Olin 4-vuotiaan kummityttöni kanssa bussissa. Tyttö katsoi pitkään erästä rouvaa, jolla oli isot punaiset muovikorvakorut.
"Miks tolla tädillä on TOLLASET korvikset?", tyttö kysyi.
Minä hetken mietin, ja kun vastasin: "Täti varmaan tykkää sellasista korvisista."
Tyttö katsoi hetken tätiä ja totesi: "No ei varmaan tykkää!"
bussissa 4v.:n kanssa
9
3251
Vastaukset
- kasvatuksessa?
Itselläni on neljä lasta ja ei olisi tullut kuulonkaan, että he kommentoisivat missään iässä ihmisten ulkonäköä, vaatetusta tms. niin että kommentoinnin kohde on läsnä.
Ihmettelen! Minusta hyvinkin pienet lapset aistivat opettamatta korrektin käytöksen salat. En ole myöskään tuttavapiirissä törmännyt moiseen.
Ällöttää myös muuten toi tädittely. Jos lapsi jotain haluaa kysyä, niin kysyy sitten asianomaiselta itseltään. Mikset vastannut, että sinä et tiedä, pitää kysyä korvakorujen pitäjältä, jos haluaa vastauksen saada.- pitää olla
Miksi jokaisella keskustelupalstalla pitää olla kaltaisiasi tiukkapipoisia "meidän lapset ja naapurin kakarat"-nipottajia?
Kasvatat ilmeisesti lapsiasi uhkailemalla ja ankarassa nuhteessa. Niinpä heistä tulee hissukoita "seuraan johtajaa"-ääliöitä vailla omaa tahtoa.
Käytöstapoja pitää olla mutta lapsi on kuitenkin vain lapsi ja lapsillakin tuppaa olemaan mielipiteitä. - maatsi
pitää olla kirjoitti:
Miksi jokaisella keskustelupalstalla pitää olla kaltaisiasi tiukkapipoisia "meidän lapset ja naapurin kakarat"-nipottajia?
Kasvatat ilmeisesti lapsiasi uhkailemalla ja ankarassa nuhteessa. Niinpä heistä tulee hissukoita "seuraan johtajaa"-ääliöitä vailla omaa tahtoa.
Käytöstapoja pitää olla mutta lapsi on kuitenkin vain lapsi ja lapsillakin tuppaa olemaan mielipiteitä.heh, minua ainakin olisi naurattanut tuo täti kommentti! :)
Olisin itsekkin saattanut kysyä! ;) - viisastelu
Sinähän et virheitä tee lastenkasvatuksessa, ethän? Et varmasti. Kamala paikka jos lapsistasi tuleekin narkkareita tai alkoholisteja tai rikollisia. Ei me sitten tulla kysymään sulta että mikä meni kasvatuksessa pieleen, vaikka tiedetään että se taisi olla se yliholhoava asenne ja se loputtomien sääntöjen verkko johon lapsi on hukkunut eikä enää tiedä mitä tässä maailmassa SAA tehdä.
Oikeesti, lapset on maailman sivu kommentoineet vieraiden ihmisten ulkonäköä tai muita asioita suureen ääneen. Ennen niille naurettiin mutta tänä päivänä pitää vaan hyssytellä ja opettaa lapset olemaan aikuismaisia pienestä pitäen. - Lapset yllättää!
viisastelu kirjoitti:
Sinähän et virheitä tee lastenkasvatuksessa, ethän? Et varmasti. Kamala paikka jos lapsistasi tuleekin narkkareita tai alkoholisteja tai rikollisia. Ei me sitten tulla kysymään sulta että mikä meni kasvatuksessa pieleen, vaikka tiedetään että se taisi olla se yliholhoava asenne ja se loputtomien sääntöjen verkko johon lapsi on hukkunut eikä enää tiedä mitä tässä maailmassa SAA tehdä.
Oikeesti, lapset on maailman sivu kommentoineet vieraiden ihmisten ulkonäköä tai muita asioita suureen ääneen. Ennen niille naurettiin mutta tänä päivänä pitää vaan hyssytellä ja opettaa lapset olemaan aikuismaisia pienestä pitäen.Vähän mietitytti. mitä vastata alle kaksi vuotiaalle, joka junassa kysyy: "Miksi tuolla naisella on pellen naamari?" huomatessaan vastakkaisella junapenkillä istuvan TODELLA VAHVASSA!!! meikissä istuvan naisen...
Lapsilla kehittyy melkolailla aikaisin omat mielikuvat asioista ja niistä on vain osattava keskustella. - lapsen mieli
meillä kyllä on opetettu lapsia pienestä pitäen kertomalla että ihmisiä on paljon erinäköisiä ja kokoisia(tummia,vaaleita,pitempiä,lyhyempiä,joillakin saattaa olla vaikka vihreä tukka tai lävistys naamassa) ja kaikki ovat aivan yhtä arvokkaita eikä kenenkään ulkonäköä saisi arvostella tai kommentoida ääneen koska se on epäkohteliasta ja voi loukata muita ihmisiä.
tästäkin huolimatta,lapsella on lapsen mieli jonka mukaan käyttäytyy eikä lapsi pahaa tarkoita jos se kysyy esimerkiksi jotakin lähellä olevan ihmisen ulkonäöstä. pitäisi vain yrittää opettaa että se on epäkohteliasta eikä niin sovi tehdä - laija61
lapsen mieli kirjoitti:
meillä kyllä on opetettu lapsia pienestä pitäen kertomalla että ihmisiä on paljon erinäköisiä ja kokoisia(tummia,vaaleita,pitempiä,lyhyempiä,joillakin saattaa olla vaikka vihreä tukka tai lävistys naamassa) ja kaikki ovat aivan yhtä arvokkaita eikä kenenkään ulkonäköä saisi arvostella tai kommentoida ääneen koska se on epäkohteliasta ja voi loukata muita ihmisiä.
tästäkin huolimatta,lapsella on lapsen mieli jonka mukaan käyttäytyy eikä lapsi pahaa tarkoita jos se kysyy esimerkiksi jotakin lähellä olevan ihmisen ulkonäöstä. pitäisi vain yrittää opettaa että se on epäkohteliasta eikä niin sovi tehdäoli kanssa yritetty neuvoa,että ei kannata aina ääneen sanoa,vaikka näkisikin jotain tavallisuudesta poikkeavaa.Kaupassa sitten tyttöni tuijotti erästä tosi pitkää miestä(mieskin varmaan huomasi),tuli sitten luokseni ja sanoi"Äiti,olis vähän kuiskuasiaa."
- En usko.
Ei tässä nyt ole kysymys huonosta kasvatuksesta. Eri-ikäiset ihmiset kommentoivat toisten ihmisten ulkonäköä, lapset vain eivät tajua olevansa kuuloetäisyydellä. Vanhemmat kommentoivat ystävilleen ja lapset vanhemmilleen.
- yhäriäiskä
Kuulin kerran bussissa, miten kaksi aikuista naista arvosteli (syystä kylläkin) pysäkillä seisseitä henkilöitä tyyliin "katso nyt noitakin nuoria ihmisiä miten ovat lihavia". Katsoin sitten uteliaana, kun naiset itse jäivät pois autosta: eivätpä olleet mitään pajunvitsoja hekään! Kyllä aikuisten sietäisi vähän ajatella, mitä ääneen sanovat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201091- 136979
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten305782Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48589- 75514