Tervetuloa-Välkommen-Welcome

jupakka....

Pari vuotta sitten Ahvenanmaalla valmistui ns. Eckeröhallen- urheiluhalli. Sitten sen rakentajat tekivät vakavan virheen ahvenanmaalaisittain.

Sisääntulooven yläpuolelle laitettiin teksti:
Tervetuloa-Välkommen-Welcome.

Welcome-sana kelpasi,mutta tervetuloa-sana oli suuren paheksunnan kohde. Onhan se suomea.

Keskustelussa vielä huomattiin sellainen skandaali kirjoituksessa, että tervetuloa-sana on ensimmäisenä vasemmalla, jolloin ensimmäiseksi toivotetaan tervetulleeksi suomeksi.

Sehän ei Suomessa saisi käydä ahvenanmaan ahdasmielisten ihmisten mielestä.

Riita jatkui ja jatkuu. Olisi kiva tietää mitenkä se päättyy.

Eckero-halliin kuitenkin toivotaan suomenkielisiäkin urheilijoita...ehkä joku sitten huomasi,että suomenkielistenkin eurot on ihan oikeaa rahaa.

Pankaa raha puhumaan jos teille kukkoillaan Ahvenanmaalla. Asiakas on aina oikeassa Ahvenanmaallakin.

14

1235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämäkin oli

      kun Suomen valtion alus oli laiturissa Ahvenanmaalla, niin valittivat, kun laakongin kyljessä ollut "Pääsy kielletty" lappu oli vain suomeksi. Eiköhän se kuitenkin ole ainoastaan laivan päällikön huoli, että ohikulkijat ymmärtävät viestin. Jos ei ymmärrä tai tekeytyy ymmärtämättömksi, voi kävellä vapaasti laivaan.

      Jos minä kiroan ahvenanmaalaiselle päin naamaa, niin minähän olen tyhmä moukka. Mikähän se ahvenanmaalainen on sitten kun valittaa siitä, että kirosin suomeksi, enkä sanonut "förbannad"

    • Lukenut

      Yksikielisessä tai missä on pääkieli,se aina mainitaan ensin.

      • ,,,

        Vaikka lukeneelta ajoittain lipsahtaakin sammakoita, hän puhuu aivan totta. Itse asiassa pelkkä "välkommen" olisi riittänyt. Mutta jos toivotus on myös amerikaksi, olisi oikea järjestys kenties ollut välkommen-tervetuloa-welcome, vaikkei suomi Affenanmaan virallinen kieli olekaan.

        Hassua muuten, että palstalla keskustelu käydään SUOMEKSI...:)


      • yritetty on
        ,,, kirjoitti:

        Vaikka lukeneelta ajoittain lipsahtaakin sammakoita, hän puhuu aivan totta. Itse asiassa pelkkä "välkommen" olisi riittänyt. Mutta jos toivotus on myös amerikaksi, olisi oikea järjestys kenties ollut välkommen-tervetuloa-welcome, vaikkei suomi Affenanmaan virallinen kieli olekaan.

        Hassua muuten, että palstalla keskustelu käydään SUOMEKSI...:)

        Onhan tänne yritetty kirjoittaa ruotsin kielellä, itsekin, mutta kyllä vastaukset ovat semmoista lokaa ja järjettömyyttä, jota ei uskoisi ns. "sivistyneitten" ja valveutuneitten kirjoittavan.

        En muuten usko, että täällä monikaan tuntee koko Suomi24 sivustoa.


      • ,,,
        yritetty on kirjoitti:

        Onhan tänne yritetty kirjoittaa ruotsin kielellä, itsekin, mutta kyllä vastaukset ovat semmoista lokaa ja järjettömyyttä, jota ei uskoisi ns. "sivistyneitten" ja valveutuneitten kirjoittavan.

        En muuten usko, että täällä monikaan tuntee koko Suomi24 sivustoa.

        Ajoittaisia lausuntoja lukuunottamatta tämä suomi24-palsta lienee siisteimmästä päästä. En tiedä, mistä ihmeestä noita trollipeikkoja ja häiriköitä riittää, mutta monilta muilta palstoilta asiallisia vastauksia tai keskustelua on turha yrittääkään löytää. Jopa "lukenut" esittää kohtalaisen asiallisesti mielipiteitä ja perustelee niitä, vaikka ne eivät aina kaikkia miellytäkään.

        Käyttekö te Ahvenet sitten noilla .se -päätteisillä palstoilla?! Ite en tiedä, minä vain fanitan täältä rannikolta käsin:)


      • yritetty on
        ,,, kirjoitti:

        Ajoittaisia lausuntoja lukuunottamatta tämä suomi24-palsta lienee siisteimmästä päästä. En tiedä, mistä ihmeestä noita trollipeikkoja ja häiriköitä riittää, mutta monilta muilta palstoilta asiallisia vastauksia tai keskustelua on turha yrittääkään löytää. Jopa "lukenut" esittää kohtalaisen asiallisesti mielipiteitä ja perustelee niitä, vaikka ne eivät aina kaikkia miellytäkään.

        Käyttekö te Ahvenet sitten noilla .se -päätteisillä palstoilla?! Ite en tiedä, minä vain fanitan täältä rannikolta käsin:)

        En usko että se.-sivuilla vierailujen olevan hirvittävän populaaria. Nuoret varmaan käyvät nuorisosaiteilla, mutta sekin suurimmalta osalta joillain englanninkielisillä. Samoin kuin Ruotsin nuoriso tekee.

        Luulen, että Suomi24:jää Ruotsissa vastaa seuraava:
        http://www.passagen.se jota täälläkin vilkuillaan.


      • Lukenut
        yritetty on kirjoitti:

        En usko että se.-sivuilla vierailujen olevan hirvittävän populaaria. Nuoret varmaan käyvät nuorisosaiteilla, mutta sekin suurimmalta osalta joillain englanninkielisillä. Samoin kuin Ruotsin nuoriso tekee.

        Luulen, että Suomi24:jää Ruotsissa vastaa seuraava:
        http://www.passagen.se jota täälläkin vilkuillaan.

        Ihmeellistä jos Ahvenanmaalaiset lukisivat tai seuraisivat muutakaan suomesta.Eipä taida Suomen asiat heitä kiinnostaa tippaakaan.Jos tämä Suomi24 Ahvenanmaata käsittelevä palsta olisi vain heidän käytössään, mitä tässä sitten kukaan kirjoittaisi.
        Tämäkin on jonkin vapaus kansalaisilla,mikä ei ahvenanmaalaisista tunnu olevan hyvä asia,että heistä kirjoitetaan Suomeksi.Onkohan tässä ketään kielletty kirjoittamasta ruotsiksikaan?Yhdenvertaisuus kunniaan siellä itsehallintosaaressa.


      • Lukenut kirjoitti:

        Ihmeellistä jos Ahvenanmaalaiset lukisivat tai seuraisivat muutakaan suomesta.Eipä taida Suomen asiat heitä kiinnostaa tippaakaan.Jos tämä Suomi24 Ahvenanmaata käsittelevä palsta olisi vain heidän käytössään, mitä tässä sitten kukaan kirjoittaisi.
        Tämäkin on jonkin vapaus kansalaisilla,mikä ei ahvenanmaalaisista tunnu olevan hyvä asia,että heistä kirjoitetaan Suomeksi.Onkohan tässä ketään kielletty kirjoittamasta ruotsiksikaan?Yhdenvertaisuus kunniaan siellä itsehallintosaaressa.

        Useimmat ahvenanmaalaiset eivät osaa suomea, joten he eivät voi osallistua keskusteluun täällä. Vapauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ahvenanmaalaiset ovat esim. hyvin ahkeria tekstaripalstan käyttäjiä paikallislehdissä ja siellä kyllä käsitellään kaikkia mahdollisia asioita, samoin yleisönosastoissa. Suomenkieliset unohtavat helposti sen tosiasian, että harva ahvenanmaalainen osaa suomea. Ja onhan tänne joku kirjoittanut ruotsiksi, joten minusta voi kirjoitaa sillä kielellä, jolla haluaa.


      • Lukenut
        ahvennainen kirjoitti:

        Useimmat ahvenanmaalaiset eivät osaa suomea, joten he eivät voi osallistua keskusteluun täällä. Vapauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ahvenanmaalaiset ovat esim. hyvin ahkeria tekstaripalstan käyttäjiä paikallislehdissä ja siellä kyllä käsitellään kaikkia mahdollisia asioita, samoin yleisönosastoissa. Suomenkieliset unohtavat helposti sen tosiasian, että harva ahvenanmaalainen osaa suomea. Ja onhan tänne joku kirjoittanut ruotsiksi, joten minusta voi kirjoitaa sillä kielellä, jolla haluaa.

        Suomessa kaikki tietävät jo mitä kieltä Ahvenanmaalla puhutaan.Luultavasti nekin jotka tässä ovat kirjoittaneet ahvenanmaalta ovat suomalaisia jossakin määrin.
        Aidot Ahvenanmaalaiset eivät osallistu tämmöiseen Suomi 24 keskusteluun,heille on vain kaikki kaikessa ruotsalaista,kulttuuri,elämäntapa ja jopa useimmat ilmeisesti käyttävät ruotsinrahaa päivittäisissä ostoksissaan.Eli eivät halua mitään suomalaista elämäänsä koskaan kuuluvankaan,että ruotsalaisuus on se heidän elämänsä perus ja turva.


      • Lukenut kirjoitti:

        Suomessa kaikki tietävät jo mitä kieltä Ahvenanmaalla puhutaan.Luultavasti nekin jotka tässä ovat kirjoittaneet ahvenanmaalta ovat suomalaisia jossakin määrin.
        Aidot Ahvenanmaalaiset eivät osallistu tämmöiseen Suomi 24 keskusteluun,heille on vain kaikki kaikessa ruotsalaista,kulttuuri,elämäntapa ja jopa useimmat ilmeisesti käyttävät ruotsinrahaa päivittäisissä ostoksissaan.Eli eivät halua mitään suomalaista elämäänsä koskaan kuuluvankaan,että ruotsalaisuus on se heidän elämänsä perus ja turva.

        Nyt et taaskaan ymmärtänyt, mitä kirjoitin. On vaikea osallistua keskusteluun, jota käydään kielellä, jota ei osaa.


      • Lukenut
        ahvennainen kirjoitti:

        Nyt et taaskaan ymmärtänyt, mitä kirjoitin. On vaikea osallistua keskusteluun, jota käydään kielellä, jota ei osaa.

        Pyydän anteeksi"ahvennaiselta"ei ollut tarkoitus.


      • sekään
        ,,, kirjoitti:

        Vaikka lukeneelta ajoittain lipsahtaakin sammakoita, hän puhuu aivan totta. Itse asiassa pelkkä "välkommen" olisi riittänyt. Mutta jos toivotus on myös amerikaksi, olisi oikea järjestys kenties ollut välkommen-tervetuloa-welcome, vaikkei suomi Affenanmaan virallinen kieli olekaan.

        Hassua muuten, että palstalla keskustelu käydään SUOMEKSI...:)

        Tuosta ehdotuksesta käytiin keskustelua myös, mutta se ei käynyt, koska silloin suomeksi tervetuloa olisi ollut keskellä, kunniapaikalla.


    • Peräseinäjoki

      Siellä pitäis luke kyltti - Välkommen Pääsykielletty ;D

    • AlandicusSumus

      Tuleepa tuosta mieleen yksi ennakkotapaus Helsingistä 1835.

      Venäjän keisarinna Alexandra oli käynyt Helsingissä kahta vuotta aikaisemmin, ja tapausta haluttiin kunnioittaa muistomerkillä. Kaupungissa puhutuista kielistä ylivoimaisesti yleisin oli tuolloin ruotsi. Samalla kuitenkin tunnettiin painetta ja pelkoakin venäjänkielen muuttumisesta yhä yleisimmin maan virkakieleksi. Venäläisen keisarinnan muistotekstissä venäjänkieli olisi ollut tietenkin tosi perusteltua, mutta sen käytön ilmeisesti pelättiin olevan aloitusmerkki laajemmalle venäjän käyttöönotolle. Tekstin laittaminen pelkästään ruotsiksi olisi puolestaan saattanut kummastuttaa venäläisviranomaisia.

      Niinpä päädyttiin erikoiseen ratkaisuun: teksti tuli kahdella kielellä, joista kumpikaan ei ollut edellä mainittu. Kielet olivat latina - ja suomi!

      IMPERATRICI ALEXANDRAE METROPOLIN FINLANDIAE primum adventanti die XXIX Majj X Junii MDCCCXXXIII

      KEISARINNA ALEXANDRALLE SUOMEN PÄÄˍKAUPUNGISSA ensikerran käyneelle XXIX. p: Touko- X. p: kesä-kuussa MDCCCXXXIII

      Perusteina oli ilmeisesti latinan asema sivistyksen ja muistomerkkien kulttuurikielenä kaupungissa, jossa muutenkin rakennettiin uusklassista arkkitehtuuria. Suomi taas oli maan väestön enemmistökieli - jota tosin kirjoitettuna käytettiin 1835 varsin vähän varsinkaan muistomerkeissä ja virallisissa yhteyksissä. Virkakielen aseman suomenkieli sai Suomessa vasta 1883.


      https://fi.wikipedia.org/wiki/Keisarinnankivi

      Niin.

      Jos Ahvenanmaalla kieli aiheuttaa ongelmia, voimme sielläkin palata käyttämään latinaa, joka ilmeisesti oli senkin maakunnan ensimmäinen kirjoitettu kieli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe