Mites on, täytyykö nykyäänkin vielä lähettää työnantajalle CV:n lisäksi sellainen supervirallisen näköinen, A4-pituinen "Miksi minä?" -kirjoitelma epämääräistä liirumlaarumia, vai lukeeko työnantajat mieluummin pelkän CV:n?
Vai onko tässä eroja vastavalmistuneiden ja kokeneiden välillä, eli kun CV:ssä on kokemusta romaanin verran, niin ei tarvitse enää kirjoitella diipadaapa-loruja?
T: vastavalmistunut IT-inssi
Työhakemus
19
38105
Vastaukset
- loruja ja tarinoita
selviää vain mitä olet tehnyt ja opiskellut, mutta ei MILLAINEN ihminen olet. Diipadaapa-loruilulappu on sitä varten. Miten muuten erotut joukosta? Onhan muutkin kouluja käyneet ja töitä tehneet.
- ap.
Mutta eikö se selviäsi paremmin sitten haastattelussa? Kuka tahansahan voi kirjoittaa mitä tahansa itsestään siihen hakemukseen. Jos itse olisin työnantaja, kutsuisin CV:n perusteella varteenotettavimmat hakijat haastatteluun ja tekisin päätökseni. Livenä tapaaminen on havainnollisempaa kuin tuhat sanaa. Tosin jos olisin työnantaja, rekrytointimenetelmät olisivat muutenkin ihan erilaiset. Toisin sanoen, paikkaa ei saisi paras puhuja, vaan paras osaaja (tehtävästä riippuen). Tarinointi-osioon haluaisin täsmennettävän CV:n työkokemusta.
Ärsyttävää kirjoitella niitä "miksi juuri minä"-, "olen ahkera..."-, "...nopea oppimaan..."- jne jne tarinoita. Luulisi, että niitä on yhtä ärsyttävä lukea. Tuskin kukaan hakemuksessaan haluaa itseään haukkua, joten hakemusten lorina-osion perusteella kaikki ovat erinomaisia hakijoita, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. - ...
ap. kirjoitti:
Mutta eikö se selviäsi paremmin sitten haastattelussa? Kuka tahansahan voi kirjoittaa mitä tahansa itsestään siihen hakemukseen. Jos itse olisin työnantaja, kutsuisin CV:n perusteella varteenotettavimmat hakijat haastatteluun ja tekisin päätökseni. Livenä tapaaminen on havainnollisempaa kuin tuhat sanaa. Tosin jos olisin työnantaja, rekrytointimenetelmät olisivat muutenkin ihan erilaiset. Toisin sanoen, paikkaa ei saisi paras puhuja, vaan paras osaaja (tehtävästä riippuen). Tarinointi-osioon haluaisin täsmennettävän CV:n työkokemusta.
Ärsyttävää kirjoitella niitä "miksi juuri minä"-, "olen ahkera..."-, "...nopea oppimaan..."- jne jne tarinoita. Luulisi, että niitä on yhtä ärsyttävä lukea. Tuskin kukaan hakemuksessaan haluaa itseään haukkua, joten hakemusten lorina-osion perusteella kaikki ovat erinomaisia hakijoita, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.kehuvat itseään työpaikkailmoituksissa ja nettisivuilla aivan estoitta siten, että totuutta on mukana hieman siteeksi. Miksei sitten hatkijatkin? Täydellisiä ihmisiä haetaan ja täydelliset ihmiset hakevat töitä, joten kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.
- näin se vaan on
ap. kirjoitti:
Ärsyttävää kirjoitella niitä "miksi juuri minä"-, "olen ahkera..."-, "...nopea oppimaan..."- jne jne tarinoita. Luulisi, että niitä on yhtä ärsyttävä lukea. Tuskin kukaan hakemuksessaan haluaa itseään haukkua, joten hakemusten lorina-osion perusteella kaikki ovat erinomaisia hakijoita, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.Jotenkin niistä kymmenistä tai jopa sadoista varteenotettavista pitää vaan valita haastatteluun ne passeleimmat. CV ei kerro mitään ihmisestä itsestään, joten se ei ole riittävä peruste valkkaamiseen. Yritysten on pakko saada tällainen ns. esihaastattelu paperilla ennen haastateltavien valintaa. Millään yrityksellä ei ole resursseja haastatella kymmeniä ihmisiä yhtä paikkaa kohden. Tästä syystä on tärkeää, että luot itsestäsi hyvän kuvan vapaamuotoisessa hakemuksessa. Toki nämä esittämäsi väitteet yleensä tarkistetaan haastattelun yhteydessä tavalla tai toisella.
- MIR
ap. kirjoitti:
Ärsyttävää kirjoitella niitä "miksi juuri minä"-, "olen ahkera..."-, "...nopea oppimaan..."- jne jne tarinoita. Luulisi, että niitä on yhtä ärsyttävä lukea. Tuskin kukaan hakemuksessaan haluaa itseään haukkua, joten hakemusten lorina-osion perusteella kaikki ovat erinomaisia hakijoita, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.Enpä kutsuisi henkilöä pelkän pätevyyden perusteella edes haastatteluun! Kun hakijoita on 50 tai 200, joukosta löytyy aivan varmasti riittävä määrä päteviä, todennäköisesti ylitarjontaakin. Silloin karsinta käy henkilökohtaisuuksilla eli sillä, mitä hakija on kertonut *itsestään*.
Viimeksi kun hakemuksia lajittelin ja valitsin haastateltavat (250 hakijan joukosta neljä), mukaan pääsi henkilö, jolla oli paljon vähemmän koulutusta ja alan kokemusta kuin monella kymmenellä muulla hakijalla. Hänen hakemuksensa vapaamuotoisissa osissa itsestään kertomat asiat kiinnittivät huomiota ja haastattelu vahvisti mielikuvaa. Hyvä, nopeasti kehittyvä työntekijä hänestä tulikin, varsin onnistunut valinta.
Työyhteisöön ei pidä valita pätevintä, vaan sopivin! Vasta silloin ryhmädynamiikka saadaan toimimaan ja töistä tulee jotain. Ja pitää ajatella myös toisinpäin: ryhmän sopeutumista uuteen henkilöön - paikalle ei voi ottaa ketä tahansa. - lukea ..
MIR kirjoitti:
Enpä kutsuisi henkilöä pelkän pätevyyden perusteella edes haastatteluun! Kun hakijoita on 50 tai 200, joukosta löytyy aivan varmasti riittävä määrä päteviä, todennäköisesti ylitarjontaakin. Silloin karsinta käy henkilökohtaisuuksilla eli sillä, mitä hakija on kertonut *itsestään*.
Viimeksi kun hakemuksia lajittelin ja valitsin haastateltavat (250 hakijan joukosta neljä), mukaan pääsi henkilö, jolla oli paljon vähemmän koulutusta ja alan kokemusta kuin monella kymmenellä muulla hakijalla. Hänen hakemuksensa vapaamuotoisissa osissa itsestään kertomat asiat kiinnittivät huomiota ja haastattelu vahvisti mielikuvaa. Hyvä, nopeasti kehittyvä työntekijä hänestä tulikin, varsin onnistunut valinta.
Työyhteisöön ei pidä valita pätevintä, vaan sopivin! Vasta silloin ryhmädynamiikka saadaan toimimaan ja töistä tulee jotain. Ja pitää ajatella myös toisinpäin: ryhmän sopeutumista uuteen henkilöön - paikalle ei voi ottaa ketä tahansa.sen verran, etten usko sun juttuja :-) Sinä saat kyllä monen menemään halpaan, mutta minä olen liian tarkkanäköinen.
- kirjoitustaidosta
Jos hakija on sattumoisin kirjoittanut sen loruiluosan itse niin siitä käy ilmi kirjoitustaito.
Loruiluosan valheet eivät koskaan sisällä mitään hakijaa puoltavaa informaatiota, mutta 10%:lla se sisältää tietoa, jonka takia hakijaa ei kutsuta haastatteluun.
Pelkistettynä loruiluosassa pitää ainakin lukea:
>Kirjeen päiväys & aloitus
>
>"Pyydän kohteliaimmin että otatte hakemukseni >huomioon täyttäessänne xyz-tehtävää" tms.
>
>Allekirjoitus
Haastatteluun ei kannata kutsua niitä, jotka eivät osaa kirjoittaa, eikä toisaalta niitä, joilta omakehu ja muu paskanjauhanta sujuu ihan liian hyvin. Rautalankaa yksinkertaisimmille rekrytoijille: Molemmat ryhmät ovat 100% varmoja rahanreikiä yritykselle.
Tuossa alapuolella olikin hyvä esimerkki siitä, miten rahaa alkaa palamaan, kun paskanjauhaja vahingossa pääsee yrityksessä ihan rekrytointitehtäviin saakka. 30 vuoden kansainvälisellä kokemuksella yritysmaailmasta voin todeta, että tuollaisia virheitä tekeville yrityksille käy huonosti tuulisella IT-alalla.
Hakijasta syynätään, pystyykö se tekemään rahaa yritykselle käyttämättä rikollisia keinoja. Tämä on tämmöinen Jack Welch-läinen kiteytys. Muistakaa nyt kuitenkin, miksi Jack Welch sai itse potkut.
- Joopa joo
Opiskelijana tuli kirjoitettua diipa daapaa, kun todellista osaamista ei ollut. Tuli viljeltyä kaikkia mahdollsia lyhenteitä, yms. Ei tainnut kyllä juuri auttaa ;D
Myöhemmin, kun työkokemusta on ollut jo vuosia niin on voinut kirjoittaa suoraan mitä osaa. Diipa daapaa ei tarvitse kirjoittaa. Se riittää, kun papereista löyty oikeanlaista tyäkokemusta vuosia niin haastatteluihin pääsee lähes aina. - IT hemmo
siinä mainitaan, jos tarvitsee paskanjauhanta presentaatio antaa...
- it-konkari
Sanoisin kokemukseni perusteella, että Suomessa pelkkä CV riittää aivan hyvin paikan saamiseen, mikäli siinä on substanssia. Vastavalmistuneen ongelma on, ettei CV:en ole välttämättä kovin paljon laitettavaa. Itse en kirjoittele mitään luonnehdintoja luonteenpiirteistäni tai vapaa-ajastani. Haastattelussa kysyttäessä vastaan jotakin epämääräistä, mutta Suomessa myös haastatteluissa yleensä pitäydytään aika pitkälti työtehtäviin liittyvissä faktoissa. Mielestäni se on hyvä, sillä ei yksityiselämäni kuulu tulevalle esimiehelleni.
- ..............................
Samaa mieltä it-konkarin kanssa. Liirumlaarum minimiin, vain olennaiset asiat kannattaa kertoa. Järki käteen: millaista paikkaa olet hakemassa, millaisia ominaisuuksia siinä tarvitaan, ovatko ne kaikki jo cv:ssä. Sitten selitystä sen mukaan lisää.
- Konkarit
Niin Suomessa kuin ulkomailla, CV kertoo kaiken olennaisen.
- IT-päällikkö
Muutamia työhakemuksia tullut käsiteltyä.. Mikäli paikkaa ei hae verkkopalvelun kautta niin olettaisin että hakemuksen mukana tulee sekä työhakemus että CV. Työhakemukseen löytyy valmiita pohjia, joten ei kovin iso homma täyttää omat ja haettavan yrityksen tiedot sekä muutama lause miksi on hakemassa paikkaa. CV:stä löytyy sitten varsinaiset osaamiset. Kannaatta nähdä vaivaa hakemuksen 'layotiin' ja esim. katsoa miltä hakemus ja cv-näyttävät paperille tulostettuna.
- työnhakija
Kiitokset kaikille vastanneille! Tietysti muutkin saa vastata, jos on eriäviä mielipiteitä. Tähän mennessä mielipiteet jakautuu puolesta-vastaan -tyylisesti, niin kuin pitääkin ;)
Eli summa summarum: kannattaa vähän kokemusta omaavan kirjoittaa itsestään hiukan hakemukseen, sekä mahdollisesti täsmentää tärkeimpiä työtehtäviään. Ilmeisesti kuitenkin hyvä pitää suht lyhyenä ja ytimekkäänä.
Itseltä löytyy hakemuksenkirjoitustaitoa ja -kyllästymistä yli sadan hakemuksen verran ja siksi tässä kyselin vinkkejä. Josko olen tehnyt jotain väärin. Ilmeisesti en ole, mutta hieman täytyy lyhentää niitä löpinöitä, sekä lisätä joukkoon enemmän raudanlujia faktoja aikaisemmista töistä.
On muuten äärimmäisen vaikeaa suunnitella yleispätevää hakemusta, johon pelkät osoitteet, päivämäärät yms. tarvitsee vaihtaa. Haettavat työtehtävät ovat niin erilaisia ja painoarvo eri jutuilla. Täytyy varmaan vaan jaksaa hakea...- IT hemmo
varsinkin etelä Suomessa saattaa olla melkoinen määrä hakijoita yhtä paikkaa kohden...
On sen verran YT neuvoteltu tänä keväänä ja suhdanteet persiillään.
Mulla on yleispätevä CV jossa on kaikki mitä oon puuhannu...
Siitä sitten deletoin turhia rivejä ja lisään tarvittaessa tarinaa riippuen mitä työpaikkailmoituksessa kaivataan. - ATK-ammattilainen
IT hemmo kirjoitti:
varsinkin etelä Suomessa saattaa olla melkoinen määrä hakijoita yhtä paikkaa kohden...
On sen verran YT neuvoteltu tänä keväänä ja suhdanteet persiillään.
Mulla on yleispätevä CV jossa on kaikki mitä oon puuhannu...
Siitä sitten deletoin turhia rivejä ja lisään tarvittaessa tarinaa riippuen mitä työpaikkailmoituksessa kaivataan.Ainakin itselläni on hieman erilainen käsitys nykypäivän IT-alan suhdanteista ja työllisyysnäkymistä.
Nämä YT-neuvotteluthan ovat pääosin kohdistuneet elektroniikka-alalle tänä keväänä, ei niinkään ohjelmistoalalle.
Etenkin Etelä-Suomessa vaikuttaa olevan pula osaavista ohjelmistoalan ammattilaisista. Konsultointifirmat joutuvat kieltäytymään hankkeista osaajapulan takia. Siinä tapauksessa jos työkokemusta (ja koulutusta) ei ole, niin työpaikan saaminen voi olla vaikeampaa, mutta kuitenkin helpompaa kuin vuosikausiin. - IT hemmo
ATK-ammattilainen kirjoitti:
Ainakin itselläni on hieman erilainen käsitys nykypäivän IT-alan suhdanteista ja työllisyysnäkymistä.
Nämä YT-neuvotteluthan ovat pääosin kohdistuneet elektroniikka-alalle tänä keväänä, ei niinkään ohjelmistoalalle.
Etenkin Etelä-Suomessa vaikuttaa olevan pula osaavista ohjelmistoalan ammattilaisista. Konsultointifirmat joutuvat kieltäytymään hankkeista osaajapulan takia. Siinä tapauksessa jos työkokemusta (ja koulutusta) ei ole, niin työpaikan saaminen voi olla vaikeampaa, mutta kuitenkin helpompaa kuin vuosikausiin.itsellä tietoa lähinnä elektroniikkapuolen tilanteesta.
Softatyyppejä etsitään melko reippaasti tällä hetkellä.
- Työhönottaja
Henkilökohtaisesti en ole hirveän kiinnostunut teksteistä jotka on copy/peistattu jostain pohjasta. Nämä miksi minä -tekstit ovat kuin työtodistuksia joissa ei koskaan ole mitään negatiivista. Jos kaikki hakijat olisivat niin ryhmätyökykyisiä ja oma-aloitteisia kuin hakemuksessa kertovat ei töissä olisi mitään ongelmia.
Sen sijaan kehoittaisin kiinnittämään huomiota CV:hen. Yhä edelleen monelle CV on paperi johon listataan työpaikat ja vuodet. Minua puolestaan ei hirveästi kiinnosta onko joku ollut brändifirmassa töissä jos hakemuksesta ei selviä, onko työhistoriassa vastaavia projekteja joita jatkossa on tulossa eteen. Koko CV:n tarkoitus on kertoa mitä on se osaaminen jonka katsoo olevan eduksi uudessa työpaikassa, ja kun puhutaan kokemuksesta eikä koulussa opitusta, mistä tuo kokemus on tullut.
Yhtenä esimerkkinä voisi sanoa, että yksi hakija saattaa listata CVssä osaamisalueeksi 'Rational RUP', joku toinen taas saattaa kertoa parilla rivillä olleensa ajamassa firmassa X kyseistä prosessia sisään tietokantasuunnittelun osalta. Jälkimmäinen kuulostaa aika paljon paremmalta.- ....
työhönottajat on tyhmempiä kuin työnhakijat - tarpeet ja tyydytys eivät koskaan kohtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865