Paperikoneen viiraa salaojiin?

Paapoja

Onko suositeltavaa käyttää paperikoneen viiraa suodatinkankaan tilalla salaojaputkissa?
Toimiiko ok vai ei?

12

6527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu

      Minulla on ollut 20 vuotta mm. imeytysmontun päällä, ja hyvin on toiminut.

      • Sammakko

        Sidoitko sinä viiran jollakin narulla kiinni salaojaputken ympärille vai kuinka?
        Tuliko putken ja viiran väliin hiekkaa jonka jälkeen suljit paketin ja peitin sen aivan kuten suodatinkankaalla tehtynä?


      • Jocu
        Sammakko kirjoitti:

        Sidoitko sinä viiran jollakin narulla kiinni salaojaputken ympärille vai kuinka?
        Tuliko putken ja viiran väliin hiekkaa jonka jälkeen suljit paketin ja peitin sen aivan kuten suodatinkankaalla tehtynä?

        Minä laitoin kivimontun päälle viiraverkon ja sen päälle nurmikkomullat.
        Parempaahan viiraverkko on kuin suodatinkangas, mutta uutena kalliinpuolista..


      • Viira
        Jocu kirjoitti:

        Minä laitoin kivimontun päälle viiraverkon ja sen päälle nurmikkomullat.
        Parempaahan viiraverkko on kuin suodatinkangas, mutta uutena kalliinpuolista..

        Kuinka paljon laitoit viiraa salaojaputken ympärille?


    • Jones

      Minä laitoin ensin koko talonpohjan alalle viiran ja sitten salaojat ja salaojaputkien ympärille salaojasoran ja soran päälle vielä viirasuikaleet, sitten täyttähiekat....

      • viirupää

        mitä tuo paperikoneen viira on kun en ole ennen kuullut? utelias kun olen.


      • Hakki
        viirupää kirjoitti:

        mitä tuo paperikoneen viira on kun en ole ennen kuullut? utelias kun olen.

        Se on sellasta erittäin kallista "mattoa" jolla poistetaan vettää massasta itse paperikoneessa.
        Viira pyörii koneessa alkupäässä telastojen välillä ja sillä on pituutta/leveyttä koneesta riippuen 30-120m/2-13m.
        Hintaa sillä voi olla jopa yli puoli miljoonaa markkaa!


      • Pico
        Hakki kirjoitti:

        Se on sellasta erittäin kallista "mattoa" jolla poistetaan vettää massasta itse paperikoneessa.
        Viira pyörii koneessa alkupäässä telastojen välillä ja sillä on pituutta/leveyttä koneesta riippuen 30-120m/2-13m.
        Hintaa sillä voi olla jopa yli puoli miljoonaa markkaa!

        Ja paperimiehet saa käytettyjä luontaisetuna... siitä näkee jos äijä on paperitehtaassa töissä, kun mökillä on hikkaranta viiran päälle perustettuna. Viira on siis sellaista "muovikangasta".


      • laatuja
        Pico kirjoitti:

        Ja paperimiehet saa käytettyjä luontaisetuna... siitä näkee jos äijä on paperitehtaassa töissä, kun mökillä on hikkaranta viiran päälle perustettuna. Viira on siis sellaista "muovikangasta".

        Viiroja on hyvinkin monenlaisia, ihan käyttötarkoituksen mukaan.
        On karkeaa ( suurisilmäistä ) ja sitten oikein tiheää ( silkkiviiraa ).
        Sellukoneissa käytetään huovan tapaista vilttiviiraa.
        Itse käytin salaojan suojana keskikarkeaa ja asensin sen vain kaksinkerroin , putki väliin, soraa päälle.

        Hienojakoisella savimaalla suosittelisin jopa huopaviiran käyttöä salaojaputken suojaksi, koska savi tahtoo juosta verkoviirasta läpi täyttämään putken.

        Paperikone viirojen saatavuus on satunnaista.
        tehtaan työntekijät sen saa usein maksutta, mutta jos sitä alkaa esiintyä markkinatavarana, niin tuo luontaisetu on uhattu meiltä pois ottaa.


      • Pico
        laatuja kirjoitti:

        Viiroja on hyvinkin monenlaisia, ihan käyttötarkoituksen mukaan.
        On karkeaa ( suurisilmäistä ) ja sitten oikein tiheää ( silkkiviiraa ).
        Sellukoneissa käytetään huovan tapaista vilttiviiraa.
        Itse käytin salaojan suojana keskikarkeaa ja asensin sen vain kaksinkerroin , putki väliin, soraa päälle.

        Hienojakoisella savimaalla suosittelisin jopa huopaviiran käyttöä salaojaputken suojaksi, koska savi tahtoo juosta verkoviirasta läpi täyttämään putken.

        Paperikone viirojen saatavuus on satunnaista.
        tehtaan työntekijät sen saa usein maksutta, mutta jos sitä alkaa esiintyä markkinatavarana, niin tuo luontaisetu on uhattu meiltä pois ottaa.

        Niinhän se tahtoo olla joka paikassa, että henkilöstö saa jotain moneen paikkaan käyppää sivutuotetta, ilmaiseksi tai pilkkahinnalla. Sitten joku keksii ahneuksissaan myydä sitä ja soppa on valmis ja etuus joudutaan lopettamaan väärinkäytösten vuoksi.


      • viiraa
        Pico kirjoitti:

        Niinhän se tahtoo olla joka paikassa, että henkilöstö saa jotain moneen paikkaan käyppää sivutuotetta, ilmaiseksi tai pilkkahinnalla. Sitten joku keksii ahneuksissaan myydä sitä ja soppa on valmis ja etuus joudutaan lopettamaan väärinkäytösten vuoksi.

        Viiraa käytetään myös juuston valmistuksessa puristusaltaassa massan ja puristuskannen välissä. en tiiä onko samanlaista, kuin suurituloisten paperimiesten tuntema viira...


      • Anonyymi
        viiraa kirjoitti:

        Viiraa käytetään myös juuston valmistuksessa puristusaltaassa massan ja puristuskannen välissä. en tiiä onko samanlaista, kuin suurituloisten paperimiesten tuntema viira...

        Juustokoneen viira on tuskin 10 x 100 m paloina, kuten paperikoneen viira :)

        Viira on juuri parasta salaojitukseen ja muuhun. Ensin kaivetaan oja ja laitetaan kaivantoon pohjalle viira ja salaoja putki sen päälle. Sitten peitetään putki seulotulla sajaojahiekalla tai seulotulla salaoja soralla tai kevytsoralla. Lopuksi käännetään viiran reunat "putkeksi salaoja soran päälle. Näin tulee viiran sisälle jää siis salaojasorasta putki jonka pohjalla on varsinainen salaojaputki. Toimii kuin junan vessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe