Kuinka kauan on teidän leikkaamaton kissa elänyt?
Väheneekö elinikä vuosia, kuukausia päiviä jos ei leikkauta?
Meillä ei ole kissan kiimasta ollut haittaa kun sitä tulee niin harvoin ja kissa on sisällä koko ajan. Mietin vain että tuntuu niin luonnottomalta ja väärältä vaikka se kissan parhaaksi onkin. Sen tiedän että kissa stressaa ja kiima heikentää sitä, mutta jos kiima tulee esim. 2-3 kk välein niin onko pahasta? Ja kissa muuten on virkeä leikkisä ja seurallinen. Ehkäisypillereitä yms. en ole käyttänyt.
Kuinka kauan leikkaamaton elää
15
1182
Vastaukset
- catmania
EN nyt ymmärrä sinun ajatuksenjuoksuasi.
"Tuntuu luonnottomalle leikkauttaa kissa"
Eikö tunnu vähintään yhtä pahalta että kissalla on jatkuvasti kiima-aikoja sillä on siis viettejä joita ei saa toteuttaa. Jatkuvat turhat kiimat varmasti stressaavat kissaa enemmän kuin yksi leikkaus.
Kissahan ei tiedä mitä sille on leikkauksessa tehty eikä varmasti osaa kaivata kiimojaan takaisin.
On varmasti onnellisempi sen jälkeen.
Elin iästä en osaa sanoa mitään. - ...
"tuntuu niin luonnottomalta ja väärältä vaikka se kissan parhaaksi onkin." ?? mitä väärää on kissan parhaassa?
kyllä saattaa elinikä olla lyhykäisempi leikkaamattomalla. leikkaamatonta uhkaa kohtutulehdus, joka voi viedä hengen, samoin erilaisia kasvaimia leikkaamattomalla on paljon suurempi riski saada.- Aloittaja...
Asiallisesti kun yrittää aloittaa keskustelua niin mikä on tulos? Taas haukutaan huonoksi kissanomistajaksi suurinpiirtein ja kyseenalaistakaa vielä kissan hoitamiseni. Ai kauheeta minä olen niin paha ihminen! Kyllä minä osaan nyrkit pistää kehiin jos minulle aletaan vittuilla, mutta yleensä olen hyvin kärsivällinen ihminen, tosin tälläiset palstat joista ei voi ikinä kysyä ilman että saa taas mielipiteitä, ovatko vastaajat kenties stressaantuneita angstaavia teinityttöjä? JOs kertoisin ehkä enemmän niin minut haukuttaisiin kokonaan, mutta pääasia että tiedän kissojeni toistaiseksi voivan hyvin.
"tuntuu niin luonnottomalta ja väärältä vaikka se kissan parhaaksi onkin." ?? mitä väärää on kissan parhaassa?"
Tiedättekö että ihminen ei voi vaikuttaa tunteisiin jotka vain tulevat itsestään. Minä en sanonut että on väärin leikata kissa, minusta tuntui. Tunne ja todellisuus voi olla hvyinkin kaukana toisistaan eikö? Pitäisi osata tulkita tekstiä! No kaikille ei sitä lahjaa ole suotu joten turha on kai valittaa. Minusta vain tuntui että se olisi väärin, vaikka tiedän että se on kissan parhaaksi. - !!!
Aloittaja... kirjoitti:
Asiallisesti kun yrittää aloittaa keskustelua niin mikä on tulos? Taas haukutaan huonoksi kissanomistajaksi suurinpiirtein ja kyseenalaistakaa vielä kissan hoitamiseni. Ai kauheeta minä olen niin paha ihminen! Kyllä minä osaan nyrkit pistää kehiin jos minulle aletaan vittuilla, mutta yleensä olen hyvin kärsivällinen ihminen, tosin tälläiset palstat joista ei voi ikinä kysyä ilman että saa taas mielipiteitä, ovatko vastaajat kenties stressaantuneita angstaavia teinityttöjä? JOs kertoisin ehkä enemmän niin minut haukuttaisiin kokonaan, mutta pääasia että tiedän kissojeni toistaiseksi voivan hyvin.
"tuntuu niin luonnottomalta ja väärältä vaikka se kissan parhaaksi onkin." ?? mitä väärää on kissan parhaassa?"
Tiedättekö että ihminen ei voi vaikuttaa tunteisiin jotka vain tulevat itsestään. Minä en sanonut että on väärin leikata kissa, minusta tuntui. Tunne ja todellisuus voi olla hvyinkin kaukana toisistaan eikö? Pitäisi osata tulkita tekstiä! No kaikille ei sitä lahjaa ole suotu joten turha on kai valittaa. Minusta vain tuntui että se olisi väärin, vaikka tiedän että se on kissan parhaaksi.näytä kohta missä suo on joku haukkunut! kyllä nyt on jonkun muun hermoissa tai lääkityksessä vikaa..
"yleensä olen hyvin kärsivällinen ihminen" heh, näköjään. - aloittaja..
!!! kirjoitti:
näytä kohta missä suo on joku haukkunut! kyllä nyt on jonkun muun hermoissa tai lääkityksessä vikaa..
"yleensä olen hyvin kärsivällinen ihminen" heh, näköjään.Tarkoitin että olen yleensä kärsivällinen mutta tälläisissä tapauksissa menee hermot jos olen saanut jo tuollaista kommenttia ihan tarpeeksi, kyllä ihmisen pitää osta puolustaa itseään.
- mitä..
aloittaja.. kirjoitti:
Tarkoitin että olen yleensä kärsivällinen mutta tälläisissä tapauksissa menee hermot jos olen saanut jo tuollaista kommenttia ihan tarpeeksi, kyllä ihmisen pitää osta puolustaa itseään.
tarkoitit.
et vieläkään kertonut, että mitä "tuollaista kommenttia ihan tarpeeksi" olet saanut. - duski
Aloittaja... kirjoitti:
Tiedättekö että ihminen ei voi vaikuttaa tunteisiin jotka vain tulevat itsestään. Minä en sanonut että on väärin leikata kissa, minusta tuntui. Tunne ja todellisuus voi olla hvyinkin kaukana toisistaan eikö? Pitäisi osata tulkita tekstiä! No kaikille ei sitä lahjaa ole suotu joten turha on kai valittaa. Minusta vain tuntui että se olisi väärin, vaikka tiedän että se on kissan parhaaksi.siis voi hyvä ihme.. ota nyt silmä käteen. sua ei oo KUKAAN tässä threadissa haukkunut tai kyseenalaistanut sua kissanomistajana. löysää nyt hyvä ihminen pipoa. o_O ku kerran itse peräänkuulutat sitä asiallista keskustelua ni mitä ihmettä sä sit tollalailla suutut siitä jos sulle koitetaan asiallisesti keskustella? se että sanotaan ettei ymmärretä sun järjenjuoksua ei todellakaan tarkoita sitä että sanotaan 'ootko vähän pöljä! vähän oot paska kissanomistaja, sut pitää ampua!!1'. kyse oli YMMÄRTÄMISESTÄ. sulla itelläs nyt taitaa olla se luetunymmärrys vähän hakusessa ku näät jotain ihan olemattomia neutraaleissa viesteissä.
aivan käsittämätöntä.. on sitä ennenkin nähty että ihmiset ottaa herneet nokkaan turhasta, mutta tollasta väen vängällä väärinymmärtämistä en oo kyllä ennen nähny. ihmeellistä että pitää väkisin tulkita sanomiset mahdollisimman pahalla tavalla... tartte ihan noin herkästi kuitenkaan itteensä ottaa. - aloittaja..
duski kirjoitti:
siis voi hyvä ihme.. ota nyt silmä käteen. sua ei oo KUKAAN tässä threadissa haukkunut tai kyseenalaistanut sua kissanomistajana. löysää nyt hyvä ihminen pipoa. o_O ku kerran itse peräänkuulutat sitä asiallista keskustelua ni mitä ihmettä sä sit tollalailla suutut siitä jos sulle koitetaan asiallisesti keskustella? se että sanotaan ettei ymmärretä sun järjenjuoksua ei todellakaan tarkoita sitä että sanotaan 'ootko vähän pöljä! vähän oot paska kissanomistaja, sut pitää ampua!!1'. kyse oli YMMÄRTÄMISESTÄ. sulla itelläs nyt taitaa olla se luetunymmärrys vähän hakusessa ku näät jotain ihan olemattomia neutraaleissa viesteissä.
aivan käsittämätöntä.. on sitä ennenkin nähty että ihmiset ottaa herneet nokkaan turhasta, mutta tollasta väen vängällä väärinymmärtämistä en oo kyllä ennen nähny. ihmeellistä että pitää väkisin tulkita sanomiset mahdollisimman pahalla tavalla... tartte ihan noin herkästi kuitenkaan itteensä ottaa.Tällä palstalla aikaisemminkin muilla nimimerkeillä haukkumista ja muuta sontaa ja yksinkertaisesti raivostuttaa kun kirjoitan mitä tahansa niin on ajatuksenikulkua arvostelamssa joku. Sitä ei kauaa jaksa kukaan ja alan reagoimaan herkemmin näihin jo.
- duski
aloittaja.. kirjoitti:
Tällä palstalla aikaisemminkin muilla nimimerkeillä haukkumista ja muuta sontaa ja yksinkertaisesti raivostuttaa kun kirjoitan mitä tahansa niin on ajatuksenikulkua arvostelamssa joku. Sitä ei kauaa jaksa kukaan ja alan reagoimaan herkemmin näihin jo.
se on ihan totta että täällä hyökätään aika helposti kimppuun eikä säästellä sättimistä jos koetaan että on jotain sanottavaa. kuitenkaan tässä kyseisessä tapauksessa sun ajatuksenjuoksuasi ei _arvosteltu_ vaan sitä vain ei ymmärretty. tajuat ihan varmasti itsekin eron. vaikka ennen oiskin satanut paskaa niskaan ni silti on ihan hyvä lukea yksittäisiä vastauksia sellaisinaan, ilman kauhean vahvoja ennakkokäsityksiä, jotka vääristää tulkintaa. lisäksi on tosi hyvä oppia vaan jättämään netissä sanotut solvaukset omaan arvoonsa. netistä tulee aina löytymään kusipäisiä ihmisiä (täällä niitä on huomattavasti keskimääräistä enemmän), joten siinä tekee vaan itelleen palveluksen kun ei anna niiden vaikuttaa. siinä helpottuu elämä huomattavasti (nimimerkillä kokemusta löytyy!).
alkuperäiseen aiheeseen: on jollain tasolla ihan ymmärrettävää että leikkaaminen tuntuu jopa järjenvastaisesti väärältä. kun ihmiselle se on iso asia ja on kauhistuttavaa ajatella että ihmisen seksuaalisuutta joku menisi ronkkimaan ihan oman halunsa mukaan. kissa ei kuitenkaan käsitä seksuaalisuuttaan samalla tavalla kuin ihminen, eikä se osaa kaivata sitä.
mitä luonnottomuuteen tulee, niin yleensäkin kaikkien lemmikkien (ja hyötyeläinten) pito on kaikkea muuta kuin luonnollista. eihän esimerkiksi joku sairaan kissan lääkäriin vientikään ole luonnollista, luonnossa sairaat ja heikot menehtyy ja se siitä. kuitenkaan säkään et varmaan jätä sairasta kissaa hoidattamatta sen luonnottomuuden takia. :) tai joku rokottaminen tarttuvia tauteja vastaan, tai madottaminen... niitä luonnottomiakin juttuja nyt kuitenkin täytyy tehdä silloin kun se on lemmikin edun mukaista, ja omistajallahan on vastuu sen hyvinvoinnista. leikkaamattomilla kissoilla tosiaan kohtutulehdus voi hyvinkin lopettaa elämän ennen aikojaan, ja nisäkasvainten riskikin on muistaakseni leikkaamattomilla huomattavasti suurempi. eli leikkaaminen on järkevää ihan jo terveyden ylläpitämisenkin kannalta. - Ccrawr
duski kirjoitti:
se on ihan totta että täällä hyökätään aika helposti kimppuun eikä säästellä sättimistä jos koetaan että on jotain sanottavaa. kuitenkaan tässä kyseisessä tapauksessa sun ajatuksenjuoksuasi ei _arvosteltu_ vaan sitä vain ei ymmärretty. tajuat ihan varmasti itsekin eron. vaikka ennen oiskin satanut paskaa niskaan ni silti on ihan hyvä lukea yksittäisiä vastauksia sellaisinaan, ilman kauhean vahvoja ennakkokäsityksiä, jotka vääristää tulkintaa. lisäksi on tosi hyvä oppia vaan jättämään netissä sanotut solvaukset omaan arvoonsa. netistä tulee aina löytymään kusipäisiä ihmisiä (täällä niitä on huomattavasti keskimääräistä enemmän), joten siinä tekee vaan itelleen palveluksen kun ei anna niiden vaikuttaa. siinä helpottuu elämä huomattavasti (nimimerkillä kokemusta löytyy!).
alkuperäiseen aiheeseen: on jollain tasolla ihan ymmärrettävää että leikkaaminen tuntuu jopa järjenvastaisesti väärältä. kun ihmiselle se on iso asia ja on kauhistuttavaa ajatella että ihmisen seksuaalisuutta joku menisi ronkkimaan ihan oman halunsa mukaan. kissa ei kuitenkaan käsitä seksuaalisuuttaan samalla tavalla kuin ihminen, eikä se osaa kaivata sitä.
mitä luonnottomuuteen tulee, niin yleensäkin kaikkien lemmikkien (ja hyötyeläinten) pito on kaikkea muuta kuin luonnollista. eihän esimerkiksi joku sairaan kissan lääkäriin vientikään ole luonnollista, luonnossa sairaat ja heikot menehtyy ja se siitä. kuitenkaan säkään et varmaan jätä sairasta kissaa hoidattamatta sen luonnottomuuden takia. :) tai joku rokottaminen tarttuvia tauteja vastaan, tai madottaminen... niitä luonnottomiakin juttuja nyt kuitenkin täytyy tehdä silloin kun se on lemmikin edun mukaista, ja omistajallahan on vastuu sen hyvinvoinnista. leikkaamattomilla kissoilla tosiaan kohtutulehdus voi hyvinkin lopettaa elämän ennen aikojaan, ja nisäkasvainten riskikin on muistaakseni leikkaamattomilla huomattavasti suurempi. eli leikkaaminen on järkevää ihan jo terveyden ylläpitämisenkin kannalta.haluan lisätä myös tämän kirjoittajan postiin, ettei vahinkopentujakaan ilmene, kun kissa on leikattu.
'vaikka kissa onkin sisäkissa, on silti pieni riski, että se pääsee karkuun ja kun vapaana kulkevat muut leikkaamattomat kissat pääsevät sen luokse.. osaat varmaan jo itse kuvitella miten käy.
- ......................
otetaampas nyt kaikki ihan rauhallisesti, varsinkin sinä aloittaja. Teille ei varmasti ole kissan kiimasta haittaa, mutta kissalle siitä on, koska se ei pääse toteuttamaan tarpeitaan. Eli siinä nyt ei pitäisi olla mitään väärää jos antaa kissaparalle rauhan. Toivottavasti nyt en sanonut mitään liian ilkeästi, en toki halua ketään suututtaa;)
Kissasta ja kissan kiimoista. Meillä kissa leikattiin vasta 10-vuotiaana, kun sai virtsatie infektion. Kissa kiimaili pari kertaa vuodessa ja hurisi muutaman kerran. Varmasti ei ollut sen enempää rasite kissalle kun ihmisillekkään. Vuoden päästä leikkauksesta kissalta henki pois. Lähti nisäsyöpä leviämään.
- tai leikkamaton
kissa elää terveenä ja kotona 10-15-vuotta jopa ylikin .Luonnossa villit 0-5 vu0tta.Leikatut poijaat ja tytöötkin ovat pitkäikäisempiä koska pysyvät kotona eivätkä kuljeskele riijuu reissuilla.
- Kissojen ystävä
Meillä on leikkaamaton kolli ja se on navettakissa mutta on niitä narttujaki ollut, mutta kolli on siinä 14 wee eli vanhus. Se on erikoistunut lintuihin vaikkakin saa sisältä ruuantähteitä joissa lihaa ja muuta, mutta myös raksuja joita syötetään sisäkissalle.Hiiret pääsevät siltä pääasiassa ohi liian vikkeliä vanhukselle xD. Vanhin leikkaamaton narttu joka navettakissa myös eli 13- 14 vuotiaaksi yksi muutti naapuriin itse yli 10 vanhana ja siellä sen jälkeläisiä pitämässä kuria hiirille ja vieraille kissoille xD. Mutta kissan elinikää on vaikea ennustaa, mutta veikkaan 3-10 vuotta sillä leikatuilla ennuste on pidempi eli 20 vuotiaaksi suunnillee ehkä 15 on varmempi sanoa leikatun eliniäksi.
- leikkaamisen puolesta
Kannattaa kuitenkin harkita leikkauttamista, sillä se on parasta mitä voit kissallesi tehdä!
Usein leikkaamatta jättäminen johtuu vain tietämättömyydestä, sillä jokainenhan haluaa rakkaalle kissalleen mahdollsimman pitkän ja tervee elämän.
Lue täältä "6 hyvää syytä leikkauttaa kissa": http://www.incat.fi/leikkaus.asp
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1572558Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64901
- 65839
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658