Herään joka yö 4:n tunnin yöunien jälkeen

Uniongelmia

Eli on tässä noin kuukauden ajan ollut kummallista uniongelmaa. Eli vaikka menen koska nukkumaan herään aina neljän nukutun tunnin jälkeen. Esimerkiksi jos 0:00 menen nukkumaan niin herään n. kello 4.00.

Stressiä oli aiemmin, mutta ainakaan käsittääkseni ei enää.

Kestääkö elimistöllä jotenkin toipua tuosta stressistä jolloin se edelleen näkyy tuossa unessa vaikka sitä stressiä ei olekaan ainakaan käsittääkseni enää?

Mikähän tähän auttaisi, että saisi nukuttua 8-9 tuntia putkeen kuten normaalisti olen nukuttua? Ei ole kiva mennä nukkumaan illalla kun herää aina niin aikaisin.

Huhtikuun jostain puolesta välistä tai alkupuolelta tätä on esiintynyt.

Olen tosin miettinyt voisiko se johtua, että en saa huonettani tarpeeksi pimeäksi nukkumista varten. Olen tilannut tosin verhon, joka asiaan auttanee, mutta ainakin viikko luultavasti pitäisi sinnitellä ilman sitä.

Tuntuu vain, että stressi olisi kuitenkin suurempi syy tähän kuin tuo valo, vaikka toki molemmat voivat vaikuttaa. Edellisvuosina en nimittäin vastaavanlaista ongelmaa ainakaan muista, ja yhtä pimeä huone kuin nytkin.

14

4301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -johannah-

      Unettomuus uutena ilmiönä on löytyny täälläkin, syynä pidän kuitenkin stressin lisäksi aloittamaani vuorotyötä, jolloin normaalia vuorokausirytmiä ei ole. Silmien peittäminen nukkumaan mennessä auttaa (unilappu.) Kuulostaa tosi kornilta ja tulee mieleen huonojen 1980-luvun sarjojen naisten hörhelöiset unilaput, mutta olkoot naurettavaa, kunhan auttaa. Ja minulla auttaa. Pillereihin en haluaisi koskea, vaikka sellaisiakin tietääkseni on. Liikunta auttaa myös, mutta ei liian lähellä nukkumaanmenon ajankohtaa.

    • prostata-vaiva

      Vaikka prostatani on höyläyshoidettu v. 2003, 4 tuntia yhtämittaista unta on harvinaista.
      Virtsaamistarve herättää 3 kertaa säännöllisesti joka yö.
      Tämä näkyy ehkä nopeutuneena vanhenemisena.

    • napit

      Nukun 4 tuntia lääkkeiden avulla.Ilman niitä tärisen ja valvon. Tosin mulla masennus, ahdistus, tinnitus, stressi..

      • IRO

        Olen ikäni ollut huono nukkuja.Onko kenelläkään seuraavia oireita:mentyäni vuoteeseen odottamaan unen tuloa alkaa pulssi kiihtyä, sydämen lyönnit kuin moukariniskut- tunnen ne kaikkialla kehossa, sitten alkaa hienojakoinen vapina, joka tuntuu useimmiten ylävartalossa, joskus koko kropassa. Pahinta vapina/tärinä on herätessä- aivan kamala tunne. Tilanne rauhottuu, kun nousen ylös.Voiko stressi aiheuttaa tällaista-onko kellään kokemuksia tällaisesta?


      • -unihäiriötä-
        IRO kirjoitti:

        Olen ikäni ollut huono nukkuja.Onko kenelläkään seuraavia oireita:mentyäni vuoteeseen odottamaan unen tuloa alkaa pulssi kiihtyä, sydämen lyönnit kuin moukariniskut- tunnen ne kaikkialla kehossa, sitten alkaa hienojakoinen vapina, joka tuntuu useimmiten ylävartalossa, joskus koko kropassa. Pahinta vapina/tärinä on herätessä- aivan kamala tunne. Tilanne rauhottuu, kun nousen ylös.Voiko stressi aiheuttaa tällaista-onko kellään kokemuksia tällaisesta?

        Itselläni on nyt ollut samoja oireita koska ollut myöskin stressiä, siksi esiintynyt uniongelmia. Tuo, että tuntee sydämmen jyskeen ja vapinan helpommin, on se, että aistii omassa kehossa tapahtuvia tuntemuksia herkemmin. Yleensä nuo oireet poistuvat kun unirytmi normalisoituu.


    • Mölkky

      Itse ostin jo vuosia sitten valoa läpäisemättömän rullaverhon makuuhuoneeseen, niin johan tuli uni ja nukkui aamuun asti.

      Muuten aamuaurinko herätti ja ilta-aurinko ei antanut unta.

      Ihan normaalia, jos on muuten terve.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Melatoniini

      Nykyään olen sairas ja nukun lääkkeillä.

      • angstinen äijä

        Tutun tuttu neuvoi reikitekniikan. Sen oppii kuka tahansa heti.
        Ellei uni tule, teen tunnin reikiä petissä selällään maaten.
        Se sattui vaan auttamaan. Jos tressaa, voi tehdä jatkaa niin kauan, ett uni tulee.
        Kun herään jotenkin valpastuneena, hoidan itseäni tällä tekniikalla.

        Siitä on muutakin terveydellistä hyötyä. Yleinen väsyneisyyskin vähenee.


    • Huuhkaja11

      Vanha ketju, jonka löysin. Myös minulla on sisäistä vapinantunnetta kun herään ja uni huonoa. Vapina ei näy ulospäin ja se on lähinnä päässä. Vapina/tärinä loppuu kun herään.

      Onko kohtalotovereita ja oletteko saaneet diagnoosia?

    • Yhhtyu

      Hyvä idea tuo unimittari!

    • ynnäriittäväliikunta

      Numeroiden luettelu ei niinkään tepsi, mutta viikonpäivien mielessään lukeminen tuo minolle unen, jos siihen on elimellistä tarvetta.
      Aloitan maanantaista ja kun sanon mielessäni sunnuntain, palaan maanantaihin. Älytöntä, mutta tuo seitsemän päivän rinki toimii.

    • jokox4

      Itsellä vähän sama.. nukun 02-06 ja herään pahaan oloon ja sydämen muljahduksiin.

    • Lyhyet-Unet-Pitkä-Elämä

      Arvo Ylppö nukkui koko ikänsä 2-4h yöunia ja eli vähän yli sata vuotiaaksi...

      eli lyhyet unet mutta pitkä elämä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      808
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      657
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe