Vielä edellisiin kyykeskusteluihin.,. se on hyvä kuittailla, että älkää menkö luontoon jos ette kestä jne. Mutta ei paljon naurata, kun mökin pihalle ilmaantui viikonloppuna 30 min sisällä kaksi kertaa kyy, ja meilläkin on pieniä lapsia ja lemmikki. Toivoisin asiallisia vinkkejä, miten olette häätäneet ne pois pihapiiristä. Paikka on vasta hankittu, ja ei hajuakaan mistä ne ilmaantuu :(
Vielä kyykäärmeistä..
43
5542
Vastaukset
- pesä jossakin
Oiskohan siellä kyitten pesä jossakin talon alla ja lähtevät talven jälkeen liikenteeseen?
- maaperässä
häätää kyyt.mutta tapa joka kerta kun kohdalle osuu.
- osaa.
Itsellä alkaa pahin inho ja pelko väistyä. Samaisen yllätyksen koimme myös me. Ohjeitten mukan olen levittänyt kanankakkaa ympäri tonttia.(Kyyn saalistusaisti menee eikä viihdy tontilla, millä ei voi hajuaistin mukaan saalistaa syötävää.) Aina kun menemme tontille jyrrytämme ruohonleikkuukoneella kaikki heinikot matalaksi. Tärinä häätää kyyt. Lyhyessä heinikossa ne on myös helpompi havaita ja eikä ne suojan puutteen vuoksi siinä viihdykkään.
Metsikössä liikumme nykyisi kumikengät jalassa ja vähän muulloinkin. Tosin vieraat hieman ihmettelevät emäntää, joka kulkee kumppareissa bikinit päällä. Seuraavana projektina on siivota metsikkö risukoista, etteä kyillä olisi mahdollisimman vähän piilopaikkoja.Tosin kyyt vähenevät kesää myöten kun et niitä enää heinikosta välttämättä havaitse. Inhottavia ovat en lemmikiksi moista tahtoisi. Talon alle olisi kiva jollakin konstilla päästä näkemään, mitä se sisältää.
- Jimenai
Meillä kissa paikantaa kyyt, ja isäntä sitten tappaa. Parin ensimmäisen jälkeen ei ole enää näkynyt. Liekö sana kiirii kyitten keskuuteen, että on peto tontilla.
- kun......
isäntä on allerginen kissoille.
- 2 kisun omistaja
kun...... kirjoitti:
isäntä on allerginen kissoille.
Eikä se ole todellakaan mikään syy ottaa kissaa. Jos kissan otat, pitää olla syyt vähän muualla kuin kyiden tapossa.
- kyy pivossa
kyyt "vaeltavat pitkiäkin matkoja joten tusinpa se pesä mökin alla on.
Itse kauhistuin myös aikoinaan reilu 10 vuotta sitten hankittuamme mökin pihalla luikertelevaa kyytä.
Nyt niihin on tottunut. Kyy väistää 90 %sti kulkijaa (tömähtelevä askel). Kerran kyy puri koiraa, joka otti opikseen kokemuksesta ja oppi sekin väistelemään niitä. Ihmisiä ei kyy ole nappasut,vieraita on varoiteltu asiasta ja lapsetkin ovat oppineet katsomaan eteensä.
Nyt niihin on totuttu ja myyräkantakin on pysynyt aisoissa.
Muutaman kyn olen tappanut aikojen saatossa. Nämä eivät ole väistäneet eivätkä paenneet vaan sähisseet vain pihamaalla.- vaan
Olen huomannu, että ne mitään välitä ruohonleikkurin tärinästä, saati askelten tömähdyksistä. Itse viime kesänä kippailin melkein ison kyyn päälle keräävänleikkurin koppaa ja otus ollu moksiskaan vaikka kone kävi vieressä. Samoin oon jalalla tömäytelly tiellä olleen kyyn viereen, se mihinkään lähteny.
- Mökin asukas
- sun sammakkolampes
Ei ole noilla kirjottajilla mitään tietoo asiasta. Heti alkuun väitetään, että kyy on ollut Suomessa ihmistä pidempään. Täysi mahdottomuus, mieti.
- kyy2
sun sammakkolampes kirjoitti:
Ei ole noilla kirjottajilla mitään tietoo asiasta. Heti alkuun väitetään, että kyy on ollut Suomessa ihmistä pidempään. Täysi mahdottomuus, mieti.
"mitään tietoa asiasta"?
Mietipäs nyt itse...
- Maalainen.
Aitaa se tonttisi niin ei tule kyitä ja mitkä tontilla on heität aidan toiselle puolelle. Ai niin mutta sehän maksaa, helpompi on ruikuttaa ja tappaa kaikki epämieluisat olennot näköpiiristä.
- poikaset.........
ovat männynneulasen kokoisia. Eipä taida niin tiheäsilmäistä verkkoa löytyä. Taitaa olla aika vähissä eläimet jotka kyitä veroittavat, ettei liene suuri hävikki, jos kotipihalta muutama käärme häviää. Pitäisin sitä lähinnä luonnollisena lajin vähentämisenä. Eräiden muiden eläinten kantaa pidetään aisoissa metsästyksen avulla, joten mielestäni tämä kyiden suojelu tuntuu lähinnä naurettavalta.Pitäisikö ruveta polulta muurahaisetkin lakaisemaan, ettei vaan jalan alle tilsaannu.
- Yäks
Aina pitää jonkun heittää jotain vinoilua...eikö ole muuta tekemistä, kun olla inhottava...
Kyllähän sitä aikuinen osaa katsoa jalkoihinsa, mutta ei nelivuotias muista leikkiensä lomassa katsoa mihin astuu! Ja ikävä kyllä, ainakaan viime viikonlopun tuttavuudet eivät välittäneet tuon taivaallista tömistelelystä.
Ja täytyy sanoa, että henki lähtee jokaiselta kyyltä jotka tulee pihaan, eläinrakkauden raja kulkee siinä.
- Lapioo
Itselläni on pari lapioo tontilla, sillä on hyvä katkaista kyy jostain kohtaa poikki..
- tämä........
on, mutta lapion kanssa minäkin olen nyt keväällä tontilla kulkenut.
- jostakin
tämä........ kirjoitti:
on, mutta lapion kanssa minäkin olen nyt keväällä tontilla kulkenut.
että ennenvanhaan houkuteltiin käärmeitä asumuksiin siksi, että ne pitivät rotta,hiiri ja myyräkannan aisoissa. Että jotakin hyvää käärmeistäkin. Hiiret ovat toinen inhotksen aiheeni, koska tulevat sisälle likaamaan paikkoja. Miten saisi molemmat häädettyä tontilta? Sisällä meillä on sähköiset hiire karkoittimet nyt joka pistorasiassa, eikä hiiriä ole näkynyt. Miten mahtanee käärmeet näihin vekottomiin suhtautua?
- vilisee
Kyitä. Mutta hyvin niiden kanssa on tullut toimeen (jo parikymmentävuotta). Joka kesä niitä on näkynyt joskus enemmän ja joskus vähemmän. Me pidetään saunapolut ja ruohikot ruohosta matalina ja lapsilla on aina kumisaappaat jalassa (tottumis kysymys),sekä seurataan vähän eteenpäin kun tallustellaan. Kai niitä voi tappaakkin, mutta aika mahdotonta tuo on, me lopetettiin se aika päiviä sitten kun siitä ei ollut mitään hyötyä ja karkuun se mennee jos vaan alta pois pääsee. Nyt rupee nurkissa majailemaan karhuja ja se ei oikein miellytä... pitäisköhän mennä lapiolla läjäyttämään (vitsi).
- keijo_k
Mökkinaapurina asuva 80-kymppinen pappa kertoi että hän oli mökkiniemelle muuttaessaan 70-luvulla kauhistunut niemellä majailevien kyykäärmeiden määrää. No, ukko oli päättänyt tehdä asialle jotain ja kertoi tappaneensa yhden kesän aikana noin 100 käärmettä niemellä. Tuon operaation seurauksena kyypopulaatio hävisi niemeltä ja sen hyvistä seurauksista saadaan edelleen nauttia vaikka tuosta on jo yli 30 vuotta aikaa.
Eli kyllä käärmeen tappaa voi jos taitoa on ja kyllä siitä on todellista hyötyäkin - siitä on näyttöä. - meidän
keijo_k kirjoitti:
Mökkinaapurina asuva 80-kymppinen pappa kertoi että hän oli mökkiniemelle muuttaessaan 70-luvulla kauhistunut niemellä majailevien kyykäärmeiden määrää. No, ukko oli päättänyt tehdä asialle jotain ja kertoi tappaneensa yhden kesän aikana noin 100 käärmettä niemellä. Tuon operaation seurauksena kyypopulaatio hävisi niemeltä ja sen hyvistä seurauksista saadaan edelleen nauttia vaikka tuosta on jo yli 30 vuotta aikaa.
Eli kyllä käärmeen tappaa voi jos taitoa on ja kyllä siitä on todellista hyötyäkin - siitä on näyttöä.mökillä ei ole näkynyt kyitä kymmeniin vuosiin, mutta nytpä näkyi. Olikohan yksittäinen kyy vai miten kyyt asuinsijansa mahtanevat valita? Siitä olen lukenut, että missä käärmeiden asumus on, siellä voi todellakin olla satoja yksilöitä. Onko kanta kovasti kasvanut ja käärmeiden pitää etsiä usia asuinsijoja kun levittäytyvät uusille asuinsijoille, vai mistähän lieneekyse?
- kyy2
Tätä ketjua lueskellessani mietin,mihin tämä kauhea kyykäärmeiden pelko perustuu.Isovanhempammeko sen meille tahattomasti opettivat?
Milloin Suomessa on viimeksi joku kuollut kyyn puremaan?
Ennen vanhaan kun ei ollut kyypakkauksia ja lääkärit "kirkonkylällä" hevoskyydin päässä, niin ymmärrän hyvin että kyitä ei haluttu asumusten lähelle.
"Älä tapa, älä kyytä tapa, kun se keväällä kolostaan nousee.
Sillä on hennot hartiat ja sen varjo on matala.
Älä tapa, anna elävänä mennä"
(muistaakohan joku tämän runon kirjoittajan nimen?)- ollaan......
edelleen usein "hevoskyydin päässä". Kyypakkaukset ovat riittämättömiä kyyn puremaan.
- päivän hyvä teko - tapa kyy
ollaan...... kirjoitti:
edelleen usein "hevoskyydin päässä". Kyypakkaukset ovat riittämättömiä kyyn puremaan.
Aivan oikeassa olet, kyypakkaus ei ole mitään muuta kuin psyykkeen hoitoa - sen kertoo uusimmat tutkimukset joita on julkaistu mm. lääkärilehdessä.
Sekin on tietysti tosi että ei kuolonuhreja kyyn takia monia vuodessa tule, mutta pikkulapselle ja koiralle purema tietää sairaalareissua väistämättä.
Mikä ihme näiden kyiden hävittämisessä häiritsee ihmisiä; jos hyttynen pyörii ympärillä ja aikoo pistää niin minä tapan sen. Ja jos kyykäärme norkoilee saunapolun varressa niin sama on kohtalo, eikä hävetä yhtään sillä eihän kyy ole edes rauhoitettu eläin. - Jumantsu
päivän hyvä teko - tapa kyy kirjoitti:
Aivan oikeassa olet, kyypakkaus ei ole mitään muuta kuin psyykkeen hoitoa - sen kertoo uusimmat tutkimukset joita on julkaistu mm. lääkärilehdessä.
Sekin on tietysti tosi että ei kuolonuhreja kyyn takia monia vuodessa tule, mutta pikkulapselle ja koiralle purema tietää sairaalareissua väistämättä.
Mikä ihme näiden kyiden hävittämisessä häiritsee ihmisiä; jos hyttynen pyörii ympärillä ja aikoo pistää niin minä tapan sen. Ja jos kyykäärme norkoilee saunapolun varressa niin sama on kohtalo, eikä hävetä yhtään sillä eihän kyy ole edes rauhoitettu eläin.Niin eihän niitä kovin montaa kuole vuodessa, kun niitä ei ole kuollut yli kahteenkymmeneen vuoteen yhtään. Jos terve ihminen saa pureman (vaimoa on purrut) ja ei saa allergista reaktiota niin sehän ei siihen kuole. Nää kyy jutut on kun susijuttuja yhtään ihmistä susi ei ole tappanut yli sataan vuoteen (ja sekin tappo on vähän niin ja näin) mutta pelko on hirveä.
- kyy2
Jumantsu kirjoitti:
Niin eihän niitä kovin montaa kuole vuodessa, kun niitä ei ole kuollut yli kahteenkymmeneen vuoteen yhtään. Jos terve ihminen saa pureman (vaimoa on purrut) ja ei saa allergista reaktiota niin sehän ei siihen kuole. Nää kyy jutut on kun susijuttuja yhtään ihmistä susi ei ole tappanut yli sataan vuoteen (ja sekin tappo on vähän niin ja näin) mutta pelko on hirveä.
Hyvä,että edes joku on samoilla linjoilla kanssani.
- tietoa
Jumantsu kirjoitti:
Niin eihän niitä kovin montaa kuole vuodessa, kun niitä ei ole kuollut yli kahteenkymmeneen vuoteen yhtään. Jos terve ihminen saa pureman (vaimoa on purrut) ja ei saa allergista reaktiota niin sehän ei siihen kuole. Nää kyy jutut on kun susijuttuja yhtään ihmistä susi ei ole tappanut yli sataan vuoteen (ja sekin tappo on vähän niin ja näin) mutta pelko on hirveä.
Soitappa huvikseen myrkytystietokeskukseen ja kysy kuinka monta ihmistä kuolee vuosittain anafylaktiseen shokkiin. Ja kysy samalla kuinka monta niistä arvellaan tulleen luonnon eläimien, esim. kyykäärmeiden puremasta/pistosta. Voit yllättyä vastauksesta...
- kyy2
tietoa kirjoitti:
Soitappa huvikseen myrkytystietokeskukseen ja kysy kuinka monta ihmistä kuolee vuosittain anafylaktiseen shokkiin. Ja kysy samalla kuinka monta niistä arvellaan tulleen luonnon eläimien, esim. kyykäärmeiden puremasta/pistosta. Voit yllättyä vastauksesta...
Sen voi myös saada monesta muusta asiasta.
Allergia ja astmaliiton sivuilta löytyy tietoa anafylaktisesta shokista.Siellä myös keskustelua asiasta.
Itse lapsena sain rajun reaktion leikkiessäni pientareella jossa kasvoi paljon pujoja.Iho nousi kauttaaltaan pahkuroile,taju lähti ja sairaalareissuhan siitä tuli. - jumantsu
tietoa kirjoitti:
Jos valistat meitä kun näytät tietävän, että montako kuolee Suomessa vuosittan käärmeen puremasta???
- vipera2
jumantsu kirjoitti:
Jos valistat meitä kun näytät tietävän, että montako kuolee Suomessa vuosittan käärmeen puremasta???
Koska on olemassa riski ihmisen kuolemasta (keskim. 1 kyykuolemaa/vuosi) ja koska kotieläimiä kuolee satoja vuodessa, niin siinä on aivan riittävästi perusteita pitää kyykanta kurissa omalla tontilla.
Teemana on "pienellä vaivalla huoleton kesä..!!" - jos kuitenkin
vipera2 kirjoitti:
Koska on olemassa riski ihmisen kuolemasta (keskim. 1 kyykuolemaa/vuosi) ja koska kotieläimiä kuolee satoja vuodessa, niin siinä on aivan riittävästi perusteita pitää kyykanta kurissa omalla tontilla.
Teemana on "pienellä vaivalla huoleton kesä..!!"ampiainen pistää kieleen... tukehdut varmasti.
Turha noita on pelätä,
Harva mukelo kyihin on kuollut.
Keskity olennaiseen, nyt on kesä. - Jumantsu
vipera2 kirjoitti:
Teemana on "pienellä vaivalla huoleton kesä..!!"On, että 1/per vuosi??? Kun etsin netistä Suomessa kuolemantapauksia kyynpureman takia niin oli tosi huonosti, itse asiassa löysin yhden tutkimuksen ja se oli vuodelta 1996 ja siinä mainittiin, että viimeksi sattunut kuolemaan johtanut Kyyn purema oli tapahtunut vuonna 1984.
Mitä ihmettä on sen jälkeen voinut tapahtua, että porukkaa on mukamas alkanut kuolla 1 kpl vuodessa??? Ei millä pahalla mutta musta rupeaa tuntumaan, että täällä vedetään (must tuntuu tiedolla)hatusta tietämättä sen enempää asioista! - Jumantsu
jos kuitenkin kirjoitti:
ampiainen pistää kieleen... tukehdut varmasti.
Turha noita on pelätä,
Harva mukelo kyihin on kuollut.
Keskity olennaiseen, nyt on kesä.Ja ota Koffia
- Dirikka
vipera2 kirjoitti:
Teemana on "pienellä vaivalla huoleton kesä..!!"Ensinnäkin Mä päätän ketä ja mitä mun huvilatontillani luikertelee, matelee, kuolaa, marmattaa, lojuu ja niin edelleen. Kyyt ja kämäset ämmät EI ja sillä siisti.
Viime vuonna vähän juhannuksen alla tein juuri kuin jotkut fiksut on täällä kertoneet eli leikkasin trimmerillä (mitään ruoholeikkureita en Herran luonnossa landella suvaitse) korkeaa heinikkoa. Homma oli jo viiden tunnin päästä slut ja kelailin 40 metrin sähkökaapelia kiepille. Eiköhän, vittu, juuri siihen ollut mennyt helkkarin iso kyyvanhus lööbailemaan siis sen virroitetun kaapelikiepin päälle. Lapiohomma olisi tosi OK mutta siinä olisi samalla mennyt kaapelit poikki ja jos lapion varsi olisi ollut märkä tai metallikosketusta, olisi ihmiskunta saattanut olla samalla myös yhtä huippujohtajaa vähemmän (=sähköisku katkaistusta piuhasta). Laiska saakelin pitkä kyy veltosti sitten rakennuksen allepäin. Velttoillessaan jäi ojaan ja sain muovisen kastelukannun käteeni. Siitäpä ei saanut sähköiskua vaikka kuinka kyytä ja kaapeleita hakkasi. Lopputulos: Kastelukannu tuhannen päreinä, kyy luimistelee rakennuksen alta. Vieläkin korpeaa tämä menetys ja häviö. - vipera2
Jumantsu kirjoitti:
On, että 1/per vuosi??? Kun etsin netistä Suomessa kuolemantapauksia kyynpureman takia niin oli tosi huonosti, itse asiassa löysin yhden tutkimuksen ja se oli vuodelta 1996 ja siinä mainittiin, että viimeksi sattunut kuolemaan johtanut Kyyn purema oli tapahtunut vuonna 1984.
Mitä ihmettä on sen jälkeen voinut tapahtua, että porukkaa on mukamas alkanut kuolla 1 kpl vuodessa??? Ei millä pahalla mutta musta rupeaa tuntumaan, että täällä vedetään (must tuntuu tiedolla)hatusta tietämättä sen enempää asioista!Voi olla vedätystä, aivan samanlaista nettitietoa nimittäin tuo 1 exitusta/vuosi kuin sinunkin "faktasi"
- Jumantsu
vipera2 kirjoitti:
Voi olla vedätystä, aivan samanlaista nettitietoa nimittäin tuo 1 exitusta/vuosi kuin sinunkin "faktasi"
Hae hakusanalla Marika Rökman (marikan herpissivut) Sieltä tuo tieto löytyi. Se hän jokaisen oma asia sitten uskooko vai ei, mutta mulla on kokemusta käärmeen puremasta ja sen hoidosta niin kuin aikaisemmin siitä kerroin (vaimoa puri muutama kesä sitten). Ja joka kesä niitä olen nähnyt useimpia ja kaikki ovat karkuun yrittäneet eikä niitä ole tarvinnut tappaa. Niin kuin mä sanoin pitäkää ihmiset piha piirinne siisteinä, ruohikot lyhkäsinä ja käyttäkää kumisaappaita jos pelkäätte. Sepalus auki meitä kuolee kuitenkin joka kesä ja yleensä paljon enemmän kuin 1/per vuosi.
- hoitaja polilta
Jumantsu kirjoitti:
Hae hakusanalla Marika Rökman (marikan herpissivut) Sieltä tuo tieto löytyi. Se hän jokaisen oma asia sitten uskooko vai ei, mutta mulla on kokemusta käärmeen puremasta ja sen hoidosta niin kuin aikaisemmin siitä kerroin (vaimoa puri muutama kesä sitten). Ja joka kesä niitä olen nähnyt useimpia ja kaikki ovat karkuun yrittäneet eikä niitä ole tarvinnut tappaa. Niin kuin mä sanoin pitäkää ihmiset piha piirinne siisteinä, ruohikot lyhkäsinä ja käyttäkää kumisaappaita jos pelkäätte. Sepalus auki meitä kuolee kuitenkin joka kesä ja yleensä paljon enemmän kuin 1/per vuosi.
Aikuiselle ihmiselle kyyn purema aiheuttaa yleensä turvotusta, antibiootilla hoidettavia tulehduksia sekä muutaman viikon kiputilan raajaan johon purema on tullut.
Mutta lapsilla tilanne on aivan toinen. Ei ole mitenkään harvinaista että kyyn pureman seurauksena lapsi joutuu useamman viikon hoitojaksolle sairaalaan - toisinaan vaaditaan jopa tehohoitoa.
Näistä syistä en ymmärrä että joku vähättelee kyynpureman vaarallisuutta, luokitellaanhan se lääketieteessäkin vaaralliseksi myrkytystilaksi!! - Jumantsu
hoitaja polilta kirjoitti:
Aikuiselle ihmiselle kyyn purema aiheuttaa yleensä turvotusta, antibiootilla hoidettavia tulehduksia sekä muutaman viikon kiputilan raajaan johon purema on tullut.
Mutta lapsilla tilanne on aivan toinen. Ei ole mitenkään harvinaista että kyyn pureman seurauksena lapsi joutuu useamman viikon hoitojaksolle sairaalaan - toisinaan vaaditaan jopa tehohoitoa.
Näistä syistä en ymmärrä että joku vähättelee kyynpureman vaarallisuutta, luokitellaanhan se lääketieteessäkin vaaralliseksi myrkytystilaksi!!Vähätellyt kyyn puremaa (jos tarkoitit minun tekstejäni) vaan tätä yleistä intoa nykyään tappaa kaikki esim. kyyt, sudet taikka karhut.
Mä olen elänyt kyiden keskellä (ja muitten petojen) ja hyvin pärjännyt (omia lapsiakin löytyy)kun käyttää maalaisjärkeä. Ei sen takia pidä listiä kaikkea, että ihmiset pelkää joka paikassa jotain. Ja väitän että se ei auta mitään. Mun vaimon vanhemman tappoi niitä aikanaan välillä kesässä yhtenä päivän jopa seitsemän kappaletta ja edelleen noita luikertelee aina silloin tällöin yleensä ei ehdi kuin nähdä hännän kun se jo vilahtaa heinikkoon. Ei ne tappamalla lopu kuin sadussa. - keijo_k
Jumantsu kirjoitti:
Vähätellyt kyyn puremaa (jos tarkoitit minun tekstejäni) vaan tätä yleistä intoa nykyään tappaa kaikki esim. kyyt, sudet taikka karhut.
Mä olen elänyt kyiden keskellä (ja muitten petojen) ja hyvin pärjännyt (omia lapsiakin löytyy)kun käyttää maalaisjärkeä. Ei sen takia pidä listiä kaikkea, että ihmiset pelkää joka paikassa jotain. Ja väitän että se ei auta mitään. Mun vaimon vanhemman tappoi niitä aikanaan välillä kesässä yhtenä päivän jopa seitsemän kappaletta ja edelleen noita luikertelee aina silloin tällöin yleensä ei ehdi kuin nähdä hännän kun se jo vilahtaa heinikkoon. Ei ne tappamalla lopu kuin sadussa.Kuten jo aiemmin kerroin niin kyllä se kyiden tuhoaminen kannattaa, jos vaan homman hoitaa järjestelmällisesti ja käyttää operaatioon muutaman aurinkoisen kevätpäivän niin tuloksia syntyy.
Viittaan siis tuohon viestiin jossa kerroin kuinka meidän mökkiniemen kyypopulaation tuhosi yksi niemen papoista 70-luvulla tappamalla kesän aikana yli 100 kyykäärmettä. Muutaman kyyn tappaminen ei varmasti vielä riitäkkään, sinun pitää paneutua hommaan tosissaan jos haluat tuloksia. - Minun
keijo_k kirjoitti:
Kuten jo aiemmin kerroin niin kyllä se kyiden tuhoaminen kannattaa, jos vaan homman hoitaa järjestelmällisesti ja käyttää operaatioon muutaman aurinkoisen kevätpäivän niin tuloksia syntyy.
Viittaan siis tuohon viestiin jossa kerroin kuinka meidän mökkiniemen kyypopulaation tuhosi yksi niemen papoista 70-luvulla tappamalla kesän aikana yli 100 kyykäärmettä. Muutaman kyyn tappaminen ei varmasti vielä riitäkkään, sinun pitää paneutua hommaan tosissaan jos haluat tuloksia.Viestini jotenkin siitä, että haluaisin tappaa kyyt? (jos tuo kannan ottosi oli tarkoitettu minulle) Kannatta lukea viestin uudestaan.
- kyyt
saa olla siellä jos kerran pentu ja lemmikkikin.
Kyypakkaus lääkekaappiin olis kiva ylläri.
Hoida nurtsi matalaksi ja ojat kuntoon, niin vaiva vähenee. Kyyt eivät pidä jatkuvasta tepastelusta, joten kyllä kaikkoavat.- Yäks
En todellakaan haluais yhtään kyytä tappaa, mutta kun lapsi on allerginen (esim. ampparin pistosta aikamoiset reaktiot)
- purema
Yäks kirjoitti:
En todellakaan haluais yhtään kyytä tappaa, mutta kun lapsi on allerginen (esim. ampparin pistosta aikamoiset reaktiot)
voi olla vaaarallinen. Jos kyy puree on tärkeää laittaa raaja lastaan ja lapsi kantaa sairaalaan, jos oireita keskussairaalaan.
- se.
purema kirjoitti:
voi olla vaaarallinen. Jos kyy puree on tärkeää laittaa raaja lastaan ja lapsi kantaa sairaalaan, jos oireita keskussairaalaan.
Jos joku haluaa elää kyiden kanssa, se on hänen valintansa. Mutta itse en aio testata lapsella miten pitkä sairaalareissu tulisi. Joten henki lähtee jok`ikiseltä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle273485Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A132688Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.1182642Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell1152308Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.761723Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥501658Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta261596Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt131364Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001315- 1411302