sopeutumaton

paluumuuttaja??

hei,taas!ihmettelen kovasti kuinka siellä suomessa käytetään sanaa "sopeutumaton",jopa avoimissa työpaikkailmoituksissa.minusta se on kovin loukkaava sana,ei kai kukaan sopeutumaton ole?
lyhenteistä...viitaten allaolevaan viestiin,itsekin olen ihmetellyt noita lyhenteitä,mutta nythän ne selvis.

14

916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten se sanotaan
    • o mores

      Sitähän varten nämä lapset siirretään erityisopetukseen (esy), etteivät he sopeudu yleisopetukseen. Hertsinduudeli, kun nykyään ei saisi enää sanoa mitään, niin kuin se on. Mahdatko olla muuttamassa Jenkkilästä, joka lienee poliittisen korrektiuden kehto? Keksitään sitten korrektimpi sana. Miten olisi vaikka käyttäytymisrajoitteinen? Tai käytöshaasteinen? Lisää ehdotuksia kehiin!

      • alk.

        esimerkki sopeutumattomasta,minkäslainen oppilas hän on?
        mites on apuvälineiden käyttö suomessa,daisysoitin,cd-kirjat,lukulinjaalit jne.?
        nyt työ kutsuu......antoisaa työpäivää!


      • o mores
        alk. kirjoitti:

        esimerkki sopeutumattomasta,minkäslainen oppilas hän on?
        mites on apuvälineiden käyttö suomessa,daisysoitin,cd-kirjat,lukulinjaalit jne.?
        nyt työ kutsuu......antoisaa työpäivää!

        Esy-oppilaita on tietysti monenlaisia. Tyypillisiä kuitenkin ovat itsehillinnän vaikeudet; oppilas käyttäytyy impulsiivisesti ja jopa väkivaltaisesti. Esy-oppilaan ongelma ei yleensä ole älyssä eikä kognitiivisissa kyvyissä vaan neurologiset, sosiaaliset ja/tai psyykkiset ongelmat ilmenevät käyttäymisessä ja ihmissuhteissa. Ongelmat näillä alueilla tietenkin haittaavat myös opiskelun sujumista. Joskus voi ongelmana olla myös vetäytyminen ja koulutyöstä pois jättäytyminen.

        Oppilas tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja erityishuomiota. Isossa ryhmässä ongelmat korostuvat. Moni isossa ryhmässä hallitsematon lapsi on kahdenkesken tai pienessä ryhmässä mitä mukavin tyyppi; hänellä vain on ongelmia sopeutua suuren ryhmän haasteisiin. Pienryhmässä tavoitteena on tietenkin opettaa hallitsemaan itseään ja erilaisia tilanteita. Usein esy-päätös voidaan aikanaan purkaakin, lapsethan yleensä lopulta oppivat sopeutumaan, jos vain jaksetaan opettaa.

        Ennenhän näitä luokkia nimitettiin tarkkailuluokiksi eli tarkkiksiksi. Jostain syystä joka sukupolvi kokee edellisen terminologian leimaavaksi ja keksitään uusi termi. Itse asia ei kuitenkaan siitä muuksi muutu.

        Eiköhän niitä erilaisia apuvälineitä erityisopetuksessa käytetä. Tosin google.fi ei edes tuntenut lukulinjaalia:)


      • kunhan pilkkua viilaan
        o mores kirjoitti:

        Esy-oppilaita on tietysti monenlaisia. Tyypillisiä kuitenkin ovat itsehillinnän vaikeudet; oppilas käyttäytyy impulsiivisesti ja jopa väkivaltaisesti. Esy-oppilaan ongelma ei yleensä ole älyssä eikä kognitiivisissa kyvyissä vaan neurologiset, sosiaaliset ja/tai psyykkiset ongelmat ilmenevät käyttäymisessä ja ihmissuhteissa. Ongelmat näillä alueilla tietenkin haittaavat myös opiskelun sujumista. Joskus voi ongelmana olla myös vetäytyminen ja koulutyöstä pois jättäytyminen.

        Oppilas tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja erityishuomiota. Isossa ryhmässä ongelmat korostuvat. Moni isossa ryhmässä hallitsematon lapsi on kahdenkesken tai pienessä ryhmässä mitä mukavin tyyppi; hänellä vain on ongelmia sopeutua suuren ryhmän haasteisiin. Pienryhmässä tavoitteena on tietenkin opettaa hallitsemaan itseään ja erilaisia tilanteita. Usein esy-päätös voidaan aikanaan purkaakin, lapsethan yleensä lopulta oppivat sopeutumaan, jos vain jaksetaan opettaa.

        Ennenhän näitä luokkia nimitettiin tarkkailuluokiksi eli tarkkiksiksi. Jostain syystä joka sukupolvi kokee edellisen terminologian leimaavaksi ja keksitään uusi termi. Itse asia ei kuitenkaan siitä muuksi muutu.

        Eiköhän niitä erilaisia apuvälineitä erityisopetuksessa käytetä. Tosin google.fi ei edes tuntenut lukulinjaalia:)

        Että nykyäänhän noita jaotteluja lyhenteineen ei tulisi käyttää, vaan puhutaan ihan vain pienryhmistä tai pienryhmän oppilaasta ;)


      • o mores
        kunhan pilkkua viilaan kirjoitti:

        Että nykyäänhän noita jaotteluja lyhenteineen ei tulisi käyttää, vaan puhutaan ihan vain pienryhmistä tai pienryhmän oppilaasta ;)

        Mutta pienryhmiähän on monenlaisia! On ihan eri asia, onko oppilas pienryhmässä alhaisen älykkyyden (mukautettu opetus) vai käytöshäiriöiden takia. Kyllä jotain nimityksiä asioista pitää edelleen voida käyttää. Miksi niitä "ei tulisi käyttää"? Tämä ihmisten kielijärjestelmä ja kulttuuri nyt vaan toimii niin, että asioilla on oltava nimet, jotta niistä voidaan keskustella. Olisihan omituista, jos haettaisiin erityisopettajaa "pienryhmälle"? Kyllä luulisin, että on hakijalle aika oleellista, onko kyseessä esy-, eha- vai emu-ryhmä; opetuksen haasteethan ovat näissä porukoissa ihan erilaiset.


      • on...
        o mores kirjoitti:

        Esy-oppilaita on tietysti monenlaisia. Tyypillisiä kuitenkin ovat itsehillinnän vaikeudet; oppilas käyttäytyy impulsiivisesti ja jopa väkivaltaisesti. Esy-oppilaan ongelma ei yleensä ole älyssä eikä kognitiivisissa kyvyissä vaan neurologiset, sosiaaliset ja/tai psyykkiset ongelmat ilmenevät käyttäymisessä ja ihmissuhteissa. Ongelmat näillä alueilla tietenkin haittaavat myös opiskelun sujumista. Joskus voi ongelmana olla myös vetäytyminen ja koulutyöstä pois jättäytyminen.

        Oppilas tarvitsee jatkuvaa valvontaa ja erityishuomiota. Isossa ryhmässä ongelmat korostuvat. Moni isossa ryhmässä hallitsematon lapsi on kahdenkesken tai pienessä ryhmässä mitä mukavin tyyppi; hänellä vain on ongelmia sopeutua suuren ryhmän haasteisiin. Pienryhmässä tavoitteena on tietenkin opettaa hallitsemaan itseään ja erilaisia tilanteita. Usein esy-päätös voidaan aikanaan purkaakin, lapsethan yleensä lopulta oppivat sopeutumaan, jos vain jaksetaan opettaa.

        Ennenhän näitä luokkia nimitettiin tarkkailuluokiksi eli tarkkiksiksi. Jostain syystä joka sukupolvi kokee edellisen terminologian leimaavaksi ja keksitään uusi termi. Itse asia ei kuitenkaan siitä muuksi muutu.

        Eiköhän niitä erilaisia apuvälineitä erityisopetuksessa käytetä. Tosin google.fi ei edes tuntenut lukulinjaalia:)

        mielenkiintoinen termi.. Poikani erityisopettaja nimenomaan kielsi luokassa olevaa avustajaa sekä vanhempia millään lailla avustamasta/neuvomasta poikaa. Myöskään hän itse ei tehnyt mitään muuta kuin ylikontrolloi sitä, että kuinka oppilas käyttäytyy tehtävien suhteen. -Oppimista ei kuulemma tapahdu, jos ei itse opettele. Suurimman arvon hän antoi sille, että kirjat olivat täydellisesti täytetyt. Se oli konkreettinen todiste hänen taidoistaan kurinpitäjänä ilmeisesti.

        Pojan sopeutuminen luokkaan ei ollut riippuvainen ryhmän koosta, vaan opettajan taidoista. Normaaliluokan opettaja (mies) tuli pojan kanssa hyvin toimeen.


      • alk.
        kunhan pilkkua viilaan kirjoitti:

        Että nykyäänhän noita jaotteluja lyhenteineen ei tulisi käyttää, vaan puhutaan ihan vain pienryhmistä tai pienryhmän oppilaasta ;)

        riittää minunkin mielestä ihan hyvin ja jos nyt sellasta virkaa hakee,selviäähän haastattelutilanteessa mistä on oikein kysymys.
        ja kuka nyt haluu käydä sopeutumattomien ryhmässä,kovin klingaa negatiivisesti....


      • ++++++++++++++
        on... kirjoitti:

        mielenkiintoinen termi.. Poikani erityisopettaja nimenomaan kielsi luokassa olevaa avustajaa sekä vanhempia millään lailla avustamasta/neuvomasta poikaa. Myöskään hän itse ei tehnyt mitään muuta kuin ylikontrolloi sitä, että kuinka oppilas käyttäytyy tehtävien suhteen. -Oppimista ei kuulemma tapahdu, jos ei itse opettele. Suurimman arvon hän antoi sille, että kirjat olivat täydellisesti täytetyt. Se oli konkreettinen todiste hänen taidoistaan kurinpitäjänä ilmeisesti.

        Pojan sopeutuminen luokkaan ei ollut riippuvainen ryhmän koosta, vaan opettajan taidoista. Normaaliluokan opettaja (mies) tuli pojan kanssa hyvin toimeen.

        ..on tosi tärkeätä kuinka ope sen oppilaan kohtaa ja openhan työ se on sopeuttaa opetus oppilaan tasolle ja kohdata jokaiikka asiaankuuluvalla tavalla.


      • o mores
        alk. kirjoitti:

        riittää minunkin mielestä ihan hyvin ja jos nyt sellasta virkaa hakee,selviäähän haastattelutilanteessa mistä on oikein kysymys.
        ja kuka nyt haluu käydä sopeutumattomien ryhmässä,kovin klingaa negatiivisesti....

        Eli siis siinä haastattelutilanteessa näitä sanoja jo sitten saa ja pitääkin käyttää? Miten se sitten onkin sallittua ja sopivaa? Ettekö te hyvät ihmiset älyä tämän terminologiasta väittelyn tekopyhyyttä ja absurdiutta?

        Kyse ei ole koskaan siitä, että sana itsessään olisi paha tai leimaava, vaan leimaavuus syntyy siitä, että asia, jota se kuvaa, on ei-toivottava. Näin ollen mikä tahansa termi tai lyhenne tai kiertoilmaus saa täsmälleen saman leiman ja kaiun ihmisten mielissä. Mitä pahaa oli esimerkiksi tarkkailuluokka-termissä? Eihän tarkkaileminen oli paha asia, mutta silti kävi niin, että sanasta tuli leimaava ja se piti vaihtaa.

        Ja oppilaat kyllä itse tietävät, mitä varten ovat missäkin pienryhmässä, ja heidän kehitykselleen vasta onkin erinomaisen tärkeää, että heille puhutaan asiat niin kuin ne ovat. Tavoitteenahan kuitenkin on oppia sopeutumaan ja käyttäytymään. Sitä paitsi esy-oppilaalle voi olla tärkeääkin, että ihmiset erottavat hänet emu-oppilaista; hänellähän ei ole älyssä vikaa. No mutta hups nyt taisin taas sanoa väärän ja leimaavan sanan: enää ei ole olemassa älykkyysosamääriä, eikä oikeastaan älykkyyttäkään, koska näin on kätevästi päästy tyhmistäkin eroon. Eläköön uuskieli!


    • opettajan

      ammattitaidottomuutta jos oppilas ei sopeudu.

      • opexxx

        provo. Tosin aika vanha ja kulunut, mutta ainahan puujalkavitsikin päivää piristää.


    • se kuin

      aiemmin käytetyt sanat, esim. apukoululainen!

      • appareita

        Apukoululainen oli hyvä nimi, joka kertoi olennaisen. Apukoululainen tarvitsee oppimiseensa reilusti enemmän apua kuin mitä tavallinen oppilas kaipaa. Eihän sille tarvitse antaa negatiivista arvolatausta. Avun saaminenhan on positiivinen asia.

        Tarkkailuluokassakaan ei ole mitään vikaa. Niiden luokkien oppilaita täytyy tarkkailla aivan toisella intensiteetillä, että homma säilyy turvallisena ja käytös rakentavana. Kun sitä ei tarvitse enää tehdä, on aika siirtyä isompaan ryhmään.

        Meidän ihmisten puheeseen tulee vain negatiivinen arvolataus aina, kun puhumme asioista jotka poikkeavat normista. Ja tuon normaalin määritteleminen onkin sitten vaikea juttu!

        Minusta on omituista, että yritämme peittää hienoihin tai mutkikkaisiin sanoihin suorat asiat. Kehitysvammainen on kehitysvammainen eikä harjaantumisoppilas. Sopeutumaton on sopeutumaton ja hänen käytöstään täytyy tarkkailla. Mukautettu oppilas on apukoululainen, jota täytyy auttaa että hän voi selvitä opinnoistaan. Nämä asiat vain ovat, ilman synkkiä sävyjä ja tunteen paloa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe