ESY, EVY, EHA jne. ???

selittäisitkö

Hei,

Voisiko joku selittää kaikki nämä eri lyhenteet, jotka liittyvät erityisopetukseen? Mistä sanoista ne oikein tulevat?

Paljon kiitoksia!

11

13248

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai ei

E=erityis
      S=sopeutumaton
      Y=yleisopetuksen opetussuunnitelma

V=vammautunut (tarkoittaa neurologista vammaa)

HA=harjaantumisopetus eli älyllisesti kehitysvammaisten opetus

EMU=mukautettu opetus (vanha termi, nykyään puhutaan yksilöllistetystä opetuksesta)

EO=erityisopettaja

ELO=erityisluokanopettaja

ELTO=erityislastentarhanopettaja

• selittäisitkö

kiitokseni jo tulivatkin perille... =)

Sellainen kommentti, että yläasteella suurin osa erityisopetusta kaipaavista taitaa mennä nimikkeiden ESY ja EMU alle?!

Muuten, olisihan nuo kai pitänyt itsekin hokata. Y oli suurin mietinnän kohde.

• lyhenteet
        selittäisitkö kirjoitti:

kiitokseni jo tulivatkin perille... =)

Sellainen kommentti, että yläasteella suurin osa erityisopetusta kaipaavista taitaa mennä nimikkeiden ESY ja EMU alle?!

Muuten, olisihan nuo kai pitänyt itsekin hokata. Y oli suurin mietinnän kohde.

Joo, näin se käytännössä taitaa mennä. Yläkoulun puolella vaihtoehdot ovat ESY tai EMU. Syyn luulen kumpuavan siitä, että ne jotka kuntoutuvat (EVY:istä), kuntoutuvat alakoulun aikana ja ne joilla vaikeudet jatkuvat, heitä on kuitenkin sen verran vähän, että heidät on kätevintä sijoittaa noiden kahden nimikkeen alle.

Parasta olisi, jos erityisluokille voisi valikoitua oppilaita vähän laajemmasta porukasta, niin että herkät sopeutumattomat voisivat olla omassa porukassaan ja kaikkein heikoimmat Emut omassaan, mutta tämä olisi jo taivas ;-)

• viilataan lisää

Sorry vaan, mutta näitä lyhenteitä ja termejä ei enää "ole olemassakaan".

• ja uutta

Totta, näitä termejä ei käytetä enää luokista puhuttaessa, mutta ne ovat edelleenkin käytössä diagnooseissa ja lausunnoissa. Ihan käyttökelpoisia termejä kuvaamaan lasta/nuorta.

• elmo

EHA-luokka on harjaantumis luokka, jossa opiskelee siis vammaisia oppilaita.
      ESY ja EVY on entisiä tarkkis-luokkia, eli niissä opiskeelee oppilaita joilla on keskittymis/ sopeutumis vaikeuksia.

• elmolle

EVY ei ole entinen tarkkis. EVY on tarkentuneiden diagnoosien tuoma lisä erityisluokkien kirjoon. V=vammautunut - ja nyt puhutaan neurologisista vammoista.

• aika yleistä siis
        elmolle kirjoitti:

EVY ei ole entinen tarkkis. EVY on tarkentuneiden diagnoosien tuoma lisä erityisluokkien kirjoon. V=vammautunut - ja nyt puhutaan neurologisista vammoista.

neurologiset häiriöt yleensä..vamman laajuus on utopiaa kaikille..

• yyyhssisssijuustoo

ehat on kehoja

• -.-

Jonnet taas koneen ääressä...

• jepuleisson

ESY = Erittäin Sairaat Yksilöt

Terveisin entinen ESY-Luokkalainen, vaikka todellisuudessa suurin osa ESY-Luokkalaisista onkin ihan "normaaleja" jos ei keskittymishäiriötä lasketa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1508
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      963
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      841
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      806
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      750
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe