Yle aloittaa tänä vuonna tietokilpailun, jossa etsitään Suomen Kansallistietäjää. Voittaja selviää ensi vuoden puolella.
Kilpailussa ei pärjää pelkästään nippelitiedoilla, vaan kysymykset kuuluvat yleissivistyksen piiriin.
Mitä sinun mielestäsi kuuluu yleissivistykseen?
Pitääkö tietää Elviksen toinen etunimi?
Pitääkö tietää, milloin Brasilia vapautti orjat? Pitääkö tietää, kuka oli tuolloin hallitsija?
Joskus tulee mieleen tietokilpailukysymyksen kuullessaan, että "pitäisihän tuo tietää, sehän kuuluu jo yleissivistykseen".
Kertoisin esimerkin, jos muistaisin;)
Mitä sinun mielestäsi siis kuuluu yleissivistykseen?
Mitä kuuluu yleissivistykseen?
40
3998
Vastaukset
- folk
Mielestäni yleissivistykseen kuuluu hyvä käytös ja kunnioitus kanssaihmisiä kohtaan.
Tietenkin jonkinlainen tietämys omasta maastaan.
Ei kouluja käynyt välttämättä ole sivistynyt.
Toisen ihmisen huomioon ottaminen on sivistynyttä.
Sydämen sivistys sitä se on!! - marjapensas evk
Olipas kysymys.
Elviksen toinen nimi oli Aaron, mutta se tieto ei minua sivistyneeksi tee,
kuten ei myöskään Brasilialaisen hallitsijan nimi, jota en tiedä, ei tee minusta sivistymätöntä?
Eiköhän se yleissivistys lähde käytöksestä, toisten huomioon ottamisesta, kunnioituksesta,
ja kiitoksista kun itse saat kohteliaisuuden?- OliviaKoo
entäpäs, jos otat osaa kyseiseen tietokilpailuun?
Miten nuo mainitsemanne avut auttavat itse kilpailussa?
Että on siis vaikea kysymys, se, mitä on yleissivistys.
Miten pärjää kilpailussa hyvällä käytöksellä, toisten huomioon ottamisella, kunnioituksella ja kiitoksilla kohteliaisuudesta?
Summasummarum, eikö olekin vaikea alue?
Olisikohan niin, että myös yleissivistys on absrakti käsite?
Joillekin yhtä ja toisille toista. - marjapensas evk
OliviaKoo kirjoitti:
Miten pärjää kilpailussa hyvällä käytöksellä, toisten huomioon ottamisella, kunnioituksella ja kiitoksilla kohteliaisuudesta?
Joillekin yhtä ja toisille toista.Minulle ainakin, luettelemani asiat OVAT ne tärkeimmät,
mutta jos joku haastaa pelaamaan trivial pursuit`ia niin otan mielelläni haasteen vastaan;) - hyvä yleissivistys
OliviaKoo kirjoitti:
Joillekin yhtä ja toisille toista.on paljon syvempää tietämystä asioista, kuin mitä nämä nykyiset trivia-kisat vaativat.
OliviaKoo kirjoitti:
Joillekin yhtä ja toisille toista.sinun pitää lukea seiskalehteä ja seurata kaiket illat televisiota, erityisesti saippuasarjoja - sen lisäksi, että osaat ulkoa tietosanakirjan ja seuraat maailman uutisia. Silti lopputulos ratkeaa onnella, kun keksivät kysyä erilaista nippelitietoa, jolla ei ole mitään tekemistä yleissivistyksen kanssa. - Usko vaan, saatat kompastua siihen, ettet tiedä kuinka pitkä on Lordin pikkuvarpaan kynsi. ;))
marjapensas evk kirjoitti:
Minulle ainakin, luettelemani asiat OVAT ne tärkeimmät,
mutta jos joku haastaa pelaamaan trivial pursuit`ia niin otan mielelläni haasteen vastaan;)mielelläni kanssasi Trivial pursuit'ia, sillä yleissivistyksestä en tiedä mitään, kun en ole aikoinani untaka nähnyt lukiosta enkä edes keskikoulusta!
Juuri nämä kaikki nippelitietokilpailut kiinnostavat minua...Mitä se sitten minusta kertoo?- marjapensas
Tellastiina kirjoitti:
mielelläni kanssasi Trivial pursuit'ia, sillä yleissivistyksestä en tiedä mitään, kun en ole aikoinani untaka nähnyt lukiosta enkä edes keskikoulusta!
Juuri nämä kaikki nippelitietokilpailut kiinnostavat minua...Mitä se sitten minusta kertoo?Kyllähän "Trivialissa" tietoa tarvitaan, jos meinaa pärjätä, mutta ei kai sillä ole merkitystä,
mistä on tietonsa hankkinut, kolunpenkiltä vaiko itse oppimalla, pääasia, että tietää, eikö niin;) - Atolfia
optimisti-orvokki kirjoitti:
sinun pitää lukea seiskalehteä ja seurata kaiket illat televisiota, erityisesti saippuasarjoja - sen lisäksi, että osaat ulkoa tietosanakirjan ja seuraat maailman uutisia. Silti lopputulos ratkeaa onnella, kun keksivät kysyä erilaista nippelitietoa, jolla ei ole mitään tekemistä yleissivistyksen kanssa. - Usko vaan, saatat kompastua siihen, ettet tiedä kuinka pitkä on Lordin pikkuvarpaan kynsi. ;))
kaikkien pitkätukkapoikien orkesterien nimet, solistit ja kappaleet, mitä itse kukin esittää.
Mielestäni nuo ei kuulu ns:uun yleissivistykseen, vaikka ne toistuvasti ovat tietokilpailuissa kysymyksinä. Varsinkaan meille ikäihmisille nuo ovat jääneet melko tuntematomiksi.
Kyllä yleissivistykseen kuuluu tuntea käyttäytymisetiketti.
Myös toisten huomioonottaminen. Lisäksi on hyvä tietää
maantiedosta jotain,
uskonnosta jotain,
kirjallisuudesta jotain,
musiikista jotain jne.
Siis normaali yleistieto pitäisi riittää.
- sivistymätön
Yleissivistykseen kuuluu:
1. Kyky huolehtia itsestään
2. Kyky huolehtia lähimmäisistään
3. Kyky toimia niin, että kukaan ei tunne tulleensa loukatuksi
4. Yleinen valveutuneisuus ja kiinnostuneisuus
5. Kyky ottaa selkoa asioista (ja halukin)
- Minkäänlainen "nippeli- tai trivial pursuit" tieto ei ole yleissivistystä sinällään, mutta saattaa olla sen seurausta.
- Yleissivistystä ei voida mitata millään tietokilpailulla - ei edes Lasse Lehtisen vetämällä.
- Yleissivistys joko on, tai sitten ei ole. Maailman katseleminen avoimin silmin, ja kouluttautuminenkin saattavat edesauttaa yleissivistyksen syntymistä. toisten huomioon ottaminen. Siinä se.
Melkein kaikki muu on epäolennaista, ja esim. television tietokilpailuissa kysytään usein yksityiskohtia joistain sarjaohjelmista tai julkuista. Mikä on julkun lapsen nimi, on tuskin yleissivistykseen kuuluva tieto.
Mielestäni yleissivistykseen kuuluu myös oman tietämättömyyden tunnustaminen. Eihän kukaan voi tietää kaikkea. Tietämättömyytensä tunnustava uskaltaa kysyä; se taas mahdollistaa uuden oppimisen ja lisätiedon saamisen.
Ok. Tunnustan joskus itsekin ihmetelleeni, miten tietämättömiä ihmisiä tietokilpailuihin pyrkii ja miten helposti hyvällä tuurilla jossain miljonäärikilpailuissa voi saada paljonkin rahaa. Ehkä se tekee ohjelmasta kiinnostavan ja saa "jokamiehen" seuraamaan niitä omahyväisesti myhäillen. Ihan hyvä konsepti siis.
Mielestäni mainitsemasi kysymykset voi lukea yleissivistykseen, mutta se, ettei tietäisi vastausta, ei kuitenkaan tee ihmisestä sivistymätöntä.Yleissivistyksellä tarkoitetaan pohjasivistystä, joka on saatu kasvatuksen ja opetuksen kutta.
Siis tiedot, taidot ja hyvät tavat ovat sivistyksen mittoja.
Oppikoulua voitaneen pitää parhaana yleissivistyksen antajana.
Ammattiin suuntautuva koulutus ei taas ole yleisivistävää vaikka sielläkin opetetaan vähintäänkin äidinkieltä ja nykyään jo muitakin kieliä.
Kansallistietäjältä vaadittaneen paitsi yleissivistystä, erityisesti suomalaisuuden tuntemusta: Historiaa, kulttuuria merkkimiehiä j.n.e..
Maailmanlaajuistakin tietoa tietysti kysytään. Kysytään ehkä jopa "mikä on yleissivistys"?- OliviaKoo
Kuulin tästä kilpailusta ihan sattumalta radion ollessa auki. Ylen Fakta-toimituksen päällikköä Ari Yli-Anttilaa (nimi oikein?) haastateltiin.
Yli-Anttila sanoi nimenomaan, että tässä kilpailussa ei pärjää pelkästään tuntemalla suurmiehiä tai-naisia eikä monella muullakaan tiedolla, jotka ovat yleensä olleet tietokilpailujen vakiokamaa.
Mutta. Aika näyttää. Ensin on osakilpailut ja sitten siirrytään pikkuhiljaa kohti laajempia alueita.
Oma kirjoitukseni on enemmän kuin käsitykseni. Omilla tiedoillani en moistakaan vastausta olisi saanut aikaan vaan oli perehdyttävä asiaan.
Esitin siis Yleissivistyksen määritelmän teidän luettavaksenne. Omia käsityksiänikin panin pikkusen mukaan.- tänäpäivänä :)
Se yleissivistyksen antava koulu. Siitä sitten jatketaan "elämänkoululla" ja Ammatti-opinnoilla kuka sitten mihinkin suuntautuu.
Tämänpäivän nuoret ihmiset on todellakin sivistyneitä, sen olen nähnyt ympärilläni, omat 3 lastani,heidän kaverinsa ja tuttavansa ja tietty omat nuoret työkaverini.
Heille opetateaan nykyään jo peruskoulussa asioita joista ei ollut edes tietoa silloin, kun me olimme nuoria. He ovat se yleissivistynyt väki minusta.
nainen naapurista, eli 52v- Anarkisti 66v.
monet tässä luetellut,eivät ole yleissivistystä.Ne vaan ilmaisevat,miten ihminen sopeutuvaisena mukautuu yhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin ja on lainkuuliainen.
Yleissivistynyt voi olla monella tapaa,mutta kyllä se lähinnä merkitsee ehkä sitä,että tietää todella paljon eri asioista oman tiedonhalunsa kautta.Osaa sitten ottaa sieltä muistinsa lokeroista sopivat.Ei siinä lordin kynsien pituudella ole mitään tekemistä..heh.
Huippusivistynyt on,jos on "sisäistänyt" tietämänsä ja oppimansa omien elämänkokemustensa kautta.
Monet ovat oikeilla jäljillä,mutta käsitettä on vaikea pukea sanoiksi. - yleissivistys :)
Anarkisti 66v. kirjoitti:
monet tässä luetellut,eivät ole yleissivistystä.Ne vaan ilmaisevat,miten ihminen sopeutuvaisena mukautuu yhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin ja on lainkuuliainen.
Yleissivistynyt voi olla monella tapaa,mutta kyllä se lähinnä merkitsee ehkä sitä,että tietää todella paljon eri asioista oman tiedonhalunsa kautta.Osaa sitten ottaa sieltä muistinsa lokeroista sopivat.Ei siinä lordin kynsien pituudella ole mitään tekemistä..heh.
Huippusivistynyt on,jos on "sisäistänyt" tietämänsä ja oppimansa omien elämänkokemustensa kautta.
Monet ovat oikeilla jäljillä,mutta käsitettä on vaikea pukea sanoiksi.Lähtee koulutuksesta ja sieltä saadusta tiedosta. Sitten matkanvarrella voi kukin halujensa ja kykyjensä mukaan syventää niitä tietojaan ja taitojaan.
Hyvät käytöstavat ovat siinä toki lisänä mukana,sehän on ihan selvä asia, huonosti käyttäytyvä ihminen ei ole sivistynyt.
Aurinkoista päivää kaikille toivotellen......
n52 - OliviaKoo
Anarkisti 66v. kirjoitti:
Monet ovat oikeilla jäljillä,mutta käsitettä on vaikea pukea sanoiksi.Kyllä kai yleissivistävään tietokilpailuun ottaessaan osaa kilpailijan on todella oltava "yleissivistyntyt". Ei siinä paljon hyveelliset luonteenpiirteet paina.
Taas se, mikä on kenellekin yleissivistystä, lienee yhtä henkilökohtaista kuin se, mikä kenellekin on muutenkin tärkeää elämässä.
Tai, että mikä on elämän tarkoitus.
Ei kai näitä asioita voi toisen puolesta kukaan määrittää. Nehän ovat mielipidekysymyksiä.
Jokaisen omia totuuksia. - OliviaKoo
OliviaKoo kirjoitti:
Kyllä kai yleissivistävään tietokilpailuun ottaessaan osaa kilpailijan on todella oltava "yleissivistyntyt". Ei siinä paljon hyveelliset luonteenpiirteet paina.
Taas se, mikä on kenellekin yleissivistystä, lienee yhtä henkilökohtaista kuin se, mikä kenellekin on muutenkin tärkeää elämässä.
Tai, että mikä on elämän tarkoitus.
Ei kai näitä asioita voi toisen puolesta kukaan määrittää. Nehän ovat mielipidekysymyksiä.
Jokaisen omia totuuksia.en ole "yleissivistynyt", kun en näköjään osannut edes kyseistä sanaa kirjoittaa oikein edellisessä viestissäni;)
yleissivistys :) kirjoitti:
Lähtee koulutuksesta ja sieltä saadusta tiedosta. Sitten matkanvarrella voi kukin halujensa ja kykyjensä mukaan syventää niitä tietojaan ja taitojaan.
Hyvät käytöstavat ovat siinä toki lisänä mukana,sehän on ihan selvä asia, huonosti käyttäytyvä ihminen ei ole sivistynyt.
Aurinkoista päivää kaikille toivotellen......
n52"Huonosti käyttäytyvä ihminen ei ole sivistynyt", sanot.
Olen kuitenkin tavannut korkeasti oppineita mutta silti huonosti käyttäytyviä henkilöitä.
"Ei kannettu vesi kaivossa pysy"! Ulkoa on opittu hyvät käytöstavat, jos juuri niitäkään.
N.s. sydämen sivistys on paljon aidompaa kun puhutaan käyttäytymisestä.
Hienosti käyttäytyviä oppineitakin kyllä on, mutta he eivät ole mitän nousukkaita vaan suurmiehiä ja -naisia.- OliviaKoo
Ruuneperi kirjoitti:
"Huonosti käyttäytyvä ihminen ei ole sivistynyt", sanot.
Olen kuitenkin tavannut korkeasti oppineita mutta silti huonosti käyttäytyviä henkilöitä.
"Ei kannettu vesi kaivossa pysy"! Ulkoa on opittu hyvät käytöstavat, jos juuri niitäkään.
N.s. sydämen sivistys on paljon aidompaa kun puhutaan käyttäytymisestä.
Hienosti käyttäytyviä oppineitakin kyllä on, mutta he eivät ole mitän nousukkaita vaan suurmiehiä ja -naisia.Onko oppinut sama kuin sivistynyt? Kun minusta ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
Sitten on tietysti vielä tämä kysymys, että miten ja mihin sitä sivistystä käytetään.
Osanotto tietokilpailuun, jossa tarvitaan yleissivistystä, on minun mielestäni ihan eri asia kuin olla joka päivä ja kaikissa tilanteissa sivistynyt ja sehän kattaakin jo paljon laajemman alueeen.
Oikaiskaa, jos olen väärässä. - Maalaismies*
OliviaKoo kirjoitti:
en ole "yleissivistynyt", kun en näköjään osannut edes kyseistä sanaa kirjoittaa oikein edellisessä viestissäni;)
Kun unohtaa kaiken opitun, jäljelle jää sivistys. (Tuo on jonkun viisaan sanoma, en vain muista kenen. Olen unohtanut ja siis sivistynyt.)
- -10
Laita Googleen sana yleissivistys saat paljon vastauksia.
- OliviaKoo
on googlettaa, eihän silloin saa keskustelua aikaiseksi.
Toki Google antaa vastauksen melkein mihin tahansa aiheeseen, mutta ei sekään vielä voi mielipiteitä kertoa.
Enkä minä yksioikoista vastausta kysymykseeni kaivannutkaan, vaan tuntemuksia ja kannanottoja. - Fridanna
OliviaKoo kirjoitti:
Toki Google antaa vastauksen melkein mihin tahansa aiheeseen, mutta ei sekään vielä voi mielipiteitä kertoa.
Enkä minä yksioikoista vastausta kysymykseeni kaivannutkaan, vaan tuntemuksia ja kannanottoja.niin, että sivistynyt ja yleissivistävää tietoa omaava ovat merkitykseltään erilaisia. Edellä mainittuja hyviä tapoja ja kohteliaisuutta omaavia ihmisiä sanoisin sivistyneiksi. Tietokilpailussa haetaan kuitenkin tietoa, joten yleissivistävästä tiedosta (mitä se sitten onkin) on kyse. Jotenkin sen kysyttävän tiedon rajat pitää varmaan määritellä.
- henkisesti tervettä
OliviaKoo kirjoitti:
Enkä minä yksioikoista vastausta kysymykseeni kaivannutkaan, vaan tuntemuksia ja kannanottoja.ihmistä.
Jos joku esim. loukkaa ja herjaa toisia jatkuvasti
ja sitten väittää muiden tekevän niin,
sille pohjalle ei edes fakkisivistystä voi luoda.
Eli tuo ystävällisyys, toisten huomioonottaminen
ja itsensä oikein ymmärtäminen on se pohja,
jolle yleissivistys rakentuu. - taas yleissivistys
henkisesti tervettä kirjoitti:
ihmistä.
Jos joku esim. loukkaa ja herjaa toisia jatkuvasti
ja sitten väittää muiden tekevän niin,
sille pohjalle ei edes fakkisivistystä voi luoda.
Eli tuo ystävällisyys, toisten huomioonottaminen
ja itsensä oikein ymmärtäminen on se pohja,
jolle yleissivistys rakentuu.ei ole mikään luonneominaisuus.
Sillä ei ole mitään tekemistä ihmisen luonteen kanssa.
- katriina64
lukea koko ketjua läpi, mutta minun mielestäni yleissivistykseen kuuluu osata ja tietää.
Osata käyttäytyä sivistyneesti ja tietää asioita, jotka kuuluvat "päivänpolitiikkaan".
Yleissivistynyt ihminen erottaa amerikkalaisista osavaltioista Idahon ja Illinois'in, sekä tietää milloin Suomi sai itsenäisyyden, tai kuka on nykyisin Ransakan presidentti.
Sydämensivistystä omaava ihminen ei saata tietää kaikkea tuota. Hän voi olla esm. raskaasta vuorotyöstä väsynyt yksinhuoltajaäiti, mutta lämmin, ja elämää, sekä lähimmäisiään rakastava yksilö. Perheensä eteen puurtaja, jolta kuitenkin liikenee lämpimäisleipä naapurin vanhalle tädille muutaman ystävällisen sanan saattelemana.
Sana "sivistys" onkin ollut usein pohdinnan aiheena keskustelupalstoilla, enkä minä ainakaan pysty sitä määrittelemään.
Onko humaani ja sivistynyt sama asia?- folk
Tässä nyt pohdin sitä,että melkein kaikki kirjoittajat ymmärtävät yleissivistyksen suurinpiirtein samalla tavalla.
Jokapäiväisessä elämässä kuulee usein sanottavan,
ompa sivistymätön ihminen,kun sylkee kadulle/etuilee/kiroilee/ei tervehdi ym.
Siis toisin sanoen käyttäytyy huonosti.
Eli taas tultiin siihen,käytöstavat.
Harvemmin kuulee sanottavan olipa sivistynyt ihminen.Tällänenkin kysymys "Mitä on yleissivistys"pistää miettimään kuka tuttavistani on (yleis)sivistynyt. - Jäivät luettelostasi pois
folk kirjoitti:
Tässä nyt pohdin sitä,että melkein kaikki kirjoittajat ymmärtävät yleissivistyksen suurinpiirtein samalla tavalla.
Jokapäiväisessä elämässä kuulee usein sanottavan,
ompa sivistymätön ihminen,kun sylkee kadulle/etuilee/kiroilee/ei tervehdi ym.
Siis toisin sanoen käyttäytyy huonosti.
Eli taas tultiin siihen,käytöstavat.
Harvemmin kuulee sanottavan olipa sivistynyt ihminen.Tällänenkin kysymys "Mitä on yleissivistys"pistää miettimään kuka tuttavistani on (yleis)sivistynyt.Stumpit vaarallisia pienille.
Jos olisin niin valistumaton,
että polttaisin tupakkaa,
pitäisin mukanani pieniä laatikoita
(tulitikkulaatikko), jonka tyhjentäisin
roskiksen vastaan tullessa.
- Suzan.
Well, voin sanoa etta mina olen sivistynyt ihminen. Takana on San Diegon yliopisto-opiskelut aikanaan, Suomen ylioppilaskirjoitusten jalkeen. Paa-aineeni oli talous ja nyt toimin yritysjohtajana New Yorkin suuressa bisnesmaailmassa. Voin sanoa olen sivistynyt, osaan kayttaytya, osaan keskustella eri asioista jne. Aina ei koulutus ole sivistyksen tae, mutta se antaa hyvat lahtokohdat elamalle.
Jos olisin Suomessa, jaisin kohta elakkeelle, mutta taalla aion jatkaa tyo viela ainakin 5 vuotta tai jos sita ennen sairaus iskee, mutta toivon etta ei.
Olen ollut Suomesta pois jo noin 40 vuotta, joten antakaa anteeksi mahdolliset kielioppivirheet.
OliviaKoon kysymykseen pitaako tietaa Elviksen toinen etunimi, mina kysyn, pitaako olla kaynyt Gracelandissa ennen kuin on sivistynyt? Eli Suomessa ja Yhdysvalloissa saattaa olla aivan eri kasitys sivistyksesta (tama karkea esimerkki). Vastaan - ei tarvitse tietaa eika kayda, nuo on vain pintaa elamassa eika hyodyta ketaan.
Mika on mielestani tarkeaa? Uskonto, isanmaa, kohteliaisuus, toisen huomioon ottaminen ja toisen kunnioittaminen (sisaltyy ehka kohteliaisuuteen), lasten kasvatus ja kunnollisiksi aikuinen saamiseksi.
Nyt lopetan saarnaamisen. Antakaa anteeksi, olen ehka vasynyt vaikka kello on taalla vasta puolipaivan aikaan.- Suomi-mummi
Allekirjoitan tuon tekstin täysin.
Hienoa, että olet menestynyt siellä kaukana.
Poikani on myöskin pari vuotta opiskellut
(jatko-opintoja tekniikan alalta ) USA:n yliopistoissa.
Hän on laaja-alainen, musiikkitietoutensakin (klassinen) on hyvä.
Käytkö usein Suomessa?
Kaikkea hyvää sinulle!
- annukka-51
minulla olisi tällainen kysymys: 10% liuosta on 500 ml. Valmista siitä 2% liuos. Paljonko lisäät vettä. Tällaista ei ehkä kysytä tietokilpailuissa, jossakin voidaan, mutta haluaisin itse vastauksen tähän.
- Näinhän se pitäis mennä
Lisää 2 litraa vettä niin sinulla on 2.5 litraa 2% seosta.
Muuten jos oli kyse viinsta niin liika laimeeta on, minun mielipiteeni mukaan.
HAHA
- kaikenlaista
Sivistys sinänsä ei ole vain koulutuksella saatavaa tietoa vaan mitä suurimmassa määrin jalat maassa seisomista, oppimista kaiken aikaa sekä järjellä että sydämellä. Luku- ja kirjoitustaito ovat vähintään niitä opittavia sivistyksen määreitä mielestäni, käytöstavat niin, että maassa maan tavalla. Muiden ihmisten kunnioittaminen eli tilan antaminen myös muille kuin omille arvoille. Luen pukeutumiskulttuurin myös yleissivistykseen eli maassa maan tai maanosan tavalla. Samoin sivistykseen kuuluu omasta hygieniasta huolehtiminen.
Mielenkiintoinen kysymys tämä yleissivistysasia juuri nyt, kun sivistys ainakin omasta näkökulmastani elää jonkinlaista lasku- tai romahdusvaihetta.- laitat burkhan päähäs
ja varvassandaalit jalkaas ja vedät siellä katua joukon jatkona?
En näe yleissivistyksen vaativan moista. - Iranissa ei olla miten vaan
laitat burkhan päähäs kirjoitti:
ja varvassandaalit jalkaas ja vedät siellä katua joukon jatkona?
En näe yleissivistyksen vaativan moista....eli ainakin männävuosina naisilta (myös länsinaisilta) edellytettiin samanlaista pukeutumista kuin muiltakin eli omilta kansalaisilta. Yleensäkin muslimimaissa on mielestäni tökeröä turistilta mennä vaikkapa olkapäät paljaana, shortseissa, bikineissä julkisille paikoille, kun muutenkin voi pukeutua ja olla loukkaamatta. Samoin on tökeröä näyttävä pröystäily ruualla jne. päivällä, kun on ramadan tai juopuneena esiintyminen vaikkapa moskeijan edessä. Ei meilläkään kovin suopeasti katsota henkilöä, joka menee kännisenä kirkkoon oli oma tai vieras.
Iraniin ei taida nyt päästä, mutta mm. Oman taitaa olla aika lailla käytöstapoja katsova valtio nykyisinkin ja nimenomaan naisten osalta. Kyllä nämä seikat mielestäni kuuluvat yleissivistykseen, mutta sinä voit olla omaa mieltäsi ihan vapaasti.
Vastaus kysymykseesi on
siis kyllä eli pukeutuisin burkhaan, jos minulta sitä edellytettäisi. Itsehän sitä matkakohteensa valitsee, vai oletko jonnekin joutunut pakolla matkustamaan? Yleensä ainakin minä tutustun jo edeltäkäsin maan kulttuuriin ja sopivaisuusjuttuihin niin paljon kuin pystyn. Jos kovin vaikealta näyttää, paikkoja riittää muitakin. - sieltä tullee
Iranissa ei olla miten vaan kirjoitti:
...eli ainakin männävuosina naisilta (myös länsinaisilta) edellytettiin samanlaista pukeutumista kuin muiltakin eli omilta kansalaisilta. Yleensäkin muslimimaissa on mielestäni tökeröä turistilta mennä vaikkapa olkapäät paljaana, shortseissa, bikineissä julkisille paikoille, kun muutenkin voi pukeutua ja olla loukkaamatta. Samoin on tökeröä näyttävä pröystäily ruualla jne. päivällä, kun on ramadan tai juopuneena esiintyminen vaikkapa moskeijan edessä. Ei meilläkään kovin suopeasti katsota henkilöä, joka menee kännisenä kirkkoon oli oma tai vieras.
Iraniin ei taida nyt päästä, mutta mm. Oman taitaa olla aika lailla käytöstapoja katsova valtio nykyisinkin ja nimenomaan naisten osalta. Kyllä nämä seikat mielestäni kuuluvat yleissivistykseen, mutta sinä voit olla omaa mieltäsi ihan vapaasti.
Vastaus kysymykseesi on
siis kyllä eli pukeutuisin burkhaan, jos minulta sitä edellytettäisi. Itsehän sitä matkakohteensa valitsee, vai oletko jonnekin joutunut pakolla matkustamaan? Yleensä ainakin minä tutustun jo edeltäkäsin maan kulttuuriin ja sopivaisuusjuttuihin niin paljon kuin pystyn. Jos kovin vaikealta näyttää, paikkoja riittää muitakin.vasta vieraileen pitääkö niitten pukeutua suomalaisten naisten tavalla?
- periaatteessa
sieltä tullee kirjoitti:
vasta vieraileen pitääkö niitten pukeutua suomalaisten naisten tavalla?
..mutta esimerkeissäni oli kyse paljastavasta pukeutumisesta, burkha on peittävä. Turistimuslimeilta ymmärrän kyllä uskonnon mukaisen pukeutumisen, mutta täällä asuvilta en silloin, kun uskonnon mukainen pukeutuminen esimerkiksi estää muka työntekoa, sillä eivät naiset burkhoissaan istu vain kynsiään lakaten kotimaassaankaan vaan työskentelevät varsin reippaasti, joten ei vaatetus täälläkään saisi olla este toimeentulon ansaitsemiselle ja/tai kulttuuriin sopeutumiselle. Eikä sen pitäisi siis olla myös työnantajille este ottaa töihin. Mutta tästä nimenomaan vieraskulttuuristen pukeutumisesta Suomessa en halua käydä tämän enempää keskustelua, koska sanoi mitä vaan, kaikki tulkitaan kohta rasismiksi ja rasisti en ole.
- pukeutua maan tavalla?
Iranissa ei olla miten vaan kirjoitti:
...eli ainakin männävuosina naisilta (myös länsinaisilta) edellytettiin samanlaista pukeutumista kuin muiltakin eli omilta kansalaisilta. Yleensäkin muslimimaissa on mielestäni tökeröä turistilta mennä vaikkapa olkapäät paljaana, shortseissa, bikineissä julkisille paikoille, kun muutenkin voi pukeutua ja olla loukkaamatta. Samoin on tökeröä näyttävä pröystäily ruualla jne. päivällä, kun on ramadan tai juopuneena esiintyminen vaikkapa moskeijan edessä. Ei meilläkään kovin suopeasti katsota henkilöä, joka menee kännisenä kirkkoon oli oma tai vieras.
Vastaus kysymykseesi on
siis kyllä eli pukeutuisin burkhaan, jos minulta sitä edellytettäisi. Itsehän sitä matkakohteensa valitsee, vai oletko jonnekin joutunut pakolla matkustamaan? Yleensä ainakin minä tutustun jo edeltäkäsin maan kulttuuriin ja sopivaisuusjuttuihin niin paljon kuin pystyn. Jos kovin vaikealta näyttää, paikkoja riittää muitakin.Eiks oo tökeröä tulla tanne vaatimaan ympärilekkauksia ja vähät välittää meidän tunteistamme taikka pukeutumisestamme?
Maassa maan tavalla, myös Suomessa!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769