Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ympärileikkaus

mama-

Paljonko maksaa Suomessa yksityisellä tehty ympärileikkaus pojille ja mahtaskohan sen saada julkisella puolella? miten muuten neuvolassa on suhtauduttu, kun olette ympärileikkauttaneet lapsenne?

37

7238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolella

      ympärileikkauksen saa, jos siihen on lääketieteelliset perusteet. Rituaalin vuoksi se täytyy kustantaa itse.

      Neuvola tuskin suhtautuu asiaan mitenkään poikalapsen ollessa kyseessä. Jos taas tyttö tulee vastaanotolle silvottuna, puuttuu lastensuojelu asiaan välittömästi. Silloin on kyse rikoksesta.

    • sairaalat

      ainakin joitakin vuosia sitten tekivät leikkauksia uskonnollisin perustein. Maksoi jotain 2000 vanhaa markkaa.

      Paikallinen sanomalehti kirjoitti tos joku aika sitten, että käräjäoikeuksissa on ollut ristiriitaisia tapauksia poikalasten ympärileikkauksista. Tampereen käräjäoikeus oli tuominnut lapsen vanhemmat pahoinpitelystä, kun lapsi oli ympärileikattu. Turun käräjäoikeuden mielestä ympärileikkaus ei ole pahoinpitely. Nyt tähän ollaan kai eduskunnalta vailla jonkinlaista lainsäädäntöä, mikä sit takaisi jonkinlaisen ennakkoasetuksen puolesta tai vastaan.

      Itse en antanut poikaa ympärileikkauttaa, kun sukulaispoika leikattiin lääketieteellisistä syistä ja oli 2 viikkoa niin tuskissa, ettei kävelemään pystynyt. Oma ukko kun ei ole mikään uskovainen edes, niin anopin ja appiukon mieliksi en lasta anna kiduttaa.

      • tähän

        Itse asiassa Nelosella oli tällä vai viime viikolla dokumentti epäonnistuneesta ympärileikkauksesta. Oli Amerikassa vai Englannissa leikattu. En katsonut, mutta ennakkotietojen mukaan oli lääkäri käskenyt sit kasvattaa pojan tyttönä, mutta murrosiässä oli tullut ongelmia, kun hormonit oli alkanut hyrrään.


      • Mä 75
        tähän kirjoitti:

        Itse asiassa Nelosella oli tällä vai viime viikolla dokumentti epäonnistuneesta ympärileikkauksesta. Oli Amerikassa vai Englannissa leikattu. En katsonut, mutta ennakkotietojen mukaan oli lääkäri käskenyt sit kasvattaa pojan tyttönä, mutta murrosiässä oli tullut ongelmia, kun hormonit oli alkanut hyrrään.

        Mä katsoin sen 4D dokumentin. Leikkaus oli tehty jollakin sähköisellä vempelellä joka oli polttanut ja siitä johtui tuo peniksen menetys. Sairas lääkäri oli käskenyt kasvattaa pojan tytöksi myöhemmin tuli ongelmia, kun tyttö olikin kauhean poikamainen. Vanhemmat kerto totuuden, että toinen ei olekaan oikeasti tyttö vaan poika. Kummallekin pojalle, olivat kaksosia. Tällä suomessa mun käsittäkseen ei mitään sähkösiä vempeleitä käytetä leikkaukseen. Kaveri ainakin sano, että ihan kirurgisesti leikattiin.


    • Ottoli

      ..etkö voi millään odottaa että poikasi on iso (n. 12v) ja kysyä sitten häneltä itseltään haluaako ympärileikkausta, epäilen vahvasti..

      • voi odottaa

        kuhn muslimin kanssa on naimisissa on tehtävä niin kuin hän sanoo. Se siitä suomalaisen naisen itsenäisyydestä, rakastuminen>aivopesu>lopulta perhehelvetti ja sitten kysytään taas täällä neuvoja...


      • antaa

        lapsen päättää itse haluaako leikkauksen vai ei.


      • PÄÄTTÄÄ!
        antaa kirjoitti:

        lapsen päättää itse haluaako leikkauksen vai ei.

        Siinä ei kuule ole lapsella saati vaimolla mitään sanomista. Mies ja sen sukulaiset nämä asiat päättää jniinkuin kaikki muutkin asiat ja sinisilmäistä suominaista viedään kuin pässiä narussa.


      • CTX
        PÄÄTTÄÄ! kirjoitti:

        Siinä ei kuule ole lapsella saati vaimolla mitään sanomista. Mies ja sen sukulaiset nämä asiat päättää jniinkuin kaikki muutkin asiat ja sinisilmäistä suominaista viedään kuin pässiä narussa.

        En teidä miten tällekin foorumille eksyin.. No vastataan nyt kun tääälä oon..

        Tota kuvittelisin että mä vihaisin itte ainakin vanhempiani ylikaiken jos mut olis ympärileikattu iha mistä syystä vaan.

        Ja sehän on silkkaa kidutustu koko toimenpide?

        Pitäs lailla kieltää koko touhu. Niin tytöiltä ku pojiltakin.

        Miksi edes jossain uskonnoissa ympärileikataan pojat? Onko siihen jotain oikeita perusteita? Ei siis mitään että joku hihhuli suuruskonnollinen äärihihhuli nin on joskus päättänyt vaan siis IHAN OIKEITA SYITÄ?

        Sen nyt ymmärtää jos terveydellisistä syistä joutuu mutta se onkin eri asia.


      • siinä
        CTX kirjoitti:

        En teidä miten tällekin foorumille eksyin.. No vastataan nyt kun tääälä oon..

        Tota kuvittelisin että mä vihaisin itte ainakin vanhempiani ylikaiken jos mut olis ympärileikattu iha mistä syystä vaan.

        Ja sehän on silkkaa kidutustu koko toimenpide?

        Pitäs lailla kieltää koko touhu. Niin tytöiltä ku pojiltakin.

        Miksi edes jossain uskonnoissa ympärileikataan pojat? Onko siihen jotain oikeita perusteita? Ei siis mitään että joku hihhuli suuruskonnollinen äärihihhuli nin on joskus päättänyt vaan siis IHAN OIKEITA SYITÄ?

        Sen nyt ymmärtää jos terveydellisistä syistä joutuu mutta se onkin eri asia.

        on kyseessä hygienia mikä teiltä ympärileikkaamattomilta ei ole kun kaikkea paskaa sinne nahan alle löytyy.ja seksi on parempaa jos on ympärileikattu.eikä lapsi mitään rupea vanhempaa vihamaan.mun jätkä vihaa sen takia ET HÄNET EI OO YMPÄRILEIKATTU!


      • leikattavaksi?
        siinä kirjoitti:

        on kyseessä hygienia mikä teiltä ympärileikkaamattomilta ei ole kun kaikkea paskaa sinne nahan alle löytyy.ja seksi on parempaa jos on ympärileikattu.eikä lapsi mitään rupea vanhempaa vihamaan.mun jätkä vihaa sen takia ET HÄNET EI OO YMPÄRILEIKATTU!

        Mitäs sitä vihaamaan, ei kun lääkäriin ja nahka pois, voidaan se aikuisenakin leikata.


      • voioi
        leikattavaksi? kirjoitti:

        Mitäs sitä vihaamaan, ei kun lääkäriin ja nahka pois, voidaan se aikuisenakin leikata.

        ei mitään aikuisena siin on sit isommat suonet ja se sattuu enemmän ku vertaakin sillo tulee parasta tehä kun on pieni viel ku lapsi ei tajuu mitään.korkeintaan tee silloin kun poika on 3v eli alle 3v suosittelen kovasti jos meinaat tehdä


      • Ei ymmärrä
        siinä kirjoitti:

        on kyseessä hygienia mikä teiltä ympärileikkaamattomilta ei ole kun kaikkea paskaa sinne nahan alle löytyy.ja seksi on parempaa jos on ympärileikattu.eikä lapsi mitään rupea vanhempaa vihamaan.mun jätkä vihaa sen takia ET HÄNET EI OO YMPÄRILEIKATTU!

        Etkö koskaan käy pesulla? Hygieniaongelmat hoidetaan peseytymällä eikä leikkaamalla !!
        Kyllä mä sen ymmärrän että jos savimajassa asuu eikä vettä riitä kuin hädintuskin juomavedeksi niin peseytyminen on vähän mitä sattuu mutta kyllä länsimaissa vettä peseytymiseen on ihan riittävästi!


        Ja seksistä sen verran että ethän sä raukka edes tiedä kuinka hyvää seksi sitten olisi jos sinua ei olisi leikattu :).

        Suomen lain mukaan lapsen ympärileikkaus on pahoinpitely ja vasta täysi-ikäinen voi päättää haluaako ympärileikkauksen vai ei, eli vanhemmilla ei ole oikeutta tuota päätöstä tehdä lapsen puolesta!


      • näinkö?
        voioi kirjoitti:

        ei mitään aikuisena siin on sit isommat suonet ja se sattuu enemmän ku vertaakin sillo tulee parasta tehä kun on pieni viel ku lapsi ei tajuu mitään.korkeintaan tee silloin kun poika on 3v eli alle 3v suosittelen kovasti jos meinaat tehdä

        "parasta tehä kun on pieni viel ku lapsi ei tajuu mitään"

        Eli sinun mielestäsi lasta saa rääkätä miten tahansa niin kauan kun se ei vielä pysty puolustautumaan??
        Meneekin vaikeammaksi sen jälkeen kun lapsen voimat riittää antamaan isälleen turpaan jos yrittää :)

        Myös oikeusistuimissa on poikien ympärileikkaukset todettu yksiselitteisesti laittomiksi ja todettu että ympärileikkaus täyttää lapsen pahoinpitelyn tunnusmerkistön!
        Mutta sinua ei pahemmin näytä hetkauttavan se onko tekosi lain mukaisia vai ei :(.


      • sylvi sentään!
        voioi kirjoitti:

        ei mitään aikuisena siin on sit isommat suonet ja se sattuu enemmän ku vertaakin sillo tulee parasta tehä kun on pieni viel ku lapsi ei tajuu mitään.korkeintaan tee silloin kun poika on 3v eli alle 3v suosittelen kovasti jos meinaat tehdä

        Ai että oikein sattuu, voi voi sentään miesraukkaa..tiedoksi vain sinulle, suomalaiselta tuttavaltani jouduttiin poistamaan terveydellisistä syistä nahka kun hän oli jo lähes aikuinen ja kyllä hän siitä selvisi narisematta. Mutta nuo muslimimiehet onkin pohjimmiltaan sellaisia vellihousuja, pahoinpitelevät mielummin akkansa ja pikkulapsensa kuin antavat itsellensä tehdä pipiä. Hyi olkoon.


      • CTX
        siinä kirjoitti:

        on kyseessä hygienia mikä teiltä ympärileikkaamattomilta ei ole kun kaikkea paskaa sinne nahan alle löytyy.ja seksi on parempaa jos on ympärileikattu.eikä lapsi mitään rupea vanhempaa vihamaan.mun jätkä vihaa sen takia ET HÄNET EI OO YMPÄRILEIKATTU!

        Ensinnäkin juuri näin telkkarista jonkun dokumentin missä käsiteltiin ympärileikkausta ja siinä oli tehty testejä jotka kertovaet että seksi on parempaa jos ei ole leikattu.

        Johtuen siitä että terska on paljon arempi kaikelle kosketukselle ja tuntee kaiken paremmpin jos on nahka suojaamassa kaikelta kosketukselta.

        Ja hygieniasta sen verran että sitä varten sitä vehjettä pestään etteä sielä ei ole mitän paskaa. :)

        Ja sitä varten taas täällä on suihkut missä sitä voi uittaa niin paljon kun jaksaa.

        Ja paljon herkemmin luulisi sen vehkeen olevan alttiina kaiken mailman taudeille kun ei ole ihoa suojaamassa sitä niinkuin sen on tarkotettu olevan? Siis suojaamassa elintä.


      • hgierghksj
        CTX kirjoitti:

        Ensinnäkin juuri näin telkkarista jonkun dokumentin missä käsiteltiin ympärileikkausta ja siinä oli tehty testejä jotka kertovaet että seksi on parempaa jos ei ole leikattu.

        Johtuen siitä että terska on paljon arempi kaikelle kosketukselle ja tuntee kaiken paremmpin jos on nahka suojaamassa kaikelta kosketukselta.

        Ja hygieniasta sen verran että sitä varten sitä vehjettä pestään etteä sielä ei ole mitän paskaa. :)

        Ja sitä varten taas täällä on suihkut missä sitä voi uittaa niin paljon kun jaksaa.

        Ja paljon herkemmin luulisi sen vehkeen olevan alttiina kaiken mailman taudeille kun ei ole ihoa suojaamassa sitä niinkuin sen on tarkotettu olevan? Siis suojaamassa elintä.

        Joku väitti ympärileikatulla olevan parempi seksielämä. Mikseivät leikkaamattomat aikuiset miehet sitten ryntää joukolla leikkauksiin?

        Koska esitetty argumentti ei ole fakta. Sillä vain puolustelleen peruuttamatonta tekoa jonka vanhemmat ovat lapsen herkimpiin elimiin kajoamalla tehneet. Mahtaa olla "raiskattu olo" näillä silvotuilla pojilla kun tajuavat että joku on heitä sieltä leikellyt.


      • CTX
        hgierghksj kirjoitti:

        Joku väitti ympärileikatulla olevan parempi seksielämä. Mikseivät leikkaamattomat aikuiset miehet sitten ryntää joukolla leikkauksiin?

        Koska esitetty argumentti ei ole fakta. Sillä vain puolustelleen peruuttamatonta tekoa jonka vanhemmat ovat lapsen herkimpiin elimiin kajoamalla tehneet. Mahtaa olla "raiskattu olo" näillä silvotuilla pojilla kun tajuavat että joku on heitä sieltä leikellyt.

        Sinäpä sen sanoit.


      • irvokkaalta tuntuu
        CTX kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit.

        kuvitella vanhempien selittävän aikuiselle pojalleen, että siksi sen teimme, että sinulla nyt on hyvä seksielämä. tuskin se on ollut vahvin vaikutin, jos vaikutin ollenkaan.


      • pimpelipompelipom
        irvokkaalta tuntuu kirjoitti:

        kuvitella vanhempien selittävän aikuiselle pojalleen, että siksi sen teimme, että sinulla nyt on hyvä seksielämä. tuskin se on ollut vahvin vaikutin, jos vaikutin ollenkaan.

        eikä ole koskaan kitissyt tai harmitellut miksi hänet on leikattu.


      • CTX
        pimpelipompelipom kirjoitti:

        eikä ole koskaan kitissyt tai harmitellut miksi hänet on leikattu.

        Sun miehes on sitten joku aivopesty vajaaälynen jolle on paasattu pienestä asti että ''se on pakko'' ja muuta vaihtoehtoa ei ole annettu.


      • kaivata
        pimpelipompelipom kirjoitti:

        eikä ole koskaan kitissyt tai harmitellut miksi hänet on leikattu.

        sellaista mitä ei ole olemassa.
        Tuskin hän valittaisi edes siitä vaikka olisi sokea jos kukaan ei hänelle kertoisi että me muut kyllä näemme.
        Ei minunkaan ukkini valittanut siitä ettei hänellä ole tietokonetta eikä internettiä kun sattui kuolemaan ennen PC:n keksimistä.

        Typerää vedota siihen että ei ole huomannut mitään haitta jos ei mitään vertailupohjaa mistään muusta kuin nykyisestä olotilasta.
        Sanotaanhan että hirressäkin eka päivä on pahin mutta sitten jo helpottaa eikä naru enää häiritse :)


      • niminimi
        voioi kirjoitti:

        ei mitään aikuisena siin on sit isommat suonet ja se sattuu enemmän ku vertaakin sillo tulee parasta tehä kun on pieni viel ku lapsi ei tajuu mitään.korkeintaan tee silloin kun poika on 3v eli alle 3v suosittelen kovasti jos meinaat tehdä

        ai parasta tehdä silloin kun lapsi ei tajua mitään? hei haloo!! SEHÄN VANHEMPANA TAJUAA, ETTÄ EI SAA SATUTTAA TURHAAN. Ympärileikkaus on turhaa ja tuo muka hygienisempää on täyttä pumppua. Kunnonn ihmiset peseytyy päivittäin, jolloin sinne ei kerry mitään paskaa.


      • Lasten kiduttajat
        PÄÄTTÄÄ! kirjoitti:

        Siinä ei kuule ole lapsella saati vaimolla mitään sanomista. Mies ja sen sukulaiset nämä asiat päättää jniinkuin kaikki muutkin asiat ja sinisilmäistä suominaista viedään kuin pässiä narussa.

        Pitäs viedä nurkan taka ja.... nuo lasten kiduttajat. Jos kerta suomessa asutaan pitää lapsille taata turvallinen ja hyvä olo. Eikä mitään alkukantaista rituaalia nythän on jo 2000 luku. Pysykööt siellä perähikiällä missä ei mistään oikeasta tiedetä ja menköön ne hurahtaneet suomalaiset naiset sinne. Ei yhtään tollasta alkukantaista suomeen! Jos mukautuvat meidän kulttuuriin niin sillon voi tulla. Maassa maan tavalla!!!!!!!!!!!!


      • nnnnnnnnnnnnnn
        siinä kirjoitti:

        on kyseessä hygienia mikä teiltä ympärileikkaamattomilta ei ole kun kaikkea paskaa sinne nahan alle löytyy.ja seksi on parempaa jos on ympärileikattu.eikä lapsi mitään rupea vanhempaa vihamaan.mun jätkä vihaa sen takia ET HÄNET EI OO YMPÄRILEIKATTU!

        No ei mene läpi tuo hygienia asia! Suomessa on kyllä hyvät mahdollisuudet hygienian hoitoon jos vain pitää itse sitä tärkeänä! Vettä tulee joka taloudessa ja on suihkuta ja yleensä saunatkin. Vanhemmista kiinni osaavatko opettaa lapset pesemään itsensä myös sieltä.


      • niinhän se on
        pimpelipompelipom kirjoitti:

        eikä ole koskaan kitissyt tai harmitellut miksi hänet on leikattu.

        Mitäpä sitä enää voi valittaa jos on jo leikelty. Eihän sitä korjatakkaan voi. Pakko tyytyä siihen mitä vanhemmat on päättänyt...


      • tultava
        näinkö? kirjoitti:

        "parasta tehä kun on pieni viel ku lapsi ei tajuu mitään"

        Eli sinun mielestäsi lasta saa rääkätä miten tahansa niin kauan kun se ei vielä pysty puolustautumaan??
        Meneekin vaikeammaksi sen jälkeen kun lapsen voimat riittää antamaan isälleen turpaan jos yrittää :)

        Myös oikeusistuimissa on poikien ympärileikkaukset todettu yksiselitteisesti laittomiksi ja todettu että ympärileikkaus täyttää lapsen pahoinpitelyn tunnusmerkistön!
        Mutta sinua ei pahemmin näytä hetkauttavan se onko tekosi lain mukaisia vai ei :(.

        Meneekin vaikeammaksi sen jälkeen kun lapsen voimat riittää antamaan isälleen turpaan jos yrittää :)


        :D :D :D kun sen oikein oivaltaa...


      • ikävät
        PÄÄTTÄÄ! kirjoitti:

        Siinä ei kuule ole lapsella saati vaimolla mitään sanomista. Mies ja sen sukulaiset nämä asiat päättää jniinkuin kaikki muutkin asiat ja sinisilmäistä suominaista viedään kuin pässiä narussa.

        asiat kiertämään.. eiköhän johonkin olisi aika lopettaa


      • paskaa
        siinä kirjoitti:

        on kyseessä hygienia mikä teiltä ympärileikkaamattomilta ei ole kun kaikkea paskaa sinne nahan alle löytyy.ja seksi on parempaa jos on ympärileikattu.eikä lapsi mitään rupea vanhempaa vihamaan.mun jätkä vihaa sen takia ET HÄNET EI OO YMPÄRILEIKATTU!

        sinne alle kertyy... eiköhän täällä ainakin ole vettä yllinkyllin lotrailla ja paikkojaan pestä.. vai onko sekin kielletty... ? Empä ole yhteenkään kotimaiseen vielä törmännyt jolla olisi paskaa esinahan alla.. tai muutakaan, hyvin ovat nahkoineen pärjänneet...


      • helpottunut
        CTX kirjoitti:

        Ensinnäkin juuri näin telkkarista jonkun dokumentin missä käsiteltiin ympärileikkausta ja siinä oli tehty testejä jotka kertovaet että seksi on parempaa jos ei ole leikattu.

        Johtuen siitä että terska on paljon arempi kaikelle kosketukselle ja tuntee kaiken paremmpin jos on nahka suojaamassa kaikelta kosketukselta.

        Ja hygieniasta sen verran että sitä varten sitä vehjettä pestään etteä sielä ei ole mitän paskaa. :)

        Ja sitä varten taas täällä on suihkut missä sitä voi uittaa niin paljon kun jaksaa.

        Ja paljon herkemmin luulisi sen vehkeen olevan alttiina kaiken mailman taudeille kun ei ole ihoa suojaamassa sitä niinkuin sen on tarkotettu olevan? Siis suojaamassa elintä.

        säälittävää, kun on niin herkkä ja tulee kahdessa sekunnissa, eikä nainen saa mitään irti siitä. Ja vaikka sä peset sitä, siinä välissä ku on likainen silloin se paskaa tekee työnsä, eikä auta vaix pesee sen taas. tiedän että sä joko pelkäät sitä, tai kaduttaa ku sua ei oo koskaan leikattu.


      • lapsi pien..
        helpottunut kirjoitti:

        säälittävää, kun on niin herkkä ja tulee kahdessa sekunnissa, eikä nainen saa mitään irti siitä. Ja vaikka sä peset sitä, siinä välissä ku on likainen silloin se paskaa tekee työnsä, eikä auta vaix pesee sen taas. tiedän että sä joko pelkäät sitä, tai kaduttaa ku sua ei oo koskaan leikattu.

        Suomenkielesi on kyllä vähän vielä hakoteillä mutta opastan kuitenkin: ympärileikatut miehet kärsii usein itse herkkyyden puutteesta, ei se tarkoita sitä että tulee kahdessa sekunnissa jos ei ole leikattu. Suihkut on olemassa ja niitä voi käyttää ennen seksiä tai suuseksiä. Eipä maistu siellä yhtään mikään pahalta. Jokainen leikkauttakoon nahkansa jos itse haluaa tai jos siihen on lääketieteellinen peruste mutta lapsille tehtynä se on pahoinpitely ja sillä siisti.


      • minä vai
        Ei ymmärrä kirjoitti:

        Etkö koskaan käy pesulla? Hygieniaongelmat hoidetaan peseytymällä eikä leikkaamalla !!
        Kyllä mä sen ymmärrän että jos savimajassa asuu eikä vettä riitä kuin hädintuskin juomavedeksi niin peseytyminen on vähän mitä sattuu mutta kyllä länsimaissa vettä peseytymiseen on ihan riittävästi!


        Ja seksistä sen verran että ethän sä raukka edes tiedä kuinka hyvää seksi sitten olisi jos sinua ei olisi leikattu :).

        Suomen lain mukaan lapsen ympärileikkaus on pahoinpitely ja vasta täysi-ikäinen voi päättää haluaako ympärileikkauksen vai ei, eli vanhemmilla ei ole oikeutta tuota päätöstä tehdä lapsen puolesta!

        Mun pikkubroidi leikattiin ku se oli joku about 3-vuotias. Ihan sairaalassa leikattiin, käsittääkseni nukutettiinkin vielä. Mitään probleemaa ei ole tullut.


    • ihmisoikeuksien puolesta

      kysy neuvoo sieltä missä sinutkin ympärileikattiin? joko muuten sait pojaltasi suostumuksen leikkaukseen ?jos ei lääketieteellistä perustetta ole niin miksi sitten pitäisi leikata?Kummallista miten joissain piireissä pakkomielle silpoa lasten sukuelimiä,tosi sadistista.Tuosta kuuluu tehdä lasten suojeluilmoitus.

    • lobster

      Olen antanut ympärileikkauttaa poikani (2 kpl). Kummassakin tapauksessa leikkauksen suoritti juutalainen kirurgi, joka työskentelee sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Jotkut poikien ympärileikkausjutut ovat päätyneet oikeuteenkin pahoinpitelynä vaikka leikkaus olisikin suoritettu asianmukaisesti eikä komplikaatioita ole ilmennyt. Tuomioita ei tällaisessa tilanteessa ole tullut, koska lainsäädäntö ei oikein tunne asiaa.

      Julkisella puolella asiaa tiedustellessani sain tuta, että olen silpomisaikeissa. Soitin lopulta juutalaiseen seurakuntaan ja kysyin heiltä lääkärin yhteystietoja.

      Juutalaiseen tapaan lasteni leikkaus suoritettiin lapsen ollessa alle 1kk vanha.

      Itse päädyin tällaiseen ratkaisuun eikä nyt jo 16-vuotias esikoispoikani ole minua toistaiseksi tästä ratkaisusta syyttänyt. Toisella kerralla olin jo paljon epävarmempi ja suostuin operaatioon siksi, että tuntui, että se on pienempi paha. Lasten isä on muslimi ja tulisi kuitenkin jossain vaiheessa vaatimaan leikkausta. Juutalaisessa systeemissä ikä on ihan paras. Jälkiviisaasti ajatellen kaikkein paras minusta silti olisi 18v alkaen, so. että asia jätetään lapsen/ihmisen omaksi päätökseksi.

      • Lapsiparat

        Kyllähän ne sieltä omasta kieroutuneesta seurakunnasta silpojat löytyy. Eikös je juutalaiset uhraa eläimiäkin? Linnaan kaikki silpojat olivat sitten lääkäreitä tai poppamiehiä. Eikä ne lapset siitä voi valittaa kun on silvottu on silvottu


      • miumaumou77
        Lapsiparat kirjoitti:

        Kyllähän ne sieltä omasta kieroutuneesta seurakunnasta silpojat löytyy. Eikös je juutalaiset uhraa eläimiäkin? Linnaan kaikki silpojat olivat sitten lääkäreitä tai poppamiehiä. Eikä ne lapset siitä voi valittaa kun on silvottu on silvottu

        Lukekaapa tuosta..


        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/YK suosittelee ympärileikkausta hivin ehkäisemiseksi/1135226186965


      • prolapsus
        miumaumou77 kirjoitti:

        Lukekaapa tuosta..


        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/YK suosittelee ympärileikkausta hivin ehkäisemiseksi/1135226186965

        Parempi keino Hiviä vastaan on kyllä pitäytyä vakituisessa kumppanuussuhteessa ja alkuvaiheessa käyttää kondomia. Loppu on viilausta kuten unen määrän korreloiminen ylipainon kanssa ym.

        Onhan jo luovuttu rotukoirienkin typistysleikkauksista, eiköhän esinahat kuulu samaan sarjaan terrierin hännän kanssa. Vaikka olis kuinka taitavasti leikattu, se on kuitenkin jonkun muun kun asianomistajan päätöksellä typistelty. kuka nyt toisen vehkeiden mallista haluaa väenvänkään päästä päättämään. tehköön jokainen sen itse kun on täysi-ikäinen.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe