lampaiden hoito,ruoka ym.

viherpeippo

heippa! meille on tulossa kaksi karitsaa,ja olen hankkinut erilaista tietoutta lampaiden hoidosta ja kaikesta mahdollisesta mitä olen vaan löytänyt,kyselenkin nyt onko kasveja jotka olisivat myrkyllisiä lampaille?oppivatko kovinkin helposti talutusnuoraan vaikka pikku kävelylle?entä kuinka hyviä ovat hyppimään aitauksen yli? entä muita hyviä neuvoja ja kokemuksia?kaikista kiitollinen :)

17

12784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeippo

entä voiko punkit tms.vaivata lampaita,miten niitä voi ehkäistä,jos näin on?

• jujuju

Ittelläni on ollut lampaita jo kymmenen vuotta ja voin sanoa, että mainioita kavereita ovat=)!

En usko, että lampaille on mitää erityistä myrkyllistä kasvia, mutta nämä yleiset; näsiä, kielo, oravanmarja... Voit ettiä niitä netistä. Yleensä lammas on kuitenkin niin fiksu, että osaa olla syömättä itselleen kelpaamattoman ruuan.

Talutukseen oppivat helposti, mutta kannatta aloittaa aikaisin totuttamaan. Lisäksi lammas on armottoman ahne ja talutus jää usein pientareiden syömiseksi=). Ja, arka eläin kun on, kotoa poispäin meneminen on usein hidasta ja niille epämieluisaa. Jos päästät narusta irti, ne ovat salamana kotipihassa=). Ahkerasti totuttamalla, oppivat kuitenkin.
      Kun meillä oli joskus vaikeuksia saada lampaat kävelemään haluttuun suuntaan, houkuttelimme niitä horsmakimpuilla. (Horsma on muuten ainakin meidän lampaille valtava herkku!)

Karitsat hyppivät jonkin verran aitojen yli, mutta eivät kovinkaan paljon. Huomaat sitten kokemuksesta, millaisen aidan tarvitset.

Muina kokemuksina voisin sanoa, liittyen karkailuun, että kukkapenkin ovat sitten vaarassa, samoin kasvimaat. Kuten jo mainitsin, lammas on ahnas ja tuolleiset "tarjottimet" ovat sille vastustamattomia.

Lampaat rakastavat rapsuttelua, varsinkin kun ikää karttuu. Mikään ei ole parempi tapa solmia ystävyyssuhteita ja tehdä tuttavuutta kuin rauhallinen rapsuttelutuokio.

Lammas on laumaeläin ja on hienoa, että hankit niitä kaksi. Lampaistasi tulee erottamattomat! Älä siis edes yritä erottaa niitä toisistaan. Lampaiden sydän on niin suuri, että ne alkavat rakastaa sinua yhtä paljon kuin toisiaan, ja se on paljon se=)!

Syömisestä vielä, että, jos on mahdollista, tee talven varalle kerppuja. Ne ovat hyvä lisä muuten yksipuoliseen ravintoon talvisin.

Kesät talvet voit syöttää lampaille porkkanaa, omenaa, lanttua, perunaa... Jotkut lampaat ovat nirsompia toiset ahnaita ja syövät kaiken, minkä vain voivat. Huomaat kyllä=).
      Kuivaa hapanleipää voi antaa välillä, suurta herkkua!

Tuohon punkkikysymykseen en sen kummemmin osaa vastata, kun ainakaan meillä niistä ei ole ollut ongelmaa.
      Uskon, että jos niitä sattuu tulemaan, eivät vaivaa eläintä paljon. Voit poistaa ne vain nyppimällä, jos haluat, mutta en usko, että on tarpeen.

Kesällä ötökät vaivaavat lampaita. On olemassa sellaista ainetta, jota laitetaan eläimen niskaan ja se pitää (periaatteessa) ötökät poissa koko kesän.
      En muista nimeä, mutta kysele ja katsele kaupoista/eläinlääkärilta ja ehkä löydät sen. (on niitä varmasti muitakin..)

nyt ei tule mieleen muuta, mutta kysy, jos haluat tietää lisää! Vastaan mielelläni!!

Onko karitsojen nimet jo selvillä?=)

• viherpeippo

valtavasti kiitoksia vastauksestasi:) kaikki tieto on meille niin tärkeää,koska haluamme huolehtia heistä parhaalla mahdollisella tavalla.
        kaikista perheenjäsenistä huolehditaan täydellä sydämmellä:)
        näit kovasti vaivaa kirjoittaaksesi näin paljon :) kiitos sinulle :)
        oletko kuullut kokemuksia siitä jos ne sattuvat syömään jotain myrkyllistä kasvia,että mitä seuraa?olen jonkin verran lukenut kokemuksia,että eläimillä ne reaktiot ei kuitenkaan ole niin voimakkaita?
        nimiä vielä mietitään,mutta eiköhän tämän viikonlopun aikana nekin keksitä :)

• jujuju
        viherpeippo kirjoitti:

valtavasti kiitoksia vastauksestasi:) kaikki tieto on meille niin tärkeää,koska haluamme huolehtia heistä parhaalla mahdollisella tavalla.
        kaikista perheenjäsenistä huolehditaan täydellä sydämmellä:)
        näit kovasti vaivaa kirjoittaaksesi näin paljon :) kiitos sinulle :)
        oletko kuullut kokemuksia siitä jos ne sattuvat syömään jotain myrkyllistä kasvia,että mitä seuraa?olen jonkin verran lukenut kokemuksia,että eläimillä ne reaktiot ei kuitenkaan ole niin voimakkaita?
        nimiä vielä mietitään,mutta eiköhän tämän viikonlopun aikana nekin keksitä :)

on mukavaa auttaa aina, kun vain pystyy=)!

Tosiaankin meillä ei ikinä ole lammas syönyt mitään myrkyllistä vaikka niillä iso tarha onkin...

luulen kuitenkin, että oireet ovat jotain ärtyisyyden ja vatsan sekaisin menemisen väliltä=). Tietenkin riippuu, miten paljon eläin on myrkyllistä kasvia syönyt.

Kierrä tarhaa ympäriinsä varmuuden vuoksi ennen kuin lasket lampaat sinne, jos vaikka tunnistaisit myrkylliset kasvit.

Lampaan haju ja makuaisti on kuitenkin niin tarkka, että luulen sen aikas tarkkaan tietävän, mitä voi syödä ja mitä ei.
        En usko, että siitä koituu teille ongelmaa.

Onnea paljon pikkuisten kanssa!! Jos vielä myöhemminkin tulee mieleen jotain, niin kirjoita tänne vaan! Jos en minä, niin joku muu varmasti osaa vastata=)!

• viherpeippo
        jujuju kirjoitti:

on mukavaa auttaa aina, kun vain pystyy=)!

Tosiaankin meillä ei ikinä ole lammas syönyt mitään myrkyllistä vaikka niillä iso tarha onkin...

luulen kuitenkin, että oireet ovat jotain ärtyisyyden ja vatsan sekaisin menemisen väliltä=). Tietenkin riippuu, miten paljon eläin on myrkyllistä kasvia syönyt.

Kierrä tarhaa ympäriinsä varmuuden vuoksi ennen kuin lasket lampaat sinne, jos vaikka tunnistaisit myrkylliset kasvit.

Lampaan haju ja makuaisti on kuitenkin niin tarkka, että luulen sen aikas tarkkaan tietävän, mitä voi syödä ja mitä ei.
        En usko, että siitä koituu teille ongelmaa.

Onnea paljon pikkuisten kanssa!! Jos vielä myöhemminkin tulee mieleen jotain, niin kirjoita tänne vaan! Jos en minä, niin joku muu varmasti osaa vastata=)!

"vauvat"saapuivatkin jo eilen uuteen kotiin,olivat kovin hämillään uusista ihmisistä ympärillä,ensimmäinen yö omassa pilttuussa on ohi ja se on sujunut hienosti..ehdottomasti niitä tarvitsee olla kaksi,ovat kovasti toisissaan kiinni kaikesta jännityksestä :)

• foorumille

Paljon hyödyllistä tietoa löydät lampola.org

• viherpeippo

kiitos myös sinulle,sieltä tosiaan löytyy monenlaista tietoa :)

• kultakarva

Jos haluat taluttaa lammastasi niin sinun pitää pienestä pitäen totuttaa sitä. Juttele ja silittele sitä että se leimautuu sinuun niin se voisi hyvinkin oppia.

• kultakarva

Meillä on ollut noin 5 vuotta lampaita että tiedän niistä tarpeeksi ja voin jakaa tietoja muille.

Lampaan ruoka valioon kuuluu porkkanat,lantut,perunat,leivät(ilman voita)ja perus ravintoon kuuluu ruoho ja heinä. On myös olemassa tiettyjä lampaalle tarkoitettuja rehuja mutta ei saa antaa esim kanan rehua.

• tadadadaaa

Me ostetaan karitsoja niin Haluuko joku kertoa niiden elätyksestä pärjääkö ne ilman emoa ja miten karitsaa hoidetaan sen ruokavalio .......jne. ja millaisista kaupoista saa lampaan ruokaa ja millaista sitten kun ne on isompia niin ruokaa annetaan ja kaikkea mahdollista tärkeää tietoa : ))

• juppelainen

Agrimarketista saa yleensä lampaiden rehua :)

• Lampuritar

Kaiken muun herkun lisäksi lampaat kaipaavat suolaa (nuolukivi) ja kivennäistä , (lampaiden omaa , ei saa olla kuparia) ja vaikkapa joskus vitamiinia. Paras ruoka lampaille kai on heinä, ruoho ja kaura, nuo lantut ja perunat kun eivät sisällä paljon muuta kuin vettä ja ruokavalio pitäisipysyä aika samana , muutokset hitaasti ja varovaisesti , ettei tule vatsaongelmia, kuten turpoamista.
        Se ötökkäaine on nimeltään Coopersect ja kyllä lampaat voivat saada myrkyllisistä kasveista auringon kanssa pahojakin oireita, vaikkakin harvoin , silloin voi korvat ja koko naamataulukin turvota ikävästi. Myrkylliset kasvit , jotka aiheuttavat näitä oireita löytyvät hakusanoilla helposti koneelta , kun en ulkoa nimiä muista.
        Ihania eläimiä ne lampaat ovatkin , kaikki omannäköisiään ja omanluonteisiaan.
        Terve maalaisjärki käyttöön , niin kyllä niiden kanssa pärjää.
        Minä olen katsellut niiden touhuja jo 30 vuotta. Iloisia hetkiä päkäpäiden kanssa :)

• Tuleva lampuri
        Lampuritar kirjoitti:

Kaiken muun herkun lisäksi lampaat kaipaavat suolaa (nuolukivi) ja kivennäistä , (lampaiden omaa , ei saa olla kuparia) ja vaikkapa joskus vitamiinia. Paras ruoka lampaille kai on heinä, ruoho ja kaura, nuo lantut ja perunat kun eivät sisällä paljon muuta kuin vettä ja ruokavalio pitäisipysyä aika samana , muutokset hitaasti ja varovaisesti , ettei tule vatsaongelmia, kuten turpoamista.
        Se ötökkäaine on nimeltään Coopersect ja kyllä lampaat voivat saada myrkyllisistä kasveista auringon kanssa pahojakin oireita, vaikkakin harvoin , silloin voi korvat ja koko naamataulukin turvota ikävästi. Myrkylliset kasvit , jotka aiheuttavat näitä oireita löytyvät hakusanoilla helposti koneelta , kun en ulkoa nimiä muista.
        Ihania eläimiä ne lampaat ovatkin , kaikki omannäköisiään ja omanluonteisiaan.
        Terve maalaisjärki käyttöön , niin kyllä niiden kanssa pärjää.
        Minä olen katsellut niiden touhuja jo 30 vuotta. Iloisia hetkiä päkäpäiden kanssa :)

Voiko porkkanat,lantut ja varsinkin perunat antaa raakoina?
        Ainakin raakaan perunaan tulee leikattauspintaan ihmiselle myrkylliset pitoisuudet.
        Mitä muuta voi syöttää, niin kun ajattelin pellolle niitä laittaa kasvamaan vain lampaita varten.
        Menestyykö karitsat ulkona saapuessaan,jos on joku suojakoppi niille aitauksessa kesäksi?

• lambi-ihailija

tutulla on noita lampaita ja niitä käydään neljän hengen porukassa katsomassa. Ruuaksi tosin ne määmäät joituvat.. yhdellä on päässä rupia ja kaljua, mistä voisi johtua? Kysyn myös että mistä lampaat pitävät eniten? ( kasvista ja vihanneksista ) Ainakin rohmuavat ruisleipää ja omenaa kun harvoin ihmisten kanssa on.. 32 lambia. Ryhmällä kun tulivat niin melkein rautalanka aita kaatui... sähkötön tosin. Kirjoittakaahan siintä, että mikä kn lempi kasvi!

• äxdee

Onkos sinulla mahdollisesti kirjoitusvirheitä? xD

• lambi-ihalija
        äxdee kirjoitti:

Onkos sinulla mahdollisesti kirjoitusvirheitä? xD

äxdee, tiedän. Jos nopeasti kirjoittaa ipadilla, mitähän seuraa? O_o

• Anonyymi

Jos vielä joku etsii apua niin meillä ollut lampaita jo pitkään ja mä.suosittelen että lampaalle opetetaan pikkuhiljaa riimussa kulkeminen esim naksutin auttaa siinä paljon ja toki herkku aina. Lampaat ei myöskään omasta kokemuksesta ollenkaan hypi aitojen yli mutta verkkoaidan ali karitsat saattavat välillä yrittää. Itse en myöskää suosittele ollenkaan sähkö aitaa sillä lampaat mahtuvat lankojen välistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe