Muilla munuaisvikaisia kissoja?

Aaamu

Hei, omalla kissallani (8v) todettiin munuaisvika viime syksynä, oireina olivat ne perinteiset elikkä runsas juominen, laihtuminen(6kg:sta 3kg:n noin vuodessa) ja jonkin verran kaveri oli väsyneempikin. Oksentelua esiintyi muutamia kertoja.

Onneksi kuitenkin ruokavalio on auttanut, arvot ovat lähteneet hitaaseen ja varmaan laskuun, ja paino nousuun. Karva kiiltää ja puhtia on tullut lisää.Pahimmassa vaiheessa kisua nesteytettiin ihon alle kolmeen otteeseen, että munuaiset huuhtoutuisivat kunnolla.

Kaikki näyttää siis tällä hetkellä valoisammalta ja kisu voi erittäin mukavasti.

Halusinkin kysyä muiden kokemuksia, joilla on / on ollut munuaisvikainen kissa.
Saitteko apua jostain muustakin kuin ruokavaliosta?
Onko kukaan kuullut, että homeopaattisista hoidoista tms olisi apua?
Elikö/onko kisunne elänyt pitkään terveenä diagnoosin jälkeen?

kiitos vastauksista jos kohtalontovereita löytyy=)

10

4050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivä kerrallaan

Viikko sitten 15v kissallani todettiin munuaisten vajaatoiminta joka on nostanut verenpaineen korkealle. Kissani sokeutui ja siitä tajusin että jotain on vialla.Kissa on ollut kokoajan ihan normaali. Ei ollut mitään merkkejä että olisi sairas.Sokeutuminen tapahtui parissa päivässä.Nyt syödään verenpainelääkkeitä ja erikoisruokaa. Ihan hyvältä vaikuttaa ainakin tällä hetkellä. Näkökin ehkä palautuu jonkin verran kunhan paineet laskevat.

• ....
      • Aaamu (alkuperäinen)

Joo sen fortecorin tosiaan tiedän. Eläinlääkäri kertoi, että jos mun kissan arvot alkaa nousemaan, ja yleiskunto huonontua, niin sitten aloitetaan fortecor-lääkitys.

Usein kuulema munuaisvikaisella alkaa jossain vaiheessa verenpaineet nousemaan, siksi lääkitys.

Kuulin tutultani, joka on eläinlkr asemalla töissä, että kissalta voidaan myös mitata verenpaineet, mutta eläinlääkäri taas sanoi, että kun arvot alkaa nousemaan, tiedetään sama asia siitä - eli että fortecor pitää aloittaa.

Olen kyllä miettinyt, että olisiko kuitenkin hyödyllist mittauttaa verenpaine, koska jos arvot alkaa nousemaan, niin siinä vaiheessa tilanne voi olla jo paha...ehkä verenpaineen mittauksella asia huomattaisiin nopeammin!!

• kohtalotoveri..
        Aaamu (alkuperäinen) kirjoitti:

Joo sen fortecorin tosiaan tiedän. Eläinlääkäri kertoi, että jos mun kissan arvot alkaa nousemaan, ja yleiskunto huonontua, niin sitten aloitetaan fortecor-lääkitys.

Usein kuulema munuaisvikaisella alkaa jossain vaiheessa verenpaineet nousemaan, siksi lääkitys.

Kuulin tutultani, joka on eläinlkr asemalla töissä, että kissalta voidaan myös mitata verenpaineet, mutta eläinlääkäri taas sanoi, että kun arvot alkaa nousemaan, tiedetään sama asia siitä - eli että fortecor pitää aloittaa.

Olen kyllä miettinyt, että olisiko kuitenkin hyödyllist mittauttaa verenpaine, koska jos arvot alkaa nousemaan, niin siinä vaiheessa tilanne voi olla jo paha...ehkä verenpaineen mittauksella asia huomattaisiin nopeammin!!

sain tänään tietää että meidän rakkaalla kisulla munuaisissa vikaa..dieettiruokiin vaihdettiin samantien...onneksi ne maistuvat kisulle..vaikka itse olenkin surunmurtamana :(

Kiinnostaisi tietää että millaisia arvoja teillä muilla on ollut???
        Meillä oli 287.

ja sairaus ilmeni oksentelusta, juomisesta ja pissimisestä..ja laihtumisena..

ja kissa täytti juuri 4vuotta!!

ja saako sitä fortecoria(vai mitä se oli) ihan apteekista itse ostettua?vai onko se joku reseptilääke??

• Aaamu (alkuperäinen
        kohtalotoveri.. kirjoitti:

sain tänään tietää että meidän rakkaalla kisulla munuaisissa vikaa..dieettiruokiin vaihdettiin samantien...onneksi ne maistuvat kisulle..vaikka itse olenkin surunmurtamana :(

Kiinnostaisi tietää että millaisia arvoja teillä muilla on ollut???
        Meillä oli 287.

ja sairaus ilmeni oksentelusta, juomisesta ja pissimisestä..ja laihtumisena..

ja kissa täytti juuri 4vuotta!!

ja saako sitä fortecoria(vai mitä se oli) ihan apteekista itse ostettua?vai onko se joku reseptilääke??

heti ensialkuun osaotot kurjan jutun takia=(

Sun kissa on kyllä tosi nuori, jännä että noin aikaisin alkoi...
        Mutta, tosi hyvä, että veit sen lääkäriin, ja asiaan tuli selvyys.

Suositteliko siun eläinlääkäri, että nesteyttäisitte kissaasi nahan alle?

Kun meidän kissalla todettiin munuaisvika, eläinlääkäriasemalta pyydettiin meitä tulemaan sinne, kisun niskanahkaan laitettiin menemään keittosuolaliuosta. Kissa oli melkeimpä ihan rauhallisena, ja noin 200-300ml nestettä pistettiin menemään.

Toimenpide maksoi vain 10e, koska siinä ei tarvittu eläinlääkäriä, eikä myöskään hoitajaa kuin sen verran, että hän laittoi piikin niskaan, itse pidin kissasta kiinni, ja pussi roikkui tippatelineestä. Jalisäksi tuo kuului ns. jatkohoitoon.

Tää nesteytys siis tehdään siksi, että munuaiset huuhtoutuu ja puhdistuu, kun niiden läpi virtaa paljon nestettä.

Kannattaa kysyä siltä eläinlkr-asemalta missä kävit, saisiko heiltä tuollaista palvelua. Luulisi kyllä saavan.

Sain myös kaksi pussia natriumliuosta kotiin, että voin itse nesteyttää kotona (tosin olen opiskellut joskus pieneläinhoitajaksi, että en tiedä saako ns. maallikkoniitä kotiin...voipi kuitenkin olla että saa.)Pussi ja neulat maksoivat 5e.

Fortecor on reseptilääke, ja sitä käytetään vasta sitten, kun jo laskeneet arvot alkavat sitten joskus nousta (eli kun munuaiset alkavat mennä huonompaan jamaan).

Mutta, kyllä sunkin kissan arvot alkaa varmasti laskemaan. Mulle sanottiin ell-asemalta, että ne ei saa tippua liian nopeastikaan, elikkä hitaasti hiipivät alaspäin=) Muistaa vaan olla tarkka ruokavalion kanssa.

Arvot oli tällaisia:
        Krea 6,5
        Laski kuukaudessa 0,8 yksikköä, eli 5,7.

Sen pitäisi olla alle 2,4.

Urea oli alkuun 62, se laski kuukaudessa 53, eli 9 yksikköä alas.
        sen pitäisi olla alle 36.

Tuo siun kissan arvo, onkohan se niinku tuo urea...?? aikasta korkea jos se on se. Mut mikäpä muukaan se olis...

• aaamu
        Aaamu (alkuperäinen kirjoitti:

Kun meidän kissalla todettiin munuaisvika, eläinlääkäriasemalta pyydettiin meitä tulemaan sinne, kisun niskanahkaan laitettiin menemään keittosuolaliuosta. Kissa oli melkeimpä ihan rauhallisena, ja noin 200-300ml nestettä pistettiin menemään.

Toimenpide maksoi vain 10e, koska siinä ei tarvittu eläinlääkäriä, eikä myöskään hoitajaa kuin sen verran, että hän laittoi piikin niskaan, itse pidin kissasta kiinni, ja pussi roikkui tippatelineestä. Jalisäksi tuo kuului ns. jatkohoitoon.

Tää nesteytys siis tehdään siksi, että munuaiset huuhtoutuu ja puhdistuu, kun niiden läpi virtaa paljon nestettä.

Kannattaa kysyä siltä eläinlkr-asemalta missä kävit, saisiko heiltä tuollaista palvelua. Luulisi kyllä saavan.

Sain myös kaksi pussia natriumliuosta kotiin, että voin itse nesteyttää kotona (tosin olen opiskellut joskus pieneläinhoitajaksi, että en tiedä saako ns. maallikkoniitä kotiin...voipi kuitenkin olla että saa.)Pussi ja neulat maksoivat 5e.

Fortecor on reseptilääke, ja sitä käytetään vasta sitten, kun jo laskeneet arvot alkavat sitten joskus nousta (eli kun munuaiset alkavat mennä huonompaan jamaan).

Mutta, kyllä sunkin kissan arvot alkaa varmasti laskemaan. Mulle sanottiin ell-asemalta, että ne ei saa tippua liian nopeastikaan, elikkä hitaasti hiipivät alaspäin=) Muistaa vaan olla tarkka ruokavalion kanssa.

Arvot oli tällaisia:
        Krea 6,5

Tuo siun kissan arvo, onkohan se niinku tuo urea...?? aikasta korkea jos se on se. Mut mikäpä muukaan se olis...

Niin lisäys vielä, että nuo arvot olivat lähes 3kk sitten otettuja. Eläinlääkäri sanoi, että vaikka kesä-heinäkuussa voisi katsoa ne uudestaan, MIKÄLI kissan kunto pysyy yhtä hyvänä kuin nyt.

ja onneksi on pysynyt, joten kontrolliin mennään vasta sitten..Noin puolen vuoden välein kai suosittelevat munuaisvikaisen kissan verikokeiden kontrollia.

Kisun painokin nousi heti alkuun huimasti - 3kg:sta 4,7, nyt nousu tosin ollut hitaampaa...lähes viisi kiloa on nyt painoa. alunperin kissa oli 6kg ennenkuin munuaisvika laihdutti sen kolmeen kiloon=(=(

• kohtalontoveri...
        Aaamu (alkuperäinen kirjoitti:

Arvot oli tällaisia:
        Krea 6,5

ei meille mitään nesteytystä annettu...eikä edes puhuttu sellaisesta....

ja eläinlääkäri on kirjoittnut lappuun että että
        krea 287 ( raja 165)
        urea 13,8 (raja 16,5)

nyt en oikein ymmärrä ..aika erilaisia nuo meidän arvot...??!!!! nyt meillä ruokavalio kokonaan vaihdettu dieettiruokiin, kissa syö mielellään, ja paljon niitä...onko siitä jotain haittaa?

miten ne arvot voivat lähteä laskemaan lian nopeasti..?olen varmaan vieläkin ihan shokissa tän asian kanssa..enkä osaa ajatella kunnolla mitään ... :/

• Aaamu
        kohtalontoveri... kirjoitti:

ei meille mitään nesteytystä annettu...eikä edes puhuttu sellaisesta....

ja eläinlääkäri on kirjoittnut lappuun että että
        krea 287 ( raja 165)
        urea 13,8 (raja 16,5)

nyt en oikein ymmärrä ..aika erilaisia nuo meidän arvot...??!!!! nyt meillä ruokavalio kokonaan vaihdettu dieettiruokiin, kissa syö mielellään, ja paljon niitä...onko siitä jotain haittaa?

miten ne arvot voivat lähteä laskemaan lian nopeasti..?olen varmaan vieläkin ihan shokissa tän asian kanssa..enkä osaa ajatella kunnolla mitään ... :/

Aika outoa, et toi viitekehys on niin erilainen...ja muutenkin.jos se krea oliski 28,7 eikä 287..tai en mä tiedä!

• sissi.e

oi!

Labratulosten arvot ei ole vertailtavissa suoraan, täyty aina verrata testin normaaliarvoihin. Samaakin asiaa mitataan erilaisilla testeillä eri laboratorioissa.(olen ollut labrahoitajana)

Minunkin kissalla todettiin munuaisvika 4 vuotta sitten. Kissa oli silloin noin kuusivuotias. Arvot laski ruokavaliolla ja parilla nesteytyksellä. Sittemmin munuais arvot pysyneet normaalina, mutta maksa-arvot olivat yhdessä kontrollissa koholla ja kalsiumarvo ollut jo pari vuotta koholla, mutta syy siihen on tuntematon (juuri aloitettiin siihen kortisonilääkitys).

Munuaisvian paljastuttua olin minäkin aika järkyttynyt. Sittemmin sain tietää, että kissaolla munuaisten vajaatoiminta on melko yleistä, koska kissanvirtsa on niin konsentroitunutta.

• aaamu (alkuper.)

...kiitti tosi paljon informaatiosta noiden arvojen suhteen. Sunkin kisu oli siis tosi nuori kun nämä munuaisongelmat alkoi. Kiva kuulla, että kaveri on pysynyt terveenä=)

Kyllä on tosiaan huomannut eron, kun on munuaisruokaa syöttänyt, ihan kissan yleiskunnossakin. Karva on muuttunut 4kk:ssa tosi pehmeäksi, kun ennen sen turkki oli aikasta karhea ja sellainen elottoman oloinen hieman... Kyllä se niin on, että laadusta kannattaa maksaa.

Useinhan syytetään markettiruokia näistä munuaisongelmista, ja monista muistakin kissan sairauksista.

Mitä olette mieltä; Mikäli ruokitte kisuanne ennen munuaisvian toteamista markettiruoalla, niin olisitteko syöttäneet kissallenne eläinkaupan/ lääkärin raksuja ja ruokia? uskotteko siis, että kaupan ruoat aiheuttivat ainakin osittain ongelmat?

Itse uskon niin, j a nyt karvaasti kadun miksi syötin kaikkia halpismerkkeja...vaikka kai periaatteessa esim. friskies ja whiskas on kohtalaisen laadukkaita verrattuna esim. euroshopperiin??

Pirkka kissan tuoreruoista olen kuullut, että olisivat hintaan nähden laadukasta tavaraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      87
      1863
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      157
      1331
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      68
      1141
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      65
      1012
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      82
      941
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      87
      862
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      850
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      836
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      47
      827
    10. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      810
    Aihe