Faskiotomiasta kysymyksiä

tess24

Parin viikon kuluttua olisi faskiotomia edessä ja en ole lääkärin kanssa päässyt asiasta sen enempää keskustelemaan. Sovittiin vain reilu puoli vuotta sitten, että leikataan. Samassa yhteydessä tähystetään polvi, mahdollisesti operoidaan jos vika löytyy.

Kuinka pitkä sairasloma faskiotomiasta yleensä tulee? Miten liikkuminen leikkauksen jälkeen? Kivut, ovatko kovia? Missä vaiheessa olette päässyt aloittamaan treenauksen uudestaan, meneekö monta viikkoa? Onko vaivat jääneet leikkauspöydälle vai palautuiko leikkauksesta huolimatta?

Jos joku osaisi kertoa edes osaan vastauksen, niin helpottaisi omaa oloa. Aika yksin tämän asian kanssa olen, kun ei tosiaan edes lääkäriä saa kiinni, jotta voisi kysellä häneltä.

16

5274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Iinus-

      Minuakin kiinnostaisi tietää ihan tosi kovasti leikkauksesta! Itsellä myös hyvin tod. näköisesti ko. operaatio edessä ja pelottaa jo nyt, että miten kauan joutuu olee treenaamatta...

      Tehdäänkö sinulla faskiotomia vain toiseen jalkaan? Onko oireilut kauan jne. ja miten helposti sait lähetteen operaatioon?

      Tsemppiä kovasti ja kerrothan sitten miten leikkaus sujui, auttaisi minuakin kovasti. :)

      • polvekas

        mulle tehtiin viime syksynä faskiotomia molempiin sääriin. Palautuminen täyteen iskuun vei n. 3 kuukautta mutta se oli kuulemma erityisen pitkä toipumisaika. Yleensä ne kai tulee kuntoon kuukaudessa parissa. Kävelemäänhän pitäs päästä jo ihan muutaman päivän päästä leikkauksesta. Suosittelen kyllä alkupäivinä ottamaan aika rauhallisesti ja pitämään kylmää kohoasentoa, sekä ideaalisiteitä jaloissa niin ei turvotus pääse vaivaamaan niin paljoa. Tuo turvotus oli nimenomaan se mikä mulla vaivasi pitkään.


      • Molemmat jalat leikataan kerralla. Plus tuo polven tähystys. Eli melkoinen kuntoutus edessä. Polvi on leikattu ennenkin, siitä nyt jo tietää mitä on odotettavissa (ellei löydy yllätyksiä).

        Mulla on oireillut penikat yli 10 vuotta. Vasta kaks vuotta sitten lääkäri uskalsi todeta ettei taidakaan olla kasvukivuista kyse. Ikää kun on jo 27 vuotta.

        Yllättävän helposti sain lähetteen työterveyslääkäriltä ortopedian erikoislääkärille, joka parin minuutin tutkimisen ja keskustelun jälkeen totesi, että leikkaus on ainoa järkevä ratkaisu tähän. Kaikkea olen kokeillut, treenitaukoja on ollut satoja, kenkiä olen vaihtanut useaan kertaan, kylmä-kuumahoidot, pohjalliset, hieronnat yms. Mistään ei saanut viikkoa-paria pitempää helpotusta.

        Kerron kyllä miten paraneminen etenee, kun leikkauspöydällä olen käynyt.

        Tsemppiä myös sulle, tässä vaiheessa tuntuu, että kannattaa kyllä leikkaustakin kokeilla ja olla kovana lääkäreiden kanssa, että lähtevät tuohon rumbaan mukaan.


      • -Iinus-
        polvekas kirjoitti:

        mulle tehtiin viime syksynä faskiotomia molempiin sääriin. Palautuminen täyteen iskuun vei n. 3 kuukautta mutta se oli kuulemma erityisen pitkä toipumisaika. Yleensä ne kai tulee kuntoon kuukaudessa parissa. Kävelemäänhän pitäs päästä jo ihan muutaman päivän päästä leikkauksesta. Suosittelen kyllä alkupäivinä ottamaan aika rauhallisesti ja pitämään kylmää kohoasentoa, sekä ideaalisiteitä jaloissa niin ei turvotus pääse vaivaamaan niin paljoa. Tuo turvotus oli nimenomaan se mikä mulla vaivasi pitkään.

        Mitenkä tuon liikkumisen kanssa, jos molemmat jalat leikataan kerralla, onko alkupäivät sängyssä makailua, jos vasta muutaman päivän päästä pääsee kävelemään? Ja onko tuo ihan päiväkirran juttu, vai tuleeko sairaalassa oloa pidempi jakso?


      • -Iinus-
        tess24 kirjoitti:

        Molemmat jalat leikataan kerralla. Plus tuo polven tähystys. Eli melkoinen kuntoutus edessä. Polvi on leikattu ennenkin, siitä nyt jo tietää mitä on odotettavissa (ellei löydy yllätyksiä).

        Mulla on oireillut penikat yli 10 vuotta. Vasta kaks vuotta sitten lääkäri uskalsi todeta ettei taidakaan olla kasvukivuista kyse. Ikää kun on jo 27 vuotta.

        Yllättävän helposti sain lähetteen työterveyslääkäriltä ortopedian erikoislääkärille, joka parin minuutin tutkimisen ja keskustelun jälkeen totesi, että leikkaus on ainoa järkevä ratkaisu tähän. Kaikkea olen kokeillut, treenitaukoja on ollut satoja, kenkiä olen vaihtanut useaan kertaan, kylmä-kuumahoidot, pohjalliset, hieronnat yms. Mistään ei saanut viikkoa-paria pitempää helpotusta.

        Kerron kyllä miten paraneminen etenee, kun leikkauspöydällä olen käynyt.

        Tsemppiä myös sulle, tässä vaiheessa tuntuu, että kannattaa kyllä leikkaustakin kokeilla ja olla kovana lääkäreiden kanssa, että lähtevät tuohon rumbaan mukaan.

        Ehdotettiinko sinulle missään vaiheessa lihasaitiomittausta?

        Itsellä penikat oireilut kanssa jo kauan, polvi leikattu tääläkin päin, josta toipuminen kesti 6kk. Päätin polvileikkauksen jälkeen, että hevillä en enää leikkauksiin lähde, mutta nyt alkaa olla tilanne, että vissiin sitä olis kuitenkin suostuttava operaatioon. Yhden lääkärin mielipide on ollut leikkaus, toisen lääkärin kantaa vielä odottelen...


      • -Iinus- kirjoitti:

        Ehdotettiinko sinulle missään vaiheessa lihasaitiomittausta?

        Itsellä penikat oireilut kanssa jo kauan, polvi leikattu tääläkin päin, josta toipuminen kesti 6kk. Päätin polvileikkauksen jälkeen, että hevillä en enää leikkauksiin lähde, mutta nyt alkaa olla tilanne, että vissiin sitä olis kuitenkin suostuttava operaatioon. Yhden lääkärin mielipide on ollut leikkaus, toisen lääkärin kantaa vielä odottelen...

        Työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että mittaus pitää ehdottomasti tehdä ennen leikkausta, jotta voidaan sulkea pois esim. rasitusmurtumat yms. Mutta ortopedian erikoislääkäri ja kirurgi olivat sitä mieltä, että satoja tapauksia nähneenä osaavat tässä tapauksessa tehdä selvän diagnoosin eikä turhia mittauksia tehdä, ne kun venyttävät jonossa olemista vielä entisestään.

        Mutta jos mittausta olisi ehdotettu ja se ei olisi pitkittänyt leikkaukseen pääsyä, niin olisin sen antanut tehdä, ehdottomasti. Täällä paikkakunnalla kun nuo leikkausjonot on jo muutenkin ihan hirveän pitkät, en halunnut entisestään pidentää sitä aikaa.

        Suurimmalta osalta olen kuullut positiivisia kokemuksia faskiotomiasta ja jos se nämä kivut lopettaa tai ainakin vähentää niitä runsaasti, niin parinkin kuukauden treenitauko on kohtuullinen "hinta" siitä.


      • polvekas
        -Iinus- kirjoitti:

        Mitenkä tuon liikkumisen kanssa, jos molemmat jalat leikataan kerralla, onko alkupäivät sängyssä makailua, jos vasta muutaman päivän päästä pääsee kävelemään? Ja onko tuo ihan päiväkirran juttu, vai tuleeko sairaalassa oloa pidempi jakso?

        kyllä kannattaa varautua siihen että useampi päivä menee kotioloissa. Sairaslomaa tuosta taitaa saada pari viikkoa.

        Mut sanoisin että normaalisti menee viikko pari hyvin hisskukseen, jonka jälkeen asteittain voi lisätä liikuntaa. Minä juoksin muistaakseni 6 viikon kohdalla, mutta täydessä iskussa se oli vasta 3 kk kohdalla


      • polvekas
        polvekas kirjoitti:

        kyllä kannattaa varautua siihen että useampi päivä menee kotioloissa. Sairaslomaa tuosta taitaa saada pari viikkoa.

        Mut sanoisin että normaalisti menee viikko pari hyvin hisskukseen, jonka jälkeen asteittain voi lisätä liikuntaa. Minä juoksin muistaakseni 6 viikon kohdalla, mutta täydessä iskussa se oli vasta 3 kk kohdalla

        ... japäiväkirurginen juttu. Noita tehdään sekä spinaalipuudutuksella että paikallispuudutuksella, mutta jos molemmat jalat tehdään kerralla niin silloin luultavasti spinaali. Ja kannattaa tehdä kerralla ainakin jos maksaa itse (säästää noin tonnin)


      • polvekas kirjoitti:

        ... japäiväkirurginen juttu. Noita tehdään sekä spinaalipuudutuksella että paikallispuudutuksella, mutta jos molemmat jalat tehdään kerralla niin silloin luultavasti spinaali. Ja kannattaa tehdä kerralla ainakin jos maksaa itse (säästää noin tonnin)

        Kuinka pahoja kivut oli? Auttoiko tulehduskipulääkkeet? Jätetäänkö ne haavat osittain auki vai onko tuo käytäntö muuttunut? Tutulta leikattiin 5 vuotta sitten, silloin ne jätettiin osittain auki ja tuntui tulehtuvan melko herkästi.


      • polvekas
        tess24 kirjoitti:

        Kuinka pahoja kivut oli? Auttoiko tulehduskipulääkkeet? Jätetäänkö ne haavat osittain auki vai onko tuo käytäntö muuttunut? Tutulta leikattiin 5 vuotta sitten, silloin ne jätettiin osittain auki ja tuntui tulehtuvan melko herkästi.

        Ei ne mitään pahoja kipuja olleet. Eka päivinä vähän normaalia haavakipua. Ja mulla ei ainakaan jätetty auki haavoja.

        Sit vaan veteen kun tikit saa pois. Viileä järvivesi tekee hyvää. Suosittelen


      • -Iinus-
        polvekas kirjoitti:

        Ei ne mitään pahoja kipuja olleet. Eka päivinä vähän normaalia haavakipua. Ja mulla ei ainakaan jätetty auki haavoja.

        Sit vaan veteen kun tikit saa pois. Viileä järvivesi tekee hyvää. Suosittelen

        Vielä olisin kysellyt, että miten pitkät ovat leikkauhaavat ja osaatko sanoa, millaiset arvet mahtaa jäädä? Siis näkyykö ne mitenkin selvästi, aika tietenkin vaalentaa ne, mutta...
        Ja onko tuon leikkauksen jälkeen kontrollia, vai periaate, että nyt on leikattu ja näkemiin. Ja laitetaanko jalkaan tikit, jotka otetaan pois vai käytetäänkö näitä sulavia?


      • polvekas
        -Iinus- kirjoitti:

        Vielä olisin kysellyt, että miten pitkät ovat leikkauhaavat ja osaatko sanoa, millaiset arvet mahtaa jäädä? Siis näkyykö ne mitenkin selvästi, aika tietenkin vaalentaa ne, mutta...
        Ja onko tuon leikkauksen jälkeen kontrollia, vai periaate, että nyt on leikattu ja näkemiin. Ja laitetaanko jalkaan tikit, jotka otetaan pois vai käytetäänkö näitä sulavia?

        sori kun kesti vastaus.

        Mula on molemmissa jaloissa 2 n. 5 sentin pituista arpea, joiden välissä on n. 5 sentin "ihosilta". Kyllä siitä taitaa aina jäädä näkyvät jäljet, tosin kyllähän se aika niitä kai silottelee. Itse olen mieshenkilö ja karvojen kasvu säärissä voimakasta, joten ei ole minulle edes kosmeettinen ongelma.

        Kyllä kai kontrolli on yleensä aina. mulla oli 2 viikon kohdalla. Vaimo (sairaanhoitaja) poisti tikit viikon kuluttua leikkauksesta.


    • -Iinus-

      Niin, joko olet ollut operaatiossa? :)

      • Itse leikkaus oli aika simppeli. 1,5 tunnin nukutus (viime hetkellä päättivät nukuttaa) ja heräämössä noin 2h ennen kotiutusta. Kipuja oli ihan kivasti, mutta lääkkeet helpotti. Ensimmäinen ylösnousu oli mielenkiintoinen, tosin sattui paljon vähemmän kuin odotin.

        Ensimmäinen viikko meni aika lailla levossa, välillä yritin istua, mutta paine jaloissa pakotti jalat kohoasentoon. Selvisin turvotuksesta yhdellä päivällä, tästä kiitos varmaankin siteille, joita pidän edelleen jos joudun seisomaan/liikkumaan yhtään pitemmän aikaa. Sain tosin laajat mustelmat, lääkäri totesi, että sitä se verityhjiö aiheuttaa. Ne kipuilee edelleen jonkun verran, enimmäkseen kun levosta laskee jalat alas, niin silloin tuntuu, kun painetta kasaantuu jalkoihin.

        Tikkien poiston jälkeen toinen haava aukesi pinnallisesti, nyt sitä jännitän, että saanko sen kiinni uudestaan kotikonstein. Tuttu sh kehoitti ensin yrittämään ns. perhosteipillä ja riittävällä levolla ennen kuin lähtee lääkärissä käymään. Hyvältä näyttää.

        3 viikon kuluttua leikkauksesta saa liikkua rauhallisesti, 6 viikon kuluttua saa lähteä juoksemaan jos toipumisessa ei ole tullut takapakkeja. Haavat ovat noin 6 cm pituisia (yksi kummassakin jalassa), mutta ovat vain pieni osa koko operaatiosta, meinaa monesti unohtua, että siellä jalan sisällä on se suurin leikkaus tehty.

        Kehotan ottamaan tosi rauhallisesti ensimmäiset viikot, käyttämään kunnon siteitä jaloissa, juomaan runsaasti vettä ja ottamaan särkylääkkeet säännöllisesti. Hermoja tämä kysyy, kun pari viikkoa joutuu vain lepäilemään ja pyytämään muita auttamaan jokaisessa asiassa. Mutta toivottavasti lopputulos on tämän kaiken arvoista.


      • lll_
        tess24 kirjoitti:

        Itse leikkaus oli aika simppeli. 1,5 tunnin nukutus (viime hetkellä päättivät nukuttaa) ja heräämössä noin 2h ennen kotiutusta. Kipuja oli ihan kivasti, mutta lääkkeet helpotti. Ensimmäinen ylösnousu oli mielenkiintoinen, tosin sattui paljon vähemmän kuin odotin.

        Ensimmäinen viikko meni aika lailla levossa, välillä yritin istua, mutta paine jaloissa pakotti jalat kohoasentoon. Selvisin turvotuksesta yhdellä päivällä, tästä kiitos varmaankin siteille, joita pidän edelleen jos joudun seisomaan/liikkumaan yhtään pitemmän aikaa. Sain tosin laajat mustelmat, lääkäri totesi, että sitä se verityhjiö aiheuttaa. Ne kipuilee edelleen jonkun verran, enimmäkseen kun levosta laskee jalat alas, niin silloin tuntuu, kun painetta kasaantuu jalkoihin.

        Tikkien poiston jälkeen toinen haava aukesi pinnallisesti, nyt sitä jännitän, että saanko sen kiinni uudestaan kotikonstein. Tuttu sh kehoitti ensin yrittämään ns. perhosteipillä ja riittävällä levolla ennen kuin lähtee lääkärissä käymään. Hyvältä näyttää.

        3 viikon kuluttua leikkauksesta saa liikkua rauhallisesti, 6 viikon kuluttua saa lähteä juoksemaan jos toipumisessa ei ole tullut takapakkeja. Haavat ovat noin 6 cm pituisia (yksi kummassakin jalassa), mutta ovat vain pieni osa koko operaatiosta, meinaa monesti unohtua, että siellä jalan sisällä on se suurin leikkaus tehty.

        Kehotan ottamaan tosi rauhallisesti ensimmäiset viikot, käyttämään kunnon siteitä jaloissa, juomaan runsaasti vettä ja ottamaan särkylääkkeet säännöllisesti. Hermoja tämä kysyy, kun pari viikkoa joutuu vain lepäilemään ja pyytämään muita auttamaan jokaisessa asiassa. Mutta toivottavasti lopputulos on tämän kaiken arvoista.

        Hei, nyt on kulunut aikaa 12 vuotta leikkauksesta, mutta ajattelin tulla kysymään, että miten jalat voi? Kipeytyykö jalat, auttoiko leikkaus?


    • Anonyymi

      Hei nyt on vuosi 2021 mulle tehtiin oikean jalan faskiotomia 12.8 2021 30.8 saan tikit pois haavat näyttää hyvältä minulla on 2 x
      25 cm pitkää haavaa jalassa. Toipuminen on hyvin käynnissä ja yllätyin kuinka hyvin kaikki on lähtenyt toipumaan samaa kylmää ja Koho asentoa suosittelen 👍 minulla 1 kk sairaslomaa fysioterapia 3 viikon kohdalla kun tikit pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe