Hei!
Olen suomalainen opiskelija ja opiskelen nyt Saksassa. Teen tutkimusta saamelaisten nuorisokulttuurista, apu on tarpeen! Tarvitsisin tietoa, mielipiteitä yms. nuorilta saamelaisilta! "Haastattelu" tätä kautta, kiinnostaako?
Tutkimus Saamelaisuudesta
12
1282
Vastaukset
- koitappa
kysellä.
- thequeenbee
Heip!
Kiva, jos saan vastauksia..
Ihan ensin pyydän kuvailemaan ihan omin sanoin mitä saamelaisuus sulle merkitsee ja miten se näkyy? Käyttäytyminen, asenteet, vaatetus, ruokailutottumukset, musiikkimaku yms.
Vaikeaa kysyä kysymyksiä, kun en itse tunne kulttuuria, kaikki tieto on tervetullutta! - ei enää niin nuori
thequeenbee kirjoitti:
Heip!
Kiva, jos saan vastauksia..
Ihan ensin pyydän kuvailemaan ihan omin sanoin mitä saamelaisuus sulle merkitsee ja miten se näkyy? Käyttäytyminen, asenteet, vaatetus, ruokailutottumukset, musiikkimaku yms.
Vaikeaa kysyä kysymyksiä, kun en itse tunne kulttuuria, kaikki tieto on tervetullutta!Otapa yhteyttä vaikka Suomen saamelaisnuorten yhdistyksen hallituslaisiin, jos he voisivat välittää pyyntösi yhdistyksen jäsenille. Yhteystiedot löytynevät yhdistyksen kotisivuilta http://www.same.net/~ssn/
- thequeenbee
ei enää niin nuori kirjoitti:
Otapa yhteyttä vaikka Suomen saamelaisnuorten yhdistyksen hallituslaisiin, jos he voisivat välittää pyyntösi yhdistyksen jäsenille. Yhteystiedot löytynevät yhdistyksen kotisivuilta http://www.same.net/~ssn/
Kiitos vinkistä, olen mailaillut jo yhden heistä kanssa, kovin kiirettä pitää siellä päässä, joten ajattelin käyttää muita keinojakin hyväkseni =)
- näiden kans
thequeenbee kirjoitti:
Kiitos vinkistä, olen mailaillut jo yhden heistä kanssa, kovin kiirettä pitää siellä päässä, joten ajattelin käyttää muita keinojakin hyväkseni =)
saa olla pitkäpinnainen. Hyvä ettet saanut vielä vastaukseksi vaikka että:
"Kysymyksesi koskien saamelaisten symbolien käyttöä on laaja ja kannustaisin välttämään saamelaissymbolien käyttöä, koska niitä koskeva asiankäsittely saamelaisyhteiskunnassa on kesken. Syynä on se, että asia koskee koko saamelaisaluetta (joka levittäytyy halki Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän pohjoisosien) ja näin koskee neljää eri maata. (Kartta esim Suomenpuolen saamelaiskäräjien sivulla:
http://www.samediggi.fi/vanha/oktavuohta/kaindex4.htm).
Seuraava saamelaisten 19. konferenssi käsittelee 2008 laajemmalti saamelaisten kulttuuriperintöasioita, joihin liittyvät myös saamelaisten symbolit ja niiden käyttö. Muistutan, että maailmanlaajuisesti alkuperäiskansat taistelevat oikeuksistaan ja kulttuuriperinnöstään, ja ovat haastaneet oikeuteen mm. lääkefirmoja ja muovipussitehtaita luvattomasta kulttuuriperinnön käytöstä.
Pohjoismainen saamelaissopimusluonnoksessa on otettu huomioon myös kulttuuriset asiat. Siinä mainitaan mm. "Unesco-convention for safeguarding of the intangible cultural heritage määrittelee 2 artiklassaan käsitteen Intangible cultural heritage. [..] Toisen kappaleen toisessa lauseessa määrätään, että saamelaiskulttuuria tulee suojella sellaisten kulttuuristen ilmaisujen käytöltä, jotka harhaanjohtavalla tavalla näyttävät olevan
saamelaista alkuperää. Tässä ei ole kysymys sananvapauden rajoittamisesta vaan siitä, että
sekä markkinaoikeudellisessa että aineettomaan oikeuteen liittyvässä lainsäädännössä on säännöksiä, jotka kieltävät sellaisen markkinoinnin ja vastaavan, joka antaa totuudenvastaisen kuvan jonkin tuotteen alkuperästä."
Saamelaisten 18. konferenssi vuonna 2004 päätti perustaa Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän saamelaisten yhteisen elimen hallinnoimaan saamelaisia symboleja kansainvälisten periaatteiden mukaisesti." - ja hutkia
thequeenbee kirjoitti:
Heip!
Kiva, jos saan vastauksia..
Ihan ensin pyydän kuvailemaan ihan omin sanoin mitä saamelaisuus sulle merkitsee ja miten se näkyy? Käyttäytyminen, asenteet, vaatetus, ruokailutottumukset, musiikkimaku yms.
Vaikeaa kysyä kysymyksiä, kun en itse tunne kulttuuria, kaikki tieto on tervetullutta!Hienoa että saamelaiskulttuuri kiinnostaa.
Voisit varmaan pohtia hieman enemmän, että kenelle tutkimus on suunnattu? Kenen lähtökohdista kysymykset on laadittu? Kenen tiedontarpeita tutkimus tyydyttää? Saamelaisille nämä kysymykset ovat ehkä tässä muodossa liian itsestäänselvyyksiä. Identiteettiin liittyviä asioita täytyy ensin jäljittää ja sitten pohtia, mikä on kysymisen arvoista. Mikä siellä olisi ongelmallista? Tällainen ns. antropologinen lähestyminen asioihin on myös ongelmallista. Monesti lappologinen tutkimus koetaan edelleen ongelmana saamelaisten parissa, joten saamelaiset ovat monesti kyllästyneet toimimaan tutkimusobjekteina. Se ei tietenkään koske kaikkia, mutta tämä on sellainen yleinen olettamus asiasta. Tietenkin tarvitaan edelleen monenelaista peilausta kulttuuriin , eikä etic mielessä ja lähtökohdista tehty tutkimus ole väärin, jos siinä huomioidaan monia seikkoja, ja se tehdään kulttuuria kunnioittain ja eettisistä lähtökohdista ym.
Lukemiseksi Linda Tuhiwai Smith ja Emic ja etic keskustelu. Onnea haastattelulle. - ihan rauhassa
näiden kans kirjoitti:
saa olla pitkäpinnainen. Hyvä ettet saanut vielä vastaukseksi vaikka että:
"Kysymyksesi koskien saamelaisten symbolien käyttöä on laaja ja kannustaisin välttämään saamelaissymbolien käyttöä, koska niitä koskeva asiankäsittely saamelaisyhteiskunnassa on kesken. Syynä on se, että asia koskee koko saamelaisaluetta (joka levittäytyy halki Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän pohjoisosien) ja näin koskee neljää eri maata. (Kartta esim Suomenpuolen saamelaiskäräjien sivulla:
http://www.samediggi.fi/vanha/oktavuohta/kaindex4.htm).
Seuraava saamelaisten 19. konferenssi käsittelee 2008 laajemmalti saamelaisten kulttuuriperintöasioita, joihin liittyvät myös saamelaisten symbolit ja niiden käyttö. Muistutan, että maailmanlaajuisesti alkuperäiskansat taistelevat oikeuksistaan ja kulttuuriperinnöstään, ja ovat haastaneet oikeuteen mm. lääkefirmoja ja muovipussitehtaita luvattomasta kulttuuriperinnön käytöstä.
Pohjoismainen saamelaissopimusluonnoksessa on otettu huomioon myös kulttuuriset asiat. Siinä mainitaan mm. "Unesco-convention for safeguarding of the intangible cultural heritage määrittelee 2 artiklassaan käsitteen Intangible cultural heritage. [..] Toisen kappaleen toisessa lauseessa määrätään, että saamelaiskulttuuria tulee suojella sellaisten kulttuuristen ilmaisujen käytöltä, jotka harhaanjohtavalla tavalla näyttävät olevan
saamelaista alkuperää. Tässä ei ole kysymys sananvapauden rajoittamisesta vaan siitä, että
sekä markkinaoikeudellisessa että aineettomaan oikeuteen liittyvässä lainsäädännössä on säännöksiä, jotka kieltävät sellaisen markkinoinnin ja vastaavan, joka antaa totuudenvastaisen kuvan jonkin tuotteen alkuperästä."
Saamelaisten 18. konferenssi vuonna 2004 päätti perustaa Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän saamelaisten yhteisen elimen hallinnoimaan saamelaisia symboleja kansainvälisten periaatteiden mukaisesti."näitä pilkunviilaajia löytyy varmasti joka paikasta. On meitä ihan "tavallisia" ihmisiä täälläkin...
- thequeenbee
ihan rauhassa kirjoitti:
näitä pilkunviilaajia löytyy varmasti joka paikasta. On meitä ihan "tavallisia" ihmisiä täälläkin...
Heip!
Niin eli odottelisin mahdollisten kiinnostuneiden mielipiteitä, apu olisi ihan oikeasti todella tarpeen! Toistan pyyntöni:
Ihan ensin pyydän kuvailemaan ihan omin sanoin mitä saamelaisuus sulle merkitsee ja miten se näkyy? Käyttäytyminen, asenteet, vaatetus, ruokailutottumukset, musiikkimaku yms.
Vaikeaa kysyä kysymyksiä, kun en itse tunne kulttuuria, kaikki tieto on tervetullutta!
Haluan antaa mahdollisimman oikean kuvan aiheesta, mutta tarvitsen siihen apuanne! Kiitos! - on käyttäydytty?
thequeenbee kirjoitti:
Heip!
Niin eli odottelisin mahdollisten kiinnostuneiden mielipiteitä, apu olisi ihan oikeasti todella tarpeen! Toistan pyyntöni:
Ihan ensin pyydän kuvailemaan ihan omin sanoin mitä saamelaisuus sulle merkitsee ja miten se näkyy? Käyttäytyminen, asenteet, vaatetus, ruokailutottumukset, musiikkimaku yms.
Vaikeaa kysyä kysymyksiä, kun en itse tunne kulttuuria, kaikki tieto on tervetullutta!
Haluan antaa mahdollisimman oikean kuvan aiheesta, mutta tarvitsen siihen apuanne! Kiitos!Käyttäytyminen, asenteet, vaatetus, ruokailutottumukset, musiikkimaku yms?
-----------
Siis olipas nämä nyt kysymyksiä. Mitenkäs noihin nyt voi sitten alkaa etsimään vastauksia...
Käyttäydyn suurinpiirtein siten kun mitä olen oppinut ja hyväksi havainnut matkan varrella. Välillä meno on jännittävämpää ja välillä rauhallisempaa. En tahallani loukkaa muita enkä halua pahoittaa kenenkään toisen mieltä. Eli luullakseni käyttäydyn suurinpiirtein siten kuin miten minua kohtaankin on käyttäydytty. Ihan hyvin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan! Tarpeen tullen kyllä räjähdän, muttei minun ole tarvinut tähän mennessä oikein tosissaan suuttua kuin ehkä noin 3 kertaa. En minä silti mitenkään kovin rauhalliseksi itseäni kuvailisi. Aika vilkas olen.
Asenteet ovatkin sitten jo tosi laaja juttu. Yhteys luontoon on minulle elintärkeää. Vietän paljon aikaa ihan kuljeksimalla metsällä ja kalassa. Minulle ympäröivä luonto on elävä ja sen eläimet ystäviä. Tulen kaupungissa sairaaksi. Mieluummin asuisin ypöyksin keskellä erämaata kuin muuttaisin kaupunkiin.
Vaatteet on lapsesta asti olleet päällä tarpeen mukaan. Kesällä vähemmän ja talvella enemmän. Normaali vaatteet minulla on, vaan kyllä niissäkin on näkyvissä (aika monissakin itse asiassa) perinteisiä aiheita jne. On kivaa kun ympärillä on värejä. Niin luonnossa kuin joskus vaatteissakin. Juhlana pukeudun sitten perinteisemmin.
Silloin syödään kun on nälkä ja silloin nukutaan kun nukuttaa. Syön lähes kaikkea mitä kaupasta löytyy ja sen päälle paljon kalaa, riistaa, marjoja, ym. luonnonkivaa. Mitä milloinkin.
Parasta musiikkia minun korvilleni on linnunlaulu, ketun vinkaukset, oravien sätkätykset ja hauen pieraisut aamuhämärissä. Kuten tietysti myös kaikki muutkin luonnonäänet. En voi sietää kovaäänistä "musiikkia" se rikkoo minun ja kuukkelin korvat. - thequeenbee
on käyttäydytty? kirjoitti:
Käyttäytyminen, asenteet, vaatetus, ruokailutottumukset, musiikkimaku yms?
-----------
Siis olipas nämä nyt kysymyksiä. Mitenkäs noihin nyt voi sitten alkaa etsimään vastauksia...
Käyttäydyn suurinpiirtein siten kun mitä olen oppinut ja hyväksi havainnut matkan varrella. Välillä meno on jännittävämpää ja välillä rauhallisempaa. En tahallani loukkaa muita enkä halua pahoittaa kenenkään toisen mieltä. Eli luullakseni käyttäydyn suurinpiirtein siten kuin miten minua kohtaankin on käyttäydytty. Ihan hyvin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan! Tarpeen tullen kyllä räjähdän, muttei minun ole tarvinut tähän mennessä oikein tosissaan suuttua kuin ehkä noin 3 kertaa. En minä silti mitenkään kovin rauhalliseksi itseäni kuvailisi. Aika vilkas olen.
Asenteet ovatkin sitten jo tosi laaja juttu. Yhteys luontoon on minulle elintärkeää. Vietän paljon aikaa ihan kuljeksimalla metsällä ja kalassa. Minulle ympäröivä luonto on elävä ja sen eläimet ystäviä. Tulen kaupungissa sairaaksi. Mieluummin asuisin ypöyksin keskellä erämaata kuin muuttaisin kaupunkiin.
Vaatteet on lapsesta asti olleet päällä tarpeen mukaan. Kesällä vähemmän ja talvella enemmän. Normaali vaatteet minulla on, vaan kyllä niissäkin on näkyvissä (aika monissakin itse asiassa) perinteisiä aiheita jne. On kivaa kun ympärillä on värejä. Niin luonnossa kuin joskus vaatteissakin. Juhlana pukeudun sitten perinteisemmin.
Silloin syödään kun on nälkä ja silloin nukutaan kun nukuttaa. Syön lähes kaikkea mitä kaupasta löytyy ja sen päälle paljon kalaa, riistaa, marjoja, ym. luonnonkivaa. Mitä milloinkin.
Parasta musiikkia minun korvilleni on linnunlaulu, ketun vinkaukset, oravien sätkätykset ja hauen pieraisut aamuhämärissä. Kuten tietysti myös kaikki muutkin luonnonäänet. En voi sietää kovaäänistä "musiikkia" se rikkoo minun ja kuukkelin korvat.Kiitos sinulle, lisää juuri tälläistä tietoa tarvitaan vielä!
- ies min diedan
ja hutkia kirjoitti:
Hienoa että saamelaiskulttuuri kiinnostaa.
Voisit varmaan pohtia hieman enemmän, että kenelle tutkimus on suunnattu? Kenen lähtökohdista kysymykset on laadittu? Kenen tiedontarpeita tutkimus tyydyttää? Saamelaisille nämä kysymykset ovat ehkä tässä muodossa liian itsestäänselvyyksiä. Identiteettiin liittyviä asioita täytyy ensin jäljittää ja sitten pohtia, mikä on kysymisen arvoista. Mikä siellä olisi ongelmallista? Tällainen ns. antropologinen lähestyminen asioihin on myös ongelmallista. Monesti lappologinen tutkimus koetaan edelleen ongelmana saamelaisten parissa, joten saamelaiset ovat monesti kyllästyneet toimimaan tutkimusobjekteina. Se ei tietenkään koske kaikkia, mutta tämä on sellainen yleinen olettamus asiasta. Tietenkin tarvitaan edelleen monenelaista peilausta kulttuuriin , eikä etic mielessä ja lähtökohdista tehty tutkimus ole väärin, jos siinä huomioidaan monia seikkoja, ja se tehdään kulttuuria kunnioittain ja eettisistä lähtökohdista ym.
Lukemiseksi Linda Tuhiwai Smith ja Emic ja etic keskustelu. Onnea haastattelulle.oikeastaan päädyit tutkimaan saamelaisnuoria jos et oikeastaan saamelaikulttuurista tiedä paljon mitään?mihin pystyt heijastamaan tutkimuksesi tulokset ja vastaukset ja tulkitsemaan niitä?
Ymmärrän hyvin että vastaukset viipyvät, sillä itse en ainakaan jaksaisi vastata kaikenmaailman samofiilien ja tutkijoiden kyselyihin. Tulee olo että itse olisi jokin friikkiolento, kolmisilmänen ihminen, jota kaikki ihmettelee&tutkii, koska se on niin erikoinen.
Mutta onnea kuitenkin ja hyvää kesän jatkoa! - on tällainen
ies min diedan kirjoitti:
oikeastaan päädyit tutkimaan saamelaisnuoria jos et oikeastaan saamelaikulttuurista tiedä paljon mitään?mihin pystyt heijastamaan tutkimuksesi tulokset ja vastaukset ja tulkitsemaan niitä?
Ymmärrän hyvin että vastaukset viipyvät, sillä itse en ainakaan jaksaisi vastata kaikenmaailman samofiilien ja tutkijoiden kyselyihin. Tulee olo että itse olisi jokin friikkiolento, kolmisilmänen ihminen, jota kaikki ihmettelee&tutkii, koska se on niin erikoinen.
Mutta onnea kuitenkin ja hyvää kesän jatkoa!lappologinen lähestymistapa, että pitää tutkia, kun itseä kiinnostaa. Ns. eksotistinen tapa hankkia tietoa omista lähtökohdista. Uudenaikaista matkustamista onkia tietoa nyt täältä netistä. Että mitä ne eksoottiset saamelaiset oikein ajattelee asioista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082