Tiukka esinahka

leikkaus?

Pojalleni 12-v tehdään leikkaus, jossa tiukka esinahka leikataan. Onko täällä kenellään tietoa, onko jälkeenpäin kivulias? Laitetaan kuulemma pari- kolme itsestäänsulavaa tikkiä ja toimenpide tehdään nukutuksessa.

30

11382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan treenausta :D

      pieni "voimistelu" aamuin illoin takaa halutun lopputuloksen ja leikkaus jää tarpeettomaksi. Toivottavasti ymmärrät "yskän". T. Tohtori-Tolonen

    • olin huolestunut

      Hei! Pojallani leikattiin tiukka esinahka myös samanikäisenä kun sinun poikasi on, kaikki meni hienosti ja nyt poikani käy 30-kymppiä eikä minkäännäköisiä vaivoja ole ollut. Tsemppiä Teille!

    • fimoosi

      Itselleni (26v) on myös tulossa esinahan ahtauman korjausleikkaus. Onkohan kukaan mahtanut käydä Tampereella samanlaisessa toimenpiteessä? Jos on niin, ota yhteyttä.

    • ...enne leikkuuta

      Seuraavassa muutamia täysin yleisiä haittoja ja komlikaatioita, mitä edellä mainitusta toimenpitestä seuraa:

      - Haava aukeilee yöllisten erektioiden yhteydessä useiden viikkojen ajan ja tästä syystä paranee hitaasti (jopa kuukausia), sekä jättää jälkeensä varsin rumat arvet.

      - Haavapinnat eivät läheskään aina "osu kohdalleen" kiinni ommeltaessa, vaan ihoon jää jopa 1cm kiertymä.

      - Jäljelle jäävä iho ei yleensä ole riittävän pitkä erektioon, vaan nivustaipeen iho, sekä kivespussit karvoituksineen vetäytyy erektiossa jopa peniksen varren puoliväliin saakka.

      - Leikkaushaava ja jäljelle jäävät esinahan ylä- ja alalehtien kappaleet ovat usein varsin epäsymmetrisiä - esimerkiksi alalehteä saattaa olla paikoin vain 2mm ja paikoin jopa yli 12mm - esteettisestikin suhteellisen rumaa jälkeä.

      - Leikkaushaava saattaa usein arpeutua kiinni alla olevaan paisuvaiskudokseen ja tämän arpeutuman pehmeneminen, sekä irtoaminen saattaa viedä useita vuosia, 5v on ihan tavallista.

      - Ompeleet saattavat jättää ihoon onkaloita, joita on todella hankalaa pitää puhtaana.

      - Irtoilevat ompeleet, tai muuten aukeileva haava saattaa jättää jäljelle täysin ihottomia alueita, joiden parantuminen kestää useista kuukausista useisiin vuosiin.

      - Mahdollisesti liian ahtaaksi jäävä arpi ei mahdu liikkumaan terskan yli.

      - Osin tuhoutunut verenkierto terskassa aiheuttaa kuukausien, tai jopa vuosien ajan tuntopuutoksia, harmaansinisiä alueita, sekä turvotusta.

      - Poistettu frenulum aiheuttaa todella pahoja tuntopuutoksia useiden vuosien ajan ja saattaa tästä syystä aiheutaa jopa laukeamisen estymisen.

      Näitä haittoja ja komplikaatioita olisi tietysti vaikka kuinka paljon lisääkin, tässä oli vaan tavallisimpia ja näitäkään ei siis Suomessa vallitsevan yleisen hoitokäytännön mukaa tarvitse kertoa potilaalle etukäteen.

      Miten on, monikohan valitsisi leikkauksen sijaan jonkun vähemmän haittoja aiheuttavan hoidon, jos nämä seikat potilaan oikeuksien mukaisesti kerrottaisiin? Jostan syystä niitä vähemmän haittoja aiheuttavia hoitomuotoja ei myöskään esitetä, vaan ympärileikkausta pidetään ehdottomasti parhaana hoitomuotona kaikissa miesten esinahkaan liittyvissä ongelmissa!

      • Leikkaukseen menossa

        Olen lukenut näitä viestejä ja keskusteluja nyt paljon ja edelleen mahdollinen leikkaus pistää miettimään onko se ainut ja paras ratkaisu kun esinahka on tiukka. Kun kysymyksessä on 20 vuotias mies niin mitähän nuo vähemmän haittoja aiheuttavat hoidot ovat??

        Olisin kiitollinen kuulemaan näistä hoidoista tarkemmin.


      • XYZÅÄÖ
        Leikkaukseen menossa kirjoitti:

        Olen lukenut näitä viestejä ja keskusteluja nyt paljon ja edelleen mahdollinen leikkaus pistää miettimään onko se ainut ja paras ratkaisu kun esinahka on tiukka. Kun kysymyksessä on 20 vuotias mies niin mitähän nuo vähemmän haittoja aiheuttavat hoidot ovat??

        Olisin kiitollinen kuulemaan näistä hoidoista tarkemmin.

        Niitähän on, tässä muutama, lääkäri niitä tuskin tulee ehdottamaan/suosittamaan...

        - Esinahan halkaisu, eli esari jää, vain tiukka osa halkaistaan ja ommellaan uudelleen toisin päin kiinni.

        - Esarin venytys, tähän on olemassa jopa kotikäyttöön tarkoitettuja "laitteita", eli instrumentteja.

        - Esaria voi yrittää venyttää myös itse, ihoa ohentamaan voi käyttää useamman viikon ajan kortisonivoidetta. Kohtuus kaikessa, eli tää vaatii todellakin aikaa!

        - Mikäli esarissa on alapinnalla kiinnikkeitä, ne saa kätevästi irrotettua paikallispuudutuksessa, ilman koko esarin poistoa!

        Enemmänkin on, mutta tässä esimerkkejä, eikä kuulosta ollenkaan niin vaarallisilta/lopullisilta. Lääkärit ei vaan halua näitä vaihtoehtoja tuoda esiin, niissä kun he eivät pääse "pätemään" veitsi kourassa - niillä täytyy olla joku sairas silvontafetissi...


      • Juuri leikattu.

        ilmeisesti et taida itse olla fimoosin "omistaja" kun sammakoita päästät suusta. Viikon päästä kerron oletko kirjoittanut ihan puutaheinää kun nuo tikit tuosta sulaa ensin poies.


      • Just leikattu yli 40v
        XYZÅÄÖ kirjoitti:

        Niitähän on, tässä muutama, lääkäri niitä tuskin tulee ehdottamaan/suosittamaan...

        - Esinahan halkaisu, eli esari jää, vain tiukka osa halkaistaan ja ommellaan uudelleen toisin päin kiinni.

        - Esarin venytys, tähän on olemassa jopa kotikäyttöön tarkoitettuja "laitteita", eli instrumentteja.

        - Esaria voi yrittää venyttää myös itse, ihoa ohentamaan voi käyttää useamman viikon ajan kortisonivoidetta. Kohtuus kaikessa, eli tää vaatii todellakin aikaa!

        - Mikäli esarissa on alapinnalla kiinnikkeitä, ne saa kätevästi irrotettua paikallispuudutuksessa, ilman koko esarin poistoa!

        Enemmänkin on, mutta tässä esimerkkejä, eikä kuulosta ollenkaan niin vaarallisilta/lopullisilta. Lääkärit ei vaan halua näitä vaihtoehtoja tuoda esiin, niissä kun he eivät pääse "pätemään" veitsi kourassa - niillä täytyy olla joku sairas silvontafetissi...

        Ei vois enempää olla harhaanjohtavaa kirjoittelua. Itse olin leikkauksessa pari vikkoa sitten ja hyvin on parantuntu. Vaikka aamusin on ollut kanki kovana niin silti tikit on pysyneet hyvin kiinni koska ne tikit laitetaan vehkeen pituussunnassa ja kuitenkin eskari venyy samaan suuntaa. Ainoa missä on ollu kiritystä on jänne joka samalla poltettiin poikki. Nyt voi kusta kunnolla ilman että suihku lentää pitkin seiniä. itse kärsin tästä fimoosista lähes 15 vuotta. Ja kohta loppu selibaatti kun tikit on sulaneet poies. Ei tartte enään mennä sisään hattu päässä :)


      • Esa Nahka
        Juuri leikattu. kirjoitti:

        ilmeisesti et taida itse olla fimoosin "omistaja" kun sammakoita päästät suusta. Viikon päästä kerron oletko kirjoittanut ihan puutaheinää kun nuo tikit tuosta sulaa ensin poies.

        Itsellä leikattu vajaa viikko sitten. Aina ollut kireä mutta sen kanssa pärjäsi jotenkin tähän asti. Nyt kuitenkin kireydestä oli muuttunut LSA niminen sairaus jossa esinahkaan kasvoi arpikudosta ja se tiukkeni tiukkenemistaan. Muuten ihan ok homma, mutta leikkaualue on erittäin kosketusarka. Pidän koko ajan sidettä jonka vaihdan aina kusella käydessäni, jolloin myös huuhtelen hepin kunnolla. ainakin neöjä tikkiä revennyt aamuseisokeissa ! erittäin kivulias herätä seisakkiin. Menee päivän aikana tapahtunut paranemine hukkaan. Olen hieamn huolestunut. Onko kellään muulla täällä ollut kokemuksia hitaasta paraenemisesta ja erektion aiheuttamista repeämisistä?


      • Silvottu aikoinaan
        XYZÅÄÖ kirjoitti:

        Niitähän on, tässä muutama, lääkäri niitä tuskin tulee ehdottamaan/suosittamaan...

        - Esinahan halkaisu, eli esari jää, vain tiukka osa halkaistaan ja ommellaan uudelleen toisin päin kiinni.

        - Esarin venytys, tähän on olemassa jopa kotikäyttöön tarkoitettuja "laitteita", eli instrumentteja.

        - Esaria voi yrittää venyttää myös itse, ihoa ohentamaan voi käyttää useamman viikon ajan kortisonivoidetta. Kohtuus kaikessa, eli tää vaatii todellakin aikaa!

        - Mikäli esarissa on alapinnalla kiinnikkeitä, ne saa kätevästi irrotettua paikallispuudutuksessa, ilman koko esarin poistoa!

        Enemmänkin on, mutta tässä esimerkkejä, eikä kuulosta ollenkaan niin vaarallisilta/lopullisilta. Lääkärit ei vaan halua näitä vaihtoehtoja tuoda esiin, niissä kun he eivät pääse "pätemään" veitsi kourassa - niillä täytyy olla joku sairas silvontafetissi...

        Tuossa tosiaan vaihtoehtoja totaalisilvonnalle ja Suomessahan julkinen sektori ei muuta edes suostu harkitsemaan kuin täydellistä poistoa... (johtuu siitä, että kyseiset leikkaukset tekee kirurgian opintojen alkuvaiheessa olevat opiskelijat!)


    • Silvottu
    • vastausta kaipaava

      Minulle tehtiin ko. leikkaus myös 12 vuotiaana ja siitä jäi kyllä todella ikävät arvet ja liiallisesta esinahan ärsyyntymisestä esinahka turpoaa ikävästi. Onko nämä jotain harvinaisia komplikaatioita vai yleistä kaikille =/

    • Veteraani

      MOI!
      Itselläni suoritettu ympärileikkaus 6 vuotta sitten LSA:n aiheuttaman kireyden vuoksi. Toipuminen oli nopeaa ja tosihommiin pääsin 2vkon päästä. Nyt ei kipua eikä haavaumia yhdynnän jälkeen, seksi maistuu hyvätä. Ammattimies teki hyvää jälkeä. Lopettakaa höpö puheet.

    • ahdas nahka

      hei, olen 17v poika ja minun esinahka on aikalailla ahdas. mistä kautta voi hommata esarin levittämis leikkaus numeron tai minne pitää soittaa?

    • korjattu on

      Moi!

      Itselleni tehtiin n. viikko sitten esinahankorjausleikkaus. Parantumisajaksi sanoivat 2-3 viikkoa ja sitten pääsee tositoimiin taas =) Tosiaan on kyllä vittumaista herätä aamuseisokkiin ja kipu on kova. Muutoin ei minkäänlaista kipua ole. Kärsin liian lyhyestä frenulumista ja osa esinahkaa oli myös tiukka joten korjaukseen meneminen oli aiheellista. Hieman turvotusta esinahassa on mutta kyllä se siitä. Ikää minulla on 18 vuotta. Onneksi tuli mentyä leikkaukseen. Leikkaukseen meno oli itseltäni hyvä päätös, sitä tuli vatvottua mielessä vuosia ett pitäisikö mennä. Te ketkä pohditte näitä asioita ja luette täällä kirjoituksia, hoitakaa asia alta pois! Ammattilaiset osaavat asiansa ja itselle tulee mielenrauha :)

    • Foreskinboy123

      Minulta on korjattu aikoinaan ahdas esinahka venytyshoidolla. Serkultani puolestaan pidennettiin sitä esinahan terskaan kiinnittävää jännettä, kun se aiheutti ahtauden. Yhdelle sedistämme tehty aikoinaan ympärileikkaus ja hänelle aiheutuneiden haittojen vuoksi nuorempi sukupolvi hoidetaan muulla tavalla, jos vain mahdollista.

    • 16-vuotias

      Mulle esinahan halkaisu-leikkaus tehtiin eilen, munasta tihuttaa kokoajan vähän verta :/. Aamulla kun heräsin niin ei oikeestaan ollut kipuja, tosin terska ei kuitenkaan ollut tullut täysin näkyviin (vaikka tietysti seisoi xD) varmaankin ihan normaalia näin leikkauspäivän jälkeisenä päivänä? Penis näyttää ihan nauravalta nakilta :D. Kohta pitäis suihkuun mennä pesemään alapää, uskaltaakohan sitä vetää tuota esinahkaa kokonaan alas, tai kannattaako edes?

    • Menossaleikkaukseen

      Moro. Iten olen 15v. Ja hankin ajan kirurgille :D Ne puhui että pieni viilto vaan? Minä ne sillä tarkottaa ja minkälaiset jäljet siitä jää? Erska on kuitenkin niin tiukka ettei liiku mihinkään eli on pakko mennä leikkaukseen. Jääkö siitä arvet?

    • menox vaan

      Leikkauksesta jää aina arpea joka aikaa myöten kuitenkin lähinnä muuttuu tummaksi viivaksi. Uskoisin että sinun kohdallasi ei tuosta juurikaan jää suurempaa jälkeä. Varmista kirurgilta ettei koko esinahkaa leikata pois vaan viillolla lähinnä helpotetaan esinahan liikkuvuutta.

    • Leikattu

      -Ensin menet sairaalaan ja puet ''sairaala asusi''
      Sitten menet saliin jossa sinut nukutetaan Joko kaasulla tai piikillä(saat valita itse)

      -Olet nukahtanut ja hoitajat alkaa hommiin,

      -Sitten sinut viedään sänkyyn ja heräilet sielä

      -Sitten sinun pitää vielä kokeile pissata, Kun olet pissannut pääset heti kotiin

      -Leikkaus aika on n20-40minuuttia, Kokonaisaika on n1-6h yleensä!

    • Leikattu

      No mulle tehään toi juttu on ennen kin tehty ei jälki kipuja

    • LeikattuOulu

      Ex kumppanille tehtiin kys toimenpide aikuisuuden kynnyksellä. Sanoi, että melkein kivuliaampi oli se tiukka esari, mitä toimenpiteen jälkeen. Leikkaus onnistui hyvin. Parantui hyvin, leikattu siististi, ei jälkeisiä komplikaatioita. Kävi Oulun kunnallisella. Kipua tuotti ne aamuset erektiot, mutta helpottaa kun on jotain viileetä lähettyvillä. Pärjäs kuulemma ihan norm.kipulääkkeellä

      • dtgfhyiuhopkloiuy

        Oulussa operoitu ja lopputulos totaalinen fiasko. Tuosta on aikaa yli 15 vuotta ja yhä edelleen tänäkin päivänä saa kärsiä seurauksista. En suosittele.


    • Hei, kärsin itse tiukasta esinahasta koko nuoruuteni ajan. Ratkaisu on hyvin yksinkertainen, enkä ymmärrä mikseivät urologit tai esimerkiksi lääkärit lähde selvittämään asiaa kuntoutusnäkökulmasta. Tämä ratkaisu on nyt omistettu kaikille miehille, ja se toimii!

      - Jättäkää esinahka taakse, se venyy luonnostaan muutamien viikkojen kuluessa. Pyrkikää pitämään esinahka mahdollisimman paljon takana pitkin päivää. Ensimmäinen viikko saattaa olla herkkä terskan ihon osalta, sillä se ei ole tottunut hankaukseen, mitä alushousut aiheuttavat, mutta voin vannoa, että tiukkuus lähtee ja vielä täysin luonnollisella keinolla. Pitäkää hengittäviä vaatteita, jotta hankaus on vähäisempää ensimmäisinä päivinä. Itselläni oli tiukka esinahka n. 10 vuoden ajan, ja sen päivän jälkeen kun aloin pitämään nahkaa takana, loppuivat haavaumat, valkojäkäläpelot ja hygieniaongelmat. Ette menetä mitään, jos kokeilette, ilmoittakaa miten meni ensimmäisen kuukauden jälkeen.

    • Anonyymi

      Provoaloitus tässäkin. Kommentitkin aloittajan.

    • Kärsin itse tiukasta esinahasta koko nuoruuteni ajan, ja nyt kun ongelma on vihdoin selvitetty, ajattelin tulla näin jälkikäteen spontaanisti jakamaan ratkaisun niin yksinkertaiseen, mutta stressaavaan asiaan.

      - Jättäkää esinahka taakse, se venyy luonnostaan muutamien viikkojen kuluessa. Pyrkikää pitämään esinahka mahdollisimman paljon takana pitkin päivää. Ensimmäinen viikko saattaa olla herkkä terskan ihon osalta, sillä se ei ole tottunut hankaukseen, mitä esim. alushousut aiheuttavat, mutta voin vannoa että tiukkuus lähtee ja vielä täysin luonnollisella keinolla. Pitäkää hengittäviä vaatteita, jotta hankaus on vähäisempää ensimmäisinä päivinä. Itselläni oli tiukka esinahka yli 10 vuotta, ja sen päivän jälkeen kun aloin pitämään nahkaa takana, loppuivat haavaumat, pelot valkojäkälästä ja hygieniaongelmista. Ette menetä mitään, jos kokeilette, ilmoittakaa miten meni ensimmäisen kuukauden jälkeen.

      Väittelynäkökulmasta voidaan toki jakaa mielipiteitä sen suhteen, miten esinahka tuottaa uutta ihoa terskan pinnalle, ja suojaa näinollen herkkää ihoa, mutta esinahan jättämisestä taakse ei ole mitään haittaa, päinvastoin. Nahka venyy luonnollisesti, jolloin hankaumat, arpeutunut iho sekä jatkuvat haavaumat vihdoin loppuvat. Tämän asian osalta jo oma intuitio voi selkeyttää, kumpi ratkaisu on luonnollisempi ja näin ollen lähempänä ratkaisua.

    • Anonyymi

      Se on jo yleistietoa että kireää esinahkaa ei tarvitse leikata pois. Leikkaus oli joskus 60-80 -luvuilla barbaarinen keino ratkaista lapsilla toistuvia tulehduksia, vaikka yksinkertainen esinahan venytys olisi ratkaissut ongelman. Itsellenikin ehdotettiin leikkausta, mutta en suostunut ja hyvä niin, sillä venyttäminen ratkaisi ongelman. Temppuja on monenlaisia, tässä omani: esinahka taakse, terskaan reilusti vaseliinia ja sitten muutaman millin paksuisen holkin sisään. Sitten vaseliinia holkin päälle ja vedetään esinahka suoraksi holkin päälle. Lopuksi vielä vaseliinia esinahan päällekin, ja sitten sideharsoa ympäri, että pysyy viritelmä paikallaan. Toimenpide on kivuton ja vaseliini myös estää terskan kuivumisen, joten holkkia voi pitää pitkiä aikoja paikallaan. Jos vielä muistaa jättää holkin auki, niin ei tarvitse vessassa käydessään purkaa viritelmää. Näin sain pitää esarini ja normaali väljyys on pysyvä.

    • Anonyymi

      Hei

    • Anonyymi

      joudutu rutsinpyhtäällä/raumalle.

      Lorang.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe