Hääpari on meille

velkaa!

Tulin toisaalla viestejä lukiessani, että sukulaishääpari on oikeastaan meille velkaa. Kun monet laskevat, paljonko ruoka maksaa, että lahja pitäisi tuoda sen mukaan. No meillä matka oli 600 km edestakaisin, tankillinen bensaa eli n. 50 euroa pyöristettynä. Sitten hotelliyö maksoi 130 euroa kaksi yötä. Kun vielä veimme satasen lahjaksi, niin kustannuksemme olivat paljon enemmän kuin se joku 50 euroa, mikä henkeä kohtin häät kuulemma maksavat. Pukuihinkin upposi 150 euroa.

No tämä oli keksitty provo ja summat heitetty hatusta, mutta miettikää ahneet ihmiset, ettei se häihin tulo ole ilmaista, jos teidän häänne pitää vielä muilla maksattaa. Tuollaisia summia saatta kaukana olevan häissä käynti maksaa eikä se ole pienipalkkaiselle mikään pikkujuttu.

19

3169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 070707

      Pakko tulla ? Ei meille ainakaan.

      • kun pidetään jättihäät

        Minusta ihanne olisi, että tuleva pari pitäisi niin pienet häät, että niihin mahtuisivat vain oikeasti läheiset ystävät ja sukulaiset. Silloin kaikki kutsutut osallistuisivat ilolla juhlaan, eikä olisi se tilanne, että osa vieraista tulee vain velvollisuudentunnosta tai säilyttääkseen välit pariskuntaan. Silloin hääpari ei myöskään manailisi aterian hintaa ja laskisi saavatko vastaavan summan rahaa vierailta. Semmoinen ei nimittäin tule mieleen, jos kaikki vieraat ovat oikeasti läheisiä ja rakkaita...


      • ole tyytyväisiä
        kun pidetään jättihäät kirjoitti:

        Minusta ihanne olisi, että tuleva pari pitäisi niin pienet häät, että niihin mahtuisivat vain oikeasti läheiset ystävät ja sukulaiset. Silloin kaikki kutsutut osallistuisivat ilolla juhlaan, eikä olisi se tilanne, että osa vieraista tulee vain velvollisuudentunnosta tai säilyttääkseen välit pariskuntaan. Silloin hääpari ei myöskään manailisi aterian hintaa ja laskisi saavatko vastaavan summan rahaa vierailta. Semmoinen ei nimittäin tule mieleen, jos kaikki vieraat ovat oikeasti läheisiä ja rakkaita...

        Paitsi, että silloinkaan ei ole joidenkin mielestä hyvä jos pidetään vain pienet häät. Bertta-täti Hikiältä suuttuu ikihyviksi kun ei saanut kutsua. Anoppi haluaisi, että kutsuttaisiin hänen hyvä ystävä ja serkku Paavo, sekä kaikki siskot ja veljet. Eli myös hääpari joutuu joskus velvollisuudesta kutsumaan joitakin ja säilyttääkseen välit. Joskus voi olla helpotus, että ihan kaikki ei tulekaan. Näitäkin näet löytyy jotka väen väkisin haluavat juhliin ja tuovat vielä mukana kutsumattomia vieraita...

        Ja mun ei ole kyllä koskaan ollut pakko osallistua mihinkään juhlaan. Ei oo kukaan pakottanut. Ei ole kyllä onneksi kovin usein kutsuja tullutkaan. Että ei oo vielä konkurssiin joutunut.


      • Pienet häät
        ole tyytyväisiä kirjoitti:

        Paitsi, että silloinkaan ei ole joidenkin mielestä hyvä jos pidetään vain pienet häät. Bertta-täti Hikiältä suuttuu ikihyviksi kun ei saanut kutsua. Anoppi haluaisi, että kutsuttaisiin hänen hyvä ystävä ja serkku Paavo, sekä kaikki siskot ja veljet. Eli myös hääpari joutuu joskus velvollisuudesta kutsumaan joitakin ja säilyttääkseen välit. Joskus voi olla helpotus, että ihan kaikki ei tulekaan. Näitäkin näet löytyy jotka väen väkisin haluavat juhliin ja tuovat vielä mukana kutsumattomia vieraita...

        Ja mun ei ole kyllä koskaan ollut pakko osallistua mihinkään juhlaan. Ei oo kukaan pakottanut. Ei ole kyllä onneksi kovin usein kutsuja tullutkaan. Että ei oo vielä konkurssiin joutunut.

        Näin toisella kierroksella saa rauhassa järjestää ihan niin pienet häät kuin haluaa, eikä kukaan kehtaa pahastua. Häihimme tuli n.15 vierasta, ja hauskaa oli. :) Kukaan ei ole ainakaan meille kehdannut sanoa, että olisi loukkaantunut, kun ei kutsuttu. Ei edes isovanhemmat.


      • ei meillekään ole

        ääliö....


      • Tapiiri
        kun pidetään jättihäät kirjoitti:

        Minusta ihanne olisi, että tuleva pari pitäisi niin pienet häät, että niihin mahtuisivat vain oikeasti läheiset ystävät ja sukulaiset. Silloin kaikki kutsutut osallistuisivat ilolla juhlaan, eikä olisi se tilanne, että osa vieraista tulee vain velvollisuudentunnosta tai säilyttääkseen välit pariskuntaan. Silloin hääpari ei myöskään manailisi aterian hintaa ja laskisi saavatko vastaavan summan rahaa vierailta. Semmoinen ei nimittäin tule mieleen, jos kaikki vieraat ovat oikeasti läheisiä ja rakkaita...

        Minulle lähes kaikki sukulaiset ovat läheisiä ja rakkaita. Haluan ehdottomasti nämä rakkaat ihmiset lähelleni tärkeänä päivänäni. Osa on tietysti vähemmän tärkeitä, mutta on se aika tökeröä kutsua esim. isän seitsemästä sisaruksesta kuusi ja jättää se seitsemäs kutsumatta vain koska hän asuu kauempana eikä olla ehditty tavata niin paljon. Sukuni on aika suuri, paljon setiä ja tätejä ja heillä paljon lapsia, joten vaikka osa (ne vähemmän läheiset) ehkä jättääkin saapumatta, on vieraita silti paljon.


    • Totta viserrät

      Meillä on tänään hääjuhlat, joihin on mennyt jo ihan sikana rahaa. Miehen vaatetus 120e, minun vaatetus 240e ja kampaus 75e. Sitten vielä lahja päälle. Ja matkat. Eipä se ihan halpaa ole osallistua ei.

      • siellä kohta

        häihin tulo,varsinkin meikäläiselle joka ei ees asu siellä suomessa;matkaliput eestaas 4 henkilölle,tuliaiset.. jokaiselle jotain pientä,vaatteet,bensat,lahja jne.mutta,mutta oma valintahan se on ottaako hääkutsun vastaan vai ei ja kivahan juhla se on!


      • tulee...

        Eikö sen tukan saa itekkin tällättyä? Ja halvemmallakin löytynee ihan nätit vaatteet.


      • vaan

        minkä ihmeen takia vieraan pitää laittaa juhla asuunsa yli 200 euroa rahaa?? en itse kyllä laittaisi niin paljon myös edullisesti löytyy siistejä vaatteita häihin ym. juhliin. itse olin viime kesänä kaverin häissä ja ostin eräältä suurelta vaateketjulta siistin hameen ja topin ja lainasin ystävältäni jakun joka sopi tähän asuun täydellisesti ja hiukset sain laitettua itse siististi ja kaikelle tälle tuli hintaa noin 50 euroa ja lahjan ostimme iittalan alennusmyynnistä kun hääpari oli toivonut iittalan ja arabian astioita lahjaksi, saimme 60 euron ruokailuvälineet 40 eurolla!!! eli hyvärt vieraat käyttäkäähän järkeä näissä lahjaostoksissa ja vaateostoksissa jos omaatte pienen tilipussin, eiköhän hääparille ole kuitenkin tärkeintä että saavutte juhlaan!!!


      • Kaaso07

        Minun kolttuni maksoi 60 euroa, vyön teen itse. Kampauksen ja meikin laitan itse, kengät, huivi ja laukku löytyvät kaapista.

        Kannattaa käyttää omaa järkeä ja ennen muuta omia pikku kätösiä. Vaatteitakin löytyy edullisesti ja niitä voi muokata itse tilaisuuteen sopivaksi. Etsipä nyt alennusmyynnistä joku peruskolttu, jota käytät jatkossa ja muuntelet asusteilla. Opettele laittamaan tukkasi itse, niin säästät pitkän pennin.


    • humputtaa

      eikait tuota tarvii humuttaa miljoonia maksavia pukuja yms. itsehän laitoin pelkät pukuhousut ja kauluspaidan. ei nimittäin takki sopinut enään. vaimo laittoi tumman hameen ja valkoisen kauluspaidan, ei rahaa mennyt yhtään.

    • pakko osallistua

      Meillä kyllä maksaa ainakin 100 euroa/hlö.

      Jos vieraidenkin puvut lasketaan niin tietysti myös hääparin (miehen puvun vuokra on usein siinä 100-180 euroa ja naisten hääpuvut useita satoja euroja). Bändi, juhlatilan vuokra, koristelut, ruoat, juomat, kukkakimput, vieheet, kampaus, meikki, manikyyri...

      Ja ketäänhän ei pakoteta häihin tulemaan, siitä voi myös kieltäytyä. Siinä mielessä samaa mieltä, että lahjan ei todellakaan tarvitse kattaa ruokailua. Jota ohjetta täällä viljellään. Kutsuunhan pitäisi laittaa mitä se maksaa. Ja onko ok tuoda 5 euron lahja, jos on tarjolla on vaan kakkukahvit (voi siitäkin tulla nurisemista vaikka lahjan arvo kattaisi syömiset)? Ja kenenkään ei ole pakko järjestää häitä, joten mitä sitä niin kauheasti valittamaan paljonko ne maksaa. Ja ruoka kai on tarkoitus tarjota vieraille? Yleensä on kuitenkin kyllä kohteliasta tuoda jokin lahja. Ja usein olen saanut jotain pientä (viinipullon, kukkasia, suklaata yms.) myös silloin kun kotiini on vieraita tullut. Eikä ole edes synttärit tms. Ja olen joskus häälahjan tai muun lahjan antanut vaikka ei ole juhlia ollut. Ja itsekin yleensä vien. Jos en usein käy kylässä kyseisessä paikassa... Riippuu tapauksesta.

      Mutta ei kun kuitit vaan kehiin ja aletaan laskea kelle vieraalle annetaan rahaa ja kuka on tuomassa... (jos vaikka joku vieras tulikin vanhoissa tamineissa ja liftasi juhliin ja yöpyi sukulaisella tai asui parin kilsan päässä). Ja entä sitten jos aiot pitää vaatteitasi toisissakin häissä? Pitäisikö kulut jakaa toisen hääparin kanssa...? Hmm...

      • idea!

        Kuitin näyttämällä saa sitä vastaavan ruoka-annoksen!
        Muutkin pöydässä olijat näkevät, että kuka toi kalleimman lahjan! ;o)


    • ole keksitty

      Ollaan menossa sen verran läheisen sukulaisen häihin, ettei voi olla menemättä. Tai voi, mutta puoli sukua loukkaantuu ja suuttuu...
      Matkat häihin maksaa n. 300 e, hotellihuoneet n. 150 e ja matkalla pitää syödäkin... pyöreästi menee tuollaiset 500 e. Ja häälahja päälle.
      Siinä on sitten meidän perheen lomareissu, muuhun ei jää varaa.

      • mahdollista

        asua jonkun sukulaisen luona se aika minkä viivytte vieraalla paikkakunnalla?? onko edullisempaa matkustus keinoa? juna? ja eikö voi käydä kaupasta ostamassa tarvittavat ruokatarvikkeet ja kokata siellä sukulaisen luona missä asuu?? jos on kerran niin läheistä sukua niin tokihan sitä yöpaikkaa voi ihan häpeilemättä kysellä sukulaisilta... itsellä ainakin kauempaa tulevat vieraat kyllä saavat yösijan niin toivoessaan!


      • tämäkään seikka

        Hyvä kun tuli puheeksi. Jospa olisitte kertoneet kaikki pitkänmatkalaiset hääparille ajoissa että tulee liian kalliiksi tulla häihinne, niin hääpari olisi voinut laskea yhteen kaikki valitukset ja suunnitella aivan erilaiset häät: kuten mennä ja hoitaa vihkiminen vaikka las vegasissa ja ihan kahdestaan tai vain vanhempien kanssa. Näin ollen olisitte tekin päässeet halvemmalla, ja hääpari saanut häät jotka eivät loukkaa vieraiden varallisuutta. Ne suunnitellut ja järjestettävät häät maksavat kuitenkin hääparille aivan tarpeeksi ja jos lasketaan 5-10k€ niin sillä hinnalla todella saa jo 6 hlöä Vegasiin.


      • Kolikolla toinenkin puoli
        tämäkään seikka kirjoitti:

        Hyvä kun tuli puheeksi. Jospa olisitte kertoneet kaikki pitkänmatkalaiset hääparille ajoissa että tulee liian kalliiksi tulla häihinne, niin hääpari olisi voinut laskea yhteen kaikki valitukset ja suunnitella aivan erilaiset häät: kuten mennä ja hoitaa vihkiminen vaikka las vegasissa ja ihan kahdestaan tai vain vanhempien kanssa. Näin ollen olisitte tekin päässeet halvemmalla, ja hääpari saanut häät jotka eivät loukkaa vieraiden varallisuutta. Ne suunnitellut ja järjestettävät häät maksavat kuitenkin hääparille aivan tarpeeksi ja jos lasketaan 5-10k€ niin sillä hinnalla todella saa jo 6 hlöä Vegasiin.

        Ja tuon tempun tehdessään sukulaiset ja vieraat sitten supisee ja loukkaantuu kun tuollaisen tempun menivät tekemään.


    • käyttäkää

      Jokainen hääpäri joutuu pohtimaan, että millaiset häät pidetään, missä pidetään, mitä tarjotaan, ketä kutsutaan. Jokainen vieras saa aivan vapaasti päättää, että tuleeko vai eikö; jos päättää mennä, niin saman tien voi unohtaa kaikki urputukset. Harva ihminen on niin pikkumainen, että valittaa vuosien päästäkin, kun joku ei tullut häihin...

      Kun ilmoittaa, että tulee, niin vastaus on iloinen. Kun ilmoittaa, ettei pääse, niin toki sinulle sanotaan, että "voi ei!ymmärrän kyllä"- osastoa. Kenenkään häät eivät kaadu, jos joku kutsutuista vieraista ilmoittaa, ettei pääsekään paikalle.

      Kun saa kutsun häihin ja menee, niin kuka idiootti viettää hienon päivän laskien sen hintaa itselle, perheelle, hääparille? Jos kiusaus siihen tulee, niin parasta jäädä kotiin. Kukaan ei odota vieraan menevän merkkivaatekauppaan hakemaan asun, ostavan jalokiviliikkeestä korun ja tuhkaavan omaisuuden lahjaan, kauneuteen/komeuteen ja matkaan! Järjen käyttö ei ole koskaan kiellettyä.

      Olen ollut vieraina kymmenissä häissä ja kertaakaan en ole ostanut huimahintaista pukua! Morsiusneitona olen saanut puvun, koska kaikille haluttiin samanlaiset (ja kiva tulikin). Olen valinnut omasta kaapistani mukavan, juhlaan sopivan asun ja asusteet.Useimmilla naisilla sopivia vaatteita, koruja, kenkiä, laukkuja ja asusteita on muutenkin olemassa ja alennusmyynneistä voi hankkia vapaasti lisää.

      Häälahjankin voi hankkia tarjouksesta; tunnen ihmisiä, joiden upeiden lahjojen salaisuus on siinä, että he tietävät mahtavat lahjat ja ostavat ne sopivalla hetkellä. Kuka muka tietää onko jokin ollut -20 prosenttia joskus? Jokainen vieras keksii kyllä hääparille täydellisesti sopivan lahjan, joka ei myöskään vie ketään konkurssiin.

      Ja mitä pitkämatkalaisuuteen tulee... Ehkä kyse on vain meistä suuren, läheisen suvun kasvateista, mutta kutsun mukana olen usein saanut vinkkejä majapaikoista ja suoraan ohjeita yöpyä morsiamen vanhempien/tädin/enon luona.Tiedän myös ihmisiä, jotka eivät edes mieti kieltäytymistä, kun postiluukusta tipahtaa kutsu osallistua häihin ulkomailla. Kaikki on suhteellista ja jokaisen on mietittävä omalta kohdaltaan, että mitä on tärkeää.

      Jos lapsena joku olisi minulta kysynyt, haluanko lomalla mielummin leirille kuin serkun häihin, niin olisin aina valinnut jälkimmäisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe