miten kissaflunssa hoidetaan?

apua

mun kissa (5kk) on nuhainen. se joskus yskii (ei usein), mutta aivastelee ja nenä vuotaa ja vilkkuluomet on jatkuvasti esillä. miten sitä hoidetaan? se syö huonosti ja vain kuivaruokaa (purkkiruoka lakkas kelpaamasta). ei olis oikein juuri nyt varaa lähteä lääkäriinkään sen kanssa ja ei se sentään mitääbn kuolemaa tee,... jaksaa kyllä leikkiä ym,... mutta tuota nuhaa on jatkunut jo pari viikkoa!

14

12393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NuuNuu

Heti pitäis pikkuinen viedä lääkäriin. Kissa "näyttää" olevan kunnossa kun se leikkii, mutta sitä ei todellakaan ole. Omakohtaista kokemusta; itselläni oli myös flunssainen pentu joka leikki ja söi, lääkärikäynnillä sai 3erilaista antibioottia eikä siltikään ollut varma selviääkö pentu. Nyt nuori herra on jo 9kk eikä sen jälkeen ole ollut syytä käydä sairastelun takia lääkärissä.

Itse et pysty kissaflunssaa hoitamaan. Mitä pitempään pitkität lääkäriin menoa, sitä enemmän kissasi kärsii. Kissasi voi jopa kuolla sairauteen, ei ehkä tänään tai huomenna, mutta tarpeeksi kun odottelet niin varmasti niin käy. Eli heti lääkäriin mikäli välität kissastasi yhtään.

• miuku

Kissa on vietävä lääkärille joka määrää sille antibiootit. Kun vilkkuluomet näkyy niin se kertoo siitä että tilanne on jo tosipaha. Mitä kauemmin lääkärikäyntiä siirtää, sitä kalliimmaksi hoito tulee. Sitäpaitsi ainakin minun eläinlääkärille on tärkeää se että eläin on kunnossa ja antaa laskulle reilusti maksuaikaa (oon köyhä opiskelija) jos vaan on rehellinen ja maksaa sen sitten kun lupaa.

• Vihainen

Siis kannattaako yleensäkään ottaa kissaa jos ei ole varaa hoitaa sitä silloin kun tarvitsee???

Tuohan on jo melkeen eläinrääkkäystä. Ihan sama jos sun äitis olis vaan pitänyt sut kotona kun sulla olis ollu joku sairaus ja se olis vielä hengenvaarallinen.

Toivottavasti nyt sitten kissasi selviää!

• minä

kuule, et tiedä syytä miksi juuri nyt ei ole varaa. jos tietäisit, niin tuskin haukkuisit.
        ja jos kissa on todella sairas, niin takuulla vien sen lääkäriin. tarkoitin, että en vie sitä lääkäriin vain pelkästään siksi, että lääkäri sanoo: "joo, sillä on flunssa. odotellaan, että se parantuu" ja maksan siitä kalliit klinikkamaksut. siksi kysyin ensin täältä. olen todellakin vastuullinen kissanomistaja ja eläinrakas. ja nyt kun muilla on ollut omakohtaisia kokemuksia, että tämä täytyy hoitaa lääkärissä, niin on tottakai sen sinne vien.
        ja mä en tiennyt että tämä on hengenvaarallista! ei siis ole ollenkaan sama asia, kuin tuo sun vertauksesi. älä ala heti arvostella, niinkuin joku pahainen kakara. pyysin neuvoja nimenomaan kissani parhaaksi.

• kissaihminen

Kissaflunssaa aiheuttavat monet eri bakteerit, joista tärkeimpiä ovat herpes-ja calicivirukset.
      Herpes virus tarttuu herkästi ja aiheuttaa tautia erityisesti kissataloissa, joissa vaaravyöhykkeellä ovat pienet kissanpennut.
      PIENET VASTUSTUSKYVYTTÖMÄT PENNUT SAATTAVAT MENEHTYÄ TARTUNTAAN!!!
      Akuutti tautivaihe kestää 2-4 viikkoa, ja sen jälkeen virukset asettuvat kissan hermosolukkoon!
      ELÄINLÄÄKÄRIIN HETI!!!

• mamma40

bakteerit ja virukset ovat kaksi aivan eri asiaa! Bakteeriperäiset sairaudet hoituvat antibiootilla ja virusperäiset vain sairastamalla tai ennaltaehkäisemällä rokotuksin. Siis calici ja herpes ovat todellakin virustauteja ja paras hoito on ennaltaehkäistä taudit rokottamalla ja pitämällä koti puhtaana.

Ikävä kyllä jos viruksen aiheuttamasta taudista selviääkin, voi silti jäädä elinikäiseksi kantajaksi (oireeton) joka sairastuttaa uusia, taloon tulevia kissoja varsinkin stressitilanteissa. Siis virustaudeista voi selvitä jos on riittävä vastustuskyky ja sen taas saa kun emo on rokotettu asiallisesti ja testattu ennen astutusta ja pennuille valittu isäkin on rokotettu ja testattu.

Monet luulevat, että virustauteja on vain kissaloissa, mutta niitä löytyy myöskin vapaana kulkevilta "perusterveiltä" maatiaisilta ja suurin tarttumistilanne on astumiset.

Rokottamalla kissasi pidät sen paremmin suojattuna virustauteja vastaan, niihin ei antibiootit tehoa!

• kissaihminen
        mamma40 kirjoitti:

bakteerit ja virukset ovat kaksi aivan eri asiaa! Bakteeriperäiset sairaudet hoituvat antibiootilla ja virusperäiset vain sairastamalla tai ennaltaehkäisemällä rokotuksin. Siis calici ja herpes ovat todellakin virustauteja ja paras hoito on ennaltaehkäistä taudit rokottamalla ja pitämällä koti puhtaana.

Ikävä kyllä jos viruksen aiheuttamasta taudista selviääkin, voi silti jäädä elinikäiseksi kantajaksi (oireeton) joka sairastuttaa uusia, taloon tulevia kissoja varsinkin stressitilanteissa. Siis virustaudeista voi selvitä jos on riittävä vastustuskyky ja sen taas saa kun emo on rokotettu asiallisesti ja testattu ennen astutusta ja pennuille valittu isäkin on rokotettu ja testattu.

Monet luulevat, että virustauteja on vain kissaloissa, mutta niitä löytyy myöskin vapaana kulkevilta "perusterveiltä" maatiaisilta ja suurin tarttumistilanne on astumiset.

Rokottamalla kissasi pidät sen paremmin suojattuna virustauteja vastaan, niihin ei antibiootit tehoa!

en kyllä keksiny tota omasta päästä minkä tonne kirjotin. se oli kirjassa kissan kotilääkäri!!!
        että mieti sitä...

• mamma40
        kissaihminen kirjoitti:

en kyllä keksiny tota omasta päästä minkä tonne kirjotin. se oli kirjassa kissan kotilääkäri!!!
        että mieti sitä...

ei ole aina faktaa, että mietipäs sinä sitä;) Käy lukemassa esim. Felinan sivuilta tietoa kissojen sairauksista, siellä on faktaa.

Bakteerit ja virukset ovat eri asia vaikka kirjassasi lukisi mitä. Bakteereihin tehoaa antibiootit, viruksiin ei. Rokotukset suojaavat virustartunnoilta mutta bakteeriperäisiä tauteja voi kissalle silti tulla vaikka se olisi rokotettu. Tämän voit tarkastaa vaikka ihmisten lääkärikirjasta.

Joskus antibioottia annetaan myös virussairaudesta kärsivälle kissalle, jotta ehkäistäisiin alikuntoista kissaa saamasta samanaikaisesti bakteeriperäistä tartuntaa, joka voisi olla pahimmillaan kohtalokas.

Minä en perusta tietoani mihinkään kirjaan, sellaista kissaopusta ei vielä ole keksittykään (paitsi Mirjam Nummisen teos) jossa olisi kaikki kirjoitettu totta. M. Nummisen teoksen taustalla on kymmenien vuosien kasvatuskokemus ja faktaa tietoa. Edes kaikki lääkärit eivät osaa hoitaa kissojen sairauksia, PISTE.

• black exotic

1 vuotias Persian Exotic lähti toipumaan viruksen aiheuttaman ylähengitysteiden tulehduksesta vanhalla konstilla. (tunteja syömättä vaikka lääkärissä oli jo käyty)
      laitoin juomalasiin 2-tl hunajaa, kuumensin mikrossa sen juoksevaksi. lisäsin kevyesti vettä lasiin. odottelin ettei sekoitus olisi liian kuumaa. tämän sekoituksen annoin kissalle varoen ruutalla yhden n-5 ml annoksen. jäin odottelemaan. kissa alkoi pyrkimään ruokakupilleen 20minuutin päästä. tätä konstista. uusin kunnes kissa oli toipunut.
      tämä konsti tehtävä äärimmäistä varovaisuutta noudattaen ettei mene keuhkoon. sopii ensiavuksi, mutta paras hoito löytyy eläinlääkäristä!

• Hohhoijaa

IDIOOTIT!! Johan ko. kissan omistaja laittoi, että vie kissansa lääkäriin ja halusi täältä kysyä muilta kissan omistajilta ensin neuvoa tai omakohtaista kokemusta. Mitä te olette teilaamaan ylipäätään ketään täällä, kun ette tätäkään ihmistä edes tunne? Ai miten niin ylireagointia, kuten tossa yhdessäkin Teille kaikentietäville neropateille kuitattiin, ja ihan aiheesta.

• Noora85

Mitä mieltä olette. Kissalla vuotaa toinen silmä ja välillä aivastelee.. lääkäri tokaisi että kissalla olisi kilpirauhasen ylitoiminta joten siitä tuo johtuu..ja puhu kanssa kissaflunssasta mutta saatiin vain silmätipat...

• onnellinenkissanomistaja

mun kissalla kävi näin. lopetti syömisen kokonaan, joi vaivoin vettä, oksenti, alkoi aivastelu joka ei todellakaan näyttäny aivastelulta ... ei syönyt viikkoon, meni ikenet keltaiseksi eli maksa rupesi pettämään. eli ollut rahaa lääkäriin. lopulta kissa oli niin pahan näkönen että luulin sen kuolevan käsiini. laitoin kissankoppaan ja ajoin putki punasena eläinlääkäriinja kysyin että tuleeko se hoito laskulle vai kuoleeko kissa??? ottivat kissan sisälle, laittoivat tiputukseen (10h oli)ja antoi lääkkeitä. kissa viimein rupesi virkoamaan, oli suoranainen ihme ettei maksa sanonut itseään irti! sieltä tuli 250e lasku ja hoito ohjeet (pakkosyöttö ruutalla, lääkkeet) mutta oli sen arvoista kun kissa taas hyvin voiva. alkujaan kun sinne eläinlääkäriin soitin asiasta niin sanoivat että jos ei rahaa eikä luottotietoja niin keksi joku joka ottaa laskun nimiinsä... törkeätä, mutta kun sinne lompsin kissan kanssa niin kyllä hoitoa sai!

• kissasäälittää

Tietysti on hyvä että kissa tuli kuntoon.Mutta miski annoit kärsiä noinkin kauan?
        Minusta on rääkkäystä, jos odotellaan ja pitkitetään hoitoon viemistä,ja kissa kärsii hoitamattomana viikon kotona.
        Joko vie hoitoon heti, tai lopetettavaksi, eläimille ei saa tuottaa turhaa kärsimystä.
        Jos ei ole varaa hoidataa eläintä lääkärillä, se pitää tietää jo lemmikkiä otettaessa,ei kannata otaa eläintä ollenkaan jos ei ole arkoitus heti viedä hoitoon sen sairastuessa.Niin se valitettavasti on.Lemmikille ei saa tuottaa turhaa kärsimystä, sitä tuotetaan jos ei viedä hoitoon heti, kun sairaus tai loukkaantuminen huomataan.

• Haha11

Pelle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66