Nyppiminen

miten tehdään?

Eli jos koiran karva nypitään, niin voiko sen tehdä itse ja miten se tapahtuu?

Jos ajelee koneella, niin käykö siihen tavallinen parturikone, jolla leikataan ihmisten hiuksia, vai onko siihen olemassa ihan oma laite?

Riittääkö kerta näin keväällä/kesällä vai pitääkö tehdä useamman kerran kesässä? Eli kuinka nopeasti karva kasvaa?
Kyseessä on russeli.

6

3970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

      ajaminen muuttaa karvan laatua, jos koira on tarkoitettu nypittäväksi, suositellaan nyppimistä. Etkö voi kysyä neuvoa koirasi kasvattajalta?

    • ja olen opetellut

      sekä oppaan(rotuyhdistyksiltä saa trimmausohjeita ja kasvattajalta sekä rotuyhdistys saattaa järjestää kursseja ja trimmmajakin neuvoo hiukan riippuen trimmaajasta tosin) että kuvista..ja hyvin onnistuu :)
      tärkeintä on oppia katsomaan milloin turkki on ns.kypsä eli karva lähtee helposti. Ja nypintä tapahtuu karvan suuntaan oikealla tekniikalla.

      Karkkari kettistä ei parane mennä koneella trimmaamaan koska se pilaa turkin täysin ja siitä tulee harmaa eloton ja kiharainen..samoin käy varmasti myös russelille.

      itse teen kotikoiralleni puolitrimmin ja päältä (pään, korvat,selän niskan ja hännän sekä kyljet )nypin ja jalat mahan alusen, perän hännän alta sekä parran siistin saksin oikealle pituudelle.

      • että trimmaan

        noin kolmesti vuodesssa eli silloin kun turkki on kypsä(ja silloin strippaan turkin totaalisestipäällikarvasta ja hiukan siistin höytyviä sen jälkeen) ja lähtee helposti. Sama pätenee russeliin. Näyttelytrimmaajat ns.rullaavat eli nyppivät hiukan koko ajan mutta se on työläämpää ja enkä tiedä onko se koiralle niin miellyttävää. trimmien välissä siistin ja pesen tarvittaessa...mutta hyvin vähän vaatii huoltoa loppujen lopuksi.


    • toki

      nyppiä itse, otetaan toisella kädellä nahasta kiinni ja toisella kädellä- joko sormin tai veitsen avulla nypitään karvaa kasvusuuntaan irti.
      Karkeakarvaista turkkia ei kannata ajella koneella, karvan laatu muuttuu ja säänkestävyys heikkenee. jos kuitenkin haluat ajella niin lemmikkitarvikeliikkeissä on myytävänä koneita kyseistä tarkoitusta varten.
      En tiedä kuinka tiheästi russeleita nypitään ja riippuu myös siitä onko koira "pelkkä" kotikoira vai käydäänkö sen kanssa myös näyttelyissä. Uskoisin että kotikoiralle riittä pari kolme kertaa vuodessa, näyttelykoiraa saisi varmaan nyppiä tiheämmin.

      • asiaa..

        Jos koira on vain kotikoira, niin silloin voi vain parturikoneella leikata turkkia pois. Koneet ovat kyllä usein melko heikkoja ja menevät rikki paristakin koko koiran ajelusta. Näyttelyihin tarvitsee olla nypitty turkki.

        Luulisi kyllä että kasvattaja olisi tuollaiset asiat neuvonut.


      • turkki menee
        asiaa.. kirjoitti:

        Jos koira on vain kotikoira, niin silloin voi vain parturikoneella leikata turkkia pois. Koneet ovat kyllä usein melko heikkoja ja menevät rikki paristakin koko koiran ajelusta. Näyttelyihin tarvitsee olla nypitty turkki.

        Luulisi kyllä että kasvattaja olisi tuollaiset asiat neuvonut.

        pilalle kun se leikataan/ajellaan. En kyllä leikkaisi kotikoirankaan turkkia. Leikkaamalla menetetään karkean karvan hyvät puolet: säänkestävyys ja lianhylkivyys. Miksi ottaa karkeakarvainen koira jos ei ole valmis sen turkkia hoitamaan oikealla tavalla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe