Onko työpaikkakiusaaminen ja henkinen väkivalta työpaikalla rikos/laitonta? Mitkä ovat työntekijän keinot asioihin puuttua, kun pelko työpaikan menetyksestä painaa. Kiusaaja kun sattuu olemaan "päättävässä asemassa"...
AUTTAKAA
TYÖPAIKKAKIUSAAMINEN
29
3720
Vastaukset
- Sitte?
Se nyt vaan on luonnonlaki. Opettele hyväksymään tai ota loparit. Onneks me paperimiehet ollaan niin tärkeitä firmalle että saadaan tehä mitä vaan, eikä pomot uskalla konahdella.
- puuntuonti
Venäjältä loppuu ja vitsit alkavat olla vähissä paperimiehilläkin.
Se nyt vaan on luonnon laki, ettei paerimiehenkään onni ole ikuista.
- lailla säädetty
Siilä esimiehelläkin on esimies,lailla on työsuojelulaissa myös henkisen väkivallan harjoittaminen kielletty.Ota yhteys työsuojeluun tai liittoosi.
- Älä pelkää.
Harvoin työpaikkakiusaaminen etenee rikoksen asteelle. On kuitenkin tapauksia jolloin se täyttää rikoksen tunnusmerkit. Laittomuutta se saattaa kyllä liipata läheltä useinkin. Itse harkitsin tutkintapyynnön tekemistä, eikä se ole pois suljettu vieläkään. Asia ei ole vanhentunut.
Kokemuksesta voin sanoa, ettei kannata menettää toivoaan. Pitää vain olla varma, että itsellä on puhtaat jauhot pussissa. Nykyisin on apua saatavana monelta taholta.
Aluksi epäilee itseään ja mahdollisesti myös omaa mielenterveyttäänkin. Omalla kohdallani en tahtonut heti uskoa, että kaikki kokemani on edes mahdollista. Kiusaaja oli naispuolinen esimies ja hänen kaksi hännystelijäänsä.Tilannettani helpotti paljon, kun tiesin, etten ollut ensimäinen enkä ainoa jonka kohdalla kiusaamista tapahtui.
Toinen asiaa helpottava tekijä oli, että varsinaisesta työstä ja tehtävistä ei ollut sanomista. Tein työt siten kuin pitikin. Toisaalta se kiihottaa kiusaajaa etsimään ja keksimään kovempia panoksia, kuten kohdallani tapahtuikin. Keksittyjä rikkeitä alkoi nousta esille. Niiden näyttäminen toteen oli heillä vaikeaa. Ei riitä jos epäilee, pitää olla näyttöä. Jos ei ole näyttöä, niin siinä ei auta epärehelliset todistajatkaan.
Asiaa ei kannata piilotella. Julkisuus on paras lääke kiusaamistapauksissa. Itse pidin kirjaa tapahtuneista kiusaamisista ja otin puheeksi toisten työtovereiden kanssa. Pitää valita tarkoin henkilöt, joille asiasta voi puhua. Kiusaamisesta kannattaa kerätä näyttöä. Mieluummin niin, että muutkin pystyvät sen todistamaan.
Usein kiusaaminen jatkuu kauan ja se vie kohteen voimavaroja kohtuuttomasti. Tulee hetkiä jolloin aikoo heittää pyyhkeen kehään. Pitää kuitenkin jaksaa ja kerätä voimia. Itse sain voimaa siitä, että tiesin olevani oikeassa ja olin päättänyt, että katson kortit loppuun saakka. Se kannatti. Minussa oli taisteluhenkeä. Olin saanut sissikoulutuksen aikanaan. Nyt on hyvä mieli siitä, että en jättänyt asiaa puolitiehen.
Jos tuntuu että et jaksa, mene lääkäriin tai työterveyshoitajalle ja puhu hänelle että olet väsynyt kiusaamisesta etkä jaksaisi tehdä työtä sen takia. Heillä on velvollisuus puuttua asiaan ja selvittää sen todenperäisyys. Toisaalta sinullakin on näyttövelvollisuus. Siinä voit käyttää muistiinpanojasi ja muiden antamia lausuntoja.
Älä lannistu. Työpaikan menettämistä ei kannata pelätä. Työsuhteen irtisanominen laittomin perustein on työnantajaltakin aika rohkea teko.
Älä anna aihetta mihinkään mikä oikeuttaa irtisanomiseesi. - auttaa
vilkaisu peiliin ja hetken mietintä
- Mitta tuli täyteen
Se vaan on ihmeellistä, kuinka pomot eivät tunnista kaksinaamaisia mielistelijöitä. Miksi pomoiksi valikoituu henkilöitä, joilla ei ole minkäänlaista ihmistuntemusta. Minulla auttoi ainoastaan työpaikan vaihto. Ja ko. henkilö jatkaa kuulemma edelleen samaan tyyliin...
- fiksu esimies:
"vilkaisu peiliin ja hetken mietintä"
On fiksujakin esimiehiä näköjään olemassa. - sellainen on.
Mitta tuli täyteen kirjoitti:
Se vaan on ihmeellistä, kuinka pomot eivät tunnista kaksinaamaisia mielistelijöitä. Miksi pomoiksi valikoituu henkilöitä, joilla ei ole minkäänlaista ihmistuntemusta. Minulla auttoi ainoastaan työpaikan vaihto. Ja ko. henkilö jatkaa kuulemma edelleen samaan tyyliin...
Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole. Ikä on yksi tekijä joka rajoittaa uuden työpaikan saamista. Toisaalta kun on tarpeeksi ikää voi hankkiutua eläkkeelle tai putkeen.
Ihmettelit, miksi pomot eivät tunnista kaksinaamaisia mielistelijöitä.
Minulla on sellainen tuntuma ja kokemuskin että he nimenomaan tunnistavat ja käyttävät näitä kelmejä hyväkseen toisten kiusaamisessa.
Ihmettelen miksi joillakin työpaikoilla kiusaajat saavat mellastaa aivan vapaasti, kenenkään puuttumatta siihen.
Jos itse tekee työnsä hyvin ja siihen ei kenelläkään ole mitään sanomista, niin minulla pitää olla oikeus puuttua kiusaamiseen jos se haittaa minun työtäni.
Luu kurkkuun kiusaajille.
- Valtuutettu
Kiusattu voi ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun tai luottamusmieheen.
He voivat keskustella ongelmista niiden henkilöiden kanssa, joita asia koskee.- että työpaikan
työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies ovat kiusaaja-esimiehen puolella. Vaikuttaa skitsolta, mutta tiedän tapauksen jossa näin oli.
Vanhempia työntekijöitä yritettiin saada kaikin keinoin pois työpaikasta. Keinot olivat monet. Tänään voi jopa nauraa niille, mutta silloin ei naurattanut.
Oli käynyt niin, että työpaikan väki "vaihdettiin" nuorempiin ja joukkoon jäi joitakin väliinputoajia, joilla ei ikä vielä riittänyt putkeen. Ikäraja oli tuolloin 55 v.
Nämä muutamat 50 v ylittäneet joutuivat näiden nuorten ja uuden johdon hampaisiin.
Työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies olivat tätä nuorempaa kaartia. Pääluottamusmiehen roolin jätän tässä käsittelemättä. Se vaatisi oman lukunsa.
Edellinen "kirjoittaja-asiantuntija" toteaa:"He voivat keskustella ongelmista niiden henkilöiden kanssa, joita asia koskee."
Kyllä voivat, mutta kiusatut voivat myös keskustella omasta kiusaamisestaan aivan kenen kanssa haluavat. Kun tulee kiusatuksi ei ketään eikä mitään mahdollisuutta voi rajata ulkopuolelle. Kaikki apu on tarpeen. Kieltämättä ylilyöntejäkin tapahtuu, mutta jokaiseen oljenkorteen on tartuttava.
Kokemuksesta voin sanoa, että kiusatuilla ei ole helppoa. Heitä ei haluta heti uskoa, etenkin jos työpaikka on sellainen, joka on aiemmin ollut mallityönantaja ja edelläkävijä työntekijöiden/työläisten oikeuksien puolustajana ja toteuttajana.
"Kiusaamisprojektin" aikana psyyke joutuu koville ja tulee helposti hermoraunioita. Sairaaksi leimautumisen pelko on suuri. Uskon tämän olevan kiusaajien tavoitteenakin. Kiusaajat voivat sanoa: "Mitä minä sanoin, hulluhan se oli."
Kiusaamisen syitä on lukematon määrä. Jokainen kiusattu on yksilö ja syyt kiusaamiseen ovat usein yksilöllisiä.
- Muita korkeampi ikä.
- "Liian pitkä" kokemus.
- "Liian korkea" koulutus.
- Tekee työnsä hyvin.
- Sukupuoli voi olla "väärä".
- Erilainen elämänkatsomus.
- Työorientoitunut.
- Raitis.
- Juoppo.
- Kateus.
- Ei alistu pompotteluun.
- Ei harrasta sitä tai tätä.
- ym.ym......loputon määrä.
On kuitenkin joitakin asioita jotka soveltuvat myös "joukkokiusaamiseen" hyvin.
Kuten, korkeampi ikä ja "liian pitkä" kokemus.
Pahinta on, että tämä ryhmä tietää omat oikeutensa ja osaa myös pitää niistä kiinni.
Viimeinen niitti on, kun he eivät alistu kaikenlaiseen esimiesten taholta tulevaan mielivaltaan.
Kaikkien "perkeleitten perkele" on, jos jollekin maksetaan enemmän kuin toisille. Alentamalla tämän palkkaa saadaan korjattua koko yhtiön tulos kerralla kuntoon. Ja muut tyytyväisiksi.
Edellä on puhuttu kiusaamisesta. Kysymyksessä oli kuitenkin enemmän järjestelmällinen ja tarkoin harkittu toiminta. Kysymys oli savustamisesta, hiostamisesta ja muusta sellaisesta, jota ei välttämättä voi luokitella sekalaiseksi kiusaamiseksi.
Yleisnimityksenä kiusaaminen soveltuu tähänkin esimerkkiin. Kiusaaminen kattaa koko käytettävissä olevan repertuaarin, mitä kiusaajat yleensä voivat käyttää. Kiusaamisessa ei ole mitään järkeä.
Edellä on puhuttu esimiehestä ja luottamusmiehestä. He voivat olla käytännössä myös naisia.
- hyvä apu
Katso ensin peiliin ja mieti, miksi sinua kiusataan ! Miten olet itse toiminut ? Sanotaan, että puukaan ei pala yksin, joten.... Oletko ehkä näytellyt keskisormea tai tehnyt jotain vastaavaa ? Karttaako ihmiset yleensäkin sinua ? Mieti ja valita sitten vasta- pahvi!!!!!
- peiliin
Miksi sinua kiusataan? Mitä pahaa olet tehnyt? Oletko itse IHAN syytön? Useinkin kiusattu henkilö työpaikalla on täysi surkimus ja toinen äärilaita on se, että "kiusattu" itse on kiusaaja ja pahan puhuja ja lisäksi vielä kateellinen kaikille. Sitten kun sillä ei vielä mene kotioloissakaan hyvin, niin on helppo syyllistää jotain muuta.Lisäksi tällaisen "kiusatun" seuraan ei kovin mielellään hakeuduta ja hänestä puhutaan, yleensä vain pahaa. Ota vain kiusattu nyt peili käteen ja mieti, mitä pahaa olet saanut teoillasi tai puheillasi aikaan!!!!!!
- narisija
Myönnä vain itsellesi, että olet tyhmä narisija ja työpaikallasi halutaankin päästä sinusta eroon. Saat huomata, että siihen löytyy vielä jopa lähiaikoina hyvä syykin. Mieti sitten, mitä on tullut sanottua ja tehtyä.(oletko ken ties valehdellut joitakin asioita?)
- Outo Nyhtäjä
Edelliset kolme kommenttia ovat tyypillisten kiusaajien mielipiteitä. On myös mahdollista, että kysymyksessä on yksi henkilö. Kiusattu on heidän mielestään aina väärässä ja kiusaajat oikeassa.
Eivät vaikuta kovinkaan fiksuilta kommenteilta.
On totta, että kiusaamiseen tarvitaan syy. Se voi olla jopa myönteinen piirre kiusatussa, joka ärsyttää kiusaajaa tai sitä ei vielä ole edes keksitty. " Saat huomata, että siihen löytyy vielä jopa lähiaikoina hyvä syykin." Tässä esimerkissä sitä vielä etsitään. Ei olla aivan varmoja siitä, mutta kyllä se löytyy.
Tyhmäksi haukkuminen on yksi käytetyimpiä kiusaamismuotoja. Tyhmyys on kuitenkin laaja käsite eikä välttämättä ole ainoastaan kiusatun ominaisuus. Loppupeleissä käy usein niin, että kiusaajat joutuvat itse tyhmän kirjoihin ja kiusattu onkin se, joka on ollut, jos ei aivan fiksuin, niin kuitenkin vähän fiksumpi kuin kiusaajat. - anssi.
Outo Nyhtäjä kirjoitti:
Edelliset kolme kommenttia ovat tyypillisten kiusaajien mielipiteitä. On myös mahdollista, että kysymyksessä on yksi henkilö. Kiusattu on heidän mielestään aina väärässä ja kiusaajat oikeassa.
Eivät vaikuta kovinkaan fiksuilta kommenteilta.
On totta, että kiusaamiseen tarvitaan syy. Se voi olla jopa myönteinen piirre kiusatussa, joka ärsyttää kiusaajaa tai sitä ei vielä ole edes keksitty. " Saat huomata, että siihen löytyy vielä jopa lähiaikoina hyvä syykin." Tässä esimerkissä sitä vielä etsitään. Ei olla aivan varmoja siitä, mutta kyllä se löytyy.
Tyhmäksi haukkuminen on yksi käytetyimpiä kiusaamismuotoja. Tyhmyys on kuitenkin laaja käsite eikä välttämättä ole ainoastaan kiusatun ominaisuus. Loppupeleissä käy usein niin, että kiusaajat joutuvat itse tyhmän kirjoihin ja kiusattu onkin se, joka on ollut, jos ei aivan fiksuin, niin kuitenkin vähän fiksumpi kuin kiusaajat.Mitä kiusaaminen on. Toiselle, kun sanot aamuisin, että saitko, niin heti ollaan kiusaantuneita. Toiset taas puhuvat porukalla kaikki asiat. Ei voi koskaa etukäteen tietää kiusaako toista olemmehan yksilöitä. No vuosien saatossa tietysti oppii tuntemaan rajat, mitä ei ylitetä. Jos kaveri on vaivautunnut ja pälyilee esimerkiksi, niin silloin asiat ei ole oikein. Kyllä pitää myöskin olla kiusatullakin selkärankaa sanoa, että hei minä en pidä tästä.
- kiusaaminen
anssi. kirjoitti:
Mitä kiusaaminen on. Toiselle, kun sanot aamuisin, että saitko, niin heti ollaan kiusaantuneita. Toiset taas puhuvat porukalla kaikki asiat. Ei voi koskaa etukäteen tietää kiusaako toista olemmehan yksilöitä. No vuosien saatossa tietysti oppii tuntemaan rajat, mitä ei ylitetä. Jos kaveri on vaivautunnut ja pälyilee esimerkiksi, niin silloin asiat ei ole oikein. Kyllä pitää myöskin olla kiusatullakin selkärankaa sanoa, että hei minä en pidä tästä.
todellisesta savustamisesta. Kiusaaminen on lasten hommaa, mutta savustaminen on järjestelmällistä toimintaa, tavoitteena toisen ihmisen vahingoittaminen keinoja kaihtamatta.
Jos kysyn työkaverilta aamulla, että saitko.
Kysymyksen voi esittää joko vilpittömästi pilke silmäkulmassa, tai jos tietää että kaverilla on saamisen kanssa vaikeuksia, niin silloin on fiksua jättää kysymys tekemättä. - oma kokemus
kiusaaminen kirjoitti:
todellisesta savustamisesta. Kiusaaminen on lasten hommaa, mutta savustaminen on järjestelmällistä toimintaa, tavoitteena toisen ihmisen vahingoittaminen keinoja kaihtamatta.
Jos kysyn työkaverilta aamulla, että saitko.
Kysymyksen voi esittää joko vilpittömästi pilke silmäkulmassa, tai jos tietää että kaverilla on saamisen kanssa vaikeuksia, niin silloin on fiksua jättää kysymys tekemättä.Kovin tutulta kuulostaa syiden etsiminen "kiusaamiseen" tai paremminkin omissa silmissäni juuri työpaikalta ulos savustamiseen. Olen työskennellyt useilla eri aloilla ja eri työnantajien palveluksessa ja ainoastaan kerran elämäni aikana olen kokenut tulleeni kiusatuksi.
Vaikka tästä on aikaa- vaivaa asia edelleen, kun en asiaa lähtenyt viemään eteenpäin tai puinut ns. loppuun. Tein tuohon aikaan todella paljon töitä ja tämän "kiusaamistyöpaikkasuhteen" päätyttyä olin jo sekä fyysisesti että henkisesti niin väsynyt että itsestäni ei ollut asiaa vatvomaan, olin vain onnellinen että pääsin paikasta eroon.
Minut siis "selätettiin" näin jälkikäteen ajatellen.
"mustamaalaajana" oli itseäni vanhempi naispuolinen pitkäaikainen työntekijä, joka oli ilmeisesti kateellinen saamistani pyhätöistä, vastuusta tai jostakin muusta tuntemattomasta syystä.
Jälkeenpäin kuulin että tämä työntekijä oli myös ensimmäisenä työpäivänäni ilmoittanut pomolleni että ei pidä minusta eikä halua minua samaan paikkaa töihin. Voi kun olisi sanonut sen minulle suoraan niin olisi tämäkin jäänyt kirjoittamatta.
- löytyy..
kanssa kiusaamista...... kokemuksia on!!
- tyhmempää
Kiusatuksi tulleet ovat perin juurin surkeaa porukkaa ja jos heille sen MILLÄÄN tavoin ilmaisee, on se kiusaamista. "Kiusatut" ovat sellaisia, joita ei oma ukkokaan kunnioita. Lisäksi nämä "kiusatut" ovat yleensä itse kiusaajia ja myrkyttävät kaikkien ihmisten elämän valehtelulla ja petoksella. Sitten ne jo pelkäävät omaa varjoaankin, kun ovat aikansa myyräntyötä tehneet. Sellaiset pitisi ehdottomasti erottaa työpaikalta tai ainakin sulkea sellaiseen paikkaan työhön, missä ne ovat eristyksissä ja yksin myrkkyä keittämässä.
- löytyy sinulle
Apu löytyy, kun menet kosken sillalle ja hyppäät alas K..ipää.
- täysin mätä
Sinä se kiusaaja olet. Mieti, mitä on tullut sanottua ja tehtyä viattomille ihmisille !!!!!!!!
- pieni kulkija
onko täällä menossa taas joidenkin kohdalla jonkinlainen "kahdenkeskinen" sananvaihto julkisella palstalla, kun puolet näistä viesteistä on täysin perusteetonta ja lapsellista herjaa missä ei ole mitään järjellistä tolkkua.
Todella kypsää ajattelua aikuisilta ihmisiltä joo.Ilmankos näitä kiusaajia ja kiusattuja löytyy kun ajatus liikkuu tällä tasolla osalla porukkaa."kiusattuja ei oma ukkokaan arvosta" jne.Toivottavasti en vahingossakaan törmää keneenkään teistä työelämässä tai yleensäkkään missään elämässä. - hännystelijöitä,
pieni kulkija kirjoitti:
onko täällä menossa taas joidenkin kohdalla jonkinlainen "kahdenkeskinen" sananvaihto julkisella palstalla, kun puolet näistä viesteistä on täysin perusteetonta ja lapsellista herjaa missä ei ole mitään järjellistä tolkkua.
Todella kypsää ajattelua aikuisilta ihmisiltä joo.Ilmankos näitä kiusaajia ja kiusattuja löytyy kun ajatus liikkuu tällä tasolla osalla porukkaa."kiusattuja ei oma ukkokaan arvosta" jne.Toivottavasti en vahingossakaan törmää keneenkään teistä työelämässä tai yleensäkkään missään elämässä.etenkin jos kiusaaja on esimiesasemassa oleva henkilö. Vain kiusatuksi tullut tietää mitä on olla sen kohteena. Kuka ei koskaan ole joutunut näiden kiusaajien uhriksi ei voi tietää mitä kaikkea kiusattu joutuu kokemaan. On helppo näiden hännystelijöiden heittää ilkkuvia kommentteja täällä, ymmärtämättä edes mistä kiusaamisessa on kysymys.
"puolet näistä viesteistä on täysin perusteetonta ja lapsellista herjaa missä ei ole mitään järjellistä tolkkua."
Kuten on kiusaamistapauksissakin. Kiusattu yleensä pyrkii olemaan se järkevämpi osapuoli, mutta vaatii kovia ponnistuksia onnistuakseen siinä. - perusteluja
hännystelijöitä, kirjoitti:
etenkin jos kiusaaja on esimiesasemassa oleva henkilö. Vain kiusatuksi tullut tietää mitä on olla sen kohteena. Kuka ei koskaan ole joutunut näiden kiusaajien uhriksi ei voi tietää mitä kaikkea kiusattu joutuu kokemaan. On helppo näiden hännystelijöiden heittää ilkkuvia kommentteja täällä, ymmärtämättä edes mistä kiusaamisessa on kysymys.
"puolet näistä viesteistä on täysin perusteetonta ja lapsellista herjaa missä ei ole mitään järjellistä tolkkua."
Kuten on kiusaamistapauksissakin. Kiusattu yleensä pyrkii olemaan se järkevämpi osapuoli, mutta vaatii kovia ponnistuksia onnistuakseen siinä.Ilman mitään syytä kiusatuksi tuleminen on kovin harvinaista. Yleensä syytä löytyy "kiusatusta" kuin kiusaajasta, mutta YLEENSÄ se muka "kiusattu" on itse aiheuttanut käytöksellään tavalla tai toisella sen tilanteen. Syitä on munia ja yksi syy on esim. mustasukkaisuus ja sen seurauksena kosto, joten se ns. kiusaaja on saanut kärsiä ensin hyvin paljon tämän "kiusatun" tekosten tähden.
- eräs nainen
perusteluja kirjoitti:
Ilman mitään syytä kiusatuksi tuleminen on kovin harvinaista. Yleensä syytä löytyy "kiusatusta" kuin kiusaajasta, mutta YLEENSÄ se muka "kiusattu" on itse aiheuttanut käytöksellään tavalla tai toisella sen tilanteen. Syitä on munia ja yksi syy on esim. mustasukkaisuus ja sen seurauksena kosto, joten se ns. kiusaaja on saanut kärsiä ensin hyvin paljon tämän "kiusatun" tekosten tähden.
Tuo väite kyllä ei pidä välttämät paikaanssa kokonaisuudesaan, sillä jos joku ei pidä sun pärtästäs tai toiminta tavoistasi voi joutua kiusatun rooliin...
Tai jos olet vaikka erikultuuriin kuuluvakin, niin sekin saataa johtaa siihen... - kun puolustaa muita
perusteluja kirjoitti:
Ilman mitään syytä kiusatuksi tuleminen on kovin harvinaista. Yleensä syytä löytyy "kiusatusta" kuin kiusaajasta, mutta YLEENSÄ se muka "kiusattu" on itse aiheuttanut käytöksellään tavalla tai toisella sen tilanteen. Syitä on munia ja yksi syy on esim. mustasukkaisuus ja sen seurauksena kosto, joten se ns. kiusaaja on saanut kärsiä ensin hyvin paljon tämän "kiusatun" tekosten tähden.
Eräällä työpaikalla oli tosi tulehtunut ilmapiiri, siellä joutuivat hampaisiin ne jotka mitenkään puuttuivat epäkohtiin.Jos uskalsit mennä puhumaan luottamusmiehen kanssa,sait vain odotella milloin aletaan ettiä syitä millä aletaan savustaa pihalle.
- Anonyymi00028UUSI
kun puolustaa muita kirjoitti:
Eräällä työpaikalla oli tosi tulehtunut ilmapiiri, siellä joutuivat hampaisiin ne jotka mitenkään puuttuivat epäkohtiin.Jos uskalsit mennä puhumaan luottamusmiehen kanssa,sait vain odotella milloin aletaan ettiä syitä millä aletaan savustaa pihalle.
Työpaikalla laitettiin pakka sekaisin. Otettiin sopivat vetämään hommaa ja savustettiin pätevät pois. Niin se maailma pyörii.
- Anonyymi00027UUSI
Kiusaaminen, juoruile ja muu ilkeily on verrattavissa työpaikkahäirintään, joka pitäisi olla rikoslailla rangaistavaa. Usein näissä tapauksissa kiusaamista on vaikeaa todistaa vaikka useimmiten asioita ei liioitella ilmoituksentekijän toimesta. Puuttumisen kynnystä ei tässä maassa vain ole. Munattomia ihmisiä.
- Anonyymi00029UUSI
Töissä ei kannata olla ylisuorittaja.
Töissä ei kannata kertoa omasta elämästä juurikaan mitään.
Töissä tehdään mitä työnjohto määrää. Ei enempää.
Työkaveri ei ole ystävä.
Älä ota työnjohdon henkilöitä some-kavereiksi tms.
Pidä työ- ja vapaa-aika erillään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi3125151Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1142671Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1431696- 1041195
Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.3501094Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1391054Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu
Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N270994Rakastin sua niin paljon ettei löydy sanoja sille tunteenpalolle mitä silloin koin
Sellaista tunnetta ei koe kuin ehkä kerran elämässä. Tuntui, että sekoaa, että menee järjiltään. Tuntui että räjähtää si37899IS Viikonloppu 4.-6.4.2026
Nyt on Viitamäeltä pääkuvaton ristikko. Nimimerkki happonen kehui kovasti "On kyllä laadukas pahis, iso kiitos tästä ja93887- 40841