Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kokin paska palkka

ei hääviä

kokeilla aivan paskat palkat siihen nähden mitä ne joutuu painamaan hommia!

19

6360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokki

      joo, ensin koulutat itses vuosia kokiksi ja sitt saat tehdä kaiken paskahomman ravintolassa; plokata, tiskata, siivota ja tietenkin juosta tuli perseessä kun joku keksii jotain mikä ei kuuluis sun toimenkuvaan ollenkaan! tarjoilijat viilaa kynsiä ja sä käristyt hengiltä köksässä, tippejä ei näy ja palkka on ala-arvoinen työn määrään nähden. en suosittele. paitsi jos susta tulee joku onneton ´julkkiskokki´, jolla ei oo kosketusta enää duuniin, ja latelet typeryyksiä TV:ssä.

      • Kokki

        Kokkina, päivätyö viikonloput vapaat ja palkka pikkasen rapiat 2600€/kk. työaika 7.30-15.00
        Tähän päätyy kun on tarpeeks kauan hyvä ja siihen ei tarvii edes ruskeaa kieltä, vaan ammattitaitoa!!!!
        Niin ja ne bonukset eli kaikki kissanristiäiset joissa saa ilmaista juomaa ja ruokaa!!!!


      • reippaasti
        Kokki kirjoitti:

        Kokkina, päivätyö viikonloput vapaat ja palkka pikkasen rapiat 2600€/kk. työaika 7.30-15.00
        Tähän päätyy kun on tarpeeks kauan hyvä ja siihen ei tarvii edes ruskeaa kieltä, vaan ammattitaitoa!!!!
        Niin ja ne bonukset eli kaikki kissanristiäiset joissa saa ilmaista juomaa ja ruokaa!!!!

        Onneksi olkoon! Taidat olla joku sukula,vahtera,tai muu soppamies!

        Minäkin olin 20-vuotta ravintola-alalla, mutta tarjoilijana!
        Tienasin niin helvetin hyvin, että nyt 40-v, olen eläkkeellä. Meillä on Mersu 500S, kämppä Eirassa (vaatimattomat 120 neliöö), kaksi lasta.
        Miehenkään ei tarvinnut käydä lainkaan töissä, kun elätin koko perheen tuloillani!

        Hoh-hoijaa!
        Taidan lähdeä Kämppiin juomaan ystävättäreni kanssa parit Remy Martinin LOUIS XIII-konjakit...
        Jatkoja kokille, yli 20v...


      • kitkerä
        reippaasti kirjoitti:

        Onneksi olkoon! Taidat olla joku sukula,vahtera,tai muu soppamies!

        Minäkin olin 20-vuotta ravintola-alalla, mutta tarjoilijana!
        Tienasin niin helvetin hyvin, että nyt 40-v, olen eläkkeellä. Meillä on Mersu 500S, kämppä Eirassa (vaatimattomat 120 neliöö), kaksi lasta.
        Miehenkään ei tarvinnut käydä lainkaan töissä, kun elätin koko perheen tuloillani!

        Hoh-hoijaa!
        Taidan lähdeä Kämppiin juomaan ystävättäreni kanssa parit Remy Martinin LOUIS XIII-konjakit...
        Jatkoja kokille, yli 20v...

        onhan teitä verenimijäpiikoja nähty! jos ruoka on hyvää ja tarjoilu peestä, niin ne TIPIT on aina jääny teille. kai sentään on uusi järjestys on tulossa luonnostaan; teidän penikat ei osaa mitään, joten keittiö taas elättää itsensä. (täytyy tietenkin mainita, että muijavaltasella alalla ei voi toimii kuin osaamaattomat bimbot surkeella palkalla, miehet ei sitä tee.)


      • Kokki
        reippaasti kirjoitti:

        Onneksi olkoon! Taidat olla joku sukula,vahtera,tai muu soppamies!

        Minäkin olin 20-vuotta ravintola-alalla, mutta tarjoilijana!
        Tienasin niin helvetin hyvin, että nyt 40-v, olen eläkkeellä. Meillä on Mersu 500S, kämppä Eirassa (vaatimattomat 120 neliöö), kaksi lasta.
        Miehenkään ei tarvinnut käydä lainkaan töissä, kun elätin koko perheen tuloillani!

        Hoh-hoijaa!
        Taidan lähdeä Kämppiin juomaan ystävättäreni kanssa parit Remy Martinin LOUIS XIII-konjakit...
        Jatkoja kokille, yli 20v...

        Liioittelua, on vaan tosiasia jotta kun -90 luvulla sana kiiri. hyvistä kokeista tapeltiin verissäpäin ja siinä samassa sain hilattua hinnat sopiviksi. Kyllä Sukulat ja muut tienaavat vielä paljon enemmän. Kato kun on saavuttanut hyvän palkan ei sitä työnantaja saa alentaa kun vaan viisaana pysyy samalla työnantajalla. Ei kukaan työnantaja ole niin tyhmä että irtisanoo liitossa olevan työntekijät sillä se tulee muuten kalliiksi. Niin unohdin mainita että olen myös meidän firmassa luottamushenkilönä joten ei ne uskalla vittulla oikein mitenkään. ha haaa


      • seonnu Kokki
        Kokki kirjoitti:

        Kokkina, päivätyö viikonloput vapaat ja palkka pikkasen rapiat 2600€/kk. työaika 7.30-15.00
        Tähän päätyy kun on tarpeeks kauan hyvä ja siihen ei tarvii edes ruskeaa kieltä, vaan ammattitaitoa!!!!
        Niin ja ne bonukset eli kaikki kissanristiäiset joissa saa ilmaista juomaa ja ruokaa!!!!

        Fazer Amica? Pelkkä kokki vai keittiömestari/päällikkö? Hyvää Kesää!


      • piougbj
        reippaasti kirjoitti:

        Onneksi olkoon! Taidat olla joku sukula,vahtera,tai muu soppamies!

        Minäkin olin 20-vuotta ravintola-alalla, mutta tarjoilijana!
        Tienasin niin helvetin hyvin, että nyt 40-v, olen eläkkeellä. Meillä on Mersu 500S, kämppä Eirassa (vaatimattomat 120 neliöö), kaksi lasta.
        Miehenkään ei tarvinnut käydä lainkaan töissä, kun elätin koko perheen tuloillani!

        Hoh-hoijaa!
        Taidan lähdeä Kämppiin juomaan ystävättäreni kanssa parit Remy Martinin LOUIS XIII-konjakit...
        Jatkoja kokille, yli 20v...

        Haistan tässä lievän sarkasmin... :D


    • REIPPAASTI

      Ottiko jonkun kokin kupoliin noin vietävästi???
      Itse ravintolatyössä ollessani ne KOKIT juuri hankalia olivat! Kun kävi "luukulla" kysymässä jotain spesiaalia jollekin mukavalle asiakkaalle, vastaukset olivat joskus tyyliin tätä: "Täällä myydään kaikkea perseistä perämoottoreihin, emmä viitti, ei oo listalla, saa joo--kestää 2 tuntia, ei oo soossia, kohta loppuu työaika, sä oot tyhmä blondi..."
      Tunnistitko itsesi???

      Ketähän varten me ravintolahenkilökunta siellä raflassa/ hotellissa olemme? Kuka maksaa meidän palkat?


      Kyllä olen niska limassa palkkani ansainnut!
      Tuo edellinen viestini oli tietenkin provo. Naisvaltaisella alalla saa tehdä pitkää päivää, sekä keittiö että sali! Minun työpaikassani kokit saivat myös tipeistä oman osuutensa!
      Mutta, jos ei ole yhteispeliä, ei voi myöskään olla hyvin menestyvää paikkaa!
      Kumma, kun oli joku vuoropäällikkö / keittiöpäällikkö paikalla niin homma toimi. YES!

    • Kokki -80

      Täytyy vaihtaa alaa/kaupunkia/työpaikkaa jos duuni ei nappaa!! Sillähän siitä pääsee.
      Työpaikoissakin on paljon eroja.. Paljon on sellasia paikkoja joissa henkilökunta ei tule toimeen "kenenkään kanssa", puhuvat paskaa toisista, ei yhteishenkeä, ei motivaatioo yms yms...

      Eihän se kokin palkka mitään hunajaa ole, mutta parempi kuin monilla muilla "raskaan työn raatajilla".

      Mutta sekin nousee koko ajan. Esim. -90 luvun puolivälissä "alottelijan" palkka oli noin 38 mk. Tänä päivänä se on 51,60 mk.
      Ja ensi vuonna se on jo 52,85 mk.

      Olen kyllä samaa mieltä siitä, että kovasti saa työtä painaa, joka päivä. Kyllä se välistä rassaa, mutta itse on jokainen valintansa tehnyt!

      Mun työpaikka on paras tähän mennessä, en vaihtais mistään hinnasta! Kaikki tulee toimeen toistensa kanssa (hlökuntaa on reilu 30), tipit jaetaan joka kuukausi jokaiselle tuntimäärän mukaan.

      Hlökunnasta pidetään "hyvää huolta", on esim. pippaloita ja yhteisiä reissuja noin 5 kertaa vuodessa.

      Työpaikassa pitää osata joustaa ja olla ammattitaitoinen muuten ei homma toimi, ainakaan meilläpäin. Ja esim. jos joku asiakas toivoo jotain erikoista niin aina on pyritty se hänelle tekemään, tavalla tai toisella.

      Olen ollut nyk. työssäni syksystä 2000 lähtien (takana 4-v. opiskelua), eikä mielessäni ole koskaan käynyt ajatus, että lähtisin muualle onneani kokeilemaan.
      Näin meillä Kuopiossa..

      Tsemppiä vaan kaikille "huonopalkkaisimmillekin kokeille" =)))

      • kokki v:sta 80

        Mukava, että jollain on vielä pilkettä silmäkulmassa ammatin suhteen. Itse olen jo leipääntynyt hommaan, ja toivon että voisi vaihtaa alaa. Aikansa kutakin.
        Tosin palkassa sua kyllä kusetetaan. Sillä olihan tuo liksa 80-luvun alussa n. 18mk/h, ja palkkakehitys ei oo ihan seurannut muita aloja, niin silti osaat kai laskea. Taulukkoahan ei kukaan järjellinen työnantaja kehtaa maksaa, vaan roimasti lisää.
        Hauskaa Wappua.


      • nuori kokkityttö

        kiitos kommentistasi!!


    • Kokki minäkin

      palka on huono, kaikkihan sen tietää. onhan noita jotka väittävät tienaavansa "normaalina" duunarina yli 2000 euroa, mistä ne sellaset palkat saa? kuka maksaa kuussa niin paljon, kun tessin palkka yli 10v työssä olleelle kokille on 1473€ kuussa ja eipä se keittiömestarikaan paljoa sen enmpää tienaa. Eihän kaikki tietenkään tienaa tessin mukaan, mut se nyt on vaan esimerkki.

      Kyllä mä olen sitä mieltä että oli kyseessä kokki tai tarjoilia niin meidän palkat on siihen nähden surkeita kuinka tärkeää työtä me tehdään ja kuinka paljon me sitä tehdään. Ylityö tunteja tulee tajuttomasti ja päivät venyy ja koko ajan saat juosta kaikki alle jotta kerkiät hommas tekemään. sitten vielä tarjoiliat valittaa et annoksen teko kestää kun pitäis tehdä 10 muutakin annosta samaan aikaan ja saada ne lämpösinä pöytään.

      mikäs siinä tarjoilialla ollessa puhuu vaan nätisti ja hymyilee. asiakas tykkää ja tippiä sen kun tulee. Varjo puolihan siinäkin hommassa on se kuin paljon siel saa kävellä, mut ei se mitään ole kokin työhön verrattuna. Kokki saa tehdä essarit ja valmistaa ne annokset, tiskata ja siivota ja viedä roskat ja pitäis sitten vielä hymyillä kun se tarjoilia tulee siihen vinkuun jotakin ihan ihmeellistä. Kyllä mä teen sen mitä asiakas pyytää, ei siitä voi edes kiistellä.

      mut tarjoiliat on kieltämättä aika yli mieleisiä, ei meillä tippejä näy keittiössä. tarjoiliat ne vie. ja kukahan loppujen lopuksi ne on ansainnut, tarjoiliako joka nuoleskelee asiakasta minkä kerkiää, vai se joka sekunti aika taululla siellä keittiössä kaataa kastiketta lautaselle ja paistaa sitä pihviä millon meduimiksi ja millon vaikka miksikä. ja hei olenpa joskus tenhyt jonkun rouvan koiralle voileipiä ja päällä piti olla parmankinkkua, kun ei mikään muu kelpaa rouvan koiralle, ja kuka sai siitä palvelusta tipit, en minä.

      en mä katkera ole itsehän ammattini valitsin, mut voisi ne päättäjät muistaa kuitenkin että mitä mekin tehdään. ei mun palkani koskaan tule olemaan normaalilla tunnilla yli 10€, kun taas ne paperimiehet vetää reippaasti yli 10€ tunnilta, ja mitä ne tekee? istuu ja käy puolen tunnin välein tarkastamassa et kone toimii ja vaihatta kelat.
      et mun mielipiteeni asiasta, minkäs sille voin että tätä mieltä olen..

    • 15 v.kokemusta..

      niin,siis 15v ollu alalla,niistä n.10v kokkina/kylmäkkönä ja liksa huikeat 1550 egee kuussa.oliskohan sillä mitään osutta et olen nainen??

    • Too Hard To Get It -

      Siis kysyisimpä vielä --> Kuinka paljon palkkaa saa keskimäärin juuri kokin työt aloittanut ? Olen kokematon , ja aloitan työt about. puolen vuoden kuluttua , kun valmistun ammattikoulusta ravintola alalta .. Onko tämä aivan mahdoton haave vai ihan realistinen ? .. Kuvittelisin saavani palkkaa jotakin lähelle 1500 € , onkohan tämä summa edes mahdollisesti lähellä .... ????

      • ..........

        Riippuu missäpäin Suomea olet. Pääkaupunkiseudulla varmaan jotain 1500-2000 muualla ehkä se 1500. Näin veikkaisin.


    • asdghkll

      Yksityisellä puolella palkat parempia. Itse tienaa yli 13e/h rivi kokki. Kyllä se on paljon itsestä kiinni, jos on ammattitaitoa ja ahkeruutta kyllä sitä arvostetaan. Meillä plussaa myös että tipit jaetaan tasan kaikkien kesken.

    • Hilee

      Aina yhtä paskaa ravintola-ala on mutta silti hauskaa ku voi ottaa viiniä! :D

    • Alanvaihtaja2

      Jos ala risoo, sitä kannattaa vaihtaa. Itse opiskelin kokiksi ja pääsin heti jatko-opiskelemaan. En ole katunut. Jokainen tekee omat valintansa, jos ei pidä kokki-alasta ei sille kannata jäädä. Se on todella raskasta ja kroppa on kovilla. Alan vaihto on mahdollisuus ja valo tunnelin päässä!

    • Pohjasakkaa_

      Kaupungilla olen töissä ruokapalvelutyöntekijänä. Kyllä monesti käy alan vaihto mielessä, vaikka sinällään työstä tykkäänkin. Kaupungin töissä on ihan mahdotonta saada vakituista paikkaa ja kokopäivätyötä. Itsekin tein monta vuotta seitsemän tunnin työpäivää, mutta sitten ihan yhtäkkiä pomo ilmoitti, että tulee kuuden tunnin päivä. Nyt sitten jää käteen verojen jälkeen 1100 euroa.

      Todennäköisemmin saan lottovoiton kuin vakipaikan kaupungilta. Kerran oli vuoden aikana 8 pätkäsopimusta samaan paikkaan. Kerran yksi sopimus loppui kiirastorstaina ja uusi jatkui pääsiäisen jälkeen. Pitkäperjantaista toiseen pääsiäispäivään olin työtön. Kaupunki varmasti säästi tässä kauhean summan.

      Moni työkaverini on ollut 15 vuotta määräaikainen. Hyväksikäyttöä se on. Täällä tehdään kaikille nuorille ja kilteille näin. Sitten ihmetellään, kun on niin kauhea pula työntekijöistä ja kaikki nuoret lähtevät muihin töihin parin vuoden jälkeen.

      Eniten tässä iljettää se, että annan itseäni käyttää hyväksi. Kilttinä en vaan osaa sanoa vastaan. Ajattelen vaan koko ajan, että jospa sitä löytäisi toisen työpaikan joskus. Sen verran olen kovettanut itseäni, että enää en suostu lähtemään lomilla sijaistamaan muita. Yhteen aikaan oli ihan tyypillistä, että syyslomalla pirisi aamulla puhelin. Kesälomat meni siinä, että ennen lomaa alkoi soittelu, että jos voisin siirtää lomaa. Loman lopussa alkoi soittelu, että voisinko lopettaa lomani etuajassa. Tuli oikein stressi ja huono omatunto lomalla olemista. Tuli tunne, että en ansaitse lomaa.

      Kaupungin töissä tulee sellainen olo, että ei ole arvostettu ollenkaan. Sitä on kuin alinta pohjasakkaa. Onneksi on mukavat työkaverit ja asiakkaat. Tuntuu kivalta, kun lapsi tulee halaamaan ja sanoo, että on niin hyvää ruokaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe