Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

TOEFL

???

eli kysymuksessa on TOEFL, Test of English as a Foreign Language. minka tasoinen tama koe on? onko se hyvinkin vaativa? pitaako osata englantia kuin aidinkieltaan? taytyyko lukion jalkeen ottaa erityisia kielikursseja tai muuten opiskella lisaa englantia?

8

5292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toefli

      Tein kokeen muutama vuosi sitten. Taisi tulla suurin piirtein samat pisteet kuin yo-kokeesta. Toefl oli ehkä vähän helpompi, ei ainakaan vaikeampi. Mutta jotenkin tylsempi, ei niin "mielenkiintoinen" tai innostava kuin yo-koe.

      Itse en valmistautunut kokeeseen mitenkään erityisesti, otin vain selvää minkä tyyppisiä tehtäviä on tulossa. Sitä en tiedä, millälailla koetta on tuon jälkeen muutettu. Tai onko muutettu lainkaan.

    • caffeinequeen

      Kuten TOEFL-kokeen nimikin jo kertoo, ei englantia täydy osata äidinkielen tasoisesti.

      Itse kävin kokeessa pari vuotta sitten (koe oli silloin tietokoneavusteinen CBT-testi), ja mielestäni se oli todella helppo. Pistemääräni taisi olla kolme pistettä vajaa täysistä pisteistä :) Englanti on tosin pääaineeni. Kaverini teki kuitenkin kokeen aikoinaan heti lukion jälkeen, eikä hänelläkään ollut siinä vaikeuksia.

      Sanoisin, että kannattaa harjoitella koetta etukäteen niin tietää mitä kokeessa tulee vastaan. Ai niin, ja kannattaa ilmoittautua kokeeseen ajoissa!

      • ...

        mikä on max. pistemäärä?
        Onko 450 tai 550 vaikea saada? Lähes kaikki yliopistot vaativat tämän piste määrän ja pelkään että heitän rahat hukkaan jos en pistemäärää saa?


      • caffeinequeen
        ... kirjoitti:

        mikä on max. pistemäärä?
        Onko 450 tai 550 vaikea saada? Lähes kaikki yliopistot vaativat tämän piste määrän ja pelkään että heitän rahat hukkaan jos en pistemäärää saa?

        Itselläni tietokonepohjaisen testin maksimipisteet oli 300, mutta uusimmat internet-testin maksimipisteet näkyvät olevan 120. Luulen siis että sinun yliopistosi puhuu vielä paperikokeesta, jonka maksimipisteet ovat 677. Luulisin, että suomalaisen ei ole kovin vaikea saada tuota pistemäärää.

        Tuossa taulukko eri kokeiden pistemäärille: http://www.ets.org/Media/Tests/TOEFL/pdf/TOEFL_iBT_Score_Comparison_Tables.pdf


      • ****
        caffeinequeen kirjoitti:

        Itselläni tietokonepohjaisen testin maksimipisteet oli 300, mutta uusimmat internet-testin maksimipisteet näkyvät olevan 120. Luulen siis että sinun yliopistosi puhuu vielä paperikokeesta, jonka maksimipisteet ovat 677. Luulisin, että suomalaisen ei ole kovin vaikea saada tuota pistemäärää.

        Tuossa taulukko eri kokeiden pistemäärille: http://www.ets.org/Media/Tests/TOEFL/pdf/TOEFL_iBT_Score_Comparison_Tables.pdf

        Hei caffeinequeen,

        Itse olen aina ollut sitä mieltä ettei TOEFL-kokeesta ole englannin kielen todellisen osaamisen mittarina paljon miksikään. Testin avulla saa selville onko henkilöllä englannin kielen perusosaaminen hanskassa, mutta syntyperäisen puhujan tai kielenkäyttäjän osaamistasoa testi ei mittaa. Natiivit, jotka ovat TOEFL:in tehneet, ovat saaneet sinua alempia pistemääriä. Mikäli haluaa todella tietää tasonsa, kannattaa siis valita IELTS.


      • caffeinequeen
        **** kirjoitti:

        Hei caffeinequeen,

        Itse olen aina ollut sitä mieltä ettei TOEFL-kokeesta ole englannin kielen todellisen osaamisen mittarina paljon miksikään. Testin avulla saa selville onko henkilöllä englannin kielen perusosaaminen hanskassa, mutta syntyperäisen puhujan tai kielenkäyttäjän osaamistasoa testi ei mittaa. Natiivit, jotka ovat TOEFL:in tehneet, ovat saaneet sinua alempia pistemääriä. Mikäli haluaa todella tietää tasonsa, kannattaa siis valita IELTS.

        Tässä keskustelussa ei olekaan kyseessä se, onko TOEFL hyvä testi vai ei. En todellakaan pidä sitä todisteena taidoistani. TOEFL vaan sattuu olemaan se, minkä esimerkiksi yhdysvaltalaiset yliopistot vaativat ulkomaalaisilta hakijoilta.


      • ****
        caffeinequeen kirjoitti:

        Tässä keskustelussa ei olekaan kyseessä se, onko TOEFL hyvä testi vai ei. En todellakaan pidä sitä todisteena taidoistani. TOEFL vaan sattuu olemaan se, minkä esimerkiksi yhdysvaltalaiset yliopistot vaativat ulkomaalaisilta hakijoilta.

        Hei caffeinequeen,

        Ja kiitos viestistäsi. Useimmat oppilaitokset hyväksyvät IELTS-testin tulokset siinä missä TOEFL-tuloksetkin. IELTS vain on testinä selvästi luotettavampi ja tasokkaampi. Jo se, että IELTS:in kuullun ymmärtämisessä kuulee laajemmin murteita eri puolilta maailmaa kertoo jostakin. IELTS:issa on myös suullinen osio, joka koostuu keskustelusta (siis vuoropuhelusta) IELTS Examinerin kanssa. Kyseinen testi on erinomainen mikäli haluaa todella tietää miten ymmärrettävästi ja kieliopillisesti korrektia englantia puhuu. IELTS:issa on yhdeksän taitotasoa joista ylin taso (9) puuttuu TOEFL-testissä kokonaan. Täydet pisteet TOEFL-testissä eivät vastaa tason 9 suoritusta IELTS-testissä.


    • OfflineSam

      Treenaa suullista ulosantia, ylppäreissähän sitä ei mitattu. Lukemalla pari kuukautta romaaneja, aikakausilehtiä jne palautat "vanhan" kielitaitosi.

      Tein koulua varten ohjesaittia TOEFL- iBT:tä varten http://users.metropolia.fi/~samulita/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe