Vihdan teko

koska voi..

En tiedä kuulluuko nyt tälle osastolle, mutta koska on sopiva aika aloittaa vihtojen teko koivunlehtien koon tms. kannalta. Tästä varmaan on olemassa perimätietoa. Siis koska teet ensimmäiset vihtasi?

16

6824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsien mies

Juhannuksen kieppeillä lehdet on tyypillisesti parhaimmillaan. Koko on sopiva ja pysyvät hyvin kiinni. Vaan mikä estää tekemästä aikaisemminkin. Itse tein kesän ensimmäisen vihtani tässä pari päivää sitten lämpimässä rinnelehdossa kasvavasta koivusta. Olosuhteet ratkaisevat, ei ajankohta niinkään.

• oiva keksintö

Sain tuttavaperheeltä tuliaisiksi mökillemme
      vihdanvarren.
      Se on ontto puinen esine, mihin työnnetään koivunvitsakset.
      Ei tarvita kumilankoja eikä puisia nyörejä, vaan vitsat kiristetään varressa olevalla pannalla.
      Tosi näppärää, ja vihdan saa tehtyä joutuisasti käyttöön, jos vaikka tulee yllätysvieraita illalla saunomaan.

• Pera

Minä olen perinteisen vihdan kannalla. Voin kehaista, että vihdanteon opetti minulle naapurimökissä asunut vaari, joka oli aikoinaan vankileirillä Hennalassa. Punaisten puolella oli ollut sotahommissa, ja selvisi hengissä Hennalasta. Koville kuitenkin oli ottanut.

• metsien mies
        Pera kirjoitti:

Minä olen perinteisen vihdan kannalla. Voin kehaista, että vihdanteon opetti minulle naapurimökissä asunut vaari, joka oli aikoinaan vankileirillä Hennalassa. Punaisten puolella oli ollut sotahommissa, ja selvisi hengissä Hennalasta. Koville kuitenkin oli ottanut.

Perinteisen kannalla olen minäkin. Vihdan tekeminen on iso osa perinnettä. Kaikkea ei tarvitse tehdä liian helpoksi kun samalla asiasta häviää jotain olennaista.

Vihdanteko-ohjeet:
        http://www.sauna.fi/VIHDANTEKO.html

• Saunaan

Helluntaina saa tehdä vastan, ja saunasta tullessa tulee se viskata saunan katolle.

• sitten onkin

Vihdanteossa tärkeintä on seurata almanakasta kuun vaiheita. Jos pienenevän kuun aikana teet vihdan, lehdet ei pysy. Siispä heti juhannuksen jälkeen, kasvavan kuun aikana.

• vanhoista kuista

En tiijä, mutta paras, notkein ja parhaimmat löylyaromit tuottava vasta syntyy kun sen tekee siloin kun koivussa on lehti.

Sitten asiaa: vastan voi tehdä heti kun koivu vihertää riittävästi, mutta silloin tulee ns. kertakäyttöinen vasta.
        Jos haluaa useita löytyttelyjä kestävän vasta kannatta vasta tehdä vasta kun lehti on lopettanut kasvamisen. Taitaa sitten mennä jo heinäkuun puolelle?

Vasta tehty vasta,
        se vasta vasta on.

• Pera

Minä olen tuota kokeillut joka vuosi, kun teen vihtoja talveksi. Ei mitään eroa lehtien pysymisessä, teki vihdan nousevan tai laskevan kuun aikaan.

Tuotahan on mm. pensaikon vesomisen suhteen oikein tieteellisesti tutkittu. Mitään kytkentää kuuhun ei ilmennyt.

• Suomiasiamies
        Pera kirjoitti:

Minä olen tuota kokeillut joka vuosi, kun teen vihtoja talveksi. Ei mitään eroa lehtien pysymisessä, teki vihdan nousevan tai laskevan kuun aikaan.

Tuotahan on mm. pensaikon vesomisen suhteen oikein tieteellisesti tutkittu. Mitään kytkentää kuuhun ei ilmennyt.

Emävale ja lähteettömästä faktan tekemistä. Tutkimuksia on tehty ja dokumentoitu ja todettu puun kosteusprosentin olevan kasvavalle kuulle suurempi, josta syystä jopa puun runko on hieman vahvempi.
        Eli kasvavalle kuulle tehty vasta säilyy tuoreempana, aromi ja öljypitoisempana ja ne lehdet pysyvät tuon notkeuden ansiosta paremmin kiinni vihdassa.

• housuli

ennen juhannusta vihta on tehtävä.

• Juhannus/ Koivu

Minulla on -67 istuttanut Tammet ( Hartolassa Turust tuotu ) on vaikeuksia tietää milloin olisi paras.
        Mutta kestävä tulee , kunhan hoitaa hyvin " Vihtansa " ( on liotettava kylmässä vedessä n 2 - 3 h sitten vasta kuumaan )
        Koivu antaa kyllä hyvät hajut ( en tee talveksi )

• Puita kuluu
        Juhannus/ Koivu kirjoitti:

Minulla on -67 istuttanut Tammet ( Hartolassa Turust tuotu ) on vaikeuksia tietää milloin olisi paras.
        Mutta kestävä tulee , kunhan hoitaa hyvin " Vihtansa " ( on liotettava kylmässä vedessä n 2 - 3 h sitten vasta kuumaan )
        Koivu antaa kyllä hyvät hajut ( en tee talveksi )

Sytän-kiuas etkä tarvitse vihtoja. Laatunamulla!

• unhupuihjpu i u p

Kevään etenemisestä. Kuitenkin pitäisi tehdä silloin, kun lehti on päässyt parhaimmilleen kasvaneeksi, ei siis ainakaan liian myöhään. Uudet lehdet pysyvät paremmin, ovat pehmeämpiä jne. Mutta mitään päivämäärää tai kuun asentoa ei voi sanoa. Ja suomikin on pitkä maa, etelässä koivussa jo lehteä, kun lapissa lumi maassa.

• mistä roikkuu

paras aloitaa joulukuun alussa tai heti kun lehti on tippunut koivusta.

• HuHuH!
        mistä roikkuu kirjoitti:

paras aloitaa joulukuun alussa tai heti kun lehti on tippunut koivusta.

Uskomaton " Naatinto" , tein koivuvihdan ja vuorasin tuon tamen oksilla , siitä tuli kestävä ja " tuoksuva " 3 kertaa kylvin . Kannattaa kokeilla .

• Koivussa hyvätHajut
        HuHuH! kirjoitti:

Uskomaton " Naatinto" , tein koivuvihdan ja vuorasin tuon tamen oksilla , siitä tuli kestävä ja " tuoksuva " 3 kertaa kylvin . Kannattaa kokeilla .

Niin saunoin ja kylvin tuolla samalla vihdalla. Koivut tuli " pölynä " lauteille ( tammi pelasti kylpemisen)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5736
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3781
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2728
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2202
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2147
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162