Mikä olisi sellainen koirarotu millä on näitä:
*keskikokoinen tai iso
*sopii ensimmäiseksi, mutta toiseksi koiraksi
*ei hirmu aktiivinen
*pitää uimisesta
*keskipitkä karva
*ei tarvitse trimmata
*lapsiystävällinen ja tottelevainen
*tulee toimeen muiden ihmisten ja eläinten kanssa
*metsästysvietin voi hallita jos se on
Ajattelin itse jotakin noutajaa.. Sileäkarvainennoutaja olisi kiva, mutta tarvitseeko sitä trimmata? Onko sillä kiharat korvat niin kuin Cavalierilla?
Kertokaa omia kokemuksia ja hyviä sivuja mistä saisin enemmän tietoa.
Sitten olisi tuo Kultainennoutaja, mutta vanhempani sanovat että ne haisevat..
Mikä muu rotu olisi hyvä??
Sitten pentuja pitäisi olla Kesäkuussa varattavissa!
Ja tuo *sopii ensimmäiseksi, mutta toiseksi koiraksi* tarkoittaa sitä että se on itselleni ensimmäinen, mutta talossa, siskollani on jo koira. Eli se on se toinen :)
Toivon nopeita vastauksia!! :D
Koirasta....
8
1739
Vastaukset
- miss j
Sileäkarvainen noutaja on ERITTÄIN aktiivinen koirarotu, joten se ei todellakaan sovi noihin kriteereihin. Kultainen sopisi paljon paremmin. Jos aivan välttämättä haluat noutajan, selaile näitä sivuja: http://www.noutajat.com/ mutta muista, että kaikki noutajat ovat melko aktiivisia ja tarvitsevat liikunnan lisäksi paljon aivotoimintaa (kuten suurin osa koirista). Eikä kultsit haise sen kummemmalle kuin muutkaan koirat. Mistähän tuokin on keksitty?
Lisäksi voisi olla hyvä tutkia http://www.koirat.com/koirarodut.phtml Tuolta löytyy jonkinlainen kuvaus suurimmasta osasta koirarotuja. Jos kiinnostut jostain koirasta, kannattaa sen jälkeen tutkia sen rotujärjestön nettisivuja. Esim. googlettamalla kyseinen rotu.
Eikä koiran hankinnassa kannata kiirehtiä turhaan. Silloin saattaa käydä niin, että hankii sellaisen koiran, jonka rotu ei ollutkaan se kaikkein paras ja sitten kaduttaa. Koira kun kuitenkin on perheenjäsen vähintään seuraavat 10 vuotta rodusta riippuen. Ja sitä omaa pentua voi joutua odottamaan melko pitkään, sillä usein kaikki pennut on jo varattu ennen niiden syntymää. Ja osa pennunostajista jää ilman. Jotkut pennunostajat joutuvat odottamaan useamman vuoden, ennen kuin saavat sellaisen koiran, kuin haluavat. Eli koiranostamisessa ei kannanta ollenkaan hätiköidä. Se vaatii kuitenkin hyvin paljon harkintaa.- ??? ???
Tarkoitin sillä *ei hirmu aktiivinen* niin sitä että ei koko ajan jotakin tarvitse tehdä..
Noutajiahan on 6:
Kultainennoutaja, Sileäkarvainennoutaja, Novascotiannoutaja, Kiharakarvainennoutaja, Labradorinnoutaja ja Chesapeakelahdennoutaja.
Nämä lähtevät niistä pois, koska en pidä rodusta:
Labradorinnoutaja
Kiharakarvainennoutaja
Chesapeakelahdennoutaja
Jäljelle jää 3..
Novascotiannoutaja olisi muuten ihan kiva, mutta olen lukenut kirjoista että jos ne pelästyvät tai innostuvat kovasti niin ne purevat.
Kultainennoutaja olisi kanssa kiva, mutta ne saattavat pyöriä jätöksissä.
Sileäkarvainennoutaja on myös kiva ja ihana rotu, mutta turkki vähän arveluttaa.
Eli joku noista 3 minulle kävisi, mutta jos ei Flätti ole hyvä niin sitten jompa kumpa noista kahdesta..
Kumpa sitten olisi parempi?? - miss j
??? ??? kirjoitti:
Tarkoitin sillä *ei hirmu aktiivinen* niin sitä että ei koko ajan jotakin tarvitse tehdä..
Noutajiahan on 6:
Kultainennoutaja, Sileäkarvainennoutaja, Novascotiannoutaja, Kiharakarvainennoutaja, Labradorinnoutaja ja Chesapeakelahdennoutaja.
Labradorinnoutaja
Kiharakarvainennoutaja
Chesapeakelahdennoutaja
Jäljelle jää 3..
Novascotiannoutaja olisi muuten ihan kiva, mutta olen lukenut kirjoista että jos ne pelästyvät tai innostuvat kovasti niin ne purevat.
Sileäkarvainennoutaja on myös kiva ja ihana rotu, mutta turkki vähän arveluttaa.
Eli joku noista 3 minulle kävisi, mutta jos ei Flätti ole hyvä niin sitten jompa kumpa noista kahdesta..
Kumpa sitten olisi parempi??Ja novascotiannoutaja on ihan yhtä energinen ellei jopa energisempi kuin flätti. Itsellä on tolleri ja sanoisin, että energisempää rotua saa hakea ja meillä sentään on _hyvin_ rauhallinen yksilö. Kannatta tosiaan käydä lukemassa niitä rotujärjestöjen nettisivuja.
Eikä tuö jätteissä pyöriminen ole mitenkään ominaista kultsien käyttäytymistä. En tiedä mistä olet tuon kuullut, mutta KAIKKI koirat saattavat joissain ERITTÄIN harvinaisissa tapauksissa käydä pyörimässä jossain mielenkinntoisen tuoksuisessa paikassa. Syyt siihen ovat koiralle luontaisia: 1. Koirat ovat saalistajia ja haluavat peittää omaa hajuaan kierimällä jossain. Tämä saattaa vaikuttaa oleellisesti saalistuksen lopputulemaan. 2. Joskus susilaumassakin alempiarvoinen käy pyörimässä jossain mielenkiintoisessa ja juoksee tämän jälkeen koko lauman läpi saadakseen kaikkien huomion. Ja tämä siis on kaikille aivan luontaista. Se ei tietenkään tarkoita, että kaikki tekisivät näin, vaan ne saattavat tehdä niin joissain harvinaisissa tapauksissa.
Lue tarkkaan nämä sivut: http://www.tollerit.fi/ ja http://www.goldenring.fi/ sieltä saat taatusti oikeaa tietoa kyseisistä roduista. Lisäksi ylempänä mainitsemani noutajien oma nettisivusto on hyvä lukea tarkkaan ennen koiran ottoa. Ja tietysti kaikki kunnon kasvattajat vastaavat erittäin mielellään asiallisiin kysymiksiin heidän kasvateistaan. Sitten on olemassa vielä noutajajärjestön oma foorumi, www.forum.prettybit.fi, jolla kannattaa käydä lukemassa ja kyselemässä myös toisilta noutajaihmisiltä. - jke
??? ??? kirjoitti:
Noutajiahan on 6:
Labradorinnoutaja
Kiharakarvainennoutaja
Chesapeakelahdennoutaja
Jäljelle jää 3..
Kumpa sitten olisi parempi??Jos valintasi on noutaja, en olisi turkinhoidosta huolissani. Noutajathan ovat alkuperäiseltä käyttötarkoitukseltaan joutuneet toimimaan märissä, mutaisissa, kylmissä ja kaikenlaisissa äärioloissa. Turkki on jalostunut sen mukaiseksi. Vettä ja likaa hylkivä, itsepuhdistuva turkki joka kuitenkin suojaa tarvittaessa myös kylmältä. Tuskin helppohoitoisempaa turkkia löytyykään.. paitsi aivan lyhytkarvaiset tai karvattomat rodut, joita joutuu sitten vastaavasti taas pukemaan talvella jne.
Kultainennoutaja on epäilemättä noista kolmesta vaihtoehdosta yleisesti ottaen se helpoin ja miellyttämisenhaluisin tapaus. Flätti on todella aktiivinen ja joskus aika itsepäinen tapaus. Olen myös ymmärtänyt, että ne aikuistuvat aika hitaasti..(?) Tolleri taas on aivan oma lukunsa.
Kannattaa rotua valittaessa vähän miettiä, että millaisilla ihmisillä kyseisiä koiria on. Flättihän on selkeästi kokeneiden metsästäjien ja noutajille ominaisten lajien harrastajien koira. Tolleri on usein myös aktiiviharrastajan valinta. Kultseja taas on paljon koti- ja seurakoirina. Silti siitä on myös tarvittaessa palveluskoiraksi vaativaan käyttöön (opaskoirat, huumekoirat yms.) - Heikki
??? ??? kirjoitti:
Noutajiahan on 6:
Labradorinnoutaja
Kiharakarvainennoutaja
Chesapeakelahdennoutaja
Jäljelle jää 3..
Kumpa sitten olisi parempi??Kieriä sontakasoissa ym mutalammikoissa on ihan yksilöllistä.
- ...
??? ??? kirjoitti:
Noutajiahan on 6:
Labradorinnoutaja
Kiharakarvainennoutaja
Chesapeakelahdennoutaja
Jäljelle jää 3..
Kumpa sitten olisi parempi??On hyvä, että olet lukenut koirakirjoja, lue lisää, olet nyt niistä ottanut kovin yksipuoleista tietoa.
Oletkin saanut jo monta vastausta, että kultainen noutaja on sinulle noutajista sopivin, koska on vähiten aktiivisin.
Tollereissa on todellakin agressiivisuutta, mutta muista todellakin se, että aivan kaikissa koirissa sitä on, jos koira turhautuu. Eli kultaisiakin on otettu nykyisin paljon seura ja kotikoiriksi ja yllätys, yllätys, kultaisissakin on nykyisin agressiivisuutta.
Eli mitään metsästyskoiraa ei saa ottaa seura tai kotikoiraksi, vaan ne vaativat toimintaa ja toimintaa. Älä ihmettele jos koira puree jos sillä ei ole tekemistä, älä ihmettele jos koira tuhoaa omaisuutesi jos sillä ei ole tekemistä.
Koirissa on sellainen ryhmä kuin seurakoirat. Löytyisikö niistä jokin sinua kiinnostava rotu? "Ei kauhean aktiivinen" -koiraa et löydä noutajaryhmästä. - nina.
??? ??? kirjoitti:
Noutajiahan on 6:
Labradorinnoutaja
Kiharakarvainennoutaja
Chesapeakelahdennoutaja
Jäljelle jää 3..
Kumpa sitten olisi parempi??Sä selvästi haluat koiran, joka ei ole "aktiivinen"... Pakko sanoo et koirat on aktiivisia. Sun täytyy hankkia sit joku puudeli, jos seurakoiraa etsit... Palvelualttiit noutajat ei sinulle tunnu sopivan...,vaikka `onhan se kiva kun ois iso koira joka olis turvana ja silleen´. Ne isot koirat tarvitsevat kunnon koulutuksen, ettei käy niin että koira päättää mitä nyt tehdään. Se tarvitsee johtajan jota totella... Koira polkee sut maahan jos sitä ei kouluteta ja näytetä sille sen paikkaa(joka on tietenkin lattialla ja perheen viimeisenä osapuolena). Jos nyt vaan alat katselemaan esimerkiksi collieita tai joitakin sinulle paremmin sopivia koirarotuja. Onnea koiran hankintaan... :) Ja muista että asialla ei saa pitää kiirettä.
- ...
täällä kinuamisen, onko jo kolmas tällainen viesti sulta... "haluan koiran mutta vanhemmat ei anna ottaa kun ne on epäreiluja ja pentu pitäs olla luovutuksessa huomenna ja mun siskolla on jo koira". mieti sitä omaa koiraa sitten kun olet vähän vanhempi.
ja anteeksi, en jaksa olla järkevä tai aikuinen kun tuolla aiemmin on jo asiallisia vastauksia eikä silti osata tajuta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791