Onko jollain ollut amppe?

Lisätietoa Amppesta, kiitos!

Hei,
Haluaisin tiedustella, että onko jollain ollut joskus Amppe eli Acute Multifocal Placoid Pigment Epitheliopathy. Mulla alkoi neljä päivää sitten oireet. Olin leffassa ja näkökenttä alkoi näkyä ns.väreilevänä. Ajattelin ekaksi että se johtuu vaan väsymyksestä, mutta se jatkui vielä seuraavanakin päivänä ja oli pahempana. Tiistaina kun menin töihin näkö oli jo sen verran huono, etten kunnolla pystyny tekee töitä. Joudun paljon tekee hommia tietokoneella ja näpläilee numeroiden kanssa.

Soitin sit lääkäriin ja se kehotti eka menee instrumentariumiin tarkastuttaa näkö. Oikealla silmällä näin hyvin, mutta vasemmalla silmällä en nähnyt edes isointa eetä taululla. ympärilla näin selvästi asiat, mutta keskikohdassa näkökenttää oli harmaata läiskää. Ne kehotti heti hankkiutumaan silmälääkäripäivystykseen. Menin sit lähetteellä silmäpolille ja lääkäri sanoi ettei ole enne nähnyt vastaavaa. Mulla on silmien pohjissa vaaleita läiskiä ja vasemmassa silmässä turvotusta tarkan näön alueella mikä aiheuttaa harmaan läiskän keskellä näkökenttää.

Pääsin aamulla jatkotutkimuksiin kun verkkokalvolääkäri tuli paikalle ja tutkimusten jälkeen selvisi, että mulla on Amppe. Se on erittäin harvinainen sairaus, mitä edeltää usein flunssa, mikä mulla oli viime vklla. Amppessa elimistö hyökkää itse itseään vastaan, ja se on virus, johon ei ole mitään hoitoa, vaan se parantuu itsestään. Lääkäri sanoi, et 80 prossan tod.näköisyydellä mun näkö palautuu täysin entiselleen. Mutta on myös mahdollista että jotain haittaa voi jäädä.

Sain kortisonia mikä lieventää turvotusta. Mul ei koske yhtään silmiin ja nään paremmin kun on aurinkolasit päässä. Olisin tosi kiitollinen jos on jollain enemmän tietoa viruksesta. Tai jos jollain olis omakohtaisia kokemuksia, niin olisin tosi kiinnostunut kuulemaan. Tää tuntuu tosi hurjalta että näkö heikkeni yhtäkkiä näin nopeesti. Haluisin myös tietää, et jos jollain on ollu sama tauti, että kuinka nopeesti tauti alkoi parantua? Ja kuinka virusta kannattaisi mahd.hoitaa? Sain nyt 2,5 vk:a sairaslomaa. Ahdistaa kun töissä on hirvee kiire ja nyt en pysty mitenkään tekee töitä kun näkö on niin paljon huonontunu. Tai varmaan jotenki pystyisin, mut tosi hitaasti.

3

2402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amppea sairastava

      Hei,

      huomasin vasta tänään viestisi, joka koskettaa kovin minuakin. Olisin kiinnostunut jakamaan kanssasi tietoa tästä sairaudesta!

    • amppeliini

      Törmäsin vasta näin myöhään viestiisi.
      Mielenkiintoista, että löytyy joitakin kohtalotovereita.
      Itselläni alkoi amppe (tai apmppe - kuten jotkut sanovat) huhtikuussa. Näkö lähti toisesta silmästä lähes kokonaan. Silmälääkärit olivat ihmeissään ja aluksi mulle arvottiin diagnoosiksi veritulppa silmässä. Sitten alkoi harmaita sumuläiskiä tulla toiseenkin silmään. Aloitettiin autoimmuunisairauksien tutkimukset (siis reuma jne.), ei mitään. Ilmeisesti jonkin asteinen iriitti oli myös päällä, johon sain kortisonitippoja. Lopulta varmistui amppe (vaikka sitäkään ei alkuun nimetty, vaan sanottiin vain "joku virus").
      Muutaman viikon päästä näkö alkoi palautumaan, MUTTA... pieniä arpia silmäpohjaan on jäänyt kumpaankin, toiseen silmään (siihen josta näkö lähti lähes kokonaan) on jäänyt arpia enemmän. Näköelämykseni on siis tänäkin päivänä (puoli vuotta taudin alusta) vääristävä, ts. rivit saattavat "kiemurrella", varsinkin jos teksti on kovin tieheää. Myös huonot valaistusolosuhteet vaikuttavat tähän pahentavasti. Samoin väsymys, flunssa, stressi, olen huomannut! Rivit menevät välillä päällekäin, niin että näen "kahtena". Esim. autojen rekisterikilvet: kuin olisi kaksi kilpeä päällekäin. Tämäkin on välillä huonompi, välillä hieman parempi. Mutta ei koskaan "entisensä"...
      Eli haittaa on ainakin minulle jäänyt. No, ehkä alan jo hiukan tottua tilanteeseen, pakkohan se on. Käyn yhä kontrolleissa silmäpolilla. Luullakseni jonkin asteinen haitta tästä jäänee kai loppuelämäksi. Tosin aivot voivat ajan kuluessa kaiketi tottua hyvinkin "silmätäpliini".
      Eräs lääkäri on ollut melko positiivinen, että vielä voisi edistystä tapahtua, mutta pari muuta oli kyllä sitä mieltä, etteivät ne arvet sieltä enää mihinkään katoa... Eli katsotaan päivä kerrallaan. Töissä olen vähän ollut, katsotaan sitäkin nyt hetki kerrallaan, - minkälaista työtä sitä sitten loppuelämänsä tekeekin, on selvää, että silmien pitää antaa välillä levätä ja ottaa rauhallisesti...
      Ai niin, olen ollut ymmärtävinäni, että joskus tämä tauti voi olla pahakin, se voi iskeä kai muuallekin elimistöön ja joku on kaiketi kuollutkin (harvinaista!). Eli on syytä olla tyytyväinen, että on päässyt näin vähällä!

    • Anonyymi

      Nipalla on ollut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe