Ympärileikkaus

Valistaja X

Seuraavassa muutamia täysin yleisiä haittoja ja komlikaatioita, mitä edellä mainitusta toimenpitestä seuraa:

- Haava aukeilee yöllisten erektioiden yhteydessä useiden viikkojen ajan ja tästä syystä paranee hitaasti (jopa kuukausia), sekä jättää jälkeensä varsin rumat arvet.

- Haavapinnat eivät läheskään aina "osu kohdalleen" kiinni ommeltaessa, vaan ihoon jää jopa 1cm kiertymä.

- Jäljelle jäävä iho ei yleensä ole riittävän pitkä erektioon, vaan nivustaipeen iho, sekä kivespussit karvoituksineen vetäytyy erektiossa jopa peniksen varren puoliväliin saakka.

- Leikkaushaava ja jäljelle jäävät esinahan ylä- ja alalehtien kappaleet ovat usein varsin epäsymmetrisiä - esimerkiksi alalehteä saattaa olla paikoin vain 2mm ja paikoin jopa yli 12mm - esteettisestikin suhteellisen rumaa jälkeä.

- Leikkaushaava saattaa usein arpeutua kiinni alla olevaan paisuvaiskudokseen ja tämän arpeutuman pehmeneminen, sekä irtoaminen saattaa viedä useita vuosia, 5v on ihan tavallista.

- Ompeleet saattavat jättää ihoon onkaloita, joita on todella hankalaa pitää puhtaana.

- Irtoilevat ompeleet, tai muuten aukeileva haava saattaa jättää jäljelle täysin ihottomia alueita, joiden parantuminen kestää useista kuukausista useisiin vuosiin.

- Mahdollisesti liian ahtaaksi jäävä arpi ei mahdu liikkumaan terskan yli.

- Osin tuhoutunut verenkierto terskassa aiheuttaa kuukausien, tai jopa vuosien ajan tuntopuutoksia, harmaansinisiä alueita, sekä turvotusta.

- Poistettu frenulum aiheuttaa todella pahoja tuntopuutoksia useiden vuosien ajan ja saattaa tästä syystä aiheutaa jopa laukeamisen estymisen.

Näitä haittoja ja komplikaatioita olisi tietysti vaikka kuinka paljon lisääkin, tässä oli vaan tavallisimpia ja näitäkään ei siis Suomessa vallitsevan yleisen hoitokäytännön mukaa tarvitse kertoa potilaalle etukäteen.

Miten on, monikohan valitsisi leikkauksen sijaan jonkun vähemmän haittoja aiheuttavan hoidon, jos nämä seikat potilaan oikeuksien mukaisesti kerrottaisiin? Jostan syystä niitä vähemmän haittoja aiheuttavia hoitomuotoja ei myöskään esitetä, vaan ympärileikkausta pidetään ehdottomasti parhaana hoitomuotona kaikissa miesten esinahkaan liittyvissä ongelmissa!

13

2222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ympärileikkausta pidetään e...

      " ympärileikkausta pidetään ehdottomasti parhaana hoitomuotona kaikissa miesten esinahkaan liittyvissä ongelmissa!"
      Ei ainakaan minun tapauksessani. Minulla oli kireä esinahka lapsena ja harkitsin perheineni ympärileikkausta. Kävin kuitenkin lekurilla ja hoitaja (nainen) repäisi esinahan terskan yli.

      Voit kuvitella sitä tuskaa, huusin täysillä "AI SAATANA!". Olin tällöin siis lapsi.

      Ympärileikkausta en kuitenkaan tarvinnut.

      • mimmu

        Auts, tuo esinahan repäisy ei ole houkutteleva vaihtoehto. Kuusivuotiaalla pojallani on tiukka esinahka ja olemme menossa lääkärikäynnille, jotta saisimme asian jotenkin kondikseen. Neuvolan terkkari kertoi jostain rasva/voidehoidosta, jota tehdään muutama kuuri...onko kokemuksia tällaisesta hoidosta tai muista vaihtoehdoista??


      • Ympärileikattu 11-vuotiaana
        mimmu kirjoitti:

        Auts, tuo esinahan repäisy ei ole houkutteleva vaihtoehto. Kuusivuotiaalla pojallani on tiukka esinahka ja olemme menossa lääkärikäynnille, jotta saisimme asian jotenkin kondikseen. Neuvolan terkkari kertoi jostain rasva/voidehoidosta, jota tehdään muutama kuuri...onko kokemuksia tällaisesta hoidosta tai muista vaihtoehdoista??

        Minut ympärileikattiin 11-vuotiaana. Leikkaushaavaan tuli paha tulehdus, jonka paraneminen kesti viikkoja. Oli todella kivulias homma. Terskaan jäivät aivan järkyttävän näköiset arvet, jotka ovat siinä vielä nyt 17 vuoden kuluttuakin. Olen kärsinyt ympärileikkauksen epäonnistumisesta koko aikuisikäni - ikinä en ole kenelläkään niin rumaa vehjettä nähnyt kuin minulla. Yleisissä saunoissa ja pesutiloissa käyminen nykyään onnistuu, vuosikaudet välttelin sitä kokonaan. Olen miettinyt, että jos joku minulle alkaisi saunassa aukomaan päätänsä rumasta peniksestä, niin saattaisin päätyä linnaan kun hermostuisin ja tappaisin kyseisen vittuilijan.

        Minulla on ollut jonkun verran laukeamisvaikeuksia, mutta kun kokemusta yhdynnästä ympärileikkaamattomana ei ole, niin en tiedä johtuuko leikkauksesta vai ei. Kortsun kanssa ei tunnu juuri miltään.


    • positiivinen kokemus

      Valistaja x on tuulesta temmannut väitteensä ja ne ovat täyttä puppua. Lääketieteellisesti väitteet ovat vääriä eivätkä pidä paikkaansa.
      Itse olen aikuisena käynyt ympärileikkauksessa, on siis omakohtainen kokemus. Minulle ympärileikkauksesta on ollut vain positiivisia kokemuksia.

      • ...ihmeessä...

        ...voit väittää tuon olevan täysin tuulesta temmattua potaskaa? Täyttä totta se on, siitä löytyy nimittäin asiantuntijalausunnot - eikös lääkäreiden kuulu antaa lääketieteen mukaiset lausunnot?


      • jarmo

        Minut leikattiin ns. tiukaksi omasta halustani. Olen leikkaukseen erittäin tyytyväinen, vaimonikin pitää "uutta" vehjettä kaunina. Suosittelen leikkausta kaikille, mitään haittaa ei ole ollut


      • ...totta...

        ...totta on joka sana. Tollasia tapauksia on paljon ja on turhaa kuvitella että kyseesä ois vaikka korvaukseen oikeuttava hoitovirhe. Tiedän tapauksia käsitellyn lääninhallituksissa ja potilasvakuutuskeskusksessa... Vastaus on aina: TÄYSIN NORMAALEJA YMPÄRILEIKKAUKSEN JÄLKITILOJA/KOMLIKAATIOITA, ei siis hoitovirhettä, tms.


      • epätietoinen eteläSuomesta
        jarmo kirjoitti:

        Minut leikattiin ns. tiukaksi omasta halustani. Olen leikkaukseen erittäin tyytyväinen, vaimonikin pitää "uutta" vehjettä kaunina. Suosittelen leikkausta kaikille, mitään haittaa ei ole ollut

        Tarkenatko vähän mitä tehtiin ja missä jos kerran olet tyytyväinen ja voit suositella
        ko. klikkaa?!


    • potaskaa

      Kävin ympärileikkauksessa 28 vuotiaana ja voin sanoa, että kirjoituksesi on täyttä potaskaa.

      • huhu

        että ympärileikatut ovat parempia rakastajia? Tämä kysymys niille joilla on kokemusta!
        Oma poikani leikattiin kaksi vuotiaana,useiden tulehdustsen vuoksi, mutta en viitsi häneltä seksi asioista kysyä.
        Tiedän että ongelmia sillä alueella ei ole ollut, ja jälkihoitokin oli aikanaan vaivatonta.


    • Anonyymi

      Ikä: 34
      Ongelma: Ahdas esinahka, Ei kyennyt kun kerran päivässä harrastamaan seksiä koska paikat kipeyty ja puutu niin ettei välttämättä seuraavana päivänäkään pystynyt seksiä harrastamaan. Ongelma alkoi esiintyä vasta 22vuotiaana. Nyt leikattu, esinahan poisto ja frenulum poisto. Haittojen vuoksi mietin vuosia hoidanko, ja nyt homma hoidettu.
      Kerron koko operoinnin ja paranemisprosessin josta on nyt reilu kuukausi. Mutta alkuun sanon että tyytyväinen olen.

      Leikkaus tehtiin kesäkuunlopussa eli pahimpaan mätäkauteen.
      Operointi alkoi diapamilla pelkotilojen vuoksi, josta ei ollut mitään hyötyä. Puudutuspiikit peniksen tyveen oli koko operoinnin kivuliain asia, muuten ei tuntunut mitään. Muna käärittiin pakettiin ja himaan. Lääkkeeksi panadol+burana 600.
      Ensimmäiset yöt meni aikalailla munakädessä pitäen. Suojellen. Särky hoitu lääkkeillä.
      Pahin asia tässä vaiheessa oli, luonnolliset yölliset seisokit, jotka herätti vaikka kuinka unessa olisit. Se tunne oli about semmonen että tikit repee ja yksi repesikin. Sattu aivan hitokseen. Opin sen että heti kun se seisokki tuli ja siihen heräsi niin pakkasesta jääpussi kyrpään jotta sai laskettua mah nopeasti. Tätä kesti noin viikon - 2 kunnes tikit sulivat.
      Minulle tuli ensimmäisen viikon jälkeen tulehdus johon määrättiin antibiotit ja tramalia, kivut oli aivan helvetinmoiset. Antibiotti toimi mutta hidasti parantumista.
      Vielä reilu kuukaudenki jälkeen penis erittää lihasnestettä ja ei ole täysin parantunut.
      Seksin harrastaminen vaimoni kanssa alkoi kuukauden jälkeen, homma hoituu todella varovasti ja se kuukauden selibaatin lopetus tuntui mitä mahtavimmalta. En kokenut tunnossa, laukeamisessa tai missään mitään ongelmaa. Ehkä hiukkasen pidempään kesti mikä on aina hyvä homma! Ulkonäöllisesti pientä lehteä havaittavissa mutta sen paranemiseen menee pidempään. Ulkonäkö ei minua hävetä, itseasissa pidän munani ulkonäöstä nyt enemmän, vaimokin on samaa mieltä.

      Tässä pieniä vinkkejä mitä en saanut / löytänyt mistään mitä tulee leikkauksesta palautumiseen:
      Leikkauksen jälkeen kun otat seuraavana päivänä siteet pois, Tikkipinnalla on rasvalappu side, tikit ovat varmasti vähän jääneet kiinni siihen, joten kastele se vedellä ennenkuin varovasti irrotat. irtoaa paremmin.
      Vesipesu aivan ehdoton, ja tarkoitus on vetää nahkaa niin paljon taaksepäin kuin mahdollista ja valuttaa vettä 10-15min haavalle, eikä pelkästään tikkeihin, kauttaaltaan kunnon huuhtelua!

      Itse koen että leikkauksesta oli aivan todella suuri apu, ja olen tyytyväinen. Muistakaa että nämäkin hyöty ja haittapuolet on täysin yksilöllisiä, mutta varsinkin jos elämänlaatusi paranee niinkuin minulla teki niin suosittelen kovasti vaan hoitamaan asian.

    • Anonyymi

      Itelle tehtiin kierään esinahkaan yläpuolinen viilto (dorsal slit) ja ongelma ratkesi erittäin helposti. Mitään komplikaatioita tai tunto-ongelmia ei ole koitunut. Koko esinahan poisto saattaa siis olla liian radikaali toimenpide. Keskustelkaa lääkärin kanssa!

      • Anonyymi

        Missä tuollaisia leikkauksia tehdään? Omastakin mielestä olisi palon järkevämpää löysätä se "kireä vanne" eikä leikata koko esinahkaa pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe