Miksi ennenaikainen synnytys?

rv 28+4

Kun lapsenne syntyi ennenaikaisena (ennen rv 37), niin mikä oli syynä ennenaikaisuuteen? Tapahtuiko synnytys normaalisti alateitse vai keisarileikkauksella?

56

53362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv 35

      Meitin tyttö syntyi tuolloin. Kivuliaista ja muista supistuksista olin kärsinyt jo kuukausikaupalla ja ne olivat pikkuhiljaa valmistelleet reittiä vauvan syntymälle.

      Tulehduksia ei ollut eikä rakenteellisia poikkeavuuksia, joten sellaista syytä ei löytynyt. Alateitse synnytin.

    • rv 34

      Mulle tuli äkillinen, vakava raskausmyrkytys ja hätäsektio rv 36.

      • rv 34

        niin siis rv 34


      • olga
        rv 34 kirjoitti:

        niin siis rv 34

        miksi tulee raskauden aikan semmonen kuin myrkytys ja nousee korkeelle veren paine mitä voi tapahtua kun on 8 kuulla mitä vaaroja siinnä on


      • Bienie-
        olga kirjoitti:

        miksi tulee raskauden aikan semmonen kuin myrkytys ja nousee korkeelle veren paine mitä voi tapahtua kun on 8 kuulla mitä vaaroja siinnä on

        Suvussamme on TODELLA pahaa raskausmyrkytystä. Tänini joudui ambulanssilla helsinkiin päin, jossa hätäsektio tehtiin. Tyttö syntyi 3kk ennen laskettua-aikaa ja painoi vain 465g. Kauan keskoskaapissa olon ja sydänleikkauksen jälkeen kaikki on mennyt hyvin; tyttö on nyt parivuotias temmeltäjä.

        Äidilläni oli raskausmyrkytys, mutta synnyin aivan oikeisiin aikoih.
        Toinen tätini on saanut 2 tyttöä, joista molemmat syntynyt aikaisemmin, toinen kuukautta ja toinen kahta.
        Isoäitinikin kärsi myrkytyksestä ja synnytti kaksoset keskosina.

        Itse olen nyt raskaana, ja pelkään raskausmyrkytystä paljon.


    • äitiX2

      Meillä ei syytä tiedetty. Kivuliaita supistuksia oli ollut jonkin aikaa, yöt oli kauheita nukkua kun ei pystynyt olemaan kyljellään. Istuminen oli ainoa vähän mukavampi.. Kätilöopistolle soittaessa epäilivät virtsatietulehdusta joten jouduin neuvolaan enkä päässyt minkään lääkärin luokse. Neuvolan jälkeen kotona tuli verta ja heti perään lapsivedet. Tämä siis tasan rv33. Sairaalassa sitä saatiin pitkitettyä 3päivää, jolloin poika syntyi alateitse. Vuosin verta runsaasti koko tuon ajan, istukka oli täydellinen mutta pinta repeytynyt. Istukkaa epäilen itse syyksi, koska kyljellään olo oli kivuliainta.. mutta kukaan ei osannut sanoa mitään. Hän vain päätti syntyä.
      Ja kätilöopistosta jäi koko ajalta paha maku/mieli.

      Niin ja meidän esikoinen syntyi rv39 1, suunnitellulla sektiolla synnytyspelon takia. Ja se olisi varmaan viihtynyt masussa kauemminkin, ei ennakoinut millään tavalla että olisi tulossa.

    • xyxycz

      elämäni ensimmäinen virtsatietulehdus käynnisti synnytyksen rv. 27 ja synnytin alateitse. Ambulansilla Helsinkiin ja tyttö painoi 960 g.
      Nyt tuosta aikaa 4 v 3 kk eikä tytöstä huomaa , että on syntynyt keskosena.
      Minullakaan ei ole tuon jälkeen ollut virtsatientulehdusta tai mitään muutakaan "sairautta" normaalia flunssaa lukuunottamatta.

    • Rv36

      muutama viikko sitten hätäsectiolla viikolla 36(siis lievästi ennenaikanen) vakavan raskausmyrkytyksen takia..

    • jennijuu

      ei sanottu miksi vedet meni, poika syntyi rv 31 5 sektiolla. sain tietää, että mulla on "yksisarvinen" kohtu, eli kohtu ei kasvanut pojan mukaan, joten ilmeisesti poika potkaisi kalvot siellä istuskellessaan. että kai se oli sitten se syy. sektioon päädyttiin kun lääkäri pelkäsi ettei pää mahdu tulemaan ulos.

      oli 25:n tunnin päästä vedenmenoista (13:n tunnin supistusten alkamisesta) vaan 3 senttiä auki, että olisi saanut tovin vielä odottaakin jos ei sektiolla olisi syntynyt.

    • rv.35+4

      alkoi tulemaan pientä tiputtelu(ei verta).viisi päivää kitkuttelin sairaalaan menoa.kun pääsin sinne,ajattelivat että on vaan virtsankarkailua.tiesin kyllä itse ettei kyse ollu virtsankarkailusta.oli korkea vedentulo.eli reikä kalvoissa ja sieltä sitten pikkuhiljaa tiputteli tulla lapsivedet ulos.seuraavana päivänä käynnistettiin ja ihan alateitse vauva syntyi.46cm ja 2370g.

      • korkea vedenmeno

        rv 25 alkoi vuoto, alkuun vähättelivät että lasken virtsat alleni. Tiesin ettei näin ole, vaikka en koskaan aiemmin ollut lapsivettä nähnytkään. 5 viikkoa kitkuttelemalla sairaalassa, 1495g 39cm lapsi syntyi sektiolla. Nyt jo aikuinen, hentorakenteinen, mutta omaa elämäänsä elävä.


    • duppeliina

      syntyi rv 36 ja 1, käynnistettiin synnytys korkean verenpaineen ja maksa-arvojen vuoksi. lääkärin mukaan raskaudet, joissa äidillä on korkeat maksa-arvot päättyvät rv 38 melkein poikkwuksetta sikiön kuolemaan, syytä ei tiedetty ainakaan 1990-luvulla, mutta kaikki tällaiset riskiraskaudet käynnistetään tuon syyn vuoksi viim. rv 37. alatiesynnytys, toisellä vauvalla oli heikosti kypsät keuhkot synnytyksen alkaessa, alatiesynnytys kuulema kypsyttää keuhkoja.poika ei tarvinnut koskaan mitään hengitys-apuja, vaikka saturaatioita hiukan aluksi seurattiinkin. kummatkin tulivat keltaisiksi ja olivat vuorokauden valohoidossa. syntymäpainot olivat 2600g ja 1900 g, joten toinen oli keskonen (syntymäpaino alle 2500 g ja aikainen synnytys.

      • sikiölle pahat?

        Kuinka korkeat ovat nuo korkeat maksa-arvot, joiden takia on käynnistettävä viikolla 37? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen. Itselläni on ALAT 50, ASAT 52 pysyvän peruslääkityksen takia.


      • möttö
        sikiölle pahat? kirjoitti:

        Kuinka korkeat ovat nuo korkeat maksa-arvot, joiden takia on käynnistettävä viikolla 37? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen. Itselläni on ALAT 50, ASAT 52 pysyvän peruslääkityksen takia.

        itselläni synnytys käynnistettiin rv. 36 3, kun arvot hipoivat 60.


      • sikiölle pahat?
        möttö kirjoitti:

        itselläni synnytys käynnistettiin rv. 36 3, kun arvot hipoivat 60.

        Että tämänkin riski vielä! Sairastan reumaa, mikä tekee lasten teon omalle terveydelle vaaralliseksi. Hoitamaton kilpisrauhasvaiva saattaa altistaa vauvan vajaaälyisyydelle ja nyt - vielä pitäisi käynnistää etukäteen. Oi elämää.

        No kilpparin voi hoitaa hyvissä ajoin ennen raskautta. Raskaudella riskeeraan vain oman, en lapsen, terveyden reuma-asiassa. Lääkitykseni on vain nousussa, joten maksa-arvot varmasti myös.
        Ja nyt tämäkin. Miksi tulinkaan lukemaan tätä palstaa!

        No tsemppiä teille keskosienne kanssa ja kiitos infosta. Itse synnyin 70-luvulla raskausviikolla 29 siinä kunnossa kuin 26-viikkoinen on. Selvisin terveenä ja normaaliälyisenä siitä. - Tosin sairastuakseni 26-vuotiaana reumaan. Välillä on käynyt mielessä, että pitikö minun vauvana pelastua vain siksi, että saan loppuelämäni kärsiä tästä sairaudesta.


      • 900g
        sikiölle pahat? kirjoitti:

        Että tämänkin riski vielä! Sairastan reumaa, mikä tekee lasten teon omalle terveydelle vaaralliseksi. Hoitamaton kilpisrauhasvaiva saattaa altistaa vauvan vajaaälyisyydelle ja nyt - vielä pitäisi käynnistää etukäteen. Oi elämää.

        No kilpparin voi hoitaa hyvissä ajoin ennen raskautta. Raskaudella riskeeraan vain oman, en lapsen, terveyden reuma-asiassa. Lääkitykseni on vain nousussa, joten maksa-arvot varmasti myös.
        Ja nyt tämäkin. Miksi tulinkaan lukemaan tätä palstaa!

        No tsemppiä teille keskosienne kanssa ja kiitos infosta. Itse synnyin 70-luvulla raskausviikolla 29 siinä kunnossa kuin 26-viikkoinen on. Selvisin terveenä ja normaaliälyisenä siitä. - Tosin sairastuakseni 26-vuotiaana reumaan. Välillä on käynyt mielessä, että pitikö minun vauvana pelastua vain siksi, että saan loppuelämäni kärsiä tästä sairaudesta.

        en usko että keskoisuus on syynä sairaudellesi. äitini syntyi v.1954 ja painoi vain 900g!! selvisi ja on alateitse synnyttänyt 11 lasta. :)ja terve on kuin pukki


      • .....

        Minä en ole vielä synnyttänyt, mutta vastata voin kysymykseesi. Eli tulen synnyttämään ennen laskettua aikaa, sitä en vielä tiedä että täysaikaisena (rv 337-38) vai aiemmin. Mulla todettiin siis raskaushepatoosi ja lääkäri sanoi että jos kutina jatkuu TAI arvot nousevat lääkityksestä huolimatta niin käynnistetään ja on mahdollista käynnistää jo rv 34-35 jälkeen. No, perjantaina saan tietää seuraavat labratulokset, mutta kutina on valitettavasti tullut takaisin, joten luulen että aika piankin käynnistys on edessä...

        Ja noihin maksa-arvoihin vielä. Minulla ei ole päässyt nousemaan ne korkealle (eikä sappihapot), vähän vaan koholla kun tauti havaittiin ajoissa ja lääkitys heti päälle. Mutta lääkäri oli silti sitä mieltä, että jos kutina jatkuu, ei ole niin väliä onko arvot kovasti koholla vai ei, vauvan takia vaan käynnistykseen.

        Tuliko tarpeeksi sekava viesti...;)


      • johdukaan
        900g kirjoitti:

        en usko että keskoisuus on syynä sairaudellesi. äitini syntyi v.1954 ja painoi vain 900g!! selvisi ja on alateitse synnyttänyt 11 lasta. :)ja terve on kuin pukki

        En väittänytkään, että keskosuus aiheutti reumani. Se oli enemmän sellainen elämänfilosofistinen kommentti. Tämä on tullut salmonellasta, jonka olen tietämättäni sairastanut jossain vaiheessa elämää. Suvussa kyllä reumaa on, mutta minulla ei ole juuri sitä geeniä. Että kaikkea voi käydä.


      • talluska
        sikiölle pahat? kirjoitti:

        Kuinka korkeat ovat nuo korkeat maksa-arvot, joiden takia on käynnistettävä viikolla 37? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen. Itselläni on ALAT 50, ASAT 52 pysyvän peruslääkityksen takia.

        Hei

        En tiedä, et saako kukaan luettua tätä, mutta kysyit maksa-arvoista. Mulla ne on nyt rv 29 2 240/100... Raskautta tullaan seuraamaan tiiviisti loppu aika ja käynnistys tai sekstio tulee väkisinkin eteen. 2 aikaisempaa käynnistetty samasta syystä, mutta silloin on arvot ollut tässä vaiheessa klievempiä.. Lääkitystähän ei maksa-arvoihin ole, mutta sappihappojen suuren kohonneisuuteen löytyy lääke ja niitä arvoja odotellessa, että tietää saako lääkkeen ja auttaako se¨mitään.


      • Realisti78
        johdukaan kirjoitti:

        En väittänytkään, että keskosuus aiheutti reumani. Se oli enemmän sellainen elämänfilosofistinen kommentti. Tämä on tullut salmonellasta, jonka olen tietämättäni sairastanut jossain vaiheessa elämää. Suvussa kyllä reumaa on, mutta minulla ei ole juuri sitä geeniä. Että kaikkea voi käydä.

        Turha reumasta on traumatisoitua. Raskaus yleensä helpottaa nivelreuman oireita. Kaverini on sairastanut lapsesta asti reumaa. Hän voi koko raskauden ajan paljon paremmin kuin yleensä ja selvisi hyvin sillä vähäisellä lääkityksellä, joka ei haitanut syntyvän lapsen terveyttä. Täysiaikaisena syntyneellä lapsella ei ollut mitään hätää eikä kaverillanikaan. Vasta synnytyksen jälkeen kaverini oireet palasivat vähitellen takaisin. Vauva pärjäilee loistavasti.

        Positiivinen asenne on ihan itsestä kiinni. Moni todella sairas ihminen tekee uskomattomia asioita vain elämänilon ja oikean asenteen turvin. Lapsen saaminen on sitäpaitsi suuri lahja eikä mikään itsestäänselvyys, jota kannattaisi etukäteen tai raskauden aikana voivotella.


      • Keissis
        sikiölle pahat? kirjoitti:

        Kuinka korkeat ovat nuo korkeat maksa-arvot, joiden takia on käynnistettävä viikolla 37? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen. Itselläni on ALAT 50, ASAT 52 pysyvän peruslääkityksen takia.

        Mulla käynnistettiin rv 36 1, kun sappihapot huitelivat yli 200. Yrittivät ennen sitä laskea niitä Adursalilla ja kortisonilla ilman tulosta. Lapsi syntyi terveenä, eikä tehohoitoa tarvittu. Sinivalossa joutui makaamaan pari päivää bilirubiinin takia.


    • Nimetön

      Oma keskostyttöni syntyi rv.25 4..painoa oli 800g.Oli ensin vähän verenvuotoa muutaman päivän .. neuvolasta sanottiin että se voi olla ihan "normaalia" niinkin alussa..Sitten eräänä yönä heräsin kun vuoto oli runsaampaa..eikun ambulanssilla sairaalaan..sillä reissulla olin n.3 vkoa lepäämässä.Sitten kehitteli jotain tulehdusta ja piti tehdä hätäsektio.Tälle kaikelle ei löytynyt selitystä.Onneksi tyttö voi ja kehittyy hyvin.Nyt jo 3 vuotias.

    • ei tietoa

      Meillä poika syntyi ilman mitään ennakkovaroitusta rv 34 3. Mua ei ollut aikaisemmin edes supistellut, joten tuli ihan puskista. Illalla alkoi tulla pikkuhiljaa lapsivettä ja joskus viiden jälkeen yöllä alkoi supistella. Poika syntyi alateitse 2 min ponnistamisen jälkeen klo 9.29
      Syy ennenaikaisuudelle ei selvinnyt, mutta mulla oli kyllä verenpaine korkealla. Istukka ei irronnut itse, vaan se irroitettiin käsin. Että sellanen kokemus se...

    • Tuik

      poikani syntyi rv 35 kun lapsivesi tihkui kokoajan ja tulehdusarvot olivat liian korkeat. Lääkärit päättivät käynnistää synnytyksen. Jota ennen makasin sairaalassa 2 viikkoa! Synnytys tapahtui alateitse

    • ensimmäinen syntyi rv41

      rv 21 meni kovan supistuksen jälkeen vedetja makasin sairaalassa 2vkoa. Sitä ennen istukka oli satunnaisesti mutta lähes tauotta vuotanut viikoilta 15 ihan verta ja välillä runsaastikin , jolloin olin pari päivää sairaalassa (muuten kotilepo). Kun vuoto runsastui ja itse menin lähes tajuttomaksi (1,5l/vrk)niin päädyttiin sektioon.Nyt poika 2pv vanha, paino 670g, pit.33cm. Rukoillan, että elämä jatkuu!

      • justiina

        VOIMIA JA JAKSAMISIA TEILLE!!!


      • ensimmäinen syntyi rv41

        Nyt on puolitoista kk eletty TAYS:ssa ja painoa 1190g! Avanneleikkaus viime viikolla kun suoli ei muuten toiminut, mutta nyt toipuminen on alkanut hienosti :-) Tsemppiä kaikille keskosvanhemmille!


      • 2xkeskonen

        Paljon voimia ja enkeleitä sinne!


    • carti^^

      Meille kävi näin:
      koko raskaus sujui erittäin hienosti ilman ongelmia. Tein suht raskasta työtäkin loppuun asti (tästä nyt sitten huono omatunto...). Verenpaineeni kuitenkin nousi ja kehittyi sitten raskausmyrkytykseksi. KTG:ssä lapsen sydänäänet dippasivat, joten minulle tehtiin hätäsektio rv 34 6. Syynä tähän kaikkeen ilmeisesti istukan jonkinasteinen toimintahäiriö raskausmyrkytyksestä johtuen. Lapsi painoi vain 1770g ja istukkakin vain 380 g.

      • Mulle syntyi poika viikolla 32 ja painoi 1 kg ja 500g. Minulle tuli paha raskausmyrkytys ja hätäsektio tehtiin vaikka vauva ei sinänsä ollut vielä syntymässä.
        Itse olin viikon sairaalassa ja poika reilun kuukauden.Nyt jo "iso" poika mutta tottakai kehityksellinen kasvu katsotaan ns.korjatun iän mukaan.

        Ihanaa joulua kaikille.


    • Topin äiti

      Meillä poika syntyi 3kk etuajassa. Olin itse sairaalassa viikon ennen ja jälkeen pojan syntymää. Tehtiin kiireellinen sektio, minun diagnoosi on epäselvä, mahdollisesti alkava raskausmyrkytys. Verenpaineet oli korkeat, 160/118 ja napanuoran virtauksessa blokkeja. Nämä siis syyt sektioon. Ja haava on tehty pystyyn, koska viikkoja oli niin vähän. Oma sairaala olisi ollut KOKS, olin siellä ma-ti, sitten siirto NKL:lle (Naistenklinikka, Hki) ja poika syntyi pe. Paino 900g. Sairaala-aika oli miltei 5kk, josta teholla oltiin 4kk. Silmät laseroitu, nivustyrät leikattu. Nyt pojalla ikää 11kk, painoa vähän reilu 7kg, pituus n.66cm. Lisähapesta päästiin eroon 7kk iässä (kotona oli siis lisähappi). Infektiokaranteenissa ollaan kotona koko ajan, ainakin ensi kevääseen.

      • J

        Raskausmyrkytys todettiin 33 5 kun alapaine 125 ja pissan proteiinit kolmella plussalla.
        4pv sairaalassa ennen kiireellistä sektiota.poika syntyi rv 34 2 2800g/46.5cm,vietti teholla 6päivää vaan sen takia kun oli ennenaikainen,ei siis ollut mitään ongelmia


    • ................

      Meillä pojat syntyneet normisti alateitsi ilman ongelmia. Esikoinen rv 34 4 ja kuopus tasan 36, nyt tulossa kolmas lapsi. Syy ei selvä, kohdunsuu alkanut avautua molemmilla kerroilla tosi ajoissa, ehkäpä 'rakennevirhe'.

    • ...

      synnytin alateitse. Synnytys jouduttiin käynnistämään, koska tytön kaksosveli kuoli kohtuun runsasta viikkoa aiemmin ja tyttö näytti aluksi voivan hyvin, mutta sitten epäiltiin hänenkin olevan ahdingossa.

    • Rankka raskausaika?

      En tiedä mikä oli syynä kuopuksen ennenaikaiseen synnytykseen, esikoinenkin syntyi viikolla 37 2. Koko tytön raskausaika oli oikeastaan ihan kamalaa, 12 viikon kohdalla alkoi jokakuinen verinen tiputtelu, jota kesti muutaman päivän, muutama ylimääräinen ultrareissu tuli tehtyä. Syyksi arveltiin, että edellisestä synnytyksestä oli niin vähän aikaa (poika 8kk kun tulin raskaaksi), ja jotain vanhoja limakalvoja tms sieltä vaan tuli pois kun maha kasvoi. Oli myös kovia harjoitussupistuksia jostain viikolta 15 eteenpäin. Tuona raskausaikana oli 2 hautajaiset, toiset mieheni mamman ja toiset olivat pappani hautajaiset, eivätkä ne oloani ainakaan helpottaneet. Pappani kuolemasta asti supistukset olivat olleet kivuliaampia, mutta vauvalla kaikki ok, lääkärin mukaan, tuolloin oli viikkoja 31. Päivää ennen papan hautajaisia kävin neuvolassa supistuksien takia, kun en saanut lääkärille aikaa ruuhkien takia, terveydenhoitaja varasi ajan seuraavalle viikolle lääkäriin. Hautajaisissa supistukset olivat jo todella kivuliaat ja mietin, että pitääkö tässä jo lähteä, mutta muistotilaisuudessa supistukset loppuivat. Seuraavana yönä kuitenkin menivät vedet ja tyttö syntyi iltapäivällä 34 0, kokoa oli 2400g ja 47,5cm. Tyttö vietiin heti teholle hengitysvaikeuksien takia, jossa hän oli 3 päivää hengityskoneessa ja 3 pv lisähapella ja sitten vielä kaksi viikkoa keskolan puolella kun painoa ei tullut tarpeeksi lisää... Nyt on iloinen, itsepäinen ja terve pikkuprinsessa, lievästi karsastavaa oikeaa silmää lukuunottamatta, ja hän täyttää pian 3v.

      • Pienen alun äiti

        Mitään syytä ennenaikaisuuteen ei löytynyt, paitsi lääkärin heitto "kuunpimennyksestä". No joo, oli syy mikä tahansa lapsivedet meni kotona, sairaalaan ja siellä lepoa, kunnes tulehdusarvot kohosivat ja sektio.
        Muut lapset: täysiaikainen raskaus.
        Mutta keskoslapsi jo aikuinen ja voi hyvin.


    • suklaa_koiruus

      rv 35 6 rupesi lapsivedet vuotamaan ja onneksi en jäänyt odottelemaan niin kuin joku toinen täällä , 8,5 tuntia myöhemmin oli tyttö maailmassa!
      Ei kipuja, pientä supistelua pitkin raskautta rv20 alkaen, ja paria viikkoa ennen syntymää lakkasi liikkumasta. Syytä ei löydetty, mutta väliäkö hällä, tyttö voi hyvin heti vaikka pikkuinen olikin.

    • käynnistys

      Minulla raskausmyrkytys. Päätettiin kokeilla normaalia synnytytystä jos ei olisi tuottanut tulosta olisi samana iltana leikattu.
      Tyttö syntyi 13 minuuttia käynnistämisestä viikolla 32. Kaikki OK!!!

    • 2011

      Moi!
      Esikoispoikani syntyi alateitse yllättäen rv 36, 46cm ja 2250g. Hän oli noin viikon lastenosastolla ja minä synnyttäneiden osastolla.
      Silloin olin aivan kamalan ahdistunut asiasta ja koin jääväni täysin ilman tukea. Etenkin siellä naistenosastolla minua kohdeltiin kuin ilmaa ja kummastelivat että miksi edes olen siellä.
      Lapseni oli keskostenosastolla ja siellä sain paremmin tukea, mutta kukaan ei oikeastaan auttanut minua selviytymään, vaan kaikki asiat liittyivät tietysti lapsen hoitoon. Siis siellä oli hyvin paljon sairaanhoidollista hoidettavaa, joten minä äitinä olin kuitenkin ihan pihalla ja tunnemyrskyissä.
      Minulle ei kerrottu ennenaikaisuuden syytä. Istukasta otettiin PAD-näyte, mutta sen tulosta ei minulle kerrottu. Soitin itse ko. sairaalaan myöhemmin ja minut ohjattiin arkistonhoitajelle, joka sitten lähetti PAD-lausunnon kotiini. Siinä luki että istukka merkittävästi poikkeava, degeneroitunut ja napanuorakin vain 30cm.
      No niin että tästä vastauksesta tulikin nyt vähän ahdistuksen purkaus, sorry.

      Lapsi on kohta kolmevuotias ja suhtkoht normaalisti kehittynyt ja terve =)
      Mutta risuja silti jorvin N7:lle!

    • 2xkeskonen

      ensimmäinen lapseni syntyi rv 26 1, toinen rv 40 0, kolmas rv25 4. kaksi keskosta olen siis synnyttänyt, ensimmäinen alateitse, toinen hätäsektiolla. mitään syytä kummankaan ennenaikaisuuteen ei löytynyt. toisen ja kolmannen raskauteni aikana olin tiukassa seurannassa; ultra ja alatietutkimukset viikoittain, sekä keltarauhashormoni piikki kerran viikossa. toisen keskosraskauteni kohdalla joka viikkoisissa ultrissakaan ei näkynyt mitään merkkejä tulevasta. itsekin tahtoisin kovasti syyn näihin ennenaikaisiin synnytyksiini tietää.

    • -

      Rv 34 2 syntyi poika kiireellisellä sektiolla raskausmyrkytyksen takia.
      Oli 6 päivää teholla kunnes siirtyi osastolle mun kanssa.Hengitti itse ja ongelmia oli vain syömisessä.Oli yhden vuorokauden valohoidossa.

    • Poitsun äiti

      Meille syntyi 3100g poika 36 5 viikoilla alakautta, supistellut oli varmaan ainakin rv30 asti. Edellisenä päivänä olin lääkäris ja sanoi että varmaan menee yliaikaiseksi. Illalla supisteli taas niinku aina, yöllä kuului poksahdus ja lapsivesi tulvi sänkyyn ja siitä sit sairaalaan synnyttämään :)

      Syytä supistuksiin yms en tiedä siis vielä tänä päivänäkään..
      Nyt toinen raskaus 29 viikoilla ja supistellut rv20 alkaen.. Nyt sairaslomalla supistusten takia.

    • .

      """D-vitamiinikokoukseen Bruggeen, Belgiaan kokoontui 2009 lopulla tutkijoita kaikkialta maailmasta. Lamberg-Allardt oli myös mukana.

      Lastentautiopin professori Bruce Hollis (Medical University of South Carolina) esitti Carol Wagnerin kanssa tulokset noin 500 raskaana olevan naisen D-vitamiinihoidosta; hoitokoe oli satunnaistettu kaksoissokkotutkimus. Tätä 5 miljoonan dollarin tutkimusta rahoittivat Thrasher Fund ja Yhdysvaltain terveysvirasto, NIH.

      Odotavat naiset jaettiin kolmeen ryhmään, jotka saivat D-vitamiinia 10, 50 tai 100 µg päivässä. Tulosten mukaan 100 µg/vrk oli turvallista (ei yhtään ainutta sivuvaikutusta), mutta näiden äitien vauvojen seerumin D-vitamiinipitoisuus (S-D-25) nousi keskimäärin vain 27 ng:aan/ml (67 nmol/l), mikä merkitsee sitä, ettei edes 100 µg/vrk ole kylliksi äidin ravintolisänä, sanovat tutkijat.

      Raskauskomplikaatioita, kuten ennenaikaisia synnytyksiä ja tulehduksia ilmeni vähiten niillä naisilla, jotka saivat D-vitamiinia 100 µg/vrk. Naisilla, joille annettiin vain 10 µg/vrk ilmeni kaksi kertaa enemmän komplikaatioita kuin 100 µg/vrk saavilla naisilla.

      Suomessa valtion ravitsemusneuvottelukunta aikoo pitää suosituksen ennallaan eli raskaana oleville se on 10 µg/vrk. Onko se viisasta ajatellen odottavia äitejä ja heidän vauvojaan?""""


      """D-vitamiinin puutos raskaana olevilla naisilla Yhdysvalloissa ja valtaosassa maailmaa on epidemian luonteinen. J. M. Leen, M.D., Ph.D., ja muiden tutkimus totesi 50 % äideistä ja 65 % näiden vastasyntyneistä kärsivän D-vitamiinin puutoksesta, vaikka useimmat äidit ottivat D-vitamiinia sisältävää vitamiinia (Suomessa suositus 10µg/vrk lisäravinteena raskaan olevalle) ennen synnytystä.

      Sikiö käyttää äidin D-vitamiinia ja siksi vitamiinin tarve raskauden aikana lisääntyy. Äidin vitamiinipitoisuus tahtoo laskea kolmannessa raskauden vaiheessa. Tutkimukset osoittavat, että S -D-25 mitattuna napanuorasta synnytyshetkellä on noin 80 % äidin veritasosta.

      Ankara puutos raskauden aikana voi luonnollisesti johtaa riisitautiin vastasyntyneellä, mikä johtuu lapsen luuston mineraalien vähyydestä. Erään toisen tutkimuksen mukaan mitä korkeampi äidin S -D-25-taso, sitä alempi on raskauskouristuksen esivaiheen todennäköisyys. Eläinkokeet osoittavat, että D-vitamiinin puutos vaurioittaa pysyvästi sikiön aivoja.

      Tutkimukset osoittavat selvästi, että nykyinen suositus 400 ky/päivä (10µg) on riittämätön raskauden aikana eikä nosta merkittävästi napanuoran D-vitamiinitasoa. Hiljattain tehty tutkimus osoitti, että raskaana olevilla naisilla, jotka ottivat 800 ky (20µg) D-vitamiinia alkaen viikosta 27 synnytykseen asti, oli edelleen alle 20 ng/ml (50nmol/l).

      Kun tämä kirja oli menossa painoon, ilmestyi uusi artikkeli D-vitamiinista ja raskaudesta. Lääkärit seurasivat 253:a synnytystä bostonilaisessa sairaalassa 2005-2007. Kun lääkärit kontrolloivat muita variaabeleja, he totesivat, että alhaisen D-vitamiinitason alle 15 ng/ml (37,5 nmol/l) omaavat naiset joutuivat neljä kertaa todennäköisemmin keisarinleikkaukseen kuin naiset, joilla oli vähemmän puutosta D-vitamiinista.

      Mielipiteeni on, että raskauden aikana naisten tulisi tarkistuttaa D-vitamiinitasonsa noin joka kolmas kuukausi, ja heidän lääkärinsä pitäisi hoitaa heitä ylläpitämään yli 30 ng/ml:n (yli 75 nmol/l) tason ja mieluummin yli 40 ng/ml (80 nmol/l). Joissakin tilanteissa 4000-5000 ky:ä (100-125 µg) D-vitamiinia päivässä saattaa olla välttämätön normalisoimaan äidin D-vitamiinin niin, että se on vähintään yli 30 ng/ml (75 nmol/l)."""

      Suomalaisten keskiarvo on alle 40 nmol/l.

      http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/d-vitamiini.htm

      """""""Raskaana oleva nainen tarvitsee D-vitamiinia 100 µg päivässä. Se vähentää ensisynnyttäjien raskausmyrkytyksen (pre-eklampsian) riskiä noin neljänneksellä, osoittaa yli 23 000 naisen tutkimus Norjan kansanterveyslaitokselta. Myös Kanadassa British Columbian yliopisto tutkii raskaana olevien naisten D-vitamiinilisää.

      - Nämä tulokset ovat sopusoinnussa muiden raporttien kanssa D-vitamiinin suojavaikutuksesta raskausmyrkytyksessä, kirjoittavat tutkijat.

      Pre-eklampsian oireena on naisen verenpaineen kohoaminen ja virtsaan alkaa erittyä valkuaista, mikä merkitsee munuaisvauriota. Maailmanlaajuisesti raskausmyrkytys aiheuttaa vuosittain noin 60 000 kuolemaa. """"

      http://tinyurl.com/lb4ply

    • huolestunut2

      mulla viikkoja 29 4 ja jo parin viikon aikana ollut alaselässä ja alamahassa kuukautisten kaltaisia kipuja ja eilen ja tänään tosi kovia kuukautisten kaltaisia kipuja... ambulanssia eilen soittelin niin sano et ne ois supistuksia. äsken kun taas soitin synnärille että nyt on niitä kipuja taas tosi kovia niin sano et lepää vaan. suoli ollu yliaktiivinen kans parisenviiikkoa ja pissanäyte otettu ihan puhdas. pari päivää sitten (ennen näitä kovia kipuja) katottiin sisätutkimuksella että kohdunsuu on ihan normi jne... mut nyt eij olla katottu näitten kipujen jälkeen. oisko merkkejä ennenaiksesta synnytyksestä?? kertokaa ennenaikaset äidit kun lääkäristä eij tietoa saa ja kaikki lääkärit ja neuvolatätit sanoo erillai asiat..

    • yksi äiti

      mulla oli vauva perätilassa viikolle 31 asti. sitten kääntyi ja sen jälkeen kohosi verenpaineet taivaisiin, ja supisteli epämääräisesti, sydänäänet olivat kumminkin koko ajan vahvat. Kunnes sitten viikolla 35 liikkeet vähenivät radikaalisti, lähestulkoon loppuivat. menin neuvolaan josta lähete äitipolille, onneksi sydänäänet kumminkin olivat vahvat silloinkin. menin siellä ultraan ja pian minua jo kiidätettiin hätäsektioon. minulla oli istukan reunarepeämä, ja tyttö syntyi 1,800 kg ja 43 cm kokoisena. ravinnon ja hapensaanti ollut niukkaa repeämästä johtuen,mutta terve on ollut.. tosin yleensä keskoslapsille määrättävä rautakuuri aiheutti mahavaivoja aluksi mutta nyt sekin ollaan saatu lopettaa.

      • huolestunut2

        kiitos ```yksi äitit`` oliko sulla tommosia kuukautisten kaltasia kipuja alaselässä ja alavatsassa??? ja kauvan jouduit tytön kanssa sairaalassa olemaan kun noilla viikoilla syntyi ? eij millään oteta vakavasti täällä poriin sairaalassa asioita vaikka kerroin kivuista ja verisestä vuodosta eij tarvitse kuulema käydä et katsomassa et ponks kaikki ok, vaan pitää lepäillä!!!


      • eräs äiti

        supistelun ja kohonneen verenpaineen takia minulla epäiltiin myös raskausmyrkytystä mutta pissa oli puhdas koko ajan. sain neuvolasta tikut kotiin seurasin sitä . että huolestunut2 tee joka päivä liikelaskenta. se on yksi hyvä keino kertomaan vauvasi tilasta masussasi.


      • eräs äiti
        eräs äiti kirjoitti:

        supistelun ja kohonneen verenpaineen takia minulla epäiltiin myös raskausmyrkytystä mutta pissa oli puhdas koko ajan. sain neuvolasta tikut kotiin seurasin sitä . että huolestunut2 tee joka päivä liikelaskenta. se on yksi hyvä keino kertomaan vauvasi tilasta masussasi.

        3 viikkoa vauva oli sairaalassa synnytyksen jälkeen ja ja rautakuurin aiheuttamien ongelmien myötä kävimme sairaalassa kolme kertaa,sieltä päästyämme..


    • abassi

      auttakaaa!!! tasan 30 rv ja kolmenailtana oillut osi kovia supistuksia ja jo pari viikkoa kuukautistenkaltasia kipuja alaselässä ja alamahassa ja yliaktiivinen sujoli. mistä johtuuu???

    • tuplien äiti

      Sulla on supistuksia! Mulla oli tuollaisia odottaessani kaksosia - rv 23-27 makasinkin niiden vuoksi Naikkarilla ja sain supistuksia ehäisevää lääkettä. Lisäksi a-sikiöltä tihkui lapsivettä ja samoin a-sikiön istukka (etinen) vuoti välillä runsaasti. Lepohoidolla, antibiooteilla, kipulääkkeillä ja supparilääkkeillä mentiin rv 23 alkaen vuoroin sairaalassa ja vuoroin kotona. Rv 34 3 suunniteltu sektio, koska jatkuvasti tihkui lapsivettä (tulehduskontrollit päivän parin välein, kaikki sikäli ok) ja istukka vuoteli. Vauvat oli miltei 2500g kokoisia, 44cm pitkiä ja olivat sairaalassa vahvistumassa ja opettelemassa syömään 12 vrk. Kotiutus oli rv 36 1 :) Jos viikkoja on jo 30, niin Naikkarilla ainakin lääkärit naureskeli mulle jo rv 28, että "nyt ei enää mitään hätää". Siis heidän näkökulmansa on tietysti hieman toinen, kun niitä jauhelipaketin painoisia vauvoja maailmaan auttavat...Jos supistlee, niin käykää ihmeessä tarkistuttamassa paikat. Istuminen yleensä avaa paikkoja enemmän, koska vauva pääsee paremmin painamaan itseään alas. Siksi mullakin oli jopa istumakielto Naikkarilla ja ylös ei saanut nousta kuin vessaan ja suihkuun. Osan ajasta olin niin tarkassa syynissä, että syödäkin piti sängyssä. Raskasta oli, mutta kannatti sinnitellä.

    • keskos duo

      Kumpikin poikani on syntynyt 34 1. Esikoisen synnytys lähti rv 32 käyntii vedenmenolla ja verenvuodolla, ambulanssilla sairaalaan jossa todettii et synnytys on täydes käynnissä . Laittoivat nestetipan joka saikin supistukset hiipumaan. Salista siirryin osastolle jossa sitte maattii 2vko. Muutaman kerran pääsin pyörätuolis käymää ulkona mut muute sängys piti olla ja kun olin supistusten estolääkitykses 5pv en saanu edes pesul käydä. Sairaalaan tulopäivänä olin saanut kortisooni piikit keuhkoi kypsyttää. 34 1 tuli uudestaa kunnon vedenmeno(edellinen oli korkea vedenmeno). Poika syntyi 9 pisteen vauvana paino oli reilu1800g. Teholle lähti suoraan vaik hengitti itse. Ei tarvinnu lisähappea, sokeri tippa ja antibiootit meni pari ekaa vrk. Nenämahaletku oli melkein kotiutus päivään asti. Ei jaksanu syödä itse koko ateriaa ennenkö tuli 2kg täytee. Valohoidos oli kolme kertaa jonka jälkeen bilirubiini pysyi aisois. Olimme vso:lla reilu 2vko. Kotiutuessaa paino oli 2021g. Kuopus syntyi seuraavana vuonna samassa viikko tilanteessa (34 1). Tosin en maannu kuin viikon sairaalas. Kuopus oli syntyessää 2700g sai jäädä hetkeksi rinnan päälle josta sitte teholle. Hän kans hengitti itse nenämahaletku oli 5pv sokeritippa ja antibiootit meni pari vrk. Valohoidos oli neljä kertaa, bilirubiini tekee lapsen väsyneeksi joten se oli suurin syy siihen ettei vointi ollutr tarpeeksi hyvä kotio ennenkuin bili pysyi aisois osastol oltii 2vko.

      Mitää syytä ei löytynyt ennenaikaisuuksille, esikoisen napanuora oli osittai kalvokiinnitteinen mut palasi istukkaa joten ei näkyny virtausprofiilis mitää ihmeellistä. Kuopuksel ei ollu mitää ihmeellistä. Kummallaki kerral istukka on ollu hyvänkokoinen ja muutenki ok. Kummallakaa ei ole mitää kehitys viivästymiä ekan kans käytii kerra kontr. ja kuopuksen kans ei tarvi käydä ollenkaa, koska ei ollu painon puolesta keskonen. Esikoinen on ikäisiää pienempi ja hoikka rakenteinen.

    • Neljän lapsen äiti

      Minun nuorimmainen syntyi leikkauksessa rv 25 6, 880g ja 34cm. Aiemmat lapseni olivat kaikki keisarileikkauksella syntyneet ja nyt oli istukka kasvanut arpikudoksen kohdalta kohdun läpi. Alkoi sitten vuotamaan vatsaonteloon verta. Ihmisessä on verta 4-6 litraa riippuen ihmisen koosta, ja itselläni vatsaonteloon oli vuotanut 3 litraa ja kaiken kaikkiaan verta meni yhteensä 10 litraa. Eli sen mitä pistivät uutta, se vuoti samantien pois. Henkeni pelastamiseksi joutuivat poistamaan kohdun.Viikon ikäisenä hänellä huomattiin aivoverenvuoto, jonka takia laitettiin shuntti. Kotiin tyttö pääsi noin 3 viikkoa ennen laskettua-aikaa. Välillä on jouduttu tytön kans sairaalassa olemaan shuntin tukkeutumisen takia, nyt on neljäs shuntti menossa. Neidillä on 9kk iästä alkaen ollut fysioterapiaa 1krt/vko. Viime jouluna oli paras joululahja, kun neiti vihdoin ja viimein kaikkien joululahjojensa innoittamana päätti lähteä kävelemään. Ikää oli silloin 1v 11kk. Sen jälkeen on vauhtia ollut ihan riittävästi. Puhuu pitkiä lauseita ja selkeästi. Nyt tuo nuorimmaiseni on 2v 4kk. Puhuu paljon ikäisekseen, mutta liikunnallinen kehitys ollut hitaampaa. Alku oli rankkaa, mutta nyt ollaan jo voiton puolella.

    • lindu1

      Raskausviikolla 34 2 syntyi tyttäreni, painoa 1970g ja pituus 44cm. Verenvuotoa oli ollut jo aikaisemmin ja jouduin sairaslomalle 3vko ennen äitiysloman alkamista.
      Kipeiden supistusten ja verenvuodon takia lähdin sairaalaan, josta siirto Naikkarille. Siellä olin 2pvä, sitten synnytys käynnistettiin ja kun ei edennyt, mentiin sektioon. Syy selvisi, kun tyttö syntyi, istukka oli toisesta reunastaan irronnut. (tytön sykkeet laskivat aina suppareitten aikana ihan reilusti ja kerran hävisivät kokonaan).

    • Ashan11

      D-vitamiinisuositukset Suomessa ovat järkyttävän alhaisia, sekä minä että kaksi poikaamme käytämme 1000 u d-vitamiinia jota saa luontaistuotekaupoista. Sinä joka kirjoitit reumasta, oletko kokeillut pakuriteetä, tai reishiteetä, joka auttaa kehon yleisiin tulehdustiloihin? Reuma voi olla seurausta kehon pitkäään jatkuneesta tulehdustilasta.

    • Keskosen äiti

      Raskausviikolla 29 6 syntyi vauvamme kohtutulehduksen vuoksi.. Alkuraskaudessa vuodin verta kun seula rv5-rv12 asti. "vapaa reitti" kohtuun muodosti siellä sitten tulehduksen. Verikokeita otettiin jatkuvasti raskausaikana mutta mitään tulehduksen merkkiä ei ollut. Jatkuvia pahoja supistuksia oli rv20 lähtien jolloin tulehdus jo jylläsi pahasti (kenenkään tietämättä). SItten eräänä aamuna vain poksahti kalvot ja ambulanssilla sairaalaan.. Vauva kuitenkin oli kasvanut ja kehittynyt raskausviikkoihin nähden hyvin. Paino 1610g.. Suurimilta ongelmilta selvittiin koko keskosaika.

      • Keskosen äiti

        Niin ja perätilasynnytys alakautta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe