Käytin Lagunaa huollossa ja ilmeni, että palat edestä melkein loppu ja toinen jarrulevy vähän ruosteessa. No huoltoliike suositteli vaihtamaan tietysti palat ja levyt molemmin puolin. Tarviikohan vähän ruosteista levyä mennä heti vaihtamaan, eikö putsaus ja palojen vaihto riittäisi?
Jarrulevy ruosteessa
6
8318
Vastaukset
- viilailija
Riippuu paljolti siitä, kuinka "vähän" ruosteessa tuo jarrulevy on. Mikäli ruoste on pintaruostetta, se lähtee luultavasti muutamilla kunnon jarrutuksilla. Tätä suositellaan muutenkin tehtäväksi muutaman kerran vuodessa, eli vähän vauhtia isolla tiellä, katso ettei kukaan aja takanasi ja paina jarrut lähes lukkoon asti. Toista tätä muutama kerta ja ruosteet pitäisi lähteä.
Mikäli ruostetta on syvemmälti, jarrulevyt joutuu vaihtamaan, sillä syöpymät jarrulevyissä aiheuttaa tärinää jarruttaessa, eikä katsastus päästä niitä läpi.
Jarrulevyjen vaihto kannattaa sitten tosiaan tehdä kummallekkin puolelle yhtäaikaa, ettei jarrujen tasapaino muutu. Muuten tulee ongelmia katsastuksessa aina seraavaan levyjen vaihtoon asti.
Tuo ruostuminen johtuu siis pääosin liian "rauhallisesta" ajotavasta tai sitten auto on seissyt liian kauan ajamatta. En siis yllytä rauhattomaan ajotapaan, mutta rauhallisesti ajaville autoilijoille on tuo ohjeistamani jarrujen ruosteenpoisto hyvä tehdä ainakin pari kertaa vuodessa. - rellutelija
elikä kun levy on ruosteessa niin sen pinta ei ole enään tasainen jolloin jarrutus pinta ala pinenee ja jarrutus teho heikkenee jolloin jarrut alkavat puoltaa (vaaralista) lisäksi jarru levy ohenee melko nopeasti kun se ruoste syö sitä.
- laguna-96
Mulla Laguna Break 2.0 -96. Kävin just katsastuksessa ja olin aivan varma ettei mene läpi kun etupäästä kuuluu lonksuntaa ja kolinaa. Renkaita vaihtaessani huomasin että takajarrulevyt oli syöpyneet ja ruostuneet pahannäköisesti, vain noin kolmasosa jarrulevystä oli terveen kirkkaan näköistä. Rahapulassa kun olin niin vein kuitenkin katsastukseen ja läpi meni. Takajarruissa heittoa 20% (sallittu 30%). Käsijarru ok. Etupäästä ei mitään huomauttamista. Onneks en vieny minneen pajalle tai BILIAAN , jossa ois varmaan vaihdettu kaikkea osaa tuhannen euron arvosta! Tiedänpähän nyt jatkossa että ei välttämättä tarvii olla hysteerinen kaikista kolinoista ja rohinoista.
- Jormapetteri
kerran säästölinjalle lähdetään niin eikös auto kannattaisi vaihtaa könkeliin. Halvemmalla pääsee eikä ole vaaraa tapattaa muita kun jarrut pettää. Ei se katsastussedän leima meinaa sitä että auto olisi turvallinen. Ihmisiähän hekin ovat...
Sinällänsä outoa ettei takajarrujen ruostumisesta tullut hylkyä. Siinähän vedät ympäri kun jarrut puoltaa liikaa hätätapauksessa. - laguna-96
Jormapetteri kirjoitti:
kerran säästölinjalle lähdetään niin eikös auto kannattaisi vaihtaa könkeliin. Halvemmalla pääsee eikä ole vaaraa tapattaa muita kun jarrut pettää. Ei se katsastussedän leima meinaa sitä että auto olisi turvallinen. Ihmisiähän hekin ovat...
Sinällänsä outoa ettei takajarrujen ruostumisesta tullut hylkyä. Siinähän vedät ympäri kun jarrut puoltaa liikaa hätätapauksessa.Taisin antaa väärän kuvan niistä jarruista. Tottakai tajuan sen verran että jos jarrut eii toimis kunnolla korjaisin ne heti. Tunteehan sen jarrupoljinta painaessa jos ne ihan lopussa! En riskeerais pätkän vertaa omaa ja varsinkaan muiden henkeä niiden takia! Suurempi riski on kuolla ainakin täällä pääkaupunkiseudulla päättömien mersu ja bemari- kaahreiden alle kuin oman auton jarrujen huonouden vuoksi!
- anti-kalevi
x-merkkisessä autossa mulla oli sama ongelma takajarrulevyjen kanssa. Katsastusmies jopa ehti kehua jarrut dynamometrin jälkeen mainioiksi. Ihmetteli kuitenkin rahinaa ja hylkäsi katsastuksen ruostuneiden jarrulevyjen takia.
Kokeilin ensin puhdistaa levyt, vaan syöpymät oli tosi syviä ja vaihdoin uudet. Aika pieni investointi kuitenkin kun kyseessä on oma ja muiden henki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937858
- 403782
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321073Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281013Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10790Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749