Hei,
olisiko sinulla tee-se-itse ohjeita laituriarkun valmistamiseksi betonista? Pitäisi tehdä laituri merenrantaan. Pohjassa on noin 0.5...1m syvyydessä kallio. Varmaankin pitäisi kaivaa kallio näkyviin ja valaa betonista siihen arkku.
Pitäisikö porata kallioon raudoitukset ja miten?
Pitäisikö raudoitukset olla RST:tä?
Onko ko tarkoitukseen jtkn erikoisbetonia?
Miten hoidetaan ettei sementistä tule liian löysää, kun arkku valetaan veden alle ja entäs kuivuminen?
Laituriarkku
10
15114
Vastaukset
- mapei
sivuilla, muistaakseni rescon tai joku sen niminen jauho. jota sekoitetaan tavallista tuhdimpaan satsiin.
Arkun muoto on tärkeä, muuten jäät puskevat sen paikaltaan tai kaatavat. Esimerkiksi betonilla täytetty kaivonrengas siirtyy sivusuunnassa noin metrin kymmenessä vuodessa.
Jos se kallio on myös maissa, voisi laituri olla sellaista ponnahduslautatyyppiä, että on kiinni vain päästään siinä kalliossa. Silloin on syytä huomioida nousuvesi ja aaltojen nostava vaikutus eli ankkurointi sekä paino että noste huomioiden.
Kestävin ratkaisu voisi olla kelluva betoniponttoonilaituri, hinta 4-8K€ ja paino sama tonneina. Kettinkejä löysätään vähän talveksi ja sitten keväällä taas kiristetään.
Mikään kotivakuutus ei korvaa laituriremontteja, joten pane rahaa vain sen verran kiinni kuin vuodessa ehdit laiturimomentille säästää.- noponukaa
Ei kannata laittaa betoniponttonilaituria koska ovat runkorakenteeltaan niin kempuroita ja heikkoja. Raskasponttoni on yhteinäisellä rakenenteella ja kestää paljon enemmän, tosin maksaakin paljon enemmän:)
- Teiberousa
joo resconia voisin käyttää tai sitten laituritolpat voisi yrittää porata kallioon. Oheisesta linkistä löysin siitä lisätietoa:
http://www.resconmapei.fi/pdfs2/Rescon-T.pdf
ps. betoni ponttoonilaituri/massiivi betonilaituri ei käy, kun 0.5...1 m syvyydessä kallio. - Betoninevemies
noponukaa kirjoitti:
Ei kannata laittaa betoniponttonilaituria koska ovat runkorakenteeltaan niin kempuroita ja heikkoja. Raskasponttoni on yhteinäisellä rakenenteella ja kestää paljon enemmän, tosin maksaakin paljon enemmän:)
Nimenomaan näin! Halvimmat betoniponttoonit ovat vaarallisia leluja. Vuosien mittaan ne eivät kelpaa edes uimalaitureiksi, koska ovat kevyitä ja kiikkeriä. Halvoissa malleissa vettä menee kumminkin ponttoonin sisään ja ponttooni on entistä kiikkerämpi ja ei-kantavampi. Lisäksi jos on vaikkapa kaksi ponttoonia ja niiden välillä se laiturikansi, on kaupallisissa tuotteissa kannen "koolingit" tehty niin onnettomasta puutavarasta (joskus jopa jatkeilla) että ne menevät ikävästi ja rumasti luokilleen. Kunnon betoniponttoonit taas maksavat maltaita mutta eivät nekään ole mitään huoltovapaita. Vaativat ehdottomasti esim. sisältä kuivaamisen silloin tällöin. Aattele ite kun ponttooni kelluu ja sen sisälläkin on pari sataa litraa hyllyvää vettä. Sekun sitten talvella sinne ineen jäätyy niin -poks.
Viestistä ei oikein ilmennyt tuleeko laituri järeämpään venelaiturointiin vai lähinnä uimameininkiin. Siitä se aikalailla riippuu. Jos kyseessä on vähänkin järeämpi veteenpito meren partaalla niin unohda kelluvat. Koska kun vene kelluu, laituri kelluu niin ei kellu kohta mikään ellet sitten hanki sitä luokkaa kuin vauraat pursiseurat ja kaupunki.
Meille teki Porvoon saariston miehet (60 luvulla kun vielä yksityinen pystyi ostamaan työtä asevelihintaan) noin 3 x 6 tuumasesta haapalankusta puuarkun kunnon nurkkaliitoksilla ja rankoilla pulteilla. Noin 1.5 x 2 metriä kanttiinsa. Sinne viiden miehen voimalla jääaikaan vähintään pään kokoisia kiviä ja betonia. Kiva siihen on nytkin 50 vuoden päästä 20 tonnisella Tröllö-llä juhannuksena täräyttää
Ilmainen neuvo: Etsi lähitietoolta joku saarelainen tai muuten paikkakunnan mies joka tietää ja on oikeestikin tehnyt tai kun näet hyvän ratkaisun, käy reippaasti kysymässä, kuka tuon on tehnyt. Muuten voi tulla kalliitkin oppirahat (=keväällä laituri on naapurin rannassa, joka vaati sinulta korvauksia)
- tee se itse
Poraa kallioon tartuntoja varten reiät.Tee muotti ponttilaudasta tietysti riittävän paksusta,ja mahdollisimman leveästä.Käytä pystylaudoitusta,niin saat muotin helpommin tiivistettyä kallion muotoiseksi.Sahaa yksi ponttilauta muita lyhyemmäksi yläpäästään veden ulosvalumista varten..syy selviää kohta.
Poraa valmiiseen laudoitukseen reikiä,joista läpi harjateräksen pätkät,ja ne lukitaan paikoilleen sellasilla lukoilla,joita saa varmasti jostain vuokraamostakin.
Veivaa kasaan raudoitus,ja hitsaa raudoitukseen teräslätkät samaan korkoon tulevan betonikannen kanssa.
Vala laituri niin,että aloitat pohjalta,ja anna betonin pursuta sieltä täyttäen muotin.
Oletan,että saat paikalle pumppuauton..älä nosta betonikärsää irti massasta kertaakaan valun aikana,ettei betonin liima-aines ala eroittua muista betonimössön aineksista.
Voit tottaki nostaa kärsää sitä mukaa ylöspäin,kun betonimassan määrä muotissa kasvaa.
Muista,että veden on päästävä ulos muotista sitä mukaa kun betoni täyttää muottia!
Valun loppuvaiheessa voit kiinnittää veden poistumisaukkoon pätkän,jonka sahasit ponttilaudasta pois.
Lopuksi tärytät pinnasta vibralla,eli ammattikielellä "mulkulla" mutta muista olla varovainen ettei muotti "lävähdä" eli ratkea liian tiivistämisen vuoksi.
Hierrä pinta hiertimellä tasaiseksi.
Peitä laiturin kansi muovilla ja kastele sitä,ettei tule halkeamia.
Kastelu ei vaikuta kovettumiseen,eli betoni kovettuu veden allakin ihan yhtä hyvin kuin pinnan yläpuolella.
Betonin kovetuttua muutaman päivän voit purkaa muotin.
Raudoitukseen hitsattuihin "lätkiin" voit sitten hitsata pollareita,kenkiä ja vaikka uimatikkaita varten kiinnikkeet.
Tässä on perusteet siihen,että miten saat homman hoitumaan.
Toteutus on eri juttu,ja riippuu taidoista,rahasta ja rakennuskohteesta.
Erilaiset vesirakennusfirmat voivat myös totetuttaa laiturisi ammattitaitoisesti,ja oikeita menetelmiä,sekä välineitä käyttäen.- Teiberousa
ammattimaiset ohjeet. Kiitos.
- Akoni
Just näin.
Yksi lisähuomio: muotti kannattaa tehdä yläpäästään kapenevaksi.
Näin talvella nousevat jäät eivät tartu arkun kylkeen ja nosta sitä irti pohjasta. Kartiomaisuus myös auttaa jäiden sivuttaispaineen ohjaamisessa arkun ohi. Kaivonrenkaista ei tule kestäviä laitureita koska niistä tämä muoto puuttuu.
Katso mallia vanhoista laituriarkuista joita Betonivenemieskin mainosti.
PS. Puuarkku kivillä täytettynä saattaa muuten olla betonia kestävämpi koska se joustaa jäiden rutistuksessa. Betoni kestää minkä kestää, kunnes ennemmin tai myöhemmin murtuu.
- turi-
Tässä sulle yksinkertainen idea jonka itse toteutin viime suvena ja hyvä tuli. Poraa kallioon reiät/tartunnat, lainaa pora esim. ramirentiltä tms. Me porasimme kolme reikää, jonne 30 millin harjateräkset, siihen päälle betonirengas. Betonirenkaan voi tyhjentää vaikka ämpärillä vedestä olettaen, että se ei uita yli. Suuret raot renkaan alla tukin rannasta löytyvällä savella joka piti mainiosti sen ajan jonka se tarvitsi jämäköidyttyään.
Ja ei muuta kun raakaa voimaa peliin, kiviä renkaaseen ja betonia päälle, ylimääräinen vesi kyllä poistuu sieltä. Sitten valuun kiinni haluamasi tartunnata laiturin tolpille.
Suosittelen! - 18+5
Vinkkejä miten onnistuisi - jos onnistuisi - betonista kahlauslaiturin tekeminen mutapohjaan? En ymmärrä rakentamisesta tahi nikkaroinnista hölkäsen pöläystä, mutta mietin että jos tekisi puusta kehikon, jossa siis seinämät mutta ei pohjaa, laittaisi kehikon järven pohjaan ja sitten vaan täyttäisi betonilla ja antaisi jähmettyä. Jotain tämän tyyppistä toivoisin mutapohjaisen järven rantaan, kun ruoppaus ja hiekoitus ei oikein hotsita, ja järveen olisi mukava kävellä. Tai tuleeko muita ideoita miten tällaisen "kävelyalustan" saisi tehtyä? Järvi on pieni, joten luulisin että jäät eivät rakenteita paljoakaan pääse liikuttelemaan.
- Anonyymi
TEIMMÄ NÄIN ilmastointi putki läpimitta 80cm pituus valun mukaan minulla 130 cm iskin maahan (savikkoon) rauta galvanoituja putkia läpimitta 5cm 50-70cm syvyyteen 4 kpl lisäksi ohuempia putkia .
Hieroin ilmastointiputken niin hyvin kuin jaksoin pohjaan, yritin tyhjentää valua varten putken, mutta paine alta oli liian kova eikä valukohde tyhjentynyt, keksin että teen kaksi valua (kärryä) ekaks veteen putken sisään vain veteen, annan sen kovettua vrk, sitten pumpasin veden pois ja pohja piti ilmastointiputki tyhjeni valoihin raudoitin ja upotin valuun kiviä, valun päällä teräs orsi, orren päällä kyllästetyt pylväät vannotettu kiinni maahan 2 kpl .kannsi niinkuin itse tahtoo'
olen kuullut tehtynä myös vormun 200l tynnyristä ,pohja ja kansi pois ja valusisään, mutta tärkeintä sitominen pohjaan raudoilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3127272Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81213Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009