Klinikka alkoi ja hoitajat kiusaavat

pettynyt kandi

Täällä on ennenkin puhuttu hoitajien käytöksestä kandeille ja tiesin, että kandeille ollaan töykeitä. En kuitenkaan osannut varautua siihen, että itse joutuisin tämän kaltaisen käytöksen kohteeksi, kun klinikka alkaa. Päätin, etten aio olla "ylimielinen kandi", mitä hoitajat ovat paheksuneet.

Ja nyt se kyykytys on kuitenkin alkanut.

Mikä ihme teitä hoitajia vaivaa, kun teidän koko ajan täytyy harrastaa sellaista kaunaista piilov*ttuilua? Hiljattain TYKSin leikkaussalissa puin ensimmäistä kertaa paperitakkia päälle. Kun hoitaja ei aluksi kertonut, miten homma hoidetaan, koskin paljain käsin takkiin, ja sain haukut ja hoitaja kovaan ääneen kuulutti salissa, että "voisiko saada uuden takin, kun täällä tämä kandidaatti ei taas kuunnellut ohjeita". Kiusantekoa jatkui koko leikkauksen ajan, esim. samaisen hoitajan antaessa minulle instrumentteja hän selvästi oikein odotti, että teen jonkin virheen, ja kun otin väärästä kohdasta kiinni neulankuljetinta, hän taas suureen ääneen totesi, että "eivätköhän ne infektiotkin tule, kun tarpeeksi vielä sähellät." Koko operaatio oli yhtä piinaa, kun muut hoitajat vain nyökyttelivät eikä kirurgi sanonut mitään. Kun aloin varmistella, etten tee mitään virhettä, hoitaja kehotti vähän ripeämpiin otteisiin, kun olin kuulemma niin "kamalan hidas".

Ehkä olinkin aluksi hidas, mutta kyllä tuon takia olin koko loppupäivän pahalla mielellä. Ja vähän harmittaa, etten tämän jälkeen osannut oikein olla kohtelias muutaman mukavan hoitajan seurassa, mutta pahoitetulla mielellä on hankala olla ystävällinen.

Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus. Osastoille mentäessä monet hoitajat harrastavat sellaista pikkuterroria muutetuin elein ja äänenpainoin, jota on vaikea pukea sanoiksi ja siten tehdä valitusta osastonhoitajalle tai ylilääkärille. Se on sellaista selän kääntämistä ja muuta ihme manipulointia. Lääkäri kyllä huomataan ja häntä tervehditään, mutta kandit ovat hoitajille kuin ilmaa, joiden tervehdyksiin ei vastata. Tosin silloin kun hoitajat juoruavat kiireisen näköisenä keskenään, enkä malta häiritä heidän juttutuokiotaan tervehdyksellä, silloin kyllä minulle valitetaan, että "meidän osastolla kyllä on tapana tervehtiä".

Uskon että muut kandit tietävät, mistä puhun.

En voi käsittää, miksi tätä minulle tehdään, sillä olen ottanut missiokseni käyttäytyä aina moitteettomasti.

Olette heikkoja, jos teidän on pakko kaataa likaämpäri kandin niskaan. Heikompia on helppo potkia. Käyttäytykää samalla tavalla ylilääkärille, niin osoitatte edes jotain rohkeutta.

88

13193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kandi mutta ihan toisen tie...

      Tuollaisessa tilanteessa suoraan puhuminen saattaisi olla asiallista. Jos eivät siitäkään ymmärrä, niin olkoot paskamaisia koko loppuelämänsä.

    • meno.

      Tottahan toki uusia kyykytetään. Kun olet valmistunut ja harjoitellut tarpeeksi, hoitajat tahtovat kanssasi naimisiin. Koeta kestää muutama lyhyt vuosi. ;)

    • juristi123

      En ole lääkäri, olen tuleva juristi. Meillä puolestaan välillä sihteerit tykkäävät kyykyttaa oikeustieteen ylioppilaita.

      Vinoiluun vastataan vinoilulla. Ei muuta kun alennut hetkeksi heidän tasolleen ja huomautat tavalista äänekkäämmin ja ilkeämmin jostakin heidän tekemästä mokasta! Auttoi ainakin minua kun täräytin aika ilkeästi sihteerille, joka (huolimatta siitä, että olin aina hänelle ystävällinen ja kohtelias) jostakin syystä oli aina ilkeä minulle.

      Ilkeys tuli ilmi niin, että hän tykkäsi kovaan ääneen huomautella kaikista pikkuvirheistä(tai ei edes virheistä, vaan erilaisista toimintatavoista) kovaan ääneen päällystön edessä, laukoi loukkaavia kommentteja etc. Kuukauden vinoilun jälkeen mun paskansietokyky loppui, ja sanoin hänelle kyllä ehkä vähän liiankin törkeästi ja ilkeästi takaisin. Eipä ole neiti sen jälkeen mulle puhunut eillei ole ollut aivan pakko, ja silloinkin vain sen mikä on välttämätöntä. Sopii mainiosti mulle.

      Toisaalta sairaalalla on vähän tärkeämpi missio kuin meillä, joten en tiedä kannattaako suhteita huonontaa entisestään. Siinä kärsii jo potilaan etu.

      Sun kannattaa vaan muistaa, että olet niiden yläpuolella. Hoitsut yrittää varmaan vaan päteä vielä kun voi. Joissakin tapauksissa on kyse silkasta kateudesta kun kenties ovet lääkikseen ei aikoinaan auenneet.

      • Nimetön

        uhatuksi.


      • pettynyt kandi

        "Vinoiluun vastataan vinoilulla." Ymmärrän pointtisi, mutta jos vastaisin samalla mitalla hoitajien käytökseen, he tekisivät valituksen kliiniselle opettajalle, ja kohta dekaani mailaisi kurssin sähköpostilistalle tulikivenkatkuisen kirjelmän kandien surkeista käytöstavoista. Tiedekunnan johto uskoo hoitajia, kun kandithan ovat kuitenkin "remuavia opiskelijoita".

        Minulle ei ole käynyt kuten sinulle, että SAMA henkilö aukoo päätä pitkän aikaa. Yleensä hoitajat rauhoittuvat, jos osastolla on muutaman päivän. Meillä vain vaihdetaan harjoittelupaikkoja niin tiheään tahtiin, että välillä saa jopa päivittäin tutustua uuteen henkilökuntaan. Ja juuri tuo vaihtuvuus on omiaan korostamaan hoitajien pimeitä puolia kun voivat ikään kuin olla anonyymejä; ollaan v-mäisiä, kun "eihän tuo kuitenkaan takaisin tule", ja koko ajan lappaa uutta kandia.

        "Sun kannattaa vaan muistaa, että olet niiden yläpuolella." Tuossa kohti olen kanssasi hiukan eri mieltä.

        On lannistavaa ja pessimististä ajatella, että tälle laajalle ilmiölle ei voi tehdä mitään, ihan tuleviakin opiskelijoita ajatellen. Olen kyllä sanonut kohtelustani pariin otteeseen hoitajille suoraan mutta asiallisesti. Tällöin vastaus on poikkeuksetta ollut ihmettelevä naaman vääntäminen ja syyllistäminen siitä, että arvostelen heitä muka syyttä ("pollean kandin asenne").

        Kyllä tämän kestää, mutta kun asialle haluaisi tehdä jotakin, eikä tällainen ilmiö mielestäni mitenkään pitäisi sisäsyntyisesti kuulua sairaalaan.

        Ja minä olisin varmasti toiminut aivan samalla tavalla sinun tilanteessasi.


      • käytöstä

        on kaikkialla työpaikoilla voitava vaatia.
        Ensin keskustellaan tylyttäjän kanssa siitä, miksi hän katsoo voivansa käyttäytyä huonosti, ellei se auta niin sitten esimiehen juttusille ja ilmoitus kirjallisesti perusteluineen- jopa saa huonosti käyttäytyvä konkreettista palautetta ja asia tulee käsittelyyn mahdollisena työpaikkakiusaamisena. Ilmoitukseen saatavissa erillisiä lomakkeita.
        Samaan tyhmyyteen ei itse kannata mennä mukaan eikä kerätä itseensä turhia patoutumia, joita sitten valmistuttuaan kostaa eteenpäin.

        Merkillisen tärkeitä muuten nuo tittelit, samanlaisia pissapäitä mahtuu kaikkiin ammattikuntiin. Ja voi, aina sama virsi hoitajien ja lääkäreiden epäsuhdasta, kateudesta jne. jne.
        Ilkeilyä on aina ollut ja valitettavasti kai tulee olemaankin. Sen takana on yksinkertaisesti sivistymättömyys, olit sitten juristi, turisti, hoitsu tai lekuri.Koulutus ei takaa sivistystä, vaikka antaakin yksilölle paremmat mahdollisuudet löytää se.
        Hauskaa työelämää, sitäkin kun on.
        yst. terv. täysin ulkopuolinen juristi-lääkäri-sairaanhoitaja-yliperämies-kapteeni jne...


      • 988788787
        pettynyt kandi kirjoitti:

        "Vinoiluun vastataan vinoilulla." Ymmärrän pointtisi, mutta jos vastaisin samalla mitalla hoitajien käytökseen, he tekisivät valituksen kliiniselle opettajalle, ja kohta dekaani mailaisi kurssin sähköpostilistalle tulikivenkatkuisen kirjelmän kandien surkeista käytöstavoista. Tiedekunnan johto uskoo hoitajia, kun kandithan ovat kuitenkin "remuavia opiskelijoita".

        Minulle ei ole käynyt kuten sinulle, että SAMA henkilö aukoo päätä pitkän aikaa. Yleensä hoitajat rauhoittuvat, jos osastolla on muutaman päivän. Meillä vain vaihdetaan harjoittelupaikkoja niin tiheään tahtiin, että välillä saa jopa päivittäin tutustua uuteen henkilökuntaan. Ja juuri tuo vaihtuvuus on omiaan korostamaan hoitajien pimeitä puolia kun voivat ikään kuin olla anonyymejä; ollaan v-mäisiä, kun "eihän tuo kuitenkaan takaisin tule", ja koko ajan lappaa uutta kandia.

        "Sun kannattaa vaan muistaa, että olet niiden yläpuolella." Tuossa kohti olen kanssasi hiukan eri mieltä.

        On lannistavaa ja pessimististä ajatella, että tälle laajalle ilmiölle ei voi tehdä mitään, ihan tuleviakin opiskelijoita ajatellen. Olen kyllä sanonut kohtelustani pariin otteeseen hoitajille suoraan mutta asiallisesti. Tällöin vastaus on poikkeuksetta ollut ihmettelevä naaman vääntäminen ja syyllistäminen siitä, että arvostelen heitä muka syyttä ("pollean kandin asenne").

        Kyllä tämän kestää, mutta kun asialle haluaisi tehdä jotakin, eikä tällainen ilmiö mielestäni mitenkään pitäisi sisäsyntyisesti kuulua sairaalaan.

        Ja minä olisin varmasti toiminut aivan samalla tavalla sinun tilanteessasi.

        Ymmärrän täysin mitä tarkoitat.
        Mitä isompi sairaala, sitä paskempaa kohtelua. Tyks on ehkä ikävin paikka jossa olen harjoitteluja tehnyt.

        En todellakaan ymmärrä sitä kandien kyykytystä, vaikka toki täytyy sanoa, että aina joukossa on niitä ihania ja lämminhenkisiäkin hoitajia!
        Itse olen ensin odottanut harjoitteluja ja sen jälkeen usemmankin kerran lähtenyt tyhmänoloisena pois. Tuntuu uskomattomalta, että kandit, jotka yleisesti tuntuvat suhtautuvan koko lääkäröintiin pelonsekaisella kiinnostuksella, lannistetaan niin että tuntuu, että lääkäri on viimeinen ammatti johon haluaa.

        Kaikkein typerintä on, että tilanne ei koske vaan alkuaikoja, vaan on ihan vallitseva ilmapiiri koko ajan. Joku sanoi joskus, että hoitsuja pitää ymmärtää, kun heillä on raskas työ. Mielenkiintoista kuitata sillä se, että mielestäni lääkikseenkin saa tuhlattua kyllä aika paljon aikaa ja työtä ja stressiä.

        Joskus on tyksissä järjestetty kandien toimesta jotain kiitospäiviä hoitajille hyvän työilmapiirin ylläpitämiseksi. Sellaisesta päivästä tuskin hoitajien puolelta tulee vastaavaa aloitetta...

        Tällainen kierre vaan voi johtaa suoraan siihen asetelmaan josta tuskin kukaan hyötyy: siihen suurten sairaaloiden kastijärjestelmään jossa ylilääkäristä lähdetään vain alaspäin.


      • kandi myös

        "Sun kannattaa vaan muistaa, että olet niiden yläpuolella. Hoitsut yrittää varmaan vaan päteä vielä kun voi. Joissakin tapauksissa on kyse silkasta kateudesta kun kenties ovet lääkikseen ei aikoinaan auenneet."
        Tämähän on oikein järjen riemuvoitto!
        Jos ajatus on tämä niin kyllähän sen vaistoaa ja kyykytystä ihan varmasti tapahtuu.
        Ehkä kannattais muuttaa ajatusmallia vai joko se on liian myöhäistä.


      • muuan kandi
        kandi myös kirjoitti:

        "Sun kannattaa vaan muistaa, että olet niiden yläpuolella. Hoitsut yrittää varmaan vaan päteä vielä kun voi. Joissakin tapauksissa on kyse silkasta kateudesta kun kenties ovet lääkikseen ei aikoinaan auenneet."
        Tämähän on oikein järjen riemuvoitto!
        Jos ajatus on tämä niin kyllähän sen vaistoaa ja kyykytystä ihan varmasti tapahtuu.
        Ehkä kannattais muuttaa ajatusmallia vai joko se on liian myöhäistä.

        Puhut juristille aivan kuin hän olisi LK. Jos et ole huomannut, täällä ei vielä yksikään kandi ole sanonut olevansa hoitajien yläpuolella. Eikä siihen pidä mennä, muutenhan hoitajilla tosiaan olisi hyvä syy v*ttuiluun.


      • juristi 123
        muuan kandi kirjoitti:

        Puhut juristille aivan kuin hän olisi LK. Jos et ole huomannut, täällä ei vielä yksikään kandi ole sanonut olevansa hoitajien yläpuolella. Eikä siihen pidä mennä, muutenhan hoitajilla tosiaan olisi hyvä syy v*ttuiluun.

        Siis jos joku yksittäinen henkilö ottaa päähän, ja on ilmiselvästi töykeä, niin ei sellaista kannata sietää! En minä sitä meinannut, että pitäisi ylimielisesti suhtautua kaikkiin hoitajiin, vaan pelkästään yksilöön, joilla on noita asennevammoja.

        Parasta olisi tietenkin jotenkin selvittää kitkan syy ja eliminoida se, ei pahentaa asiaa entisestään. Mulla ei ole mitän hajua miten homma ylipäätään toimii sairaalassa, enkä tiedä lääketieteestä Buranan käyttöohjeita enempää. Puhumattakaan lääkäreiden, kandien ja hoitajien suhteista toisiinsa.

        Ainoa pointtini oli, että jos kyseessä on jokin yksittäistapaus, niin ei sitä kaikkea tarvitse niellä. Ilmoitusta vaan korkeammalle taholle, jos olosuhteet ei salli muuta.


      • LK minäkin
        juristi 123 kirjoitti:

        Siis jos joku yksittäinen henkilö ottaa päähän, ja on ilmiselvästi töykeä, niin ei sellaista kannata sietää! En minä sitä meinannut, että pitäisi ylimielisesti suhtautua kaikkiin hoitajiin, vaan pelkästään yksilöön, joilla on noita asennevammoja.

        Parasta olisi tietenkin jotenkin selvittää kitkan syy ja eliminoida se, ei pahentaa asiaa entisestään. Mulla ei ole mitän hajua miten homma ylipäätään toimii sairaalassa, enkä tiedä lääketieteestä Buranan käyttöohjeita enempää. Puhumattakaan lääkäreiden, kandien ja hoitajien suhteista toisiinsa.

        Ainoa pointtini oli, että jos kyseessä on jokin yksittäistapaus, niin ei sitä kaikkea tarvitse niellä. Ilmoitusta vaan korkeammalle taholle, jos olosuhteet ei salli muuta.

        Mitä ihmeen hyssyttelyä tämä kandien poliittinen korrektius ("hoitajat ovat tasa-arvoisia") oikein on? Juristi oli mielestäni aivan asiallinen ja sanoi ääneen sen, mitä useimmat meistä ajattelevat.

        Kyllähän tuo hoitajien käytös kateudelta vaikuttaa ja kyllä kandidaatit tulevat olemaan hoitajien yläpuolella valmistuttuaan ja ovat sitä osittain valmistumattominakin. Sitä suuremmalla syyllä heidän pitäisi osata käyttäytyä.

        Mutta kitkallehan ei yleensä ole mitään syytä, kuten monet opiskelijat ovat jo todenneet, vaan kyse on hoitajien yleisestä pahasta tahdosta kandidaatteja kohtaan. Vai voiko joku tosiaan sanoa, että tällaiselle käytökselle olisi jotain syytä?


      • pettynyt kandi
        988788787 kirjoitti:

        Ymmärrän täysin mitä tarkoitat.
        Mitä isompi sairaala, sitä paskempaa kohtelua. Tyks on ehkä ikävin paikka jossa olen harjoitteluja tehnyt.

        En todellakaan ymmärrä sitä kandien kyykytystä, vaikka toki täytyy sanoa, että aina joukossa on niitä ihania ja lämminhenkisiäkin hoitajia!
        Itse olen ensin odottanut harjoitteluja ja sen jälkeen usemmankin kerran lähtenyt tyhmänoloisena pois. Tuntuu uskomattomalta, että kandit, jotka yleisesti tuntuvat suhtautuvan koko lääkäröintiin pelonsekaisella kiinnostuksella, lannistetaan niin että tuntuu, että lääkäri on viimeinen ammatti johon haluaa.

        Kaikkein typerintä on, että tilanne ei koske vaan alkuaikoja, vaan on ihan vallitseva ilmapiiri koko ajan. Joku sanoi joskus, että hoitsuja pitää ymmärtää, kun heillä on raskas työ. Mielenkiintoista kuitata sillä se, että mielestäni lääkikseenkin saa tuhlattua kyllä aika paljon aikaa ja työtä ja stressiä.

        Joskus on tyksissä järjestetty kandien toimesta jotain kiitospäiviä hoitajille hyvän työilmapiirin ylläpitämiseksi. Sellaisesta päivästä tuskin hoitajien puolelta tulee vastaavaa aloitetta...

        Tällainen kierre vaan voi johtaa suoraan siihen asetelmaan josta tuskin kukaan hyötyy: siihen suurten sairaaloiden kastijärjestelmään jossa ylilääkäristä lähdetään vain alaspäin.

        Minusta tuntuu, että nimenomaan MIESpuoliset kandit joutuvat pahiten hoitajien hampaiseen. Hehän ovat monien hoitajien mielestä joko "kusipäitä" tai "huithapeleita". Sanokaa, olenko ihan väärässä, vai saavatko kaikki tätä päällensä ihan tasapuolisesti?

        Tiedän, että helpoimmalla pääsisin, jos paksuntaisin vähän nahkaani ja muuttaisin käytöstäni tylympään suuntaan (ehkä se on jo hiukan muuttunut), mutta tätä en missään nimessä toivoisi niiden sydämellisten hoitajien takia, joita sairaalasta löytyy.

        Minusta isoissa sairaaloissa pitäisi järjestää osastonhoitajien ja ylihoitajien palaveri siitä, miten kandidaatteja (ja sh-opiskelijoita?) kohdellaan. Luulen että siltä tasolta asenteen muutoksen on lähdettävä.


      • sho
        pettynyt kandi kirjoitti:

        "Vinoiluun vastataan vinoilulla." Ymmärrän pointtisi, mutta jos vastaisin samalla mitalla hoitajien käytökseen, he tekisivät valituksen kliiniselle opettajalle, ja kohta dekaani mailaisi kurssin sähköpostilistalle tulikivenkatkuisen kirjelmän kandien surkeista käytöstavoista. Tiedekunnan johto uskoo hoitajia, kun kandithan ovat kuitenkin "remuavia opiskelijoita".

        Minulle ei ole käynyt kuten sinulle, että SAMA henkilö aukoo päätä pitkän aikaa. Yleensä hoitajat rauhoittuvat, jos osastolla on muutaman päivän. Meillä vain vaihdetaan harjoittelupaikkoja niin tiheään tahtiin, että välillä saa jopa päivittäin tutustua uuteen henkilökuntaan. Ja juuri tuo vaihtuvuus on omiaan korostamaan hoitajien pimeitä puolia kun voivat ikään kuin olla anonyymejä; ollaan v-mäisiä, kun "eihän tuo kuitenkaan takaisin tule", ja koko ajan lappaa uutta kandia.

        "Sun kannattaa vaan muistaa, että olet niiden yläpuolella." Tuossa kohti olen kanssasi hiukan eri mieltä.

        On lannistavaa ja pessimististä ajatella, että tälle laajalle ilmiölle ei voi tehdä mitään, ihan tuleviakin opiskelijoita ajatellen. Olen kyllä sanonut kohtelustani pariin otteeseen hoitajille suoraan mutta asiallisesti. Tällöin vastaus on poikkeuksetta ollut ihmettelevä naaman vääntäminen ja syyllistäminen siitä, että arvostelen heitä muka syyttä ("pollean kandin asenne").

        Kyllä tämän kestää, mutta kun asialle haluaisi tehdä jotakin, eikä tällainen ilmiö mielestäni mitenkään pitäisi sisäsyntyisesti kuulua sairaalaan.

        Ja minä olisin varmasti toiminut aivan samalla tavalla sinun tilanteessasi.

        Tosi inhottavaa kuulla tuollaisista kokemuksista :( Sairaanhoitajaopiskelijana olen saanut kuulla itsekin ei-niin-mukavia kommentteja jo kauan töissä olleilta hoitajilta. Inhoan itse sairaalan tiukkaa hierarkiaa ja luulen, että monet ongelmat johtuvat siitä. Sama päämäärä on kuitenkin kaikilla eli potilaan hyvä hoito! En itse halua lähteä sijaistamaan osastolle, jossa on opiskelijana saanut huonoa kohtelua.


      • samaa mieltä
        pettynyt kandi kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että nimenomaan MIESpuoliset kandit joutuvat pahiten hoitajien hampaiseen. Hehän ovat monien hoitajien mielestä joko "kusipäitä" tai "huithapeleita". Sanokaa, olenko ihan väärässä, vai saavatko kaikki tätä päällensä ihan tasapuolisesti?

        Tiedän, että helpoimmalla pääsisin, jos paksuntaisin vähän nahkaani ja muuttaisin käytöstäni tylympään suuntaan (ehkä se on jo hiukan muuttunut), mutta tätä en missään nimessä toivoisi niiden sydämellisten hoitajien takia, joita sairaalasta löytyy.

        Minusta isoissa sairaaloissa pitäisi järjestää osastonhoitajien ja ylihoitajien palaveri siitä, miten kandidaatteja (ja sh-opiskelijoita?) kohdellaan. Luulen että siltä tasolta asenteen muutoksen on lähdettävä.

        Minä olen tyttökandi ja välillä on tosi naljua käytöstä, en usko että vain miespuoliset juotuisivat sairaahoitajien hampaisiin. Toisaalta suurin osa hoitajista on ollut ihan hurjia hyviä tyyppejä onneksi.


      • LK minäkin kirjoitti:

        Mitä ihmeen hyssyttelyä tämä kandien poliittinen korrektius ("hoitajat ovat tasa-arvoisia") oikein on? Juristi oli mielestäni aivan asiallinen ja sanoi ääneen sen, mitä useimmat meistä ajattelevat.

        Kyllähän tuo hoitajien käytös kateudelta vaikuttaa ja kyllä kandidaatit tulevat olemaan hoitajien yläpuolella valmistuttuaan ja ovat sitä osittain valmistumattominakin. Sitä suuremmalla syyllä heidän pitäisi osata käyttäytyä.

        Mutta kitkallehan ei yleensä ole mitään syytä, kuten monet opiskelijat ovat jo todenneet, vaan kyse on hoitajien yleisestä pahasta tahdosta kandidaatteja kohtaan. Vai voiko joku tosiaan sanoa, että tällaiselle käytökselle olisi jotain syytä?

        nyt täytyy sairaanhoitajaopiskelijana ja lääkikseen tulevana keväänä hakevana korjata käsityksiä.

        Lääkärit, sairaanhoitajat, lähihoitajat yms. ovat kaikki "samalla tasolla", eikä lääkäri ole yhtään sen ylempänä kuin muutkaan.

        Hoitaja ei ole lääkärin käskyläinen tai alainen, molemmat työskentelevät saman työnantajan piikkiin yhdessä ja erikseen potilaan hyväksi.

        Ehkä sosiaalisessa hierarkiassa lääkäri voi olla ylempänä hoitajaa, mutta työhierarkiassa näin ei ole. Molemmilla on oma työnkuvansa ja tehtävänsä.

        Itse olen tavannut lääkäreitä jotka yrittävät käskyttää meitä hoitajia kuin mitäkin alaisia, haetuttaa kahveja yms. Ärsyttävää.

        Olen kyllä saanut vastaani myös simputtavia sairaanhoitajia, erityisesti osastonhoitajia. Ei tehdä muita kun paperitöitä tai ollaan tekevinään ja sitten käytetään harjoittelijoita työvoimana.

        tässä nyt tällainen aivopieru. :P


    • Kauppat.kand.

      montaa hierarkkisempaa alaa kuin sairaalamaailma, ainakaan juttujen perusteella. Lähihoitajat vs. sairaanhoitajat, sairaanhoitajat vs. lääketieteen kandit ja niin edelleen.

      Tietty homma on myös työpaikkasidonnaista. Mutta jos isonkin yrityksen toimitusjohtaja muistaa tämän vähäpätöisen kesätyöntekijän nimeltä, niin luulisi sairaalaorganisaatiossa saman osaston väen vetävän yhtä köyttä (ja sen olevan jo potilasturvallisuuden kannalta elintärkeää!).

      Terveydenhuollossa on vähän sama meininki kuin Puolustusvoimissa: natsat ovat kovin tärkeässä asemassa. Kun on tarpeeksi rautaa kauluksessa, voidaan alistaa alempaa miten vain. Toivottavasti tulevat lääkärit muistaisivat kohdella kaikkia työntekijöitä arvokkaasti, ei se johtajuus siitä katoa, päin vastoin!

      • ajattelin kertoa pari

        kokemusta piilo*ttuilusta harjoittelupaikalla.
        Hoitaja kiusasi opiskelijatoveriani eräässä sairaalassa niin, että hän keskeytti harjoittelun siellä. Valitti ohjaajalle,ja ohjaaja ilmoitti sairalaan, että siitä koulusta ei enää harjoittelijaa tule sille osastolle. Kaverini joutui samalle osastolle (oli eri koulussa) ja täti jatkoi V*ttuiluaan. Aikanaan kun kaverini valmistui ja teki keikkaa,pyydettiin sijaiseksi ko. osastolle,hän reippaana immeisenä menikin toiselle osastolle ja sanoi työhönottajalle, ettei mene sinne toiselle osastolle,koska siellä kiusataan opiskelijoita!
        Tarina kertoi jälkikäteen hoitsun joutuneen ylihoitajan juttusille.
        Näinä pula-aikoina kun on pulaa hoitajista, ei luulisi olevan varaa v*ttuilla tai piilov*ttuilla.
        Kannattaa laittaa palautelaatikkoon mainintaa epäasiallisesta kohtelusta,vaikka nimettömänä. Tahtihan ei muutu, jos ette valita! Joka kerta!


      • candy-date
        ajattelin kertoa pari kirjoitti:

        kokemusta piilo*ttuilusta harjoittelupaikalla.
        Hoitaja kiusasi opiskelijatoveriani eräässä sairaalassa niin, että hän keskeytti harjoittelun siellä. Valitti ohjaajalle,ja ohjaaja ilmoitti sairalaan, että siitä koulusta ei enää harjoittelijaa tule sille osastolle. Kaverini joutui samalle osastolle (oli eri koulussa) ja täti jatkoi V*ttuiluaan. Aikanaan kun kaverini valmistui ja teki keikkaa,pyydettiin sijaiseksi ko. osastolle,hän reippaana immeisenä menikin toiselle osastolle ja sanoi työhönottajalle, ettei mene sinne toiselle osastolle,koska siellä kiusataan opiskelijoita!
        Tarina kertoi jälkikäteen hoitsun joutuneen ylihoitajan juttusille.
        Näinä pula-aikoina kun on pulaa hoitajista, ei luulisi olevan varaa v*ttuilla tai piilov*ttuilla.
        Kannattaa laittaa palautelaatikkoon mainintaa epäasiallisesta kohtelusta,vaikka nimettömänä. Tahtihan ei muutu, jos ette valita! Joka kerta!

        Ei se noin yksinkertaista ole. Monet hoitajat ovat manipulaation mestareita, he osaavat näyttää iloista naamaa lääkärille ja esimiehilleen, ja sitten kandille ollaan happamia.
        Kun noissa työpaikkakiusaamislomakkeissa pitäisi pystyä konkreettisesti sanomaan mitä kiusaaja on tehnyt, ja hoitajien kiusaaminen ei aina kovin konkreettista ole vaan äänensävyjen muutosta, puhumattomuutta, "tahatonta" huomiotta jättämistä, piilosyrjintää, eri arvoista kohtelua eri ihmisille (eiväthän ketkään kohtele kaikkia ihmisiä samalla tavalla, mutta hoitajat 70-prosenttisesti kohtelevat kandeja ilkeästi). Miten tämän voi konkreettisesti kirjoittaa lapulle? Kun ei sinne oikein sellaista "huono fiilis"-juttuakaan viitsisi heittää...


    • asiallinen_tuntija

      Tuo ei kohdistu sinuun henkilökohtaisesti, vaan kaikkiin kandeihin. Sama tilanne joka paikassa, ei varmasti ole vain Turun ongelma.

      Ihmismieli on valitettavasti sellainen että se muistaa keljut kokemukset mutta hyvät unohtuvat, ja ne keljut kokemukset lyövät sen vahvimman leiman moniin asioihin.

    • kummalista kyllä

      Jostain syystä hoitoalalle näyttävät hakeutuvan ne kaikkein veemäisimmät ämmät, jotka saavat kicksinä mahdollisimmman negatiivisesta ympäristöstä, jonka hierarkkian ylimmälle portaalle he haluavat istuttaa itsensä.

      Tyypilinen ilmiö, kun hoitsu katkerana käsittää, ettei heitä koskaan tulla arvostamaan samalla tavalla kuin lääkäreitä, eikä palkka tule koskaan nousemaan samalle tasolle.

      Sääliksi käy niitä satunnaisia, ihania hoitajia, joita sairaaloissa tapaa. He eivät kuulu sinne petolintujen joukkoon.

      • katkera?

        "kun hoitsu katkerana käsittää, ettei heitä koskaan tulla arvostamaan samalla tavalla kuin lääkäreitä, eikä palkka tule koskaan nousemaan samalle tasolle."

        Aina sama laulu jolla kiusatut yrittää käsitellä asiaa.

        Tottakai kokematonta kandia kyykytetään, sehän on selvää. Oli ala mikä tahansa.


      • aiempi
        katkera? kirjoitti:

        "kun hoitsu katkerana käsittää, ettei heitä koskaan tulla arvostamaan samalla tavalla kuin lääkäreitä, eikä palkka tule koskaan nousemaan samalle tasolle."

        Aina sama laulu jolla kiusatut yrittää käsitellä asiaa.

        Tottakai kokematonta kandia kyykytetään, sehän on selvää. Oli ala mikä tahansa.

        "Tottakai kokematonta kandia kyykytetään, sehän on selvää. Oli ala mikä tahansa. "

        Pieni vinkki: ei kyykytetä.
        Kyykyttävä työyhteisö on sairas.
        Kyykytykseen syyllistyvä yksilö on sairas.

        Btw, eikä minua ole kiusattu, eikä kyykytetty. Ei tietenkään. En nimittäin ole naisvaltaisella alalla. Älä yritä leikkiä psykologia, sillä se ei ilmiselvästi luonnistu sinulta.


      • ..............
        aiempi kirjoitti:

        "Tottakai kokematonta kandia kyykytetään, sehän on selvää. Oli ala mikä tahansa. "

        Pieni vinkki: ei kyykytetä.
        Kyykyttävä työyhteisö on sairas.
        Kyykytykseen syyllistyvä yksilö on sairas.

        Btw, eikä minua ole kiusattu, eikä kyykytetty. Ei tietenkään. En nimittäin ole naisvaltaisella alalla. Älä yritä leikkiä psykologia, sillä se ei ilmiselvästi luonnistu sinulta.

        "Btw, eikä minua ole kiusattu, eikä kyykytetty. Ei tietenkään. En nimittäin ole naisvaltaisella alalla. Älä yritä leikkiä psykologia, sillä se ei ilmiselvästi luonnistu sinulta."

        Tässähän tämä olennainen oli: katkerat akat nokkii toisiltaan silmät päästä. Naiset ovat itsensä pahimmat viholliset ja syrjiät työelämässä.


    • jollain muulla on

      samoja kokemuksia kuin tässä itselläni. Ihan täysin samanlaista ongelmien kaatamista sanotaan vaikka hierarkiassa alemman niskaan. Taitaa sitten olla sumputusta ja heikkoa työilmapiiriä kautta linjan ja ongelmaa ei osata korjata oikeilla keinoilla. Siirretään ongelmaa eteenpäin - meillä on paha olla - sulla pitää olla myös paha olo.........Jännä myös se, että vaikka olisi osastolla, silloinkin kun tehtävänä on joku muu kuin osallistuminen suoranaisesti sen osaston työhön, osaston ongelmat rupeavat kaatumaan tämän ulkopuolisen syyksi......... Outoa!

    • sairaanhoitaja.

      No mietis. Koko ajan kiire ja surkea palkka ja lääkäri pompottaa. Etköhän itsekin olis vielä paljon vittumaisempi jos joutuisit näitä hommia tekemään.

      • ollaan vain

        muutama vuosi, ja sitten ollaankin siinä lääkärin asemassa. Jos samaan sairaalaan sattuu, niin sittenhän voi muistuttaa hoitajia, että muistatkos kuinka kohtelit minua silloin kun olin kandi. Ja katsotaan nyt kuinka se tästä lähtee homma menemään.

        Vikaa varmaan on kandeissakin, ei sen puoleen.


      • ex-hoitsu

        eihän sinunkaan ole mikään pakko niitä hommia tehdä,hae lääkikseen ja ala sinäkin lääkäriks ja sitten täällä kandina valitat ku toiset kiusaa...
        Ai niin mut sitten te kandit ja jo valmiit lekurit joudutte myös ne hoitsujen hommat tekemään kun hoitsuja ei enää olekaan...ohhoh


      • oi miksi?

        On tää ihmeellistä. Ihminen vapaaehtoisesti hakeutuu ammattiin, vaikka tietää että työ on v-mäistä ja palkka pieni. Sitte valitetaan... Ei kai kenenkään oo pakko sairaanhoitajaks alkaa?


    • Ent. tyksiläinen

      Ainakin herätti mielipiteitä. Kirjoitus muistuttaa niitä lapsellisia juttuja mitä kirjoitellaan koulun ruokailust. Ai, että hoitsut kiusaavat TYKS:ssa kandeja. Ei taida muistaa, että henkilökunta on siellä töissä potilaat sairastelevat, niitä hoidetaan ja kandit ovat siellä opiskelijoita. Näiden pitäisi oppia työskentelemään hyvinkin erilaisten ihmisten kanssa, joiden päätehtävänä ei ole miellyttää.
      Tony Sopranosin siistitty viisaus on ettei pidä syödä ja tehdä tarpeitaan samassa paikassa. Ensiten chefini ohje oli nuorille lääkäreille, ettei henkilökohtaisia asioitaan pidä sotkea työhön. Kyllä ravintoloista ja sairaalan ulkopuolelta löytyy sekä seuralaisia että kiusaajia. TYKS nimeäminen oli aivan tarpeeton tällä palstalla ja oli omaan pesään paskomista.
      Itse olen kokenut TYKS:n erinomaisena sairaalana niin kandille, erikoistuvalle kuin siellä työskentelevällekin. Olen myös ollut siellä potilaanakin, ihan ilman ammatin tuomia lisukkeita. Landina muistan vieläkin sen suurenmoisen avun ja tuen mitä hoitajat antoivat tietämättömälle nulkille. Pettymykset tulivat silloin ihan omasta typeryydestä ja kokemattomuudesta, ei hoitajista. Lääkärin työ on kuule raskasta ja erityisen hankalaa on tulla toimeen niin erilaisten ihmisten kanssa. Väitetään että Jumalakin leikkii lääkärileikkejä esiintyen joskus kandina.Uskon kuitenkin että kussien loputtua omaat realistisemman asenteen.

      • OlliOllli

        Ei kelpaa syyksi että työ on raskasta ja potilaat itkee jne. Töissä me kaikki siellä silloin ollaan! Kandit vielä opiskelemassa ja ilman palkkaa jos tarkkoja ollaan.

        Kukaan ei jaksa mennä töihin / kouluun, jos ilmapiiri on huono ja asenteista voi lukea että parempi kuin ei olisi paikalla ollenkaan.

        Koulukavereiden kanssa jutellessa on tullut mielikuva, että kandit ovat tosi varovaisia ja joskus arkojakin (koska ovat usein ekaa kertaa tekemässä ko. juttua eivätkä siis osaa asioita vielä). Hoitajat ovat suurena apuna käytännön jutuissa.

        Yliopistosairaala vaan on nimensä mukaisesti paikka, jossa harjoitetaan hoidon lisäksi myös opetusta. Se pitää silloin hyväksyä ja ymmärtää, että paikalla on aina ihmisiä, jotka eivät ole kokeneita. Samalla tavalla siellä on erikoistuvia lääkäreitä (kandeja, hoitajaopiskelijoita jne), jotka myös ovat eräänlaisessa oppivaiheessa!

        Sairaala lienee kaikille raskas paikka olla töissä. Juuri siksi hymy ja joustavuus voisi tehdä ihmeitä kaikille siellä oleville.


      • Sehän
        OlliOllli kirjoitti:

        Ei kelpaa syyksi että työ on raskasta ja potilaat itkee jne. Töissä me kaikki siellä silloin ollaan! Kandit vielä opiskelemassa ja ilman palkkaa jos tarkkoja ollaan.

        Kukaan ei jaksa mennä töihin / kouluun, jos ilmapiiri on huono ja asenteista voi lukea että parempi kuin ei olisi paikalla ollenkaan.

        Koulukavereiden kanssa jutellessa on tullut mielikuva, että kandit ovat tosi varovaisia ja joskus arkojakin (koska ovat usein ekaa kertaa tekemässä ko. juttua eivätkä siis osaa asioita vielä). Hoitajat ovat suurena apuna käytännön jutuissa.

        Yliopistosairaala vaan on nimensä mukaisesti paikka, jossa harjoitetaan hoidon lisäksi myös opetusta. Se pitää silloin hyväksyä ja ymmärtää, että paikalla on aina ihmisiä, jotka eivät ole kokeneita. Samalla tavalla siellä on erikoistuvia lääkäreitä (kandeja, hoitajaopiskelijoita jne), jotka myös ovat eräänlaisessa oppivaiheessa!

        Sairaala lienee kaikille raskas paikka olla töissä. Juuri siksi hymy ja joustavuus voisi tehdä ihmeitä kaikille siellä oleville.

        Oli täyttä asiaa.


      • Cocktailbeat
        Sehän kirjoitti:

        Oli täyttä asiaa.

        käytöstä tuollainen hoitajien käytös! Olethan oppimassa uusia asioita tuossa työyhteisössä ja oppimistasi pitäisi tukea täysin palkein. Varsinkin tänä päivänä kun on huutava lääkäripula, niin luulisi hoitajien ymmärtävän että on tärkeää ohjata asiallisesti. Hyvä ohjaus on myös PR:ää kyseiselle sairaalalle ja jos saat hyvät ja motivoivat ohjaukset kandina, niin voihan olla että joskus tulevaisuudessa voisit jopa harkita em. sairaalaan lääkärinvirkaan tulemistakin.
        Kannattaisiko keskustella em. hoitajien kanssa? Kuka vastaa ohjauksestasi? Etkö saa tukea keneltäkään? Olen 100% puolellasi!!!!


      • voihan elämä

        Et kai ole tosissasi teksteinesi? Pitäisikö kandin ihan syyttä suotta saada osansa hoitajien pahanolontunteesta? Eiköhän hoidon tasokin siitä nouse, kun henkilökunta vetää yhtä köyttä.

        Jaaha, työpaikkaa ei siis missään nimessä saisi kritisoida. Todella suoraselkäinen asenne. Tervetuloa tähän nimeltä mainitsemattomaan sairaalaan töihin!


      • pettynyt kandi
        Cocktailbeat kirjoitti:

        käytöstä tuollainen hoitajien käytös! Olethan oppimassa uusia asioita tuossa työyhteisössä ja oppimistasi pitäisi tukea täysin palkein. Varsinkin tänä päivänä kun on huutava lääkäripula, niin luulisi hoitajien ymmärtävän että on tärkeää ohjata asiallisesti. Hyvä ohjaus on myös PR:ää kyseiselle sairaalalle ja jos saat hyvät ja motivoivat ohjaukset kandina, niin voihan olla että joskus tulevaisuudessa voisit jopa harkita em. sairaalaan lääkärinvirkaan tulemistakin.
        Kannattaisiko keskustella em. hoitajien kanssa? Kuka vastaa ohjauksestasi? Etkö saa tukea keneltäkään? Olen 100% puolellasi!!!!

        Kiitos tuesta, mutta minulla on sen verran itseluottamusta, että kestän tämän kyllä. Ja kyllähän noita mukavia hoitajia tulee eteen myös! Heidän takiaan en halua suhtautua jokaiseen hoitajaan lähtökohtaisesti "kiusaajana".

        Tarkoituksenani oli ottaa ilmiö esille yleisemmällä tasolla, koska tiedän, että se koskettaa todella monia kandeja. Ja haluaisin tehdä jotain ilmiön loppumisen eteen, enkä vain "kestää". Se, että tätä on harjoitettu ennenkin ja kaikilla aloilla, ei ole mikään argumentti tämän pompottelun jatkumisen puolesta, vaan kyllä tästä olisi aika jo päästä eroon.

        Keinoja en vaan oikein tiedä, kun puhuminen hoitajille ei yleensä auta ja opetushenkilökunnalle valittaa, niin kohta ovat hoitajat tehneet valituksen jostakusta kandista ylemmille portaille.


      • asdflkh

        Anna mun kaikki kestää! Jos sä haluut leikkiä jotain kovakallea, oot vähän väärällä alalla ja näyttää vaan hapanta naamaa.

        Sun kannattais mennä lekuriks Pohjois-Koreaan. siellä työpaikkoja ei saa arvostelle, ja siksi siellä on maailman paras sairaanhoidon taso. Älä siis hymyile!

        Tai sitten saatat olla vain lääkäriä esittävä hoitsu joka yrittää syyllistää kandeja hoitajien pään aukomisesta.


      • heheaa

        Mistä lähtien kokit ovat neuvoneet lääkäreitä? ;)

        Siksi toisekseen teksti ei kuulosta akateemisista käsistä lähteneeltä...


      • qweryuio

        "Landina muistan vieläkin sen suurenmoisen avun ja tuen mitä hoitajat antoivat tietämättömälle nulkille."

        Make no mistake about it, tämän tekstin on kirjoittanut hoitaja.


      • Ent. Tyksiläinen
        qweryuio kirjoitti:

        "Landina muistan vieläkin sen suurenmoisen avun ja tuen mitä hoitajat antoivat tietämättömälle nulkille."

        Make no mistake about it, tämän tekstin on kirjoittanut hoitaja.

        Viimeksi tarkistaen toimin kyllä lääkärin nimikkeellä, TYKS kirralla olin viimeksi kandivaiheessa ja ihan ongelmitta, valmiina ja erikoistuneena sitten muilla osastoilla.
        Vanhaan aikaan kandeliltakin edellytetiin käytöstapoja ja myös sietokykyä. Kieltämättä suhde hoitohenkilökuntaan oli etäinen, olimme opiskelijoita ja jopa ruokasalissa erillään, konekirjoituskin teki ja tekee tenää. Vakinainen henkilökunta oli yhtä arvostettua kuin opettajatkin koulussa ja kandienkin kohtelu samantapaista. Ehkäpä hoitaja haistatteli tai käyttäytyi muuten asiattomasti, jolloin ihmetyttää mikset käyttäytynyt arvosi mukaisesti? Kandiltakin odotettaisiin asiallista käytöstä ja paljon enemmän kuin hoitajalta. Lienen fossiili, mutta TYKS:ssa en ole vielä tavannut hankalaa henkilökuntaa, kollegoja kylläkin ja hallintohenkilökunta on sitä virkansa puolesta. Kyllä on lääkis muuttunut kun hoitajan/hoitajien puhetapa tai käytös huolettavat. Lohdutukseksi kuitenkin TYKS palvelu loppuu aikanaan ja kaikki siihen liittyvät ongelmat. Elämä ja lääkärin tehtävät ovat jotain aivan muuta. Viimeksi näin kandeja laumana kirran polilla potilaana olleen ja olivat tosi ärsyttäviä ja ylimielisiä. Itselläni ei ollut mitään syytä puuttua asiaan, kandilla on kylläkin asiallista kommunikoida henkilökunnan kanssa jopa huomauttaakin virheistä. Nämä palstat ja opiskelijat ovat nyt lähinnä hupia, vaikka ärsyynnyin opiskelijoiden tasosta. Anteeksi afektini.


      • minä taas olen arkkiatri
        Ent. Tyksiläinen kirjoitti:

        Viimeksi tarkistaen toimin kyllä lääkärin nimikkeellä, TYKS kirralla olin viimeksi kandivaiheessa ja ihan ongelmitta, valmiina ja erikoistuneena sitten muilla osastoilla.
        Vanhaan aikaan kandeliltakin edellytetiin käytöstapoja ja myös sietokykyä. Kieltämättä suhde hoitohenkilökuntaan oli etäinen, olimme opiskelijoita ja jopa ruokasalissa erillään, konekirjoituskin teki ja tekee tenää. Vakinainen henkilökunta oli yhtä arvostettua kuin opettajatkin koulussa ja kandienkin kohtelu samantapaista. Ehkäpä hoitaja haistatteli tai käyttäytyi muuten asiattomasti, jolloin ihmetyttää mikset käyttäytynyt arvosi mukaisesti? Kandiltakin odotettaisiin asiallista käytöstä ja paljon enemmän kuin hoitajalta. Lienen fossiili, mutta TYKS:ssa en ole vielä tavannut hankalaa henkilökuntaa, kollegoja kylläkin ja hallintohenkilökunta on sitä virkansa puolesta. Kyllä on lääkis muuttunut kun hoitajan/hoitajien puhetapa tai käytös huolettavat. Lohdutukseksi kuitenkin TYKS palvelu loppuu aikanaan ja kaikki siihen liittyvät ongelmat. Elämä ja lääkärin tehtävät ovat jotain aivan muuta. Viimeksi näin kandeja laumana kirran polilla potilaana olleen ja olivat tosi ärsyttäviä ja ylimielisiä. Itselläni ei ollut mitään syytä puuttua asiaan, kandilla on kylläkin asiallista kommunikoida henkilökunnan kanssa jopa huomauttaakin virheistä. Nämä palstat ja opiskelijat ovat nyt lähinnä hupia, vaikka ärsyynnyin opiskelijoiden tasosta. Anteeksi afektini.

        Ihan varmasti olet lääkäri joo. Jutustasi paistaa läpi hoitajan katkeruus ja ylimielisyys muita kohtaan, lääkärien sivistyneisyyttä ja kollegiaalisuutta siitä taas ei löydy.


      • 2. ent. tyksiläinen

        Pidetäänköhän minuakin hoitsuna kun olen kokenut aivan samaa TYKSssä. Erinomainen opiskelupaikka eikä niin mitään ongelmia hoitsujen kanssa, tosin olin hyvin miesvaltaisella kurssilla ja kandivaiheessa saimme paljon apua opiskelussa ja apulaislääkärinä hoitajilta sekä polilla että osastolla, Tuon mainitsemasi entisen chefin muistan hyvin tosin ei tainnut olla TYKSssä. Ohje henkilökohtaisten asioiden pitämisestä erillään työstä on erinomainen ohje kuten myös vaatimus hyvästä käytöksestä ja vanhempien kollegoiden asenne. Ammattikuntaan ei kuulu omista vaikeuksista itkeminen ja ruinaaminen julkisesti tai henkilökunnalle. Erona moneen kirjoittajaan en pidä lääkäriä hoitajien esimiehenä, ystävänä, mukavana kaverina tai edes sukupuolensa edustajana. Työn ja sairaalan ulkopuolella on elämää oikestaan koko oma elämä. Itsellänikin on kokemusta TYKSstä myös potilaana kirralla ja silloinkin ammattini pysyi yksityisasiana ja kohtelu moiteettomana myös hoitajien osalta. Antoivat toki pyyhkeitä virheistäni kuten muillekin. Myös kandeina saimme sen minkä ansaitsimme ja hoitajille annoimme sen anrvon mikä heille kuuluu. Kanssakäyminen oli asiapitoista ja kohteliasta. Ehkä tätä sanotaan hierarkiseksi tavaksi, mutta se oli sama kuin lääkärien kesken. BMJ:n toimittajan (lääkäri) mukaan eräs ongelma on etteivät kaikki lääkärit ole keksineet elämälleen mitään muuta sisältöä kuin medisiinan. Sitä kannattaisi varoa jo kandivaiheessa. Hoitajilla oli kyllä jo silloin ongelmansa, mutta se ei kuulu lääkäreille tai itselleni potilaana.


    • =kanala

      Tuommosta ihme vittuilua isossa leikkurissa yritettiin jo 10 vuotta sitten. Äärimmäisen asiallisella käytöksellä ja osaamalla asiansa sai v-mäisyyttä osakseen kohtuullisen vähän, mutta henki kyllä oli sen suuntainen että virheliikkeestä ei taputeta päähän. Sääli jos työyhteisö ei ole noita ajoista yhtään kehittynyt.

      Olen ollut viidessä eri sairaalassa ja leikkurissa töissä TYKS:n opiskeluaikojen jälkeen, eikä missään henkilökunnan käytös ole ollut yhtä huonohenkistä kuin tuolla. Eniten rapaa niskaan taisivat saada saada operatiivisilla aloilla epävarmat kanditytöt. Sievästä ulkonäöstä sai myös miinuspisteitä, naisvaltaisella alalla kun ollaan:). Jopa naispuoliset erikoistuvat lääkärit olivat helisemässä pahimpien haahkojen kanssa. Ihme juttu. Voi kyllä olla aika kamalaa olla töissä paikassa jossa naisvaltaisuudesta johtuen työpaikan dynamiikka muistuttaa lähinnä kanalaa.

      Erityisesti kuitenkin mainittakoon että ne hoitajat jotka huolehtivat töissään muustakin kuin kanalan nokkimisjärjestyksestä. He olivat/ovat oikein ihania, ja huomatessaan kandin erityisen innostuksen leikkurin johonkin osa-alueeseen osasivat ammentaa omasta ammattitaidostaan sen mitä kandille oli opetettavaa.

    • No nurses, no future

      Olen pahoillani kokemastasi vääryydestä. Olet joutunut huonolta maineeltaan legandaariseen sairaalaan. Erityisesti leikkurissa työskentelee ihmisiä, jotka eivät kestä hereillä olevia ihmisiä -potilaita, kollegoja tai opiskelijoita. ;)

      Kohtelusi ei ollut kollegiaalista, eikä se ole perusteltavissa "kouluttamisella" tai huumorilla. Kun olet pitänyt huolta moitteettomasta käytöksestä niin tuollaisia ongelmia ei pitäisi olla eikä niitä tule hyväksyä.

      Toisaalta on sanottava, että joskus kandit toimivat ajattelemattomasti. Esim. ottavat opetuspotilaan kysymättä sairaanhoitajalta, onko hoitotoimenpiteitä kesken. Se sotkee potilaiden hoidon koordinoinnin ja hoitotyön. Ketjussa mainittu kandien suuri vaihtuvuus sairaanhoidon opiskelijoiden kanssa myös rasittaa sairaanhoitajapulassa kärvistelevää hoitohenkilökuntaa. Opiskella täytyy, mutta työvuoro muutaman sijaisen ja opiskelijalauman kanssa on raskas ja joskus vastuultaan jopa liikaa. Se ei ole opiskelijan tai sairaanhoitajan vika, vaan koulun ja hallinnon.

      Lääkärit eivät aina hoida ohjausvelvollisuuttaan ihan asiallisesti ja kandit jäävät yksiköissä aika yksin. Usein käytännön asioihin on sairaanhoitajana pakko puuttua, ettei kandi tietämättään hölmöile. Vaikka kyseessä onkin opetussairaala niin potilaiden hoito ei voi vaarantua. Usein tuli myös kliinisessä työssä ihmetelleeksi sitä asennetta, millä harjoitteluun tultiin. Se oli monilla sairaanhoitajaa "käskyttävää", aliarvioivaa tai sairaanhoitajan asiantuntemuksen ohittavaa.

      Myönnän, että toisinaan nopea ja vaativa otteeni opiskelijoiden perehdytyksessä ymmärrettiin väärin. Tarkoitus oli hyvä eli opettaa lyhyessä ajassa mahd. paljon ja auttaa opiskelija soveltamaan teoriaa käytäntöön nopeasti vaihtuvissa tilanteissa. Jotkut tilanteet jäivät kiireessä harmittamaan, kun en ehtinyt varmistamaan, miten opiskelija tilanteen koki. Tahallani en ketään loukannut.

      Em. eivät ole puolusteluja. Ne ovat ehkä yleisimpiä näkemyksiä siitä, mikä moisen epäasiallisen käytöksen takana voisi olla.

      • pettynyt kandi

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Vaihdoin tänään toiseen harjoittelupaikkaan, ja hoitajat olivat todella avuliaita, hatunnosto siitä heille. Ainakin ensi näkemältä työyhteisö vaikutti tasapainoiselta ja muutenkin terveeltä.

        Se ei silti poista sitä faktaa, että monilla osastoilla kandille ollaan ilkeitä vain sen takia, että hän on kandi.

        En todellakaan loukkaannu siitä, jos hoitajilta joskus lipsahtaa tiukkakin kommentti kiiressä. Eihän kiire hoitajien vika ole. Sen sijaan implisiittinen ilkeys tai muu turha vittuilu nostaa kyllä karvat pystyyn. Tätäkin tapahtuu aivan liian usein, vaikka kiireestä ei olisi puhettakaan.

        En ole osastonhoitajalle vielä valittanut näistä ikävistä tapauksista, kun voisihan se olla niinkin että se vain pahentaa ja saa tietyt hoitajat kyttäämään kandien kokemattomuudesta (->ajattelemattomuudesta) johtuvia pikkuvirheitä vieläkin tarkemmin. Olen nimittäin kuullut, että tällainen valitus on synnyttänyt vielä enemmän eripuraa hoitajien ja kandien välille.

        Olisiko jollain hoitajalla ehdotusta, mitä asialle voisi tehdä, jos tätä vielä jatkuu? Te kuitenkin tunnette nämä kuviot hiukkasen paremmin.


      • hoituri

        Mitä tämä kandin mielistely oikein on?? Lopeta se! Ei ne ikinä opi olemaan ihmisiksi jos ei niille näytä kaapin paikan. Ärsyttää tollaset lääkärien lellikit ja vielävähemmän kandin!


      • Nimetön
        hoituri kirjoitti:

        Mitä tämä kandin mielistely oikein on?? Lopeta se! Ei ne ikinä opi olemaan ihmisiksi jos ei niille näytä kaapin paikan. Ärsyttää tollaset lääkärien lellikit ja vielävähemmän kandin!

        provo. Kandi on tuleva kollegani, kuten kaikki muutkin soster opiskelijat.


      • siinä muu
        pettynyt kandi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Vaihdoin tänään toiseen harjoittelupaikkaan, ja hoitajat olivat todella avuliaita, hatunnosto siitä heille. Ainakin ensi näkemältä työyhteisö vaikutti tasapainoiselta ja muutenkin terveeltä.

        Se ei silti poista sitä faktaa, että monilla osastoilla kandille ollaan ilkeitä vain sen takia, että hän on kandi.

        En todellakaan loukkaannu siitä, jos hoitajilta joskus lipsahtaa tiukkakin kommentti kiiressä. Eihän kiire hoitajien vika ole. Sen sijaan implisiittinen ilkeys tai muu turha vittuilu nostaa kyllä karvat pystyyn. Tätäkin tapahtuu aivan liian usein, vaikka kiireestä ei olisi puhettakaan.

        En ole osastonhoitajalle vielä valittanut näistä ikävistä tapauksista, kun voisihan se olla niinkin että se vain pahentaa ja saa tietyt hoitajat kyttäämään kandien kokemattomuudesta (->ajattelemattomuudesta) johtuvia pikkuvirheitä vieläkin tarkemmin. Olen nimittäin kuullut, että tällainen valitus on synnyttänyt vielä enemmän eripuraa hoitajien ja kandien välille.

        Olisiko jollain hoitajalla ehdotusta, mitä asialle voisi tehdä, jos tätä vielä jatkuu? Te kuitenkin tunnette nämä kuviot hiukkasen paremmin.

        auta kun ottaa asia puheeksi kyseisten hoitajien kanssa.Ja itse kannatan tiukkaa äänensävyä keskustelussa.Ja kerro että jos ei tyyli muutu niin teet valituksen.Kyllä se siitä.Minun työyhteisössäni (ja myös minä )kohdellaan kaikkia työkavereita ja työyhteisön jäseniä ystävällisesti ja tasavertaisesti riippumatta ammatista ja asemasta.Meillä on tosin aika epäviralliset suhteet ja rento ilmapiiri,vaikka sairaalassa ollaankin

        Nimim.sairaanhoitaja Galenos kainalossa;)


    • osa niin kaheleita

      idiootteja. Ei tarvi ihmetellä, miksi meillä on palkat just niinku ne ovat. Ihan oikein, just kokemuksesi osoittaa, että hoitajakunta, johon häpeäkseni itsekin kuulun on suurin osa noin käyttäytyviä myös toisiaan kohtaan. Ja mikä pahinta myös potilaita kohtaan. Eli lisäpalkkaa ei tarvi kukaan hoitaja ennenku nuo ämmät oppii käyttäytymään. mut kerro sinä osastonhoitajalle kokemuksesi. Ei tarvi alistua tuollaiseen. Pitäkää kandit puolenne, sanokaa takaisin sopivassa kohdassa. Te ootte kuitenkin miljoona kertaa älykkäämpiä kuin meistä ykskään hoitaja. HÄVETTÄÄ!!!

      • vaan

        "hoitaja" :) Mites menee?


    • oho..

      oho

    • jarkko.

      Ystäväni oli aikoinaan sairaalassa töissä sairaanhoitajana. Hän kertoi, että sairaaloissa vallitsee aikamoinen hierarkkinen järjestys.
      Aina on niitä, jotka puukottavat selkään, ovat ylimielisiä, katkeria, ilkeitä yms. Ja tätä on kuulemma ihan kaikissa ammattikunnissa siellä. Ylimielisyys, ilkeys yms. synnyttää kaunaa, joka sitten jatkaa kukkimistaan. Eikä sitä kukaan tunnu pystyvän/ haluavan pysäyttää. Aikamoiselta nokkimisjärjestykseltä tuntui kuulostavaan se touhu siellä. Jotenkin sairaalamaailmaan on pesiytynyt sellainen ikävä fiilis. Ei tarvitse kuin terveyskeskukseen mennä, niin aina siellä vähintään yksi lääkäri tai hoitaja tuntuu olevan kuin persuksiin ammuttu karhu. Ja näiden ihmisten käsiin pitäisi sitten terveys antaa. Vähän on alkanut epäilyttämään. Onneksi olen valinnut aivan erilaisen alan. En kuulemani perusteella jaksaisi tuollaista laisinkaan. Mutta yritähän jaksaa! Ja älä itse syyllisty moisiin typeryksiin, vaikka mieli tekisi. Olen sitä mieltä, että kusipäät saavat aina jossain elämänsä aikana paskan omaan niskaan.

    • käytös ja

      kohtelu johtuvat todennäköisesti siitä, että kandit luulevat olevansa "jotakin" suurta ja erinomaista eivätkä arvosta esim. sairaanhoitajien ammattitaitoa. Onhan se jo näiltä palstoilta selvinnyt: "Lääkiksessä opiskelevat ne fiksuimmat ja AMK:sta valmistuu surkeita sairaanhoitajia". Mitä odottaisit muuta?

      • näin että

        molemmista osapuolista löytyy varmasti näitä huonon itsetunnon omaavia egonkohottajia.Sekä hoitajista että lääkäreistä(kandeista).Mutta suurin osa on kyllä niitä jotka arvostavat kaikkien työtovereidensa panosta.Tavoitehan kaikilla on sama:potilaan hyvinvointi.Jokainen huolehtii siitä omalla osa-alueellaan.Minulla on kandeista ainoastaan positiivisia kokemuksia.Monesti tulevat kysymään neuvoa asioista,joita eivät tiedä.Olen monelle opettanut tipan laitttoa ja muita toimenpiteitä.Itse taas kyselen heiltä lääketieteeseen liittyvistä asoista,koska omaan koulutukseeni ne kuuluvat pääosin vain akuuttilääketieteen osalta(minulla on nelivuotinen ensihoitajakouutus)Kyselen myös heiltä koulutukseen liittyvistä asioista(kiinnostaa,koska haen itse lääkikseen ensi vuonna)Kaikkien kanssa olen hyvin tullut toimeen.Niin kandien kuin valmiiden lääkäreidenkin.Ja myös hoitajien.

        On vain omaa huonoa itsetuntoa jos pitää muita pompotella.Oli sitten pompottelijana sh,kandi tai lääkäri


    • Kyseisen osaston sh

      TYKS:n leikkuri ei todellakaan ole mikään herkku työpaikka. Älä välitä vittuilusta, se ei ole henkilökohtaista ja sitä saa jokaikinen osakseen tuollaosastolla ennenkuin "on paikkansa ansainnut". Vaikka kuinka hyvä, kohtelias tai kiltti olisit niin jokatapauksessa susta löydetään vikaa siellä.

      Olen pahoillani saamastasi käytöksesta, mutta sinusta se ei johdu, vaan työyhteisön ikivanhasta ja lapsellisesta asenteesta.

      Pää pystyyn ja tsemppiä vaan opiskeluillesi!

    • Putros

      Olen itse siellä töissä ja tiedän kyllä mistä puhut. Olen todella pahoillani, että joidenkin ihmisten itsetuntoa kohottaa ylenpalttinen päteminen ja toisen ihmisen julkinen nolaaminen ja nöyryyttäminen.

      Miksikö se sitten sallitaan? Hoitoalalla vallitsee edelleen esihistoriallinen hierarkia-perintö. Vastaan EI VÄITETÄ ja puolustautua ei saa. Niin väärin kuin se onkin. Jos yrittää pärjätä siellä, pitää vain alistua systeemiin. Valitettavasti.

      Helppo sanoa, että älä ota sitä henkilökohtaisesti... Kannattaa kuitenkin jättää se asennevammainen omaan arvoonsa. Hänen häpeänsähän se on, mikäli ei osaa käyttäytyä. Uskon kuitenkin, että ainakin joidenkin salissa olleiden sympatiat ovat puolellasi, mutta kukaan ei uskaltanut kiusaamiseen puuttua, ikävä kyllä.

      Jaksamisia sinulle. Hyvä lääkäri sinusta vielä tulee:)

    • uppija

      up

      • uppija

        toimii


    • ex-hoitsu

      Sairaalamaailma on "sairaan" hierarkinen, ja tätä hierarkiaa ei pääse eroon kukaan. Itse muistan sh-opiskelijana, kuinka lähihoitajat ja laitosapulaiset kyykyttivät ja olivat todella epäystävällisiä.

      Kaiken takana on se, että sairaalassa jokainen tietää tarkalleen paikkansa, ja jos eteen tulee joku joka on alemmalla tasolla (kyykyttäjän mielestään), häneen halutaan käyttää valtaa. Luulin itse aikoinani, että kyykyttäjiä ovat vain nämä hierarkian alapäässä olijat, mutta eipä näin ole.

      Pitää muistaa, että kyykyttäjä kertoo enemmän itsestään, kuin kyykytettävän puutteista!

      • hoituri1

        Kandinpaskiaiset tunkevat sekoittamaan sairaalarytmit, kysyvät samat idioottikysymykset uudestaan ja uudestaan. Perustiedotkin puuttuvat, kun luennoilta on oltu krapulan takia poissa. Meidän hoitajien käskyjä ei noudateta tai kuunnella vaan kuljetaan sairaalan käytävillä mp3-soitin korvilla. Sitten jauhetaan paskaa muusta sairaalahenkiökunnasta heti kun kaksi kandia kohtaa. Minä olen edellä mainittujen syiden perusteella päättänyt kyykyttää kandeja aina kun mahdollista, lain rajoissa tietysti. Oppivathan äidin pikku prinssit ja prinsessat mitä on elämä. Saavatpahan vähän kärsiä ennen muuttoa West Endiin, Eiraan, Rönöön tai vastaaviin. Lääkäreiden ahneuden takia palkkarahaa ei jää sairaanhoitajille!


      • puristaa?
        hoituri1 kirjoitti:

        Kandinpaskiaiset tunkevat sekoittamaan sairaalarytmit, kysyvät samat idioottikysymykset uudestaan ja uudestaan. Perustiedotkin puuttuvat, kun luennoilta on oltu krapulan takia poissa. Meidän hoitajien käskyjä ei noudateta tai kuunnella vaan kuljetaan sairaalan käytävillä mp3-soitin korvilla. Sitten jauhetaan paskaa muusta sairaalahenkiökunnasta heti kun kaksi kandia kohtaa. Minä olen edellä mainittujen syiden perusteella päättänyt kyykyttää kandeja aina kun mahdollista, lain rajoissa tietysti. Oppivathan äidin pikku prinssit ja prinsessat mitä on elämä. Saavatpahan vähän kärsiä ennen muuttoa West Endiin, Eiraan, Rönöön tai vastaaviin. Lääkäreiden ahneuden takia palkkarahaa ei jää sairaanhoitajille!

        "Meidän hoitajien käskyjä ei noudateta tai kuunnella vaan kuljetaan sairaalan käytävillä mp3-soitin korvilla."

        no joo musiikin kuuntelu duunissa on sopimatonta, mutta kandit eivät ole hoitajien alaisuudessa, joten hoitajien käskyjä ei tarvitsekaan totella.

        "Perustiedotkin puuttuvat, kun luennoilta on oltu krapulan takia poissa. "

        Mitkä perustiedot, ja mistä? Anna esimerkki.


      • provosaatio
        hoituri1 kirjoitti:

        Kandinpaskiaiset tunkevat sekoittamaan sairaalarytmit, kysyvät samat idioottikysymykset uudestaan ja uudestaan. Perustiedotkin puuttuvat, kun luennoilta on oltu krapulan takia poissa. Meidän hoitajien käskyjä ei noudateta tai kuunnella vaan kuljetaan sairaalan käytävillä mp3-soitin korvilla. Sitten jauhetaan paskaa muusta sairaalahenkiökunnasta heti kun kaksi kandia kohtaa. Minä olen edellä mainittujen syiden perusteella päättänyt kyykyttää kandeja aina kun mahdollista, lain rajoissa tietysti. Oppivathan äidin pikku prinssit ja prinsessat mitä on elämä. Saavatpahan vähän kärsiä ennen muuttoa West Endiin, Eiraan, Rönöön tai vastaaviin. Lääkäreiden ahneuden takia palkkarahaa ei jää sairaanhoitajille!

        hoitaja et kyllä ole, ethän siis vie mainetta meiltä multa hoitajilta teksteilläsi. Kiitos ja anteeksi.


      • pilvikirahvi
        hoituri1 kirjoitti:

        Kandinpaskiaiset tunkevat sekoittamaan sairaalarytmit, kysyvät samat idioottikysymykset uudestaan ja uudestaan. Perustiedotkin puuttuvat, kun luennoilta on oltu krapulan takia poissa. Meidän hoitajien käskyjä ei noudateta tai kuunnella vaan kuljetaan sairaalan käytävillä mp3-soitin korvilla. Sitten jauhetaan paskaa muusta sairaalahenkiökunnasta heti kun kaksi kandia kohtaa. Minä olen edellä mainittujen syiden perusteella päättänyt kyykyttää kandeja aina kun mahdollista, lain rajoissa tietysti. Oppivathan äidin pikku prinssit ja prinsessat mitä on elämä. Saavatpahan vähän kärsiä ennen muuttoa West Endiin, Eiraan, Rönöön tai vastaaviin. Lääkäreiden ahneuden takia palkkarahaa ei jää sairaanhoitajille!

        ...vaihtaa sellaiseen paikkaan töihin missä ei kandeja ole? Onhan niitäkin. Vaikkakin sinun tapauksessasi katkeruus taitaa olla sitä luokkaa, että alan vaihto voisi olla paikallaan :) P.s. Westend kirjoitetaan yhteen.


    • ex-hoitaja

      Pahoittelut kandille hoitajien epäasiallisesta kohtelusta. Hoitajien maailma ei tosiaan ole mitään herkkua useimmissa paikoissa. Itse vain muutaman vuoden lh:na toimiessani olen jo niin kypsynyt, että odotan vain pääseväni pois. Kiusaamista tapahtuu, olit sitten lääkäri tai hoitaja. Olen tehnyt sijaisuuksia useissa eri paikoissa, ja vain yhdessä en kokenut minkäänlaista kiusaamista tai epäasiallista kohtelua. Toisia hoitajia tuntuu ottavat päähän, jos teet työsi tunnollisesti ja tarkasti, koska tarkistaessahan menee turhaa aikaa. Se tarkoittaa, että työtä tulee ehkä muutama minuutti enemmän, ja silloinhan on hirveä kiire! Tämä tuntuu olevan ylitsepääsemätön asia. Kyllä on päiviä, jolloin ei oikeasti ehdi edes eväitään syödä ja silti osa hommista jää seuraavalle vuorolle, mutta usein "kiire" on itseaiheutettua. Sitten ollaan pahalla päällä, ja valitetaan kaikesta. Ehkä opiskelijoiden, olit sitten kandi tai sh/lh-opisk. koetaan aiheuttavan itselle ylimääräistä työtä, ja sen takia v*ttuillaan..

      Itselleni työpari eräässä yövuorossa teki niin, että kun pyysin vuodepotilaan hoidossa apua, ettei nyt selkää tarvitsisi rikkoa, niin hän lähti kesken hoitojen toistellen, että kyllä sinä parjäät, kun hänellä olisi kiire omiin töihin. V*ttuunnuksissani tokaisin että pakkohan se on, ja kun homman sain hoidettua niin hoitaja on parvekkeella tupakalla!! Siis ettei vaan hänelle tulisi ylimääräistä työtä.. Tämä asenne tuntuu olevan joka paikassa, siksi niin lopen kyllästynyt olenkin.

      En tosiaan tiedä miten tuota asennetta saisi muutettua, ja miten saataisiin opiskelijoiden kohtelu paremmaksi. Ongelmia on tottakai molemmissä osapuolissa, sekä kandeissä että hoitajissa, en nyt halua kaikkea pistää hoitajien piikkiin, vaikka kuin v*tuttaakin. Onneksi kohta pääsee pois, ei tarvitse enää yhtään v*ttuilevaa hoitajaa kestää.. Ihan oma vikamme ettei meidän työtä arvosteta!

    • kandipaatti

      Kokemuksen rintaäänellä voin antaa seuraavan neuvon:

      Ota kyykytys ensiluokkaisena oppimiskokemuksena. Et selviä hajoamatta itse valmistumisen jälkeisestä työelämästä, jos et jo kandiaikana opettele antamaan tuon kaiken mennä kuin vesi hanhen selästä. Ole kun et olisi kuullutkaan. Se on ainoa järkevä tapa suhtautua asiaan. Jollet tätä opi, ressukoidut ja päädyt burnouttiseksi. Se ei ole henkilökohtaista ja kertoo enemmän hoitajista kuin sinusta.

    • Kommenttia

      Näihin hölmöihin kommentteihin voi vastata takaisin aivan normaalilla vastauksella...:

      "Hiljattain TYKSin leikkaussalissa puin ensimmäistä kertaa paperitakkia päälle. Kun hoitaja ei aluksi kertonut, miten homma hoidetaan, koskin paljain käsin takkiin, ja sain haukut ja hoitaja kovaan ääneen kuulutti salissa, että "voisiko saada uuden takin, kun täällä tämä kandidaatti ei taas kuunnellut ohjeita". "

      -Tähän vain kommentoidaan takaisin, että olisihan minä kuunnellut, jos olisi neuvottu ASIALLISESTI.

      "Kiusantekoa jatkui koko leikkauksen ajan, esim. samaisen hoitajan antaessa minulle instrumentteja hän selvästi oikein odotti, että teen jonkin virheen, ja kun otin väärästä kohdasta kiinni neulankuljetinta, hän taas suureen ääneen totesi, että "eivätköhän ne infektiotkin tule, kun tarpeeksi vielä sähellät." "

      -Eipä tähänkään tarvitse sen kummempia sanoa kuin että varmasti sähellän, kun jännitän niin kovasti kärkästä palautetta. Paremmin sujuisi ASIALLISESTI ohjestettaisiin, sillä ei kaikki välttämättä ekalla kerralla onnistu.

      "Koko operaatio oli yhtä piinaa, kun muut hoitajat vain nyökyttelivät eikä kirurgi sanonut mitään. Kun aloin varmistella, etten tee mitään virhettä, hoitaja kehotti vähän ripeämpiin otteisiin, kun olin kuulemma niin "kamalan hidas"."

      -tähän vain, että tietenkin olen hidas, kun jännitän kovasti että taas mokaan ja siitä syytä toiminta vie moninkertaisen ajan.


      Tiedän kyllä, että kyseisessä tilanteessa ei tule mitkään vastalauseet mieleen, sillä sitä on niin yksinkertaisen shokeeraantunut jonkun niin huonosta käytöksestä. Usein myös käy niin, että vaikka jotain sanoisikin, niin tällä kiusantekijällä joku "hyvä" come back tulee niin luonnostaan, että sekin pistää hiljaiseksi. Tuota voi kuitenkin yrittää harjoitella ja vastailla rehellisesti samaan malliin takaisin kuitenkaan hyökkäämättä ketään kohti. Pitäisi vain pysyä rauhallisena, niin homma toimii... Juu, vaikeammin sanottu kuin tehty...

      • Valmis lääkäri...

        Sinulla pitäisi olla teoriatieto paremmin hallussa kuin hoitajilla, jo kandiaikoina. Jos näin on niin suosittelen argumentoimaan vastaan mahdollisimman hyvin, jos hoitaja valittaa turhasta. Hyvällä puheella ja tietosi osoittamalla saat kyllä hänet hiljaiseksi, kun hän huomaa ettei itse pysty perustelemaan "opetuksiaan" ("mutta kun se vaan on näin" vs "tutkiskelin tässä muutamaa meta-analyysia ja blaablaa...").

        Eri asia tietysti jos olet oikeasti tehnyt itsesi epästeriiliksi eikä hoitaja valita vain valittamisen ilosta. Tätä jälkimmäistä kuitenkin esiintyy melkoisen paljon joten tuo argumentointikyky on hyvä pitää mielessä. Itse väittelin aikoinaan kandina 10min leikkauksen aikana vanhemman todella nihkeän tuntuisen instrumenttihoitajan kanssa jostain infektioasiasta. Lopputulos: itse perustelin asioita tutkimuksien/kirjoista luetun valossa ja hoitaja käytti juuri tuota "näin meillä nyt on aina tehty"-argumenttia. Lopulta hoitaja tyytyi olemaan hiljaa ja puhisi vihaisena. Ei tainnut odottaa kandilta vastanäpäytystä. :)


    • mukahienoja

      Kaikki on kandien syytä. Kuten edellä mainittu, ne sekoittavat sairaalarytmit, eivät kunnioita steriliteettiä, eivät malta olla kysymättä idioottikysymyksiään jne. Joskus sairaalassakin näkyy krapulaisia kandeja sohimassa neulojen kanssa. Sitä paitsi sairaanhoitajille ei makseta opetuksesta palkkaa, koska lääkäreiden ahneus vie kaikki mahdollisuudet järjelliseen palkanmaksuun.

      • siinä nyt..

        Oho. Itse olen sh enkä kyllä ihan noin kärjistetysti ole asiaa vielä havainnut. Kai opiskelija kuin opiskelija vaatii oman aikansa ja työpanoksensa, oli sitten lh, sh tai kandi.. Ne ovat niitä tulevia kollegoita, joita me pääsemme opettamaan hyviksi yhteistyökumppaneiksi ja osaajiksi. Jos emme opeta, niin emmepä voi jatkossa moittiakaan jos asioita ei osata..


      • huhuhhuhuh
        siinä nyt.. kirjoitti:

        Oho. Itse olen sh enkä kyllä ihan noin kärjistetysti ole asiaa vielä havainnut. Kai opiskelija kuin opiskelija vaatii oman aikansa ja työpanoksensa, oli sitten lh, sh tai kandi.. Ne ovat niitä tulevia kollegoita, joita me pääsemme opettamaan hyviksi yhteistyökumppaneiksi ja osaajiksi. Jos emme opeta, niin emmepä voi jatkossa moittiakaan jos asioita ei osata..

        Kaikki hoitajat on just niinkun sinä! Niinhän sen on vaan pakko olla!?


      • Lääk.opiskelija
        siinä nyt.. kirjoitti:

        Oho. Itse olen sh enkä kyllä ihan noin kärjistetysti ole asiaa vielä havainnut. Kai opiskelija kuin opiskelija vaatii oman aikansa ja työpanoksensa, oli sitten lh, sh tai kandi.. Ne ovat niitä tulevia kollegoita, joita me pääsemme opettamaan hyviksi yhteistyökumppaneiksi ja osaajiksi. Jos emme opeta, niin emmepä voi jatkossa moittiakaan jos asioita ei osata..

        Minua jotenkin häiritsee ajatus siitä, että "kandit tulevat sekoittamaan normaalit rytmit." Yliopistollisissa sairaaloissa ainakin kandit nimenomaan kuuluvat siihen "normaaliin rytmiin", koska yo.sairaaloissa opetus on yksi osa toimenkuvaa. Toisekseen, arvoisat kunnianarvoisat sairaanhoitajat, teillä luonnollisesti on useita vuosia työskenneltyänne rutiinit eri asioissa hallussa ihan eri tavoilla kuin lääkäriopiskelijalla (tai sairaanhoitajaopiskelijalla), mutta osoittaa melkoista epävarmuutta omasta asemasta ja egosta jos tästä pitää syyllistää "kandinpaskiaisia." On totaalisen absurdi ajatus, että ns "rutiinit" olisivat hallussa harjoittelematta.

        Toisekseen, tässäkin keskustelussa ilmenevä alatyylinen nimittely ja suhtautuminen kandeihin on enemmänkin osoitus vain ja ainoastaan omasta heikkoudesta ja epävarmuudesta. Tulee vähän sellainen olo, että "pitää nyt vittuilla ja päteä kun vielä vuoden-pari siihen kykenee ja uskaltaa"... tarvitseeko tämän jälkeen enää edes ihmetellä jos samaiset kandit valmiina lääkäreinä suhtautuvat alentuvasti ja vittumaisesti hoitajiin? Itseäni jotenkin jaksaa aina vain mustalla tavalla hykerryttää ajatus siitä, että vanhempi hoitaja on niin helvetin katkera koko elämästään että viitsii ruveta voimiensa tunnossa purkamaan sitä johonkiin nuorempaan lääketieteen opiskelija. Onneksi olkoon, saat edes ohikiitävän hetken elämässäsi tuntea mitä olisi oikeasti olla ns "herra." :D


    • vihreä hoitaja

      Todella törkeää käytöstä kyllä kyseiseltä hoitajalta/hoitajilta. Itse olen aikoinaan törmännyt vastaavanlaiseen käytökseen ollesani opiskelijan asemassa. Kaikki hoitajat eivät tietenkään ole samanlaisia joten varmasti saat myös parempia kokemuksia jatkossa. Omalla työpaikallani on oikein mukava tiimi ja kandeihin suhtaudutaan oikealla asenteella. Ei voi tietää eikä osata, kun ei vielä ole kokemusta, sehän on aivan itsestään selvää. Asiat kyllä monesti sujuvat nihkeämmin ja hitaammin kandeilta, mutta sama koskee esim. uusia sairaanhoitajia. Kaikista tärkein ja oikeastaan AINOA asia millä pärjää töissä/harjoitteluissa, on se että osaa kuunnella myös muita osapuolia ja antaa arvoa toisten kokemukselle ja tietotaidolle ammattinimikkeestä huolimatta. Kauan osastolla/polilla työskennellyt sairaanhoitaja osaa ja tietää aika paljon,yleensä enemmän kuin kandit. Lisäksi muistan lukeneeni jostain, että vastaava/ kokenein sairaanhoitaja on myös vastuussa uusien kandien tekemisistä. Minun mielestäni kandit eivät mitenkään erityisemmin "sekoita pakkaa" tai sotke rutiineja silloin kun heidät on perehdytetty asianmukaisesti ja ohjataan ASIALLISESTI siinä missä tarvitaan. Tämä tietysti edellyttää sitä, että kandit älyävät ottavat neuvoja vastaan muiltakin, kuin osaston ap.ylilääkäriltä :)

      • joo joo

        Ensinnäkin kukaan sh ei ole todellakaan vastuussa kandeista! Olet nyt kyl lukenu jotain puppua. Toisekseen, tämä aloittajan viesti on identtinen vuos kaks sitten lähetetyn kanssa vastaavalle keskustelupalstalle. Eli tämä keskustelu on turha, koska a.p. kirjoitettu viesti ei ole totta. Provo.


      • ,,,,,,,,,,,,,,
        joo joo kirjoitti:

        Ensinnäkin kukaan sh ei ole todellakaan vastuussa kandeista! Olet nyt kyl lukenu jotain puppua. Toisekseen, tämä aloittajan viesti on identtinen vuos kaks sitten lähetetyn kanssa vastaavalle keskustelupalstalle. Eli tämä keskustelu on turha, koska a.p. kirjoitettu viesti ei ole totta. Provo.

        "Toisekseen, tämä aloittajan viesti on identtinen vuos kaks sitten lähetetyn kanssa vastaavalle keskustelupalstalle."

        Urpo! Tämä on se sama ketju.


    • KTK

      koko viestiketju. Siis joku nainen poraa täällä, kun toiset naiset ovat hänelle ilkeitä ja itkee sitä. Miten tuollainen kestää ikinä lääkärin työtä? Miten tuollainen kestä sen, kun paikalle tuodaan pahoin loukkaantunut potilas, joka elvytystoimenpiteistä huolimatta kuolee ja on hänen tehtävänsä kertoa se omaisille? Siis jos nyyhkyttää piikittelyä työpaikalla.

      Sitten täällä vielä ihmiset kannustivat tuota poraajaa. Kyllä asia on näin, että sairaalassa ovat tärkeimpiä potilaat, eivät lääkärit tai hoitajat. Jos lääkärin resurssit menevät oman itsensä psyykkiseen koossa pitämiseen, kärsivät potilaat. Tässä tapauksessa tuleva lääkäri on ottanut itselleen potilaan position. Hän on kokenut oman hyvinvointinsa tärkeämmäksi kuin potilaiden. Voin vain toivoa, etten joudu joskus tällaisen hysteerisen naisihmisen potilaaksi.

      • ........

        Huomaa kyllä, et sulta puuttuu sellainen pieni asia kuin empatiakyky. Ei kenenkään, oli sitten karskeista karskein tai herkkä ihminen, tartte sietää työpaikkakiusaamista. Toivottavasti en saa koskaan sunlaista ihmistä potilaakseni.


      • hehhehheee

        Niin, oliskohan nyt PIKKUSEN eriasia se, että elvyttää potilasta vs. työyhteisössä on ns. työpaikkakiusaamista/simputusta? Eihän noita nyt voi edes laittaa samaan lauseeseen! Olen itse ollut aina töissä paikoissa, joissa on ollut hyvä yhteishenki työntekijöiden välillä. Silloin mikä tahansa työtehtäväkin tuntuu paljon mukavammalta ja motivaatiokin on ihan eri. Eli jos jokainen osaisi käyttäytyä toisia kohtaan hyvin, paransini samalla myös jokaisen työmotivaatio, kenenkään ei tarvitsisi "pitää psyykettään koossa" muiden asioiden kustannuksella, ja työssä käyminen olisi myös miellyttävää ja TYÖSTÄ/TYÖHARJOTTELUISTA VOISI JOPA OPPIA JOTAIN, mikä on erityisesti näille opiskelijoille juurikin tärkeää.

        Ja missä KUKAAN sanoi olevansa hysteerinen? Eikö tätä epäkohtaa saisi ollenkaan tuoda esille, vaan sh:t saisivat jatkaa simputustaan ihan vapaasti? Heidänhän tässä kannattaisi keskittyä niihin potilaisiin, eikä muiden opiskelijoiden kiusaamiseen auttaa tarvittaessa niitä opiskelijoita, jotta voitaisiin tulevaisuudessakin taata se, että tulevilla lääkäreillä/hoitajilla on saatuna tarpeeksi myös käytännön kokemusta. Se kun on IHAN 100% varma juttu, että JOKAIKINEN työntekijä on joskus ollut oppilas jota on opetettu. Ja jos töihin menee tällaiseen paikkaan kuten yliopistosairaala, niin saa varautua siihen, että itsekin siihen opettamaan saattaa joutua.

        Ja jos pitää tuoda esille sitä omaa ylemmyyttään, niin eikö se onnistu jo sillä opettamisellakin? Näkeehän se oppilas siitäkin, että se toinen ihminen osaa häntä paremmin niitä tiettyjä asioita?


      • kuin hoitaja
        hehhehheee kirjoitti:

        Niin, oliskohan nyt PIKKUSEN eriasia se, että elvyttää potilasta vs. työyhteisössä on ns. työpaikkakiusaamista/simputusta? Eihän noita nyt voi edes laittaa samaan lauseeseen! Olen itse ollut aina töissä paikoissa, joissa on ollut hyvä yhteishenki työntekijöiden välillä. Silloin mikä tahansa työtehtäväkin tuntuu paljon mukavammalta ja motivaatiokin on ihan eri. Eli jos jokainen osaisi käyttäytyä toisia kohtaan hyvin, paransini samalla myös jokaisen työmotivaatio, kenenkään ei tarvitsisi "pitää psyykettään koossa" muiden asioiden kustannuksella, ja työssä käyminen olisi myös miellyttävää ja TYÖSTÄ/TYÖHARJOTTELUISTA VOISI JOPA OPPIA JOTAIN, mikä on erityisesti näille opiskelijoille juurikin tärkeää.

        Ja missä KUKAAN sanoi olevansa hysteerinen? Eikö tätä epäkohtaa saisi ollenkaan tuoda esille, vaan sh:t saisivat jatkaa simputustaan ihan vapaasti? Heidänhän tässä kannattaisi keskittyä niihin potilaisiin, eikä muiden opiskelijoiden kiusaamiseen auttaa tarvittaessa niitä opiskelijoita, jotta voitaisiin tulevaisuudessakin taata se, että tulevilla lääkäreillä/hoitajilla on saatuna tarpeeksi myös käytännön kokemusta. Se kun on IHAN 100% varma juttu, että JOKAIKINEN työntekijä on joskus ollut oppilas jota on opetettu. Ja jos töihin menee tällaiseen paikkaan kuten yliopistosairaala, niin saa varautua siihen, että itsekin siihen opettamaan saattaa joutua.

        Ja jos pitää tuoda esille sitä omaa ylemmyyttään, niin eikö se onnistu jo sillä opettamisellakin? Näkeehän se oppilas siitäkin, että se toinen ihminen osaa häntä paremmin niitä tiettyjä asioita?

        Kannattaa välttää käytöstä luullen, että olen ylempi kuin hoitaja. Silloin asiat rullaavat ja hoitajat ovat ystävällisiä!

        Hakekaa oppia Oys:n psyk.klinikasta!


      • Tyhjäntoimittaja
        kuin hoitaja kirjoitti:

        Kannattaa välttää käytöstä luullen, että olen ylempi kuin hoitaja. Silloin asiat rullaavat ja hoitajat ovat ystävällisiä!

        Hakekaa oppia Oys:n psyk.klinikasta!

        Työympäristöön luulisi esimiestenkin paneutuvan. Mukava ja toimiva työympäristö mahdollistaa jatkuvan ja moitteettoman työnteon. Etenkin ympäristössä jossa pelastetaan ihmishenkiä ja on suuri vastuu (esim. leikkaussali), tulisi mielestäni säilyttää maltillinen ja asiallinen linjaus sosiaalisessa kanssakäymisessä.

        Ymmärrän kyllä, että virheistä huomautetaan ja niistä tulee oppia, mutta huomautuksen voi toki tehdä asiallisesti. Paremminhan se toki jää mieleen jos sinut nolataan muiden kuullen. Jospa tämä sairaanhoitaja joka "kiusasi" sinua, olikin oikein vanhan koulukunnan "kepillä sormille" ihmistyyppiä. Jospa hän uskoo, että menee opit perille paremmin kun saat vähän sakinhivutusta. (Tähän väliin sikäli triviaali kysymys) Oliko hän mitä ikäluokkaa? :)


    • Eteenpäin, mars!

      Minä opiskelin heti lukion jälkeen kätilöksi ja 4,5-vuotisen koulutuksen aikana sain kestää vittuilua "ihan riittävästi". Silloin olin nuori ja kokematon.

      Sitten aloin opiskella lääketiedettä ja nykyään ajattelen niin, että jos joku vittuilee, niin vittuilkoon. Itse pidän huolen siitä, että en koskaan työpaikalla tai muuallakaan "käyttäydy sopimattomasti", mutta toisten käytöksellä on turha päätään vaivata.

      Ikä vaikuttanee suuresti asiaan. Nyt olen 29-vuotias, vaimo ja äiti eikä vittuilijoita enää samassa määrin pyöri ympärillä ;) Yritä kestää, se helpottaa aikanaan!!

    • Hmph.. sanon minä

      "Itsepä joutuu jokainen myllynkivensä kanssa kulkemaan". Yksinkertaisia tyyppejä löytyy niin hoitajista kuin lääkäreistä kuin opiskelijoistakin. Jotkut sitten yrittävät piikittelyllä ja erilaisella ilkeilyllä kohottaa egoaan, mutta itse ainakin olen ottanut hiljaisen katseen kannan tässä kohtaa ja kun ovat kirjallisesti laittaneet johonkin tekstiin esim muka puutteita omista töistäni, niin ovatpa itse joutuneet oman pilkkansa kohteeksi luettuaan uudelleen jo kirjaamani. Eivät vain ole ymmärtäneet lukemaansa :). Tai sitten he eivät jaksa enää yrittää pottuilla kun se ei kanna hedelmää. Olen ystävällinen aina ja teen parhaani.

    • tässä opiskellessa

      Itse olen pohjakoulutukseltani sairaanhoitaja, mutta pääsin lääkikseen.

      Jo silloin sairaanhoitaja koulutuksen aikana sai harjoitusjaksoilla kyllä aika paljon lokaa niskaansa vanhemmilta hoitajilta, toki riippui paljon missä oli harjoittelemassa. Useimmiten se vinoilu tuli yhden tai kahden suusta ja se oli lähinnä siedettävää marmatusta jota ei huudeltu ympäriinsä. Työelämässä oli aina pari hoitajaa joilla tuntui olevan elämäntehtävänä vain saada aikaan eripuraa työporukoissa.

      Sitten päädyin kandina harjoittelemaan samaiseen paikkaan missä olin ollut töissä sairaanhoitajana jonkin aikaa. Ollessani töissä sairaanhoitajana miltein kaikki olivat minua kohtaan todella mukavia, mutta sitten, kun tulin harjoittelemaan muulla nimikkeellä... Samassa jokainen joka minut muisti tuntui inhoavan minua, ja kokivat että toimin koko ajan väärin. Olin kuin puullapäähän lyöty. En käyttäytynyt mitenkään toisin.

      Itse ymmärrän tavallaan myös sairaanhoitajien närkästyksen, siis osaa kandeja ja lääkäreitä kohtaan. Itsekin törmännyt sairaanhoitajana todella ylimielisiin kandeihin ja lääkäreihin. He eivät useinkaan arvosta sairaanhoitajien tietotaitoa ja kokemusta. Toisinaan inho on ihan molemmin puolista. Toisilla kun on tarve kokea itsensä jotenkin jumalallisiksi... Mutta silti, en todellakaan ymmärrä miksi eripura pitää purkaa varsinkin sellaisiin kandeihin jotka oikeasti koittavat toimia sovussa sairaanhoitajien kanssa.

      On kuitenkin lääkäreitä ja opiskelijoita jotka katsovat sairaanhoitajien saamaristi alaspäin, vaikka he tekisivät työnsä kuinka hyvin. Kai siinä rupeaa yhtä sun toista nakertamaan, kun saat raskaasta duunista paskaa palkkaa ja sitten vielä sairaanhoitajat vittuilevat selän takana ja lääkärit eivät pidä sinua minään.
      Ei kaikki ole aina niin yksiselitteistä.

      Jos tahdot työskennellä sairaala maailmassa, on sinun myös pakko kestää työympäristö jota värittää hierargia ja nokkimisjärjestys. Itse olen aina halunnut toimia tällä kentällä, enkä sitä toiseen vaihtaisi.

    • alimmalla hierarkias

      miettikääs millasta siellä sairaalassa on olla töissä siellä hierarkian "alimmalla" tasolla eli laitoshuoltajana, lähettinä yms esimerkiksi kesätöissä tai välivuotta pitämässä. Välillä puistattaa kun menee osastoilla ja kukaan ei viitsi edes reagoida kun sanot hyvää huomenta, eikä johdu siitä, että hoitajilla olisi aina silloin kiire Se on vain joku syvään juurtunut hierarkinen systeemi... Joskus tuntuu, että saisi huomenen toivotukseen vastauksen, jos menisi ja löisi kattilan kannet yhteen osaston kansliassa

    • adfhadkj31262346

      Saattaa kannattaa myös tiedostaa, että jotkut hoitatjista saattoivat olla lääkiksessä jo vuosikymmeniä sitten. Kun menet 'taikakouluun', koeta pysyä hengissä aluksi. Ota huomioon, että virallisella ja epävrirallisella järjestelmällä on kauheita eroavaisuuksia.

    • tervetuloa!

      Kandit aloittivat päivänsä uudella osastolla valuessaan suurena joukkona osaston kansliaan valkoiset takit viuhuen. Kuiskuttelu kävi kovana tulijoiden kesken, eikä kukaan huomannut pientä kanslian nurkassa istuvaa naishenkilöä. "Missä on osaston lääkäri?" ryhdistäytyi eräs kandeista viimein kysymään kovalla, kuuluvalla äänellä. Silloin pieni, 155-senttinen, sairaanhoitajan työasuun pukeutunut polkkatukkainen nainen kanslian nurkassa vastasi hymyillen kysymykseen tervehtimällä nuorta joukkoa. - "Huomenta", nainen sanoi. Hetken hiljaisuuden ja useiden kysyvien katseidenvaihtojen jäljestä valkoiset takit alkoivat hiljalleen vaihtua sinisiin työasuihin. Muutamassa sekunnissa yksi, vielä hetki sitten niin kovin merkityksettömältä tuntunut, lähestulkoon läpinäkyvä olento huoneen nurkassa keräsi hetkessä koko suuren joukon huomion. Hiljaisen kunnioituksen vallitessa osaston ylilääkäri saattoi aloittaa työpäivänsä osastolla tulevia kollegoitaan perehdyttääkseen.

    • Anid

      Sairaalan leikkurit ovat hierarkisia paikkoja ja toinen vastaava on hammaslääketieteellinen. Kaikki alat, joissa tehdään toimenpiteitä, tuntuu saavan osan ihmisistä sekoamaan. Leikkaussalissa ymmärtää vastuun todella painavan montaa, kun kyse voi olla potilaan hengestä. Mutta entä hampaiden kohdalla? Tärkeäähän ihmisten kanssa on tehdä aina asiat hyvin, mutta jokin järki päässä. Usein simputtajat ovat turhan tärkeitä hermoilijoita, jotka eivät oikeasti itse sopisi parhaiten alalle. Monelle olisi sopinut jokin vähemmän stressaava ala. Kaikkein kylmähermoisimmat tyypit kykenevät tekemään vaativia toimenpiteitä ja vielä opettamaan niitä aloittelijoille hermoilematta. Sitä taitoa em. aloille hakeutuvilta vaaditaan. Hermoilun ja simputtamisem välttämisellä päästään nopeimpaan ja parhaimpaan oppimistulokseen. Kukaan ei opi eikä osaa toimia simputettuna tai voi oppia ja osata toimia jollakin tavalla, mutta se on aina tehottomampaa. Siksi keskustelun aloittaja puhuu tärkeästä asiasta ja erityisesti sen suhteen, että miten tämä saadaan loppumaan. Pahimmat hermoheikot ja ilmapiirin saastuttajat muihin töihin terveydenhoitoalan joka saralta. Ja tämä olisi erityisen tärkeää juuri sen suhteen, että potilaita hoidetaan oikein eikä potilasturvallisuutta vaaranneta eli juuri sen asian suhteen, jolla simputtajat ja hermoilijat selittävät omaa käytöstään!

      • kölkölkölk

        Itse opiskelen hammaslääketiedettä ja ainakin meillä hoitajat ovat pääsääntöisesti älyttömän mukavia ja itse kysyn useinkin apua heiltä kun ovat niin kokeneita. Leikkurin hoitajatkin ovat pääsääntöisesti olleet aika mukavia.


      • Jopelus
        kölkölkölk kirjoitti:

        Itse opiskelen hammaslääketiedettä ja ainakin meillä hoitajat ovat pääsääntöisesti älyttömän mukavia ja itse kysyn useinkin apua heiltä kun ovat niin kokeneita. Leikkurin hoitajatkin ovat pääsääntöisesti olleet aika mukavia.

        Opetuspotilaana tulee kuultua kaikenlaista, mitä ei oikein haluaisi kuulla. Säälin kandia, jota julkisesti haukutaan. Erikoislääkärit tulevat kiireisinä klinikalle, potilaita on kymmeniä odottamassa, ja auta armias, jos kaikki jutut ei ole hanskassa.

        Joskus tekisi mieleni sanoa niille erikoislääkäreille ja tohtoriksi väitelleille, että käytöstavat koskettavat myös heitä. On ikävää olla mollauksen kuuntelijana, koska tiedän, että se ei sitä opetustilannetta helpota tai motivaatiota lisää.

        Saan itsekin tiuskaisuja, jos kyselen potilaana liikaa tai olen kiinnostunut työstä. Ei saa oikein puhella edes se aikaansa uhraava opetuspotilas. Jotkut korkeasti oppineet lääkärit ovat olleet asiallisia. Osa osaa esittäytyä, osa ei millään saa kerrottua, kuka mahtaa olla. Se ei ole kovin mukavaa.

        Joten käytöstapoja kehiin ja jätetään kandit rauhaan. He ovat kuitenkin vielä oppimassa, eikä kaikilta tule vastauksia kuin apteekin hyllyltä.

        Jos olisin miljonääri, en menisi opetuspotilaaksi nimenomaan tylyjen valmiiden lääkäreiden kommentteja kuulostelemaan siihen potilastilanteeseen. Säälin niitä nuoria oppijoita, joille toivon tsemppiä ja kyvyn unohtaa v-maisimmat tyypit siellä klinikalla.


    • Yököttää

      Ihmekkös lääkäreistä tulee kyykyttäjiä..
      Tämä on sairas kansa.
      Tarkoitan korvienväliä.
      En ole koskaan, missään nähnyt tällaista kiusaamisen kulttuuria.
      Sairaaloissa ja terveyskeskuksissa työskentelee sellaisia ihmisiä ,että joskus tulee mieleen että se valkoinen takki on varastettu suljetulta kun on kotiuduttu.
      Itse välttelen niin hoitajia kuin lääkäreitä.
      Kun jos te kiusaatte toisianne, niin kyllä te kiusaatte potilaitakin.
      Ei tietenkään kaikki, mutta karmeaa jälkeä teistä saavat aikaiseksi ne jotka
      Kykkyttävät potilaita , ja niitä yksilöitä on paljon.
      Pahimpia ovat vanhat kiukkuiset naiset.
      .

    • Anonyymi

      Itse teen keikkatyötä. En halua enää pitkiä sijaisuuksia enkä vakipaikkaa. Olen sairaanhoitaja. Välillä teen lähihoitajan keikkoja myös, en aina jaksa olla sairaanhoitaja. Välillä olen saanut todella ilkeää kohtelua. Kerran oli yksi opiskelija. Olin sillä osastolla ollut aiemmin. Opiskelija kysyi, että saanko olla tämän päivän minun mukana. Sanoin, että jos se sopii muille, niin saat olla. Hänen ohjaaja raivostui ja tuli äkäisenä sanomaan minulle, että opiskelija ei voi olla keikkalaisen kanssa, vaan aina vakihenkilön kanssa ja oman ohjaajan. Opiskelija kertoi minulle, että pelkää sitä ohjaajaa, niin halusi olla minun kanssa. Kaikenlaista ilkeilyä muurakin on keikkaillessa sattunut. Laitoshoitajista lähtien on ilkeily. Aikoinani, kun itse olin vakkarina, niin en ilkeillyt sijaisille enkä kenellekään. Itselleni silloinkin kyllä joku saattoi olla tympeä. Onneksi minulla on nyt raha-asiat mieheni ansiosta niin hyvin, cettä minun ei tarvisi edes tehdä keikkaa, jos en itse haluaisi. Mutta tykkään tehdä töitäkin. Ja onneksi elämä on tehnyt minusta paksunahkaisen. Kaikenlaista on sattunut työelämässä ja elämässä yleensäkin. Ilkeä en ole itse kenellekään, mutta joskus on sanottava pahasti, jos toinen ei muuten asetu. Ei keikkalaisenkaan auta asettua kynnysmatoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe