Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Olipa Pietari muuttunut

Vanja-eno

Tuli käytyä pitkästä aikaa Pietarissa. Yhdessä vuodessa kaupunki oli muuttunut enemmän kuin kymmenessä vuodessa sitä ennen. Eikä vain kaupunki, vaan myös kaupunkilaiset.
Menomatkalla juttelin vastapäisen hepun kanssa. Hän puhui pelkkää venäjää. Hän oli muuttanut pysyvästi Suomeen, koska täällä on puhtaampaa ja turvallisempaa. Kysyin, miten suomen opinnot sujuvat.
-Pyh, hän sanoi. -Minä olen venäläinen ja minä puhun venäjää. Jos niillä on minulle jotakin asiaa, opetelkoot venäjää.
Perillä olin aluksi jäädä autojen alle. Kestää aikansa, ennenkuin taas tottuu paikallisiin liikennesääntöihin: ratkaisevaa ei ole laki ja oikeus, vaan se, kuka on ratissa. Erityisen pelottavia ovat isot maastoautot, joissa on tummennetut ikkunat, eikä luonnollisestikaan rekisterikilpeä.
Nevskiä ei ollut tuntea entisekseen. Nyt sillä on ilmeisesti pelkästään valtavan kalliita luksuskauppoja, joissa on komeat, valaistut julkisivut. Viemärit eivät toimi, kellarit mätänevät, mutta julkisivut ovat komeat ja valaistut.
Moskva-hotellin taakse oli ilmestynyt Mercedes-Benz -myymälä, kokonainen talo. Historiallisten korttelien keskellä se näytti harhautuneelta avaruusalukselta. Vanhan kouluni luokse Smolnan jokivarteen oli noussut aivan kauheita, jättimäisiä asuintaloja.
Lauantaina ajelin metrolla Udelnajan kirppikselle. Yritin ostaa humalaiselta vaarilta vanhoja postikortteja. Hän ei halunnut myydä aarteitaan ulkomaalaiselle.
Viimeisen illan kunniaksi menin ostamaan Nevskiltä hienosta kaupasta kuohuviiniä. Kysyin myyjä-pimulta, mikä merkki on hänen oma suosikkinsa. Venäjän perfektiiviset ja imperfektiiviset verbit taisivat mennä minulta sekaisin, sillä neito keskeytti kysymykseni sanoen:
-Bleashe, do no try to speak russian if can not.
Paluumatkalla mietin, että voi mennä jonkin aikaa, ennen kuin tulen tänne uudestaan. Kunhan valta taas vaihtuu. Tuijotin radan varsia ja ajattelin, miten monella tavalla vuoden 2007 Pietari tuo mieleen 1930-luvun lopun Saksan. Valistunut lukija keksii varmasti myös monta yhtäläisyyttä.

11

2484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zemzutsina

      voi tapoja...

      Tähän täällä harvinaiseen rauhallisesti ja asiallisesti kirjoitettuun matkakertomukseen/mielipiteeseen en voi olla yhtymättä!

      Ikävää, kun Pietari muuttuu tunteettomaksi suurkaupungiksi ja asukkaat jakautuvat kahden kerroksen väeksi. Jopa turistit...

      • ...

        tuulipukukansa ei voi enää tuntea
        ylemmyyden tunnetta Leningradissa matkatessaan.

        sukkahousut ja purukumi eivät ole käypää
        valuuttaa.


      • lyyli
        ... kirjoitti:

        tuulipukukansa ei voi enää tuntea
        ylemmyyden tunnetta Leningradissa matkatessaan.

        sukkahousut ja purukumi eivät ole käypää
        valuuttaa.

        tilalle sivistymättömät pullamössösukupolven edustajat, joille on tärkeintä minä, minä ja minä itse sekä raha, jolla saa...
        kansallisuudesta riippumatta!


    • Bolshe niet

      Samat oli tuntemukset minulla. Kauhea paikka.
      Venäläiset ihmiset ovat kuulemma äärettömän empaattisia ja lämpimiä. Mihinköhän tämäkin käsitys perustuu? Vaikea uskoa esim. liikenteessä tai metrossa.
      Tehkääpä muuten Venäjällä tällainen koe: rullatkaa tv:n kanavat läpi, ja mitä näette? Minä hetkenä hyvänsä ainakin yhdeltä kanavalta tulee sotilasohjelmaa. Sotilaat marssii, tankit ajaa läpi esteitten, ohjukset nousevat taivaalle, sota-alus puskee läpi aallokon. Vähintäänkin jollakin kanavalla on käynnissä keskustelu, jossa ilmeetön kenraali kertoo Venäjän iskuvoimasta. Kenraalin valtavan suuri hattu näyttää omituisesti sädekehältä.

      • linolino

        Entäs Suomessa?? Etkö huomaa ilmeisesti, että Suomessa ollaan jatkuvasti jauhaamassa vähintään kahdesta aiheesta: No.1. talvisodasta; No.2. paskamaisesta Venäjä-maasta joka on valloittanut meidän Karjalan, katso No.1. jne loputtomasti.

        Venäläiset ovat kyllä lämpimiä ja empaattisia - heidän ystäviä kohtaan. Ovatko siis suomalaiset kovin ystävällisiä vieraiden ihmisten kanssa?? En itse ole sitä huomannut:( Vaikka voin todistaa, että ne suomalaiset kaverit jotka tuntevat minua ENNESTÄÄN, he ovat kyllä ihan mukavia.


      • äijän käppänä

        On se vaan aika erikoista että täytyy jauhaa silkkaa paskaa muuten ihan asiallisentuntuisen keskustelun yhteydessä. Meillähän on siihen kyllä täysi oikeus. Kantsis joskus oikein käydä vaikkapa Venäjällä ja laitella senjälkeen noita totuuksia.


      • etuketju e

        Missäköhänpäin maailmaa on kaveri noin varmoja näkemyksiä hankkinut. Minkäköhän väristen silmälasien läpi pitää katsella että tuonmoisia näkemyksiä päästelee. Todellakin juttu on ihan takaperistä, mutta olkoon vaan.


    • Novy.most

      Voihan harmi, ikäviä kokemuksia siulla. Toivottavasti itse saan kivempaa kohtelua, olen menossa piakkoin. Viime käynnistä on vierähtänyt yli kaksi vuotta. Miten mahtaa olla muuttunut kahdessa vuodessa, jos sinä huomasit valtavan eron yhdessä vuodessa...

      Suomalaisille itänaapuri on varmaan turvallisempi kuin mustaihoisille ja arabinnäköisille... Mutta silti nationalismin nousu kuulostaa huolestuttavalta.

      Viime kerralla Pietarissa juttelin kadunlakaisija-mummon kanssa ja hänkin haukkui kaukasuslaisia kansalaisuuksia "likaisiksi", kun taas "te suomalaiset olette siistejä". Aikamoista yleistystä, varsinkin kun muistaa suomalaiset votkaturistit kuseksimassa keskelle katua. Mutta jos yleinen/julkinen mielipide Venäjällä on tätä tasoa, miten voi muuta odottaakaan... :/

      Tuo Vanja-enon mainitsema Saksa 1930-luvulla tulee varmasti mieleen, mutta myös monissa muissa maissa. Ei vain Venäjällä, valitettavasti.

      Jos Vanja-eno laittaa Venäjän matkailun boikottiin, niin siihen hänellä on täysi oikeus. Kaikki eivät vain aina voi harrastaa konsumerismia ja boikotointia. Mutta jos niillä on vaikutusta, kannatan boikotteja ehdottomasti. Yleensä ne eivät kuitenkaan yksinään riitä.

      Nový most

    • linolino

      Hei, "Erityisen pelottavia ovat isot maastoautot, joissa on tummennetut ikkunat, eikä luonnollisestikaan rekisterikilpeä." - kuulostaa varsin hauskalta, voisitko todisteeksi valokuvata vaikka yhden tämmösen auton?))) Asuin Pietarissa enemmän kuin 20 vuotta enkä ole koskaan vielä nähnyt siellä "isoa maastoautoa, joissa on tummennetut ikkunat" ILMAN REKISTERIKILPEÄ)))))))))))))) Olihan se ilmeisesti kallis auto jos kateus on sokaissut sun silmät niin pahasti)))

      "Nevskiä ei ollut tuntea entisekseen. Nyt sillä on ilmeisesti pelkästään valtavan kalliita luksuskauppoja, joissa on komeat, valaistut julkisivut. Viemärit eivät toimi, kellarit mätänevät, mutta julkisivut ovat komeat ja valaistut." - Ootko tarkistanut IHAN JOKAISEN luksuskaupan viemärit?? Ja vielä kellarit lisäksi? Ihanko totta?? Sulla oli ilmeisesti jännä matka, "kaikki Nevskin vessat ja kellarit viikossa "...vai jotain tämmöistä?)) heh-heh Missä matkatoimistossa semmoisia matkoja myydään?!

      Ja viimeinen juttu, - itse puhun aika sujuvaa suomea, paitsi että opiskelen suomen kielellä myös joudun opettamaan suomeksi. Ja kuitenkin Helsingin rautatieaseman myyjä yritti kerran sanoa mulle englanniksi ettei hän ymmärä mitä puhun hänelle suomeksi. Kuitenkin sitä mun suomea riitii ihan hyvin opinnoissa viiden vuoden aikana. Ja oli varsin hauskaa kuunnella sen myyjän tosi pahan aksentin englannin kielessä)))))))))))

      Pakko vielä sanoa, että jos et enää tule Pietariin niin tuskin se ketään harmituttaa))))))) Kaupungin uudistus ja kehitys on nyt varsin hyvässä vauhdissa, ja pietarilaisena voin vain iloita siitä.

    • takaisin...

      Kaipaat siis tosissasi kommarivaltaa takaisin?

      • matkailun kriteerit

        täyttyy, paitsi:

        >Paluumatkalla mietin, että voi mennä jonkin aikaa, ennen kuin tulen tänne uudestaan. Kunhan valta taas vaihtuu. Tuijotin radan varsia ja ajattelin, miten monella tavalla vuoden 2007 Pietari tuo mieleen 1930-luvun lopun Saksan. Valistunut lukija keksii varmasti myös monta yhtäläisyyttä.<

        Eli oletko matkailija vai venäläinen "emigrantti"?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe