Kertokaa kokemuksia pyreneittenkoirasta! Suunnittelemme narttu koiran hankintaa. Asumme (2 aikuista) maalla omakotitalossa ja lääniä löytyy koiran ulkoiluun. Sopiiko pyreneittenkoira vahtikoiraksi? Onko sillä taipumusta vahtina tarttua kiinni vieraaseen ihmiseen?? Ja tuleeko hyvin toimeen pientenlasten kanssa??
Pyreneittenkoira
8
4467
Vastaukset
On yhteen naapuriin otettu melkein aikuinen "pyry" ja se ei saanut mitään reviirioppia tullessaan ja se sai juoksennella ympäriinsä ilman valvontaa.Se lähti kaikkien perään valtatielle eikä sitä haettu takaisin.Säälin koiraa todella,enkä ymmärrä miksi tällaiset ihmiset hommaavat koiran. Varmasti pyry paimenkoirana pysyisi pihassa jos sille olisi se opetettu. Tämä koira on aika arka.
Nyt se on alkanu kauheasti haukkua,kun se on häkissä. Kiltiltä vaikuttaa eikä hyöki meidän päälle.Heillä on paljon lapsia ja on varmaan kiltti. Ohjeeni rotua muuten tuntematta on :
Opeta reviirin rajat äläkä anna haukkua.- pyrren omistaja
Pyreneittenkoiar ei ole PAIMENKOIRA! Se on suuri valkoinen laumanvartija. =)
Pyrre haukkuu ja PALJON, se on sen tehtävä ja sitä ei voi kitkeä pois.
Pihassa pyrre ei pysy irti, se laajentaa itse oman reviirinsä jos pääsee irti.
Pyrre on kiltti, mutta koskaan ei kannata mennä vartioivan pyrren lähelle ilman omistajaa.. ;)
Pyrre saattaa vaikuttaa aralta, mutta tosiasiassa se on varautunut vieraita kohtaan ja välttää ehkä mieluummin tilannetta jossa se saattaisi joutua puolustautumaan..
Käykäähän joskus tutustumassa naapurinne koiraan, omistajien kanssa tietysti. =)
Pyrre haukkuu päivin öin, mutta siinä on toisaalta hyvätkin puolensa, koska pyrre haukkuu useimmiten syystä. Toki se joskus menee yli, mutta esim. yöllä se ilmoittaa kaikesta epänormaalista tapahtumasta..
Hyvä että naapurinne on saanut häkin koiralleen aikaiseksi, jos vielä juoksentelee vapaana niin käyppä sanomassa naapurille jotta koiria ei saa pitää irti, ja toisekseen laumanvartijan vapaanaoloon liittyy aina riski.. - pyreneitten halinalle
pyrreä ei saa pysymään pihassa ilman korkeaa aitaa se on aivan varma.meillä mökillä 1,5 v uros pentu pysyy vielä "meidän reviirillä" kun aikuinen pyrre on kiinni.yyhdessä kyllä katoaisivat äkkiä maailmalle.löytävät toki varmasti takasin mutta koiriahan auki ei saa pitää.
pyrrellä on voimakas ilmoittava vahtivietti, haukkuu kyllä , mutta kiinni ei käy.
pyrren kanssa moni saa väärän käsityksen, joita joutuu oikomaan, eli kun meillä 2 pyrreä haukkuu pihassa niin naapurit luulevat niitä vihaisiksi, mitä eivät tosiaan ole kenellekään.tänäänkin 1 sanoi ettei ole yhteiskuntakelpoisia ja niiltä pitää karsia tuo vahtivietti.
vahtiviettiä ei pysty karsimaan , mutta vihaisia ne eivät ole.en voisi kuvitella että kävisivät kiinni.naapurin OMA vika, jos koiriin ei halua tutustua vaan huutaa naama punaisena aidan takaa, jonka koira tietyti kokee uhaksi.kaikista eniten ottaa aivoon ihmisten jotka eivät mitään tiedä rodusta olettamukset.
moni esim vastaantulija yrittää silittää nallukan näköistä pyrreä ja kun pyrre väistää, niin sitten kysytään , miksi iso koira on niin arka.
pyrre ei ole arka vaan VARAUTUNUT joka sen kuuluukin olla.pyrre ei ole vieraiden pusuttelija.eikä sen kuulu olla.
laumanvartija on laumanvartija eikä paimenkoira.
naapurini (koiravihaaja) ihmetteli tänään miksi pyrreni haukkuvat, vaikka niillä ei ole laumaa.
meidän perhe on pyrren lauma ja kotipiha sen reviiriä, ja se haukkuu naapuria siksi että naapuri huutaa sille aidan takaa vihaisena !!
tottakai se on koiralle uhka!
olen pyytänyt meille tutustumaan, mutta sanoo vaaan että hänelläkin on ollut shetlannin paimenkoira joka ei haukkunut.
sama mikä shetlanninponi on ollut, ottakaa asioista selvää ennenkuin avaatte suunne, teette vain itsenne naurettavaksi.
- pyrren omistaja
Meillä on urospyrre, nyt reilu 3vuotias.
Asutaan maalla ok-talossa ja 3 pientä lasta meidän kanssa.
Pyreneittenkoirahan on nimenomaan vartiokoira, ei paimenkoira. Pyrre tarvitsee kunnon peruskoulutuksen pentuna, koska alkaa jo puolivuotiaana ottamaan paikkaa talossa. Eli suosittelen ehdottomasti menoa koirakouluun heti kun rokotukset ovat kunnossa. Perinteisellä "pellossa" kasvamisella saa vaikeuksia aikaan niin perheelle, koiralle kuin naapureille.
Ja ei, PYRRE EI PYSY PIHASSA!
Vaikka miten opetat, niin useimmiten laumanvartija ei pysy reviirillään ilman kunnon aitausta, väh. pari metriä korkeaa. Tämä siksi, että laumanvartijat ovat itseajattelevia, ja itse reviirinsä määritteleviä koiria. Se ottaa helposti omaksi reviirikseen myös naapureiden tontit jos näin omassa päässään suunnittelee. Eihän minkään kotimaassaan työkoirana toimivan pyrren reviiri rajoitu muutamiin hehtaareihin.
Ja toisekseen, aitaamalla alue, ehkäistään myös nämä kovaan vartioviettiin perustuvat mahd. puolustamiset.
Pyrre on ensisijaisesti ilmoittava vahti, eli pyrkii kovalla rähinällä karkottamaan tunkeilijan pois.. vasta äärimäisessä tilanteessa tai uhattuna se käy kiinni. Ja tämä riippuu juuri siitä, miten hyvin pyrre on sosiaalistettu ja koulutettu. Se on ehdottoman tärkeää.
Pyrre rakastaa omaa perhettään, kaikki mitä sen laumaan kuuluu tai tuodaan (vauva) on pyrrelle mitä rakkainta ja näitä asioita se pyrkii suojelemaan ehdotta.
Pyrre on omalla reviirillään vartioiva, se käyttäytyy varautuneesti kaikkiin vieraisiin ja jos koira on oikein koulutettu ja luottaa isäntäänsä/emäntäänsä niin vahti loppuu kun omistaja käy toivottamassa vieraan tervetulleeksi.
Sisätiloissa pyrre on laumanvartijoista poiketen usein hyvinkin ystävällinen vieraita kohtaan (ellei ole sisällä yksin), se kaipaa rapsutuksia.
Kaikenkaikkiaan pyrre on mitä ihanteellisin ystävä ja luotettava vahti, mutta omistajan on oltava määrätietoinen kasvatuksessa ja töitä on tehtävä. Pyrreä ei voi opettaa komentamalla ja huutamalla, vaan positiivisella kannustamisella. Aina pitää olla sopiva motivaatio toiminnalle.
Sitä ei voi pakottaa toimimaan jos ei halua.
Suosittelen sinulle ehdottomasti ottamista yhteyttä pyrren kasvattajiin ja kyselemään kaikki mahdollinen mitä haluat tietää, monet kasvattajat kertovat pyrreistä mielellään, vaikka et sellaista olisi vielä ottamassakaan. Myös näyttelyissä voit käydä tutustumassa rotuun.
Oma pyrreni käy näyttelyissä silloin tällöin, on opetellut hyvällä menestyksellä mm. tokon alkeet, myös hyvän jälkikoiran näistä saa.
Pyrre on palkitseva rotu, jos siihen viitsii panostaa.. Mitä ihanin karvaturri, mutta todellakin se koulutus on kaiken A ja O.
En suosittele pyrreä sellaiselle jolle on ehdottoman tärkeää että koira tottelee kuten palveluskoirat, tai sellaiselle joka väkisin haluaa että koira on mielettömän vihainen, koska sitä pyrre ei ole, vaan sillä on paikka jota se suojelee, muualla se on välinpitämätön, jos sosiaalistus on kunnossa.
Ei muutakuin onnea koiran etsintään ja aivan mahtavasta rodusta olet kiinnostunut, toivottavasti tämä valaisi hieman asiaa. =)- joku vaan
kun otettiin 9kk ikänen koira, jonka emo on kultsi, mutta isästä ei tietoa. Nyt kun olen vahdannut paljon koirienkuvia, niin ihan selvä tapaus, että pyrreä siinä on toinen puolisko(on oikeestaan ihan kokonaan pyrren näköinen ja jo nyt varmaan joku 70 cm korkea).
Koira on kiltti, mutta tietty pentumainen(hyppii ja pomppii ja koohottaa), mietiskelen, että mitenhän mahtaa onnistua tuo käsien pureskelun lopettaminen? Meillä ei lyödä koiraa, mutta olen vetänyt sen niskapersotteella maihin kun on yrittänyt pomottaa. Sänkyyn eikä sohvalle ei sillä ole asiaa ja sen se on oppinut hyvin.
Muksuista tykkää hirveesti vaikkei ole ekassa paikassa ollutkaan lasten kanssa tekemisissä. Tarha sille rakennettiin mutta tuli sieltä heti läpi.. pihalla pysyy niin kauan kun minä olen näköpiirissä, mutta jos pihatiellä menee joku niin armotta lähtee perään.
Ihan kaikki neuvot on tervetulleita, tuntuu että kyllä hänestä saadaan hyvä koira jahka vaan tajuais oikeet keinot. - pyrrei
joku vaan kirjoitti:
kun otettiin 9kk ikänen koira, jonka emo on kultsi, mutta isästä ei tietoa. Nyt kun olen vahdannut paljon koirienkuvia, niin ihan selvä tapaus, että pyrreä siinä on toinen puolisko(on oikeestaan ihan kokonaan pyrren näköinen ja jo nyt varmaan joku 70 cm korkea).
Koira on kiltti, mutta tietty pentumainen(hyppii ja pomppii ja koohottaa), mietiskelen, että mitenhän mahtaa onnistua tuo käsien pureskelun lopettaminen? Meillä ei lyödä koiraa, mutta olen vetänyt sen niskapersotteella maihin kun on yrittänyt pomottaa. Sänkyyn eikä sohvalle ei sillä ole asiaa ja sen se on oppinut hyvin.
Muksuista tykkää hirveesti vaikkei ole ekassa paikassa ollutkaan lasten kanssa tekemisissä. Tarha sille rakennettiin mutta tuli sieltä heti läpi.. pihalla pysyy niin kauan kun minä olen näköpiirissä, mutta jos pihatiellä menee joku niin armotta lähtee perään.
Ihan kaikki neuvot on tervetulleita, tuntuu että kyllä hänestä saadaan hyvä koira jahka vaan tajuais oikeet keinot.pyrre(sekoituskaan) ei tule pysymään pihassa ja aita pitää olla karhunpitävä jos meinaat sen sinne jättää...
hppiminen ym rauhottuu iän myötä, paljon lenkkeilyä ja aivojumppaa. - joku vaan
pyrrei kirjoitti:
pyrre(sekoituskaan) ei tule pysymään pihassa ja aita pitää olla karhunpitävä jos meinaat sen sinne jättää...
hppiminen ym rauhottuu iän myötä, paljon lenkkeilyä ja aivojumppaa.lisääkin neuvoja saapi tulla!
- pyrren omistaja
joku vaan kirjoitti:
Ihan kaikki neuvot on tervetulleita, tuntuu että kyllä hänestä saadaan hyvä koira jahka vaan tajuais oikeet keinot.Tuota noin, jos on sekoitus perinyt pyrren itsepäisen luonteen, ainakin siltä kuulostaisi. =D Niin ehdottomasti hyvään koirakouluun sen kanssa, saat muuten vielä isoja ongelmia.
Pyrre on nimenomaan pehmeästi koulutettava koira, jos käytät siihen kovaa ääntä ja kovia otteita kostautuu se aivan takuu varmasti sinulle koiran myöhemmällä iällä.
Sillä on hyvä muisti ja pakottamalla se ei opi mitään.
Nuo huonot tavat tarvitsevat jonkin sijaistoiminnon jolla saat sen ohjattua hienotunteisesti pois tekemästä pahaa. Eli kun puree esim. käsiä, niin sanot tiukan ein ja työnnät suuhun lelun tms.
Toinen konsti on se, että ulahdat tai kiljaiset kun koiran hammas osuu vähänkin käteesi, näin moni koira tajuaa että se sattuu ja lopettaa.
Mutta ennenkaikkea koirakouluun on mentävä. Pyrreen pitää luoda hyvä suhde, sen pitää luottaa omistajaansa ja omistajan siihen. Muuten tulee todellakin ongelmia monessakin asiassa.
Tsemppiä teille. Pyrre on mahtava koira (myös seropina)Erittäin viisas.
Itselläni on ennen tuota pyrreä ollut labbis-pyrre sekoitus. emä:labbis ja isä:pyrre.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047