cockerin omistajat hoi !

tyt.14.

oon 14 vuotias tyttö, ja cockerspanieli kiinnostais.. ja ois pari kysymystä :

1.onko haukkuherkkä ?
2.miten suhtautuis 8 vuotiaaseen samojediin (uros) ?
3.pysyykö omalla aidattomalla pihalla ?
4.narttu otettais, ni kun koiral ois juoksut ni lähteekö sillon helpolla pihasta (tietty varmaan sillon pidetään kiinni ku ei mitään pentuja haluta)
5.minkä hintasina saitte teijän cockerit ?

onko trimmattava rotu, vai riittääkö säännöllinen harjaus ??

9

1660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deppri

..siis itse en omista, mutta hieman tiedän cockereista. Saa oikaista minua.

1. Tietääkseni ei mitenkän erityisen harkkuherkkä ole. Aika normaali. Itse ainankin tiedän cockerin joka ei liiemmin muuten hauku, kuin vain jos joku tulee ja pimputtaa ovikelloa.
      2. Riippuu yksilöstä.
      3. Jotkut pysyy, jotkut ei. Mutta suosittelen aitaa, kuitenkin.
      4. Eikös kaikki nartut lähde juoksujen aikaa karkuteille?
      5. Luulen että ovat normaalin hintaisia eli n. 900-1000 euroa.

On trimmattava rotu, mutta tietysti jos kotikoiraksi tulee, niin saatte leikellä miten lystää. Ja pari kertaa viikossa harjaus, menee varmaan takkuun ja oksia ja lehtiä ja kaikkea mahollista tarttuu, jos on pitkä turkki.

• olen

1.onko haukkuherkkä ?

Ei ole. Vieraat, epävarmuus ja pelko jotain kohtaan saa ainakin oman kokkerin haukkumaan. Hiljenee kun pyydän.

2.miten suhtautuis 8 vuotiaaseen samojediin (uros) ?

Tuskin ongelmaa. Varmaan miettisin miten tuo samojedi suhtautuu kokkeriin :D

3.pysyykö omalla aidattomalla pihalla ?

Ei valvomatta. Lähtee herkästi lintujen ym. perään. Metsästysviettiä löytyy, mutta tietty riippuu yksilöstä.. omani sattuu olemaan varsin metsästysviettinen.

4.narttu otettais, ni kun koiral ois juoksut ni lähteekö sillon helpolla pihasta (tietty varmaan sillon pidetään kiinni ku ei mitään pentuja haluta)

Nartut ei lähde, urosten tyyliä.. tai no riippuu yksilöstä. En kyllä kokkeria ottaisi, jos mielessä pitää sitä valvomatta pihassa irti, tai ylipäätään minkäänrotuista koiraa :/ On muitakin vaaroja, kuin tuo vahinkoastuminen.

5.minkä hintasina saitte teijän cockerit ?

800-900e. Värivirheellisen saa halvemmalla.

onko trimmattava rotu, vai riittääkö säännöllinen harjaus ??

TRIMMATTAVA rotu, harjaus sekä takkujen selvitys kerta viikossa, riippuen turkin laadusta. Jos ei turkin säännöllinen hoito kiinnosta, kannattaa saman tien vaihtaa rotua. Takkujen lisäksi kantaa ulkoa mukanaan oksia ja risuja, jotka tosi helposti tarttuu karvoihin. Ja cockeri ei ole cockeri jos karvat rehottaa :/ Itse olen trimmauksen opetellut, vien ammattilaiselle trimmattavaksi ennen näyttelyitä.

• ja vielä

Kannattaa ottaa selvää vähän cockerin luonteesta, värillä on väliä! Riippuu yksilöstä toki, kaikkien kohdalla ei ole näin. Mutta erityisesti yksiväriset cockerit saattaa olla kovapäisiä tai sitten sieltä ihan toisesta laidasta, eli turhan arkoja. Omistan itse yksivärisen, jonka kanssa saan tosissani tehdä töitä. Maailman ihanin otus, mutta epävarman luonteensa takia ei toimi ihan joka tilanteessa ihanteellisella tavalla. Vieraiden ihmisten tullessa oma-aloitteisesti kopeloimaan, saavat mitä luultavammin hampaasta. Tätä ei mikään aiheuttanut, vaan koira päätti vihata vieraita eräs kaunis päivä.
        Kirjavat cockerit on iloisempia ja tosi energisiä lähes poikkeuksetta. Mutta tarvitsee silti johdonmukaisuutta, ettei ala nenille hyppiä.

• tyt.14.
        ja vielä kirjoitti:

Kannattaa ottaa selvää vähän cockerin luonteesta, värillä on väliä! Riippuu yksilöstä toki, kaikkien kohdalla ei ole näin. Mutta erityisesti yksiväriset cockerit saattaa olla kovapäisiä tai sitten sieltä ihan toisesta laidasta, eli turhan arkoja. Omistan itse yksivärisen, jonka kanssa saan tosissani tehdä töitä. Maailman ihanin otus, mutta epävarman luonteensa takia ei toimi ihan joka tilanteessa ihanteellisella tavalla. Vieraiden ihmisten tullessa oma-aloitteisesti kopeloimaan, saavat mitä luultavammin hampaasta. Tätä ei mikään aiheuttanut, vaan koira päätti vihata vieraita eräs kaunis päivä.
        Kirjavat cockerit on iloisempia ja tosi energisiä lähes poikkeuksetta. Mutta tarvitsee silti johdonmukaisuutta, ettei ala nenille hyppiä.

joo, no kyl uskon et meijän sammari hyvin ottais vastaan uuden koiran.. kysyin nyt vaan et onko enemmän perheen "ainoa" koira vai ottaako myös muut huomioon ja sillee..

miten cockerin turkkia trimmataan, kuinka usein ?
        onko vaikeaa, voiko sen tehdä itse, jos ei niin kuin paljon trimmaus maksaa ? :D

ollaan totuttu sammarin kans siihen et sitä ei voi pitää irti pihassa (jos pidetään pidetään vaan vähän aikaa ja leikitään se aika sen kans ettei se kiinnitä huomioo esim. metsään missä niin lintui ja jäniksii vipeltää..)

onko rotu aktiivinen ? siis niinkuin belgit tai jotkut muut tosi aktiiviset rodut joiden kanssa on melkeen pakko harrastaa jotain.. ?

• ...omistaja
        tyt.14. kirjoitti:

joo, no kyl uskon et meijän sammari hyvin ottais vastaan uuden koiran.. kysyin nyt vaan et onko enemmän perheen "ainoa" koira vai ottaako myös muut huomioon ja sillee..

onko vaikeaa, voiko sen tehdä itse, jos ei niin kuin paljon trimmaus maksaa ? :D

ollaan totuttu sammarin kans siihen et sitä ei voi pitää irti pihassa (jos pidetään pidetään vaan vähän aikaa ja leikitään se aika sen kans ettei se kiinnitä huomioo esim. metsään missä niin lintui ja jäniksii vipeltää..)

onko rotu aktiivinen ? siis niinkuin belgit tai jotkut muut tosi aktiiviset rodut joiden kanssa on melkeen pakko harrastaa jotain.. ?

Olen hyvin paljon samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.

Minulla on koticockeri, jolle teen itse trimmin 2-3kk välein. Trimmaukseen tarvitaan tavalliset sakset, ohennussakset ja trimmeri. Olen opetellut itse ottamalla mallia valokuvista. Trimmerillä on hyvä ottaa korvan juuret sekä kaula. Muuten tassut, mahanalus ja häntä tulee leikattua saksilla...Selän ja niskan päällä olevat haituvat nypin sormin pois.
        Cockeri ei ole helpoimmasta päästä turkinhoitoa ajatellen.

Cockeri tarvitsee muutakin tekemistä kuin pihalla oleskelua ja lenkkeilyä, muuten ainakin meillä se keksii tekemisensä sitten itse =) Nuorena se on aika väsymätön touhotin. Sopivia harrastuksia on esim. linnustus, toko, agility, jälki...

Cockeri tulee kyllä toimeen toisten koirien kanssa. Meidän cockeri oli ainakin vain tohkeissaan, kun sai kotia uuden kaverin.

Tuon luonteen kanssa kannattaa olla tarkkana. Meidän cockeri on myös yksivärinen ja sillä on ollut omat erikoisuutensa. Se karsastaa joitakin lapsia ja vieraita nuoria uroksia se ei enää hyväksy.

Meillä cockeri on vapaana pihassa, mutta meillä on hyvä tilanne siinä mielessä että täällä on tilaa juoskennella eikä joka kulmalla ole naapuria tai tietä. Eli se saattaa joskus lähteä pihasta fasaanin perään eikä sillä sitten ole enää korvia. Muutoin on oppinut oman tontin rajat aika hyvin.

• vielä :)
        tyt.14. kirjoitti:

Eli cockeri tulee toimeen muiden koirien kanssa, ongelmia ei pitäisi olla. Tosin siinä tapauksessa, jos koira on päässyt tavallaan johtoasemaan tai kokee olevansa vastuussa omistajastaan, se ei voi sietää muita koiria omistajan lähellä. Olen nähnyt tapauksia, joissa cockeri seisoo vieraan koiran ja omistajan välissä vimmatusti haukkuen ja rähisten mammaa puolustaen.

Kuten täällä on jo vastailtukin :) Itse trimmailen kun on tarvis. Tassuja saa vähän useammin, ihan käytännönkin syistä. Ennen näyttelyitä näyttelytrimmi aina, muuten trimmailen itse korvia ja kaulaa n. 2-3 kertaa vuodessa tarpeen mukaan. Ja tosiaan, korvien yläosat leikataan lyhyiksi, kaula ajellaan, tassut leikataan ja hännän alunen myös lyhyeksi.

Cockerille kasvaa lähes poikkeuksetta "pentuvilla", se tulisi nyppiä pois, jotta kaunis aikuiskarva tulee esiin. Jos pentuvillan antaa olla, ei tule kaunista cockerin turkkia.
        Joillain koirilla kasvaa karvaa runsaammin kuin toisilla, itse saan nyppiä/ajella myös naamasta ylimääräiset karvat pois.

Trimmauksen voi opetella itse, mutta se vaatii aikaa ja mielellään hyvän opettajan. Trimmaajalla käynti maksaa meille 45e.

Cockeri on todella aktiivinen rotu. Jos jää ilman kunnon lenkkejä ja ylösajaville koirille kuuluvia "toimintoja", saattaa purkaa energiaansa kaikenlaiseen muuhun, ei-niin-mukavaan touhuamiseen. Tuhoaa tavaroita tms. Itse käyn säännöllisesti koiran kanssa metsissä (tietty ottaen huomioon lintujen pesintä ajat) juoksentelemassa, annan koiran haistella jälkiä ja touhuta omiaan. Cockeriahan ei väsytetä pelkällä lenkkeilyllä, virtaa riittää valtavasti.

• poika..

4-v..
      1. Eipä tuo meijän uros oo mikään kovinhaukku herkkä..(vieraat haukutaan ja jos toinen koira rupeaa haukumaan)
      2. eipä maha olla ongelmia..(meille tuli kun toinen koira oli 5-v)
      3.pysyy täysin.. ei ole koskaan lähtenyt pihasta ja on aina voitu päästää valvomattakin ulos(istuu siellä tälläkin hetkellä)=)
      4.en oikeen osaa vastata kun tuo uros on..
      5.n.800 e
      6.Trimmi n.3-4 kk välein ja harjaus parikertaa viikossa(korvia tosin saa olla harjaamassa melkein päivittäin, keräävät muuten viikon ruoka-listan) mutta jos ihan kotikoiraksi tulee niin varmaan kannattas ajella lyhyeksi..

cockeri on melko aktiivinen.. Se ei väsy pitkälläkään lenkillä, mutta osaa myös rauhoitua...

• hän :)

Ei ole kauhean haukkuherkkä, mutta haukkuu ja ulvoo ja paipattaa kuitenkin ihan kokonaisen koiran edestä niin halutessaan - halusit sinä sitten sitä itse tai et.
        On toimelias ja tarvitsee paaaaljon aktiiviharrastamista ja lenkkeilyä. Ei tarvitse tietenkään olla mikään toko tai agivalio, mutta omistajan tulee osata sekä kouluttaa rotua johdonmukaisesti että tykätä toimia koiran kanssa ihan oikeastikin, eikä vaan oleilla pihalla.
        Turkki on ehdottomasti trimmattava, neljä kertaa vuodessa kunnolla ja välissä itse, kuten täällä jo sanottiinkin. Ja se turkki on vaativa!
        Tulee juttuun muiden koirien kanssa, mutta väreistä olen samaa mieltä kuin muutkin: kirjavat varmempia vaikka onhan yksivärisissäkin lukuisia aivan perusluonteisia (avoimia, ihmisrakkaita jne) koiria.
        Trimmi maksaa trimmaajasta riippuen about 40-60 €/kerta.
        Lopuksi: vaativa rotu, jota tarvitsee todella haluta omakseen ja tykätä turkin hoidosta ja aktiiviharrastamisesta. Ei mielestäni paras valinta teini-ikäiselle, jolla ei ehkä vielä ole tarvittavaa tieto-taitoa viettisestä turkkirodusta ja pitkäkestoista innostusta. Jos harrastuksia ja kaveritoimintaa paljon, niin suosittelen teini-ikäiselle vähän helpompaa rotua. Siis ei millään pahalla!

• 0aiheen kirjoittaja0
        hän :) kirjoitti:

Ei ole kauhean haukkuherkkä, mutta haukkuu ja ulvoo ja paipattaa kuitenkin ihan kokonaisen koiran edestä niin halutessaan - halusit sinä sitten sitä itse tai et.
        On toimelias ja tarvitsee paaaaljon aktiiviharrastamista ja lenkkeilyä. Ei tarvitse tietenkään olla mikään toko tai agivalio, mutta omistajan tulee osata sekä kouluttaa rotua johdonmukaisesti että tykätä toimia koiran kanssa ihan oikeastikin, eikä vaan oleilla pihalla.
        Turkki on ehdottomasti trimmattava, neljä kertaa vuodessa kunnolla ja välissä itse, kuten täällä jo sanottiinkin. Ja se turkki on vaativa!
        Tulee juttuun muiden koirien kanssa, mutta väreistä olen samaa mieltä kuin muutkin: kirjavat varmempia vaikka onhan yksivärisissäkin lukuisia aivan perusluonteisia (avoimia, ihmisrakkaita jne) koiria.
        Trimmi maksaa trimmaajasta riippuen about 40-60 €/kerta.
        Lopuksi: vaativa rotu, jota tarvitsee todella haluta omakseen ja tykätä turkin hoidosta ja aktiiviharrastamisesta. Ei mielestäni paras valinta teini-ikäiselle, jolla ei ehkä vielä ole tarvittavaa tieto-taitoa viettisestä turkkirodusta ja pitkäkestoista innostusta. Jos harrastuksia ja kaveritoimintaa paljon, niin suosittelen teini-ikäiselle vähän helpompaa rotua. Siis ei millään pahalla!

joo kiitos, enkä ota noit pahalla koska uskon et turkki vaatii työtä ja koira itsessänkin.. muuten on kyllä viehättävä rotu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2075
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      330
      1274
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      91
      1166
    4. 149
      1055
    5. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      928
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      67
      919
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      859
    8. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      797
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      23
      796
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      759
    Aihe