paras kasvattaja suomessa,missä

terhi

hei vaan kaikki!
Mietin ottaa bernhardilaisen pennun.koira olisi ensimmäinen minulla.onko luonne tärkeämpi kuin lonkat?vai lonkat tärkeämpi kuin hyvä luonne?

22

5008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnitonni

      Itse ajattelin ostaa hyväluonteisista tervelonkkaisista vanhemmista.
      Ennemmin kiinnittäisin huomiota suvun pitkäikäisyyteen ja perusterveyteen.

    • ehdottomasti

      Luonne !!! Jos luonteessa häikkää, ei koirasta todellakaan tule pitkäikäinen :(
      Meillä kävi hyvä tuuri, lonkat terveet, luonne 110% kunnossa ja kasvattaja ... Hänestä tuli YSTÄVÄ :) !

      • MMS

        OTTAS HYVÄLTÄ KASVATTAJALTA JA SITTEN MÄ HAKISIN
        2 KOIRAA ULKOMAILTAKIN < RUOTSISTA JA VENÄJÄLTÄ KASVATTAJA JA 1 VIROSTA


    • zaicka

      Kun ostat elollisen otuksen pelaat arpapeliä :)
      Jos jalostus olisi ennalta arvattavaa ei meillä olisi kuin tervelonkaisia, jalostuskoiria kansaivälisiävalioita ja vielä hyvä luonteisia mutta niinkuin ymmärät asia ei mene näin ei semene ihmisissäkään Hitleri yritti tosin kehittää Arjalaisen rodun mutta metsään meni ja niin taisi yhdistyksenkin rojekti mennä jalostamalla pelkkiä lonkkia kaiken muun unohtaen :) mutta tämä on vain minun mielipiteeni:)
      Mikalla on hyviä koiria (Pallari)toki muitakin löytyy:)
      Tärkeintä on ettet usko kaikkea mitä puhutaan:)
      Katso vanhemmat mene tarhaan ja väännä ne solmuun jos murisevat tai pelkäävät..pakene paikalta:)

      Timo

    • kokemusta on

      Kyllä se luonne on tärkeämpi, kiinnitä siihen erityistä huomiota, äläkä osta heti rajan takaa tuotuja, jos et todella halua riskeerata.

      • Koiranetti

        Katsoppa tuolta KoiraNetistä tilastoja. Pentutehtailijoilta ei kannata ostaa. Kiinnitä myös huomiota lonkkakuvaus prosenttiin, mitä vähemmän kuvattuja koiria, sen sairaammat koirat. Vaadi ehdottomasti nähdä kennelin muut koirat. Katso jalat ja silmät, korvat ym. Luonnetta tarkkaile myös.


      • zaicka
        Koiranetti kirjoitti:

        Katsoppa tuolta KoiraNetistä tilastoja. Pentutehtailijoilta ei kannata ostaa. Kiinnitä myös huomiota lonkkakuvaus prosenttiin, mitä vähemmän kuvattuja koiria, sen sairaammat koirat. Vaadi ehdottomasti nähdä kennelin muut koirat. Katso jalat ja silmät, korvat ym. Luonnetta tarkkaile myös.

        Noista lonkista sen verran että olen kasvattanut koiria 60 luvun lopulta (karhukoiria) ja sitten muutamia vuosia taukoa sen jälkeen Bernhardilaisia sakemanneja perhosia jne muutamia pentueita:)
        Bernhardilaiset sopivat mulle suurin osa yhtä laiskoja kuin itsekkin:)
        Lonkkien takia en ole joutunut kuin kerran lopettamaan koiran 13 vanhana..tosin sillä oli A lonkat:(
        Enemmän kuin lonkkia kannataisi katsoa sitä etupäätä missä se painokin on irtopalat nivelissä on ikäviä tosin yleensä paranevat:)
        Noila lonkkakuvilla voidaan katsoa lonkkamaljan syvyyttä ja lonkkanastankulmaa ja lonkkien löysyyttä ym mutta aika vähän se kertoo siitä onko
        niistä koiralle oikeasti haittaa:)
        Kyllä kokonaisuutta on ensiksi katsottava!
        Ja toi luonne on kyllä sellainen että jos et pääse vanhempien kanssa samaan tarhaan ..älä ota!

        Timo


    • tahvox

      Luonteeseen kiinnitä huomio, se jos isolla koiralla on pielessä niin kauhea juttu.

    • terhi

      mitä kannattaa ottaa huomioon,kun pentua menee katsomaan?millaista ei pidä ottaa,jos hyvän koiran haluaa.(luonne)

      • ohjeet

        Jos sulla on mahdollisuus lukea Tuire Kaimion Pennun kasvatus, pennusta kunnon koiraksi -kirjaa niin siellä on perusteelliset ohjeet kuinka pentujen luonteen arviointi tapahtuu ja mitä pitää ottaa huomioon...


      • TyyneLyytinen
        ohjeet kirjoitti:

        Jos sulla on mahdollisuus lukea Tuire Kaimion Pennun kasvatus, pennusta kunnon koiraksi -kirjaa niin siellä on perusteelliset ohjeet kuinka pentujen luonteen arviointi tapahtuu ja mitä pitää ottaa huomioon...

        Hienoa että panostat pennun valintaan etkä ota suinpäin. Bernhardinkoirayhdistys sivuilla on kasvattajia ja tietoa pennuista. Ne kennelit jotka ei yhdistykseen kuulu, älä ota niistä. Jotain häikkää niissä. Onnea! :)


      • TyyneLyytinen2
        TyyneLyytinen kirjoitti:

        Hienoa että panostat pennun valintaan etkä ota suinpäin. Bernhardinkoirayhdistys sivuilla on kasvattajia ja tietoa pennuista. Ne kennelit jotka ei yhdistykseen kuulu, älä ota niistä. Jotain häikkää niissä. Onnea! :)

        Eli täältä voit katsella kasvattajia ym:
        http://www.nic.fi/~bernhard/


      • tyynelyytinen3
        ohjeet kirjoitti:

        Jos sulla on mahdollisuus lukea Tuire Kaimion Pennun kasvatus, pennusta kunnon koiraksi -kirjaa niin siellä on perusteelliset ohjeet kuinka pentujen luonteen arviointi tapahtuu ja mitä pitää ottaa huomioon...

        Kannattaa todella tutustua kasvattajiin,kuka on ystävä kuka ei,ja kellä on muutakin kuin hienoa paperitietoutta


    • Hymiönaamaainasulla

      Älä takerru pikku kohtiin koira on koira eikä esine :D

    • meitsi vaan

      miten paras? toiselle paras ei välttämättä ole sinulle paras

      • kerran pettynyt

        kannatta todellakin perehtyä rotuun että kasvattajiin kokonaisvaltaisesti. itse olin hankkimassa leota mutta haaveeksi jäi. soitin, kävin lapsien kanssa katsomassa ja varaamassa pennun, maksoin varausmaksun. seurasin pennun kasvua ja kehitystä. pian koitti hetket jolloin olisin hakenut pennun kotiin, sain kasvattajalta myöhään illalla tylyn tekstiviestin että ei luovuta pentua minulle. kasvattaja vetosi aluksi lapsiini ja "perhetilanteeseen" sekä kuinka paljon iso koira vaatii koulutusta ja aikaa. myöhemmin hän vetosi pennun luonteeseen (vilkas ja kovapäinen). itku ja pettymys oli suuri, erityisesti lapsilla. kaikki tarvikkeet ja lelut siirsin kaappiin ja mietin uskallanko enää aloittaa uuden pennun etsintää. jälkeen päin huomasinkin että varaamani pentu oli luovutettu toiseen perheeseen jossa oli myös lapsia. (kasvattaja oli nuori ja pentue ensimmäinen)
        on totta että koira vaatii koulutusta ja aikaa jotta vältytään ikäviltä seurauksilta. itselläni on monen vuoden kokemus kaiken kokoisista koirista sekä aikaa, tietämystä ja rakkautta.
        joten ehdottoman huolellinen tulee olla koiran hankinnassa ja huomioida koira kokonaisuutena.


      • Olen nähnyt....
        kerran pettynyt kirjoitti:

        kannatta todellakin perehtyä rotuun että kasvattajiin kokonaisvaltaisesti. itse olin hankkimassa leota mutta haaveeksi jäi. soitin, kävin lapsien kanssa katsomassa ja varaamassa pennun, maksoin varausmaksun. seurasin pennun kasvua ja kehitystä. pian koitti hetket jolloin olisin hakenut pennun kotiin, sain kasvattajalta myöhään illalla tylyn tekstiviestin että ei luovuta pentua minulle. kasvattaja vetosi aluksi lapsiini ja "perhetilanteeseen" sekä kuinka paljon iso koira vaatii koulutusta ja aikaa. myöhemmin hän vetosi pennun luonteeseen (vilkas ja kovapäinen). itku ja pettymys oli suuri, erityisesti lapsilla. kaikki tarvikkeet ja lelut siirsin kaappiin ja mietin uskallanko enää aloittaa uuden pennun etsintää. jälkeen päin huomasinkin että varaamani pentu oli luovutettu toiseen perheeseen jossa oli myös lapsia. (kasvattaja oli nuori ja pentue ensimmäinen)
        on totta että koira vaatii koulutusta ja aikaa jotta vältytään ikäviltä seurauksilta. itselläni on monen vuoden kokemus kaiken kokoisista koirista sekä aikaa, tietämystä ja rakkautta.
        joten ehdottoman huolellinen tulee olla koiran hankinnassa ja huomioida koira kokonaisuutena.

        Uskomatonta väittää että pitkäikäisten koirien kasvattajat parhaita, huhuh... Voin kertoa että nämä "pitkäikäiset" koirat makaavat viimeiset vuotensa sairaana kopin perukoilla eikä niitä lopeteta vaikka armollisinta olisi. Niitä pidetään elossa juurikin siksi että saadaan tilastot näyttämään hyviltä ja todistettua että meillä ne koirat elää vanhoiksi! Järkyttävää touhua.... :(


      • #####
        Olen nähnyt.... kirjoitti:

        Uskomatonta väittää että pitkäikäisten koirien kasvattajat parhaita, huhuh... Voin kertoa että nämä "pitkäikäiset" koirat makaavat viimeiset vuotensa sairaana kopin perukoilla eikä niitä lopeteta vaikka armollisinta olisi. Niitä pidetään elossa juurikin siksi että saadaan tilastot näyttämään hyviltä ja todistettua että meillä ne koirat elää vanhoiksi! Järkyttävää touhua.... :(

        http://www.barry-wusb.ch/Fran/Structure/Standard/standardjuges.pdf

        Tuolla sivulla voi perehtyä bernhardinkoiriin, millaisia niiden tulee olla ja sen jälkeen etsiä kasvattajia.


      • +
        Olen nähnyt.... kirjoitti:

        Uskomatonta väittää että pitkäikäisten koirien kasvattajat parhaita, huhuh... Voin kertoa että nämä "pitkäikäiset" koirat makaavat viimeiset vuotensa sairaana kopin perukoilla eikä niitä lopeteta vaikka armollisinta olisi. Niitä pidetään elossa juurikin siksi että saadaan tilastot näyttämään hyviltä ja todistettua että meillä ne koirat elää vanhoiksi! Järkyttävää touhua.... :(

        No johan on väittämä, hyi! Mitkä tilastot? Missä niitä on tai mistä niitä näkee? Ei ole osunut silmään.


      • huh-huh-huh...
        + kirjoitti:

        No johan on väittämä, hyi! Mitkä tilastot? Missä niitä on tai mistä niitä näkee? Ei ole osunut silmään.

        Omaani kun otin, oli paikalla vanhin koirista, olikohan silloin lähes 13 vuotta. Vanhus, mutta iloinen ja pirteä ja hyväkuntoinen. Tuli ensimmäisenä tervehtimään. Aika paksu väittämä! Toki, kai tällaisatkin voisi tapahtua.... Itse en vaan sellaisesta paikasta ottaisi. Kyllähän kunnon kasvattaja esittelee muutkin talon koirat. Koska on ylpeä lemmikeistään.


    • irtokarva

      minusta luonne on se kaikkein tärkein ja perästä tulee muut terveys, väritys, hännän kiinnitys ,
      kulmaukset ylipäätään näyttelykelpoisuus.

      • Harrastusparrastus

        Mutta tuo terveys on aika monesti juurikin kytköksissä luonteeseen; Kipeä koira on usein vihanen ja arvaamaton. Kuinka moni ihminenkään jaksaa olla mukava jos lonkat tai kyynärpäät on koko ajan kipeät? Ulkonäkö on yksi asia, mikä tekee bernhardinkoirasta bernhardinkoiran, mutta kyllä tuolla näkee ihan liian massiivisia lötköjä ja ylinahkaisiksi jalostettuja koiria mitkä hädin tuskin näkee mitään roikkuvien silmien takaa. Terveys ennen ulkonäköä jokatapauksessa.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe