MURREKETJU

monica

Otin taas vähäse varaslähtöö tuolt alhaalt pois. No nytkö taas aletaa haastelemmaa nii mie toivonkkii et teitä osallistus usseemmal murteel. Vaik nyt onkkii nii mukava olla ulkonkkii ihailemas kaunista Suomen kevättä. Tää kevät on mielestäin parasta, mitä kessää kuuluu. Ko seuraa luontoo kui se valmistellee ihteesä kesää varte. Vaik nyt ulkoillaakii mikä on tietyst hyvä, nii koitetaaha kirjotella murreketjulkkii aina välillä, et pyssyy elonmerkkii yllä. Koitetaa kirjoittaa sopuisasti ettei saatas eripurraa aikaseks. Er mieltä voijaa tietyst olla asioist,mut siitäkkii voi keskustella toisii loukkaamatta ja arvostelematta. Et ko muistaa ettei herjaa toisii ni ei saa herjaavaa vastaustakkaa. Sillo ketjul on hyvä kirjotella.Ottakaa nyt asiaks et poikkeette kirjoitamas eikä vaa lukemas, vaik hyvähä sekkii on, et on mielekiintoo ees lukee. Nonii nyt kaik joukolla mukkaa, ootte kaik tervetulleita.

119

6757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pittää kertoo mite se käi, olin pyöräl lähös pojan luo asioil, ja ku mie yritin männä pyörä selkää nii, miu kenkän korko tarttu kii siihe runkoo, ja mie nuri et kolahti. Miu pyörässäi on se runko aika korkijal, ko kahtoin muihe pyörärunkoi. jokkaine varmast tietää mitä kohtaa runkkoo mie tarkotan. Se on muute hyvä ja kevyt pyörä mut se haarukka on aika korkijal. Onks kukkaa muu tarttunt kenkästää kii siinkohtaa pyörä runkoo? Miul ei olt ees korkeita kantoi, olin mie monta kertaa ajatelt et koskaha mie kompuroin siin,ko miul on ennekkii silo tällö vähä tarttunt kanta kii runkoo, ja nyt sekkii tapahtu. Ei onneks käyny pahemmi, hiuka vaa tärähti toine käsi. Varokkaa hyvät ihmiset näitä runkoi, ne on iha liia korkeel. Ko se välikkii on ni kappee jaloil. Pittääköhä hankkii viel uus pyöräkkii mut er merkkii.

      • rollaattoririi

        miul on oikee hyvä ja tukeva. En oo kaatunt kertaakaa sil.Mutko mainostaa ei saa, en merkkii sano.


      • rollaattoririi kirjoitti:

        miul on oikee hyvä ja tukeva. En oo kaatunt kertaakaa sil.Mutko mainostaa ei saa, en merkkii sano.

        potkuttelu nelipyöräsel, onha ne hyvvii ja pyssyy paremmi pystys ko kaks pyöräset, ja pittää vaik sinnuukkii pystys:)) Paljoha niitä käytettää, mut ei ne taija pyörä asemaa korvata. Mieko oon viel kiiruine ja meen kovast, nii ei taija sil rollaattoril päästä nii lujast ko miul on hallui.

        Katoha ko mie niiku hoijan kuntoain samal, saatan pyöräillä päiväs siin 20-25 km nii ei sitä viihti rollaattoril potkkii nii pitkää matkaa. Et kauhijast vaa kiitoksii ehotuksest.Onha se mukavaa ko sie tykkäät menopelist ja se on tuonu siul avun.


      • monica kirjoitti:

        potkuttelu nelipyöräsel, onha ne hyvvii ja pyssyy paremmi pystys ko kaks pyöräset, ja pittää vaik sinnuukkii pystys:)) Paljoha niitä käytettää, mut ei ne taija pyörä asemaa korvata. Mieko oon viel kiiruine ja meen kovast, nii ei taija sil rollaattoril päästä nii lujast ko miul on hallui.

        Katoha ko mie niiku hoijan kuntoain samal, saatan pyöräillä päiväs siin 20-25 km nii ei sitä viihti rollaattoril potkkii nii pitkää matkaa. Et kauhijast vaa kiitoksii ehotuksest.Onha se mukavaa ko sie tykkäät menopelist ja se on tuonu siul avun.

        nurin sillä polkupyärällä. Mää oon kaatunu monta kertaa ,kerran olin sairaalassaki ,just näin äitien päivän tianoossa , miäheni toi mulle purkki ruusun sinne ,ja mää olin vähän hämilläni kun se oli niin iso,ja aattelin että yks" piäni olis kelvannuihan hyvi .
        Nymyähemmi mää huamaan että mää oon ollu aika epäkohtelias .
        Ja se oli ihan omaa tyhmyyttä se mukku, mää olin koiran kanssa ,olis pitäny viärä se Kettuterrieri näyttelyyn , no veihän sen mun sisar .
        Koira sai hyvät paperit siältä ,en tiä oliko se vähän senkin syytä ,kuhmun siskolla oli semmoset Ranskankannaliset korkeet korkoset kenkät, ja sillä oli niin maan perusteellisen hyvännäköset sääret. Mää aattelin että se palkinto oli sen takia.
        ei se ollu ainoo kerta ,mutta emmää muillakerroilla tullu sairaalakuntoo ,mitä niitä piäniöä kolhuja vaan .
        Kuukausi sitte annoin pois polkupyäräni ,tyttären tyttärelle ,aattelin että se o paras keino välttuä kompuroimasta sillä. Suamessa kuljin tyämatkat Polkupyärällä kesällä ja talvella jalkasin ,matkaa oli n.3km.
        Mulla on ollu 3 kpl pyöriä elämäni aikana.


      • aare'

        pyärä runko ko tämmöne huruukko on turvallas.
        mul ko o selk leikat ja siit on jään semmone vaiv et toine kont laaha vähä.
        Ei sitä viaras huom ko se nouse pari kolm sentti vähemä käveles.
        Vasen kontti mene este yli mut oikkia kont ei,ain se mono kärk on tökkämäs johonki reuna.


      • tulenlieskat
        aare' kirjoitti:

        pyärä runko ko tämmöne huruukko on turvallas.
        mul ko o selk leikat ja siit on jään semmone vaiv et toine kont laaha vähä.
        Ei sitä viaras huom ko se nouse pari kolm sentti vähemä käveles.
        Vasen kontti mene este yli mut oikkia kont ei,ain se mono kärk on tökkämäs johonki reuna.

        Kyämää oo huamannut kevvään lämmennee nyh. Nii meinaa ku käy semmonen pärinä ja rätinä. Niiku noi mopot o taas kaivettu nahtaliinista talven jälkee. Siinä o sitä alkukesän hurmaa. Siinä sitä si mennää tuhatta ja sattaa oikee parvissa. Mukava harrastus varsinki ku täytyy ajjaa kortti.

        Pittäiskö ittekki hankkia mopo. Siinä nääs ei tarvis polkee ja pääsis mäetki hyvi ylös. Emmää sittekkä, kyä polkumasiina o hyvä sittekki.
        Ja kyä toi kävelyki iha hyvä harrastus o. Siinä kuulee lintujen lauluaki ku lähtee polkuja talloo. Onse vaa hianoo tää kevvää tulo. Nääs pitkä talven jälkee.
        Ainii, oha kesälläki orotettavaa ja jännitystäki. Meinaa ku o ne kisatki. Mihkäs Juulia o karonnu vai onkoos sillä joku ylläri takataskussa ku ei oo mittää ilmoitellu. Vai onks antanu jollekki muulle kisa ohjeet. Mää nääs ihmettele mitä hällä o miälessä. Oha täsä viä aikaa. Morjesta taas.


      • Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

        Kyämää oo huamannut kevvään lämmennee nyh. Nii meinaa ku käy semmonen pärinä ja rätinä. Niiku noi mopot o taas kaivettu nahtaliinista talven jälkee. Siinä o sitä alkukesän hurmaa. Siinä sitä si mennää tuhatta ja sattaa oikee parvissa. Mukava harrastus varsinki ku täytyy ajjaa kortti.

        Pittäiskö ittekki hankkia mopo. Siinä nääs ei tarvis polkee ja pääsis mäetki hyvi ylös. Emmää sittekkä, kyä polkumasiina o hyvä sittekki.
        Ja kyä toi kävelyki iha hyvä harrastus o. Siinä kuulee lintujen lauluaki ku lähtee polkuja talloo. Onse vaa hianoo tää kevvää tulo. Nääs pitkä talven jälkee.
        Ainii, oha kesälläki orotettavaa ja jännitystäki. Meinaa ku o ne kisatki. Mihkäs Juulia o karonnu vai onkoos sillä joku ylläri takataskussa ku ei oo mittää ilmoitellu. Vai onks antanu jollekki muulle kisa ohjeet. Mää nääs ihmettele mitä hällä o miälessä. Oha täsä viä aikaa. Morjesta taas.

        Hyvä kuh säää salarakas olet tulossa kilpailuun.

        Noit toiset likat kuh on vähän ourompija mulle.

        Mut kyl määä sitten kattelenkih oikeen kunolisesti kaikki sillon kilpailun aikanah nääs.

        Sitä mää en vieläkän ol ymmärtänyh et kukaan ei vieälä ol varmistanuh tullooonsa kilpailuuun.

        No määä uskonkih et sinne tuleee aika iso porukka,meinaakohan noi likat vähän tehrä ykllätys esiintymisen kuh eivät anna mitään varmaa tietoo tulostansa?

        Noh nährään sitten heinäkuussa siel mansessa, niih jos mää saan sen mun passinih siks , siinä kuh on vielä semonenkih mutka mun matkassanih.

        Nytten mää menen pistään kahveen kiehumaan jah juon iltapäivä kahveet.

        Heippä nyh salarakas , niih kyl mun pitää sanova toisillekih terveisijä.

        Terv: Lokari1.


      • aare' kirjoitti:

        pyärä runko ko tämmöne huruukko on turvallas.
        mul ko o selk leikat ja siit on jään semmone vaiv et toine kont laaha vähä.
        Ei sitä viaras huom ko se nouse pari kolm sentti vähemä käveles.
        Vasen kontti mene este yli mut oikkia kont ei,ain se mono kärk on tökkämäs johonki reuna.

        oon lukent monta kertaa enkä ossaa sannoo onks se turkulaist vai onks se sit raumalaist. Vai onks jokkii muu murre kysseessä? Riippuu siitäkkii mite ne sanat kirjottaa.
        Mut mukavan tarinan kirjotit. Annaha tulla toiste lissää.


      • aare'
        monica kirjoitti:

        oon lukent monta kertaa enkä ossaa sannoo onks se turkulaist vai onks se sit raumalaist. Vai onks jokkii muu murre kysseessä? Riippuu siitäkkii mite ne sanat kirjottaa.
        Mut mukavan tarinan kirjotit. Annaha tulla toiste lissää.

        ole tämmöne kotiseuru reissumiäs nii mä en ol koska pitkäl kerjen .
        Mää puhu semmost Turu,Laitila ja Mynämäe karjala puhest tullu murret.
        Ain ko mailmalt kotti tule ja tual Tukholma Arlanra kentäl ko kuule Turu murret,meina ruvet parkuma.
        Tämä Turu puale puhe tuntu nii rakkalt mu korva,se on ko kottis olis päässy vaik ruattis viäl ole.


      • aare' kirjoitti:

        ole tämmöne kotiseuru reissumiäs nii mä en ol koska pitkäl kerjen .
        Mää puhu semmost Turu,Laitila ja Mynämäe karjala puhest tullu murret.
        Ain ko mailmalt kotti tule ja tual Tukholma Arlanra kentäl ko kuule Turu murret,meina ruvet parkuma.
        Tämä Turu puale puhe tuntu nii rakkalt mu korva,se on ko kottis olis päässy vaik ruattis viäl ole.

        et turu murretta se taitaa sittekkii olla, vaikkei puhasta, mut eihä se murre meil kellää iha puhasta oo.

        Tiijätsie, mie tykkään turu muurteest hyvi paljo, en tiijä mistäkö se johtuu. Lukisin sitä mieluusti vai kui paljo.

        Siulkkii tullee semmone kotone tunne ku kuulet turu murretta jo ruotsi puolel, nii ne tunteet myllää:))

        Siul on sit miellyttävän mukava tyyli kirjottaa et, annaha taas joskus näyttöö murteestais:))


      • monica kirjoitti:

        et turu murretta se taitaa sittekkii olla, vaikkei puhasta, mut eihä se murre meil kellää iha puhasta oo.

        Tiijätsie, mie tykkään turu muurteest hyvi paljo, en tiijä mistäkö se johtuu. Lukisin sitä mieluusti vai kui paljo.

        Siulkkii tullee semmone kotone tunne ku kuulet turu murretta jo ruotsi puolel, nii ne tunteet myllää:))

        Siul on sit miellyttävän mukava tyyli kirjottaa et, annaha taas joskus näyttöö murteestais:))

        Tuli tuolla keskusteluissa närää kun koin Sinun tuputtavan murteita jopa opiskeltavaksi.

        Vertasin murteiden ylikäyttöä liikaan suolaisuuteen. Tunnethan kovasanaisuuteni, joka peittää hyväntahtoisuuteni.

        Kylmar mee senttä voira viäl vähä ystäviki olla?


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Tuli tuolla keskusteluissa närää kun koin Sinun tuputtavan murteita jopa opiskeltavaksi.

        Vertasin murteiden ylikäyttöä liikaan suolaisuuteen. Tunnethan kovasanaisuuteni, joka peittää hyväntahtoisuuteni.

        Kylmar mee senttä voira viäl vähä ystäviki olla?

        Eihä siin mittää, ystävyys senku jatkukoo.

        Näihä se sopu säilyy
        vaik se välil häilyy
        uus aamu ku koittaa
        se eilisen ain voittaa.


      • mie kysyn vaan
        Ruuneperi kirjoitti:

        Tuli tuolla keskusteluissa närää kun koin Sinun tuputtavan murteita jopa opiskeltavaksi.

        Vertasin murteiden ylikäyttöä liikaan suolaisuuteen. Tunnethan kovasanaisuuteni, joka peittää hyväntahtoisuuteni.

        Kylmar mee senttä voira viäl vähä ystäviki olla?

        R-peri kirjoitti:
        "Tunnethan kovasanaisuuteni, joka peittää hyväntahtoisuuteni."

        Mitä iloa sinulla on kovasanaisuudestasi täällä
        ikäihmisten palstalla?
        Toisten loukkaaminen ei ole hyväntahtoisuutta,
        ei edes suoruutta, vaan pelkkää ilkeyttä!


      • etsivivä-amadeus
        mie kysyn vaan kirjoitti:

        R-peri kirjoitti:
        "Tunnethan kovasanaisuuteni, joka peittää hyväntahtoisuuteni."

        Mitä iloa sinulla on kovasanaisuudestasi täällä
        ikäihmisten palstalla?
        Toisten loukkaaminen ei ole hyväntahtoisuutta,
        ei edes suoruutta, vaan pelkkää ilkeyttä!

        lillukavarsiloehi?
        Öylön kirjotin mielestän oekeeta asijoo.
        Se män tähän tappaa:Voe tätä elämä lupsakkuutta.
        Kerroen,ateeninkorjooja käv ja saen koneen pelloomaa.
        Puoltatuntija ei männy,ku kaek ol poestettu.
        Kysyn vuan jos ei minuva koeta miepittenen hyväksytyks,voen olla poessae.
        Nyt esitän elämee tärkeemmän kyselyn,mitenon amateus


      • etsivivä-amadeus kirjoitti:

        lillukavarsiloehi?
        Öylön kirjotin mielestän oekeeta asijoo.
        Se män tähän tappaa:Voe tätä elämä lupsakkuutta.
        Kerroen,ateeninkorjooja käv ja saen koneen pelloomaa.
        Puoltatuntija ei männy,ku kaek ol poestettu.
        Kysyn vuan jos ei minuva koeta miepittenen hyväksytyks,voen olla poessae.
        Nyt esitän elämee tärkeemmän kyselyn,mitenon amateus

        Nyt kirjotat sellasta josta miulla ei oo tietoo. En ole tällasta kirjoitusta näht! Menin eile 9 aikaa nukkumaa, onko se ollut sen jälkeen? Tai jos se on olt päiväl nii, enhä oo kokoaikaa konneen vieres.

        Eilen seriffi pyyhki pois murreketjulta, ja oisko olt sit nii et, siu kirjotukseis ois olt siin (oksas)josta ol poistettu. Näi mie luulen.

        Eile oli nii riitasii kirjotuksi et hyvä ku seriffi poisti ja siin sit on mänt siukkii kirjotukseis, kylhä sie varmast tiijät mite poistot männöö??

        Mie toivon et sie vastaat et miekkii tiijän siit asiast jottai, vaik ei mittää oo ennää tehtäviskää.


      • niin monasti nähnyt
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

        lillukavarsiloehi?
        Öylön kirjotin mielestän oekeeta asijoo.
        Se män tähän tappaa:Voe tätä elämä lupsakkuutta.
        Kerroen,ateeninkorjooja käv ja saen koneen pelloomaa.
        Puoltatuntija ei männy,ku kaek ol poestettu.
        Kysyn vuan jos ei minuva koeta miepittenen hyväksytyks,voen olla poessae.
        Nyt esitän elämee tärkeemmän kyselyn,mitenon amateus

        Poistoja on eniten juuri tässä ketjussa, sillä monica vastaa kaikille vähänkin omista näkemyksistään poikkeaville tosi törkeästi : räksyttäjä, kateellinen tyhmä jne. Seriffille kiitos, mutta sääli tänne kirjoittavia.
        Hän raukka luulee, että on vain yksi räksyttäjä, joka kokopäivätöikseen hyökkäilee hänen kimppuunsa. Mitään syvällisempää tai asiallista asiaa ei saa olla, siitä tulee syyte hienostelusta ja ylpistelystä.Tavallista mummoa ja vaaria hän tivaa. Ei jokainen "tavallinen" pidä mummomissimittelöistä , mummojen muotojen kuvauksista ja pikkutuhmista jutuista, vaikka sinänsä murteilla kirjoittaminen voisi kiinnostaakin.
        Vieläpä tämä monica menee muihin ketjuihin haukkumaan, kuten tuonne muihin murteita koskeviin ja jopa persoonallisen ja fiksun Susmorsiamen kimppuun.
        Please, älä vastaa!


      • niin monasti nähnyt kirjoitti:

        Poistoja on eniten juuri tässä ketjussa, sillä monica vastaa kaikille vähänkin omista näkemyksistään poikkeaville tosi törkeästi : räksyttäjä, kateellinen tyhmä jne. Seriffille kiitos, mutta sääli tänne kirjoittavia.
        Hän raukka luulee, että on vain yksi räksyttäjä, joka kokopäivätöikseen hyökkäilee hänen kimppuunsa. Mitään syvällisempää tai asiallista asiaa ei saa olla, siitä tulee syyte hienostelusta ja ylpistelystä.Tavallista mummoa ja vaaria hän tivaa. Ei jokainen "tavallinen" pidä mummomissimittelöistä , mummojen muotojen kuvauksista ja pikkutuhmista jutuista, vaikka sinänsä murteilla kirjoittaminen voisi kiinnostaakin.
        Vieläpä tämä monica menee muihin ketjuihin haukkumaan, kuten tuonne muihin murteita koskeviin ja jopa persoonallisen ja fiksun Susmorsiamen kimppuun.
        Please, älä vastaa!

        Kuuleha luettelet oikei listan, osa ainankii pittää paikkasa, käytän sannaa räksyttäjä ja olen sanonut et on kateustakkii.Tuota tyhmäks sanomisest en oo varma mut luulen etten oo käyttänt, ainoastaa jos jokkuu oikei haukkuu niiko sie nyt.

        En oo nii raukka enkä tyhmäkkää et luulisin et vaa yks hyökkää miu kimppuu kyl sen taijon osaa muutkii. Siekkii vaik mie en oo mittää siul sanont.

        Jaa et ei asiallista asiaa ei saa olla...ohoh mikä väite,ja eikä saa olla hienostelluu ja ylpeilyy,,,,, johan minä kummia kuulen....En oo koskaa sanont et mist aiheest haastetaa. Puhut puuta heinää.

        Ja että tavallisia mummoja ja vaareja minä mukamas tivvaan,,,, kaikkea minun täytyy lukeakkin. Siul on sit vilkas mielikuvitus, uskotsie ihe omat juttuis?

        Miuko aikaasaanokkset ne mummomissimittelötkii onkkii????. Ja et mummojen muotojen kuvauksista,,,, kuuleha en oo omistakaa mitoist haastant saatikka muihe.

        Ja viel et meen johonkkii muihikkii ketjuihi haukkumaa,,,, voi hyvä ihme mikä syytös, sillo harvo ko mään muihi ketjuihi, sanon vaa mielipitteeni, enkä suinkaa hauku.

        Lopuksi pyyvät etten vastaa, kuuleha kyl tämmösee syytös nippu antaa aihetta vastata.
        Kui kauva sie oikei mietit ja keksit asioita mist voit ruveta haukkumaa minnuu.

        Sie alotit haukkumise, nii onha miun puolustettava ihteäin.
        Mie kysynkkii milt siust tuntus jos mie kirjottasin siul tämmöse haukkumakirjeen niiko sie teit miul,,,,,,oisit sie nii ilone et olisit vaa hiljaa ja onneline. Mietippä vähä mitä teet

        Lopuks mie luulen et sie oot vaa sellane räksyttäjä, jota meil päi sanotaa,,,, paikkakunnan pahanilman lintu.... Kiitos haukumisestais ja hyvvää kessää.


      • riivatult hää
        monica kirjoitti:

        Kuuleha luettelet oikei listan, osa ainankii pittää paikkasa, käytän sannaa räksyttäjä ja olen sanonut et on kateustakkii.Tuota tyhmäks sanomisest en oo varma mut luulen etten oo käyttänt, ainoastaa jos jokkuu oikei haukkuu niiko sie nyt.

        En oo nii raukka enkä tyhmäkkää et luulisin et vaa yks hyökkää miu kimppuu kyl sen taijon osaa muutkii. Siekkii vaik mie en oo mittää siul sanont.

        Jaa et ei asiallista asiaa ei saa olla...ohoh mikä väite,ja eikä saa olla hienostelluu ja ylpeilyy,,,,, johan minä kummia kuulen....En oo koskaa sanont et mist aiheest haastetaa. Puhut puuta heinää.

        Ja että tavallisia mummoja ja vaareja minä mukamas tivvaan,,,, kaikkea minun täytyy lukeakkin. Siul on sit vilkas mielikuvitus, uskotsie ihe omat juttuis?

        Miuko aikaasaanokkset ne mummomissimittelötkii onkkii????. Ja et mummojen muotojen kuvauksista,,,, kuuleha en oo omistakaa mitoist haastant saatikka muihe.

        Ja viel et meen johonkkii muihikkii ketjuihi haukkumaa,,,, voi hyvä ihme mikä syytös, sillo harvo ko mään muihi ketjuihi, sanon vaa mielipitteeni, enkä suinkaa hauku.

        Lopuksi pyyvät etten vastaa, kuuleha kyl tämmösee syytös nippu antaa aihetta vastata.
        Kui kauva sie oikei mietit ja keksit asioita mist voit ruveta haukkumaa minnuu.

        Sie alotit haukkumise, nii onha miun puolustettava ihteäin.
        Mie kysynkkii milt siust tuntus jos mie kirjottasin siul tämmöse haukkumakirjeen niiko sie teit miul,,,,,,oisit sie nii ilone et olisit vaa hiljaa ja onneline. Mietippä vähä mitä teet

        Lopuks mie luulen et sie oot vaa sellane räksyttäjä, jota meil päi sanotaa,,,, paikkakunnan pahanilman lintu.... Kiitos haukumisestais ja hyvvää kessää.

        tuntuu,,,on siinä olt sova aikan
        kestämist ko kaike muu kurjuuvve lisäks hää iso perreesä kans asettu taloks,,et terve vaa ja onnee.


      • riivatult hää kirjoitti:

        tuntuu,,,on siinä olt sova aikan
        kestämist ko kaike muu kurjuuvve lisäks hää iso perreesä kans asettu taloks,,et terve vaa ja onnee.

        siit emakost tul mielee et, eihä siin kauaa mää ko saahaa molemmat sitä joulukinkkuu on se sit komiaa. Kyl se sovan aikane aika olkii mukavaa, siin senku oltii vaa ja nautittii taloje antimii, Siekkii vissii muistat kui hauskasii silti evakot ol, ain ol huumor mieles. Siekkii säälit evakoja ku oli suuret perheet nii, ol siin talolisil passaamist.Evakot osas nauttii vaa sillokkii, vaik sota ol.
        Nonii miekii sanon : terve vaa ja onnee.


      • uzma-m
        Lokari1 kirjoitti:

        Hyvä kuh säää salarakas olet tulossa kilpailuun.

        Noit toiset likat kuh on vähän ourompija mulle.

        Mut kyl määä sitten kattelenkih oikeen kunolisesti kaikki sillon kilpailun aikanah nääs.

        Sitä mää en vieläkän ol ymmärtänyh et kukaan ei vieälä ol varmistanuh tullooonsa kilpailuuun.

        No määä uskonkih et sinne tuleee aika iso porukka,meinaakohan noi likat vähän tehrä ykllätys esiintymisen kuh eivät anna mitään varmaa tietoo tulostansa?

        Noh nährään sitten heinäkuussa siel mansessa, niih jos mää saan sen mun passinih siks , siinä kuh on vielä semonenkih mutka mun matkassanih.

        Nytten mää menen pistään kahveen kiehumaan jah juon iltapäivä kahveet.

        Heippä nyh salarakas , niih kyl mun pitää sanova toisillekih terveisijä.

        Terv: Lokari1.

        mihi saa olet haipyny?Ita rannikol sattaa o mu ensimaine aamu taal jenkkilas.Taal onki joku memorial paiva,ei paas kaupohi,jokos teil o ne mettapalot sammunu?


      • Lokari1
        uzma-m kirjoitti:

        mihi saa olet haipyny?Ita rannikol sattaa o mu ensimaine aamu taal jenkkilas.Taal onki joku memorial paiva,ei paas kaupohi,jokos teil o ne mettapalot sammunu?

        Nääs kuh mää en oh savua haistanuh moneen päivään
        siittä määäpäätelinkih et ei sitä pusikkopaloo ol enään.

        Tota mun tieron mukkaan seh merorian päivä on sorasa keetuneitten muisto päivä?

        Emää kylläkään siihen mene päätänih pantiks paneen, mut niih mää luulen kyl.

        Täällä läns ranalla on ihan mukavat ilmat, sataa sais kyl, mut seh on nytten vähä myöhästä tälle vuorelle.

        Jos oikeen hyvä tuuuri käy niih saaraan 1-3 ukkos saretta kesällä jah siinä seh sittenonkih.

        Tervetuloo vaan tänne kyl täälläkih tarkenee, meinaan et ilmat on jo kokolailla lämpöset täällä.

        Mää en kerinny vastaamaan aikasemmin...
        Meni näin iltapuolelle niikus näät.

        Terv: Lokari1.


      • Julia
        Lokari1 kirjoitti:

        Hyvä kuh säää salarakas olet tulossa kilpailuun.

        Noit toiset likat kuh on vähän ourompija mulle.

        Mut kyl määä sitten kattelenkih oikeen kunolisesti kaikki sillon kilpailun aikanah nääs.

        Sitä mää en vieläkän ol ymmärtänyh et kukaan ei vieälä ol varmistanuh tullooonsa kilpailuuun.

        No määä uskonkih et sinne tuleee aika iso porukka,meinaakohan noi likat vähän tehrä ykllätys esiintymisen kuh eivät anna mitään varmaa tietoo tulostansa?

        Noh nährään sitten heinäkuussa siel mansessa, niih jos mää saan sen mun passinih siks , siinä kuh on vielä semonenkih mutka mun matkassanih.

        Nytten mää menen pistään kahveen kiehumaan jah juon iltapäivä kahveet.

        Heippä nyh salarakas , niih kyl mun pitää sanova toisillekih terveisijä.

        Terv: Lokari1.

        Mää oon kevätkiireiren vallassa.
        Kattos kun mulla on tää mökki, jokku sanoo talokski, vaikka mää sillon vaatimattomana luanteeltani kieällän, etti tää mikään talo oo, kun talossa tarttee olla kakski savupiippua ja mun "talossani" on vaan yks.

        Mullon, tiärät sää kasvimaa ja sitten aattelin, että perskeles viäköön, en enää viitti olla Ruaveren ja Ylöjärven serkkujen armoilla vaan alan viljeleen luannonmukasia juurikasveja. Niin sitten pykäsin sellasen kunnon pellon.
        Siä on ollu puuhaa. Se, teettää tyätä aamusta iltaan, mutta on se vaan nin miälenkiintostaki, etten malttais käyrä välillä eres syämässä.

        Oon , kuule pannu laittain jos jonkin laista juuresta ja vihannesta kasvaan. Kaikein kova
        homma oli toi mansikkamaan laittaminen, eikä mun tunnetusti tyätä viaroksuva likkakaverikan tullu auttaan. Tekeyty kipeeks kun pyysin talkoisiin.

        Ans kattoo nyssitten kun alkaa tuattaan satoa mun viljelmät, kuinka laittautuu ottaan sarosta osiaan.

        Mää, kiltti vaikka oonki, sanon sille, että ei käy, kattos ny kun sää et jelppiny mua sillon vaikeimman vaiheen aikana.

        Itte asiassa oon jo harjotellu tota repliikkiä. Mun on oikeestaan aika vaikeeta sanoo kellekkän pahasti.

        Sää oot käsittääkseni voinu hyvin?
        Mullon totta puhuen ollu sua kaiken kiireeni keskellä suarastan ikävä. Ny ehrin muutaman sanan laittaan sinne suuren veren taakse.

        Lämpimät suukot ja halaukset Sun ikuisesti Juulia!

        Oliks toi hivenen pateettista, eli yliampuvaa, mutta suhun amerikkalaisena kolahtaa lämpimät sanat. Siä sanotaan mun miälestä usein, että "my darling", tai jotain sellasta. Suamalainen korvaa sellasen ilmasun sanomalla, että "olipa kivä nährä pitkästä aikaa".

        Terveisin Tampereella asuva jalat maassa, juureva Julia!


      • Lokari1
        Julia kirjoitti:

        Mää oon kevätkiireiren vallassa.
        Kattos kun mulla on tää mökki, jokku sanoo talokski, vaikka mää sillon vaatimattomana luanteeltani kieällän, etti tää mikään talo oo, kun talossa tarttee olla kakski savupiippua ja mun "talossani" on vaan yks.

        Mullon, tiärät sää kasvimaa ja sitten aattelin, että perskeles viäköön, en enää viitti olla Ruaveren ja Ylöjärven serkkujen armoilla vaan alan viljeleen luannonmukasia juurikasveja. Niin sitten pykäsin sellasen kunnon pellon.
        Siä on ollu puuhaa. Se, teettää tyätä aamusta iltaan, mutta on se vaan nin miälenkiintostaki, etten malttais käyrä välillä eres syämässä.

        Oon , kuule pannu laittain jos jonkin laista juuresta ja vihannesta kasvaan. Kaikein kova
        homma oli toi mansikkamaan laittaminen, eikä mun tunnetusti tyätä viaroksuva likkakaverikan tullu auttaan. Tekeyty kipeeks kun pyysin talkoisiin.

        Ans kattoo nyssitten kun alkaa tuattaan satoa mun viljelmät, kuinka laittautuu ottaan sarosta osiaan.

        Mää, kiltti vaikka oonki, sanon sille, että ei käy, kattos ny kun sää et jelppiny mua sillon vaikeimman vaiheen aikana.

        Itte asiassa oon jo harjotellu tota repliikkiä. Mun on oikeestaan aika vaikeeta sanoo kellekkän pahasti.

        Sää oot käsittääkseni voinu hyvin?
        Mullon totta puhuen ollu sua kaiken kiireeni keskellä suarastan ikävä. Ny ehrin muutaman sanan laittaan sinne suuren veren taakse.

        Lämpimät suukot ja halaukset Sun ikuisesti Juulia!

        Oliks toi hivenen pateettista, eli yliampuvaa, mutta suhun amerikkalaisena kolahtaa lämpimät sanat. Siä sanotaan mun miälestä usein, että "my darling", tai jotain sellasta. Suamalainen korvaa sellasen ilmasun sanomalla, että "olipa kivä nährä pitkästä aikaa".

        Terveisin Tampereella asuva jalat maassa, juureva Julia!

        Meinaan misä kaikki tutut likat oh..

        Noh nytten mää sitten tieränkih et säää juuulija olet puuutarhaa ollu tekemäsä.

        Sulla on sitten kohta uuret perunat panna pataaan omasta pellostas.

        Sää meinaakin sitten olla oikeen omavaraine noista kaikista puutarhan tuotteista, vai ymmärsinköhänmää sen asijan oikeen.

        Juuh kyl sun onkih paree sanova sillen likkakaverilles et kasvata itteles niihän määkin tehen.

        Voitkih sanova et nää mun perunat on helkuti hyvijä mut hintaaahan näihinkih on tullu et kokeileppas kasvataa sääki itelles ensvuonna.

        Niih sillon näät kunka helpolla hyvijä perunia jah vihanneksija saat siltappaa.

        Voit vielä sanoo et , nää onkih kasvatettu mua varten vaan, jo seh sun likkakaveris siittä ymmärtäs et sää et sille annakan yhtäään.

        Kyl mun syräntänih lämmitti mukavasti kuh kuulin et sulla oh ollu mua ikäväkih.

        Katotaan sitten suvella kunka neh pusut jah halaukset meitiltä onnistuuvatten.

        Tota muuten saanks määä niitä ennen vai jälkeen sen kilpailun?

        Meinaan nääs et jos sää annat ennen niih joku voikin sanova et sää lahjoit tuomarija , jah sen takija sai hyvä sijotuksen....niis kilpailuisa nääs mää tarkotin sanova.

        Tota emää ol kullukan et talossa pitäis olla kaks sauhupiippua, mitenkäs mun mökkijäni sillon sanotas kuh mun mökisäni ei ol yhtään savupiippua.

        Mun saunassa kyl on sauhupiippu, tota lasketaankos sitä miksikäää?

        Ny mää menen kaetään iltapäivä kahveet .

        Terveisijä kaikille likoille, jah muistakaa tulla sillon suvella siihen kilpailuun.

        Niih jah kyl sekin olis hyvä kuh ilmatautusitten sil lailla niiko varman päälle nääs, emääkin tierän kunka paljo sinne tulee osanottajija.

        Terv: Lokari1.


    • Nonii, sitkeest mie vaa yritän tervehtii, vaik tuol muual tul kielteistä palautetta.

      Ruuneperi oli sitä mieltä et, keinotekosest ei pitäis murteita ylläpittää, muistan hyvi ku hää sano et, murteet on kansallisaarteemme, hyvä ku ylläpijetää. Jotenki näi, näi se kelkka muuttuu, mikä vaa lienee syy.

      Sit hää saano et mie kirjottelen enemmä ko työ kaik yhteesä, sekkii pittää paikkasa varmast ko, mie yritän kaikil vastata, sit tulloo ihtekkii jottai sanottuu.

      Miksiköhän hää minul äksyilee?
      Hää ei ymmärtänt et silviisii miul tulloo kirjotuksii.

      Hää vissii luuloo et mie oon kiskomas palii häne persuksiensa alta, mut niihä ei oo.

      Miust ko murreketju on mutakkii ku vaa murteihe haastamista, sehä on eräs seurustelu muoto.

      Siin saap toteuttaa ihteesä, ja onha se niikkii et ko kaik voip kirjottaa nii se on mielevirkeyttäkkii.

      Hää ei soisi sitä meil, vaik ihte on toitottant et meil vanhuksil ei oo muuta ku olla toistemme tukena, jotenkkii noi.

      Kyl mie vähä tiijänkkii mist kenkä puristtaa mut en viihti sannoo!!!

      Nonii alotettaa tää päivä iha mukaval mielel, ja kirjotellaa vaa kovast.

      • no voi tokkiinsa

        Miten siul alituiseen riitöö tuot haastettavoo. Jo siun luulis tuohon lööperriisi kylästyvän. Tähänni oot tuota jonnin joutavoo työntä tuutin täyveltä piähän lommoo välil eti nupi mee ihka ylös alaisin. Taijat viel ithelles vastaillakkin.


      • herjoo
        no voi tokkiinsa kirjoitti:

        Miten siul alituiseen riitöö tuot haastettavoo. Jo siun luulis tuohon lööperriisi kylästyvän. Tähänni oot tuota jonnin joutavoo työntä tuutin täyveltä piähän lommoo välil eti nupi mee ihka ylös alaisin. Taijat viel ithelles vastaillakkin.

        ja riitele miehän en rupee siua kanssa rähisöö.viel nimitteletkin kunnon immeisii. siut pitänöö pistee täs kohikkoin huiloomaan. Tunnostoo jo et kulet yl kierroksil. Kiukuspäis törmäilet pyöräkin kans,


      • herjoo kirjoitti:

        ja riitele miehän en rupee siua kanssa rähisöö.viel nimitteletkin kunnon immeisii. siut pitänöö pistee täs kohikkoin huiloomaan. Tunnostoo jo et kulet yl kierroksil. Kiukuspäis törmäilet pyöräkin kans,

        mie en alotakkaa riitaa, pijän vaa puolein. Jos mie nyt sanon vellihousuks jottai joka puskast huuttaa silmätkii nii, ei se pahast oo sanottu Enkä mie mittää suutuspäissäin törmäilt, ko miehä yritin lähtee vast mänemää, ja sit keikahin het. Saat anteeks moittivan kirjees ku viimene lausees sai mut hymyilemmää.


    • Olavi2

      Mie ku olin Helsingissä käymässä
      täältä kaukaa Kanadasta, ni mie ihmettelin
      kun ne puivat kuin lampaat ja pässit Mää Mää
      Niin minun velipoika sanoi että nämähän puvat kuin lampaat ja pässit Määä Määä Määä
      Ei täällä Kanassa ole mitään noin hölmöä.
      Täällä sanotaan kaikkialla USA:ssa ja Kanadassa
      että I ( ai )= minä ja you ( sinä )
      Ei ole mitään Määä Määä Määä Bäää Bäää Bäää

      Olavi

      • olavi1

        kielessä ole vaihtoehtoa, tylsästi yhellä tavalla, vieppä tyyliä sinnekki hienoon kanataan.


      • olletko

        kepekistä puhupa malliksi ranskaa.


      • Olavi2
        olletko kirjoitti:

        kepekistä puhupa malliksi ranskaa.

        Veisköhän ne vankilaan jos täällä joku alkas
        puhumaan Ranskaa. Kyllä se kuuluu täällä Kanadassa
        Qebekkiin, eikä mihinkään sivistys provinssiin.

        Kun minä menen kylään USA:n puolelle erään Lestadius papin luokse, ja hänen vaimonsa ei osaa
        Suomea, niin kun me puhumme Suomea tämän Papin
        kanssa, niin me emme aina itsekään huomaa että
        kumpaa kieltä me käytämme Suomeako vaiko Englantia
        mutta minä olen huomannut että me puhumme Englantia, ja puhdasta Amerikan Englantia, eikä sitä Englannin Englantia jossa pitäisi kuuma peruna panna suuhun, ennenkuin voi sitä puhua.

        Suomen kieli yhdessä USA:n kielen kanssa on paras
        kieli, Usko se, tai minä vien sinut hovioikeuteen.

        Olavi


      • olavi1
        Olavi2 kirjoitti:

        Veisköhän ne vankilaan jos täällä joku alkas
        puhumaan Ranskaa. Kyllä se kuuluu täällä Kanadassa
        Qebekkiin, eikä mihinkään sivistys provinssiin.

        Kun minä menen kylään USA:n puolelle erään Lestadius papin luokse, ja hänen vaimonsa ei osaa
        Suomea, niin kun me puhumme Suomea tämän Papin
        kanssa, niin me emme aina itsekään huomaa että
        kumpaa kieltä me käytämme Suomeako vaiko Englantia
        mutta minä olen huomannut että me puhumme Englantia, ja puhdasta Amerikan Englantia, eikä sitä Englannin Englantia jossa pitäisi kuuma peruna panna suuhun, ennenkuin voi sitä puhua.

        Suomen kieli yhdessä USA:n kielen kanssa on paras
        kieli, Usko se, tai minä vien sinut hovioikeuteen.

        Olavi

        valaisevasta kirjoituksesta, käsitin että amerikan englanti olisi joustavampaa puhekieltä.
        Suomenkieli sallii ja pysyy ymmärrettävänä vaikka vähän riepottaakin.
        Hovissahan asiat muutetaan.


      • taas alat saarnaan.

        Te lestailaiset olette kovia kehuun....
        Kuinkahan puhtoista se sinunkin amerikan enkelska on?

        Vähän epäilen koska olen kuullut teikäläisten isotelua ennenkin.

        Mitä sinulla on murrepalstaa kohtaan?

        Jos sanot ettei mitään niin taaskin valehtelet, jos sanot mikä sinua kiusaa niin , minulla on hyvä neuvo sinulle.
        Älä lue tätä
        Asiahan on sillä autettu , eikös niin?
        vai tajusitko mitä sinulle kirjoitin.

        Nyt voit mennä rakenteleen tuulimyllyjäsi.


      • Anteeks olli1
        taas alat saarnaan. kirjoitti:

        Te lestailaiset olette kovia kehuun....
        Kuinkahan puhtoista se sinunkin amerikan enkelska on?

        Vähän epäilen koska olen kuullut teikäläisten isotelua ennenkin.

        Mitä sinulla on murrepalstaa kohtaan?

        Jos sanot ettei mitään niin taaskin valehtelet, jos sanot mikä sinua kiusaa niin , minulla on hyvä neuvo sinulle.
        Älä lue tätä
        Asiahan on sillä autettu , eikös niin?
        vai tajusitko mitä sinulle kirjoitin.

        Nyt voit mennä rakenteleen tuulimyllyjäsi.

        Tuo kirjoitukseni meni vääräään paikkaan ...


      • Anteeks olli1 kirjoitti:

        Tuo kirjoitukseni meni vääräään paikkaan ...

        Meikä ajatteli heittää tähän yhden stoorin ,kun vanhat gubet bamlas entisist ajoist....No gubet:
        -Mun mielest friidut oli ennen paljo kliffemman
        näkösii eikä niill ollu renkait nesassa..
        -Ja kundit oli stailimpii ku niil oli sprigi,
        skraga ja borsa..Flaidikset oli redimpii..Silloin
        ei monotettu, silloin vedettiin vain hudaan.
        -Ja jortsuis skulattiin sellast musaa et pysty
        joraan jivee tai slovarii.
        -Ennen stadissa oli paljo yleisii bastuja..
        -Rafloihin pääs vaan kunnon kledjuis.
        -Skoudet dallas kartsoilla..Kakrut osas
        käyttäytyä hövelisti.Ne anto vanhojenki tsittaa
        sporis ja bussis.-Joka korttelis oli Elanto tai Hokki tai joku muu buidu,niin et ei safkaa tarttenu
        skaffaa jostain ihme marketist,minne ei pääse kuin
        fiudel.-Ennen stadiin bygattiin snygimpii hausseja
        eikä tollasii lähiölodjuja.-Kaikki on nykyään pieles.-Mutt sitten gubet meni skruudaan safkaa
        Kustaankartanon vanhikseen, missä oli ihan gimis budjaa...Tämmönen stoori moikat meikältä t.Irkku


      • Remanteri
        irkku-37 kirjoitti:

        Meikä ajatteli heittää tähän yhden stoorin ,kun vanhat gubet bamlas entisist ajoist....No gubet:
        -Mun mielest friidut oli ennen paljo kliffemman
        näkösii eikä niill ollu renkait nesassa..
        -Ja kundit oli stailimpii ku niil oli sprigi,
        skraga ja borsa..Flaidikset oli redimpii..Silloin
        ei monotettu, silloin vedettiin vain hudaan.
        -Ja jortsuis skulattiin sellast musaa et pysty
        joraan jivee tai slovarii.
        -Ennen stadissa oli paljo yleisii bastuja..
        -Rafloihin pääs vaan kunnon kledjuis.
        -Skoudet dallas kartsoilla..Kakrut osas
        käyttäytyä hövelisti.Ne anto vanhojenki tsittaa
        sporis ja bussis.-Joka korttelis oli Elanto tai Hokki tai joku muu buidu,niin et ei safkaa tarttenu
        skaffaa jostain ihme marketist,minne ei pääse kuin
        fiudel.-Ennen stadiin bygattiin snygimpii hausseja
        eikä tollasii lähiölodjuja.-Kaikki on nykyään pieles.-Mutt sitten gubet meni skruudaan safkaa
        Kustaankartanon vanhikseen, missä oli ihan gimis budjaa...Tämmönen stoori moikat meikältä t.Irkku

        Kyä mää ny olen sitä miältä et toi stadin kiäli pitäs kyl laskee murteeks.
        Remanterskaki sano et jos sää olet sen ylimääräsenä kirjottannu niiv varmaan olet ällän saanu.
        Et kiitoksii vaa mukavasta kirjotuksesta.


      • Olavi2
        taas alat saarnaan. kirjoitti:

        Te lestailaiset olette kovia kehuun....
        Kuinkahan puhtoista se sinunkin amerikan enkelska on?

        Vähän epäilen koska olen kuullut teikäläisten isotelua ennenkin.

        Mitä sinulla on murrepalstaa kohtaan?

        Jos sanot ettei mitään niin taaskin valehtelet, jos sanot mikä sinua kiusaa niin , minulla on hyvä neuvo sinulle.
        Älä lue tätä
        Asiahan on sillä autettu , eikös niin?
        vai tajusitko mitä sinulle kirjoitin.

        Nyt voit mennä rakenteleen tuulimyllyjäsi.

        Kyllä myö Kanadan kansalaiset jo vähän tunnetaan
        Suomalaisia, Ne on maailman parhaita ihmisiä.
        Kun olen nyt ollut täällä jo yli 40 vuotta,
        niin kyllä se Englannin kieli toimii ihan hyvin.
        Kyllä voi vielä vähän olla murretta, mutta nuo
        kieliset tykkää siitä.

        Kun yritin aikoinaan Suomessa opiskella Englantia
        ei siitä tullut mitään.

        Kerran minä seurustelin yhden kauniin tytön kanssa
        mutta kun hän ei ollut oikein viisas, vaan oli aika yksinkertainen, niin minä valehtelin hänelle
        ja sanoin että nyt täytyy lopettaa tämä seurustelu
        sillä minä lähden Ameriikkaan. Valehtelin hänelle
        Mutta Jumala otti minut valheesta kiinni, ja nyt minä olen täällä ollut jo yli 40 vuotta.
        Kyllä täällä jotkut puhuvat ihan hyvää Suomen kieltä, ja minullakin on kotikieli Suomi.
        Suomi on maailman paras maa, mutta he ei itse sitä tiedä.

        Olavi


      • tulenlieskat
        Olavi2 kirjoitti:

        Kyllä myö Kanadan kansalaiset jo vähän tunnetaan
        Suomalaisia, Ne on maailman parhaita ihmisiä.
        Kun olen nyt ollut täällä jo yli 40 vuotta,
        niin kyllä se Englannin kieli toimii ihan hyvin.
        Kyllä voi vielä vähän olla murretta, mutta nuo
        kieliset tykkää siitä.

        Kun yritin aikoinaan Suomessa opiskella Englantia
        ei siitä tullut mitään.

        Kerran minä seurustelin yhden kauniin tytön kanssa
        mutta kun hän ei ollut oikein viisas, vaan oli aika yksinkertainen, niin minä valehtelin hänelle
        ja sanoin että nyt täytyy lopettaa tämä seurustelu
        sillä minä lähden Ameriikkaan. Valehtelin hänelle
        Mutta Jumala otti minut valheesta kiinni, ja nyt minä olen täällä ollut jo yli 40 vuotta.
        Kyllä täällä jotkut puhuvat ihan hyvää Suomen kieltä, ja minullakin on kotikieli Suomi.
        Suomi on maailman paras maa, mutta he ei itse sitä tiedä.

        Olavi

        Mä kuunteli korvat höröllä noiren lintuje laulantaa tua polulla. Kyä mua nauratti ku kuulosti oikeelta sanaltaki ku huus hyi,hyi. Si toinen huus vitsi,vitsi. Mää rupesi aattelee et o paras häipyy ku linnutki pittää jo ihmisii vitsinä. Ja taas kuului hyi,hyi.
        Mää huamasi jos hyvi kuuntelee, voi kuulla mitä vaa. Miälikuva voi tehrä teppose. Käpytikka esitteli ittensä Zakiks nokkauksie välisä.
        Emmää enne o huamunnu noire lintuje viserrystä sanoje tapaseksi. Eikai o ollu aikaa eres kuunnella. Kaikkee huamaa ku ikkää saa ja o aikaa kuulla. Kyä meen taas polulla käymää, voi oppia jottai uutta. Kyä kevät o uppee aika. Morjes


      • olavi1
        Olavi2 kirjoitti:

        Kyllä myö Kanadan kansalaiset jo vähän tunnetaan
        Suomalaisia, Ne on maailman parhaita ihmisiä.
        Kun olen nyt ollut täällä jo yli 40 vuotta,
        niin kyllä se Englannin kieli toimii ihan hyvin.
        Kyllä voi vielä vähän olla murretta, mutta nuo
        kieliset tykkää siitä.

        Kun yritin aikoinaan Suomessa opiskella Englantia
        ei siitä tullut mitään.

        Kerran minä seurustelin yhden kauniin tytön kanssa
        mutta kun hän ei ollut oikein viisas, vaan oli aika yksinkertainen, niin minä valehtelin hänelle
        ja sanoin että nyt täytyy lopettaa tämä seurustelu
        sillä minä lähden Ameriikkaan. Valehtelin hänelle
        Mutta Jumala otti minut valheesta kiinni, ja nyt minä olen täällä ollut jo yli 40 vuotta.
        Kyllä täällä jotkut puhuvat ihan hyvää Suomen kieltä, ja minullakin on kotikieli Suomi.
        Suomi on maailman paras maa, mutta he ei itse sitä tiedä.

        Olavi

        alkurunon nimi Heli Laaksosen Sulavoi kirjassa,
        runon loppuvärsy kuuluu näin.

        Mää ja mää
        -----
        -----

        Ja mää pyysin antteks,
        et olin munt sil taval unhottanu
        ja mää kyl hyvi ymmärsin,
        nii vaa joskus käy
        ja mee mentti mun kans kaffel
        ja mää muistutin mul,
        et olen ruvennu juama kaffen kans maitto
        ja olis mul hiuka muutakin kerrottava.

        Itsens oli Heli unhottanut.
        Ihan vaan malliksi sinne kanataan tuon lähetän.


      • aare'
        irkku-37 kirjoitti:

        Meikä ajatteli heittää tähän yhden stoorin ,kun vanhat gubet bamlas entisist ajoist....No gubet:
        -Mun mielest friidut oli ennen paljo kliffemman
        näkösii eikä niill ollu renkait nesassa..
        -Ja kundit oli stailimpii ku niil oli sprigi,
        skraga ja borsa..Flaidikset oli redimpii..Silloin
        ei monotettu, silloin vedettiin vain hudaan.
        -Ja jortsuis skulattiin sellast musaa et pysty
        joraan jivee tai slovarii.
        -Ennen stadissa oli paljo yleisii bastuja..
        -Rafloihin pääs vaan kunnon kledjuis.
        -Skoudet dallas kartsoilla..Kakrut osas
        käyttäytyä hövelisti.Ne anto vanhojenki tsittaa
        sporis ja bussis.-Joka korttelis oli Elanto tai Hokki tai joku muu buidu,niin et ei safkaa tarttenu
        skaffaa jostain ihme marketist,minne ei pääse kuin
        fiudel.-Ennen stadiin bygattiin snygimpii hausseja
        eikä tollasii lähiölodjuja.-Kaikki on nykyään pieles.-Mutt sitten gubet meni skruudaan safkaa
        Kustaankartanon vanhikseen, missä oli ihan gimis budjaa...Tämmönen stoori moikat meikältä t.Irkku

        Mää ole tämmöne nöösipoik ja vähä niinko varkkamitte tääl isomppie joukos.
        Lui ton su kirjotukse ja se ol mukav jut,ole ai pitän hesa murttest.
        Varsinki toi Raittise laulama kipale siit ko joku kiertä ympär hesa ja mietti mennei.
        Vahink vaa ko nykyä ei oikke kuul tommost juttu ko sää kirjoti,enemänki sais ol.
        Tämä nykyne tyyl mil hesas puhuta ,siit mä en tyk


      • niin oli kaunista
        irkku-37 kirjoitti:

        Meikä ajatteli heittää tähän yhden stoorin ,kun vanhat gubet bamlas entisist ajoist....No gubet:
        -Mun mielest friidut oli ennen paljo kliffemman
        näkösii eikä niill ollu renkait nesassa..
        -Ja kundit oli stailimpii ku niil oli sprigi,
        skraga ja borsa..Flaidikset oli redimpii..Silloin
        ei monotettu, silloin vedettiin vain hudaan.
        -Ja jortsuis skulattiin sellast musaa et pysty
        joraan jivee tai slovarii.
        -Ennen stadissa oli paljo yleisii bastuja..
        -Rafloihin pääs vaan kunnon kledjuis.
        -Skoudet dallas kartsoilla..Kakrut osas
        käyttäytyä hövelisti.Ne anto vanhojenki tsittaa
        sporis ja bussis.-Joka korttelis oli Elanto tai Hokki tai joku muu buidu,niin et ei safkaa tarttenu
        skaffaa jostain ihme marketist,minne ei pääse kuin
        fiudel.-Ennen stadiin bygattiin snygimpii hausseja
        eikä tollasii lähiölodjuja.-Kaikki on nykyään pieles.-Mutt sitten gubet meni skruudaan safkaa
        Kustaankartanon vanhikseen, missä oli ihan gimis budjaa...Tämmönen stoori moikat meikältä t.Irkku

        aika entinen ei koskaan enää palaa!
        Anssi


      • emme toivo
        Olavi2 kirjoitti:

        Kyllä myö Kanadan kansalaiset jo vähän tunnetaan
        Suomalaisia, Ne on maailman parhaita ihmisiä.
        Kun olen nyt ollut täällä jo yli 40 vuotta,
        niin kyllä se Englannin kieli toimii ihan hyvin.
        Kyllä voi vielä vähän olla murretta, mutta nuo
        kieliset tykkää siitä.

        Kun yritin aikoinaan Suomessa opiskella Englantia
        ei siitä tullut mitään.

        Kerran minä seurustelin yhden kauniin tytön kanssa
        mutta kun hän ei ollut oikein viisas, vaan oli aika yksinkertainen, niin minä valehtelin hänelle
        ja sanoin että nyt täytyy lopettaa tämä seurustelu
        sillä minä lähden Ameriikkaan. Valehtelin hänelle
        Mutta Jumala otti minut valheesta kiinni, ja nyt minä olen täällä ollut jo yli 40 vuotta.
        Kyllä täällä jotkut puhuvat ihan hyvää Suomen kieltä, ja minullakin on kotikieli Suomi.
        Suomi on maailman paras maa, mutta he ei itse sitä tiedä.

        Olavi

        minä-sanaa täynnä olevaa tänne.

        Itseäsi täynnä, yäk.


      • Hakomäen Eemeli
        irkku-37 kirjoitti:

        Meikä ajatteli heittää tähän yhden stoorin ,kun vanhat gubet bamlas entisist ajoist....No gubet:
        -Mun mielest friidut oli ennen paljo kliffemman
        näkösii eikä niill ollu renkait nesassa..
        -Ja kundit oli stailimpii ku niil oli sprigi,
        skraga ja borsa..Flaidikset oli redimpii..Silloin
        ei monotettu, silloin vedettiin vain hudaan.
        -Ja jortsuis skulattiin sellast musaa et pysty
        joraan jivee tai slovarii.
        -Ennen stadissa oli paljo yleisii bastuja..
        -Rafloihin pääs vaan kunnon kledjuis.
        -Skoudet dallas kartsoilla..Kakrut osas
        käyttäytyä hövelisti.Ne anto vanhojenki tsittaa
        sporis ja bussis.-Joka korttelis oli Elanto tai Hokki tai joku muu buidu,niin et ei safkaa tarttenu
        skaffaa jostain ihme marketist,minne ei pääse kuin
        fiudel.-Ennen stadiin bygattiin snygimpii hausseja
        eikä tollasii lähiölodjuja.-Kaikki on nykyään pieles.-Mutt sitten gubet meni skruudaan safkaa
        Kustaankartanon vanhikseen, missä oli ihan gimis budjaa...Tämmönen stoori moikat meikältä t.Irkku

        Irkulle tasokkaasta slangijutustelusta!


      • mummeli-36
        olavi1 kirjoitti:

        alkurunon nimi Heli Laaksosen Sulavoi kirjassa,
        runon loppuvärsy kuuluu näin.

        Mää ja mää
        -----
        -----

        Ja mää pyysin antteks,
        et olin munt sil taval unhottanu
        ja mää kyl hyvi ymmärsin,
        nii vaa joskus käy
        ja mee mentti mun kans kaffel
        ja mää muistutin mul,
        et olen ruvennu juama kaffen kans maitto
        ja olis mul hiuka muutakin kerrottava.

        Itsens oli Heli unhottanut.
        Ihan vaan malliksi sinne kanataan tuon lähetän.

        Empäs oo sinnuu näht pitkää aikaa. Kiva ku oot nyt tult tänne ja viel tuon suosikki runnoilijain kans. Mie oon lukent hänen runojaa ja naurant niitä. Hyvä on hänel mielkuvitus ja kertomakiel hauskaa. Mut tavataan taas jossai,,,,,,,


      • irkku-37 kirjoitti:

        Meikä ajatteli heittää tähän yhden stoorin ,kun vanhat gubet bamlas entisist ajoist....No gubet:
        -Mun mielest friidut oli ennen paljo kliffemman
        näkösii eikä niill ollu renkait nesassa..
        -Ja kundit oli stailimpii ku niil oli sprigi,
        skraga ja borsa..Flaidikset oli redimpii..Silloin
        ei monotettu, silloin vedettiin vain hudaan.
        -Ja jortsuis skulattiin sellast musaa et pysty
        joraan jivee tai slovarii.
        -Ennen stadissa oli paljo yleisii bastuja..
        -Rafloihin pääs vaan kunnon kledjuis.
        -Skoudet dallas kartsoilla..Kakrut osas
        käyttäytyä hövelisti.Ne anto vanhojenki tsittaa
        sporis ja bussis.-Joka korttelis oli Elanto tai Hokki tai joku muu buidu,niin et ei safkaa tarttenu
        skaffaa jostain ihme marketist,minne ei pääse kuin
        fiudel.-Ennen stadiin bygattiin snygimpii hausseja
        eikä tollasii lähiölodjuja.-Kaikki on nykyään pieles.-Mutt sitten gubet meni skruudaan safkaa
        Kustaankartanon vanhikseen, missä oli ihan gimis budjaa...Tämmönen stoori moikat meikältä t.Irkku

        Upeaa! Eihän tähän muuta voi sanoa!


      • aare' kirjoitti:

        Mää ole tämmöne nöösipoik ja vähä niinko varkkamitte tääl isomppie joukos.
        Lui ton su kirjotukse ja se ol mukav jut,ole ai pitän hesa murttest.
        Varsinki toi Raittise laulama kipale siit ko joku kiertä ympär hesa ja mietti mennei.
        Vahink vaa ko nykyä ei oikke kuul tommost juttu ko sää kirjoti,enemänki sais ol.
        Tämä nykyne tyyl mil hesas puhuta ,siit mä en tyk

        Saisit siäki kirjotella omal säksätykselläs enämpi. Miä niin tykkään lukee kunnon murtei.

        Siit miä en tykkäk ku ollaam puhuvanas vaik savoo eikä kumminka osata. Ja sit viäl ollaa olevanas hauskoi. Surku niit simmottii vitsinaikkoi tulee.
        Ja järjen köyhyyreks miä katton sen ku joku kirjottaa, et murteet pitäs kiältää.
        Kyl murteet on henkinen rikkaus!


      • aare'
        Venlastiina kirjoitti:

        Saisit siäki kirjotella omal säksätykselläs enämpi. Miä niin tykkään lukee kunnon murtei.

        Siit miä en tykkäk ku ollaam puhuvanas vaik savoo eikä kumminka osata. Ja sit viäl ollaa olevanas hauskoi. Surku niit simmottii vitsinaikkoi tulee.
        Ja järjen köyhyyreks miä katton sen ku joku kirjottaa, et murteet pitäs kiältää.
        Kyl murteet on henkinen rikkaus!

        semmossi kirjottan et sää luutta muistuta?
        Tiäräks kummone o rohki miäs?se on semmone ko tule yäl piänes hianos kotti ja mui o vars luura kan ovel vastas.
        Äi vaa kysy iha lunkist et ,olek siivomas vai lennol lährös?
        See o rohki miäs.


      • ex-staditar

        Stadissa ei sanota mää ja sää vaan mä ja sä!
        Onkohan Kanaatan sivistysvaltioissa korvalääkäreitä vai pitääkö mennä ihan Kepekkiin asti?


      • Olavi2
        ex-staditar kirjoitti:

        Stadissa ei sanota mää ja sää vaan mä ja sä!
        Onkohan Kanaatan sivistysvaltioissa korvalääkäreitä vai pitääkö mennä ihan Kepekkiin asti?

        Mie kävin kerran Helsingissä, ja kyllä
        siellä kadulla puhuttiin paljon Mää ja Sää
        Ja miun veli Risto kävi siellä, niin hänkin kuuli sitä kieltä että Mää Sää, ja hän oli sitä mieltä
        että ne on kuin lampaita ja pässiä että Mää Bää
        Mää Sää Mää Bää.
        Sitten ne sano että säää et ole stadin kundi.
        Miks' ne ei sanonut että sinä et ole stadin kundi
        miks' piti sanoa että Säää et ole stadin kundi.

        Olavi


      • Kielimies*
        Olavi2 kirjoitti:

        Mie kävin kerran Helsingissä, ja kyllä
        siellä kadulla puhuttiin paljon Mää ja Sää
        Ja miun veli Risto kävi siellä, niin hänkin kuuli sitä kieltä että Mää Sää, ja hän oli sitä mieltä
        että ne on kuin lampaita ja pässiä että Mää Bää
        Mää Sää Mää Bää.
        Sitten ne sano että säää et ole stadin kundi.
        Miks' ne ei sanonut että sinä et ole stadin kundi
        miks' piti sanoa että Säää et ole stadin kundi.

        Olavi

        Mää ja sää tulevat sanoista minä ja sinä. Sanat ovat lyhenteitä ja niiden pitäisi olla ja osin ovatkin muodossa mä ja sä.

        Nuo lyhenteet eivät ikäänkuin istu puhekieleen sellaisenaan.

        Puhekieli ja murteet eroavat kirjakielestä, jota ei puhuttuna ole olemassakaan.


      • olavi...
        mummeli-36 kirjoitti:

        Empäs oo sinnuu näht pitkää aikaa. Kiva ku oot nyt tult tänne ja viel tuon suosikki runnoilijain kans. Mie oon lukent hänen runojaa ja naurant niitä. Hyvä on hänel mielkuvitus ja kertomakiel hauskaa. Mut tavataan taas jossai,,,,,,,

        matkalle lähden.
        Hyvää kevättä, Sinulle
        ja kaikille toivotan!


    • näi voip jo toivottaa,kaunista se tosiaa onkii,ku tälkertaa ei sajakkaa. Eilehä meil tääl ol vilkasta keskusstelluu kaikemmoista.

      Olavikkii oikei kehas suomalaisii, en tiijä onks meis mittää muuta kehumista ko se, et ollaa mahottoman ahkerii työtätekemmää, ja et meihi voip luottaa, mut hyvähä sekkii on.

      Voitha sie viel kertoo mimmone maine suomalaisil oikei siel on? Vai riittääks tuo miu päätelmäin??

      Sielhä se miu yks veljein huilailee ikiuntaa, en tiijä mispäi sie oot, mut miu vel on hauvattuna Vankouverii, taitaa olla tuttu paikka? Siel hää eli ja ol.

      Lopuks mie muistutan ko ollaa murreketjul nii pyritää haastamaa sit myös murteil, Vaik huonommallakii. Ei tääl arvostella kel on mimmonekkii murre, mie voin joskus vaa jottai kehast, ko tykkään kirjotuksest.

      Nonii, tul pitkä aamun toivotus, mut liekö häl vällii. Ollaa kaik hyväl pääl ja ilosel mielel, toivoo Monica

    • aare'

      nii o poik et jos heinäkors olis eres poikittas nii nokillaa oltais.
      Olla teht poja kans kivi talo ja se o julma tyät,varsinki mul.
      Mää ko ole syksyl ohitus leikat ja ole vähä ihmetel mite pump kestä,pela ko juna vessa
      Vaik ole ikän liikkun nii nii vaa leikkasiva terve miähe,hyvä ol et leikkas ny on kaik kohrallas.
      Paljo haukuta noit keskuksi mut mää kiitä käre ristis,nee se huomas ja mu henken pelast.

      • rasittaa syöntöis, vaik syksyl olit isol leikkauksel.Pojan kans sie rakennat talloo, se onkkii kamalaa hommaa, haastan oikei omast kokemuksest.

        Mie vaik oon naine, oon rakentant myös kivitalon kahe kirvesmiehe ja muurari kans ja voi kauhija ku se ol raskasta.

        Päivät olin töissä ja kaiket illat rakennuksella, et tiijän mite se viep voimat.

        Sie olet liikunnalline ihmine myös ja silti tul leikkaamista syvämestä. Ei se sit auta liikuntakkaa.

        Paljo niit terveyskeskuksii moititaa,mut ku on hyvvää tuuri ni onnee käyp niku siulkkii.

        Mie toivon et siul riittää sitä terveyttä pitkäks aikkaa. Älähä rehki liikaa siel rakennuksel.

        Nyt on vissii jokkuu muu hoito keksitty leikkauksien vierel, kuuntelin vaa TV joki aika sit, en tarkota pallolaajennusta vaa jokkuu muu.

        Ei nyt tuu mielee ko ei oo itellä ajankohtane.


      • aare'
        monica kirjoitti:

        rasittaa syöntöis, vaik syksyl olit isol leikkauksel.Pojan kans sie rakennat talloo, se onkkii kamalaa hommaa, haastan oikei omast kokemuksest.

        Mie vaik oon naine, oon rakentant myös kivitalon kahe kirvesmiehe ja muurari kans ja voi kauhija ku se ol raskasta.

        Päivät olin töissä ja kaiket illat rakennuksella, et tiijän mite se viep voimat.

        Sie olet liikunnalline ihmine myös ja silti tul leikkaamista syvämestä. Ei se sit auta liikuntakkaa.

        Paljo niit terveyskeskuksii moititaa,mut ku on hyvvää tuuri ni onnee käyp niku siulkkii.

        Mie toivon et siul riittää sitä terveyttä pitkäks aikkaa. Älähä rehki liikaa siel rakennuksel.

        Nyt on vissii jokkuu muu hoito keksitty leikkauksien vierel, kuuntelin vaa TV joki aika sit, en tarkota pallolaajennusta vaa jokkuu muu.

        Ei nyt tuu mielee ko ei oo itellä ajankohtane.

        ei rup säälimä,ei ittiäs eikä toissi.
        Se poik o tulev vävy,oikke suur ja krouvi miäs ja ko määkä en ol mikkä kerjäläise kelka naru,vauhti o kauhia.
        Joka päiv tahto men kilpailuks,mää en ol kippiä enne leikkaust nii en mää ol nykkä kippiä.
        Oma talo mää ole jo tehn ja nää nykyse talo o nii kummalissi et niis o kova syynämine et mene oikke.


      • olavi1
        aare' kirjoitti:

        ei rup säälimä,ei ittiäs eikä toissi.
        Se poik o tulev vävy,oikke suur ja krouvi miäs ja ko määkä en ol mikkä kerjäläise kelka naru,vauhti o kauhia.
        Joka päiv tahto men kilpailuks,mää en ol kippiä enne leikkaust nii en mää ol nykkä kippiä.
        Oma talo mää ole jo tehn ja nää nykyse talo o nii kummalissi et niis o kova syynämine et mene oikke.

        vähä revitelly ku oli tilasuus.
        Talloihi tullee nykyään kaaveleita, vinkkeleitä ja vekkejä. Niissä se aika mennee.
        Hrmo siinä rouvintyön tekiältäki mennee.


      • aare' kirjoitti:

        ei rup säälimä,ei ittiäs eikä toissi.
        Se poik o tulev vävy,oikke suur ja krouvi miäs ja ko määkä en ol mikkä kerjäläise kelka naru,vauhti o kauhia.
        Joka päiv tahto men kilpailuks,mää en ol kippiä enne leikkaust nii en mää ol nykkä kippiä.
        Oma talo mää ole jo tehn ja nää nykyse talo o nii kummalissi et niis o kova syynämine et mene oikke.

        Kaks rotevaa miestä ku tekköö nii varmast valmista tulloo.

        Sie kerroit et ollu kipijä enne leikausta? löytyks siu sairautes iha sattumalt? Tuost oisin kiinostunt? Jos se ol sattumaa ni kyl siul ol hyvvää tuurii.

        Pahimmillaa et ois kirjottelemas tääl meil, Kyl mie vielkkii sanon et kuunteleha vähä ihteäis, ko oot niikii suuren leikkauksen käynt.

        Äläkkkä kuule kilpaile nuoremma kans, kyl ne voitton vie, mie oon jo antant perik aikoi sit.


      • kynnykset
        olavi1 kirjoitti:

        vähä revitelly ku oli tilasuus.
        Talloihi tullee nykyään kaaveleita, vinkkeleitä ja vekkejä. Niissä se aika mennee.
        Hrmo siinä rouvintyön tekiältäki mennee.

        joka talossa.


      • aare'
        monica kirjoitti:

        Kaks rotevaa miestä ku tekköö nii varmast valmista tulloo.

        Sie kerroit et ollu kipijä enne leikausta? löytyks siu sairautes iha sattumalt? Tuost oisin kiinostunt? Jos se ol sattumaa ni kyl siul ol hyvvää tuurii.

        Pahimmillaa et ois kirjottelemas tääl meil, Kyl mie vielkkii sanon et kuunteleha vähä ihteäis, ko oot niikii suuren leikkauksen käynt.

        Äläkkkä kuule kilpaile nuoremma kans, kyl ne voitton vie, mie oon jo antant perik aikoi sit.

        älä ny hassujas puhu,ei tämmöne vähäpoik ossa lopetta ainast kilpailu.
        Mul ol jo kolm vuat takaperi semmost outto tunnet rinnas ,ei lääkär osan sanno mitä se o.
        Kaikki ihmelissi kokei tehti ja tuteratti ympär
        ämpäri,eikä mittä löytyn.
        Viime syksyn enne ko pit lähte taas kuure viiko reissul,meni piruttan kerra viäl asemal.
        Sanosi et josses muut keks nii ot vaik filmi pumpust,sit rupeski tapahtuma.
        Lääkär riamastus et kuules ko sul o infarkti juur ny,ja mää en mittä tiäny asiast.
        Siit paikast äijä paareil ja tyksii pirumoist
        faartti,ens sanotti et lykätä pallo suane ja pullisteta suane auk.
        Mut ei se onnistun ko ol tukos nii pahas mutkas,ei ko ohittama.
        Kaik men nii äkkiä et en kerjeny hei huutama enne ko oli taas koton,iha pöllähtäneenä.
        Mää piri koko juttu nii väärän ko olla voi,iha apsolutisti miäs,en polt tupakki ja ole ain urheillu.
        Veri arvo hyvä,ei ol rasva kehos mut silti mää oli iha romu,pahus ko harmit iha ko eläm olis huijanu minu.
        Ens mää meinasi vähä ol nörköl pääl ,mut sit mää löi kintta yhte ja hyppäsi tasakontti,minu ei yks syrän taut pirättel.
        Entine kova kunto ja paha sisu aut minu ja mää rupesi frikantuma vähä äkki,ens mäine 100m kävely on kasvan tosi kovaks liikunnaks.
        Mää kirmaile ko nuar kerupi kerol,ei ahrist eikä purist,tänäpe taas vähä hulluteltti raksal.
        Sitä mää vaa halu sanno et sepelvaltimo taut voi tul kenel vaa,ei se kat kene niska se iske.


      • aare' kirjoitti:

        älä ny hassujas puhu,ei tämmöne vähäpoik ossa lopetta ainast kilpailu.
        Mul ol jo kolm vuat takaperi semmost outto tunnet rinnas ,ei lääkär osan sanno mitä se o.
        Kaikki ihmelissi kokei tehti ja tuteratti ympär
        ämpäri,eikä mittä löytyn.
        Viime syksyn enne ko pit lähte taas kuure viiko reissul,meni piruttan kerra viäl asemal.
        Sanosi et josses muut keks nii ot vaik filmi pumpust,sit rupeski tapahtuma.
        Lääkär riamastus et kuules ko sul o infarkti juur ny,ja mää en mittä tiäny asiast.
        Siit paikast äijä paareil ja tyksii pirumoist
        faartti,ens sanotti et lykätä pallo suane ja pullisteta suane auk.
        Mut ei se onnistun ko ol tukos nii pahas mutkas,ei ko ohittama.
        Kaik men nii äkkiä et en kerjeny hei huutama enne ko oli taas koton,iha pöllähtäneenä.
        Mää piri koko juttu nii väärän ko olla voi,iha apsolutisti miäs,en polt tupakki ja ole ain urheillu.
        Veri arvo hyvä,ei ol rasva kehos mut silti mää oli iha romu,pahus ko harmit iha ko eläm olis huijanu minu.
        Ens mää meinasi vähä ol nörköl pääl ,mut sit mää löi kintta yhte ja hyppäsi tasakontti,minu ei yks syrän taut pirättel.
        Entine kova kunto ja paha sisu aut minu ja mää rupesi frikantuma vähä äkki,ens mäine 100m kävely on kasvan tosi kovaks liikunnaks.
        Mää kirmaile ko nuar kerupi kerol,ei ahrist eikä purist,tänäpe taas vähä hulluteltti raksal.
        Sitä mää vaa halu sanno et sepelvaltimo taut voi tul kenel vaa,ei se kat kene niska se iske.

        No nyt siult tul oikei mukavan sorttine kirje, pittää aina ja aina uuvestaa vaa lukkee. On nii mukavaa turu murretta ja sisältökkii mielenkiintone.

        Voi hyväisä sentää osasit männä iha hyväsee aikaa sin lääkäril, Oikeet tunnot siul sit ol, ko ymmärsit lähtee appuu hakemaa.

        Ethä sie tietyst pelästynt, ko siehä sanoit ettet pienistä hätkähä? Sitä mie ihmettelen et ko siekkii oot tuollane urheilulline mies, et käytä väkevii etkä polta, etkä taija syyvvä rasvastakkaa, ko oot sutjakka mies, nii mite ihmeessä siul tuli invakti?

        Miul ko on ain olt sellane kuva et, se iskee juur lihavii liikkumattomii ihmisii, mut niiko sanoit se ei sit kahto kehe iskee.

        Mut kaike kokemukseis jälkee on mukava kuulla et, siult löyty sissuu ihtelleis et, aloitit kovan kunnonkohennuksen, vaik alku siinkii otti kovil.

        Ko 100m oli jo kovan työn takan, mut siin sie teit oikei et alotit kuntoilemise. Sait varmast lääkärilt luvankkii??

        Oli ilo lukkee tämmöstä kirjettä kaikipuoli, sitä mie vaa et, annaha kuuluu taas ihtestäis.
        Mie toivotankkii siul ja muillekki mukavaa kesäistä alkavaa viikkoo.


      • Turun puolen poijjat
        monica kirjoitti:

        No nyt siult tul oikei mukavan sorttine kirje, pittää aina ja aina uuvestaa vaa lukkee. On nii mukavaa turu murretta ja sisältökkii mielenkiintone.

        Voi hyväisä sentää osasit männä iha hyväsee aikaa sin lääkäril, Oikeet tunnot siul sit ol, ko ymmärsit lähtee appuu hakemaa.

        Ethä sie tietyst pelästynt, ko siehä sanoit ettet pienistä hätkähä? Sitä mie ihmettelen et ko siekkii oot tuollane urheilulline mies, et käytä väkevii etkä polta, etkä taija syyvvä rasvastakkaa, ko oot sutjakka mies, nii mite ihmeessä siul tuli invakti?

        Miul ko on ain olt sellane kuva et, se iskee juur lihavii liikkumattomii ihmisii, mut niiko sanoit se ei sit kahto kehe iskee.

        Mut kaike kokemukseis jälkee on mukava kuulla et, siult löyty sissuu ihtelleis et, aloitit kovan kunnonkohennuksen, vaik alku siinkii otti kovil.

        Ko 100m oli jo kovan työn takan, mut siin sie teit oikei et alotit kuntoilemise. Sait varmast lääkärilt luvankkii??

        Oli ilo lukkee tämmöstä kirjettä kaikipuoli, sitä mie vaa et, annaha kuuluu taas ihtestäis.
        Mie toivotankkii siul ja muillekki mukavaa kesäistä alkavaa viikkoo.

        tuntuuvattenkin olevan palstan lemmikkijä, toenen toestaan mukavampia!
        Hyvvee yötä ja erikoesen ihania unia !


      • mee olla
        Turun puolen poijjat kirjoitti:

        tuntuuvattenkin olevan palstan lemmikkijä, toenen toestaan mukavampia!
        Hyvvee yötä ja erikoesen ihania unia !

        semmossi taeva lahjoi Suame naisil,hyvä yät vaa nuk oikke hyvi ja makkiast


      • mee olla kirjoitti:

        semmossi taeva lahjoi Suame naisil,hyvä yät vaa nuk oikke hyvi ja makkiast

        turkulaiste hyvvää yötä, mie nyt ainankii nukuin mahottoman hyvi.Liekö taikaa nois turumiehis? Mukavast hyö ossaa ainankkii haastella.Et jatkoja vaa.


    • Mukavan hyvält se ilmakkii oikei näyttää, nyt on sit lämmintäkkii tult, et sit vaa kaik tännääkkii ylös ulos ja lenkille.

      Miekkii taijan männä pojan kans hakemaa metsästä muutaman kuusetaime ja istutettaa, siin sitä onkkii, et saap sen kasvamaa.

      Paikka on sellane et siin on jo juurii ni paljo et ei voi muuta istuttaaa ku pienen kuusen. Suurempaa kuoppaa ei pääse kaivamaa.

      Sit ois tarkotus ku kuusi on kasvant nii katkasta mänty pois. Et semmosta hommaa meil on tännää. Mut siinhä se aikakkii männöö.

      Viettäkää työkkii nyt mukavaa Helluntaita, kaik omal tavallaa. Täl ijäl ei passaaa sannoo et, kel ei oo helluntaina heilaa ei oo koko vuonna:)))

      • Minul nää murtehet aevan sekasi männöö,mut haetanneeko tuo,kun miul assiita Monicalle oleks (oho-virokskii välil,se onkii mones paekas lähel Tampereen slangii..heh), ni yritettävä on viäntää tätä sekalaist.
        Miul ei ittelläin oo tapan motkottaa kenenkää kirjotuksist palstoil,niinku sie, ehki äkkipikasuuksis,teit tuos vilosohvi-jutus.Eiks siul oo parree emännöiä tiäl,elä sie Moonika-armas tuu toisil pahhaa mielt aihettammaa ja huomauttelemmaa,et myö ei oltas kylliks arvokkait ja viksui vatvommaan viisaitten vilosohvien aatoksii.Ja et myö vuan tavallisii mummo-ja ukkopulliaisii ollaan.Älähän tokkkiisa!
        Sellane ei miun ymmärryksein mahu,on meitä nääs viksui ja vähemmännii viksui,mut kaek tyylillämme tiäl pakerrettaan.
        Ja katoha sie,miten paljon viksui lukijoit on käynynnä,voep liiannii fundeeraavaiseks väki ryhtyy ja kirjotukset vähenee ko kotonaan ruppeevat miettimmään elon kummallisuuksii.
        No,Billi-poeka noppee on kiänteissää,poesti siun ja monen muunniin vilosovointei.Toivottaan,että nyt huumorrii ymmärtännee.
        A vot,täähän toisaalt mukavoo onnii tällane juarittelu ja sannoin viäntely,pähkäilemäl hoastamine.Alakuu ko piäsee,ei lopettookkaa malttas.
        Ka miul kiirus pellollein,pien muatilkku on ja kasvimual jo itussii näkkyy.
        Hyvvee kessee siulle Monica...ja muillennii,toivoopi Susmorsiin.


      • ullamirjami¤
        susmorsian kirjoitti:

        Minul nää murtehet aevan sekasi männöö,mut haetanneeko tuo,kun miul assiita Monicalle oleks (oho-virokskii välil,se onkii mones paekas lähel Tampereen slangii..heh), ni yritettävä on viäntää tätä sekalaist.
        Miul ei ittelläin oo tapan motkottaa kenenkää kirjotuksist palstoil,niinku sie, ehki äkkipikasuuksis,teit tuos vilosohvi-jutus.Eiks siul oo parree emännöiä tiäl,elä sie Moonika-armas tuu toisil pahhaa mielt aihettammaa ja huomauttelemmaa,et myö ei oltas kylliks arvokkait ja viksui vatvommaan viisaitten vilosohvien aatoksii.Ja et myö vuan tavallisii mummo-ja ukkopulliaisii ollaan.Älähän tokkkiisa!
        Sellane ei miun ymmärryksein mahu,on meitä nääs viksui ja vähemmännii viksui,mut kaek tyylillämme tiäl pakerrettaan.
        Ja katoha sie,miten paljon viksui lukijoit on käynynnä,voep liiannii fundeeraavaiseks väki ryhtyy ja kirjotukset vähenee ko kotonaan ruppeevat miettimmään elon kummallisuuksii.
        No,Billi-poeka noppee on kiänteissää,poesti siun ja monen muunniin vilosovointei.Toivottaan,että nyt huumorrii ymmärtännee.
        A vot,täähän toisaalt mukavoo onnii tällane juarittelu ja sannoin viäntely,pähkäilemäl hoastamine.Alakuu ko piäsee,ei lopettookkaa malttas.
        Ka miul kiirus pellollein,pien muatilkku on ja kasvimual jo itussii näkkyy.
        Hyvvee kessee siulle Monica...ja muillennii,toivoopi Susmorsiin.

        meni toi äitien päivä.

        Mää oon kyllä ihan tyytyväine ,vaikka syätin ja juatin koko porukan . Monet viä äitensä ravintolaan syämään ,nekin sitä ehrotteli ,mutta mää tyrmäsin sen heti .Mää en tykkää että se olis sen rahan väärtti, jos jonku piäne lihanmurun saa ja siihe onsitte laitettu jokin ruaho koristeeks .

        Ensteks mää annoin alkupaloiks sellaset pikkuset lohileivät jokka olin koristanu kanamunalla ja semmosella tuupista semmosta soosintapasta ,joka oli sitte niin perusteellisen hyvää.
        Mää kuh laitoin porsaankyljyksiä ja
        uuniperunoita ,niin kaikkien oli vattat täys ,hyvä kuh sitte jaksovatten siistyä ,"salonkin" pualelle kakku kahveelle ja konjakille.
        Tiskasin vasta nyh aamulla ,ja kyllä sitä tiskiä oli ,nääs kuh kaikki oli eri lautasella syäty.

        Kukkia toivat ,vaikka mää olin sanonu että ei sitte mitäätartte tuara. Tytär oli poiminu itte kialoja ,tiäsi jonku hyvän paika ,sekuh käy mettissä juaksemassa nise tiätää ne paikat .


      • Likka321
        ullamirjami¤ kirjoitti:

        meni toi äitien päivä.

        Mää oon kyllä ihan tyytyväine ,vaikka syätin ja juatin koko porukan . Monet viä äitensä ravintolaan syämään ,nekin sitä ehrotteli ,mutta mää tyrmäsin sen heti .Mää en tykkää että se olis sen rahan väärtti, jos jonku piäne lihanmurun saa ja siihe onsitte laitettu jokin ruaho koristeeks .

        Ensteks mää annoin alkupaloiks sellaset pikkuset lohileivät jokka olin koristanu kanamunalla ja semmosella tuupista semmosta soosintapasta ,joka oli sitte niin perusteellisen hyvää.
        Mää kuh laitoin porsaankyljyksiä ja
        uuniperunoita ,niin kaikkien oli vattat täys ,hyvä kuh sitte jaksovatten siistyä ,"salonkin" pualelle kakku kahveelle ja konjakille.
        Tiskasin vasta nyh aamulla ,ja kyllä sitä tiskiä oli ,nääs kuh kaikki oli eri lautasella syäty.

        Kukkia toivat ,vaikka mää olin sanonu että ei sitte mitäätartte tuara. Tytär oli poiminu itte kialoja ,tiäsi jonku hyvän paika ,sekuh käy mettissä juaksemassa nise tiätää ne paikat .

        Äetiinpäevänä myökii pihalla lihhoo rillattii, taes olla savukalloo lisäks. Kukat ol aennae valakovuokkoja sillon.Nythän nuo kielot tiälläin alakaa kukkija.
        Helluntaenakii pikkuväkkee ol mummolassa ja ulukona ruokoo tehtiin, muurikkapannulla kanasuikaleita ja vokkivihanneksia.Päeväkahviaekaan kesän ensimmäeset muurinpohjaletut paestettiin,kyllä maestu ipanoelle.
        Nyt kun on tuota raparperijä ihan mahottomasti, tein vaehteeks tallimestarinkiisselijä. Onko muille tuttuva? Laakeen kuluhon pohjalle voessa paestettua ruisleipäjuhelmoo farriinisokerilla maustettuna ja kiisselj piälle.Oun tehnä semmostakkii versiota, että kerroksittaen kiisselijä ja valamista vatkattuva vaniljakastiketta.
        Nyt nuita nokkosija ja korvasienijä oun kerännä kans. En vuan korvasienruokija tarjoo nuoremmalle polovelle, ihten ikäsille vuan ja omalla vastuulla.


      • susmorsian kirjoitti:

        Minul nää murtehet aevan sekasi männöö,mut haetanneeko tuo,kun miul assiita Monicalle oleks (oho-virokskii välil,se onkii mones paekas lähel Tampereen slangii..heh), ni yritettävä on viäntää tätä sekalaist.
        Miul ei ittelläin oo tapan motkottaa kenenkää kirjotuksist palstoil,niinku sie, ehki äkkipikasuuksis,teit tuos vilosohvi-jutus.Eiks siul oo parree emännöiä tiäl,elä sie Moonika-armas tuu toisil pahhaa mielt aihettammaa ja huomauttelemmaa,et myö ei oltas kylliks arvokkait ja viksui vatvommaan viisaitten vilosohvien aatoksii.Ja et myö vuan tavallisii mummo-ja ukkopulliaisii ollaan.Älähän tokkkiisa!
        Sellane ei miun ymmärryksein mahu,on meitä nääs viksui ja vähemmännii viksui,mut kaek tyylillämme tiäl pakerrettaan.
        Ja katoha sie,miten paljon viksui lukijoit on käynynnä,voep liiannii fundeeraavaiseks väki ryhtyy ja kirjotukset vähenee ko kotonaan ruppeevat miettimmään elon kummallisuuksii.
        No,Billi-poeka noppee on kiänteissää,poesti siun ja monen muunniin vilosovointei.Toivottaan,että nyt huumorrii ymmärtännee.
        A vot,täähän toisaalt mukavoo onnii tällane juarittelu ja sannoin viäntely,pähkäilemäl hoastamine.Alakuu ko piäsee,ei lopettookkaa malttas.
        Ka miul kiirus pellollein,pien muatilkku on ja kasvimual jo itussii näkkyy.
        Hyvvee kessee siulle Monica...ja muillennii,toivoopi Susmorsiin.

        Sanot, ei oo tapan motkottaa kenenkkää kirjotuksist, mut miul tuut jo toistamissee motkottammaa. Kirjotit ketjussas miul, mut päätin en vastaa et oon hiljaa et loppus sekasotku, mut ei, sie tulit tänne ketjul jatkamaa viel.

        Kuuleha sie, mie saan ottaa ossaa iha mis mie halluuun, älä sie filosoi miun tekemissiini. Jos mie nyt sanoin mielpitteeni nii, ei siin pitäs suuttuu ja pahottaa mieltää kenenkää.

        Mieko sanon suoraa mitä mie ajattelen, enkä yritä ees mielistellä. Ihmisii on nii er luontosii.(siun pitäis tietää ku vilosoit) Ihmiste arvokkuuvest mie en oo sanont halastuu sannaa.

        Tääl on tosissaa suriosa älykäitä viksuja ihmisii, ei niitä pijä aliarvioija. Katoha mie en oo koskaa yrittäntkää. Erimielissyyksis pijän vaa puolein.

        Mie oon kaikekaikkiaa tarkottant et, ei oo nii monnii luonteit tääl jotka osallistuis nii syvällissii pohtimmaa, ja sanoin et jos ketjul tulloo pituutta, aihe on mielenkiintone,,,, just näi.

        Oisiha mie voin ilmasta vähä toiselkii taval saman asian, mut ku oon suoraa asiaa menevä nii silviisii sanoin miepitteeni.

        Miekkii nyt vähäse vilosivoin ja kirjotin enemmä ko pitikää. Ilma sarvii ja hampaita. Näinkii voijaa ratkoo asioita riitelemättä sen kummemmi. Minnuu tää asija ei sit kiinnosta tämän enempää.

        Mie lopetan nyt ja toivon ettet loukkaannu taas tästäkii kirjees, sanoin taas suoraa.
        Ja hyvvää alkavaa kessää. Monica


      • monica kirjoitti:

        Sanot, ei oo tapan motkottaa kenenkkää kirjotuksist, mut miul tuut jo toistamissee motkottammaa. Kirjotit ketjussas miul, mut päätin en vastaa et oon hiljaa et loppus sekasotku, mut ei, sie tulit tänne ketjul jatkamaa viel.

        Kuuleha sie, mie saan ottaa ossaa iha mis mie halluuun, älä sie filosoi miun tekemissiini. Jos mie nyt sanoin mielpitteeni nii, ei siin pitäs suuttuu ja pahottaa mieltää kenenkää.

        Mieko sanon suoraa mitä mie ajattelen, enkä yritä ees mielistellä. Ihmisii on nii er luontosii.(siun pitäis tietää ku vilosoit) Ihmiste arvokkuuvest mie en oo sanont halastuu sannaa.

        Tääl on tosissaa suriosa älykäitä viksuja ihmisii, ei niitä pijä aliarvioija. Katoha mie en oo koskaa yrittäntkää. Erimielissyyksis pijän vaa puolein.

        Mie oon kaikekaikkiaa tarkottant et, ei oo nii monnii luonteit tääl jotka osallistuis nii syvällissii pohtimmaa, ja sanoin et jos ketjul tulloo pituutta, aihe on mielenkiintone,,,, just näi.

        Oisiha mie voin ilmasta vähä toiselkii taval saman asian, mut ku oon suoraa asiaa menevä nii silviisii sanoin miepitteeni.

        Miekkii nyt vähäse vilosivoin ja kirjotin enemmä ko pitikää. Ilma sarvii ja hampaita. Näinkii voijaa ratkoo asioita riitelemättä sen kummemmi. Minnuu tää asija ei sit kiinnosta tämän enempää.

        Mie lopetan nyt ja toivon ettet loukkaannu taas tästäkii kirjees, sanoin taas suoraa.
        Ja hyvvää alkavaa kessää. Monica

        nii, mie erehyin tänne,koska miekii piän puolein.Katohan,mitä sie itte teit,mie en ainakkaan toista ...no kolomatta kertaa tänne uskalla.Sie se ossaat noita sanoja nii mukavast viäntää...ja sanomisii.Puhut tottuuen vierest,no miun kohaltain tää dialogi loppu tähän.


      • venakkakohan
        monica kirjoitti:

        Sanot, ei oo tapan motkottaa kenenkkää kirjotuksist, mut miul tuut jo toistamissee motkottammaa. Kirjotit ketjussas miul, mut päätin en vastaa et oon hiljaa et loppus sekasotku, mut ei, sie tulit tänne ketjul jatkamaa viel.

        Kuuleha sie, mie saan ottaa ossaa iha mis mie halluuun, älä sie filosoi miun tekemissiini. Jos mie nyt sanoin mielpitteeni nii, ei siin pitäs suuttuu ja pahottaa mieltää kenenkää.

        Mieko sanon suoraa mitä mie ajattelen, enkä yritä ees mielistellä. Ihmisii on nii er luontosii.(siun pitäis tietää ku vilosoit) Ihmiste arvokkuuvest mie en oo sanont halastuu sannaa.

        Tääl on tosissaa suriosa älykäitä viksuja ihmisii, ei niitä pijä aliarvioija. Katoha mie en oo koskaa yrittäntkää. Erimielissyyksis pijän vaa puolein.

        Mie oon kaikekaikkiaa tarkottant et, ei oo nii monnii luonteit tääl jotka osallistuis nii syvällissii pohtimmaa, ja sanoin et jos ketjul tulloo pituutta, aihe on mielenkiintone,,,, just näi.

        Oisiha mie voin ilmasta vähä toiselkii taval saman asian, mut ku oon suoraa asiaa menevä nii silviisii sanoin miepitteeni.

        Miekkii nyt vähäse vilosivoin ja kirjotin enemmä ko pitikää. Ilma sarvii ja hampaita. Näinkii voijaa ratkoo asioita riitelemättä sen kummemmi. Minnuu tää asija ei sit kiinnosta tämän enempää.

        Mie lopetan nyt ja toivon ettet loukkaannu taas tästäkii kirjees, sanoin taas suoraa.
        Ja hyvvää alkavaa kessää. Monica

        Tuo tunnustoo olevan. Jätä' sie monika tuommoinen toisten laina höyhenillä omaa viisauttaan esiintuova joutavan päiväisyys omaan olloonsa. Pitää meitä muita koulu kakaroina. Jonnin joutava, mikä liekkään. Oma peräisyys tuli tuossa jo esiin.


      • venakkakohan kirjoitti:

        Tuo tunnustoo olevan. Jätä' sie monika tuommoinen toisten laina höyhenillä omaa viisauttaan esiintuova joutavan päiväisyys omaan olloonsa. Pitää meitä muita koulu kakaroina. Jonnin joutava, mikä liekkään. Oma peräisyys tuli tuossa jo esiin.

        se tuntuu oleva nii lennokasta oman arvon nostamista,pitäs alkaa tietokirja kans vaihtammaa ajatuksii. Voi herraisä, sanon vaa.


      • Likka321 kirjoitti:

        Äetiinpäevänä myökii pihalla lihhoo rillattii, taes olla savukalloo lisäks. Kukat ol aennae valakovuokkoja sillon.Nythän nuo kielot tiälläin alakaa kukkija.
        Helluntaenakii pikkuväkkee ol mummolassa ja ulukona ruokoo tehtiin, muurikkapannulla kanasuikaleita ja vokkivihanneksia.Päeväkahviaekaan kesän ensimmäeset muurinpohjaletut paestettiin,kyllä maestu ipanoelle.
        Nyt kun on tuota raparperijä ihan mahottomasti, tein vaehteeks tallimestarinkiisselijä. Onko muille tuttuva? Laakeen kuluhon pohjalle voessa paestettua ruisleipäjuhelmoo farriinisokerilla maustettuna ja kiisselj piälle.Oun tehnä semmostakkii versiota, että kerroksittaen kiisselijä ja valamista vatkattuva vaniljakastiketta.
        Nyt nuita nokkosija ja korvasienijä oun kerännä kans. En vuan korvasienruokija tarjoo nuoremmalle polovelle, ihten ikäsille vuan ja omalla vastuulla.

        että meillä täällä ruattissa onki äitien päivä eri aikaa, meillä kukkii nyh kialot ,ja täällä on valkovuakkoja emmän kun sinivuakkoja ,sinivuakot on täällä rauhotettuki.
        Mutta helluntai meni niinku ennenkin ,ilman heilaa ,nääs,siihenoon jo tottunikki. eikä tuu mitääpaniikkia hakee sitä just helluntaiks".


    • aare'

      tual nuarte palstal ol juttu et mukulilt mopo pois.
      Vaimo ain sano et "sää ole semmone suur mukul"
      Viäväk ne ny mu mopo?
      Tarttis vissi lykät se puu vaja taa piilo.
      Tai sit mä lukitte itten siihe kii,ole semmone aktivisti,vihriä mä ole jo ennestäs ko pompa liäppe o homes.

      • mitä sie sielt hajet? On niil aktivisteil rankkaa, millo ne on laivakyljes kii, millo taas nosturi nokas.

        Äläkä sie ala leikkimää aktivistii,siin voip käyvä köpelösti.

        Aamuje aamuu toivotan siul ja kaikil muillekkii. Satteine on tääkii päivä, mut puhistaaha se ilmaaki.


    • Sohval o suur kasa vaattei enkä mää mahru eres istuma, makaamisest
      puhumattaka. Viänk mää vaatte kaappi?
      -Älä viä. Yht hyvi sää vois siirttä nee nojatuali. Jos nojatuoli o
      täyys, purot koko kasa lattial.



      Saimpa tällaisen turkulaisittain värvätyn vitsin.

      Seuraava asia ei ookkaa vitsi, miehä kerron. Eile ko tulin pyörälenkilt nii ku olin puun alla menos, nii miul ol suu auki ku kovast henkitin ja voi herraisä vejin nieluuni jottai.

      Se män nii syväl kittaa et en sant sitä pois, sit mie ajattelin et yritänpä niellä sen, mut eihä se män alaskaa, oikei tunsin ko karvaset käpälät ol tarrannu miu kittaa.

      Mie sit pysähyin ja kyökin minkä voin, eikä se mokoma mänt mihinkää, ja matkaa kottii ol viel usseempi kilometri.

      Mie kyökin ja poljin, mitähä ihmiset ajatteli. Ko pääsin kottii, ol miul kiire syömää et pääsin siint erroo.

      En muista tällasta käynee miul ko lapsen, mut saimpaha tuoretta lihhaa. Mikä lie ötökkä olt.

      • miehä kerron taas, voi ihmettä ku lonkka on kipijä.

        Mie olin istuttamas uussii taimii kukkapenkkii, nii siel on laitettu sellasii koriste kivvii isojakkii,se kukkapenkki on oikei levvee, nii mie ajattelin et, astunpa tuon kiven pääl toisel jalal, nii ei tuu kukkapenkkii syvvää jälkee.

        No mie astuin toisel jalal kivel, se ol aika pitkäl ja rupesin kaivamaa, jessus sentää miu tasapaino män samantie ja mie lensin kyljellein kukkapenkkii,ja arvaas mitä? siin ol just toine kivi, ja nyt on lonkka mahottoman arka. Tulleeha siihe iso mustelma,,,, mut ko mie en opi koskaa et nuoruus on jo takanpäin..... Ain vaa tahon kiipeillä ja konstailla niiko nuoren. Mut lohutan ihteäin et,,, tekeväl sattuu.....Jos mie istusin kaiken aikaa koton sänkyreunal nii, mittää tuollasii ei sattus.


    • olavi...

      oli niin kipakka ukkonen että iski, mutta ohi.
      etes televisioon ei osunu.

      • olavi...

        lukeneeko kukaan, vastausta suomenmaast, ei löydy. Kehno olen varmaan tosikkokin joku helskunan rohva täällä kelpaa.
        Lukea osataan kirjoitustaito lie olematon.


      • hyljeksitty kai miekii
        olavi... kirjoitti:

        lukeneeko kukaan, vastausta suomenmaast, ei löydy. Kehno olen varmaan tosikkokin joku helskunan rohva täällä kelpaa.
        Lukea osataan kirjoitustaito lie olematon.

        ennen ku monica ehtii, minä sanon sulle että rohvat on maailman tytsimmät tyypit, ei ne etes tänne löyvvä, onneks. Minä luen sun juttus enkä osoo minäkä mittää murretta. Et oo kehno etkä tosikko . Symppis olet, toisin ku erräät.Moni muuten ei osaa täällä lukea, kirjoittaa vain edellisen perään oma juttuaan,. Ei edes vastaa vaikka siinä edellä olisi kysymys. Pääasia että oma nikki näkyy listalla jatkuvasti!


      • vili
        hyljeksitty kai miekii kirjoitti:

        ennen ku monica ehtii, minä sanon sulle että rohvat on maailman tytsimmät tyypit, ei ne etes tänne löyvvä, onneks. Minä luen sun juttus enkä osoo minäkä mittää murretta. Et oo kehno etkä tosikko . Symppis olet, toisin ku erräät.Moni muuten ei osaa täällä lukea, kirjoittaa vain edellisen perään oma juttuaan,. Ei edes vastaa vaikka siinä edellä olisi kysymys. Pääasia että oma nikki näkyy listalla jatkuvasti!

        Mää oon lukenu ja kyl selvän saa näist jutuistaki. ´Hyvähä onki lukkee mukavista asioista. Ei sitä aina tartte olla mitää kommentteja. Mää ihmettelen ku täähä pitäski olla murrejuttuja. Tairan olla vääräs, jos nääs joku halluu vastaukse nii kyä se onnistuu. Mää oon ollu huamaavani sillai. Nih ja täsähä kirjotellaan sillä mikä murre on jääny ittelle niiku päälle. Kaikille vaa kivvaa kriivausta. Emmää ainakas ruppee kettää arvostellee. Pilkettä silmäkulmaa nii kaikilla onsi mukavaa.


      • aare'
        vili kirjoitti:

        Mää oon lukenu ja kyl selvän saa näist jutuistaki. ´Hyvähä onki lukkee mukavista asioista. Ei sitä aina tartte olla mitää kommentteja. Mää ihmettelen ku täähä pitäski olla murrejuttuja. Tairan olla vääräs, jos nääs joku halluu vastaukse nii kyä se onnistuu. Mää oon ollu huamaavani sillai. Nih ja täsähä kirjotellaan sillä mikä murre on jääny ittelle niiku päälle. Kaikille vaa kivvaa kriivausta. Emmää ainakas ruppee kettää arvostellee. Pilkettä silmäkulmaa nii kaikilla onsi mukavaa.

        täälki o joku hereil ,meil Turus päi jos anneta pilket silmäkulma nii sillo lyärä klapil päähä.
        Suame kiäl on rikas ja ihmeline,mää ainaki nauti näist murre jutuist.
        Noil muil palstoil on ai joku sorm pystys neuvomas,kui täyty kirjotta.
        Mää tykkä melskat iha vapast,en mää mittä kiäli oppi ossa.
        Toisil palstoi kirjotta nuarekki mut tänne nee ei ossa tul,se o vahink


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        täälki o joku hereil ,meil Turus päi jos anneta pilket silmäkulma nii sillo lyärä klapil päähä.
        Suame kiäl on rikas ja ihmeline,mää ainaki nauti näist murre jutuist.
        Noil muil palstoil on ai joku sorm pystys neuvomas,kui täyty kirjotta.
        Mää tykkä melskat iha vapast,en mää mittä kiäli oppi ossa.
        Toisil palstoi kirjotta nuarekki mut tänne nee ei ossa tul,se o vahink

        että mies kestää piene vinonki sanan, huoneeenkynnys ei tarvi oolla liian korkia.
        Ollaan ku ellun kanat vaa.


      • aare'
        olavi... kirjoitti:

        että mies kestää piene vinonki sanan, huoneeenkynnys ei tarvi oolla liian korkia.
        Ollaan ku ellun kanat vaa.

        et koiteta heittä murhe menemä ja turha kauna kans.
        Tääl elos ko jouruta muutenki konttama tikkussi laro pohji,nii ei sitä kannat turhist hermostu.
        Mää ole huamanu et monil palstoil oikke yritetä hiaro riitta,mitä semmone peli o?
        Pal paremppa meiä eläm olis jos kaik yrittäs siättä naapurias ja oltas sovus .
        Niinko lavi sanos et"koita poika niellä,olet käymätiellä"
        Toivota komia kessä ja nautita ko kretonki heilatta suvi tuules,soon moro


      • aare' kirjoitti:

        et koiteta heittä murhe menemä ja turha kauna kans.
        Tääl elos ko jouruta muutenki konttama tikkussi laro pohji,nii ei sitä kannat turhist hermostu.
        Mää ole huamanu et monil palstoil oikke yritetä hiaro riitta,mitä semmone peli o?
        Pal paremppa meiä eläm olis jos kaik yrittäs siättä naapurias ja oltas sovus .
        Niinko lavi sanos et"koita poika niellä,olet käymätiellä"
        Toivota komia kessä ja nautita ko kretonki heilatta suvi tuules,soon moro

        Ku se selvitti sen turkulaisem pilkkeen.
        Mut sit miä ruvin vakavasti miättimää, et kuinkaha ne sota-aikana niis pilketehtais.
        Meinaan, et olikoha niillä pilkkeitä silmäkulmis ja jos oli, oliks niillä silmät mustina vai naamat nauruvvirnees?

        Tää pohrinta nyv varmaan kuuluis tonne filosoviaan. Vai passaks murrepalstalla pekuloira pekulatiivisilla pekuloinneilla?


      • vili kirjoitti:

        Mää oon lukenu ja kyl selvän saa näist jutuistaki. ´Hyvähä onki lukkee mukavista asioista. Ei sitä aina tartte olla mitää kommentteja. Mää ihmettelen ku täähä pitäski olla murrejuttuja. Tairan olla vääräs, jos nääs joku halluu vastaukse nii kyä se onnistuu. Mää oon ollu huamaavani sillai. Nih ja täsähä kirjotellaan sillä mikä murre on jääny ittelle niiku päälle. Kaikille vaa kivvaa kriivausta. Emmää ainakas ruppee kettää arvostellee. Pilkettä silmäkulmaa nii kaikilla onsi mukavaa.

        tää ketjuha on olt alkujaa, olikse nyt murteilla tarinoita. Näi mie muistan et alotin murreketjun? Olha siin etsikkoaikan jokkii muukii nimi, en muista mikä.Mut sit tää nykkyine tuntu sopivalta.

        Juu, saap haastaa mil murteel vaa, eikä tääl kellää taija nii täyvellistä murretta ollakkaa, eikä tarvihekkaa. Ei tääl arvostella vaa kukkii saap oma kykyjensä mukkaa haastella.

        Siinkii sie sanoit oikei, et ko pittää vähä huumorii yllä, nii se antaa mukavan kevennyksen kirjotuksii.

        Mie oon koittant ain joskus viljellä huumoriikkii, toivos et se tarttus. Onks se sit tarttunt?? Kyl te sen ootte huomanneet.

        Satteista päivän alkuu kaikil. Tää onkii nyt sellane sisällä olo päivä.


      • olavi... kirjoitti:

        lukeneeko kukaan, vastausta suomenmaast, ei löydy. Kehno olen varmaan tosikkokin joku helskunan rohva täällä kelpaa.
        Lukea osataan kirjoitustaito lie olematon.

        älä oo milleskää vaik ei siu mielest murre oikei istukkaa siu sanavarastoo, kyl se hyvin männöö. Jatka vaa samalviisii.

        Kyl tääl lujetaa kaik kirjotukset ja vastataakkii ku keritää. Aamuja siulkii ja rohkeest kirjottelet vaa.


      • hyljeksitty kai miekii kirjoitti:

        ennen ku monica ehtii, minä sanon sulle että rohvat on maailman tytsimmät tyypit, ei ne etes tänne löyvvä, onneks. Minä luen sun juttus enkä osoo minäkä mittää murretta. Et oo kehno etkä tosikko . Symppis olet, toisin ku erräät.Moni muuten ei osaa täällä lukea, kirjoittaa vain edellisen perään oma juttuaan,. Ei edes vastaa vaikka siinä edellä olisi kysymys. Pääasia että oma nikki näkyy listalla jatkuvasti!

        mut kuule, siu nimerkki on iha väärä. älähä käytä tuollasta, et sie oo mikkää sen tyyline. Katoha, tääl tullee yks jos toinenkkii kirjottaneeks vähä tuhtimmil sanoil mut, sitä ei piä ottaa nii vakavast.Et sie oo sen hyljätympi ku kukkaa muukaa.Otaha ihtelleis jokkuu vaki niki, vaiket rekkaiskaa, nii sit tuntee kuka on. Kirjotusintoo siul kans ja oo ilosel mielel.


      • olavi...
        monica kirjoitti:

        älä oo milleskää vaik ei siu mielest murre oikei istukkaa siu sanavarastoo, kyl se hyvin männöö. Jatka vaa samalviisii.

        Kyl tääl lujetaa kaik kirjotukset ja vastataakkii ku keritää. Aamuja siulkii ja rohkeest kirjottelet vaa.

        saanu kiitostakin huomiomisesta. Jos ei ole kysymysmerkkiä eihän sillon voi valittaakkaan,
        jos oikein ajatellaan.
        Sattumalta lähin kommentoimaan tuossa aikasemmin,
        vaikka en murrekirjoittaja olekaan.
        Omista tyleistään pietään kiinni.
        Hyvin mennee mutta annetaan mennä.


    • aare'

      istuskeli tänäp raksal ja piri tupakpaussi vaik en poltakka.
      Katteli siin saappaitan ja näi et nirko ol puhki,pelti vaa paisto lävest.
      Niist ol parast enne päiv menny ohi,vähä niinko äijästäkki.
      Toisinaa tuntu et mää ole puron kelkast iha kokonaa,kaikelaissi kotkotuksi ko pitäs osalistu.
      Mää en ymmär esimerkiks tota jatkuva kohina tasaarvost,mul o ain ollu nii et äijä mene ryskä töihi ja naise kevyemppi,.
      Tehrä niiko voimatte mukka ja sit ko äijie pitäs nii kamalast hoitta naamatas ja tukka.
      Em mää ol koska paskal enkä hiel haissu vapaaikan.
      Ny ko katto noit vaatimuksi nii tunte ittes oikke luuseriks,on jääny laatuaja viättämät.
      Mut yhrest asiast mää ole riamussan ko mää en ol koska ollu vaimol paha.
      Mukula on kans ain saanu tul syli,nuaremp likka ol vissi ainaki viire vanh enne ko sen konti ot ens kerra maaha kii.
      Aikan ko oli siin protkottan nii nousi ylös ,löi pöly housu persuksist ja rupesi painama töit.
      Lopuk totesi et ei mun nuaruressan,niin sitä on ain sanot ja nii on hyvä tullu.

      • olavi...

        yhtä mummonmökkiä,nii siinä naapurisssa oli ruottin lomalainen, jutellesa se sano ettäku ollaan molemmat metallimiehiä.
        minä ksymään mistä sen tiesit? Kengistä! mun vanhoista työkengistä paisto just pelti läpi.
        En kenellekkään sano mistä hommasta oon eläkkeellä, jostaki ne vaan tieyävät.


      • aare'
        olavi... kirjoitti:

        yhtä mummonmökkiä,nii siinä naapurisssa oli ruottin lomalainen, jutellesa se sano ettäku ollaan molemmat metallimiehiä.
        minä ksymään mistä sen tiesit? Kengistä! mun vanhoista työkengistä paisto just pelti läpi.
        En kenellekkään sano mistä hommasta oon eläkkeellä, jostaki ne vaan tieyävät.

        Mitä sä olav tääl keskel yät kuhki?
        Olik sää kuutamo keikal?
        Mää ainaki makasi vaimo leviä seljä takan ja ol oikke turvaline ol.
        Kaukan ol kavala mailm,mut ny arje koura kaas utulinna jä o lährettävä kohti uussi seikkailui.


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        Mitä sä olav tääl keskel yät kuhki?
        Olik sää kuutamo keikal?
        Mää ainaki makasi vaimo leviä seljä takan ja ol oikke turvaline ol.
        Kaukan ol kavala mailm,mut ny arje koura kaas utulinna jä o lährettävä kohti uussi seikkailui.

        AiIa! aar herän viiteltä. kasvitietettä illalla tutkin, sain seleville mikä on nurmirölli,
        seon sammunut rastatukka festarein nurmikolla.


      • olavi... kirjoitti:

        AiIa! aar herän viiteltä. kasvitietettä illalla tutkin, sain seleville mikä on nurmirölli,
        seon sammunut rastatukka festarein nurmikolla.

        Ku tei noin syvällisii pohritte, ni miä tykkään, et teitin kannattas poiketa tual filosofiassaki muutama näyte antamas.
        Varmuurev välttämiseks miä sanon, ettei täs ny ot tarkotus sitäkä keskusteluu mollii. Ov vaa rupenu tuntumaa, et tei ajatteletteki ja et teitin jutuist aina saa jotaki. Jos ei muuta ni ainaki hyväm miälen!
        - Jatkaka, sano entinen eversti.


      • monica sannoo
        Venlastiina kirjoitti:

        Ku tei noin syvällisii pohritte, ni miä tykkään, et teitin kannattas poiketa tual filosofiassaki muutama näyte antamas.
        Varmuurev välttämiseks miä sanon, ettei täs ny ot tarkotus sitäkä keskusteluu mollii. Ov vaa rupenu tuntumaa, et tei ajatteletteki ja et teitin jutuist aina saa jotaki. Jos ei muuta ni ainaki hyväm miälen!
        - Jatkaka, sano entinen eversti.

        kui sää ny uskallat tolviisii tehä et yllytät poikii semmoseen ketjuun missä monica sai köniisä.Siusta on tultkii vissii palstapäsmäri.


      • Miekii mukana
        monica sannoo kirjoitti:

        kui sää ny uskallat tolviisii tehä et yllytät poikii semmoseen ketjuun missä monica sai köniisä.Siusta on tultkii vissii palstapäsmäri.

        Mahtaaks hyö pienist murehtii? Turpiiha saap isse kukkii vähä siel sun tääl. Mut ain vaa kirjutellaa. Miekii kirjutan enkä vastauksii tai kehuja oota. Koha ajan kuluks.
        Kylhä mie luenkii. Ja ain löytyyp mukaviiki juttuloit. Onha se hyvä et joku uskaltaap tykätä muustii kuin ain samast.
        Joha se käyp vaihtelust ko joku kirjuttaap vähä toisel murteel.
        Et laajentakkaa vaa aihepiirii.


      • harasoo
        Miekii mukana kirjoitti:

        Mahtaaks hyö pienist murehtii? Turpiiha saap isse kukkii vähä siel sun tääl. Mut ain vaa kirjutellaa. Miekii kirjutan enkä vastauksii tai kehuja oota. Koha ajan kuluks.
        Kylhä mie luenkii. Ja ain löytyyp mukaviiki juttuloit. Onha se hyvä et joku uskaltaap tykätä muustii kuin ain samast.
        Joha se käyp vaihtelust ko joku kirjuttaap vähä toisel murteel.
        Et laajentakkaa vaa aihepiirii.

        Kyl määkin diggasin noit vanhois hissa kuppeja Sokrates ja muit kamui. Venäläist kirjaa luin skole aikona ja ranskankin viloseffeva. Must on dorkaa jos mä viel gamlana joudun jälkkäriin nois tenteissä. Must on vaan kliffaa turista täst päiväst ku viel klappit kulkee.
        Tääki vaan gamlan guppen mieli pide.


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        Mitä sä olav tääl keskel yät kuhki?
        Olik sää kuutamo keikal?
        Mää ainaki makasi vaimo leviä seljä takan ja ol oikke turvaline ol.
        Kaukan ol kavala mailm,mut ny arje koura kaas utulinna jä o lährettävä kohti uussi seikkailui.

        selevää, kun hää pallaa seikkailuista, mitä aare sannoo?
        Ole nimpal rätvänä. (olla rättiväsynyt)
        Ootetaan ja kuunnellaan.


      • Remanteri
        olavi... kirjoitti:

        selevää, kun hää pallaa seikkailuista, mitä aare sannoo?
        Ole nimpal rätvänä. (olla rättiväsynyt)
        Ootetaan ja kuunnellaan.

        Säähän ny varsinainen pioloogi tairat olla!


      • aare'
        olavi... kirjoitti:

        selevää, kun hää pallaa seikkailuista, mitä aare sannoo?
        Ole nimpal rätvänä. (olla rättiväsynyt)
        Ootetaan ja kuunnellaan.

        mikkä rätvänä ol mut iha flaatti mää ole.
        Mahanahk on nii piru kippiä,meinas harkko purot ja hätäpäissän yriti mahal paina sitä paikoilles.
        Siin jäi mako nahka väli ja nipist nii pirust.
        Ei tullu seikkailust mittä,ei ollu rinsessa orottamas et mää tulissi valkose heose kans.
        Sit ol kauhi kiiru kotti vaimol ruakka laittama,munakast yriti hätäpäissän väsät,sekin ot pannu kii.
        Onneks ton olavi nurmirölli pelast päivä,nii se o et puhtaus o pual ruakka ja silmä ruak toine pual,aika vähä mene raha kauppa.


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        mikkä rätvänä ol mut iha flaatti mää ole.
        Mahanahk on nii piru kippiä,meinas harkko purot ja hätäpäissän yriti mahal paina sitä paikoilles.
        Siin jäi mako nahka väli ja nipist nii pirust.
        Ei tullu seikkailust mittä,ei ollu rinsessa orottamas et mää tulissi valkose heose kans.
        Sit ol kauhi kiiru kotti vaimol ruakka laittama,munakast yriti hätäpäissän väsät,sekin ot pannu kii.
        Onneks ton olavi nurmirölli pelast päivä,nii se o et puhtaus o pual ruakka ja silmä ruak toine pual,aika vähä mene raha kauppa.

        flaatti ja rätvänä on riinkkaismuotoja.
        osuko teille ninpl nopi muurar et iha flaatiks vetää friskit apurit.
        eikö mistään hittaampaa muuraria ols löytyn?


      • aare'
        olavi... kirjoitti:

        flaatti ja rätvänä on riinkkaismuotoja.
        osuko teille ninpl nopi muurar et iha flaatiks vetää friskit apurit.
        eikö mistään hittaampaa muuraria ols löytyn?

        olla ite niit muurarei,ja siin ei kaua nokka tuhise ko me paineta.
        Koulu opi ei ol tarttunu,taisi ol pulkka mäes ko muu lukiva mut mää ole oppin mont ammatti iha vaa tekemäl.
        Sit ko mää ole nii nuuka et en miälellän toisel maksa semmosest mink ite ossa tehr.


      • aare'
        olavi... kirjoitti:

        flaatti ja rätvänä on riinkkaismuotoja.
        osuko teille ninpl nopi muurar et iha flaatiks vetää friskit apurit.
        eikö mistään hittaampaa muuraria ols löytyn?

        ole ku klapill päähä lyät,ko mää meni tonne kuukleja kattosi mikä semmone rävänä oikke o.
        Se o matal ja monivuatine,no monivuatine mää kyl o,mut matal?mää ole sentä179cm.
        Mahrak sää ny puhhu huumori


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        ole ku klapill päähä lyät,ko mää meni tonne kuukleja kattosi mikä semmone rävänä oikke o.
        Se o matal ja monivuatine,no monivuatine mää kyl o,mut matal?mää ole sentä179cm.
        Mahrak sää ny puhhu huumori

        Minnun pittää tunnustaa et minulla on kiria
        Nimeltään napapaju sekovartisia selityksiä kasvieb nimistä.
        Siitä nämä viisauet.
        Siinä sanoyttiin Et rätvänä on loppuunväsyny turkulaine. Huumorintynkää, ihan oikein arvelet minullakin on. Sinulla on sitä kans.


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        olla ite niit muurarei,ja siin ei kaua nokka tuhise ko me paineta.
        Koulu opi ei ol tarttunu,taisi ol pulkka mäes ko muu lukiva mut mää ole oppin mont ammatti iha vaa tekemäl.
        Sit ko mää ole nii nuuka et en miälellän toisel maksa semmosest mink ite ossa tehr.

        ku tuon kuulin! Kun tuolla työmaa järjestys oli semmonen, että oli yks muurari ja kaksi miestä nosteli sille kiviä, rahalle hupa työmaa taisi olla muutenkin


      • olavi...
        Remanteri kirjoitti:

        Säähän ny varsinainen pioloogi tairat olla!

        pittäis saaha päälaelle, lisäkkeeksi.
        Vois olla toiveita seuraavasta.
        Hopiahanhikki vanha flirttaaja, joka ei osannut lopettaa ajoissa.


      • aare'
        olavi... kirjoitti:

        pittäis saaha päälaelle, lisäkkeeksi.
        Vois olla toiveita seuraavasta.
        Hopiahanhikki vanha flirttaaja, joka ei osannut lopettaa ajoissa.

        on komioi nimi niil voi haukku toise, ja vast huame se älyy et toi nimittel.
        Tarttis vissi itekki osta semmone nii pääsis toteuttama ittiäs.


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        on komioi nimi niil voi haukku toise, ja vast huame se älyy et toi nimittel.
        Tarttis vissi itekki osta semmone nii pääsis toteuttama ittiäs.

        nykyaikastettu sanoja kasvinnimien kautta.
        sanakiriahan se semmonen on.

        niinko alkanna, viittaa oululaiseen tuurijuoppouteen, (se on taas alkanna).
        vien maanantaina tän kirjastolaitokseen takas.
        et toisekki saa öpiskellä niitä sanoja.


      • aare'
        olavi... kirjoitti:

        nykyaikastettu sanoja kasvinnimien kautta.
        sanakiriahan se semmonen on.

        niinko alkanna, viittaa oululaiseen tuurijuoppouteen, (se on taas alkanna).
        vien maanantaina tän kirjastolaitokseen takas.
        et toisekki saa öpiskellä niitä sanoja.

        lukemine kannatta ain, määki luvi mukulan kaik äiti sirpale ja nyyriki.
        Mukul aik tul miäle ko katteli kakaroitte riamu ko ne pääs lomal.
        Se kamal kirutus ja piina o ny ohi,kiarto koulu määki ole käyn.
        Jaa et, mää ole liia nuar semmosse koulu?ole oikke käyn semmost.
        Katos ku ain ko mää oli levoton nii opettaja sanos et"men ulos ja kara pari kertta koulu ympäri"kiertokoul se semmone on.
        Se vallihaut on viälki näkyvis minkä mu konti siihe koulu ympär kaiversiva


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        lukemine kannatta ain, määki luvi mukulan kaik äiti sirpale ja nyyriki.
        Mukul aik tul miäle ko katteli kakaroitte riamu ko ne pääs lomal.
        Se kamal kirutus ja piina o ny ohi,kiarto koulu määki ole käyn.
        Jaa et, mää ole liia nuar semmosse koulu?ole oikke käyn semmost.
        Katos ku ain ko mää oli levoton nii opettaja sanos et"men ulos ja kara pari kertta koulu ympäri"kiertokoul se semmone on.
        Se vallihaut on viälki näkyvis minkä mu konti siihe koulu ympär kaiversiva

        sakemannilta oli joku vaihtanu voilla kiväärinpatruunia, niitä pantiin jokirannassa nuotioon kun ope oli soutamassa aamulla koululle,
        ku kuulat alako vinkuun korvissa niin airot vilikku aikamoisesti, tuurilla ei osunu kenneenkään.
        Näin kunnollisia meistä silti tuli.


    • Ei pitäs tulla tähä vällii, ko pojat on kekseliäällä päällä, ompa mukava seurata. Jatkoja vaa.

      Eikä miulkaa oo mittää ihmeempää asiaa, oon olt nii kiireine, ja kiireet senku jatkuu vaa.

      Yhön asian sanon täs, miu poika pyys eile et lähe häne kans lenkil noi 7 km, senjälkee maauimalaa saunaa ja uimaa.

      Uskaltaskoha sitä häne kans lähtee hyökö männöö nii lujast, koval vauhtii. Mahtaaks se uiminenkii olla liia kylmää viel taivaan alla?

      Lupasin miettii asiaa, mut taitaa jäähä viel tekemäti.

      Nyt näyttää oikei hyväl ilmoje suhtee, nyt on sit kesä tult, et ollaa kaik mahollisimma paljo ulkon, sielt sitä kunnon kohennusta saahaa, tää hyvyys loppuu kyl yllättävänkkii pian.

      Se syksy ku tullee, nii sit se on sitä yhtä sisäl olloo.

      • tulenlieskat

        Kyä se o hianoo ku taas paistaa aurinko. Nih ja o lämpöstä. Sitä aina vartoo kessää talve jälkee. Tai kai se o tota lämmön kaipuuta.
        Mä e kyä viä uskaltas mennä uimmaaka, voisi nääs pelotella ihmiset rannalta pois. Kyä he kattos mikä maahinen tänne aikoo. Mut sillai tulis tillaa äkkii, heh.
        Taitas kyä olla nii ette mää kehtaa mennä uimaa ku o paljo porukkaa. Vaik ei he mua kyä kato kyä mää se tiä. Mut jos kummiki. Parempi mennä saaree misä ei oo kettää. Siä voi uirakki vaikka kuinka kauvva. Täytyy viä veten lämmitä enemmä. No, mulla muuta. Julia o varmaa lähteny sinne kalivorniaa ku ei näy ollenkaa. Morjes nyh taas.


      • Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

        Kyä se o hianoo ku taas paistaa aurinko. Nih ja o lämpöstä. Sitä aina vartoo kessää talve jälkee. Tai kai se o tota lämmön kaipuuta.
        Mä e kyä viä uskaltas mennä uimmaaka, voisi nääs pelotella ihmiset rannalta pois. Kyä he kattos mikä maahinen tänne aikoo. Mut sillai tulis tillaa äkkii, heh.
        Taitas kyä olla nii ette mää kehtaa mennä uimaa ku o paljo porukkaa. Vaik ei he mua kyä kato kyä mää se tiä. Mut jos kummiki. Parempi mennä saaree misä ei oo kettää. Siä voi uirakki vaikka kuinka kauvva. Täytyy viä veten lämmitä enemmä. No, mulla muuta. Julia o varmaa lähteny sinne kalivorniaa ku ei näy ollenkaa. Morjes nyh taas.

        On tainnu löytääkih jonkun , niiko se entineh tampereenlikkakih löysi....

        Tota kylhän täää kalivornija on aika suuri , et ei senpuoleen ,mut mää en kyl ole juulijaa nähny ainaskan täällä päin misä mää asun.

        Joo kyl noit naeiset ourolla tappaa hukkuvat , kohta täääl ei ol ketään kirjotamasa...

        Ai niih se juulijahan sanokih et tekee puutarhaaa pihaansa, nääs taitaaakih olla sieällä
        niiren istutustensa vieressä vahtimasa ettei sen likkakaveri vie kaikkija vihanneksija sieltä näääs.


        Tota mitenkäs säää tulenlieska nyt sitten ihmiset pelotelet pois uimarannasta?

        Mää kuh olenkih ollu siinä mielikuvituksessa et sää olen ihan kivan näköneh likka...

        Kattotaan sitten suvella mitenkä sää niisä kilpailuisa pärjäät, meinaan kuh mää en oikeen olekan päässy perille kuinkahan monta likkaa siihen osalistuukan.

        Onkos teirän likkojen oltava noin kauheen salaperäsijä kuka tulee osalistumaan jah kuka tule vaan katteleen sivusta.

        Sanos nyh mulle mihkä saareen sää tulenlieska menet, voit ihan sanoo noin yksityis keskusteluna tohon mun skypeeni ky soitat niih kukaan toine ei tieräkän misä sää uit, mää voisin kul tulla niiko henkenpelastajakses, meinaan jos mää kelpaan siihenhommaan...

        Kuukauren päästä mää sitten ole varmaankih suomessa jah mansessakih sitä kilpailua tuomaroimassa.

        Kyl mää olenkih kauhijan utelijas mää kyl tahtosinkih joh näin etekäteen tietäää kuinka monta kiplailijaa siihen osalistuuu.

        Antakaas nyt likat mulle vähän parempaa tironvälitystä siittä asijasta ...

        Mää jäänki vartoileen tieronantojanne siittä kilpailu ajasta .
        Nytten mää menenkih keitään päivä kahveet.

        Terv: Lokari1.


    • pittää jokkuu sana sannoo et tulloo tää ketju avatuks. Tulkaaha ystävät hyvät kirjottammaa, vaik nyt onkkii nii kiirettä aikaa.

      Tääl kaipaillaa Juuliaa, hää on ruvent luomuviljelijäks, näi mie muistelen häne sanova.

      Siin onkii hommmaa ko pittää kaik rikkaruohost vappaana. Mut on sielt mukava ottaa satoo, tietää mitä syö.

      Oon usein ajatelt, ko kahtoo noit perunoita kaupa myyntipisteistä, kui ne on isoja, on niis lannoketta olt.

      Mie oon oikei seurant et onks missää tutkittu paljoks niis on jäämmii (lannoketa). En vaa ole löytänt mittää tietoo.

      Senverra muistan jonkun maanviljelijän sanonee joskus et, eihä myö ihte syyvvä niitä perunoita mitä myyvvää, et omat perunat kasvatettaa iha eriksee.

      Se miul on ain jäänt mielee ku kahton noit suurii perunoita kaupas. sama se on muihenkkii juuresten kans, lantuiskaa ei oo mittää matoje syömii, niiko ennevanhaa jne.

      On tuo ihmine aikamoine "kone" kaiken se kestää ja kaiken se kärsii.

      • Lokari1

        tämmösen vanhankansan sanonnan.

        Määä kuulin sen vaariltani joskus, mun vaarini sanos ettö sen suuremat perunat mitä hullumpi varmari.

        Kyl siellä mun kotokylälläni oliki isoja perunia yhressä talossa.

        No tota kyl seh isäntäkih taisi olla aika paljo....

        Nii hyvää sunnuntai aamuva vaan kaiklle , mää menenkih kohta nukkumaan.

        Sitten kuh mää herään niih mullakin on sunnuntain aamu.

        Terv: Lokari1.


      • Lokari1 kirjoitti:

        tämmösen vanhankansan sanonnan.

        Määä kuulin sen vaariltani joskus, mun vaarini sanos ettö sen suuremat perunat mitä hullumpi varmari.

        Kyl siellä mun kotokylälläni oliki isoja perunia yhressä talossa.

        No tota kyl seh isäntäkih taisi olla aika paljo....

        Nii hyvää sunnuntai aamuva vaan kaiklle , mää menenkih kohta nukkumaan.

        Sitten kuh mää herään niih mullakin on sunnuntain aamu.

        Terv: Lokari1.

        näitä meitä immeisiä täällä maapallolla ,Lokariki on 1:ren päivän saanu lisää elämälleen ,no nymmää kuä voin olla väärässäki ,kuh mää en oo mikää vilosohvi ,niinkuh täällä on näissä palstan kirjottajissa .
        On se vaa hyvä, että aattelee joskus jotakih ,muutakih kuh tätä arkista ,jotain viksumpaa meinaan.
        Nymmää aattelen että "hän" lokaria meinaan ,nukkuu, ja me täällä pallonpualiskolla
        ollaan jo tätä sunnuntaita eletty kohta puali vuarokautta.
        Kuinkas se on ,kun Hän " lokari meinaan taas ---tulee sillo heinäkuussa lentsikalla , saakos "hän" taas lissää elinaikaa vai kuinka semenee, selitä sää Lokari, tää on niin vaikeeta ,kuh mää en oo muutenkaan mikään "välkky" tommosissa asioissa,enkä muutenkaan .
        Mutta aattelin vaan ,noin niinku ajankuluks, vilosoviaa se ei kyllä oo.


      • ullamirjami kirjoitti:

        näitä meitä immeisiä täällä maapallolla ,Lokariki on 1:ren päivän saanu lisää elämälleen ,no nymmää kuä voin olla väärässäki ,kuh mää en oo mikää vilosohvi ,niinkuh täällä on näissä palstan kirjottajissa .
        On se vaa hyvä, että aattelee joskus jotakih ,muutakih kuh tätä arkista ,jotain viksumpaa meinaan.
        Nymmää aattelen että "hän" lokaria meinaan ,nukkuu, ja me täällä pallonpualiskolla
        ollaan jo tätä sunnuntaita eletty kohta puali vuarokautta.
        Kuinkas se on ,kun Hän " lokari meinaan taas ---tulee sillo heinäkuussa lentsikalla , saakos "hän" taas lissää elinaikaa vai kuinka semenee, selitä sää Lokari, tää on niin vaikeeta ,kuh mää en oo muutenkaan mikään "välkky" tommosissa asioissa,enkä muutenkaan .
        Mutta aattelin vaan ,noin niinku ajankuluks, vilosoviaa se ei kyllä oo.

        Kaikellaisii siäki pistät ihmiset miättimää!
        Miäkin oikeen pohrin, et se menettää ku se tulee Suameen mut saa sit takasik ku lentää sinne rapakon taakke.
        Meinain jo rupee miättimää sitäki, et ku tää maa om pallo, ni olis kiva kattoo pianoiskoossa klasipallol läpi kuinka maaliman ihmiset oikeen oj jalat maassa.
        Mut sit miä päätin etten täl helteel kyl funteeraa yhtääm mitää.


      • Likka321
        ullamirjami kirjoitti:

        näitä meitä immeisiä täällä maapallolla ,Lokariki on 1:ren päivän saanu lisää elämälleen ,no nymmää kuä voin olla väärässäki ,kuh mää en oo mikää vilosohvi ,niinkuh täällä on näissä palstan kirjottajissa .
        On se vaa hyvä, että aattelee joskus jotakih ,muutakih kuh tätä arkista ,jotain viksumpaa meinaan.
        Nymmää aattelen että "hän" lokaria meinaan ,nukkuu, ja me täällä pallonpualiskolla
        ollaan jo tätä sunnuntaita eletty kohta puali vuarokautta.
        Kuinkas se on ,kun Hän " lokari meinaan taas ---tulee sillo heinäkuussa lentsikalla , saakos "hän" taas lissää elinaikaa vai kuinka semenee, selitä sää Lokari, tää on niin vaikeeta ,kuh mää en oo muutenkaan mikään "välkky" tommosissa asioissa,enkä muutenkaan .
        Mutta aattelin vaan ,noin niinku ajankuluks, vilosoviaa se ei kyllä oo.

        Viisaat istuuvat varjossa näen helteellä ja varroovat, ettei nestevajjaus piäse yllättämmään.Kaekkihan myös ollaan oman elämämme sankarittaria ja siinä sitä on vilosohviata ihan tarpeeks.
        Lupsakkoo kesätunnelmoo vuan itekellennii ja mahollisimman vähän hyttysijä!

        P.s. luvin niksipirkasta , että kun persiljoo hankoo ihhoon, se on parempi hyttyskarkote kun ohvi.


      • Lokari1
        ullamirjami kirjoitti:

        näitä meitä immeisiä täällä maapallolla ,Lokariki on 1:ren päivän saanu lisää elämälleen ,no nymmää kuä voin olla väärässäki ,kuh mää en oo mikää vilosohvi ,niinkuh täällä on näissä palstan kirjottajissa .
        On se vaa hyvä, että aattelee joskus jotakih ,muutakih kuh tätä arkista ,jotain viksumpaa meinaan.
        Nymmää aattelen että "hän" lokaria meinaan ,nukkuu, ja me täällä pallonpualiskolla
        ollaan jo tätä sunnuntaita eletty kohta puali vuarokautta.
        Kuinkas se on ,kun Hän " lokari meinaan taas ---tulee sillo heinäkuussa lentsikalla , saakos "hän" taas lissää elinaikaa vai kuinka semenee, selitä sää Lokari, tää on niin vaikeeta ,kuh mää en oo muutenkaan mikään "välkky" tommosissa asioissa,enkä muutenkaan .
        Mutta aattelin vaan ,noin niinku ajankuluks, vilosoviaa se ei kyllä oo.

        Mää en kyl osaakan tohon sanova yhtikän mitään...

        Meinaan et elänkö mää pirempään vai luhkäsempään(?)

        Mut mää olen lukenuh joskus semosen kirjan jonka nimi oli vissiinki. 80 päivässä maapallon ympäri.

        Siinä kirjasa kyl seh porukka tienas yhren päivän kuh neet matkusti irästä länteen, siis neh kulkivatten aurinkon mukaan, jah sillon siinä säästy yks päivä.

        Tota kuh mää lähren täältä suoameen niih se onki aina sitten seuraava päivä kuh mää sinne suoameen päääsen, mut kuh mää tulen tänne takasin niih sillon määä pääsen perille samana päivänä.

        Emää tommosija osaakan selvittää minkähän takija siinä niin käy...?

        Tota sittä elin ajjasta mää en kyl osaa sanova mitään, mut mää olen päättänytet mää elän ihan niin kauvan kun mulla henki vähänki kulkee jotenkinkaan.

        Kyl sitä joh joku kerkis selvitään , mut mää en kyl osaa sanoo mitään ,kuh se ei ole mulle selvinyh mitenkään ,kuh se mun laskeminen oli sillon koulu aikana parhaasta päästä mäenlaskemista...näääs.

        Nyttten mää menen keitään iltapäivä kahveeta iteleni,

        Terv: Lokari1.


    • olavi...

      loistava tilaisuus harrastaa liikuntaa.
      Ylin kuuves kerros siinä mielessä paras.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe