Mitä tehdä??

uuh!!

Haluaisin koiran, Kultaisennoutajan koska se on iso ja se on helppo kouluttaa.

Vanhempani eivät pidä noutajista. Isäni ei edes halua toista koiraa, mutta äitini sanoo että jos toinen koira pitää hankkia niin sitten se on Belgianpaimenkoira.
Ja Belggi olisi silti minun vaikka äiti sen haluaisi..
Toki minäkin pidän ja haluaisin Belggarin, mutta nehän ovat tosi vahvoja.
Ja onko se totta että lapsi ei pysty pidättelemään Belggi urosta??

Nimittäin, niin kuin aikaisemmin sanoin koira olisi minun mikä hyvänsä se nyt olisikaan. Käyttäisin sitä suurimmaksi osaksi lenkillä ja hoidan sitä.
Koira olisi uros ja iso sen pitää olla ja nyt jos se olisi Belggari niin pystynkö menemään sen kanssa vaivatta??
Olen toki ennenkin mennyt tosi vetävän koiran kanssa, mutta sain sen joten kuten pidettyä.
Kuonopanta varmaan auttoi..

Taas kaverini Labbista kun lenkitin niin se vain veti minua kun olisin ollut jossakin kelkassa.

Koira pitäisi jo varata ja se tulisi Kesäkuun alussa, mutta onko se sitten varmasti järkevää?
Se saisi jämäkän peruskoulutuksen ja sillä on mahdollisuudet olla vapaana.
Metsää on vieressä yllin kyllin ja lähistöllä on koira-aitauskin.

Tässä olisi kaikki kysymykset mihin toivoisin että vastaisitte.. Myös PIAN!
*Onko totta että lapsi ei pysty pidättelemään uros Belggiä?
*Pystynkö lenkittämään sitä vaivatta?
*Olisiko Belgin otto järkevää?
*Paljon ne yleensä maksavat?
*Pitävätkö Belggarit uimaan menosta?

11

1449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäinen

      lapsi on kyseessä? Yleensäkin ison koiran hoitaminen ja ulkoiluttaminen - oli rotu mikä tahansa - voi olla lapselle liian vaikeaa. En päästäisi lasta ulkoiluttamaan pientäkään koiraa mihin tahansa. Mitä lapsi voi tehdä jos sattuu tilanne että toinen koira hyökkää hänen ulkoiluttamansa koiran kimppuun? Koira kuin koira tulee opettaa kulkemaan hihnassa vetämättä. Myös noutajissa on vahvoja ja dominoivia yksilöitä. Koiran kasvatus ja koulutus on AINA aikuisten vastuulla. Belgit maksavat n. 800 euroa. Uimihalukkuus on yksilöllistä ja siihen voi toki vaikuttaa koulutuksella. Jos koira saa pennusta asti hyviä kokemuksia vedestä, ei sille ainakaan luulisi tulevan vesikammoa.

    • kokemusta 7v

      Tervehdys!
      Oletkohan minkä ikäinen,kun jäi tekstistäsi pois?Kultainen noutaja on varmasti paljon helpompi koira,jos belgiin vertaa, mutta iso koira ei jokatapauksessa ole lapsen käsiin suositeltava-painaahan jo kultsikin n.40kg ja vetää aikalailla innostuessaan..Ja belgi taas on aivan erilainen muutenkin luoteeltaan.
      Belgi ei ole jokamiehen koira,ei ainakaan ekaksi omaksi koiraksi sopiva.Eikä tosin sovi lapsen käsiin/sen koulutettavaksi,se on aikuisen tehtävä..Belgi on vahvatahtoinen rotu,tarmoa riittää ja jos koulutus puuttellinen,kotikin voi olla aika arka tuhoutumaan,koska belgiä ei ole tarkoitettu "sohvakoiraksi".Se on rotu,mikä kaipaa tekemistä ja päänvaivaa ja hyvällä koulutuksella saa kyllä sitten aivan mainion toverin.Käy vaikka lukemassa www.finbelge.fi rodusta ja keskusteluja,niin varmasti selviää enemmän.Osa belgeistä kyllä ui,omani ei ole tykänneet vedestä,kastelleet vain hieman vatsanalusta:)
      Lenkkeilemäänhän sitten voi mennä ihan "normaalisti",mikäli koira on hyvin koulutettu,mutta edelleen korostan sitä,että lapsen käsiin en itse antaisi-mikä on lapsen ikä,se on sitten eriasia,lapsi kun on alle 18vuotias:)Suosittelisin kyllä muuta rotua,mikäli belgeistä ei ole sen kummempaa kokemusta ja se päävastuu ja muu olisi vain sinulla.Liian vaativaa-Belgien hinnat ovat n.800-980€paikkeilla,joskus saa halvemmalla mikäli ei ota pentua tai erinäisistä syistä,paperitonta koiraa aina varauksella ostamaan,koska jos ei ole varmasti koiran alkuperä tiedossa,niin mistä tietää onko puhdas vaikka väitetään tai varastettu..
      Mutta,pointtini siis ei ole se,että ettekö voisi belgiä ottaa..siinä vain pitää,kuten muutenkin koiran hommaamisessa aika paljon erinäisiä asioita huomioon..

    • uuh!!

      ... unohtua ikä sanoa eli olen 12 vuotias.
      Sovittiin niin että tänä kesänä ei koiraa tule, mutta varaamme jo valmiiksi ensi kesäksi..

      Niin ja koira on sitten se Belgianpaimenkoira tervueren tai Hovawart.. katsotaan kummalla on pentuja ja jne...

      Kiitos vastanneille!! :)

      • petra77

        Sekä hovawart ja belggari ovat molemmat käyttökoiria ja tarvitsevat todellakin määrätietoisen koulutuksen.Hovawartit voivat olla aika kovaluonteisia eivätkä mielestäni sovi ihan jokaiselle ainakaan, jos ulkoilutus/koulutus -"vastuu" lepäävät 12-vuotiaan harteilla..
        Muutenkin ihmetyttää,että jos isäsi ei edes halua koiraa niin ei ole koirallekaan kivaa,että ei ole toivottu koko perheen sisällä.
        Suosittelisin kyllä VAKAVASTI vielä harkitsemaan koko koiraa tai sitten jotakin"helpompaa"rotua,jos lapsella on suurin vastuu koirasta?


      • petra77
        petra77 kirjoitti:

        Sekä hovawart ja belggari ovat molemmat käyttökoiria ja tarvitsevat todellakin määrätietoisen koulutuksen.Hovawartit voivat olla aika kovaluonteisia eivätkä mielestäni sovi ihan jokaiselle ainakaan, jos ulkoilutus/koulutus -"vastuu" lepäävät 12-vuotiaan harteilla..
        Muutenkin ihmetyttää,että jos isäsi ei edes halua koiraa niin ei ole koirallekaan kivaa,että ei ole toivottu koko perheen sisällä.
        Suosittelisin kyllä VAKAVASTI vielä harkitsemaan koko koiraa tai sitten jotakin"helpompaa"rotua,jos lapsella on suurin vastuu koirasta?

        Ihmettelen myös sitä miten voit antaa jämäkän peruskoulutuksen,jos kyselet täällä pärjäisitkö ison uroksen kanssa ja pystyisitkö lenkittämään sitä.
        Eiköhän jokainen järkevä koiranomistaja opeta perussäännöt koiralle..ei vedetä remmissä,osaa peruskäskyt jne.ja jos edes epäilystäkään tälläisestä on niin kannattaisi tosiaan harkita onko ison ja aktiivisen koiran hankinta järkevää.
        Mutta jokainenhan tekee ratkaisunsa itse mutta aistin kyllä ongelmia,jos koiranvalinta perusteet ovat näin heppoiset kuin mitä luettelit..


    • kakaroille

      Ota hamsteri tai marsu, koira on liian vaativa noin nuorelle. Koira tarvitsee kunnon tapakasvatuksen ja 12-vuotias ei sitä pysty antamaan. Noin nuori koiranulkoiluttaja on myös riski muille koiranomistajille kun ei ole taitoja eikä voimia koiran hallintaan.

      Sitäpaitsi: kyllästyt siihen kuitenkin kun pentuajan suloisuus on kadonnut....

      • petra77

        Niin ja jos olet nyt 12v.koirasi elää mahdollisesti jopa 15v. ja siinä vaiheessa sinä olet 27v.
        Oletko miettinyt,että olet lapsi vasta vielä jolla koulut,opiskelut,poikaystävät,perheenperustamiset ja kaikki vielä edessä.Siinä herkästi koirat unohtuu ja isäsi ei koiraa halua niin jaksaako äitisi sitten kantaa vastuun mikäli sinusta ei siihen ole..
        Ja totta,että yleensä kun pentu tulee murrosikään niin kummasti allergiat puhkeavat ja huomataan ettei aikaa olekaan.
        Näitä ilmoituksia ovat annetaan/myydään palstat täynnä eli harkitse vielä..
        kun ikää tulee lisää niin mieti sen jälkeen vieläkö haluat koiran.Totuus on myös se ettet pysty itse koirasta aiheutuvia kustannuksia vielä hoitamaan.Onko koko perhe tähän hankkeeseen valmis?Kirjoituksesi perusteella ei.


      • petra77
        petra77 kirjoitti:

        Niin ja jos olet nyt 12v.koirasi elää mahdollisesti jopa 15v. ja siinä vaiheessa sinä olet 27v.
        Oletko miettinyt,että olet lapsi vasta vielä jolla koulut,opiskelut,poikaystävät,perheenperustamiset ja kaikki vielä edessä.Siinä herkästi koirat unohtuu ja isäsi ei koiraa halua niin jaksaako äitisi sitten kantaa vastuun mikäli sinusta ei siihen ole..
        Ja totta,että yleensä kun pentu tulee murrosikään niin kummasti allergiat puhkeavat ja huomataan ettei aikaa olekaan.
        Näitä ilmoituksia ovat annetaan/myydään palstat täynnä eli harkitse vielä..
        kun ikää tulee lisää niin mieti sen jälkeen vieläkö haluat koiran.Totuus on myös se ettet pysty itse koirasta aiheutuvia kustannuksia vielä hoitamaan.Onko koko perhe tähän hankkeeseen valmis?Kirjoituksesi perusteella ei.

        Oletko miettinyt,että voisit käydä hoitamassa/ulkoiluttamassa tutun tai vieraan koiraa?Siinä saa aika hyvin tuntumaa ja jos jonakin sateisena päivänä tuntuu siltä ettei huvitakaan mennä(vaikka kenties olit luvannut)koiraa ulkoiluttamaan voit miettiä,että jos otat oman koiran ei auta.Se on seuraavat 10v.vähintään sitä huolimatta siitä satoiko,paistoiko,masensiko tai **tuttiko niin koira on hoidettava.


      • mistica
        petra77 kirjoitti:

        Oletko miettinyt,että voisit käydä hoitamassa/ulkoiluttamassa tutun tai vieraan koiraa?Siinä saa aika hyvin tuntumaa ja jos jonakin sateisena päivänä tuntuu siltä ettei huvitakaan mennä(vaikka kenties olit luvannut)koiraa ulkoiluttamaan voit miettiä,että jos otat oman koiran ei auta.Se on seuraavat 10v.vähintään sitä huolimatta siitä satoiko,paistoiko,masensiko tai **tuttiko niin koira on hoidettava.

        mitään koiraa lapselle, vastuu on aina aikuisten.Ja jos perheessä joku vastustaa koiran hankintaa, älkää ottako koiraa. Hoffi on myös vaativa koira. Eikä ne kultaisetkaan aina ole sitä mitä luullaan. Noutajissa on yllättävän paljon voimakastahtoisia, itsenäisiä, vaikeitakin yksilöitä, joiden kanssa vääntö on sitten jollekin haaste, toiselle helvetti.


      • hyvä että
        mistica kirjoitti:

        mitään koiraa lapselle, vastuu on aina aikuisten.Ja jos perheessä joku vastustaa koiran hankintaa, älkää ottako koiraa. Hoffi on myös vaativa koira. Eikä ne kultaisetkaan aina ole sitä mitä luullaan. Noutajissa on yllättävän paljon voimakastahtoisia, itsenäisiä, vaikeitakin yksilöitä, joiden kanssa vääntö on sitten jollekin haaste, toiselle helvetti.

        muistutetaan koiran hoidon vaativuudesta ja vastuusta ja siitä, että lehtien palstat tosiaan on pullollaan näitä "allergian" tai jonkun muun syyn takia luovuttavista koirista. Itse olen ainakin todella iloinen siitä, että sain vanhemmiltani - suuren painostuksen jälkeen - oman koiran, kun olin lapsi. Nyt kun lähentelen kolmenkympin ikää, olen innokas ja aktiivinen koiraharrastaja ja perheessämme on useampi koira. Ja eihän 12 vuotias voikaan sitä koiraa perheeseensä raahata ilman vanhempiensa lupaa. Aika moni lemmikki varmasti onkin tullut perheisiin koska juuri lapsi tai lapset ovat sen halunneet.


    • Nimetön

      Belgi on tosi aktiivinen koira, se tarvitsee liikuntaa ja tekemistä useita tunteja joka päivä. Ekaksi koiraksi tuon ikäiselle en suosittele belgiä tai hovawarttia. Kyllä luulen että hallitset sen lenkeillä eikä siinä mitään mutta se että jaksatko touhuta koiran kanssa JOKA PÄIVÄ.
      Meille tuli sammari kun olin viisi. Ei perheessä sitä sitten kukaan viitsinyt kouluttaa eikä se sitten totellut yhtään mitään ja karkaili hirveesti kotoa. Sitten kymmenvuotiaana opetin sille jotain perustottelevaisuutta ja nyt se pysyy pihalla.
      Itsekkään en aina meinaisi jaksaa lähteä sammarin kanssa lenkille, vaikka eihän tuo vanha koira niin paljon liikuntaa tarviikkaan.
      Luulen että osaisit kouluttaa ja hallita koiraa, mutta viitsitkö tehdä sen kanssa kaikenlaista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1053
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    6. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      730
    7. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    8. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      724
    9. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      710
    10. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    Aihe