punkit

punkit

Onko teillä kokemukisia punkkipannasta, punkkipiikistä yms. Juttelin erään collien-kasvattajan kanssa ja hän oli sitä mieltä ettei collie-sukuisille koirille saisi laittaa näitä
punkin esto aineita. Mitä mieltä muut?
Minulla on sekarotuinen koira jossa on collien sukua
emä on puhdasrotuinen "nahka-collie" ja isä puhdasrotuinen lapinkoira.

9

4296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wa_

Käytän tällä hetkellä colliellani Frontline nimistä valeliuosta. Myös Exspot on kuulemma hyvä, mutta itse en ole kokeillut. Punkkipanta (yrttipannasta on kokemuksia) ei välttämättä aina auta. En tiedä johtuuko pitkistä karvoista vai mistä.

Tärkeintä on kuitenkin ettet pistä koiraasi IVOMEC nimistä ainetta. IVERMEKTIINI ON COLLIEILLE TAPPAVAN MYRKYLLINEN.

• punkit

Kiitti viestistä. soittelin äsken eläinlääkärille. Sanoi myös että punkkipanta on "kaupallinen" tuote. Tämä Frontline-liuos laitetaanko se myös turkkiin.
        On todella mahtavaa että vastasit ja kerroit näistä "myrkyistä" mitä ei voi laittaa collie-sukuisille
        (vaikka Pötkö onkin sekarotuinen) Huomenna menen apteekkiin ja huomattavasti viisaampana. Vielä kerran kiitos

• kiitow
        punkit kirjoitti:

Kiitti viestistä. soittelin äsken eläinlääkärille. Sanoi myös että punkkipanta on "kaupallinen" tuote. Tämä Frontline-liuos laitetaanko se myös turkkiin.
        On todella mahtavaa että vastasit ja kerroit näistä "myrkyistä" mitä ei voi laittaa collie-sukuisille
        (vaikka Pötkö onkin sekarotuinen) Huomenna menen apteekkiin ja huomattavasti viisaampana. Vielä kerran kiitos

Vähän on huono omatunto kun olen collie-sivuilla.Mutta sain kumminkin hyvää tietoa.

• PK-Collikoira

Itse olen käyttänyt exspottia ja punkkipantoja. Exspot oli varsin toimivaa liuosta, mutta koska käytän koiraani myös uimassa niin siirryin käyttämään punkkipantaa (tai en siis minä vaan koira). Kumpikaan eivät täysin estä punkkien tuloa, mutta vähentää aika radikaalisti silti.

Viime kesänä koitin yrttipantaa, koska se ei ole myrkyllinen (kuten edellämainitut). Tämä siksi että minulla on pieni lapsi joka on kuitenkin aina näiden myrkkyjen kanssa tekemisissä (koiran turkissa ja kaulassa kiinni) ja aina ne sormet menee kuitenkin suuhun.
      Vime kesänä koittamani yrttipanta oli kuitenkin oman kokemukseni mukaan jokseenkin täysin tehoton.

En tiedä sitten mitä tänä kesänä kannattaisi koittaa. Lapsi ei ole vielä kolmeakaan, joten myrkkyihin en halua turvautua. Pakko kai sietää nuo punkit ja poistaa ne kiltisti aina kun sellainen löytyy.

Punkinpoistoon muuten on mielestäni paras sellainen kynän näköinen siimapäinen punkinirroitin. Itse ostin sellaisen apteekista (merkkiä best friend) mutta samaa on kuulemma edullisemmin myytävänä muuallakin.
      Minulla kun on vielä katraassa ulkona liikkuvia kissojakin, niin punkin irrotuskertoja kertyy väkisinkin..

Tuosta toisen kirjoittajan mainitsemasta collielle myrkyllisestä aineesta vielä sen verran, että nuo myrkyt koskevat kaikkia koiria joissa on vähänkään colliesukuisuutta. Sama koskee myös mm. matolääkkeitä.

Kannattaa aina kysyä apteekkarilta ennen ostoa.

• wa_

Muistaakseni luin jostain että ivermektiini on myrkyllistä pitkä- ja lyhytkarvaiselle collielle, shetlanninlammaskoiralle, bordercollielle ja partacollielle. Ja myös vanhaengalnninlammaskoira kuuluu noihin rotuihin sekä tietenkin kaikki sekarotuiset, joissa on kyseisiä rotuja.

Täytyy muistuttaa, että varovaisuuteen on syytä myös, jos liikkuu paikoilla, joissa on hevosia esim. talleilla. Ivermektiiniä käytetään hevosilla, joten esim. hevosen ulosteessa (joka on namia jonkun koiran mielestä) voi ainetta olla. Usein aine annetaan hevoselle jossain makupalassa kuten leivänpalassa. Ivermektiinillä höystettyjä pieniä leivän kappaleita saattaa siis tallin ympäristöstä löytyä. Myös joitain eläinlääkäreitä tulee muistuttaa, ettei koiraan saa ivermektiinipiikkiä tökätä jos vaikkapa epäillään nenäpunkkia.

• sitä ei saa

käyttää jos samassa taloudessa on kissoja!

• on ihan

kelpoja, varsinkin mämä myrkyttömät.

• saara-mari

että täällä puhutaan punkeista!! Meillä erittäin ajankohtainen juttu. mökillämme aivan vilisee moisia otuksia, yök. Käytin viimekesänä Expottia joka tehosi osittain, yrttipannasta collukan vatsa meni sekaisin joten ostin tänä kesänä sellaisen ohuen valkoisen pannan, merkkiä en muista. Jo pääsiäisen tienoilla muutama punkki oli päässyt imeytymään ihon alle ja huomatessani ne olivat jo..yök...aika otuksia. En tajunnut niin aikaisin panna myrkkyä...Punkit ovat aikamoinen riesa täälläpäin ja olen todennut että paras torjuntakeino on pysytellä poi mökiltä. MINULLA on punkkikammo.....Laitoin Expottia niskaan yhden ampullin ja "häntäpäähän" toisen, kun puhunkin punkeista alkaa itseäni syyhyymään....

• Toope 2

Olen itse syöttänyt koirilleni valkosipulia ruuan seassa jatkuvasti,Enkä ole käyttänyt mitään karkotteita.Mulla on neljä koiraa ja vain kaksi punkkia olen tänä kesänäkin vain niistä löytänyt.Ja naapuri napsii punkkeja koiristaan jatkuvasti,vaikka hänen koirilla on punkkipannat ja samoissa metsissä liikutaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      381
      5390
    2. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1382
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      104
      921
    4. Miltä se tuntui

Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      831
    5. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      803
    6. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      50
      792
    7. Haikeaa miten kaikki meni

Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      787
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      774
    9. Asentajako putosi radiomastosta

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      43
      769
    10. Kuinka monesti olet itkenyt?

Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i
      Sinkut
      132
      763
    Aihe