allergioiden huomiointi juhlissa

ja vatsa kiittää :)

Juhlakausi alkaa kohta olla kuumimmillaan ja ihmiset suunnittelevat tarjottavia järjestämiinsä yo-, hää- ja rippijuhliin jne.

Seuraavaksi esitän pienen toivomuksen kaikille juhlien järjestäjille:

Ottakaa huomioon juhlia järjestäessänne yleisimmät ruoka-allergiat/ruokarajoitukset eli laittakaa tarjolle jotain sokeritonta, gluteenitonta ja laktoositonta/vähä laktoosista.

Ei ole taloudellisesti kovin suuri investointi hankkia juhliin muutama sokeriton ja gluteeniton keksi ja leivos ja esimerkiksi gluteenitonta leipää, mikäli muillekin on tarjolla muuta suolaista. Näitä kaikkia tuotteita alkaa löytyä jo pienimmistäkin kaupiosta.

Laktoosi ongelman kanssa helpoimmalla pääsee, kun tekee/tilaa jo heti alkuunsa kaikki tuotteet laktoosittomana. Maku on uusien, täysin laktoosittomien tuotteiden ansiosta aivan yhtä hyvä kuin ns. normaalienkin tuotteiden.

Mielestäni näiden asioiden huomioiminen kuuluu nykypäivänä hyviin käytöstapoihin. Suurin häpeä emännälle on se, että vieras ei voi maistaa kahvipöydästä yhtikäs mitään jonkun yleisen vaivan takia. Pääasia ei ole se, että allergiselle on tarjolla jos jonkinlaista herkkua, vaan se, että olet juhlien järjestäjänä edes jotenkin huomioinut vieraasi erityistarpeet eli tarjolla on edes jotakin, mitä hän voi syödä.

Pienellä huomioinnilla kaikki vieraat viihtyvät juhlissa ja emäntäkin voi olla hyvillä mielin. Ei ole mukava kenenkään juhlia vatsanväänteiden kera vessasta käsin ;)

44

5414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketuna

      Kuka tahansa psykiatri pystyy määräämään sopivat lääkkeet joilla näitten hienopierujen allergiat katoaa :-)

      • *amy*

        Väitätkö todella, että esimerkiksi diabetes, johon sokerittomat tuotteet kuuluvat, on itse keksitty sairaus?! Kun oma puoliso oli lähes kuolla ko.sairauden yllättävään puhkeamiseen, niin eipä naurata. Kirjoituksesi täytyy olla vitsi... Vai hienopierujen... voi helv****! Mieti vähän mitä seuraavan kerran kirjoitat.


    • Skäri

      Kohteliasta olisi myös meiltä allergikoilta, jos kertoisimme isäntäväelle etukäteen mahdolliset toivomukset. Ja ihan pikkuasioista ei nipoteta!

      • Larry The Chef

        Jos Sinulla on vaiva, mikä tahansa vaiva, Sinä syöt sitä mitä sinä voit, ei suinkaan mitä sinun vaivojesi mukaan on sinulle tehty.
        PÖSILÖ.


      • itsekin "ruokavammaine...

        Näin juuri. Mistäs minä tiedän laittaa gluteenitonta, laktoositonta, maitoallergista, pähkinäallergista, soijatonta erilaista sorttia leivonnaista pöytään ellen nimenomaan tiedä.

        En minä mikään noita sentään ole. Ja jos tuleekin vaikka 7 soija-allergista ja on vain 1 pulla... aloittajan logiikan mukaan joka mahdollista yhdistelmää pitäisi varata monta lajia... eijei, kyllä allergisten on syytä itse ilmoittaa sairautensa, ja mahdolliset yhdistelmät vielä kaupan päälle: tyyliin gluteenitonta ja pähkinätöntä....


      • höh höh
        itsekin "ruokavammaine... kirjoitti:

        Näin juuri. Mistäs minä tiedän laittaa gluteenitonta, laktoositonta, maitoallergista, pähkinäallergista, soijatonta erilaista sorttia leivonnaista pöytään ellen nimenomaan tiedä.

        En minä mikään noita sentään ole. Ja jos tuleekin vaikka 7 soija-allergista ja on vain 1 pulla... aloittajan logiikan mukaan joka mahdollista yhdistelmää pitäisi varata monta lajia... eijei, kyllä allergisten on syytä itse ilmoittaa sairautensa, ja mahdolliset yhdistelmät vielä kaupan päälle: tyyliin gluteenitonta ja pähkinätöntä....

        Ei mikään noita tarvitse olla, että tajuaa ostaa kaupasta paketin sokerittomia keksejä. Se nyt on tietysti toisilta liikaa vaadittu...

        Kuten alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että YLEISIMMÄT allergiat/vaivat tulisi huomioida. Tähän kategoriaan tuskin kuuluu soijat ynnä muut mitä tuossa aikaisemmin mainittiin. Eri asia on se, että vieras on niin nirso, ettei syö sitä tai tätä. Se on täysin vieraan oma ongelma.

        Omista juhlista mitä olen järjestänyt (vieraita n. 100/juhla) voin sanoa sen, että joukkoon mahtuu ainoastaan muutama sokeritonta ruokavaliota tai gluteenitonta ruokavaliota noudattava eli kyllä esim 3-5 leivosta ja paketti keksejä varmasti riittää (HUOM: ei taaskaan tarvita noita taitoja).

        Järkeä peliin ihmiset. On edelleen ihmisiä jotka ei ilmoita allergioistaan (esim laktoosi ongelmaa monet pitävät niin yleisenä, ettei sitä viitsitä ilmoittaa vaan pidetään itsestään selvyytenä, että on tarjolla esim. kahvilla hyla-maitoa). Miksi pitää pilata juhlat omalla jääräpäisyydellään "noh, oma vika kun et mitään ilmoittanut hölmö!". Harvan talous kaatuu 10-20 euroon, jonka nämä "ylimääräiset" tarjoilut vie.


      • tietämätön..

        Miten ilmoitan ruoka-aine allergiastani (Gluteeniton ruokavalio) juhlien järjestäälle fiksusti? Kutsu juhliin oli yleisenä kutsuna lehdessä. Tuntuu hölmölle vaan soittaa " moi, olen tulossa teidän tytön juhliin, joten laittakaahan tarjolle sitä ja tätä..". Kun minun käsittääkseni noihin julkisiin lehtikutsuihin ei tarvitse mitenkään erikseen vastata tulevansa (eikä ko.kutsussa mitenkään pyydetty vastaamaan), joten tuollainen soitto tuntuu erittäin typerälle ja nololle.

        Joten, fiksummat vastatkaa (ja ne joiden mielestä vieraan pitää ilmoittaa itse tästä), miten tässä tilanteessa pitää menetellä. Miten olet itse menetellyt?


      • N29
        höh höh kirjoitti:

        Ei mikään noita tarvitse olla, että tajuaa ostaa kaupasta paketin sokerittomia keksejä. Se nyt on tietysti toisilta liikaa vaadittu...

        Kuten alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että YLEISIMMÄT allergiat/vaivat tulisi huomioida. Tähän kategoriaan tuskin kuuluu soijat ynnä muut mitä tuossa aikaisemmin mainittiin. Eri asia on se, että vieras on niin nirso, ettei syö sitä tai tätä. Se on täysin vieraan oma ongelma.

        Omista juhlista mitä olen järjestänyt (vieraita n. 100/juhla) voin sanoa sen, että joukkoon mahtuu ainoastaan muutama sokeritonta ruokavaliota tai gluteenitonta ruokavaliota noudattava eli kyllä esim 3-5 leivosta ja paketti keksejä varmasti riittää (HUOM: ei taaskaan tarvita noita taitoja).

        Järkeä peliin ihmiset. On edelleen ihmisiä jotka ei ilmoita allergioistaan (esim laktoosi ongelmaa monet pitävät niin yleisenä, ettei sitä viitsitä ilmoittaa vaan pidetään itsestään selvyytenä, että on tarjolla esim. kahvilla hyla-maitoa). Miksi pitää pilata juhlat omalla jääräpäisyydellään "noh, oma vika kun et mitään ilmoittanut hölmö!". Harvan talous kaatuu 10-20 euroon, jonka nämä "ylimääräiset" tarjoilut vie.

        Joskus vielä vuosia sitten näki eri tilaisuuksissa että oli varattu "sokerittomia" tarjottavia mutta nykyään insuliini lääkkeiden kehittyessä pidän sitä aika turhana.

        Rittää kun katsoo annoskokoja. Muuten olen samaa mieltä että tarjottavat olisi hyvä olla automaattisesti vähälaktoosisia tai laktoosittomia mutta muut rajoituksensa voi kohteliaasti ilmoittaa tilaisuuden järjestäjälle.


      • Skäri
        höh höh kirjoitti:

        Ei mikään noita tarvitse olla, että tajuaa ostaa kaupasta paketin sokerittomia keksejä. Se nyt on tietysti toisilta liikaa vaadittu...

        Kuten alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että YLEISIMMÄT allergiat/vaivat tulisi huomioida. Tähän kategoriaan tuskin kuuluu soijat ynnä muut mitä tuossa aikaisemmin mainittiin. Eri asia on se, että vieras on niin nirso, ettei syö sitä tai tätä. Se on täysin vieraan oma ongelma.

        Omista juhlista mitä olen järjestänyt (vieraita n. 100/juhla) voin sanoa sen, että joukkoon mahtuu ainoastaan muutama sokeritonta ruokavaliota tai gluteenitonta ruokavaliota noudattava eli kyllä esim 3-5 leivosta ja paketti keksejä varmasti riittää (HUOM: ei taaskaan tarvita noita taitoja).

        Järkeä peliin ihmiset. On edelleen ihmisiä jotka ei ilmoita allergioistaan (esim laktoosi ongelmaa monet pitävät niin yleisenä, ettei sitä viitsitä ilmoittaa vaan pidetään itsestään selvyytenä, että on tarjolla esim. kahvilla hyla-maitoa). Miksi pitää pilata juhlat omalla jääräpäisyydellään "noh, oma vika kun et mitään ilmoittanut hölmö!". Harvan talous kaatuu 10-20 euroon, jonka nämä "ylimääräiset" tarjoilut vie.

        kyllä hyvin harva diabeetikko enää nykyisin tarvitsee. Turha investointi.

        Sen sijaan erialaisia allergioita on pilvin pimein, ja niistä pahimmista on mielestäni hyvä ilmoittaa etukäteen.

        Toki osaan suklaa-allergikkona jättää mutakakun väliin, mutta jos emäntä tarjoaakin pähkinöillä ryyditettyä leipää, niin siitä olisi kyllä kiva tietää etukäteen.

        Ei se juhlien tunnelmaa varsinaisesti kohota, jos joku viedään ambulanssilla pois. Vaikka kuinka olisi isäntäväki tai vieras itse oikeassa.


      • Juhlavieraana
        höh höh kirjoitti:

        Ei mikään noita tarvitse olla, että tajuaa ostaa kaupasta paketin sokerittomia keksejä. Se nyt on tietysti toisilta liikaa vaadittu...

        Kuten alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että YLEISIMMÄT allergiat/vaivat tulisi huomioida. Tähän kategoriaan tuskin kuuluu soijat ynnä muut mitä tuossa aikaisemmin mainittiin. Eri asia on se, että vieras on niin nirso, ettei syö sitä tai tätä. Se on täysin vieraan oma ongelma.

        Omista juhlista mitä olen järjestänyt (vieraita n. 100/juhla) voin sanoa sen, että joukkoon mahtuu ainoastaan muutama sokeritonta ruokavaliota tai gluteenitonta ruokavaliota noudattava eli kyllä esim 3-5 leivosta ja paketti keksejä varmasti riittää (HUOM: ei taaskaan tarvita noita taitoja).

        Järkeä peliin ihmiset. On edelleen ihmisiä jotka ei ilmoita allergioistaan (esim laktoosi ongelmaa monet pitävät niin yleisenä, ettei sitä viitsitä ilmoittaa vaan pidetään itsestään selvyytenä, että on tarjolla esim. kahvilla hyla-maitoa). Miksi pitää pilata juhlat omalla jääräpäisyydellään "noh, oma vika kun et mitään ilmoittanut hölmö!". Harvan talous kaatuu 10-20 euroon, jonka nämä "ylimääräiset" tarjoilut vie.

        Minä ilmoitan aina ajoissa keliakiastani. Ja voin sanoa että reagointi on kirjavava. Yleensä sairauteni on otettu hyvin vastaan. Mutta on näitä, anteeksi vain, kaltaisiasi jotka todella varautuvat sillä KEKSIPAKETILLA muiden herkutellessa vieressä mansikkatäytekakulla ja erilaisilla piirailla ja leivonnaisilla!

        Minua sapettaa tällaiset ihmiset! Ei kukaan keliaakikko huvikseen ole keliaakikko! Mekin olemme ihmisiä, jotka tuomme samanarvoisen kalliin lahjan päivänsankarille!


      • keliaakikko itsekin
        tietämätön.. kirjoitti:

        Miten ilmoitan ruoka-aine allergiastani (Gluteeniton ruokavalio) juhlien järjestäälle fiksusti? Kutsu juhliin oli yleisenä kutsuna lehdessä. Tuntuu hölmölle vaan soittaa " moi, olen tulossa teidän tytön juhliin, joten laittakaahan tarjolle sitä ja tätä..". Kun minun käsittääkseni noihin julkisiin lehtikutsuihin ei tarvitse mitenkään erikseen vastata tulevansa (eikä ko.kutsussa mitenkään pyydetty vastaamaan), joten tuollainen soitto tuntuu erittäin typerälle ja nololle.

        Joten, fiksummat vastatkaa (ja ne joiden mielestä vieraan pitää ilmoittaa itse tästä), miten tässä tilanteessa pitää menetellä. Miten olet itse menetellyt?

        Ihan asiallisesti sähköpostilla tai puhelimella, että olettehan varautuneet myös gluteenittomin tuottein? Ei se sen kummempi juttu ole.

        Nolompaa se on, jos et ilmoita, ja siellä on 10 lajia normaalileivonnaisia ja keliaakikko siinä vain katselee kahviaan pyöritellen että on siinä toisilla komeat kakut...


      • .......
        Juhlavieraana kirjoitti:

        Minä ilmoitan aina ajoissa keliakiastani. Ja voin sanoa että reagointi on kirjavava. Yleensä sairauteni on otettu hyvin vastaan. Mutta on näitä, anteeksi vain, kaltaisiasi jotka todella varautuvat sillä KEKSIPAKETILLA muiden herkutellessa vieressä mansikkatäytekakulla ja erilaisilla piirailla ja leivonnaisilla!

        Minua sapettaa tällaiset ihmiset! Ei kukaan keliaakikko huvikseen ole keliaakikko! Mekin olemme ihmisiä, jotka tuomme samanarvoisen kalliin lahjan päivänsankarille!

        Mutta eikös edes keksipaketti ole parempi kuin ei mitään? Tietysti se on ikävää, jos muilla on monenlaiset kahvileivät ja kakut ja itse saa syödä vain kuivia keksejä.

        Valitettavasti kaikkien allergioiden huomiointi voi tulla hankalaksi ja rahaakin menee jos tekee kaiken täytekakusta lähtien myös gluteenittomana versiona. Ja vielä jos sitä kakkua jää paljon tähteeksi niin kyllähän siinä juhlien järjestäjääkin harmittaa...

        hankala homma kun toisaalta on tosi epäreilua jos kaikki vieraat eivät itsestään riippumattomista syistä voi herkutella yhtä hyvin. Mikä ratkaisuksi? Pitäisikö kaikki leivonnaiset sitten leipoa sekä laktoosittomiksi, gluteenittomiksi että vielä vaikka vegaanisiksi?


      • ei huomioida
        ....... kirjoitti:

        Mutta eikös edes keksipaketti ole parempi kuin ei mitään? Tietysti se on ikävää, jos muilla on monenlaiset kahvileivät ja kakut ja itse saa syödä vain kuivia keksejä.

        Valitettavasti kaikkien allergioiden huomiointi voi tulla hankalaksi ja rahaakin menee jos tekee kaiken täytekakusta lähtien myös gluteenittomana versiona. Ja vielä jos sitä kakkua jää paljon tähteeksi niin kyllähän siinä juhlien järjestäjääkin harmittaa...

        hankala homma kun toisaalta on tosi epäreilua jos kaikki vieraat eivät itsestään riippumattomista syistä voi herkutella yhtä hyvin. Mikä ratkaisuksi? Pitäisikö kaikki leivonnaiset sitten leipoa sekä laktoosittomiksi, gluteenittomiksi että vielä vaikka vegaanisiksi?

        Mielestäni vegaaneita tai ym. niin sanottuja nirsoilijoita ei tarvitse huomioida millään lailla juhlia järjestettäessä, mikäli juhlien isäntä itse ei ole esim. vegaani.

        Ymmärrän allergioiden tai sairauden aiheuttaman ruokavalion huomioimisen (=henkilöstä itsestään riippumaton), mutta jos vieras itse on niin nirso, ettei syö lihaa tai ei satu tykkäämään sipulista, tomaatista tai sienistä jne jne, niin se on täysin vieraan oma moka eikä juhlien järjestäjän tarvitse millään muotoa reagoida tähän.


      • huomioida.
        ei huomioida kirjoitti:

        Mielestäni vegaaneita tai ym. niin sanottuja nirsoilijoita ei tarvitse huomioida millään lailla juhlia järjestettäessä, mikäli juhlien isäntä itse ei ole esim. vegaani.

        Ymmärrän allergioiden tai sairauden aiheuttaman ruokavalion huomioimisen (=henkilöstä itsestään riippumaton), mutta jos vieras itse on niin nirso, ettei syö lihaa tai ei satu tykkäämään sipulista, tomaatista tai sienistä jne jne, niin se on täysin vieraan oma moka eikä juhlien järjestäjän tarvitse millään muotoa reagoida tähän.

        Vegaaniuteen tai vegetarismiin kun on usein painavammat syyt kuin moneen varsinaiseen "hyi yäk en syö tomaattia" -nirsoiluun.
        Mitä jos ei voi syödä lihaa vaikka uskonnon takia tai on vauvasta lähtien ollut vegaani? Onko se silloinkin nirsoilua?

        Mikään pakko ei tietenkään ole huomioida.


      • Vegaaniko???
        huomioida. kirjoitti:

        Vegaaniuteen tai vegetarismiin kun on usein painavammat syyt kuin moneen varsinaiseen "hyi yäk en syö tomaattia" -nirsoiluun.
        Mitä jos ei voi syödä lihaa vaikka uskonnon takia tai on vauvasta lähtien ollut vegaani? Onko se silloinkin nirsoilua?

        Mikään pakko ei tietenkään ole huomioida.

        No nyt kyllä meni puun halaajilla puurot ja vellit sekaisin. Kukaan lapsi ei ole vegaani lapsesta asti, ainakaan omasta tahdosta. En ole ainakaan koskaan kuullut tuollaisesta. Vauvasta asti voi olla hyla-potilas, kala-allerginen jne, mutta että vegaani. Taitaa olla niin, että vauva on vegaani kun vanhemmatkin ovat.


      • Keliaakikon mielipide
        ....... kirjoitti:

        Mutta eikös edes keksipaketti ole parempi kuin ei mitään? Tietysti se on ikävää, jos muilla on monenlaiset kahvileivät ja kakut ja itse saa syödä vain kuivia keksejä.

        Valitettavasti kaikkien allergioiden huomiointi voi tulla hankalaksi ja rahaakin menee jos tekee kaiken täytekakusta lähtien myös gluteenittomana versiona. Ja vielä jos sitä kakkua jää paljon tähteeksi niin kyllähän siinä juhlien järjestäjääkin harmittaa...

        hankala homma kun toisaalta on tosi epäreilua jos kaikki vieraat eivät itsestään riippumattomista syistä voi herkutella yhtä hyvin. Mikä ratkaisuksi? Pitäisikö kaikki leivonnaiset sitten leipoa sekä laktoosittomiksi, gluteenittomiksi että vielä vaikka vegaanisiksi?

        Jos juhlien järjestäjä tietää tulevan esim. 3 keliaakikkoa (eli he ovat ilmoittaneet ajoissa järjestäjälle ruokarajoitteestaan),niin se ei liene kohtuutonta hommata sinne vaikka 1 suolainen piirakka ja 1 makea piirakka, ja sitten vielä vaikka se keksipaketti. Ja monet leipomot tekevät täytekakun sekä gluteenittomaksi että sokerittomaksi, jolloin järjestäjä selviää vain 1 kakulla. Kun tietää tarkan määrän, montako "potilasta" tulee.

        Kuten sanoin, kaikkea olen nähnyt, mutta yleensä tarjoilut ovat olleet asialliset, eikä heillä ole ainakaan ollut mitään ongelmia järjestää minullekin tarjoamista.


      • Keliaakikon mielipide jälleen
        ei huomioida kirjoitti:

        Mielestäni vegaaneita tai ym. niin sanottuja nirsoilijoita ei tarvitse huomioida millään lailla juhlia järjestettäessä, mikäli juhlien isäntä itse ei ole esim. vegaani.

        Ymmärrän allergioiden tai sairauden aiheuttaman ruokavalion huomioimisen (=henkilöstä itsestään riippumaton), mutta jos vieras itse on niin nirso, ettei syö lihaa tai ei satu tykkäämään sipulista, tomaatista tai sienistä jne jne, niin se on täysin vieraan oma moka eikä juhlien järjestäjän tarvitse millään muotoa reagoida tähän.

        Tuossa vegaani ym pelleilyssä (sori kielenkäyttöni!!!) olen kyllä samaa mieltä. Itse oikeasti ruokarajoitteisena terveydellisistä syistä sapettaa tällaiset ihmiset, jotka muuten vaan keksivät rajoitteita itselleen.

        Anteeksi jos tästä joku loukkaantui, mutta itseäni myös loukkaa se, jos minua verrataan keinotekois ruokarajoitteellisiin. Siinä vähän kyseenalaistetaan meikäläisetkin vaan huomionhakuisiksi itsensä esiintuojiksi.


      • ..........
        Vegaaniko??? kirjoitti:

        No nyt kyllä meni puun halaajilla puurot ja vellit sekaisin. Kukaan lapsi ei ole vegaani lapsesta asti, ainakaan omasta tahdosta. En ole ainakaan koskaan kuullut tuollaisesta. Vauvasta asti voi olla hyla-potilas, kala-allerginen jne, mutta että vegaani. Taitaa olla niin, että vauva on vegaani kun vanhemmatkin ovat.

        Jos vanhemmat ovat vegaaneja, niin totta helkutissa he yleensä kasvattavat lapsensakin vegaaniksi. Kyllä tälläisia tapauksia on paljonkin. Missä tynnyrissä sinä oikein asut?


      • .......
        Keliaakikon mielipide jälleen kirjoitti:

        Tuossa vegaani ym pelleilyssä (sori kielenkäyttöni!!!) olen kyllä samaa mieltä. Itse oikeasti ruokarajoitteisena terveydellisistä syistä sapettaa tällaiset ihmiset, jotka muuten vaan keksivät rajoitteita itselleen.

        Anteeksi jos tästä joku loukkaantui, mutta itseäni myös loukkaa se, jos minua verrataan keinotekois ruokarajoitteellisiin. Siinä vähän kyseenalaistetaan meikäläisetkin vaan huomionhakuisiksi itsensä esiintuojiksi.

        Eihän tässä kukaan ole kyseenalaistanutkaan allergioista johtuvia ruokarajoituksia huuhaaksi.

        Sen sijaan vegaaniuden tai vegetarismin rinnastaminen nirsoiluksi ja pelleilyksi on yleistä, vaikka se ei pidäkään paikkaansa. Monesti näiden ruokavalioiden takana on jokin syvempi ajatus ja on kunnioitettavaa että joku ryhtyy moiseen.

        kylläpäs nyt nousi tuostakin haloo kun satuin ohimennen mainitsemaan sanan "vegaani". Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että kaikille ruokarajoitteisille (Paitsi oikeille "yäk en syö tomaattia/sipulia/kesäkurpitsaa..."-nirsoilijoille) on äärimmäisen kohteliasta tarjota erikoisherkkuja.

        Isommissa juhlissa kaikkien allergioiden ja erikoisruokavalioiden huomiointi tulee hankalaksi, mutta juuri yleisimmät gluteenittomat ja laktosittomat pitäisi ottaa huomioon.
        No muiden erikoisruokavalioiden puolelta täydellinen veganismi ei nyt ole niin kauhean yleistä, myönnettäköön se, mutta kasvissyönti/vegetarismi sen sijaan on. Siksi ruokapidoissa olisi äärettömän kohteliasta laittaa tarjolle myös se kasvisvaihtoehto.

        Pienemmissä juhlissa tai jos kutsutaan vieras kylään pitääkin sitten ottaa huomioon kaikki vieraan allergiat tai erityisjutut.


      • Tampereella
        .......... kirjoitti:

        Jos vanhemmat ovat vegaaneja, niin totta helkutissa he yleensä kasvattavat lapsensakin vegaaniksi. Kyllä tälläisia tapauksia on paljonkin. Missä tynnyrissä sinä oikein asut?

        ja pysyn edelleen kannassani. Olen ymmärtänyt, että kasvisruokailijat perustelevat valintaansa elämäntavalla. Pieni lapsi ei voi olla vegaani näin ollen omasta tahdostaan, eikä hänellä ole elämäntapaa, vielä. Kyllä pienen ihmisen pitää saada syödä kaikkea sitä mitä on tarjolla eikä sitä mitä vanhemmat haluaa. On jo elimistöllekin huono jos jotain tiettyä ainesosaa puuttuu, mieti sitä. Se että vanhemmat ovat vegaaneita on oma valinta, mutta lapsen kasvisruokailu ei ole, sanotte mitä tahansa.


      • ..........----
        Tampereella kirjoitti:

        ja pysyn edelleen kannassani. Olen ymmärtänyt, että kasvisruokailijat perustelevat valintaansa elämäntavalla. Pieni lapsi ei voi olla vegaani näin ollen omasta tahdostaan, eikä hänellä ole elämäntapaa, vielä. Kyllä pienen ihmisen pitää saada syödä kaikkea sitä mitä on tarjolla eikä sitä mitä vanhemmat haluaa. On jo elimistöllekin huono jos jotain tiettyä ainesosaa puuttuu, mieti sitä. Se että vanhemmat ovat vegaaneita on oma valinta, mutta lapsen kasvisruokailu ei ole, sanotte mitä tahansa.

        sekasyöntikin on yhtä lailla valinta. Vanhemmat valitsevat kaikkien pikkulasten elämäntavan siihen asti kunnes lapsi itse on kykenevä tekemään valintoja. Usein tosin kasvissyöjälapsi pysyy kasvissyöjänä.

        Meillä on vegaanivauva eikä mitään ainesosia puutu ruokavaliosta. Toivoisin hieman paremmin perusteltuja mielipiteitä ja edes hieman asiaan perehtymistä ennen tuollaisia kommentteja.


      • normaalisyöjätär
        .......... kirjoitti:

        Jos vanhemmat ovat vegaaneja, niin totta helkutissa he yleensä kasvattavat lapsensakin vegaaniksi. Kyllä tälläisia tapauksia on paljonkin. Missä tynnyrissä sinä oikein asut?

        Mun mielestäni kuitenkin lapsen pitäisi syödä normaali ruokaa. Ravitsevaa kasvavan lapsen ruokaa! Olen työssäni päiväkodissani nähnyt surullisia lapsia jotka ei saa ottaa lihapullia kun vanhemmat on sen kieltänyt. Vaan pitää ottaa jotain purjokeittoa mikä ei maistu eikä täytä! Mun mielestäni nämä velgaanius ym jutut pitäisi päättää vasta aikusiempana, ei sylivauvana.


      • kyllä aikuinen tämän kestää
        keliaakikko itsekin kirjoitti:

        Ihan asiallisesti sähköpostilla tai puhelimella, että olettehan varautuneet myös gluteenittomin tuottein? Ei se sen kummempi juttu ole.

        Nolompaa se on, jos et ilmoita, ja siellä on 10 lajia normaalileivonnaisia ja keliaakikko siinä vain katselee kahviaan pyöritellen että on siinä toisilla komeat kakut...

        Minulle ei kyllä tarvitse lähettää tilausta haluamastaan tarjoilusta, minä päätän mitä tarjoan, ja jos ei maistu, on ilman.


      • - - -
        tietämätön.. kirjoitti:

        Miten ilmoitan ruoka-aine allergiastani (Gluteeniton ruokavalio) juhlien järjestäälle fiksusti? Kutsu juhliin oli yleisenä kutsuna lehdessä. Tuntuu hölmölle vaan soittaa " moi, olen tulossa teidän tytön juhliin, joten laittakaahan tarjolle sitä ja tätä..". Kun minun käsittääkseni noihin julkisiin lehtikutsuihin ei tarvitse mitenkään erikseen vastata tulevansa (eikä ko.kutsussa mitenkään pyydetty vastaamaan), joten tuollainen soitto tuntuu erittäin typerälle ja nololle.

        Joten, fiksummat vastatkaa (ja ne joiden mielestä vieraan pitää ilmoittaa itse tästä), miten tässä tilanteessa pitää menetellä. Miten olet itse menetellyt?

        Omat Pullat Mukaan!


      • keliaakikkopotilas.
        kyllä aikuinen tämän kestää kirjoitti:

        Minulle ei kyllä tarvitse lähettää tilausta haluamastaan tarjoilusta, minä päätän mitä tarjoan, ja jos ei maistu, on ilman.

        Ai jos sä järkkäät pizzapäivälliset, niin mitäs se Keliaakikko sitten syö? Laastia muurista vai?
        Onneksi mulla ei ole tuollaisia tuttavia, kyllä sen verran pitää olla ystävällisyyttä, nirsouttaan ei keliaakikko ole ottamatta esim. pizzaa!

        Mitäs jos itsellesi jokin päivä puhkeaa keliakia!


      • vieraita vaateinee..
        keliaakikkopotilas. kirjoitti:

        Ai jos sä järkkäät pizzapäivälliset, niin mitäs se Keliaakikko sitten syö? Laastia muurista vai?
        Onneksi mulla ei ole tuollaisia tuttavia, kyllä sen verran pitää olla ystävällisyyttä, nirsouttaan ei keliaakikko ole ottamatta esim. pizzaa!

        Mitäs jos itsellesi jokin päivä puhkeaa keliakia!

        Minä en mene kylään toivomuslista kädessä, tätä en syö ja tätä sais olla! En ole kuolemassa nälkään, joten selviän illan varsin hyvin, myös henkisesti, syömättä, vaikka muut vetää pitsaa. Ei yhtään tee mieli pitsaa, kun tiedän, että se ei minulle sovi.


      • *Likkis*
        Tampereella kirjoitti:

        ja pysyn edelleen kannassani. Olen ymmärtänyt, että kasvisruokailijat perustelevat valintaansa elämäntavalla. Pieni lapsi ei voi olla vegaani näin ollen omasta tahdostaan, eikä hänellä ole elämäntapaa, vielä. Kyllä pienen ihmisen pitää saada syödä kaikkea sitä mitä on tarjolla eikä sitä mitä vanhemmat haluaa. On jo elimistöllekin huono jos jotain tiettyä ainesosaa puuttuu, mieti sitä. Se että vanhemmat ovat vegaaneita on oma valinta, mutta lapsen kasvisruokailu ei ole, sanotte mitä tahansa.

        Mielestäni lauseessa:
        "Kyllä pienen ihmisen pitää saada syödä kaikkea sitä mitä on tarjolla eikä sitä mitä vanhemmat haluaa."
        On pieni ristiriita...

        Mitä pienet lapset yleensäkään syövät kotonaan? Sitä mitä vanhemmat ruuaksi laittavat. Lasten ravinnotarve on toki otettava huomioon ettei tule puutoksia jne. (ja vegaaniushan ei ole tälle mikään este)

        Jos molemmat vanhemmat ovat kasvissyöjiä niin kuka kuvittelee että he kokkailevat liha ruokaa lapsilleen vain koska "kuuluu" tehdä niin? Ja mitähän lapsi itse ajattelee ikää tullessa enemmän kun äiti ja isä eivät syö lihaa?

        päiväkodissa / koulussa taas voi olla parempi pysytellä kasvislinjalla jos niin on kotonaankin...
        Tai ainakin lihaan olisi hyvä totutella äärimmäisen varovasti jos ei haluta tehdä lasta kipeäksi.

        Terveisin
        en pysty enään syömään lihaa --> julmetut vatsanväänteet ja ripuli


      • vegaanitar
        normaalisyöjätär kirjoitti:

        Mun mielestäni kuitenkin lapsen pitäisi syödä normaali ruokaa. Ravitsevaa kasvavan lapsen ruokaa! Olen työssäni päiväkodissani nähnyt surullisia lapsia jotka ei saa ottaa lihapullia kun vanhemmat on sen kieltänyt. Vaan pitää ottaa jotain purjokeittoa mikä ei maistu eikä täytä! Mun mielestäni nämä velgaanius ym jutut pitäisi päättää vasta aikusiempana, ei sylivauvana.

        "Ravitsevaa kasvavan lapsen ruokaa!"

        Miten ihmeessä oikeaoppinen vegaaniruoka ei olisi kasvavan lapsen ruokaa? Esimerkiksi meidän lapsilla veriarvot ovat keskimääräistä paremmat, kasvu normaalia (ei yli- eikä alipainoa) ja jaksaminen täysin normaalia. Sinulla tuntuu olevan isoja ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan (".. surullisia lapsia.. jotain purjokeittoa mikä ei maistu eikä täytä"). Jos laitosruoka on jotenkin epäilyttävää tai ravitsemuksellisesti vähäarvoista, se ei todellakaan tarkoita, että lapsi söisi kotonakin samalla tavalla. Fiksu laitoskeittiö osaa valmistaa kasvislapsille samantyylisen (esim kasvispullia lihapullien rinnalla) ja oikein koostetun aterian, usein vain näin ei ole vaan tarjolla on pelkkää perunaa ja keitettyjä kasviksia tai sitä purjokeittoa tms. Ennakkoluulojaan ei kannata pohjata eikä yleistää laitoskeittiöiden ateriakoostumukseen. Eikä ainakaan voivotella omia mielipiteitään näille "surullisille lapsille" (kuten valitettavan usein kuulee hoitajien suusta)... Varmasti kasvisruokailijoiden kotiruoka on paljon täysipainoisempaa kuin mitä näet heidän syövän päiväkodissa tms. Lähes kaikilla kasvisvanhemmilla on keskimääräistä enemmän tietoa terveellisestä ruoasta, koska kiinnostusta aihetta kohtaan on enemmän (ja on pakkokin olla). Käy vaikkapa vegaaniliiton sivuilta lukemassa tietopaketti lasten kasvisruoasta ja mieti täsmääkö se omien mielikuviesi ja näkemiesi ruokien kanssa.


      • oli kyse
        vegaanitar kirjoitti:

        "Ravitsevaa kasvavan lapsen ruokaa!"

        Miten ihmeessä oikeaoppinen vegaaniruoka ei olisi kasvavan lapsen ruokaa? Esimerkiksi meidän lapsilla veriarvot ovat keskimääräistä paremmat, kasvu normaalia (ei yli- eikä alipainoa) ja jaksaminen täysin normaalia. Sinulla tuntuu olevan isoja ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan (".. surullisia lapsia.. jotain purjokeittoa mikä ei maistu eikä täytä"). Jos laitosruoka on jotenkin epäilyttävää tai ravitsemuksellisesti vähäarvoista, se ei todellakaan tarkoita, että lapsi söisi kotonakin samalla tavalla. Fiksu laitoskeittiö osaa valmistaa kasvislapsille samantyylisen (esim kasvispullia lihapullien rinnalla) ja oikein koostetun aterian, usein vain näin ei ole vaan tarjolla on pelkkää perunaa ja keitettyjä kasviksia tai sitä purjokeittoa tms. Ennakkoluulojaan ei kannata pohjata eikä yleistää laitoskeittiöiden ateriakoostumukseen. Eikä ainakaan voivotella omia mielipiteitään näille "surullisille lapsille" (kuten valitettavan usein kuulee hoitajien suusta)... Varmasti kasvisruokailijoiden kotiruoka on paljon täysipainoisempaa kuin mitä näet heidän syövän päiväkodissa tms. Lähes kaikilla kasvisvanhemmilla on keskimääräistä enemmän tietoa terveellisestä ruoasta, koska kiinnostusta aihetta kohtaan on enemmän (ja on pakkokin olla). Käy vaikkapa vegaaniliiton sivuilta lukemassa tietopaketti lasten kasvisruoasta ja mieti täsmääkö se omien mielikuviesi ja näkemiesi ruokien kanssa.

        Mitä vegaanijuttu kuuluu ruoka-aineallergioiden kanssa yhteen?


      • pakkosyöttöä!
        höh höh kirjoitti:

        Ei mikään noita tarvitse olla, että tajuaa ostaa kaupasta paketin sokerittomia keksejä. Se nyt on tietysti toisilta liikaa vaadittu...

        Kuten alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että YLEISIMMÄT allergiat/vaivat tulisi huomioida. Tähän kategoriaan tuskin kuuluu soijat ynnä muut mitä tuossa aikaisemmin mainittiin. Eri asia on se, että vieras on niin nirso, ettei syö sitä tai tätä. Se on täysin vieraan oma ongelma.

        Omista juhlista mitä olen järjestänyt (vieraita n. 100/juhla) voin sanoa sen, että joukkoon mahtuu ainoastaan muutama sokeritonta ruokavaliota tai gluteenitonta ruokavaliota noudattava eli kyllä esim 3-5 leivosta ja paketti keksejä varmasti riittää (HUOM: ei taaskaan tarvita noita taitoja).

        Järkeä peliin ihmiset. On edelleen ihmisiä jotka ei ilmoita allergioistaan (esim laktoosi ongelmaa monet pitävät niin yleisenä, ettei sitä viitsitä ilmoittaa vaan pidetään itsestään selvyytenä, että on tarjolla esim. kahvilla hyla-maitoa). Miksi pitää pilata juhlat omalla jääräpäisyydellään "noh, oma vika kun et mitään ilmoittanut hölmö!". Harvan talous kaatuu 10-20 euroon, jonka nämä "ylimääräiset" tarjoilut vie.

        Hmm, 2-tyypin diabetes (mikä taitaa olla nykyaikana yleisin) ei enää tarvi fruktoosilla makeutettuja tuotteita. Se rasva siinä on pahasta ja valkoinen jauho...ei se sokeri niinkään. Sokeriton keksi on pahempi vaihtoehto kun esimerkiksi raikkaat kesäiset marjat ja kasvikset.

        Miksi pitää kaikille varata kaikkea samaa kuin "taviksille"? kyllä varmaan siitä pöydästä löytyy syötävää, ettei tyhjin vatsoin tarvi olla. Miksi esim.laktoosi-intoleraatikot vaatii että kaikkien pitää syödä samaa kuin hän, vaikka hän voisi ottaa tabletin ja syödä samaa kuin muutkin? Itse haluan ihan tavallista ruokaa, vähän aikaa sitten oli lääkärien tutkimus ettei tavisten :) ole välttämättä terveellistä syödä hyla-tuotteita, sitäpaitsi hyla-maito on syvältä ja kyllä niitten hyla-tuotteiden koostumus on vetisempi...


      • kkaaii
        ....... kirjoitti:

        Mutta eikös edes keksipaketti ole parempi kuin ei mitään? Tietysti se on ikävää, jos muilla on monenlaiset kahvileivät ja kakut ja itse saa syödä vain kuivia keksejä.

        Valitettavasti kaikkien allergioiden huomiointi voi tulla hankalaksi ja rahaakin menee jos tekee kaiken täytekakusta lähtien myös gluteenittomana versiona. Ja vielä jos sitä kakkua jää paljon tähteeksi niin kyllähän siinä juhlien järjestäjääkin harmittaa...

        hankala homma kun toisaalta on tosi epäreilua jos kaikki vieraat eivät itsestään riippumattomista syistä voi herkutella yhtä hyvin. Mikä ratkaisuksi? Pitäisikö kaikki leivonnaiset sitten leipoa sekä laktoosittomiksi, gluteenittomiksi että vielä vaikka vegaanisiksi?

        Anteeksi mutta gluteeniton täytekakku on parempaa kuin vehnäjauhoista tehty. Paljon pehmeämpi kuin normi kakkupohja.. vehnäjauhon tilasta vain maissitärkkelystä.. Saanut monesti kiitosta tuosta !! ja ei ollenkaan ongelma tehdä jos tietäää mitä tekee..Ja laktoositonhan tulee yhtä helposti kuin normi kakut.
        Ja toisaalta jos olet esim. laktoostiton niin silloin otat ne pillerit mukaan niin ei vatsa vaivaa, samoin tekee diabeetikko että ottaa piikkinsä mukaan eikä oleta että siellä tosissaan on sokeritonta kakkua tarjolla.. hei järki käteen näissä asioissa.


    • Hovmästare

      Tämä ehdottomasti kuuluu juhlien järjestäjälle huomioida vieraansa. Se, että kaikkia ruokia ei voida tehdä esimerkiksi vähälaktoosisiksi, voi johtua myös siitä, että esim. kastikkeen maku muuttuu käytettäessä vähälaktoosista maitoa. Näin esimerkiksi voikastikkeessa, jossa on käytetty maitoa.

      Vieraiden on myös kohteliasta ilmoittaa järjestäjälle mahdollisista erikoisruokavalioista. Järjestäjähän ei voi kaikkia tietää ja paikalle ei välttämättä saavu yhtään gluteenitonta ruokavaliota noudattavaa, joten esim. gluteenittoman kakun hankkiminen on ruoan tuhlausta.

    • p.ieru

      Suomi on ruokavammaisten luvattu maa. Ihmiset tekevät asiasta numeroa niin kuin olisi kyse hienostakin asiasta. Kansainvälisissä tilaisuuksissa ei moista kohtaa, eikö olekin kummallista?
      Vakavissa allergiatapauksissa tilanne on tietenkin toinen, mutta kaikenmaailman pierutautiset ottavat tabletin ennen juhlia tai ovat syömättä.

      • Henki

        Trendikkäällä ihmisellä on ainakin 3 erilaista allergiaa!


      • siiss

        AIVAN! ja siihen piste.
        On olevinaan hienoa kun on jokin ruokavamma.


    • Keliakia

      Tulen juhlimaan , enkä syömään. Aina pöydästä löytyy kuitenkin jotain syötäväksi sopivaa nälän yllättäessä.

      • vai ihmisiä tapaamaan?

        Totta tosiaan, ei kai se syöminen ole homman päätarkoitus, vaan sosisaalinen ihmisten tapaaminen?

        Jos tietää olevansa allerginen, diabetikko taikka keliaatikko, pitääkö sitä joka juhliin mennä pettymään: minua ei huomattu? Todella itsekeskeistä!


    • olet vieras toisen kodissa

      Pakko ei ole kenenkään mitään ottaa eikä syödä, jos ei maistu tai ei kelpaa tai ei voi ko. tuotetta syödä.

      On älytöntä vääntää/ostaa miljoonaa sorttia kaikkea mahdollista.

      On todella turhauttavaa joka bileissä käydä läpi tunninverran kenenkin muna- ja muita allergioita. Jos ei kylässä oloaikaa kestä syömättä taikka juomatta, ottaa omat eväät, eikä ala syyllistämään juhlien järjestäjää. Juhlat eivät ole mikään tilausravintola.

      Itse vaikenen ja olen valittamatta allergioistani. Pärjään reisun kotona syömälläni ja kyllässä piisaa kahvi.

      • gsgsreghte

        Ainahan voi kysyä, mitä mikäkin ruoka sisältää. Jos ei siedä jotakin ainesosaa, niin jättää ruoan syömättä. Itselläni on paha kala-allergia, en siedä yhtään kalaa. pelkkä kalan kosketus iholle saa ihon punertamaan. Tähän asti on eri juhlissa selvinnyt suolasen ruoan osalta hyvin, sillä yleensä on selvää mikä sisältää kalaa ja mikä ei. Jos en ole aivan varma, niin kysyn tai jätän syömättä.
        Eri asia on Aasiassa, jossa saattaa törmätä kielimuuriin. Kerran matkoillani satuin pöytään, jossa oli jos jonkinmoista tarjolla. No, syödä en uskaltanut edes keitettyä riisiä, sillä ystäväni sanoi sen maistuvan kalalle (Riisi keitetään usein kalaliemessä). Yrittäessäni kysyä, onko mitään ruokaa, joka ei sisällä ruokaa, sain vastaukseksi "nou spik inklis".
        Suomessa onneksi suhtaudutaan tätä päivää suht hyvin allergioihin, toista se oli runsas parikymmentä vuotta sitten. Silloin koulussa oli tarjolla kalakeittoa. Kala-allergiselle yritettiin tarjota samaa keittoa, josta oli ongittu kalat pois...


    • tai näin..

      On todellakin kohteliasta huomioida toisten ruoka-aineallergiat ja ruokavaliot. Valitettavasti esim. monet laktoosi-intoleranssia "sairastamattomat"(ei edes ole sairaus/allergia) eivät osta hyla-tuotteita tai laktoosittomia(jotka maistuvat ihan samalle kun alkuperäiset), kun he luulevat niiden olevan erilaisia maultaan.
      Turhauttavaa mennä jonnekin kylään tai käymään, jos on erikseen maininnut ettei siedä laktoosia, ja sitten ei voi syödä mitään tarjolla olevaa.

      "Ainiin sulla oli se pierutauti, no kai vähän voit sentään ottaa?" No en voi. Eikä ne laktaasientsyymit mitään ilmasia ole jatkuvassa käytössä. Itse jos järjestän juhlia tai kutsuja tms. niin pidän kunnia-asiana että jokaiselle ruokavaliolle löytyy jotain. Kukaan ei voi väittää, etteikö kaupasta löytyisi helposti raaka-aineita jokaiseen ruokavalioon.

      Se on vaan monille muka niin hankalaa ottaa muut huomioon. Ei se oikeasti ole niin...

    • maidoton_

      Vinkkejä:
      Täytekaku tai kääretortun voi leipoa perunajauhoon (eikä käyttää yhtään vehnäjauhoja), ja näin siitä saa gluteenittoman JA lisäksi ihanan kuohkena ja pehmeän, ja sitä voi siis tarjota kaikille vieraille eikä tarvi ERIKSEEN vääntää perusjauhoista kakkua ja gluteenitonta

      Hyydykekakun voi myös helposti tehdä gluteenittomaksi, kun pohjaan (keksimurksaa ja voisulaa) ostaa gluteenittomia keksejä. Näin ollen tästäkin saa helposti sellaisen joka käy niin normaali- kuin gluteenittomaan ruokavalioon.

      Maitotuotteissa kannattaa valita joko hyla tai laktoositon. hintaero normaaliin ei ole iso.

      kannattaa myös muistaa, että maidoton ruokavalio on eri kuin laktoositon. maidottomaa noudattavalle ei saa olla yhtään maitoa, ei maitoproteiinia jne.

      • Ei laktoosille!

        Maitotuotteista kannattaa valittaessa jättää se hyla hyllyyn ja valita laktoositon.
        Nykyään kun on laktoosittomia tuotteita on se hyla jo vanhanaikainen ja turha. Jotkut pystyvät käyttämään hyla tuotteita mutta aina parempi kun ei ole laktoosia ollenkaan. Osa ihmisistä kun ei ssiedä noita hyla-tuotteitakaan, niin miksi ei sitten ota suosiolla laktoositonta kerran sitä on tarjolla yhtä hyvin. Ja toinen asia on myös että nuo hyla-tuotteet maistuvat vähän makeilta, mutta laktoosittomat eivät makunsa puolesta eroa normaali tuotteista.
        Kansasta melkein 20% oireilee maidon laktoosin takia, joten on kohteliasta ottaa asia huomioon tarjoomuksisssa.


      • joku vaa
        Ei laktoosille! kirjoitti:

        Maitotuotteista kannattaa valittaessa jättää se hyla hyllyyn ja valita laktoositon.
        Nykyään kun on laktoosittomia tuotteita on se hyla jo vanhanaikainen ja turha. Jotkut pystyvät käyttämään hyla tuotteita mutta aina parempi kun ei ole laktoosia ollenkaan. Osa ihmisistä kun ei ssiedä noita hyla-tuotteitakaan, niin miksi ei sitten ota suosiolla laktoositonta kerran sitä on tarjolla yhtä hyvin. Ja toinen asia on myös että nuo hyla-tuotteet maistuvat vähän makeilta, mutta laktoosittomat eivät makunsa puolesta eroa normaali tuotteista.
        Kansasta melkein 20% oireilee maidon laktoosin takia, joten on kohteliasta ottaa asia huomioon tarjoomuksisssa.

        Näin on - laktoositonta voivat kaikki käyttää, eikä se maistu erilaiselta kuin ns. tavallinen maito. Myös ne "en halua laktoositonta koska minulla (!) ei ole ole laktoosia" -valittajat varmastikin syövät / juovat laktoosittomia tuotteita jos eivät tiedä sitä tekevänsä...ja tuskin huomaavat eroa tavalliseen nähden...

        Itselläni on ollut esim. laktoosi jo vuosikausia eikä ne vatsanväänteet ole mitenkään kovinkaan mukavia! Myönnän että joskus tulee syötyä jotain laktoosillista - joko tietoisesti tai tietämättään, mutta joskus ottaa tietoisen riskin halutessaan maistaa jotain... Lakctaid / Ketorin tms. pillerit eivät todellakaan ole ilmaisia, ja kaikille ei edes riitä yksi pilleri ruokailua tai ruokalajia kohti. Lisäksi nykyisin on niin paljon sellaisia ihmisiä että kenellä on laktoosi, että on helpointa laittaa laktoosittomia tarjottavia - ei varmasti maksa kovin montaa kymppiä enempää johonkin juhlaan kuin "tavalliset" tarjottavat. Keliakia sen sijaan on sen verran harvinainen sairaus, että olisi hyvä jos ihmiset itse ilmoittaisivat siitä.


      • -
        Ei laktoosille! kirjoitti:

        Maitotuotteista kannattaa valittaessa jättää se hyla hyllyyn ja valita laktoositon.
        Nykyään kun on laktoosittomia tuotteita on se hyla jo vanhanaikainen ja turha. Jotkut pystyvät käyttämään hyla tuotteita mutta aina parempi kun ei ole laktoosia ollenkaan. Osa ihmisistä kun ei ssiedä noita hyla-tuotteitakaan, niin miksi ei sitten ota suosiolla laktoositonta kerran sitä on tarjolla yhtä hyvin. Ja toinen asia on myös että nuo hyla-tuotteet maistuvat vähän makeilta, mutta laktoosittomat eivät makunsa puolesta eroa normaali tuotteista.
        Kansasta melkein 20% oireilee maidon laktoosin takia, joten on kohteliasta ottaa asia huomioon tarjoomuksisssa.

        Kyllä se jo jonkinlaista tasapainoilua vaatii, laktoositon, pähkinätön kasvisruoka on se kaikille sopiva setti omassa ystäväpiirissäni. Itselläni ei ole mitään ruokavaliorajoituksia, mutta en jaksa alkaa vääntää useampia versioita eri tarjottavista, joten yhteisen määrittävän tekijän mukaan mennään, ts. esim. lihaa tai kalaa ei sitten ole tarjolla. Laktoositon ei kyllä ole yhtä vaivatonta kuin laktoosittoman maidon ostaminen, kuka muka tekee esim. juustot itse. Tiedän kyllä, että monissa juustoissa laktoosia on vähän, mutta on kuitenkin.

        Suklaa (irtokonvehdit tiskiltä) on harva poikkeus, niissä yleensä kaikki 'saattaa sisältää pähkinää' ja laktoosittomat voi erotella erikseen, eli ne joille ei mikin sovi voivat olla ilman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      124
      7500
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3553
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1303
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1067
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      972
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      944
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      122
      786
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      685
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      678
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      653
    Aihe