Macbook kysymyksiä?

Johan70

PC-läppärin päivityksen aika ennen kesälomia, mutta myös Macbook saattaisi tulla kyseeseen, kun olen kuullut pelotteluja Vistasta :(

Pari kysymystä Macistä tietäville:

Tuleeko Macbookin mukana vastaavaa videoeditointiohjelmaa kuin esim. Vistan mukana tuleva MovieMaker?

Pystyykö Macbookkiin liittämään erillisen näytön, tarviiko jotain adaptereita tms? Jos pystyy niin mitä tarkkuutta siitä saa ulos?

Halvimmassa Macbookissa ei ilmeisesti ole polttavaa DVD-asemaa? Tuleeko edullisemmaksi / kannattavammaksi hommata ulkoinen DVD-asema vai ostaa kalliimpi Macbook?
Pystyykö tallentavalla television kaverina olevalla DVD-soittimella polttamaan tietokoneelta tiedostoja DVD:lle?

Saako Macbookkiin vastaavaa ohjelmaa kuin Nokia PC-suite, jolla saa synkronoitua Nokialaisen tiedostot (kalenteri, osoitekirja jne.) tietokoneen kanssa?

Mistä Macbookin saa edullisimpaan hintaan? Jostain luin että opiskelijat saa jostain halvemmalla, kannattaako ostaa jonkun tutun opiskelijan avustuksella? (itse en ole opiskelija) vai saako samaan hintaa tingittyä muutenkin jostain?

18

2156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masakasa123

      - Tuleeko Macbookin mukana vastaavaa videoeditointiohjelmaa kuin esim. Vistan mukana tuleva MovieMaker?

      Tulee. iMovie HD.

      - Pystyykö Macbookkiin liittämään erillisen näytön, tarviiko jotain adaptereita tms? Jos pystyy niin mitä tarkkuutta siitä saa ulos?

      Pystyy. Tarvitsee minidvi-adapterin mutta se taitaa tulla mukana. En muista mitä tarkkuuttaa antaa ulkoiselle. Aika hyviä tarkkuuksia.

      - Halvimmassa Macbookissa ei ilmeisesti ole polttavaa DVD-asemaa? Tuleeko edullisemmaksi / kannattavammaksi hommata ulkoinen DVD-asema vai ostaa kalliimpi Macbook?

      Huomattavasti halvemmaksi tulee ostaa halvempi MacBook ja joku muutaman kympin ulkoinen DVD-polttava.

      - Saako Macbookkiin vastaavaa ohjelmaa kuin Nokia PC-suite, jolla saa synkronoitua Nokialaisen tiedostot (kalenteri, osoitekirja jne.) tietokoneen kanssa?

      iSync.

      - Mistä Macbookin saa edullisimpaan hintaan?

      AppleStoresta http://www.apple.fi/store

      - Jostain luin että opiskelijat saa jostain halvemmalla, kannattaako ostaa jonkun tutun opiskelijan avustuksella?

      Kannattaa.

      - vai saako samaan hintaa tingittyä muutenkin jostain?

      Ei saa.

      • Mika...

        Ulkoisen näytön kanssa ei ole mitään ongelmia. Käytän itse 21" crt näyttöä resolla 1280 X 1024 100 Hz. Se ulkoinen näyttöhän pitkälti sen reson ja virkistystaajuuden määrää. Sovite tarvitaan ja se ei tule mukana (minidvi -> vga tai minidvi-> dvi taisivat olla saman hintaisia) itse tilasin applestoresta maksoi jotakuinkin kolmisen kymppiä ja toimitettiin kotiin ovelle kannettuna.

        Nokia PC-suitesta saattaa tulevaisuudessa tulla myös macversio, mutta vielä sitä ei ole. iSync hoitaa puhelimen osoitteiston, kalenterin, muistilappujen synkkauksen, mutta se ei ole yhtä monipuolinen työkalu kuin nokian oma PCsuite, jolla voi myös kopioida tiedostot ja käyttää puhelinta tietokoneelta käsin tai tehdä varmistus imagen puhelimen tiedostoista ja asetuksista.

        macbookin saa anttilastakin, mutta ei taida olla ihan se halvin paikka. Tosin applestoressa hintalappu ja luottokorttilasku voivat poiketa jonkinverrankin toisistaan kun kaiken maailman alvit ja kunkit sun muut on hintaan lisätty (en sieltä ole tosin ostanut kuin sen yhden sovitteen).


      • Mika... kirjoitti:

        Ulkoisen näytön kanssa ei ole mitään ongelmia. Käytän itse 21" crt näyttöä resolla 1280 X 1024 100 Hz. Se ulkoinen näyttöhän pitkälti sen reson ja virkistystaajuuden määrää. Sovite tarvitaan ja se ei tule mukana (minidvi -> vga tai minidvi-> dvi taisivat olla saman hintaisia) itse tilasin applestoresta maksoi jotakuinkin kolmisen kymppiä ja toimitettiin kotiin ovelle kannettuna.

        Nokia PC-suitesta saattaa tulevaisuudessa tulla myös macversio, mutta vielä sitä ei ole. iSync hoitaa puhelimen osoitteiston, kalenterin, muistilappujen synkkauksen, mutta se ei ole yhtä monipuolinen työkalu kuin nokian oma PCsuite, jolla voi myös kopioida tiedostot ja käyttää puhelinta tietokoneelta käsin tai tehdä varmistus imagen puhelimen tiedostoista ja asetuksista.

        macbookin saa anttilastakin, mutta ei taida olla ihan se halvin paikka. Tosin applestoressa hintalappu ja luottokorttilasku voivat poiketa jonkinverrankin toisistaan kun kaiken maailman alvit ja kunkit sun muut on hintaan lisätty (en sieltä ole tosin ostanut kuin sen yhden sovitteen).

        >Tosin applestoressa hintalappu ja luottokorttilasku voivat poiketa jonkinverrankin toisistaan kun kaiken maailman alvit ja kunkit sun muut on hintaan lisätty

        No ei kyä poikkee. Kymmenkunta tilausta takana ja aina ovat lukemat pitäneet.


      • Mika....
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Tosin applestoressa hintalappu ja luottokorttilasku voivat poiketa jonkinverrankin toisistaan kun kaiken maailman alvit ja kunkit sun muut on hintaan lisätty

        No ei kyä poikkee. Kymmenkunta tilausta takana ja aina ovat lukemat pitäneet.

        .... joo ilmaisin itseäni huonosti ja annoin tarkoituksettoman kielteisen kuvan. Tarkoitin tietenkin, että kyllä se lopullinen hinta ja kaikki kulut mitä siihen lisätään selviää jo siinä ostotilanteessa ennen kuin tilaus lopullisesti hyväksytään. Ei ollut todellakaan tarkoitus väittää, että kaupantekoon applestoressa mitään hämärää liittyisi.

        Minulla on kokemusta vain sen yhden sovitteen ostamisesta ja kun se pulikka ei muutenkaan maksanut kuin pari kymppiä niin esim seitsemän euron toimitusmaksu muutti viivan alla ollutta summaa melkoisesti sen tuotteen varsinaisesta hinnasta. Oheiskulujen suhteellinen osuus lienee pienempi tietokoneen kokoisessa hankinnassa.


      • Mäkkihöperö
        Mika... kirjoitti:

        Ulkoisen näytön kanssa ei ole mitään ongelmia. Käytän itse 21" crt näyttöä resolla 1280 X 1024 100 Hz. Se ulkoinen näyttöhän pitkälti sen reson ja virkistystaajuuden määrää. Sovite tarvitaan ja se ei tule mukana (minidvi -> vga tai minidvi-> dvi taisivat olla saman hintaisia) itse tilasin applestoresta maksoi jotakuinkin kolmisen kymppiä ja toimitettiin kotiin ovelle kannettuna.

        Nokia PC-suitesta saattaa tulevaisuudessa tulla myös macversio, mutta vielä sitä ei ole. iSync hoitaa puhelimen osoitteiston, kalenterin, muistilappujen synkkauksen, mutta se ei ole yhtä monipuolinen työkalu kuin nokian oma PCsuite, jolla voi myös kopioida tiedostot ja käyttää puhelinta tietokoneelta käsin tai tehdä varmistus imagen puhelimen tiedostoista ja asetuksista.

        macbookin saa anttilastakin, mutta ei taida olla ihan se halvin paikka. Tosin applestoressa hintalappu ja luottokorttilasku voivat poiketa jonkinverrankin toisistaan kun kaiken maailman alvit ja kunkit sun muut on hintaan lisätty (en sieltä ole tosin ostanut kuin sen yhden sovitteen).

        Kuvien ja muiden irtotiedostojen siirtoon löytyy Nokia Collector http://europe.nokia.com/A4144233
        Se toimii sinihampaan läpi myös ainakin Ericssonin kanssa, vaikka käyttöliittymä on hieman omintakeinen.
        Applen oma iSync hoitaa siis Osoitekirjan ja Kalenterin synkronoinnin.


      • Mika.... kirjoitti:

        .... joo ilmaisin itseäni huonosti ja annoin tarkoituksettoman kielteisen kuvan. Tarkoitin tietenkin, että kyllä se lopullinen hinta ja kaikki kulut mitä siihen lisätään selviää jo siinä ostotilanteessa ennen kuin tilaus lopullisesti hyväksytään. Ei ollut todellakaan tarkoitus väittää, että kaupantekoon applestoressa mitään hämärää liittyisi.

        Minulla on kokemusta vain sen yhden sovitteen ostamisesta ja kun se pulikka ei muutenkaan maksanut kuin pari kymppiä niin esim seitsemän euron toimitusmaksu muutti viivan alla ollutta summaa melkoisesti sen tuotteen varsinaisesta hinnasta. Oheiskulujen suhteellinen osuus lienee pienempi tietokoneen kokoisessa hankinnassa.

        kato Storessa ihan selvästi, mistä summasta alkaen ei mene toimituskuluja. Taitaa olla 122 € verolla. Tilaan aina niin että tuo ylittyy, kyllä sieltä kaikkea löytyy mutta monien tavaroitten kaa annattaa olla tarkka että hinta on kohdallaan, se kun voi olla mitä tahansa verrattuna kilpailijoihin. Esim. Momo Racing Force -ratti on tällä hetkellä Storessa halvempi kuin ehkä missään, alle satkun.


      • Mäkkihöperö kirjoitti:

        Kuvien ja muiden irtotiedostojen siirtoon löytyy Nokia Collector http://europe.nokia.com/A4144233
        Se toimii sinihampaan läpi myös ainakin Ericssonin kanssa, vaikka käyttöliittymä on hieman omintakeinen.
        Applen oma iSync hoitaa siis Osoitekirjan ja Kalenterin synkronoinnin.

        bluetoothin kautta tiedostot siirtyvät Macin ja kännykän välillä ihan OS X:n omin bluetooth-välineinkin.


      • Mika...
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        bluetoothin kautta tiedostot siirtyvät Macin ja kännykän välillä ihan OS X:n omin bluetooth-välineinkin.

        ... itselläni on Nokia 6260 ja minä en ole kylläkään onnistunut muuta kuin synkkaamaan kameran eli tiedostojen siirtäminen vaatii sellaisia taitoja mitä minulla ei ole. Pitänee tutkia josko tuo sittenkin onnistuisi.


      • 1stMacFinn
        Mika... kirjoitti:

        ... itselläni on Nokia 6260 ja minä en ole kylläkään onnistunut muuta kuin synkkaamaan kameran eli tiedostojen siirtäminen vaatii sellaisia taitoja mitä minulla ei ole. Pitänee tutkia josko tuo sittenkin onnistuisi.

        Mulla on 6021. Avaan Bluetooth valikon ja sieltä Selaa laitetta. Tulee näkyviin puhelimen kansiorakenne. Avaat haluamasi kansion ja vedät ja pudotat haluamasi kuvat tai äänet.


      • Mika...
        1stMacFinn kirjoitti:

        Mulla on 6021. Avaan Bluetooth valikon ja sieltä Selaa laitetta. Tulee näkyviin puhelimen kansiorakenne. Avaat haluamasi kansion ja vedät ja pudotat haluamasi kuvat tai äänet.

        ... tuo ei tällä mun kännykällä onnistu vaan hyvä kuulla että jollakin onnistuu. Pitänee ostaa iPhone kun tulevat myyntiin.


      • mistähän

        Mistähän tuollaisia muutaman kympin polttavia ulkoisia saa? Halvin mitä löysin niin 60€.

        Saako muuten näitä "SuperDrivejä" ostaa esim machuollosta ja asentaa itse?


      • jason-blue
        mistähän kirjoitti:

        Mistähän tuollaisia muutaman kympin polttavia ulkoisia saa? Halvin mitä löysin niin 60€.

        Saako muuten näitä "SuperDrivejä" ostaa esim machuollosta ja asentaa itse?

        Googleta sun koneen mallilla (esim Powerbook) ja sanoilla replacement superdrive


    • jason-blue

      - "Tuleeko Macbookin mukana vastaavaa videoeditointiohjelmaa kuin esim. Vistan mukana tuleva MovieMaker? "

      Tulee : http://www.apple.com/fi/ilife/imovie/

      ----- -----

      "Pystyykö Macbookkiin liittämään erillisen näytön, tarviiko jotain adaptereita tms? Jos pystyy niin mitä tarkkuutta siitä saa ulos? "

      Saa - : http://www.apple.com/fi/macbook/specs.html

      ----- -----

      Ei ole Superdrivea. Pelkkä combo.
      Riippuu mitä haluaa koneelta. Superdrive ja 40Gt isompi levy, se että onko se 200€ arvoista, niin se on sun päätettävissä.

      200€ saa Lacien ulkosen polttimen (Lightscribe) ja Toast Titanium -polttosoftan.

      ----- -----

      Pystyykö tallentavalla television kaverina olevalla DVD-soittimella polttamaan tietokoneelta tiedostoja DVD:lle?

      Ööö... ei kai.

      ----- -----

      "Saako Macbookkiin vastaavaa ohjelmaa kuin Nokia PC-suite, jolla saa synkronoitua Nokialaisen tiedostot (kalenteri, osoitekirja jne.) tietokoneen kanssa? "

      PC Suitea ei saa Macille. Joskus on kai saanut. iPhonen jälkeen ei varmaan tuu saamaan enää koskaan ;)

      Synkronoinnin onnistuminen riippuu ihan täysin luurin mallista.

      http://www.apple.com/fi/macosx/features/isync/
      oikeella alhaalla tuetut laitteet.

      ----- -----

      http://www.apple.com/finlandstore/

      Kato oikeelta se Education-kohta, niin näet ne edu-hinnat. Varmaan suomen halvimmat

    • >Tuleeko Macbookin mukana vastaavaa videoeditointiohjelmaa kuin esim. Vistan mukana tuleva MovieMaker?

      Onneksi ei... MacBookin iMovie on parempi ja niin hyvä, että ammattilaisetkin käyttävät sitä raakamatskun ensieditointiin.

      >Pystyykö Macbookkiin liittämään erillisen näytön, tarviiko jotain adaptereita tms? Jos pystyy niin mitä tarkkuutta siitä saa ulos?

      Pystyy, adapteri (tavallisesti mini-DVI > DVI) maksaa alle kaksikymppiä. Resoluutiota löytynee 1920x1200.

      >Tuleeko edullisemmaksi / kannattavammaksi hommata ulkoinen DVD-asema vai ostaa kalliimpi Macbook?

      Kuten tuossa jo tuli selväksi, ulkoinen asema on paljon halvempi ratkaisu jos DVD:n polttotarve on vain kotona.

      >kannattaako ostaa jonkun tutun opiskelijan avustuksella? (itse en ole opiskelija) vai saako samaan hintaa tingittyä muutenkin jostain?

      Käytännössä ei saa puhtaasti tinkimällä sillä tukkuhinta ratkaisee, mutta esim verkkokauppa.comissa on vaihtuvia huipputarjouksia Maceista. Ne perustuvat verkkokaupan ja Applen väliseen halvempaan sisäänostohintaan ja arvatenkin suurehkoihin ostoeriin. Tällä hetkellä myydään 1,83 GHz:n MacBookia hintaan 894 €, mutta kun muistia on vain 512 MB tässä niin se kannattaa heti lisätä täyteen kahteen gigaan (reilu satanen lisää). Vastaavasti nykyisen mallin (2 GHz, 1 GB)) opiskelijahinta Apple Storessa on 986 €, joten pahahko valita noista. Oma käyttöni on niin rönsyilevää (joskus mm. Windows Xp:kin kaiken päällä) että 2 GB on aika pakollinen. (Apple Storessa muisti on kallista, sieltä sitä ei kannata ostaa.)

    • Ex-Yosemitemies

      Mitään uutta ketjua viitsi tälle kysymykselle perustaa...

      Maccia ei osteta pelikäyttöön. Pyöriikö tällä koneella kuitenkin jokin Civ4? Entä Halo? Tai Oblivion? Onko sitä edes portattu Macille?

      • pelimiestenpelimies1234

        "Pyöriikö tällä koneella kuitenkin jokin Civ4? Entä Halo?"

        Pyörii.

        "Tai Oblivion? Onko sitä edes portattu Macille?"

        Ei ole, mutta se pyörii ainakin BootCampilla tai jollakin virtuaalisoftalla voi myös pyöriä pelattavasti.


      • jason-blue

      • vinkistä
        jason-blue kirjoitti:

        Kato tuolta, täällä kun ei oikeen oo ketään.

        http://www.hopeinenomena.net/viewforum.php?f=41

        http://www.insidemacgames.com/

        Hopeinen Omena näyttää lupaavalta foorumilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe