mystiikkaa peliin

jupiter68

Miksi ei voi mennä suoraan asiaan/asioiden ytimeen.
Esim. Hiljaisuuden ääni, Valoa tielle, Sankarin tuhannet kasvot, Krishnamurtia, zeniä...
Siis kohti räjähtävän universumin avaruudellista vapauden hurmiota...
Juuri niihin asioihin mihin otsikko "Yleistä idän uskonnonnoista" viittaa. Siis Idän uskontojen totaaliseen ytimeen - eli "egon" tuhoutumiseen ja sen sulautumiseen kosmokseen...!

15

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • estää..

      Mikä sinua estää käymästä suoraan asiaan?

    • SolarEl

      Kerroppas kuinka syvälle sinä Jupiter olet sukeltanut tyhjyyden ytimeen tai noussut olemisen, ilon ja autuuden aalloille, ykseyteen Yhden kanssa? Itse olen kokenut zen-meditaation itselleni parhaaksi tavaksi lähestyä valaistumista, eli asenteella "ei mitään erityistä" pärjää aika pitkälle:)
      Taannoin unessani lausui intialainen nainen minulle; " Kaikki haluaminen estää valaistumisen, myös halu valaistua estää valaistumisen". Tämän kerroin Kassilan Taaville ja hän sanoi Amman tuumanneen, että ihminen ei voi olla haluamatta mitään, joten siksi on parempi haluta valaistumista kuin jotakin muuta..Mutta ihan täysin en tuota ohjetta allekirjoittaisi..

      • jupiter68

        Olet oikeassa.. Jos "minä" tahtoo valaistua, "minä"säilyy. Koska juuri se pyrkimys vain vahvistaa ja tehostaa "egoa".. siis noidankehä...
        Mutta ilman näkemisen intohimoakaan tuskin mitään tapahtuu. Tuo näkeminen on "välähdys" ajan tuolla puolen. Siinä pysyminen vain vaatii todellista kehittyneisyyttä ja tietoisuutta. Sitä tässä tavallaan harjoitellaan...


      • SolarEl
        jupiter68 kirjoitti:

        Olet oikeassa.. Jos "minä" tahtoo valaistua, "minä"säilyy. Koska juuri se pyrkimys vain vahvistaa ja tehostaa "egoa".. siis noidankehä...
        Mutta ilman näkemisen intohimoakaan tuskin mitään tapahtuu. Tuo näkeminen on "välähdys" ajan tuolla puolen. Siinä pysyminen vain vaatii todellista kehittyneisyyttä ja tietoisuutta. Sitä tässä tavallaan harjoitellaan...

        Näin on, että nuoralla tanssimista on henkinen elämä. Koen kuitenkin, että on olemassa "minä" vaikkakin vain yksi ainut sellainen. Tuossa "minä olen se joka minä olen" välähdyksessä tulee selville se ettei ole olemassa kuin yksi minä, joka me kaikki olemme, ja ei voi kuvata mitään asiaa siten, että toinen on "sisäpuolellani" ja toinen "ulkopuolellani" koska ei ole mitään ulkopuolta, kaikki on tietoisuuden sisällä, se käsittää kaiken.

        Ja taas huomaa kuinka vaikea on sanoilla kuvata henkisiä tiloja. Enemmän ovat rajoittavia kuin kuvaavia, mutta lukijat varmaan saavat telepaattisesti loput visiot:)


    • sunnyriver

      Pyörin 1970-luvun alussa Lontoossa hippipiireissä, lukemisina Krishnamurita ja muuta.
      Tulin uskoon 1980-luvun puolella ja vuoden-pario luulin, että eräs hiljaisuuden tila, itseen vetäytymiseni, oli hiljaista rukousta.
      Sitten Jumala eräänä aamuna tällaisen "hiljentymisen" aikana totesi, että tosiasiassa olen tottunut avaamaan mieleni vieraille voimille. Tosiasiassa nämä vieraat voimat saivat siis tuhota sitä Jumalan luomaa minää, jonka Hän halusi olevan vahva ja liitossa
      Hänen, Jumalan kanssa.
      Siitä alkoi vaivalloinen, tietoinen opiskelu siihen, että en pitänyt mieltäni tyhjänä. Niinpä yksinäisen rukouksen aikana voi esim. toistaa "Siunaa, oi Jeesus siunaa", rukoilla kielillä tai muuten sitoa hiljaisuuden Jumalan maailmoihin, silloin vieraat voimat eivät pääse siihen käsiksi.
      eri asia sitten on, että kesken rukouksen voi yksin tai yhdessä rukoillessa tulla syvä hiljaisuus, sehän on usein sen merkki, että Jumala
      haluaa profetian tulevan läpi ja etsii niin herkkää henkilöä. joka antaa sen tulla läpi.
      Eli Jumalan tahto on vahva, Hänen rakkauteensa
      sitoutunut ja samalla vapaa, itsetietoinen persoona,
      ei idän uskontojen tuoma minuuden hajoaminen ja heikkeneminen, toisten hallintaan joutuminen.

      • Huh huh

        Kannattaa tosiaan jättää kaikki sellaiset harjoitukset ja menetelmät joiden johdosta alkaa kuulla ääniä päässään ja tuntee tarvetta puhua siansaksaa itsekseen.

        Ainoa oikea hiljentymisen menetelmä on vajota syvälle omaan itseensä, kutsumatta mitään ulkopuolisia siihen mukaan. Toki nämä "ulkopuoliset" useimmiten ovat kuitenkin sirpaleita ihmisen omasta alitajunnasta, ja tuollainen äänien kuulemisen tila merkki kenties skitsofreniastakin. Tässä se sitten nähdään miten joudutaan ojasta allikkoon, kun uskoon tultua tila senkuin pahenee...

        Paras kun ei sekaannu mihinkään uskontoon eikä usko mihinkään henkiin, niin saa kenties pidettyä päänsä kasassa mikäli on taipumusta mielenvikaisuuteen.


      • jupiter68

        Jos "minästä" vapautuminen ei tunnu mielekkäältä ja tarkoituksenmukaiselta, niin ei ole mikään pakko testailla sitä yms.


      • Solarell

        Käsitykseni "toisista" on se, ettei ole "toista" erotettuna "sinusta" (tai minusta) Minän hajoaminen taas tarkoittaa ainoastaan henkilöä joka jo itsessään on tyhjä asia, ei mitään kovin todellista. Todellinen Jumalallinen Itseytemmehän on eri asia kuin henkilö tai persoonallinen minuus (persona= naamio) , joten tässä lienee taas menneet termit ja käsitteet sekaisin meillä sanallistaessamme asioita. Ja jokainen taplaa tyylillään.


      • jupiter68
        Solarell kirjoitti:

        Käsitykseni "toisista" on se, ettei ole "toista" erotettuna "sinusta" (tai minusta) Minän hajoaminen taas tarkoittaa ainoastaan henkilöä joka jo itsessään on tyhjä asia, ei mitään kovin todellista. Todellinen Jumalallinen Itseytemmehän on eri asia kuin henkilö tai persoonallinen minuus (persona= naamio) , joten tässä lienee taas menneet termit ja käsitteet sekaisin meillä sanallistaessamme asioita. Ja jokainen taplaa tyylillään.

        Minun mielestäni minän hajoaminen on siis psykologisen, ehdollistuneen ja sidonnaisen minän kyseenalaistamista. Ja aika ja ajatus vain ylitetään - ei tietysti funktionaalista egoa..


      • sunnyriver
        jupiter68 kirjoitti:

        Jos "minästä" vapautuminen ei tunnu mielekkäältä ja tarkoituksenmukaiselta, niin ei ole mikään pakko testailla sitä yms.

        Ei olekaan pakko testata, kerroin vain omasta tilanteestani, jossa asioista tietämättömänä
        pääsin totisesti vapaaksi omasta terveestä minästäni. En taatusti tietoisesti menisi kokeilemaan! Minulle hyvin sopii tämä Jumalan luoma matkalla hiljalleen vahvistama minuus Hänen johdatuksensa elämän ohjeeksi aina kuoleman rajan taakse taivaaseen asti.


      • sunnyriver
        Huh huh kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan jättää kaikki sellaiset harjoitukset ja menetelmät joiden johdosta alkaa kuulla ääniä päässään ja tuntee tarvetta puhua siansaksaa itsekseen.

        Ainoa oikea hiljentymisen menetelmä on vajota syvälle omaan itseensä, kutsumatta mitään ulkopuolisia siihen mukaan. Toki nämä "ulkopuoliset" useimmiten ovat kuitenkin sirpaleita ihmisen omasta alitajunnasta, ja tuollainen äänien kuulemisen tila merkki kenties skitsofreniastakin. Tässä se sitten nähdään miten joudutaan ojasta allikkoon, kun uskoon tultua tila senkuin pahenee...

        Paras kun ei sekaannu mihinkään uskontoon eikä usko mihinkään henkiin, niin saa kenties pidettyä päänsä kasassa mikäli on taipumusta mielenvikaisuuteen.

        Siansaksasi viittasi varmaan kielillä åuhumiseen, joka on yksi armolahjoista siinä kuin sairaiden parantaminen, voimalliset teot tai profetointi.
        Kysymys ei ole siansaksasta, vaan olen esim. kuullut, kuinka vanhempi ihminen, joka ei osaa pätkääkään englantia, rukoilee hyvin kauniilla englannin murteella. Samoin muistan ystäväni, joka takkusi monta satta vuotta vanhan saksan
        murteen kanssa (lopputyö kauppakorkeaan) ja lopulta meni seurakuntansa pastorin luo ja pyysi tätä rukoilemaan. Ja niin tämä keski-ikäinen pelkästään suomea puhuva mies alkoi rukoilla ja rukous vaihtui pian siksi vanhan saksan murteeksi, jota ystäväni tutki.
        Eli Jumalan maailma on pajon ihmeellisempi kuin
        miltä pikasilmäyksellä näyttää. Kannattaa tutustua!


      • Huh huh
        sunnyriver kirjoitti:

        Siansaksasi viittasi varmaan kielillä åuhumiseen, joka on yksi armolahjoista siinä kuin sairaiden parantaminen, voimalliset teot tai profetointi.
        Kysymys ei ole siansaksasta, vaan olen esim. kuullut, kuinka vanhempi ihminen, joka ei osaa pätkääkään englantia, rukoilee hyvin kauniilla englannin murteella. Samoin muistan ystäväni, joka takkusi monta satta vuotta vanhan saksan
        murteen kanssa (lopputyö kauppakorkeaan) ja lopulta meni seurakuntansa pastorin luo ja pyysi tätä rukoilemaan. Ja niin tämä keski-ikäinen pelkästään suomea puhuva mies alkoi rukoilla ja rukous vaihtui pian siksi vanhan saksan murteeksi, jota ystäväni tutki.
        Eli Jumalan maailma on pajon ihmeellisempi kuin
        miltä pikasilmäyksellä näyttää. Kannattaa tutustua!

        Satunnainen tuttu sekosi uskovaisuuteen, Nokia-missioon ilmeisesti. Hän sanoi että siellä puhuttiin kielillä. Kysyin että mistäs ne sitten tietävät että mitä tuli sanottua, niin hän sanoi että joku toinen saa tulkkaamisen lahjan.

        Missään vaiheessa tuttu ei maininnut halaistua sanaakaan että kyseessä olisi ollut joku ihmismäisistä kielistä kuten englanti, saksa tms. Englantiahan sitäpaitsi ei tarvitsisi kovin monelle edes tulkitakaan. Luulisi sen tulkin osanneen kertoa mikä kieli oli kyseessä. Nyt kuin näin ei ole, tai minulle ei kerrottu mitä kieliä käytettiin, jää ikävästi epäilys että puhuttiinkohan sittenkin vain puutaheinää eli sitä siansaksaa.

        >Vain Jumala ymmärtää, mitä puhut.

        toteaa

        http://www.nokiamissio.fi/sotakoulu/?p=22

        näemmä sellaisesta kielillä puhumisesta mitä harjoitetaan yksikseen.

        Hyvä että edes joku. Mitähän kieltä tuolla puhutaan:

        http://wwnet.fi/users/veijone/kieli.htm

        ?


      • sunnyriver
        Huh huh kirjoitti:

        Satunnainen tuttu sekosi uskovaisuuteen, Nokia-missioon ilmeisesti. Hän sanoi että siellä puhuttiin kielillä. Kysyin että mistäs ne sitten tietävät että mitä tuli sanottua, niin hän sanoi että joku toinen saa tulkkaamisen lahjan.

        Missään vaiheessa tuttu ei maininnut halaistua sanaakaan että kyseessä olisi ollut joku ihmismäisistä kielistä kuten englanti, saksa tms. Englantiahan sitäpaitsi ei tarvitsisi kovin monelle edes tulkitakaan. Luulisi sen tulkin osanneen kertoa mikä kieli oli kyseessä. Nyt kuin näin ei ole, tai minulle ei kerrottu mitä kieliä käytettiin, jää ikävästi epäilys että puhuttiinkohan sittenkin vain puutaheinää eli sitä siansaksaa.

        >Vain Jumala ymmärtää, mitä puhut.

        toteaa

        http://www.nokiamissio.fi/sotakoulu/?p=22

        näemmä sellaisesta kielillä puhumisesta mitä harjoitetaan yksikseen.

        Hyvä että edes joku. Mitähän kieltä tuolla puhutaan:

        http://wwnet.fi/users/veijone/kieli.htm

        ?

        Jäin tuossa miettimään, että jokapäiväisenä ja tavallisena pitämäni kielillä puhuminen ei niin
        tavallista mahda ollakaan. Yleensähän se on ollut tuttu vapaissa suunnissa (helluntailaiset, vapaakirkolliset) sekä kirkon karismaattisessa
        liikehdinnässä (Kansan Raamattuseura, koivistolaiset ym.)
        Eli kielillä puhuminen ja kielten selittäminen ovat osa Uudessa Testamentissa mainittuja
        armolahjoja, muita ovat mm voimalliset teot
        (Jeesuksella säiden hallinta, veden muutaminen viiniksi), profetointi ja sille läheiset viisauden ja tiedon sanat ainakin sairaiden parantaminen.
        Kielillä puhuja ei itse yleensä tiedä, mitä kieltä hän puhuu, samoin se, jolle selitys ei
        teidä, mitä kieltä toinen puhuu, selitys vain annetaan hänelle ylhäältä. Sitten tietysti on näitä tapauksia, joissa kieli on opiskelun kautta
        muille tuttu, niin kuin tämän yhden kaverin englannin puhuminen, vaikka hän itse ei kieltä osannut. Eräs ystävä puhui hyvin kaunista ranskaa ja sitähän olisi kuunnellut ihan muuten vain, vaikkei selitystä olisi ollutkaan.
        Itselläni on todennäköisesti kolme kieltä, jotka vaihtelevat, mutta sen verran jouduin aikanani lukiossa pakkolatinaa lukemaan, että
        yksi kielestä on jokin latinan lähisukuinen, sillä pystyn järjelläni aikaisemmin oppimani perusteella päättelemään, mikä on sanoma ydin, vaikka en koko sanomaa ymmärräkään.
        Eräs ystävä oli vuosikausia Saarenmaalla Virossa
        lähetystyössä. Ei hän ollut alussa sinne lähdössä, koska hänellä oli paha lukihäiriö eikä hän uskonut oppivansa sen takia viron kieltä. Kävi kuuitenkin Kuressaaressa ja paikalliset uskovat Ränkin Peterin johdolla totesivat, että jos miehen on tarkoitus tulla
        tänne työhön, niin Jumala vastaa sitten lukihäiriöisen kielitaidosta. Ja niin he olivat
        käyneet rukoukseen ja jonkin ajan (muutaman tunnin?) jälkeen kaveri sai lahjana viron kielen kieliopin ja keskeisen sanaston yhtenä
        pompsina. Kaikki harvinaisemmat sanat hänen piti kuitenkin opetella, kai Jumala ajatteli, että kaveri olisi laiskistunut liiaksi, jos olisi kaiken valmiiksi saanut.
        Nyt kaveri on jälleen Suomessa, mutta vuosikausia
        hän oli Viron puolella.
        Raamatussa sanotaan, että kielillä puhuva rakentaa itseään, eli se on sinänsä tärkeä ilman selitystäkin. Eli kielillä puhuminen on suora kanava Jumalan suuntaan, siihen ei mikään
        häiriötekijä pääse väliin.
        Toisaalta asia, joka ei tavallisessa rukoustaistelussa mene läpi = siihen ei tule vastausta, menee usein läpi rukoilemalla kielillä, ylistämällä ja palvomalla Jumalaa.

        Ok, summa summarum: olet tottunut juttelemaan ihmisten kanssa
        ja ehkä lemmikkisikin kanssa, mutta piiriä voi
        laajentaa, Jumalakin on halukas kuulemaan äänesi tai ajatuksesi, puhut sitten suomea tai puhut kielillä.Jumala haluaa olla paras ystävämme.
        Sanoit, että satunnainen tuttusi sekosi uskovaisuuteen. Sen voisi ajatella niinkin päin, että hänellä kirkastui jotakin...


      • ???

        tuli jotenkin "aito?" tunne kirjoitustas
        lukiessa. kauniita ajatuksia ja niistä
        kiitos. monesti minulle ja hänelle sekä
        meille.
        voiko ihminen olla hyvä ilman että
        käsketään olemaan hyvä?

        love


      • sunnyriver
        ??? kirjoitti:

        tuli jotenkin "aito?" tunne kirjoitustas
        lukiessa. kauniita ajatuksia ja niistä
        kiitos. monesti minulle ja hänelle sekä
        meille.
        voiko ihminen olla hyvä ilman että
        käsketään olemaan hyvä?

        love

        Niin, harvoinhan me taidamme ihan omasta sydämemme lämmöstä hyviä olla, liian harvoin.
        Paljon meillä on käskystä tapahtuvaa ja tavanomaista. Toisaalta hyvä, että edes sitä on.
        Toisaalta Jumala kehottaa meitä kulkemaan Hänen valmistamissaan hyvissä teoissa. Eli ensin olemme Jumalan läheisyydessä ja Hän tankkaa meidät voimaa ja rakkautta täyteen, sitten voimme lähteä tekemään niitä tekoja, jotka Hän on edeltä valmistanut ja usein kertonutkin
        esim. profetian tai tiedon ja viisauden sanojen kautta.
        Mutta kun olemme vain pieniä ihmisiä, usein työstä väsynteitä ja penseitä, niin varmaan moni hyvä teko jää tekemättä, vaikka meille olisi annettu voima ja rakkauskin niiden tekemiseen.
        Hyvää kesää sinulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe