseen. Myös sairauden aktiivisuus vaihtelee samalla potilaalla eri aikoina. Oireita ovat nivelkivut ja -turvotukset, väsymys, kuumeilu, ihomuutokset, valoherkkyys, munuaisvauriot, limakalvohaavaumat, keuhkopussin ärsytys, sydänpussin tulehdus, imusolmukesuurentumat, valkosormisuus, hiustenlähtö, masennus ja päänsärky.

Taudinmääritys perustuu oirekuvaan ja laboratoriokokeisiin. Apuna käytetään luokittelukriteerejä. SLE:n hoito vaihtelee sen aktiivisuuden ja ilmenemismuodon mukaan potilaskohtaisesti. Liialliselta auringonvalolta voi suojautua voiteiden avulla. Lievissä tautimuodoissa käytetään tulehduskipulääkkeitä ja hydroksiklorokiiniä. Tarvittaessa lääkitykseen lisätään kortisoni. Vaikeammissa tapauksissa kortisoniannosta voidaan nostaa tai aloittaa ns. immunosuppressiivinen lääkitys. SLE:n ennuste on nykyisin enemmistöllä potilaista kohtuullisen hyvä

http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=6596238

• antioksidantti

Olen lukenut artikkeleita fibromyalgiasta. Monissa ilmenee, että fibromyalgiaa voi hoitaa amitriptyliinillä (Triptyl). Se ei minulle sovi. Käytän tällä hetkellä tarvittaessa ibuprofeenia kipuun ja lihasjännityksen laukaisemiseen titsanidiinia ennen nukkumaan menoa. Onko näillä lääkkeillä pahoja pitkäaikaisvaikutuksia mm. maksaan tai munuaisiin? Onko "antioksidantti"-hoito lääketieteellisesti todistettu hyödylliseksi?

Ibuprofeeni ja titsanidiiini ovat varsin sopiva lääkeyhdistelmä. Kummallakaan ei ole kovin merkittäviä sivuvaikutuksia pitkäaikaishoidossa. Ibuprofeeniin liittyy iäkkäillä potilailla mahahaavariski, hyvin harvoin on havaittu haittoja munuaisten suhteen. Vitamiinien saannista on hyvä huolehtia, mutta varsinaiset antioksidanttihoidot voivat jopa johtaa päinvastaiseen tulokseen kuin on tarkoitettu. Mitään todistettua hyötyä sellaisista hoidoista ei ole minkään sairauden suhteen.

• manuaalisesti parannettavissa?

Luin lehdestä ilmoituksen: Fibromyalgia on manuaalisesti parannettavissa. Mitä tämä tarkoittaa? Kysymyksessä oli kiropraktiikka- ja hierontayrityksen mainos.

Selvää humpuukiahan tämä on. Fibromyalgian oireisiin voidaan toisaalta jonkin verran vaikuttaa monellakin tavalla, usein hieronnasta saa tilapäistä lievitystä. Itse sairaus ei manuaalisin konstein muuksi muutu.

• näkyvä turvotus
        manuaalisesti parannettavissa? kirjoitti:

Luin lehdestä ilmoituksen: Fibromyalgia on manuaalisesti parannettavissa. Mitä tämä tarkoittaa? Kysymyksessä oli kiropraktiikka- ja hierontayrityksen mainos.

Selvää humpuukiahan tämä on. Fibromyalgian oireisiin voidaan toisaalta jonkin verran vaikuttaa monellakin tavalla, usein hieronnasta saa tilapäistä lievitystä. Itse sairaus ei manuaalisin konstein muuksi muutu.

Minulla on todettu fibromyalgia, mutta siihen ei lääkärin mukaan kuulu näkyvä turvotus, vain turvotuksen tunne. Minulla kuitenkin on kovia kipuja sormien nivelissä ja myös olkapäissä sekä lonkassa. Verikokeessa reumafaktorini oli 14. Voiko minulle siis olla syntymässä nivelreuma? Mitä tuo reumafaktorini kertoo, onko koholla vai normaali? Haluaisin rehellisesti tietää, mikä on odotettavaa, koska vielä olisi työvuosia paljon kolmekymppisellä, ja jos on jtn ennaltaehkäisevää, muutakin kuin liikunta, mitä voin tehdä?

Tällaisia kiputiloja on ainakin harvakseltaan lääkärin seurattava, koska on vaikeata ennakoida, milloin esimerkiksi nivelreuma on kehittymässä. Myös fibromyalgiassa kivut voivat tuntua nivelissä. Kuten olen aiemminkin vastannut, on vaikeata tietää, mitä reumatekijän arvot merkitsevät, sillä eri menetelmillä normaalirajat vaihtelevat. Joka tapauksessa tuo arvo on alhainen, jollaisia terveillä on kovin usein. Vaivojen ennustetta ei näillä tiedoilla voi määritellä. Taustatiedoiksi tarvittaisiin esimerkiksi, miten kauan vaivoja on jo ollut ja miten ne ovat muuttuneet.

http://www.reuma.fi/asiantuntijapalsta_/reumaoireet.html

• 08.02.2005
        näkyvä turvotus kirjoitti:

Minulla on todettu fibromyalgia, mutta siihen ei lääkärin mukaan kuulu näkyvä turvotus, vain turvotuksen tunne. Minulla kuitenkin on kovia kipuja sormien nivelissä ja myös olkapäissä sekä lonkassa. Verikokeessa reumafaktorini oli 14. Voiko minulle siis olla syntymässä nivelreuma? Mitä tuo reumafaktorini kertoo, onko koholla vai normaali? Haluaisin rehellisesti tietää, mikä on odotettavaa, koska vielä olisi työvuosia paljon kolmekymppisellä, ja jos on jtn ennaltaehkäisevää, muutakin kuin liikunta, mitä voin tehdä?

Tällaisia kiputiloja on ainakin harvakseltaan lääkärin seurattava, koska on vaikeata ennakoida, milloin esimerkiksi nivelreuma on kehittymässä. Myös fibromyalgiassa kivut voivat tuntua nivelissä. Kuten olen aiemminkin vastannut, on vaikeata tietää, mitä reumatekijän arvot merkitsevät, sillä eri menetelmillä normaalirajat vaihtelevat. Joka tapauksessa tuo arvo on alhainen, jollaisia terveillä on kovin usein. Vaivojen ennustetta ei näillä tiedoilla voi määritellä. Taustatiedoiksi tarvittaisiin esimerkiksi, miten kauan vaivoja on jo ollut ja miten ne ovat muuttuneet.

Fibromyalgiaoireyhtymä
        08.02.2005

Fibromyalgiaoireyhtymästä käytetään joskus myös nimityksiä pehmytkudoskipuilu ja pehmytkudosreuma. Tauti on syntymekanismiltaan huonosti tunnettu, reumatauteihin läheisesti liittyvä sairaus, joka oireilee laaja-alaisina kipuina lihaksistossa ja nivelien alueella. Tyypillisesti kipuja on sekä ylä- että alavartalolla ja sekä vasemmalla että oikealla puolella kehoa. Kipuoireiden lisäksi fibromyalgiaoireyhtymään liittyvät tavallisina oireina myös uupuneisuus, unen häiriöt, lihasjäykkyys sekä ns. fibromyalgia-pisteiden aristus. Oireina voi olla myös suolen, virtsateiden ja sydämen oireet sekä ahdistus ja masennus.

Taustamekanismiksi fibromyalgiaoireyhtymälle on yhä selvemmin varmistumassa keskushermoston toiminnan muutos joka liittyy lähinnä serotoniiniaineenvaihdunnan muuttumiseen. Tähän muutokseen näyttävät liittyvän niin unihäiriöt kuin mataloitunut kipukynnyskin. Serotoniiniaineenvaihdunnan muuttuminen selittäisi myös herkkyyden uupumiseen ja depressioon.

Fibromyalgiaoireyhtymän hoito

Fibromyalgiaoireyhtymän hoito jakaantuu vahvasti lääkehoitoihin ja lääkkeettömiin hoitoihin. On hyvin yksilöllistä, kumpi hoitolinja on sopivampi ja usein nämä hoitolinjat kannattaa yhdistää. Osa lääkkeettömistä hoidoista soveltuu hyvin myös omaehtoiseen hoitoon ja oireiden hallintaan.

Tärkeää olisi ottaa huomioon seuraavaa:

liikunta vähentää usein sekä kipua että lihasjännitystä ja parantaa lihasvoimaa
        aerobista liikuntaa kuten kävelyä, pyöräilyä, hiihtoa, uintia ja tanssimista kannattaa suosia
        happivelkaa aiheuttava liikunta saattaa pahentaa oireita
        venytystyyppinen voimistelu auttaa lihaskipuihin
        unen laadun parantaminen välttämällä häiriötekijöitä (kahvi, alkoholi, stressi)
        nukkumatilan tulisi olla häiriötön ja lämpötilaltaan sopiva
        rentoutumisharjoitukset parantavat usein yöunta ja kivun hallintaa, lisäksi ne helpottavat lihasjännitystä

Fibromyalgiaoireyhtymään ei ole yhtä parantavaa lääkettä, hoito on lähinnä oireiden lievittämistä. Mm. eräillä serotoniiniaineenvaihduntaan vaikuttavilla masennuslääkkeillä ja ns. kipukynnyslääkkeillä on saatu hyviä hoitotuloksia. Unen laatu on parantunut ja kipukynnys on kasvanut.

Fibromyalgiaoireyhtymän hoidossa tärkeintä on suunnitella yhdessä lääkärin kanssa henkilökohtainen kuntoutusohjelma, jota noudattamalla sairaus voidaan hyvin pitää kurissa. Hyvä hoitosuhde on fibromyalgiaoireyhtymän peruspilareita. Sopeutumisvalmennuskursseista voi olla myös merkittävää hyötyä oireiden hallinnassa.

http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=4203492

• hoitoa...
        08.02.2005 kirjoitti:

Fibromyalgiaoireyhtymä
        08.02.2005

Fibromyalgiaoireyhtymästä käytetään joskus myös nimityksiä pehmytkudoskipuilu ja pehmytkudosreuma. Tauti on syntymekanismiltaan huonosti tunnettu, reumatauteihin läheisesti liittyvä sairaus, joka oireilee laaja-alaisina kipuina lihaksistossa ja nivelien alueella. Tyypillisesti kipuja on sekä ylä- että alavartalolla ja sekä vasemmalla että oikealla puolella kehoa. Kipuoireiden lisäksi fibromyalgiaoireyhtymään liittyvät tavallisina oireina myös uupuneisuus, unen häiriöt, lihasjäykkyys sekä ns. fibromyalgia-pisteiden aristus. Oireina voi olla myös suolen, virtsateiden ja sydämen oireet sekä ahdistus ja masennus.

Taustamekanismiksi fibromyalgiaoireyhtymälle on yhä selvemmin varmistumassa keskushermoston toiminnan muutos joka liittyy lähinnä serotoniiniaineenvaihdunnan muuttumiseen. Tähän muutokseen näyttävät liittyvän niin unihäiriöt kuin mataloitunut kipukynnyskin. Serotoniiniaineenvaihdunnan muuttuminen selittäisi myös herkkyyden uupumiseen ja depressioon.

Fibromyalgiaoireyhtymän hoito

Fibromyalgiaoireyhtymän hoito jakaantuu vahvasti lääkehoitoihin ja lääkkeettömiin hoitoihin. On hyvin yksilöllistä, kumpi hoitolinja on sopivampi ja usein nämä hoitolinjat kannattaa yhdistää. Osa lääkkeettömistä hoidoista soveltuu hyvin myös omaehtoiseen hoitoon ja oireiden hallintaan.

Tärkeää olisi ottaa huomioon seuraavaa:

liikunta vähentää usein sekä kipua että lihasjännitystä ja parantaa lihasvoimaa
        aerobista liikuntaa kuten kävelyä, pyöräilyä, hiihtoa, uintia ja tanssimista kannattaa suosia
        happivelkaa aiheuttava liikunta saattaa pahentaa oireita
        venytystyyppinen voimistelu auttaa lihaskipuihin
        unen laadun parantaminen välttämällä häiriötekijöitä (kahvi, alkoholi, stressi)
        nukkumatilan tulisi olla häiriötön ja lämpötilaltaan sopiva
        rentoutumisharjoitukset parantavat usein yöunta ja kivun hallintaa, lisäksi ne helpottavat lihasjännitystä

Fibromyalgiaoireyhtymään ei ole yhtä parantavaa lääkettä, hoito on lähinnä oireiden lievittämistä. Mm. eräillä serotoniiniaineenvaihduntaan vaikuttavilla masennuslääkkeillä ja ns. kipukynnyslääkkeillä on saatu hyviä hoitotuloksia. Unen laatu on parantunut ja kipukynnys on kasvanut.

Fibromyalgiaoireyhtymän hoidossa tärkeintä on suunnitella yhdessä lääkärin kanssa henkilökohtainen kuntoutusohjelma, jota noudattamalla sairaus voidaan hyvin pitää kurissa. Hyvä hoitosuhde on fibromyalgiaoireyhtymän peruspilareita. Sopeutumisvalmennuskursseista voi olla myös merkittävää hyötyä oireiden hallinnassa.

http://www.tohtori.fi/?page=5500370&id=4203492

http://www.timonen.fi/index.php?nav=6&art=6&lng=0

• lisäravinteista?

Voiko reumaa sairastava saada apua lisäravinteista? Olen kuullut että jotkut ovat saaneet apua mm. Herbalifen ravitsemusohjelmasta?? Itse olen aina ollut kiinnostunut hyvinvoinnista ja nyt vielä enemmän. En myöskään ole koskaan halunnut syödä lääkkeitä, ennenkuin on ollut pakko. Olen lukenut täältä netistä tietoa tuotteiden sisällöstä ja ottanut selvää, että näiden tuotteiden suunnittelijat ovat olleet ravitsemusasiantuntijoita, lääkäreitä ym. Suomessa monet lääkärit kuitenkin suhtautuvat kielteisesti? Miksi?

Kielteinen suhtautuminen lääkärien keskuudessa johtuu varmaankin siitä, että potilaita käy sääliksi, kun he turhaan haaskaavat rahojaan. Se, että tuotteiden suunnittelijat ovat lääkäreitä tai muita asiantuntijoita on luonnollista, sillä he osaavat hyvin huijauksen taidon. Kaikille ei valitettavasti rehellinen sairaiden ihmisten auttaminen riitä. Erityisen valitettavaa on, että turvaudutaan katteettomia lupauksia antaviin tuotteisiin ja lääkkeitä aletaan käyttää vasta sitten, kun "on pakko". Tämä merkitsee usein sitä, että lääkkeisiin turvaudutaan vasta sitten, kun niistä on enää vähän hyötyä. Monet luontaiset hoitomuodot ovat kuitenkin kannatettaviakin, ja niitä voi käyttää lääkehoidon tukena. Ravitsemuksesta ja lisäravinteista reuman yhteydessä kannattaa lukea ainakin Reumaliiton Reuma-aapisesta osoitteessa: http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/hyvatietaa/ravinto.html

• yleinen

KTL:n tutkimuksen mukaan 17 %:lla kotonaan homeille altistuneilla aikuisilla oli todettu Fibromyalgia.

• kysymyksiä, vastauksia

Olen 20-v. nainen. Tämän vuoden alussa sain diagnoosin reilu puoli vuotta jatkuneille oireilleni: SLE. Sairauteeni ei liity sisäelinmuutoksia, vaikeita keskushermostomuutoksia tai vaikeita verimuutoksia. Lääkityksellä (Trexan 15 mg, Prednisolon 5 mg ja Oxiklorin 300 mg) oireet ovat pysyneet kurissa. Äskettäin reumatologini totesi, että minulla on myös CREST. Onko minulla siis SLE ja CREST vai onko SLE muuttanut muotoaan? Mikä mahtaa olla ennuste minun tapauksessani?

Asia pitäisi mieluimmin selvitellä hoitavan reumatologin kanssa. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että diagnoosi on tarkentunut, kun monia tyypillisiä SLE-oireita ei olekaan. Systeemisen skleroosin CREST-muotoa on vaikeata erottaa ainakaan alkuvaiheessa SLE:stä. Luultavasti CREST on pidettävä eniten mielessä, kun hoitolinjoja valitaan. Ennusteesta ei näillä tiedoilla pysty mitään sanomaan. Sairaus voi olla lievä ja hidaskulkuinen, mutta oireiden edetessä nopeasti on tilanteeseen koetettava ripeästi puuttua.

Esiintyykö Sm-vasta-aineita ainoastaan SLE:ssä? Jos Sm-vasta-aineet ovat matalat positiiviset, onko niitä tällöin?

Sm-vasta-aineet ovat yksi laji tumavasta-aineita. Sm-vasta-aineita on joskus SLE:ssä ja ehkä vähän useammin sekamuotoisessa sidekudostaudissa (MCTD). Matalatkin positiiviset arvot merkitsevät yleensä jotakin, mutta pelkkien Sm-vasta-aineiden perusteella ei juuri mitään päätelmiä voi tehdä.

Olen 22-v. nainen. Hiljakkoin sain SLE-diagnoosin. Lääkityksenä on 15 mg Trexania viikossa foolihapon kera, Oxiklorin 300 mg ja Prednisolon 10 mg. Prednisolonin annostusta aletaan vähentää noin kuukauden kuluttua. Voinko käyttää raskauden ehkäisyyn Femoden-yhdistelmäpillereitä? Minulla ei ole fosfolipidivasta-aineita, keskushermosto-oireita, nefriittiä tai vaskuliittia.

Merkittäviä riskejä ei ilmeisesti tässä tapauksessa ole, mutta yleisperiaate on, ettei SLE-potilaan pitäisi käyttää estrogeenia sisältäviä ehkäisytabletteja. Koska sairaus voi muuttaa luonnettaan, olisi parasta harkita muita ehkäisyvalmisteita tai -menetelmiä.

http://www.reuma.fi/asiantuntijapalsta_/sidekudostaudit.html

• SLE.

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/sle.html

SYSTEEMINEN LUPUS ERYTEMATOSUS, (SLE)

SLE (myös hajapesäkkeinen punahukka) on systeemisistä sidekudostaudeista tyypillisimmin autoimmuunitauti. Elimistön immunologinen puolustus suuntautuu väärin omaa elimistöä vastaan. Taudin oireita tavataan vaihtelevasti elimistön monissa osissa. Suomessa on noin pari tuhatta SLE:tä sairastavaa henkilöä, joista 90 prosenttia on naisia. Puolet heistä on sairastunut alle 30-vuotiaana. Vanhemmalla iällä puhjennut sairaus on keskimääräistä lievempi.

Syyt

SLE:n syy on tuntematon. Sukukypsässä iässä olevien naisten sairastuminen viittaa siihen, että sukupuolihormonit vaikuttavat sairastumisalttiuteen. Periytyvä sairastumisalttius on myös melko selvä. Eräät lääkkeet (hydralatsiini, prokainamidi) sekä mahdollisesti muut kemikaalit ja auringon UV-säteily lisäävät sairastumisen vaaraa.

Oireet

SLE:n yleisoireita ovat väsymys, laihtuminen ja kuumeilu. Ihottumaa esiintyy auringonvalolle altistuvilla alueilla. Kasvoihin nenän ympärille tulee helposti perhosmainen kuvio. Nivelten kivut ja turvotukset, valkosormisuus, hiusten lähtö, suun limakalvon haavaumat, munuaistauti, keuhko- ja sydänpussin tulehdus sekä keskushermoston oireet voivat liittyä taudinkuvaan. Nivelten kipuja tai nivelreuman kaltaista niveltulehdusta esiintyy lähes kaikilla, ihottumaa suurimmalla osalla ja munuaistautia lähes puolella potilaista. Nivelreumasta poiketen nivelet eivät tuhoudu, mutta sormiin voi kehittyä virheasentoja.

Taudin vaikeusaste vaihtelee potilaasta toiseen. Useimmilla SLE kuitenkin on melko lievä eikä juuri vaikuta elämänkulkuun. Toisaalta vaikeita, hyvin hankalasti hallittavissa olevia tautimuotoja esiintyy.

Toteaminen

Taudin diagnoosi perustuu oireisiin ja laboratoriotutkimuksiin. Taudin kriteerejä on 11. Jos taudin jossakin vaiheessa on esiintynyt neljä tai useampia näistä kriteereistä, SLE:n diagnoosia voidaan pitää varmana. Kriteereillä on eniten merkitystä tieteellisessä tutkimuksessa.

Tulehduksen merkkinä lasko kohoaa, mutta CRP ei kohoa kuten reumasairauksissa yleensä. Lähes kaikilla on veressä tumavasta-aineita tai muita autovasta-aineita. Tumavasta-aineiden laadulla ja määrällä on jossain määrin merkitystä taudin vaikeusasteen ja hoitotulosten arvioinnissa. Veren valkosolujen ja trombosyyttien määrät voivat laskea. Myös anemia on yleistä.

Hoito

Lievässä SLE:ssä ei aina tarvita mitään lääkehoitoa. SLE-potilas voi suojata itseään välttämällä auringonvaloa ja käyttämällä suojavoiteita. Melko kevyelläkin lääkityksellä voi pärjätä vuosien ajan (esimerkiksi pieni annos kortisonivalmistetta ja hydroksiklorokiini). Vaikeissa tapauksissa potilaille joudutaan antamaan erityyppisiä solunsalpaajia ja suuriakin kortisoniannoksia.

Raskaus voi aiheuttaa ongelmia SLE-potilaalle. Koska sairaus voi vaikeutua raskauden aikana, on syytä neuvotella reumalääkärin kanssa hoidoista ja seurannasta jo raskautta suunniteltaessa. Myös infektiot voivat olla tavallista hankalampia. SLE-potilaan kuumeilu tulee selvittää huolellisesti, koska syynä voi olla itse tauti tai infektio.

Hoito suunnataan sen mukaan, mitkä elimet oireilevat. Lähes aina on muistettava osteoporoosin hoito.

Ennuste

SLE:n ennuste on parantunut jatkuvasti. Henkeä uhkaavaksi tauti pääsee kehittymään lähinnä henkilöille, joilla on vakavia munuais-, keuhko- tai keskushermosto-oireita. Iän karttuessa sairauden aktiivisuus yleensä laantuu. Lääkkeen aiheuttama SLE paranee, kun lääkehoito lopetetaan.

SLE:n luokittelukriteerit

Perhosihottuma (ihottuma poskipäissä ja nenänselässä)

Diskoidi lupus (hilseilevä ihottumaläiskä muualla)

Auringonvaloihottuma

Suun limakalvon haavaumat

Niveltulehdus

Keuhko- tai sydänpussin tulehdus

Munuaistauti

Neurologiset oireet (kouristukset tai psykoosi)

Verimuutokset (hemolyyttinen anemia, veren valkosolujen tai trombosyyttien aleneminen)

Immunologiset verimuutokset (DNA- tai Sm-vasta-aineet, väärin positiivinen kardiolipiinitesti)

Tumavasta-aineet

• kysymys..

Pojallamme (5 v.) on kipuja aina välillä lähinnä polvissa ja nyt lähiaikoina myös alaselässä. Välillä tauti on todella nopeaa liikkeissään – välillä voi sattua ranteeseen ja pienen hetken kulutta ei satu enää mihinkään. Reumalääkärillä ollaan käyty ja ainakaan ihan vielä ei olla reumatuomiota saatu. Nyt kodistamme löytyi hometta. Voiko home aiheuttaa kyseisen vaivan? Onko tämä kiputila pysyvää vai korjaantuuko asia homeen poiston jälkeen?

Onkohan pojan oireet ymmärretty oikein? Lapsi voi kertoa "kipuna" asiaa, joka ei ole sama kuin aikuisen kipu. Reumasairaus ei lapsessa tällä tavoin ilmene, vaan oireena voi olla esimerkiksi ontuminen, haluttomuus liikkua tai jotkin yleisoireet. Homeen vaikutusta reumavaivoihin on koetettu tutkia, mutta yhteydet ovat jääneet epäselviksi. Nivelreumaa tai muuta vastaavaa sairautta tuskin homeisiin liittyy, mutta jonkinlaisia reumavaivoja homeet ehkä voivat aiheuttaa. Lasten oireista tuskin on mitään tietoa.

• aiheesta

Tuula Putus kertoi kerran eräällä luennollaan, että reumalääkäreitä on vaikea saada uskomaan homeen ja reuman yhteyteen, koska reuma saattaa puhjeta vasta kymmenenkin vuoden kuluttua altistumisesta.

• f123ly
        aiheesta kirjoitti:

Tuula Putus kertoi kerran eräällä luennollaan, että reumalääkäreitä on vaikea saada uskomaan homeen ja reuman yhteyteen, koska reuma saattaa puhjeta vasta kymmenenkin vuoden kuluttua altistumisesta.

että reumatyyppiset oireet johtunevat homealtistuksesta ja että ne saattavat helpottua jos altistunut pääsee puhtaisiin työskentelytilohin. tms. en tarkkaan muista, mutta ajatus oli tuo. Eli ei välttämättä siis poistu oireet, vaikka itse altistus loppuisikin.

Hän oli sairaalan reumalääkäri, jonka myös keuhkolääkärini tuntee ja tätä reumalääkäriä kovin arvostaakin. Sitäkin lausuntoa luettiin joskus vastaanotolla kyllä ja nytkin oli taas siitä puhetta, kun keuhkolääkäri tuon sidekudosreuma arvionsa minulle mietintään antoi. Mielenkiintoista on nähdä millaisen lausunon keuhkolääkärini on tt-lääkärille laittanut.

• tutkimus:
        f123ly kirjoitti:

että reumatyyppiset oireet johtunevat homealtistuksesta ja että ne saattavat helpottua jos altistunut pääsee puhtaisiin työskentelytilohin. tms. en tarkkaan muista, mutta ajatus oli tuo. Eli ei välttämättä siis poistu oireet, vaikka itse altistus loppuisikin.

Hän oli sairaalan reumalääkäri, jonka myös keuhkolääkärini tuntee ja tätä reumalääkäriä kovin arvostaakin. Sitäkin lausuntoa luettiin joskus vastaanotolla kyllä ja nytkin oli taas siitä puhetta, kun keuhkolääkäri tuon sidekudosreuma arvionsa minulle mietintään antoi. Mielenkiintoista on nähdä millaisen lausunon keuhkolääkärini on tt-lääkärille laittanut.

Kosteusvauriorakennusten henkilökunnan niveloireet ja -sairaudet. Tutkimus- ja kehityshanke.

Reumasairauksia merkittävästi enemmän kuin keskimäärin

Lääkärien toteamia, kansainväliset, yleisesti hyväksytyt diagnostiset kriteerit täyttäviä reumasairauksia ja autoimmuunitauteja oli tutkituissa kohteissa merkittävästi enemmän (10–11 prosentilla tutkituista) kuin väestössä keskimäärin (noin 1,5 prosentilla).

Tautitapauksissa oli sekä miehiä että naisia. Diagnoosit jakautuivat useisiin ICD-luokituksen sairausdiagnooseihin (nivelreuma, sekamuotoinen sidekudossairaus, skleroderma, psoriasisartriitti jne.) ja nivelsairauden lisäksi useilla tutkituilla oli muita autoimmuunimekanismilla syntyviä sairauksia.

Varmennettujen tautitapausten lisäksi oli useita todennäköisiä sairaustapauksia, joiden diagnoosi varmentuu kliinisen taudinkulun ja seurannan mukana.

Toisessa kliinisesti tutkitussa kohteessa varmoja ja mahdollisia tautitapauksia oli yhteensä 18 prosenttia. Diagnosoidut nivelsairaudet eivät useimmissa tapauksissa ole noudattaneet tavanomaista reaktiivisen artriitin taudinkuvaa, eikä tunnetusti reaktiivista artriittia aiheuttavien virusten tai bakteerien vasta-aineita (Yersinia, Chlamydia, Pogosta) löydetty tautitapausten ryhmästä merkittävästi muuta aineistoa useammin.

Täältä lisää:

http://www.tsr.fi/tutkimus/tutkittu/hanke.html?id=100349

• f123ly
        tutkimus: kirjoitti:

Kosteusvauriorakennusten henkilökunnan niveloireet ja -sairaudet. Tutkimus- ja kehityshanke.

Reumasairauksia merkittävästi enemmän kuin keskimäärin

Lääkärien toteamia, kansainväliset, yleisesti hyväksytyt diagnostiset kriteerit täyttäviä reumasairauksia ja autoimmuunitauteja oli tutkituissa kohteissa merkittävästi enemmän (10–11 prosentilla tutkituista) kuin väestössä keskimäärin (noin 1,5 prosentilla).

Tautitapauksissa oli sekä miehiä että naisia. Diagnoosit jakautuivat useisiin ICD-luokituksen sairausdiagnooseihin (nivelreuma, sekamuotoinen sidekudossairaus, skleroderma, psoriasisartriitti jne.) ja nivelsairauden lisäksi useilla tutkituilla oli muita autoimmuunimekanismilla syntyviä sairauksia.

Varmennettujen tautitapausten lisäksi oli useita todennäköisiä sairaustapauksia, joiden diagnoosi varmentuu kliinisen taudinkulun ja seurannan mukana.

Toisessa kliinisesti tutkitussa kohteessa varmoja ja mahdollisia tautitapauksia oli yhteensä 18 prosenttia. Diagnosoidut nivelsairaudet eivät useimmissa tapauksissa ole noudattaneet tavanomaista reaktiivisen artriitin taudinkuvaa, eikä tunnetusti reaktiivista artriittia aiheuttavien virusten tai bakteerien vasta-aineita (Yersinia, Chlamydia, Pogosta) löydetty tautitapausten ryhmästä merkittävästi muuta aineistoa useammin.

Täältä lisää:

http://www.tsr.fi/tutkimus/tutkittu/hanke.html?id=100349

ainakin parilla tiedän olevan vakavat ja vaikeasti hoidettavat sairaudet. Mutta todellista tietoa ei ole, koska puhua ei ongelmista voi. Ulko-ovi kutsuu niitä jotka suunsa avaavat. Astma on ihan hillittömän yleinen ja osalla on astmalääkitys kokeiluna, auttaisiko oireisiin ja helpottaisiko tilannetta. Uniapneaa ja mielenterveysongelmia... Julkisesti niistä ei voi puhua, eikä kukaan varmasti enää halua leimautua sairaudensa vuoksi. Osa hakeutuukin hoitoon muualle kuin tt-lääkärille, jotta tieto sairaudesta ei tule ilmi. Se tulee ilmi jo siinä kun käyt tt-lääkärillä, koska useimmiten työkaveri odottaa siinä vieressä, kenenkään ei siis tarvitse kertoa mitään. Siksi on turvallisempaa mennä muualle lääkäriin ja hoitoon.

Kun ammattitautia sairastavat ovat vaikeassa asemassa, työkaverini juuri sanoi minulle, mitä meille muille sitten kävisikään. Totta.

• lääkärille
        f123ly kirjoitti:

ainakin parilla tiedän olevan vakavat ja vaikeasti hoidettavat sairaudet. Mutta todellista tietoa ei ole, koska puhua ei ongelmista voi. Ulko-ovi kutsuu niitä jotka suunsa avaavat. Astma on ihan hillittömän yleinen ja osalla on astmalääkitys kokeiluna, auttaisiko oireisiin ja helpottaisiko tilannetta. Uniapneaa ja mielenterveysongelmia... Julkisesti niistä ei voi puhua, eikä kukaan varmasti enää halua leimautua sairaudensa vuoksi. Osa hakeutuukin hoitoon muualle kuin tt-lääkärille, jotta tieto sairaudesta ei tule ilmi. Se tulee ilmi jo siinä kun käyt tt-lääkärillä, koska useimmiten työkaveri odottaa siinä vieressä, kenenkään ei siis tarvitse kertoa mitään. Siksi on turvallisempaa mennä muualle lääkäriin ja hoitoon.

Kun ammattitautia sairastavat ovat vaikeassa asemassa, työkaverini juuri sanoi minulle, mitä meille muille sitten kävisikään. Totta.

sen jälkeen kun ttl sanoi ettei nivelvaivoillani ole mitään yhteyttä työpaikkani homeisiin.

• homesairaudet
        lääkärille kirjoitti:

sen jälkeen kun ttl sanoi ettei nivelvaivoillani ole mitään yhteyttä työpaikkani homeisiin.

kun noin yleisesti aiheuttavat vain astmaa TTL:n muukaan. Siellä ei ole kyllä helppoa erikoistua, pitää erikoistua siihen että kaikki on samaa vain.

Jos googlettaa niin reuma on jokaisessa kunnon tutkimuksessa yhtenä osa-alueena mitä homeet aiheuttavat. On rakennuksia joissa on homevaurioiden jälkeen todettu astmaa, reumaa, immuunikatoa yms.

TTL kun niin kovin keskittyy toteamaan astmaa, että muu tutkijat menevät lennossa ohi. Ja syynä on se, että on liian vähän todella liian vähän rahaa tutkia ASTMAA!

• pitäisi

reumalääkäreiden olla paremmin selvillä näistä asioita.

• remissio yli 60%

Autoimmuuni hemolyyttinen anemia (AIHA)

AIHA voi olla idiopaattinen, lääkityksen tai infektion laukaisema ja sitä tavataan moniin kroonisiin sairauksiin liittyvänä. Autovasta-aineet voivat olla kylmässä tai lämpimässä reagoivia. Eniten splenektomiasta hyötyvät ne potilaat, joilla on IgG-luokan lämminvasta-aineita sekä suurentunut perna, koska tällöin tyrehtyy sekä pernassa tapahtuva punasolujen IgG-välitteinen hemolyysi että pernan oma vasta-ainetuotanto. Splenektomiaan lähdetään, jos AIHA ei reagoi kortisonille, hemolyysin hoitoon tarvitaan yli 10-20 mg prednisoloni annoksia tai kortisonista ilmenee hankalia sivuvaikutuksia. Parhaimmillaan täydellinen tai osittainen remissio on saavutettu yli 60 %:lla. IgM- tyypin lämminvasta-aineiden tai kylmävasta-aineiden aiheuttamassa taudissa ei splenektomia ole hyödyllinen.

• tuhoa

joka on todennäköisesti peruuttamatonta.

Jos parhaimmillaankin täydellinen tai osittainen remissio on saavutetaan yli 60 %:lla. Väärällä hoidolla voi jäädä näiden prosenttien väärälle puolelle.

Kunnon tutkimukset, nythän on jo saatu aikaan tulehdusarvojen nousua! Se kertoo jo omaa kieltään kannattako tätä hoitoa jatkaa. Jätä rauta nyt syömättä ainakin siihen asti kun sairautesi tutkitaan kunnolla!

• f123ly
        tuhoa kirjoitti:

joka on todennäköisesti peruuttamatonta.

Jos parhaimmillaankin täydellinen tai osittainen remissio on saavutetaan yli 60 %:lla. Väärällä hoidolla voi jäädä näiden prosenttien väärälle puolelle.

Kunnon tutkimukset, nythän on jo saatu aikaan tulehdusarvojen nousua! Se kertoo jo omaa kieltään kannattako tätä hoitoa jatkaa. Jätä rauta nyt syömättä ainakin siihen asti kun sairautesi tutkitaan kunnolla!

muut vitamiinit otin kyllä. Täytyy kysellä tt-lääkäriltä kuinka edetään.

Hyviä ohjeita, kiitos

• Eri juttuja

SLE ja reumataudit, joissa ns. reumafaktorit ovat koholla, ovat oikeita tauteja. Fibromyalgia on jostakin syystä johtuvaa kipuoireilua, eikä siinä ole objektiivisia löydöksiä.

• f123ly

huonoista vaihtoehdoista ehkä paras kuitenkin. Kiitos viestistäsi

• lukea

mitä kosteusvauriohomeet saavat aikaan. Ja tutkiva taho keskittyy ASTMAAN! Voiko olla enää törkeämpää tekoa!

• f123ly

kuuluvat vain sen ammattitaudin tutkimukset, minulla siis tuon astman. Liitännäissairaudet jäävät sitten sairastuneen omalla kontolle täysin. Toisaalta minullahan on hyvä tilanne, on tutkittuna ja todettuna edes se ammattitauti, monilla tilanne on täysin toivoton edes tutkimuksiin pääsystä saati sitten hoidosta ja kaiken maksaa sairastunut itse.

Kuten täällä joku jo mainitsikin olen ollut todella onnekas senkin suhteen, että tutkimuksia on todella paljon takana. Silti sairaus etenee, joten kaikkea uutta kehittyy jatkuvasti. Joidenkin mielestä sitä pitäisi vain olla ja "nauttia" siitä että saa olla kotona, vaikkakin sairaana ja käytännössä juuri mitään ei kotonakaan saa tehdä, ei nyt eikä jatkossakaan. Että silleen kivaa elämää kyllä.

• sitten Tampereelle
        f123ly kirjoitti:

kuuluvat vain sen ammattitaudin tutkimukset, minulla siis tuon astman. Liitännäissairaudet jäävät sitten sairastuneen omalla kontolle täysin. Toisaalta minullahan on hyvä tilanne, on tutkittuna ja todettuna edes se ammattitauti, monilla tilanne on täysin toivoton edes tutkimuksiin pääsystä saati sitten hoidosta ja kaiken maksaa sairastunut itse.

Kuten täällä joku jo mainitsikin olen ollut todella onnekas senkin suhteen, että tutkimuksia on todella paljon takana. Silti sairaus etenee, joten kaikkea uutta kehittyy jatkuvasti. Joidenkin mielestä sitä pitäisi vain olla ja "nauttia" siitä että saa olla kotona, vaikkakin sairaana ja käytännössä juuri mitään ei kotonakaan saa tehdä, ei nyt eikä jatkossakaan. Että silleen kivaa elämää kyllä.

menit, kun töihin et voi mennä liikenteen vuoksi,et omalla tai julkisilla.
        Keuhkosairaiden kokoukseen voit lähteä, mutta työmatkat eivät onnistu.
        Jonkinasteinen ristiriita, toisessa sairaus rajoittaa ja toisessa ei.
        Ettei vaan olisi ongelmia myös siellä korvien välissä.

• herätys ylläpito
        sitten Tampereelle kirjoitti:

Eikö tätä häirikköä saada kuriin jo viimein!

• faktaan
        herätys ylläpito kirjoitti:

Eikö tätä häirikköä saada kuriin jo viimein!

ko. henkilö on itse kertonut edellä mainitut asiat eivät ole keksittyjä voit tarkistaa viestiketjuista jos et usko

• f123ly
        sitten Tampereelle kirjoitti:

Lääkkeiden avulla ja yksityisen auton kyydissä pääsin Tampereelle. Tapasimme paikallisen Heli ry:n tiloissa. JA tosi mukavaa oli tavata ystäviä. Toisilla niitä on, toisilla EI.

Älä jauha niin hirveästi sontaa jatkuvasti tällä palstalla. Etkö jo huomaa miten naurettava ääliö olet? Leikitkö nyt poliisia, vai miksi toisten tekemiset ja tekemättä jättimiset niin paljon kiinnostaa. Lääkäri2 leikki ei sitten enää olekaan in?

En todellakaan ihmettele yhtään että sinulla on niin paljon aikaa kirjoitella palstalle, yksikään työyhteisö ei kyllä ansaitse noin hirveää persoonaa jäsenekseen. Kyttäätkö työpaikalla kaikkia, naapureitasi ja ystäviäsi. Pitäisikö sinulta kysellä mitä tehdään ja mitä ei? Tajuatko itse kuinka sairas olet? Olet palstahäiriköistä säälittävin reppana. Yksinäisyytesi on ihan omaa syytäsi, mieti ihan hetki millainen ihminen olet. Ja sen jälkeen otappa ne näpit irti näippäimistöltä, kukaan meistä ei halua sinulta kuulla näitä "neroja" juttujasi.

Toisaalta et saa meitä muita lopettamaan kirjoittelua, kirjoittelet ja väännät kirjoituksemme vaikka miten solmuun omien aivoitustesi mukaan. Sinä olet väärällä palstalla, me sairastuneet oikealla. Sinun sairautesi on korvien välissä. Hae jo ihmeessä apua!

• Tampereelta joo
        f123ly kirjoitti:

Lääkkeiden avulla ja yksityisen auton kyydissä pääsin Tampereelle. Tapasimme paikallisen Heli ry:n tiloissa. JA tosi mukavaa oli tavata ystäviä. Toisilla niitä on, toisilla EI.

Älä jauha niin hirveästi sontaa jatkuvasti tällä palstalla. Etkö jo huomaa miten naurettava ääliö olet? Leikitkö nyt poliisia, vai miksi toisten tekemiset ja tekemättä jättimiset niin paljon kiinnostaa. Lääkäri2 leikki ei sitten enää olekaan in?

En todellakaan ihmettele yhtään että sinulla on niin paljon aikaa kirjoitella palstalle, yksikään työyhteisö ei kyllä ansaitse noin hirveää persoonaa jäsenekseen. Kyttäätkö työpaikalla kaikkia, naapureitasi ja ystäviäsi. Pitäisikö sinulta kysellä mitä tehdään ja mitä ei? Tajuatko itse kuinka sairas olet? Olet palstahäiriköistä säälittävin reppana. Yksinäisyytesi on ihan omaa syytäsi, mieti ihan hetki millainen ihminen olet. Ja sen jälkeen otappa ne näpit irti näippäimistöltä, kukaan meistä ei halua sinulta kuulla näitä "neroja" juttujasi.

Toisaalta et saa meitä muita lopettamaan kirjoittelua, kirjoittelet ja väännät kirjoituksemme vaikka miten solmuun omien aivoitustesi mukaan. Sinä olet väärällä palstalla, me sairastuneet oikealla. Sinun sairautesi on korvien välissä. Hae jo ihmeessä apua!

eikä ahdista yhtään.

• f123ly
        Tampereelta joo kirjoitti:

eikä ahdista yhtään.

mutta kivaa oli silti.

Inhaa on, että sinä ääliö päivystät täällä tunti tunnin jälkeen, päivä päivän jälkeen, viikko viikon jälkeen ...... ikuisesti! On sulla huvit!

Ketjusta on poistettu 53 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe