Kesäkuun alussa alkava manne-tv ihmetyttää varmasti romaneja. Olen seurannut muutamia viestiketjuja täällä keskusteluissa ja ymmärrän huolenne. Remu, Andy, Eeki ja Santeri eivät ehkä mielestänne ole ideaalisia mustalaisroolimalleja. Ensimmäinen jakso ei saanut mitään murskakritiikkiä sen nähneiltä kaaleilta, ainoastaan pientä pelkoa mustalaiskulttuurin esittämisestä valtaväestölle.
Haluaisin siksi kertoa Teille mitä itse valkolaisena ja sarjaa tekemässä olleena ajattelen.
Aiemmin en juurikaan pitänyt mustalaisista, minulla oli pelkkiä huonoja kokemuksia heistä. Yhden kunnon mustalaisen muistan jostain nuoruudestani. Kerroin paljon loukkaavia mustalaisvitsejä ja porukalla pidimme työtätekevää mustalaista samanlaisena mahdottomuutena kun Suomen euroviisuvoittoa. Aina mustalaisen ilmestyttyä lähistölleni olin automaattisesti varuillani. Toisaalta asun itähelsingissä, jossa varmasti pyörii suurin osa huonotapaisimmista mustalaisista. En voi sanoa kunnioittaneeni tai mitenkään pitäneeni mustalaisista.
Mutta niin maailma muuttuu. Suomi voitti euroviisut ja näin Manne-TVtä. Mustalaisten eristyneisyys ja yhteisöllisyys pelottaa valtaväestöä. Mustalaisia ei ymmärretä, heistä kuulee ainoastaan tarinoita, jotka kasvavat samalla kun kiertävät kaverilta toiselle. Valkolaisen tekemää ryöstöä ei muista, mutta mustalaisen muistetaan. Itse olen hölmöillyt nuoruudessani ja niitä tarinoita kaverit haluavat kuulla. Mutta jos olisin mustalainen, valtaväestön reaktiot olisivat erilaiset. Kunnioitusta ei heruisi eikä kukaan naureskelisi niille sattumuksille mitä typeryyksien lomassa on tapahtunut.
Palataanpa asiaan. Kun näin ManneTVtä, totuin mustalaisiin ja opin tuntemaan mustalaiskulttuuria. He eivät ole minulle enää eristäytynyt joukko pahantekijöitä ja pelottavia ihmisiä. On hauskaa kun mustalainen tekee pilaa erilaisista mustalaislegendoista, ikävistäkin. Valkolaisten tehdessä pilaa mustalaisista asia olisi loukkaus. Mutta ManneTVssä mustalaiset tekevät mustalaisvitsejä ja valkolaiset valkolaisvitsejä. Ja yhdessä nauretaan.
Mutta miten suhtautumiseni mustalaisiin on muuttunut? Kun lähdin mukaan tekemään ManneTVtä, en tiennyt mitä ajatella. Työpaikka sketsisarjassa oli suurin syy lähteä mukaan, mutta aihe pelotti omien ennakkoluulojen takia.
Nyt en juurikaan enää reagoi mustalaisiin yleisillä paikoilla. Huomaan ainoastaan valtaväestön reaktiot, jotka ovat hyvin varautuneita. Valkolaiset suhtautuvat mustalaisiin hyvin ennakkoluuloisesti ja mustalaiset reagoivat tähän käyttäytymällä arvaamattomasti. Ennen en huomannut meidän valkolaisten erikoista käytöstä, mutta nyt huomaan. Ihmisen normaali reaktio on olla peloissaan kun se ei ymmärrä jotain. Ja valtaväestö ei ymmärrä mustalaisia.
Toinen esimerkkini liittyy mustalaisten käytökseen. Kävelin Itäkeskuksessa lastenrattaita työntävän ystäväni kanssa. Vastaan käveli nuori mustalaispariskunta. Mies ei ollut väistämässä, vaan selvästi odotti meidän siirtyvän alta pois. Ystäväni katseli siinä kävellessään pystyykö siirtymään sivuun. Katseemme mustalaismiehen kanssa kohtasi siinä muutamia metrejä aiemmin, ja mustalaispariskunta siirtyi tieltämme pois. Vaikka tapaus tuntuu tavalliselta, se ei sitä ole. Huomasin nimittäin yhden erikoisen seikan kun ajattelin asiaa myöhemmin. Minä nimittäin hymyilin tälle mustalaispariskunnalle. Ja he hymyilivät takaisin. He eivät varmasti odottaneet tällaista reaktiota minulta. Yleensä lyhythiuksiset nuoret miehet murisevat kun näkevät mustalaisen.
Se, etten pidä mustalaisia sen erilaisempina kuin muitakaan suomalaisia on muuttanut omaa ja samassa tilassa/seurassani olevien mustalaisten käyttäytymistä.
Mistä tämä sitten johtuu?
Siitä etten demonisoi mustalaisia enää.
No miksi en?
Koska olen katsonut ManneTVtä.
Mustalaiset ovat suomalaisia siinä missä valkolaisetkin. ManneTV kaventaa kuilua näiden kahden ryhmän välillä ja yhdistää meitä. Siitä ei liene kenellekkään haittaa?
Manne-TV
32
14548
Vastaukset
- manne tv
millon se tulee tv:stä
- emma
mut et voi yleistää jos on ollut huonoja kokemuksia romaneista.mullakin päivittäin valtaväestöstä huonoja kokemuksia aina joku nimittelee.enkä voi silti yleistää .ootko aatellut että asiat joita ohjelmaasi paat suurin osa valtaväestöstä ottaa ne tosissaan vaikka ne ois vitsejä niin se vaan valitettavasti menee
- kuvausryhmän kaajo
Aiemmin olen yleistänyt, enää en. Asenne muuttui ManneTVn kautta. Mielummin nauraa fiktiivisille stereotypiamustalaisille kun kuulee tarinoita mustalaisista kavereilta. Lopulta kyse on kuitenkin viihteestä, olkaa ylpeitä että sitä tehdään Teistä kaaleistakin joskus. Ihmiset eivät kuitenkaan naura Teille, vaan kirjoitetuille henkilöhahmoille, jotka kerrankin ovat mustalaisia. Ja se tuo mustalaisia lähemmäs valtaväestöä, jonka takia nimittelykin vähenee.
- nainen19
ystävät kalliit jotka olette olleet tekemässä tätä ihme tv ohjelmaa. Miksi tuollainen loukkaava nimi? pitäisikö meidänkin lähteä tekemään valkolaisita jotain esim. "Jauhonaama- tv"ohjelmaa...
järjenkäyttö sallittua!
onko tätä koko ohjelmaa edes olemassa....- neiti..
hyvä kirjoittaja..Manne tv nimi perustuu mieheen jonka nimion manne..
siinäkin on ajateltu sitä, kun haukutaan mustalasisia Manneiksi, Manne on miehen nimi.. ei tarkoitA mustalaista.
joten alkaa loukkaantuko siitä, sillä sillä annatte vaan ihmisille oikeuden nimitellä manneksi, koskaitsekkin pidätte sitä mustalaisisse loukkaavana nimityksenä. Ei miehen nimi voi ketään loukkaa.. ohjelma on oikeasti hauska, ei loukkaava.. tämän tarkoitus on hyvä.. älkää tuomitko ennenkuin olette nähneet.. - Nimetön
niin kysyn vaan..
- leiffi.
Olen ylpeä että meistä kaaleista tehdään tvsarja! Odotan sitä malttamattomasti.
- rom
juu tämä on nyt uusi nimitys kun ei voi sanoa enään mustalainen tämä manne nimi jatkaa rasismia mitä se on parhaimilaa ne jotka tekivät vuosia töitä että romani sanaa käytetään miksi meidän pidäs hyväksyä tämä??
ja miksi manne sivulle tehdään vielä romani-suomi sanakirja miksi??
http://www.yle.fi/manne-tv/sanakirja.html - Nimetön
rom kirjoitti:
juu tämä on nyt uusi nimitys kun ei voi sanoa enään mustalainen tämä manne nimi jatkaa rasismia mitä se on parhaimilaa ne jotka tekivät vuosia töitä että romani sanaa käytetään miksi meidän pidäs hyväksyä tämä??
http://www.yle.fi/manne-tv/sanakirja.htmleikö teirän kieltä saisi ymmärtää ku teki ymmärrätte meitä? voi brkl!
- raakaa touhua!
rom kirjoitti:
http://www.yle.fi/manne-tv/sanakirja.htmlMitä varten sivuilla pitää olla suomi-romani sanakirja.eikö romaneilla saa olla omaa kieltä ilman että sitä valkolaiset ymmärtäisivät!?.Kieli Joka on muutenkin harvassa ja monet puhuvat sitä melko huonosti.pitääkö vielä nettiin iskeä semmoiset!?.
- jauhonaama
niin sitä pitää
- Anonyymi
raakaa touhua! kirjoitti:
Mitä varten sivuilla pitää olla suomi-romani sanakirja.eikö romaneilla saa olla omaa kieltä ilman että sitä valkolaiset ymmärtäisivät!?.Kieli Joka on muutenkin harvassa ja monet puhuvat sitä melko huonosti.pitääkö vielä nettiin iskeä semmoiset!?.
Mikä hemmetin pointti on puhumisessa jotain kieltä jos sitä ei saa ymmärtää ei me ”jauhonaamatkaan” rupea puhumaan koodikieltä romanien lähellä
- CinemaScope
Kovin amatööritasoinen räpellys koko Manne-TV.Suurin osa näyttelijöistä alle harrastelijateatteri-tason..Ja aiheet sketseissä jo tuhanteen kertaan kuultuja.Mutta sama se miten lärvinsä televisioon saa, pääasia on että tuntee olevansa julkkis.
Taidan harkita tv-luvan irtisanomista.- ainakaan minua
Katselin eilen sarjaa vartin verran, mutta kertaakaan ei naurattanut. Ihmettelin tyhmänä että koska ne sketsit alkaa kunnes tajusin vaihtaa kanavaa...
- Täysikuu on tummanpunainen
Santeri Ahlgren kera muun Manne-tv porukan kanssa on tarjonnut ohjelman kautta uskomattoman tilaisuuden meille, romaniväestölle tulla kuulluksi, omana itsenämme. Sikäli mikäli me romanit nyt tästä osaisimme ottaa sen hyödyn joka on tarjolla. Nyt on aika jättää rasismivetoomukset (kliseistä ja turhautunutta jupinaa, joka osoittaa vain heikkoa itsetuntoa) pois ja keskittyä tosiaankin rakentaviin asioihin. Nyt romanit luomaan projekteja, käyttämään näkyvyyden tuomaa etua, valttikorttia korttipakasta, joka tällä erää on täynnä herttaässiä. Nyt on hyvä tilaisuus luoda myönteinen ja avarakatseinen dialogi valtaväestön ja muiden eri kieli- ja kulttuuritaustaisten ryhmien välille. Oman kulttuurin säilyttäminen onnistuu hyvän itsetunnon omaavilta yksilöiltä, joilla on yhteisöllisen kulttuurin taidot käytettävissä.
Manne-tv on luonut romaneille tilaisuuden, jota ei ole ollut kaiketi koskaan, näkyvyyttä, mielenkiintoa kultturiimme ja myös siihen, että muutokselle on sijaa, jos sydän ottaa sen vastaan... - romaani
toi oli kiva kuulla. yleensä ei kuule kun kielteistä puhetta ei kaikki ole samanlaisia.
- Make
Hei!
Kuulin Radio Suomen iltapäivän Ajantasassa romaniasian jonkun naispuolisen henkilön haastattelun. Hän ajoi Manne-tvn lopettamista vedoten siihen, että romanikulttuuri olisi muuttunut Manne-tvn realistisesti kuvaamasta 70-luvun tilanteesta kokonaan toiseksi 30 vuodessa.
Itselläni tuolloin maalla asuneena on Manne-tvn kuvaamia kokemuksia: mustalaiset tulivat kylään. Nainen tuli pirttiin ja jutteli niitä näitä.Hänen lähdettyään huomasimme, että ulkovajasta oli kadonnut kalliita työkaluja. Eli romanimies oli ne varastanut sillä välin kun romaninainen piti talonväen sisällä.
Niinikään olin 70-luvulla hyvä "kaveri" ikäiselleni romanimiehelle. Kerran lainasin hänelle 20 FIM. En saanut niitä koskaan takaisin.
YHTEENVETO
Kun muiden kulttuurien muutos kestää satoja vuosia, niin miten romanikulttuuri olisi muuttunut 30 vuodessa? Mahdotonta!
Samanlaisia varastelevia ja työtä vieroksuvia he ovat kuten ovat aina olleet. En itse tuomitse sitä lainkaan, koska ymmärrän sen kuuluvan heidän kulttuuriinsa.
Mutta romaniasiain puuhanainen siis puhui täyttä potaskaa että romanit olisivat muuttuneet vajaassa 30 vuodessa kunnon kansalaisiksi. - Manne-tv on...
...surkea sarja. Huonompi kuin Kummeli.
- mikmakin62
Sarjan musasta voin sanoa hyvällä omatunnolla että en ole yhdessäkään Suomessa näkemässäni tv-sarjassa tavannut yhtä loistavaa musiikkia. Enkä tarkoita vain suomalaisia. Ehdotonta huippua. Maailmanluokkaa. Äkkiä DVD kehiin sarjasta ja olen pomminvarma asiakas.
- orkesteri_
mikmakin62 kirjoitti:
Sarjan musasta voin sanoa hyvällä omatunnolla että en ole yhdessäkään Suomessa näkemässäni tv-sarjassa tavannut yhtä loistavaa musiikkia. Enkä tarkoita vain suomalaisia. Ehdotonta huippua. Maailmanluokkaa. Äkkiä DVD kehiin sarjasta ja olen pomminvarma asiakas.
on aivan loistava! Varsinkin kitaristit Tero Roininen ja Jasmine Valentin ovat uskomattomia virtuooseja. Seuraan sarjaa nykyään musiikin takia.
- Anonyymi
Onhan se elämä paskaa kun huumorintaju jäi äidin kohdun sisään
- Nalle Seinäruusu
Samantekevää minulle kuka siitä sarjasta närkästyy ja ketkä pitää sitä asiallisena ja ehkä opettavaisena.
Minusta se vain oli huono, että ei kannata katsoa.
Kohtaukset pomppii sinne iittymättä mitenkään toisiinsa ja komediaa en ymmärtänyt. - eivät
arvosta Suomalaisia..
- romaninainen-1
Miksiköhän?Johtuisikohan vuosisatojen keralla tulleista potkuista,henkisistä ja fyysisistä?Miksi te hyvät "kaajeet" kun kerran luulette olevanne niin sivistyneitä ja viisaita, ette tunne historiaa????Eikös sitä opetettukaan koulussa, jota niin tunnollisesti kävitte???
- tv n katselija
manne tv on aivan loistava ohjelma parempaa on turha etsiä minä katson manne tv tä aina
- mie ..94
Hei, antakaa romaaneille arvoa onhan hekin ihmisiä!.
Minkä sille ihminen voi jos on romaani paraksi syntynyt?. Itselläni on pieni r-vika ja olen saanut kärsiä siittä jo liikaa, ajatekaapa kuinka paljon sitten romaanit joutuvat kärsimään...jättävät jopa koulun kesken se varmaan johtuu siittä että heitä kiusataan. Meidän luokalla oli sillon ku olin ekalla eräs tyttö jota kaikki kiusasivat en vieläkään käsitä miks. Ainakin mä olen tavannut oikein herttaisia romaaneja.- mites onkaan
Tarkoitat kai romanit?
Romaani on kirja :)
Romaanilapsi = Novelli (ha ha ha)
- kunkotimaaalbania
Hirveän paljon juttuja hevosista ja Albanialaisia kotilauluja kai?
Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529