Budjetti 150t€ mikä talopaketti

pieni budjetti

Budjettina 150t€. Mikä talopaketti sopii tuohon budjetiin? Omatoimisuutta löytyy ainakin sen verran, että hommia osataan tehdä itsekin jonkin verran, mutta aikaa ei ole liiaksi ylimääräistä. Maalaus, tapetointi, keittiökaappien ja laminaattien asennus onnistuu, sähkötyöt osittain (pistorasioiden kytkentä ja kaapelin vetokin).

Kahden auton autotallikin pitäisi saada.

42

12361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raksa05

      Lähet vähän väärinpäin liikkeelle.Pitäs ensin kartottaa mitä haluat ja tarvitset ja sitte katsoa että mitä se maksaa,ja jos tulee liian kalliiksi niin älä rakenna!

      • 2 v sitten

        talo valmistui puoltoista vuotta sitten.
        tontti ykstityinen 20 000€
        talo väliseinä vaiheeksi tehtynä (suurelementti)
        sis pohja työt ym 90 000€
        liittymät ym sekä pinta materiaali itse hankittuna sekä sähkö ja putki työt ja piha viime kesänä 52 000€

        eli yht 162 000€(pinta materiaalit sisustus ym ei säästelty toimme ne eestistä ja täällä sama tavara täysin puolet kalliimpaa)mm laatat sain upeat samaan hintaan kun täältä perusmallin.


    • yhtälö

      Vähän hankala yhtälö ratkaistavaksi. Jos ei ole aikaa tehdä niin sitten valmistalo, mutta niihin tuo budjetti ei riitä. Jos otatte jonkun paketin ja itse teette niin saatte varautua vuosikausia kestävään piinaan. Kuitenkin jossain on asuttava, joten asumiskustannukset juoksevat koko rakennusajan.

    • Vanhassa vara parempi

      Osta 1-3 vuoden ikäinen älväri ja tarjoa rohkeasti reilun sadan tonnin pintaan. Sen verran talo täyden hinnan maksaneita kismittää että voivat hyvin myydäkin. Kun talo on nähtävillä kaikki talon ominaisuudet voi arvottaa hinnassa.

      • voisi amiksessa rajoittaa

        tuota koneella notkumista.


    • ..jos tosi kyseessä

      jos nämä kysymykset on tehty tosissaan, on asiaa
      ammatti-ihmisen luo, tarjoitan nyt tässä tapauksessa rakennusalan immeistä.
      Toivon että tämä on provo.
      Ja jos tieto ei tästä lisäänny, kannattaa ostaa
      valmis kämppä.

    • isoa taloa saa

      uskoisin että pienen. n. 100 neliöisen yksinkertaisen (ei ylimääräisiä erkkereitä tai hienouksia) perustalon voi saada. Talopaketti esim. omatalolta. Sisälle ei saa kuin perusjutut ja tontin täytyy olla vuokra tai lähes ilmainen. Pihahommiin ei jääne rahaa. Omantyön osuus täytyy olla suuri.... näin uskoisin..

      Tuttavapariskunta teki n. 3vuotta sitten 100neliön kastellin hoviherran tuolla budjtilla vuokratontille. Hinnat on toki nousseet tuosta kovasti.. ja pihoihin ei jääny rahaa...

      • ensimmäinen kysyjä

        Ei ole tarkoitus rakentaa ISOA ja HIENO, vaan 125m2 melko perustalo ei mitään erikoishienouksia. Melko neliskanttinen, moderni-ilme päällepäin, ainakin olohuone ja keittiö vinosisäkatto tuomaan tilantunnetta. "Helppo" vuokratontti. Omatoimisuutta ainakin jonkin verran. Nyt kattelen eri toimittajien mallit läpi ja ensi viikolla miitingit edustajien kanssa. Tästä se lähtee.

        Laittakaahan lisää kommenttia vaan...


      • mitä kerrottavaa voisi
        ensimmäinen kysyjä kirjoitti:

        Ei ole tarkoitus rakentaa ISOA ja HIENO, vaan 125m2 melko perustalo ei mitään erikoishienouksia. Melko neliskanttinen, moderni-ilme päällepäin, ainakin olohuone ja keittiö vinosisäkatto tuomaan tilantunnetta. "Helppo" vuokratontti. Omatoimisuutta ainakin jonkin verran. Nyt kattelen eri toimittajien mallit läpi ja ensi viikolla miitingit edustajien kanssa. Tästä se lähtee.

        Laittakaahan lisää kommenttia vaan...

        myyjillä olla, jos aikovat pysytellä lähelläkään totuutta.


      • väkisinkin
        mitä kerrottavaa voisi kirjoitti:

        myyjillä olla, jos aikovat pysytellä lähelläkään totuutta.

        1500€ neliöhintaankin pitää tänä päivänä tehdä aikatavalla itse, ellet sitten asu jossain ihan perähikiällä. Eli alle 1500€ neliö EI VOI realistisesti kuvitella pääsevänsä ellei LÄHES KAIKKEA tee itse. Pientä sisämaalausta jne tekemällä Etelä-Suomessa 1700€ neliö realistinen budjetti ja Helsingin hinnat sitten vielä vähän päälle. Eli 1500€/m2 * 125m2 tekee 187500€. Siihen sitten tontti, 2 auton autotalli (20000€) ja pintamullat ja puskat päälle. Eli realistinen budjetti minimi 220000€ tontti (ellei vuokra).


      • tällaista kerrottiin
        väkisinkin kirjoitti:

        1500€ neliöhintaankin pitää tänä päivänä tehdä aikatavalla itse, ellet sitten asu jossain ihan perähikiällä. Eli alle 1500€ neliö EI VOI realistisesti kuvitella pääsevänsä ellei LÄHES KAIKKEA tee itse. Pientä sisämaalausta jne tekemällä Etelä-Suomessa 1700€ neliö realistinen budjetti ja Helsingin hinnat sitten vielä vähän päälle. Eli 1500€/m2 * 125m2 tekee 187500€. Siihen sitten tontti, 2 auton autotalli (20000€) ja pintamullat ja puskat päälle. Eli realistinen budjetti minimi 220000€ tontti (ellei vuokra).

        Kaksi edustajaa anto tällaisia lukemia:

        Erittäin omatoimisesti: ~1000€/m2
        Ei yhtään omaa työtä: 1500€/m2

        Ja melkein perähikiällä ollaan eli Kainuussa.


      • Kainuu.
        tällaista kerrottiin kirjoitti:

        Kaksi edustajaa anto tällaisia lukemia:

        Erittäin omatoimisesti: ~1000€/m2
        Ei yhtään omaa työtä: 1500€/m2

        Ja melkein perähikiällä ollaan eli Kainuussa.

        On meinaan sen verran uskoasiaa esitetyt neliöhinnat. Vai myyjä sanoi, että itse tekemällä pääsee n. 1000 e/m2. Talopakettien kanssa, ei edes Älvärin kanssa pääse siihen, ei ikinä, ei koskaan, ei missään!

        Pistäppä noiden "edustajien" yhteystiedot tänne. Jos he ovat oikeassa, niin puoli Suomea ostaa heiltä talopakettinsa.


      • pääsee
        Kainuu. kirjoitti:

        On meinaan sen verran uskoasiaa esitetyt neliöhinnat. Vai myyjä sanoi, että itse tekemällä pääsee n. 1000 e/m2. Talopakettien kanssa, ei edes Älvärin kanssa pääse siihen, ei ikinä, ei koskaan, ei missään!

        Pistäppä noiden "edustajien" yhteystiedot tänne. Jos he ovat oikeassa, niin puoli Suomea ostaa heiltä talopakettinsa.

        Meillä neliöhinta ( ilman tonttia, jota ei voida huomioida puhuttaessa PELKÄSTÄ talosta) on laskutavasta riippuen 1070 €/m2 tai 925€/m2. Tähän ei ole laskettu kuin talon neliöt, vaikka autotalli-varasto rakentuu samasta budjetista.
        Jos lasketaan autotalli mukaan ja huoneistoalan mukaan on tulos jo 667€/m2...
        Tämä EI ole pilaa, mutta tosissaan on töitä tehty. Ulkopuoliset palkka kustannukset ( mukaan lukien kaivurikuskit yms.) ovat alle 3000 €.


      • oopee
        tällaista kerrottiin kirjoitti:

        Kaksi edustajaa anto tällaisia lukemia:

        Erittäin omatoimisesti: ~1000€/m2
        Ei yhtään omaa työtä: 1500€/m2

        Ja melkein perähikiällä ollaan eli Kainuussa.

        Meidän talon piti myyjän mukaan maksaa 225000e valmiiksi tehtynä ja 175000e suurella oman työn osuudella.
        Olemme surutta käyttäneet hyväksemme suhteita, kaikki puutavara ollaan saatu rakennusliikkeiden alennuksilla samaten betoni, itse tehtiin kaikki kaivuutyöt ja pystytyksestä maksetiin lopulta alle puolet siitä mitä se oikeasti maksaisi.
        Kalusteet otettiin pieneltä toimittajalta ja itse asennetaan ne, portaat tehään itse.
        Työmaan valvonnat maksetaan vaihtotyönä ja lvis-työt on pieniltä yhden miehen yrityksiltä todella edullisesti. Pintamateriaalit on keskitasoa.

        Ja nyt näyttää, että se 225000 ylittyy iloisesti, vaikka sillä hinnalla ei myyjän mukaan olisi tarvinnut tehdä itse mitään.


      • kuitenkin
        oopee kirjoitti:

        Meidän talon piti myyjän mukaan maksaa 225000e valmiiksi tehtynä ja 175000e suurella oman työn osuudella.
        Olemme surutta käyttäneet hyväksemme suhteita, kaikki puutavara ollaan saatu rakennusliikkeiden alennuksilla samaten betoni, itse tehtiin kaikki kaivuutyöt ja pystytyksestä maksetiin lopulta alle puolet siitä mitä se oikeasti maksaisi.
        Kalusteet otettiin pieneltä toimittajalta ja itse asennetaan ne, portaat tehään itse.
        Työmaan valvonnat maksetaan vaihtotyönä ja lvis-työt on pieniltä yhden miehen yrityksiltä todella edullisesti. Pintamateriaalit on keskitasoa.

        Ja nyt näyttää, että se 225000 ylittyy iloisesti, vaikka sillä hinnalla ei myyjän mukaan olisi tarvinnut tehdä itse mitään.

        Oletteko siis silti kaikki kirvesmiestyöt teettäneet?
        Tuntuu vain oudolta, kun itse ollaan pykätty taloa jossa on "naurettava" budjetti ja silti valmiiksi näyttää tulevan. Me olemme kyllä tehneet kaikki hommat itse, paitsi pystytyksen joka tuli talotehtaalta. Ja jonka vasta hoksasin eriteltynä olevan talopakettihinnassa yli 6000€. Eli, jos siinäkin olisi säästänyt... No me oltais otettu pystytettynä anyways..


      • onnistui - ei enää!
        Kainuu. kirjoitti:

        On meinaan sen verran uskoasiaa esitetyt neliöhinnat. Vai myyjä sanoi, että itse tekemällä pääsee n. 1000 e/m2. Talopakettien kanssa, ei edes Älvärin kanssa pääse siihen, ei ikinä, ei koskaan, ei missään!

        Pistäppä noiden "edustajien" yhteystiedot tänne. Jos he ovat oikeassa, niin puoli Suomea ostaa heiltä talopakettinsa.

        Ja omaa työtä oli 95%


      • oopee
        kuitenkin kirjoitti:

        Oletteko siis silti kaikki kirvesmiestyöt teettäneet?
        Tuntuu vain oudolta, kun itse ollaan pykätty taloa jossa on "naurettava" budjetti ja silti valmiiksi näyttää tulevan. Me olemme kyllä tehneet kaikki hommat itse, paitsi pystytyksen joka tuli talotehtaalta. Ja jonka vasta hoksasin eriteltynä olevan talopakettihinnassa yli 6000€. Eli, jos siinäkin olisi säästänyt... No me oltais otettu pystytettynä anyways..

        ja maksetaan kaikki asiaan kuuluvat maksut heistä. Apumiehiä raksalla on kaksi, jotka on töissä talkoilla

        Ja valmiiksihan tuo talo meilläkin tulee, ei vain talomyyjän mainostamalla hinnalla, vaikka suurin osa kuluista ollaan saatu minimoitua.

        No onneksi ei talomyyjää edes uskottu, joten budjetti ei siitä keikahda.


      • saada se oma toimitusosuus
        oopee kirjoitti:

        ja maksetaan kaikki asiaan kuuluvat maksut heistä. Apumiehiä raksalla on kaksi, jotka on töissä talkoilla

        Ja valmiiksihan tuo talo meilläkin tulee, ei vain talomyyjän mainostamalla hinnalla, vaikka suurin osa kuluista ollaan saatu minimoitua.

        No onneksi ei talomyyjää edes uskottu, joten budjetti ei siitä keikahda.

        näyttämään hyvältä ja kilpailukykyiseltä, he kun ovat kiinnostuneet vain omasta myymästään osuudesta, eivätkä siitä paljonko menee valmiiseen taloon. Eikä kuulosta siltä että paljon kiinnostaisi sitä asiakastaan oikeat arviot kustannuksista, haluaa kuulla omiin haaveisiinsa sopivia lukuja, olkoonkin sitten että ovat aivan metsässä. Sehän ei ole sen taloon puuosia myyneen talomyyjän vika eikä ongelma.


      • Kannustan
        ensimmäinen kysyjä kirjoitti:

        Ei ole tarkoitus rakentaa ISOA ja HIENO, vaan 125m2 melko perustalo ei mitään erikoishienouksia. Melko neliskanttinen, moderni-ilme päällepäin, ainakin olohuone ja keittiö vinosisäkatto tuomaan tilantunnetta. "Helppo" vuokratontti. Omatoimisuutta ainakin jonkin verran. Nyt kattelen eri toimittajien mallit läpi ja ensi viikolla miitingit edustajien kanssa. Tästä se lähtee.

        Laittakaahan lisää kommenttia vaan...

        Tehtiin paljon itse siis sähkötöistä lähtien(kelpoisuustodistus löytyy) kostean tilan harkot teetätettiin ja keittiö tuli täysin asennettuna.
        Kannustalon suurelementti, 12 kulmaa kahteen tasoon, porrastus 80cm (on muotoja).
        159t€ kaikkineen.


      • tästä tulee
        Kannustan kirjoitti:

        Tehtiin paljon itse siis sähkötöistä lähtien(kelpoisuustodistus löytyy) kostean tilan harkot teetätettiin ja keittiö tuli täysin asennettuna.
        Kannustalon suurelementti, 12 kulmaa kahteen tasoon, porrastus 80cm (on muotoja).
        159t€ kaikkineen.

        117m2 asuinpinta-ala, talossa autokatos, v-kiertoinen lattialämmitys (itseasennettu), tekninentila kattiloineen.
        En ymmärrä miten ihmiset saavat menemään niin älyttömästi taloihinsa rahaa? Onko rautakauppiaat ahneita vai eikö enää osata vertailla hintoja? Teetätetäänkö nykyään lähes kaikki työt ulkopuolisilla? Silloin kyllä maksaa, varsinkin kun tehdään oikein eli maksetaan verotkin. Kyllähän Valvontakin maksaa ja kaiken maailman paperi työ.

        Joka tapauksessa, Suunnitelkaa (toteuttakaa) projektinne huolella(ajan kanssa) jos ette osaa rakentaa itse. Toisten raksoilla kannattaa pyöriä paljon aluksi jos ei itse tiedä rakentamisesta, ja sinne ei mennä sitten puhumaan turhia vaan haalarit mukaan ja vaikka apuriksi mukaan. Silloin alkaa homma hahmottumaan ja rahaa säästyy.

        Rakentajille toivotan jaksamista: kyllä se vielä valmistuu.


    • sokkelia valamaan...

      Moi! Meillä juuri tuo budjetti. Saman tyylinen talo mitä kuvailit. Vuokra tontti ja vielä tulee autotalli ja varasto päätyyn. Itse tehdään niin paljon kun pystytään. Pakettina Omatalo. Kaksi tuttavaa rakentanut vuoden aikana ja heillä em. budjetti pitänyt. Mutta omaa työtä on tietty vaatinut paljon.

      • ^Ei onnistu^

        Myyjät lupaa mahdottomia.

        Rakennuskustannukset ovat nousseet mahdottomasti.

        Älvsbytalo voisi olla hyvä ratkaisu.

        Muista vanhaa älväriä on vaikea myydä normaali katteella.


    • fgjhjgh

      omien kokemusten perusteella:

      150t€ - talli varastolla 10t€ = 140t€ => talo 110m2.

      Oletus: tontti ja liittymät maksettu/vuokrattu. Pihakin ottaa vielä osansa (min. muutama tonni).

      • + varasto

        maksoi täysin itse pitkästä tehtynä 10k€ jo vuonna 2003!


      • Aiempi
        + varasto kirjoitti:

        maksoi täysin itse pitkästä tehtynä 10k€ jo vuonna 2003!

        Laskin sillä perusteella, että kahden auton katos ja lämmin varasto maksoi n. 7k€ v. 2005. Tosin puutavaran sain hyvin edullisesti.


    • näin kertoo nimimerkki Mekli

      "Meille on tulossa Muuramen T-121-3, alakerta avaimet käteen, yläkerta tehdään itse. yht n.175 neliötä.
      Meille kävi hyvin koska pohjaratkaisusta pidettiin ilman muutoksia. Muuten jätettiin kaikki keittiö ym.kalusteet pois, hyvittivät 6500€.ostetaan tilalle 7400€:lla melkein puolet enemmän kaappitilaa kuin alup. ja keittiössä on paljon "herkkuja". Vesikiertoinen lattialämmitys ja parempi IV sekä uuniseppien Iltarusko takka yms. Paketti hinta 145000€, taidetaan selvitä 185000€ kokonaan"

      Eli jos teetättäisi tuollaisen 1-kerros mallin, ilman suurempia muutoksia ja parannuksia. Pitäisi ilmeisesti budjetin pitää.

      • tai ei

        Mutta entä se kahden auton talli? Ei taida sisältyä hintaan eli siitä 20000e lisää. Olisikohan 1 krs Muurame n. 120m2 kaapistoinen ehkä 15000e halvempi kuin teidän 151500e, ei ainakaan enempää. Eli summa summaarum arvio Muurame 120m2 1 krs valmiina maatöineen (15000e) liittymineen ja lupineen (min 10000e) autotalli ja pihan viimeistely yht min 25000e eli kaikki yhteensä 186000e hyvin optimistisesti laskettuna.


      • 20 000€
        tai ei kirjoitti:

        Mutta entä se kahden auton talli? Ei taida sisältyä hintaan eli siitä 20000e lisää. Olisikohan 1 krs Muurame n. 120m2 kaapistoinen ehkä 15000e halvempi kuin teidän 151500e, ei ainakaan enempää. Eli summa summaarum arvio Muurame 120m2 1 krs valmiina maatöineen (15000e) liittymineen ja lupineen (min 10000e) autotalli ja pihan viimeistely yht min 25000e eli kaikki yhteensä 186000e hyvin optimistisesti laskettuna.

        En millään usko että kahden auton lämmin talli maksaa 20t€. Isäni rakensi muutama kesä sitten ~15t€ kustannuksin b.50m2 erillistä lämmintä asuintilaa. Lämmin talli ei vaadi niinkään "hyviä" materiaaleja kuin oikea asuintila. Itse arvioisin kahden auton lämpimän tallin hinnaksi noin 12t€.


      • ---
        20 000€ kirjoitti:

        En millään usko että kahden auton lämmin talli maksaa 20t€. Isäni rakensi muutama kesä sitten ~15t€ kustannuksin b.50m2 erillistä lämmintä asuintilaa. Lämmin talli ei vaadi niinkään "hyviä" materiaaleja kuin oikea asuintila. Itse arvioisin kahden auton lämpimän tallin hinnaksi noin 12t€.

        Niin no, jokainen voi arvioida perstuntumalla ihan mitä huvittaa. rakentaja.fi sivustolla on käyty pitkä keskustelu TOTEUTUNEISTA 2 auton tallin kustannuksista ja 20000e on hyvin realistinen. Toki jos ei laita kunnollisia nosto-ovia niin säästää pitkän pennin.


      • 64m2
        20 000€ kirjoitti:

        En millään usko että kahden auton lämmin talli maksaa 20t€. Isäni rakensi muutama kesä sitten ~15t€ kustannuksin b.50m2 erillistä lämmintä asuintilaa. Lämmin talli ei vaadi niinkään "hyviä" materiaaleja kuin oikea asuintila. Itse arvioisin kahden auton lämpimän tallin hinnaksi noin 12t€.

        materiaalit tulee maksamaan 15k€ itse tehden.


    • näin,

      Pääkaupunkiseutu. Talo 120neliötä (4h muut) Tontinkanssa 240000e. Ei yhtään omaa työtä, paitsi pihassa. Joka on pääsääntöisesti valmis.

    • ehkäpäkääpä

      valitse sopivin paketti,ja kilpailuta se ratkaisu jollain urakoitsijalla. itse valkkasin omatalon 155 ( kellari96neliöö) neliöisen paketin säältä suojaan ratkaisun,(hinta 65000) mutta urakoitsijan kautta vastaava pohjaratkaisu säältä suojaan 52000e.. kaikki mahdolliset suhteet ja kummin kaimat mukana tekemässä ja auttamassa, sai muurattua kellarin ja viemäröinnit ja sähköistyksen.. lämmityksenä maalämpö asennettuna (14000),ilmalämpöpumput asennettuna 1300e ja 2 varaavaa takkaa 3650. ainoa josta joutui oikeasti maksamaan oli sisusta ja putkarin työt, yhteensä65000e.. tontti oli omasta takaa ja sopivasti sorakuopan pohjalla,kellari perustuksineen ja viemäreineen tuli siis ilmaiseksi(8000e] pumppaamo(2200e) kaikki maa mitä kaivettiin, meni täyttöihin,paitsi takapihalla,josta kuorittiin pintasammal ja kannot pois...konetyöt olivat 2800e ja juokseviin kuluihin ja muuhun sälään meni 12000e..autotalli/katos 2 autolle tuli suurinpiirtein ilmaiseksi ylimääräisistä materiaaleista.. tietysty ikkunoita ja ovia joutui hakemaan vähän, mutta kuitenkin.. et alle budjetin jäätiin joka tapauksessa, oli 240000e.. ja on paska puhetta, ettei omalla työllä ja suhteilla ole muka ole väliä.. kun tietää, mitä tekee ja mistä hakee ja tietää oikeat ihmiset, niin mikä tahansa on mahdollista.. naurattaa monet rakentajat, joilla kaikki on keskellä kämmentä ja ihmetellään hintoja.. sun muut, joilta urakoitsijat vetävät ylihintaa.. köyhän ei kannata rakentaa, eikä myöskään sellaisen, jolla ei ole tietotaitoa ja suhteita,eikä oikeaa vastaavaa mestaria saati arkkitehtiä..suunnittelu on kaiken aa ja oo.. kun kaikki pelaa ja on valmiiksi suunniteltu, asiat tuppaavat menemään itsestääm.. ite oon tyytyväinen vaikka projekti oli vaativa.. sanokaa mitä sanotte..nyt korkkaan oluen.

      • vekaravee

        Kyllä järkeä saa käyttää rakentamisessa ja tarvikkeiden hankinnassa.Jollain k-riistoraudan bonusasiakaskantasysteemi kortti ei kelpaa korkeintaan kuin auton lasin raaputtamiseen, ja siihenkin varauksella. Itse tein puutalon 1,5krs 140/180m2 at 40m2 ,ja kokonaishintaa kertyi ilman tonttia 120ke(op-laskuri antaa vastaavalle rehellisesti 229ke), joka sisältää ihan kaiken. Rakentamistapa oli itse kaikki kumminkaimat kalja ja makkara palkalla. Palkkoja on maksettu suunnittelijoille, putkimiehille, kaivinkoneenkuljettajalle, sähkömiehelle, ja loput on tehty itse. Muutosta on kulunut jo useampi kuukausi, ja olikin järkytys kun pyysin tarvikehintoja puuliiteriä varten( sisältyy btw em. budjettiin). Esim puutavaran hinnat ovat nousseet puolella. Joten jos vertailee materiaalihintoja niin saa olla kohtalaisen tuoretta tietoa, tai sitten saa kertoa summan 1,3x per vuosi.
        Eli yhteenvetona: persaukisen on parempi osata itse, kiire ei saa olla, ja puhelimessa kuluu tunteja (ymmärtäväinen työnantaja plussaa). Jos teettää toisella niin taalereita täytyy olla toisenlainen kasa, ja tällähetkellä osaava saa pyytää niinpaljon kuin kehtaa ja rumimpia potkia pois jaloista. Ajan henki on tämä. Ainakin täällä etelä-suomessa.


      • rakentaja kans
        vekaravee kirjoitti:

        Kyllä järkeä saa käyttää rakentamisessa ja tarvikkeiden hankinnassa.Jollain k-riistoraudan bonusasiakaskantasysteemi kortti ei kelpaa korkeintaan kuin auton lasin raaputtamiseen, ja siihenkin varauksella. Itse tein puutalon 1,5krs 140/180m2 at 40m2 ,ja kokonaishintaa kertyi ilman tonttia 120ke(op-laskuri antaa vastaavalle rehellisesti 229ke), joka sisältää ihan kaiken. Rakentamistapa oli itse kaikki kumminkaimat kalja ja makkara palkalla. Palkkoja on maksettu suunnittelijoille, putkimiehille, kaivinkoneenkuljettajalle, sähkömiehelle, ja loput on tehty itse. Muutosta on kulunut jo useampi kuukausi, ja olikin järkytys kun pyysin tarvikehintoja puuliiteriä varten( sisältyy btw em. budjettiin). Esim puutavaran hinnat ovat nousseet puolella. Joten jos vertailee materiaalihintoja niin saa olla kohtalaisen tuoretta tietoa, tai sitten saa kertoa summan 1,3x per vuosi.
        Eli yhteenvetona: persaukisen on parempi osata itse, kiire ei saa olla, ja puhelimessa kuluu tunteja (ymmärtäväinen työnantaja plussaa). Jos teettää toisella niin taalereita täytyy olla toisenlainen kasa, ja tällähetkellä osaava saa pyytää niinpaljon kuin kehtaa ja rumimpia potkia pois jaloista. Ajan henki on tämä. Ainakin täällä etelä-suomessa.

        Alkuperäisen kysyjän kysymyksestähän käy selkeästi ilmi että rakentamiskokemusta ei ole ja itse aiotaan tehdä korkeintaan sisustustöitä.

        Joten tuo itse omasta metsästä puut sirkkeli kumminkaima kossupalkka romantisointi ei oikein taida kaveria auttaa.

        Totuus kuitenkin on että tuolla aiotulla työmäärällä ei tuolla rahalla kummoista taloa rakennella. Tai sitten täytyy olla helvetisti sitä makkaraa talkoomiehille. Ja niitä kustannuksiahan ei tietenkään lasketa kun ne ei kuulu rakentamiseen.

        Ja rakennuskustannukset nousivat muunmuassa viimevuonna 20 % joten vuoden 2003 hinnoilla voi vaikka pyyhkiä...ttä.


      • mutta pistää mietityttämään
        rakentaja kans kirjoitti:

        Alkuperäisen kysyjän kysymyksestähän käy selkeästi ilmi että rakentamiskokemusta ei ole ja itse aiotaan tehdä korkeintaan sisustustöitä.

        Joten tuo itse omasta metsästä puut sirkkeli kumminkaima kossupalkka romantisointi ei oikein taida kaveria auttaa.

        Totuus kuitenkin on että tuolla aiotulla työmäärällä ei tuolla rahalla kummoista taloa rakennella. Tai sitten täytyy olla helvetisti sitä makkaraa talkoomiehille. Ja niitä kustannuksiahan ei tietenkään lasketa kun ne ei kuulu rakentamiseen.

        Ja rakennuskustannukset nousivat muunmuassa viimevuonna 20 % joten vuoden 2003 hinnoilla voi vaikka pyyhkiä...ttä.

        Tälläpäin on myytävänä muunmuassa muutama ihan uusi asumaton ok-talo sekä muutama parisen vuotta vanhoja omakotitaloja eikä niiden myyntihinta ole yli 200t€. Yksi näistä on jopa omalla n.3500m2 tontilla.

        Eli tulee mieleeni että paljonkohan ne kustannukset oikeasti mahtavat olla...

        Lähtökohta olii kuitenkin tämä:
        Itsellä rakennuskokemusta ei ole, isäni on sähköasentaja joka on rakentanut kaksi omakotitaloa, kesämökin ja remontoinut periaatteessa kaksi taloa osittain. Hän on entinen metsuri/kirvesmies. Appi on myös kirvesmies ja rakentanut yhden omakotitalon. Nämä on 100% varmoja työmiehiä talolle. Yksi sukulainen on rakennusmestari, mutta hänen osallistumisesta asiaan edes palkkaa vastaan ei ole varmuutta. LVI-hommien tekijä saattaisi olla tiedossa, muttei ilmeisesti ala tekemään juurikaan edullisemmin kuin mitä normaalit taksat on. Omaa puuta löytyy, mutta ne pitää kaataa ensin ja sahuuttaa, joten ei taida tulla yhtään edullisemmaksi kuin osto. Jotain tämän suuntaista. Auttaako yhtään asiaa? Läheneekö tuo 150t€ budjetti nyt?

        Katsoin tässä juuri Avaintalon "raakatarjouksia": Kotiharju 150t€ (ei oikeasti täysin valmis, mm. pohjat, pihat...). Pointtina kuitenkin on että tuossa hinnassa on kuitenkin talotehtaan myyjän sun muiden katteet päällä.


    • tuolla rahalla

      Eli Design talo esim. saa varmasti tuohon rahaan. Ja myös paketin Omatalo, Jukka varsin pystyy tuohon hintaan tekemään JOS tekee itse aikalailla.
      Meille tulee huoneistoalaa 200 ja asuin pintaakin 180 sekä autotalli katos varasto erillisenä rakennuksena.
      Suurelementti paketti, tosin kaikki työt on itse / sukulaisten avulla toteutettu. Talolle hintaa kertyy 195 000, jolla jo aika pitkälle on pihakin tehty. Ja tulee teetetty pihasuunnitelma (puutarhurikin on hyvä ystävä eli ei sairaan kallis...)
      Siis myös autotalli rakennus on tuossa rahassa.
      Mutta mutta...
      Siihen täytyy toisen raksata täysillä ja toisenkin osallistua niin paljon kuin rahkeet antaa myöden. Eli se toinen hoitaa kilpailutukset, asioinnit, yms yms.
      Ja myös ostojen kanssa on oltava tarkkana. Jokainen kymppi yli on miinusta. Eli kaikille tuotteille pitää olla budjetoituna jokin summa, jonka tulee pitää /alittua. Toteutuneita hintoja pitää vielä seurata, jotta koko ajan pysyy kartalla. Ja ylityksiin on varaa vain, jos toisaalla tulee alituksia.
      Lisäksi pitää aina miettiä, mikä on se tärkein asia. Ulkonäkö, valmistaja, laatu, hinta.. Eli mietittävä tarkkaan mistä maksaa ja mikä on kohde. Esim. jos tärkeää on vain ulkonäkö saako samaa ilmettä muualta edullisemmalla hinnalla.
      Tärkeää tuolla budjetilla on pitää jalat maassa ja muistaa rakentavansa itselleen. Eli sillä ei saa luxusta ja designia esim. Alessi hanoja tai parkettia koko taloon. Mutta varmasti saa talon, jos on valmis tekemään töitä. Aikaakaan ei tarvita loputtomasti, jos yhteinen aika voi raksa-ajan joustaa.

      • torspo11

        Moroo

        Katsopas osuisko Teijo-talo tähän sektoriin.
        www.teijo-talot.fi Kaikki mallit eivät kait ole netissä. Jos sen ottaisi ilman sisustusta ja sitten turaisi itse tarjoustapetit paikalleen. Säästääkö siinä, en tiedä. Pääsis ainakin melko helpolla.


      • meillä jo
        torspo11 kirjoitti:

        Moroo

        Katsopas osuisko Teijo-talo tähän sektoriin.
        www.teijo-talot.fi Kaikki mallit eivät kait ole netissä. Jos sen ottaisi ilman sisustusta ja sitten turaisi itse tarjoustapetit paikalleen. Säästääkö siinä, en tiedä. Pääsis ainakin melko helpolla.

        Siis meillä jo talo pystyssä ja niin pitkällä hankinnat, että pystyy sanoon budjetin pitävän.
        Kunhan vaan koetan luoda uskoa tälle alkuperäiselle kysyjälle.
        Jos kerran heillä on halua ja osaamistakin, kyllä se siitä.


    • k-raudasta

      Me harkittiin, mutta ei sitten lähdetty mukaan K-raudan mammuttimarkkina hintaan. 19,900 eur paketti. Sisälsi seinät (elementteinä), katon, ikkunat, ovet ja jotain sisätarvikkeitakin vielä. Jos tommosen ottaa, maksaa muutaman tonnin lisää, että pystyttävät ja tekee ite loput niin luulis saavan vieläkin halvemmalla.
      Notta odottelee vaan ensi syksyä ja tarjouksia. Tosin melkein saman mallinen talo on nyt hyvillä varusteilla n.49000 eur. Valmiiksi pystyttettynä. Sisätyöt jää itelle. ( sokkeli).

      • 50000 paketista

        tehdä talo asumiskuntoon 100 000 eurolla ilman tonttia. Vaikea uskoa mutta totuus on karu vaikka kuinka paljon tekisi itse.


    • Iitu_

      Meillä on talona Jukka-talon Sointu 90, yläkertavarauksella. Elikkäs alussa rakensimme vain sen 90 neliön alakerran ja perheen kasvaessa rakennetaan loput 40 neliötä yläkertaan. Paketti maksoi 47 000 ja tontti oli ilmainen (lohkottiin vanhempieni maista). Hintaa tuli autotalli-varasto mukaan lukien 125 000. Käytännössä kaikki sisätyöt tehtiin itse ja kaivinkonehommatkin hoiti isäukko. Elikkäs kun miettii, että teidän pitää ostaa luultavasti tontti ja palkata ehkä työmieskin, niin tiukille menee...Riippuu tietty paljon tarvitsette neliöitä.

    • kimppi1968

      JOOPAJOO!Herää koiras pyytää pihalle.Mulla 300000 enkä kyllä tiedä ketä ja mikä?HALOO????Öitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe