Ylä- ja alatori?

Ex-vaasalainen

Olen usein miettinyt, kuka on keksinyt, että juuri Rewellin korttelin puoleista torin reunaa sanotaan ylätoriksi ja päinvastoin. Onko kyse ilmansuunnista vai mistä?

14

1706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertaista

      Eli se johtuu puhtaasti siitä että ylätori on ylämäen puolella! Eli rewelin puoleinen reuna on ylempänä, josta siis nimikkeet ylätori ja alatori.

      • Anonyymi

        Olemme sen todenneet kauan sitten.


    • kerran...

      Hetken mietin mitä outoa torilla on. Sitten se juolahti mieleen, että tori ei ole perinteiseen tapaan auki jostain kohtaa.

      No onneksi näin kesän kynnyksellä tähän tuli muutos. Nyt on torilla taas perinteiseen tapaan työkoneita komistamassa näkymää.

    • Pentti Suksi

      Ylä- ja alatorin nimet ei johdu ilman suunnista vaan maastosta. Alatorin rakennukset ovat entisen suonreunassa ja pitää todellisuudessa paikkansa, että siinä kaksi pankkia ovat kuilunpartaalla!

      Katsoppa hieman kun torilla käyt, niin maastosta vielä edelleen näkyy tuo kallioruhje. Katsoppa Vaasanpuistikkoa HM:n kulmasta niin kauppahallin kohdalla näkyy vielä tämä kalliohalkeama
      notkona josta se nousee Black Jackkia kohden.
      Kauppahallin edessä on halkeaman syvin kohta 18 metriä 40 senttiä. Tämä kallio halkeama alkaa kasarmeilta ja päättyy pitkällekadulle "Kuoleman loukkuun".

      Ennen Vaasan rakentamista paikalla oli suo jossa kasvoi suomuurainta ja siitä (alatorilta)
      maa nousi ylöspäin ja nykyisen Rewel Centerin kohdalla kasvoi mäntyä ja kuusia. Se kuulemma oli hyvä marjastuspaikka, kasvoi puolukkaa ja mustikkaa. Kyllä sieltä saa vieläkin kyseisiä marjoja, mutta torimyyjiltä. Kun tori rakennettiin 1858-59 niin kansan suussa syntyi sanonnat alatori ja ylätori.

      Pentti Suksi

      • käynahonlaitaa...

        kun olet jo näköjään lukenut ton ekan viestin. Hienoa!


      • tarina

        Mutta minälaisissa höyryissä sen kirjoitit? Vai että puolukkaa ja mustikkaa samalta pieneltä pläntiltä.

        Kuule! Käy tänä vuonna heinäkuun lopusta alkaen mustikassa ja sitten myöhemmin syksyllä puolukassa. Ota vaikka joku opas mukaan. Sitten sinäkin tiedät noista marjoista jotakin. Sen jälkeen sinunkin on mukava kirjoitella asiasta.


      • Pentti Suksi
        tarina kirjoitti:

        Mutta minälaisissa höyryissä sen kirjoitit? Vai että puolukkaa ja mustikkaa samalta pieneltä pläntiltä.

        Kuule! Käy tänä vuonna heinäkuun lopusta alkaen mustikassa ja sitten myöhemmin syksyllä puolukassa. Ota vaikka joku opas mukaan. Sitten sinäkin tiedät noista marjoista jotakin. Sen jälkeen sinunkin on mukava kirjoitella asiasta.

        Aivan täysin selväjärkisenä eikä missään höyryissä.
        Oletpa kovin kaposesti lukenut kotiseutuhistoriaa.
        Ei tällä paikalla ole ollut kaupunkia ennen vuotta 1855. Kletsön niemellä ei ollut muuta kuin metsää
        jäniksiä ja suden pesiä. Pientä asutusta oli nykyisen vuorikadun kohdalla ja siitä meni kärrypolku nykyisen Korsholman puistikon toiselle puolelle.

        Arkkitehti Zetterberg suunnitteli kaupungin ja toria alettiin punnita 1855 löydettiin tuo kalliorailo
        joka alkaa alatorilta ja siinä oli suo ja siinä kasvoi mm. suomuurainta eli lakkaa. Ja tuosta suosta nousi metsämaa jossa kasvoi mäntyjä ja kuusia. Muistan kun kansanedustaja Elly Sigfid
        muisteli että hänen isoäitinsä kävi puolukassa
        pikkutyttönä jossa nyt on Rewel-center, kaupungintalo ja kirkko. Vaasan vihkiäiset pidettiin 1.8.1862 eikä Vaasasta ollut puoliakaan vielä tonteista rakennettu. Sitä ennen Vaasan kaupunki sijaitsi Vanhassa Vaasassa jossa on rauniot.
        Sinuldle tiedoksi, että olin toimikunnassa joka julkaisi viime joulukuussa "torihistorian" joka painos on nyt loppuun myyty ja tulee kohta toinen painos. En kertonut satuja missään höyryssä vaan historiallisia faktoja. Enkä minä tarvitse puolukoiden ja mustikoiden noukkimiseen minkäänlaista opasta, että eiköhän tuo jo 50 vuoden kokemuksella sujune.

        Ja sitten, olen noukkinut suomuuraimia paljon pienemmistäkin plänteistä ja saanut 10 litran ämpärin täyteen jos on hyvät kesät.


      • vuoden päähän
        Pentti Suksi kirjoitti:

        Aivan täysin selväjärkisenä eikä missään höyryissä.
        Oletpa kovin kaposesti lukenut kotiseutuhistoriaa.
        Ei tällä paikalla ole ollut kaupunkia ennen vuotta 1855. Kletsön niemellä ei ollut muuta kuin metsää
        jäniksiä ja suden pesiä. Pientä asutusta oli nykyisen vuorikadun kohdalla ja siitä meni kärrypolku nykyisen Korsholman puistikon toiselle puolelle.

        Arkkitehti Zetterberg suunnitteli kaupungin ja toria alettiin punnita 1855 löydettiin tuo kalliorailo
        joka alkaa alatorilta ja siinä oli suo ja siinä kasvoi mm. suomuurainta eli lakkaa. Ja tuosta suosta nousi metsämaa jossa kasvoi mäntyjä ja kuusia. Muistan kun kansanedustaja Elly Sigfid
        muisteli että hänen isoäitinsä kävi puolukassa
        pikkutyttönä jossa nyt on Rewel-center, kaupungintalo ja kirkko. Vaasan vihkiäiset pidettiin 1.8.1862 eikä Vaasasta ollut puoliakaan vielä tonteista rakennettu. Sitä ennen Vaasan kaupunki sijaitsi Vanhassa Vaasassa jossa on rauniot.
        Sinuldle tiedoksi, että olin toimikunnassa joka julkaisi viime joulukuussa "torihistorian" joka painos on nyt loppuun myyty ja tulee kohta toinen painos. En kertonut satuja missään höyryssä vaan historiallisia faktoja. Enkä minä tarvitse puolukoiden ja mustikoiden noukkimiseen minkäänlaista opasta, että eiköhän tuo jo 50 vuoden kokemuksella sujune.

        Ja sitten, olen noukkinut suomuuraimia paljon pienemmistäkin plänteistä ja saanut 10 litran ämpärin täyteen jos on hyvät kesät.

        nykyisellä paikalla


      • Anonyymi
        Pentti Suksi kirjoitti:

        Aivan täysin selväjärkisenä eikä missään höyryissä.
        Oletpa kovin kaposesti lukenut kotiseutuhistoriaa.
        Ei tällä paikalla ole ollut kaupunkia ennen vuotta 1855. Kletsön niemellä ei ollut muuta kuin metsää
        jäniksiä ja suden pesiä. Pientä asutusta oli nykyisen vuorikadun kohdalla ja siitä meni kärrypolku nykyisen Korsholman puistikon toiselle puolelle.

        Arkkitehti Zetterberg suunnitteli kaupungin ja toria alettiin punnita 1855 löydettiin tuo kalliorailo
        joka alkaa alatorilta ja siinä oli suo ja siinä kasvoi mm. suomuurainta eli lakkaa. Ja tuosta suosta nousi metsämaa jossa kasvoi mäntyjä ja kuusia. Muistan kun kansanedustaja Elly Sigfid
        muisteli että hänen isoäitinsä kävi puolukassa
        pikkutyttönä jossa nyt on Rewel-center, kaupungintalo ja kirkko. Vaasan vihkiäiset pidettiin 1.8.1862 eikä Vaasasta ollut puoliakaan vielä tonteista rakennettu. Sitä ennen Vaasan kaupunki sijaitsi Vanhassa Vaasassa jossa on rauniot.
        Sinuldle tiedoksi, että olin toimikunnassa joka julkaisi viime joulukuussa "torihistorian" joka painos on nyt loppuun myyty ja tulee kohta toinen painos. En kertonut satuja missään höyryssä vaan historiallisia faktoja. Enkä minä tarvitse puolukoiden ja mustikoiden noukkimiseen minkäänlaista opasta, että eiköhän tuo jo 50 vuoden kokemuksella sujune.

        Ja sitten, olen noukkinut suomuuraimia paljon pienemmistäkin plänteistä ja saanut 10 litran ämpärin täyteen jos on hyvät kesät.

        Hyvä@ 👍👍


      • Anonyymi
        Pentti Suksi kirjoitti:

        Aivan täysin selväjärkisenä eikä missään höyryissä.
        Oletpa kovin kaposesti lukenut kotiseutuhistoriaa.
        Ei tällä paikalla ole ollut kaupunkia ennen vuotta 1855. Kletsön niemellä ei ollut muuta kuin metsää
        jäniksiä ja suden pesiä. Pientä asutusta oli nykyisen vuorikadun kohdalla ja siitä meni kärrypolku nykyisen Korsholman puistikon toiselle puolelle.

        Arkkitehti Zetterberg suunnitteli kaupungin ja toria alettiin punnita 1855 löydettiin tuo kalliorailo
        joka alkaa alatorilta ja siinä oli suo ja siinä kasvoi mm. suomuurainta eli lakkaa. Ja tuosta suosta nousi metsämaa jossa kasvoi mäntyjä ja kuusia. Muistan kun kansanedustaja Elly Sigfid
        muisteli että hänen isoäitinsä kävi puolukassa
        pikkutyttönä jossa nyt on Rewel-center, kaupungintalo ja kirkko. Vaasan vihkiäiset pidettiin 1.8.1862 eikä Vaasasta ollut puoliakaan vielä tonteista rakennettu. Sitä ennen Vaasan kaupunki sijaitsi Vanhassa Vaasassa jossa on rauniot.
        Sinuldle tiedoksi, että olin toimikunnassa joka julkaisi viime joulukuussa "torihistorian" joka painos on nyt loppuun myyty ja tulee kohta toinen painos. En kertonut satuja missään höyryssä vaan historiallisia faktoja. Enkä minä tarvitse puolukoiden ja mustikoiden noukkimiseen minkäänlaista opasta, että eiköhän tuo jo 50 vuoden kokemuksella sujune.

        Ja sitten, olen noukkinut suomuuraimia paljon pienemmistäkin plänteistä ja saanut 10 litran ämpärin täyteen jos on hyvät kesät.

        Mielikuvituskirjoittelija tienaa 24/7 kaikilla sivuilla taitaa kodin perinteet kulkeutua aina negatiivisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielikuvituskirjoittelija tienaa 24/7 kaikilla sivuilla taitaa kodin perinteet kulkeutua aina negatiivisesti.

        ?????


    • Anonyymi

      On yksi Suomen hienoimmista kauppatoreista. Jylhän patsaan katveessa.

      • Anonyymi

        🤣Kirjoittaa ikänsä Vaasassa pysynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤣Kirjoittaa ikänsä Vaasassa pysynyt.

        Niin vaasalaiset niin ylistää sitä paikkaa. Muille se voi olla painajainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe