KORVAKIPU!!!!

mie vaan

kärsin mielettömistä korvasäryistä varsinkin laskun aikana tuntuu ku joku tökkis neuloilla korvaan! tietääkö kukaan keinoa millä lievittää kipuja? entä onko kukaan kokeillut EarPlanes korvatulppia? Toimiiko? Oon lähössä lomamatkalle ja kauhulla odotan laskeutumista...:(

34

23485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai alkoholia

      Tuota, tämä nyt on varmasti vähän kyseenalainen neuvo, mutta tapanani on ollut juoda se pari lasillista viiniä puolisen tuntia ennen laskeutumista. Korvasärky säilyy, mutta se on huomattavasti siedettävämpää... :D

      Tietysti voi lääkärin juttusilla käydä, jotain duact:n tyyppistä allergialääkettä voisi kokeilla ilmaamaan korvia ja muita röörejä, särkylääke jo etukäteen ja eikös niitä ole jotain puuduttavia korvatippojakin?

      • apteekista

        Nasolinin nenäsumutetta käyttää jotkut, ja paketin kyljessäkin lukee "aero-otiitin (tai mikä lie) hoitoon ja ennältä ehkäisyyn). Mulla ko. tuote ei vaan toiminut järin hyvin, yhtä pahasti korvat lukossa silti.


      • auttaa
        apteekista kirjoitti:

        Nasolinin nenäsumutetta käyttää jotkut, ja paketin kyljessäkin lukee "aero-otiitin (tai mikä lie) hoitoon ja ennältä ehkäisyyn). Mulla ko. tuote ei vaan toiminut järin hyvin, yhtä pahasti korvat lukossa silti.

        Ongelma korvakivussa on kun sisäkorvan paine ei tasaudu koneen paineen mukana. Sisäkorva on yhteydessä nenäonteloon ns eustachion putkien kautta.

        Kun paine alkaa muuttua, ikään kuin haukottele ja työnnä samalla leukaasi eteen- ja alaspäin. Kuuluu rutinaa ja kipu hellittää.

        Ja Nasolin vinkki oli myös hyvä. Avoimet röörit ilmastoivat paremmin.


      • auttaa!
        auttaa kirjoitti:

        Ongelma korvakivussa on kun sisäkorvan paine ei tasaudu koneen paineen mukana. Sisäkorva on yhteydessä nenäonteloon ns eustachion putkien kautta.

        Kun paine alkaa muuttua, ikään kuin haukottele ja työnnä samalla leukaasi eteen- ja alaspäin. Kuuluu rutinaa ja kipu hellittää.

        Ja Nasolin vinkki oli myös hyvä. Avoimet röörit ilmastoivat paremmin.

        itekin kärsin MIELETTÖMÄSTI laskun aikana julmetusta korvakivusta. Ihminen, joka ei ole kokenut kyseistä kipua, voi lonkalta heittää jotain juttua tyyliin "korvat lukossa" tms.

        Mutta samasta vaivasta kärsivä tietää, että kipu tuntuu otsassa kuin pää räjähtäisi, korvat paukkuu mennen yhä enemmän lukkoon, äänet häviävät ympäriltä ja kuulet vain oman pään sisästä "rutinaa" kun korvat paukkuvat.. Voisin kuvitella juuri neulanpistojen kivun korvissani tai korvan "kalvojen" repeytyvän.

        Pelkäsin kanssa kuollakseni lentämistä, mutta hain apteekista ne kierrekorvatulpat, ja auttaa! =) Mitkään nasolinit, haukottelut tai purkat eivät ole muuttaneet kipua, mutta tulpat on!

        Kipu ei häviä, mutta selviät ilman kyyneliä ja voit jopa katsella koneen laskua ikkunasta, kun taju ei meinaa lähteä kivusta.

        Hyvää matkaa =) ja laskua! ;)


      • pipa1969
        auttaa! kirjoitti:

        itekin kärsin MIELETTÖMÄSTI laskun aikana julmetusta korvakivusta. Ihminen, joka ei ole kokenut kyseistä kipua, voi lonkalta heittää jotain juttua tyyliin "korvat lukossa" tms.

        Mutta samasta vaivasta kärsivä tietää, että kipu tuntuu otsassa kuin pää räjähtäisi, korvat paukkuu mennen yhä enemmän lukkoon, äänet häviävät ympäriltä ja kuulet vain oman pään sisästä "rutinaa" kun korvat paukkuvat.. Voisin kuvitella juuri neulanpistojen kivun korvissani tai korvan "kalvojen" repeytyvän.

        Pelkäsin kanssa kuollakseni lentämistä, mutta hain apteekista ne kierrekorvatulpat, ja auttaa! =) Mitkään nasolinit, haukottelut tai purkat eivät ole muuttaneet kipua, mutta tulpat on!

        Kipu ei häviä, mutta selviät ilman kyyneliä ja voit jopa katsella koneen laskua ikkunasta, kun taju ei meinaa lähteä kivusta.

        Hyvää matkaa =) ja laskua! ;)

        Pyydä lentoemännältä "mikkihiirenkorvat" eli mukiin on laitettu kuumalla vedellä kostutettua talouspaperia. Kupit korville ja kipu todellakin helpottuu.
        Itse jouduin niitä käyttämään viimeksi toissa päivänä kun sain reissulla lievän nuhan ja korvissa alkoi tuntua kipua laskussa.


      • auttaa
        pipa1969 kirjoitti:

        Pyydä lentoemännältä "mikkihiirenkorvat" eli mukiin on laitettu kuumalla vedellä kostutettua talouspaperia. Kupit korville ja kipu todellakin helpottuu.
        Itse jouduin niitä käyttämään viimeksi toissa päivänä kun sain reissulla lievän nuhan ja korvissa alkoi tuntua kipua laskussa.

        Mikkihiirenkorvat valitettavasti menevät urbaanien legendojen puolelle. Apu tulee vain siitä, että jotain asialle tehdään. Ns placebo-vaikutus.

        Alaleuan venyttely haukotusmaisesti eteen ja alas ihan oikeasti avaa noita putkia nielun ja sisäkorvan välilla. Ja paineet tasaantuvat. Kun oikean tekniikan oppii, no problems.


      • on...
        auttaa! kirjoitti:

        itekin kärsin MIELETTÖMÄSTI laskun aikana julmetusta korvakivusta. Ihminen, joka ei ole kokenut kyseistä kipua, voi lonkalta heittää jotain juttua tyyliin "korvat lukossa" tms.

        Mutta samasta vaivasta kärsivä tietää, että kipu tuntuu otsassa kuin pää räjähtäisi, korvat paukkuu mennen yhä enemmän lukkoon, äänet häviävät ympäriltä ja kuulet vain oman pään sisästä "rutinaa" kun korvat paukkuvat.. Voisin kuvitella juuri neulanpistojen kivun korvissani tai korvan "kalvojen" repeytyvän.

        Pelkäsin kanssa kuollakseni lentämistä, mutta hain apteekista ne kierrekorvatulpat, ja auttaa! =) Mitkään nasolinit, haukottelut tai purkat eivät ole muuttaneet kipua, mutta tulpat on!

        Kipu ei häviä, mutta selviät ilman kyyneliä ja voit jopa katsella koneen laskua ikkunasta, kun taju ei meinaa lähteä kivusta.

        Hyvää matkaa =) ja laskua! ;)

        ... ja ne saattaa toimiakin, ne apteekista ostettavat "lentokorvatulpat".

        Meillä on menestyksekkäästi kokeiltu myös yliopiston apteekissa myytäviä puuduttavia professorin korvatippoja. Ne ovat vain pitkällä lennolla hankalat, koska vaikutus ennen laskua ennättää lakata ja tipat tulisi laittaa vaaka-asennossa, joka on koneessa vähän hankala järjestää... Mutta lyhyemmille lennoille, toimii!

        Tuttu lentokapteeni antoi vinkiksi vielä nuhataudin kanssa lentämiseen coctailin (hän kun työkseen lentää vaikka minkälaisessa nuhassa yms.)
        Apteekissa myydään Carmolis-yrttipastilleja, jotka räjäyttää nenän auki - ja lisäksi vielä nasolia suihkeena nenään. Jos joudut nuhaisena lentämään tämä auttaa.


      • nenu_liinki
        apteekista kirjoitti:

        Nasolinin nenäsumutetta käyttää jotkut, ja paketin kyljessäkin lukee "aero-otiitin (tai mikä lie) hoitoon ja ennältä ehkäisyyn). Mulla ko. tuote ei vaan toiminut järin hyvin, yhtä pahasti korvat lukossa silti.

        oikein neuvoit
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00861
        lapsesta asti korvavammainen ja neuvottiin hengittämään sjuun kautta , nenästä kiinni pkitäen naousjen ja laskujen aikana


    • Voipi auttaa

      Joillakuilla auttaa ihan purkan jauhaminen. Ja ainakin joskus olen nähnyt, että lentoemot tuovat lapsille nousujen ajaksi pillimehua, mutta tiedä sitten, auttaako siinä vain se ajatus, että jotain tuodaan.

    • kikka

      Ota tukeva ote nenästäsi estääksesi ilman kulkemisen sieraimissa. Sulje suusi tiiviisti ja 'puhalla' ilmaa keuhkoista ulos kaikin voimin. Yhtään ilmaa ei tietenkään tule ulos, mutta korvatiehyet aukeavat paineen kohdistuessa niihin.

    • mie vaan

      oon kokeillu niitä mukeja missä on kasteltua paperia pohjalla ja purkan jauhamista...ei minkää näköistä apua...tuntuu vaan kovempaa kipua:( mutta kiitos kaikista vinkeistä, täytyy kokeilla!!:D

    • Kärsin myös korvakivuista laskeudutaessa ja olenkin kokeillut yhtä sun toista, jotka voisivat auttaa. Earplanes tulpat auttavat jos niitä käyttää kuten ohjeissa on sanottu. Parhain apu on kuitenkin tullut noista nasolin nenätipoista, eikun parit suihkeet ennen nousua ja parit n.20min ennen laskeutumista..kylläpä tehoaa. Purkka saattaa auttaa joillekin, itelle ei tullut kuin laksatiivisia vaivoja.

    • ...

      Mulla kanssa noi laskut oli yhtä tuskaa. Siis ihan mieletön paineen tunne päässä. Ei sitä voi käsittää sellainen kuka ei sitä ole kokenut. Tää ei siis ole mitään normaalia "meni korvat lukkoon lennon aikana" -tunnetta, minkä sais pois jollain purkan syönnillä tms. Ei auta semmoiset konstit ei, järempiä keinoja tarvii tässä ongelmassa. Sen normi tunteen kun kertoo jollain 150, niin sit voi ehkä päästä lähelle sitä tunnetta mikä mulle tuli laskujen aikana. Ainut mitä mielessä silloin liikkui oli, et nyt mä kuolen. Tuntui kuin taju lähtis ja pää räjähtäis, muita vaihtoehtoja ei ollut. Ja itku tuli jokaikinen kerta.

      Kävin tässä taannoin korvalääkärillä. Siltä sain nenätippoja, mitkä supistaa nenän limakalvoja. Niitä ja allergialääkettä kun ottaa hieman ennen laskua, niin vähän helpottaa. Mulla ainakin viime lennolla oli enää semmoinen siedettä paineentunne päässä kun laskeuduttiin. Pystyi tosissaan nauttimaan laskustakin jopa.

      Nenätipoissa (ja tarkoitan tässä todellakin tippoja, en sumutetta) on syytä muistaa kun niitä sinne nenään "tiputtaa", niin pitäisi olla pää alaspain, että ne tipat menevät tuonne syvälle rööreihin asti, eikä valu samantien pois sieltä. Lentokoneen vessassa mulla ainakin toi operaatio onnistui ihan hyvin. Ahdastahan siellä oli, mutta ei valiteta pikku seikoista.

      Ennen seuraavaa lentomatkaa, kannattaa käydä korvalääkärillä, niin saat kunnon lääkkeet tuohon tilanteeseen. Olen myös saanut lentoemänniltä joskus jotain nenätippoja, ainakin Finnairin lennoilla. Jos ei itselläsi tippoja vielä ole, niin kysäiseppä seuraavalla lennolla emoilta, josko ne vaikka antaisi niitä.

      Sitten vaan lennoista ja varsinkin laskuista nauttimaan!!! JEE-JEE!

      • paineen tasaus

        Tuolla jo aiemmin kerrottu sukeltajien käyttämä paineen tasaus jossa puhalletaan ilmaa "poskiin" ja tämä kannattaa aloittaa melko heti nousun alussa ja jatkaa kunnes kone painaa vaakaan ja aloittaa puhallus taas kun laskukiito alkaa.
        Nasolin ja Duact yms. röörejä avaavat lääkkeet auttaa vaivaan, poskiontelon tulehdus tai flunssan kourissa ei kannata lentää.


      • tehdä
        paineen tasaus kirjoitti:

        Tuolla jo aiemmin kerrottu sukeltajien käyttämä paineen tasaus jossa puhalletaan ilmaa "poskiin" ja tämä kannattaa aloittaa melko heti nousun alussa ja jatkaa kunnes kone painaa vaakaan ja aloittaa puhallus taas kun laskukiito alkaa.
        Nasolin ja Duact yms. röörejä avaavat lääkkeet auttaa vaivaan, poskiontelon tulehdus tai flunssan kourissa ei kannata lentää.

        Kannattaa tehdä näin, ainakin minulla se auttoi.

        Kun lentokone nousee tuki korvasi sormilla, ja nenä esim. polvilla. Älä lopeta tätä kunnes olet täysin varma että kone on noussut. sitten ota päästä nenä irti ja liikuttele leukaasi. Ota sen jälkeen varoen, ja hitaasti korvilta sormet pois. Tee sama myös laskun aikana.


      • humps...
        tehdä kirjoitti:

        Kannattaa tehdä näin, ainakin minulla se auttoi.

        Kun lentokone nousee tuki korvasi sormilla, ja nenä esim. polvilla. Älä lopeta tätä kunnes olet täysin varma että kone on noussut. sitten ota päästä nenä irti ja liikuttele leukaasi. Ota sen jälkeen varoen, ja hitaasti korvilta sormet pois. Tee sama myös laskun aikana.

        Onko sillä väliä että kun minulla tuo kipu tuntuu vain toisessa korvassa ja vain laskun aikana, että miten toimin koneen noustessa jotta lasku sujuisi paremmin? Laskeutuessa haukottelulla toinen korva pysyy auki mutta toinen ei millään. Tottakai noustessakin korvat lukkiutuvat mutta silloin saan ne aika hyvin auki haukottelemalla ja naamaa vääntelemällä :) kiitti


      • viimeinen kauhistus
        humps... kirjoitti:

        Onko sillä väliä että kun minulla tuo kipu tuntuu vain toisessa korvassa ja vain laskun aikana, että miten toimin koneen noustessa jotta lasku sujuisi paremmin? Laskeutuessa haukottelulla toinen korva pysyy auki mutta toinen ei millään. Tottakai noustessakin korvat lukkiutuvat mutta silloin saan ne aika hyvin auki haukottelemalla ja naamaa vääntelemällä :) kiitti

        tuo hirvittävä kipu, joka voi kestää parikin päivää, syntyy minulle jostain syystä aina Helsinkiin laskeuduttaessa. Missään muualla näin ei ole tapahtunutt. Toki korvat menevät lukkoon kaiken aikaa heti kun laskeutumisvaihe alkaa, mutta nuo pään sisällä olevat neulanpistot ja räjähtävä tunne on tähän mennessä syntynyt vain kotiin tullessa. Vaikka samana päivänä olisi välilaskujakin, ne tapahtuvat ilman suurempia kipuja. Olen kysynyt asiaa lentohenkiläkunnalta, mutta heidän mielestään lasku on samanlainen kuin muille kentille.
        Pitää kokeilla korvatulppia, puhaltamiset, purkat, juomiset, haukottelut tai muut edellä mainitut eivät auta.


      • Todella kova kipu
        viimeinen kauhistus kirjoitti:

        tuo hirvittävä kipu, joka voi kestää parikin päivää, syntyy minulle jostain syystä aina Helsinkiin laskeuduttaessa. Missään muualla näin ei ole tapahtunutt. Toki korvat menevät lukkoon kaiken aikaa heti kun laskeutumisvaihe alkaa, mutta nuo pään sisällä olevat neulanpistot ja räjähtävä tunne on tähän mennessä syntynyt vain kotiin tullessa. Vaikka samana päivänä olisi välilaskujakin, ne tapahtuvat ilman suurempia kipuja. Olen kysynyt asiaa lentohenkiläkunnalta, mutta heidän mielestään lasku on samanlainen kuin muille kentille.
        Pitää kokeilla korvatulppia, puhaltamiset, purkat, juomiset, haukottelut tai muut edellä mainitut eivät auta.

        Mulla taas ei Helsinkiin laskeutuessa sattunut yhtään. Lanzarotelle laskeutuessa ihan mieletön kipu korvissa ,helpotti ehkä noin tunnin kuluessa..Yhden reissun vain lentäen tehnyt yli 20v.sitten.Nyt Lanzarotelle marraskuun lopussa,haen apteekista ne korvatulpat. On tinnitusta johtuiskohan siitä laskusta ,tai sitten ei.


    • sumotus

      Itsekin kärsin aikoinaan järkyttävästä korvakivusta laskeutuessa. Vuosien kokemuksen peruseella olen löytänyt "apupaketin", jonka avulla selviydyn ilman kipuja, kunhan korvat ovat lennon aikana terveet:

      - Pitkävaikutteinen Aerinaze-tabletti useita tunteja ennen lentoa. Jos aamulento, niin ennen nukkumaanmenoa. Jos iltapäivälento, niin aamupäivällä jne.
      - Rinexin-tabletti n. 3 tuntia ennen laskeutumista.
      - Earplanes-korvatulpat korviin ennen lähtöä. Lyhyillä lennoilla pois vasta määränpäässä. Pitkillä lennoilla pois lentokorkeudessa ja takaisin hyvissä ajoin ennen laskeutumisen alkua.
      - Oikeaoppinen paineentasaus on ehkä itseleni se kaikkein kriittisin asia. Omalla kohdallani parhaiten toimii ns. raskas nieleskely, jossa sylki viedään ihan kurkun takaosaan ennen nielaisua. Välittömästi tämän jälkeen tehtävä alaleuan eteenpäin vieminen aukaisee korvat. Toisilla toimii ilmeisesti nuo nenästä kiinni pitelyt ja puhaltamiset paremmin. Olen myös huomannut, että runsas nesteiden nauttiminen helpottaa paineentasauksen onnistumista. Appelsiinimehu tekee syljestä sopivan paksua, jolloin tuo em. nieleskelymenetelmä toimii paremmin. Paineen tasauksessa ajoitus on myös erittäin tärkeää. Tasaaminen pitäisi aloittaa välittömästi kun kone alkaa laskeutua. Pitkillä lennoilla / uusisssa koneissa lentokorkeuden näkee usein henkilökohtaisesta inforuudusta. Eli heti kun lentokorkeus alkaa tippumaan, niin aktiivinen paineentasaus käyntiin. Joku ilmanpainemittari toimisi varmasti myös hyvin. Aluksi painetta pitää tasata tiheästi, laskun loppupuolella voi harventaa tahtia. Jos alkulaskun tasaukset jää tekemättä, korvia voi olla erittäin vaikea saada auki myöhemmin.
      - Jos olen vähänkin tukkoinen / nuhainen, käytän lisäapuna Otrivin-nenäsumutetta.

      Toivottavasti näistä vinkeistä on jollekulle apua. Tuo laskeutumisvaiheen korvakipu on pahimmillaan jotain niin sanoinkuvaamattoman tuskallista, ettei sitä soisi ikinä kenellekään.

    • Kassu

      Minä en uskalla laittaa kierretulppia korviini. Kysyin lentoemännältälin ja hän sanoi että mieluummin ilman. Toista otsalohkoa minulla ei ole joten johtuukohan kipu siitä. Pää tuntuu rjähtävän nousussa ja laskussa. Lensi mihin ilmansuuntaan tahansa. Olen käyttänyt Nasolit, Duactit ja Xanorit. En käytä alkoholia lainkaan. Kertokaa jos löytyisi apuja. Tsemppiiä vain kaikille muillekin luulotautisille.

    • Jukka-ekka

      Voikos ne korvat tottua siihen kipuun ajallaan?

    • 4+15

      Vanha hyvä kikka mikä tepsii: Pyydä matkustamohenkilökunnalta, että kastelevat kylmällä vedellä käsipaperia, puristavat liian veden pois ettei valu. Märkä paperituppo kertakäyttömukiin ja muki korvaa vasten. Auttaa ja tepsii! Vanhemmat lentoemot tietävät tämän kikan.

      • lapset lapset...

        Ei toimi. Jos et usko, uskotko ilmailulääkäriä:

        http://blogitfinnair.inoob.fi/2009/06/25/terveysvinkit/

        Kohta 5: "Korvien peittäminen muovimukeilla ei sen sijaan tuo helpotusta, vaan kikka on urbaani legenda."

        Lopetetaanpa nyt tämä pelleily. Tai ei vielä, kertokaa mihin teoriaan tämä perustuisi. Olisi kiva päästä nauramaan.


    • Turvat kiinni

      Tepsii luulosairaille......toi kuppijuttu on jo niin kulunut.
      Kumma kun juuri suomalaisten korviin sattuu ja harvemmin muun maalaisten...sama pätee myös erilaisiin allergioihin.
      Ei jaksa enää....lopettakaa.

    • Nuhassa lentänyt

      Ei se laskussa tuntuva kipu oo niin hirvee mutta puolen tunnin päästä alkaa se kauhistuttavin asia. Aina kun nielaisee/haukottelaa niin korvassa räksähtää ja se tuntuu niin helvetin ikävältä.

    • ikinä en enää lennä!

      Miten lentokoneen henkilökunnan korvat kestää jatkuvat nousut ja laskut? Tätä olen ihmetellyt siitä asti kun ensimmäisen (ja viimeisen) kerran olin lentokoneessa.

      • 17+2

        Niillä lentoemännnillä joilla paineenvaihtelu tuntuu on myös korvatulpat korvissa.


    • oik.korva

      Itselläni se kipu ei ole niin kova, että se haittaisi kestän sen kyllä. Laskun aikana menee oikea korva lukkoon ja perillä menee eka päivä "hukkaan", koska oikea korvani on täysin lukossa, se häiritsee koko ajan enkä kuule kunnolla ja vaikea keskittyä muuhun kuin siihen lukossa olevaan korvaan. Seuraavana aamuna korva on taas normaalisti auki ja loma voi alkaa määränpäässä. Olen yrittänyt jauhaa purkkaa ja tehdä haukottelu liikkeitä, mutta eivät ole auttaneet.

    • lento83olo

      Mä tukin korvat käsillä/sormilla. Auttaa ainakin mua, mut pitää painaa kovaa korvat kiinni.

    • korvakipu

      eikö ole oikeasti jotain tehtävissä ? Esim. leikkaus?

      • MikkiHiiriOk

        Hyvä korvakipuinen.
        On tehtävissä.
        Pääleikkaus Sinulle, että vältyt kirjoittelemasta 10 vuotta vanhaan keskustelusarjaan.
        Jos tahdot kuitenkin vain apua korviisi, laita kertakäyttömukit mikkihiiriksi.
        Lentoemo opastaa niiden asentamisessa.


    • EiEnääKipua

      Tiedän miten Mieletön se kipu on!
      Mulla auttoi Remo Wax korva "huuhde".
      Sillä kumiruiskulla vielä lämpimällä vedellä huuhtelin korvat lentoa edellisenä päivänä.
      Pelkkä vesikin auttaa,kun kunnolla huuhtoo korvat.
      Toinen korva "vaikkua" täynnä!
      Nyt olen 6 kertaa lentänyt eikä mitään kipua ,vain lukkoon menevät ja purkka/nieleskely auttaa niin kaikki OK.

      • MikkihiirenÄiti

        Kumpi oli ongelma, lentäminen vai korva vaikkua täynnä ?


    • lennellenilmankipua

      Earplanes pelastaa mutta maksaa, myydään mm. Yliopiston Apteekissa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe