Kallis kurssi meni hukkaan

kävikö samoin

Itse kävin pääsykokeissa (lääkis). Koe oli kyllä sitä luokkaa, että turhaan haaskasin yli tuhat euroa kalliiseen valmennuskurssiin. Noillekin rahoille olisi voinut olla parempaa käyttöä. Tiedän, että olen tyhmä, kun kuvittelin kurssin auttavan minua, mutta tänä vuonna kurssista saatava hyöty oli minimaalinen, koska koe oli jotenkin ihmeellinen. Harmittaa vain pirusti, kun tein töitä turhaan. Muutenkin viimeinen puoli vuotta oli todella rankkaa.

33

12393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriksi tahtova

      Ei todella ollut mitään hyötyä valmennuskurssista! Yrittävät näköjään kehittää koetta siihen suuntaan ettei valmennuskursseista olisi hyötyä. Koe oli todella ihmeellinen! Ei ollut kunnon anatomia kysymyksiä edes! Vittu että vituttaa jos en pääse sisälle!

      • eikä?!

        Sinun kielenkäyttösi on ainakin väärä alalle:). Lääkiksenpääsykoetta pyritään tekemään matemaattispainotteista tarkoituksella. Monia vuosia on jo biologian osuudesta saanut huonommin pisteitä.


      • Chilleri
        eikä?! kirjoitti:

        Sinun kielenkäyttösi on ainakin väärä alalle:). Lääkiksenpääsykoetta pyritään tekemään matemaattispainotteista tarkoituksella. Monia vuosia on jo biologian osuudesta saanut huonommin pisteitä.

        Suomessa lääkäreitä aletaan viedä Siperiaan keskitysleireille, muutaman vuoden päästä kun Antti Heikkilä saa kasvavaa valtaa.


    • lisää...

      Millä tavalla koe oli ihmeellinen? Oliko koe erilainen kuin aikaisemmin, kysymykset koealueen ulkopuolelta vai ...?

      • ihan kumma koe

        Koko koe oli aivan kummallinen. Aika kiitettävästi sapettaa, kun osasin Galenoksen kannesta kanteen, eikä siitä ollut mitään iloa.


    • *TT*

      Onnistuivat siis tekemään ilmeisen hyvät kokeet! Toivottavasti jäävät mokomat eriarvoistavat valmennuskurssit vielä historiaan, ainakin lääkiksen osalta.. Ja voi niitä töitä tehdä ilman valmennuskurssiakin.

      nim. Myös puoli vuotta töitä tehnyt, ei rikkaan perheen mukula.

      • hellan...

        duudelis...!

        Huonot vanhemmat sinulla...


      • *TT*
        hellan... kirjoitti:

        duudelis...!

        Huonot vanhemmat sinulla...

        Kyllä, varattomuus tekee vanhemmistani huonoja.

        Kommenttisi ei kertonut sinusta kuin yhden oleellisen asian. Mutta enpä ajatellut sitä tähän painaa...


    • Valmennuskurssit historiaan

      Hieno juttu, jos ovat saaneet tehtyä sellaiset kokeet, ettei
      valmennuskursseista ole hyötyä.

      Tasapuolisethan niiden kokeiden pitäisi olla, eikä sellaiset
      että ne pääsevät sisään, joilla (joiden vanhemmilla) on eniten
      rahaa valmennuskursseihin.

      Kyllä lukeminen onnistuu ilman kalliita kurssejakin.

      • kokeessa ollut

        aivan! ihan mahtavaa, että tekivät nyt todella soveltavan kokeen. kyllä se on järki ja perslihakset millä sinne mennään eikä isän lompsasta saatu tuhat euroa! lisää vaan tällasta!


      • Kohta lisuri
        kokeessa ollut kirjoitti:

        aivan! ihan mahtavaa, että tekivät nyt todella soveltavan kokeen. kyllä se on järki ja perslihakset millä sinne mennään eikä isän lompsasta saatu tuhat euroa! lisää vaan tällasta!

        Nimenomaan tällaisin niiden pääsykokeiden pitääkin olla, lääkärinä toimiakseen kun tarvii juuri sitä asioiden soveltamista ja omaa oivaltamista eikä sitä, että pystyy opettelemaan jonkin asian ulkoa ymmärtämättä siitä itseasiassa mitään. Kun ei ne potilaiden oireetkaan yleensä oo yhtä selkeitä kun kirjojen esimerkit ja diagnoosiin päästäkseen voi joutua vähän miettimään... Sen perusteella mitä olen kuullut, ehdottomasti paras pääsykoe vuosiin.


      • mutta...

        Oikeasti kysymys onkin siitä, miten paljon vanhempanne haluavat panostaa teihin. Kertomanne mukaan eivät halua...


      • siitä ole kyse
        mutta... kirjoitti:

        Oikeasti kysymys onkin siitä, miten paljon vanhempanne haluavat panostaa teihin. Kertomanne mukaan eivät halua...

        Ei kaikilla vanhemmilla ole ylimääräistä rahaa maksella valmennuskursseja. Vaikka muuten tukevatkin, kannustavat...


      • niin mutta
        siitä ole kyse kirjoitti:

        Ei kaikilla vanhemmilla ole ylimääräistä rahaa maksella valmennuskursseja. Vaikka muuten tukevatkin, kannustavat...

        En puhu nyt sinun vanhemmistasi vaan vanhemmista yleensä. On vanhempia, jotka haaskaavat rahansa mieluummin tupakkaan ja mäyräkoiriin kuin omiin lapsiinsa. Jos siis kotoa löytyy alkoholia useammin kuin rahaa lasten tulevaisuuteen, niin silloin olisi vanhemmilla itsetutkiskelun paikka. Ei muka varaa.


      • Mammamariamamma
        niin mutta kirjoitti:

        En puhu nyt sinun vanhemmistasi vaan vanhemmista yleensä. On vanhempia, jotka haaskaavat rahansa mieluummin tupakkaan ja mäyräkoiriin kuin omiin lapsiinsa. Jos siis kotoa löytyy alkoholia useammin kuin rahaa lasten tulevaisuuteen, niin silloin olisi vanhemmilla itsetutkiskelun paikka. Ei muka varaa.

        niin mutta: Oikeassa oot!


      • pentueesta
        siitä ole kyse kirjoitti:

        Ei kaikilla vanhemmilla ole ylimääräistä rahaa maksella valmennuskursseja. Vaikka muuten tukevatkin, kannustavat...

        Ja kyllä kurssille pääse, vaikka vanhemmat olisikin köyhiä: opiskelijaksi haluava voi iha itse tienata rahansa kurssille!


      • pärjään omillani
        pentueesta kirjoitti:

        Ja kyllä kurssille pääse, vaikka vanhemmat olisikin köyhiä: opiskelijaksi haluava voi iha itse tienata rahansa kurssille!

        itse en ole saanut vanhemmiltani rahaa lukiokirjoihin saati sitten yliopiston valmennuskurssiin. kaikki maksanut itse. pullaperseet vonkuvat rahaa äitiltä ja isiltä. rahaa kuuluu saada duunia tekemällä eikä kerjäämällä. se on elämää.


      • Kurssilainen Kuopiosta
        pentueesta kirjoitti:

        Ja kyllä kurssille pääse, vaikka vanhemmat olisikin köyhiä: opiskelijaksi haluava voi iha itse tienata rahansa kurssille!

        Kumma kyllä meidän valmennuskurssista oli todella paljon hyötyä tuota koetta ajatellen, fysiikassa harjoiteltiin loppukokeessa juuri samoja tehtäviä kuin mitä kokeessa oli. Ja tunnilla opeteltiin paljon soveltamista ja tuollaisia kieroja tehtäviä.

        Kantsii valita se kurssi hyvin, kiitos paljon Epionen opettajille avusta!


      • .,.,.,.,
        Kurssilainen Kuopiosta kirjoitti:

        Kumma kyllä meidän valmennuskurssista oli todella paljon hyötyä tuota koetta ajatellen, fysiikassa harjoiteltiin loppukokeessa juuri samoja tehtäviä kuin mitä kokeessa oli. Ja tunnilla opeteltiin paljon soveltamista ja tuollaisia kieroja tehtäviä.

        Kantsii valita se kurssi hyvin, kiitos paljon Epionen opettajille avusta!

        missä on hyviä kursseja ja kuka niitä järjestää


      • laittaa
        Kurssilainen Kuopiosta kirjoitti:

        Kumma kyllä meidän valmennuskurssista oli todella paljon hyötyä tuota koetta ajatellen, fysiikassa harjoiteltiin loppukokeessa juuri samoja tehtäviä kuin mitä kokeessa oli. Ja tunnilla opeteltiin paljon soveltamista ja tuollaisia kieroja tehtäviä.

        Kantsii valita se kurssi hyvin, kiitos paljon Epionen opettajille avusta!

        se kiitos suoraan epionelle, eikä tällaiselle roska-kinastelupalstalle.


      • maksaisitte itse kurssinne?
        siitä ole kyse kirjoitti:

        Ei kaikilla vanhemmilla ole ylimääräistä rahaa maksella valmennuskursseja. Vaikka muuten tukevatkin, kannustavat...

        niin ei tartte valitella että vanhempien rahaa menee/ ei ole! Monet tekee työtä samalla kun opiskelvat tai lukevat pääsykokeisiin ja pärjäävät ihan hyvin!


    • laskusuuntaan

      Rahastusta ne ovatkin. Ja eriarvoistavia. Jos sama jatkuu, niin suurin osa lääkäreistä on perheistä, joilla on rahaa ja maskukykyä kustantaa taaperonsa kurssi. Varattomampien perheiden lapset jäävät rannalle, vaikka heillä olisi sitä kokemusta ja empatiakykyä ymmärtää ihmisten ongelmia ehkä laajemminkin.
      Hyvä, että lääkiskurssit ovat yhä soveltavimpia ja lähenevät ns. soveltuvuuskokeita. Joutuu käyttämään aivoja oikeasta eikä vain laittamaan tietoa pelkän pänttäämisen ja ulkoaopettelun pohjalta.

      • näinpänäin

        Jaa että vain rikkaiden, pilalle hemmoteltujen vanhempien lapset käyvät turhilla valmennuskursseilla?

        Itse pidin lukion jälkeen välivuoden ja työskentelin ihan vain siksi, että saisin omilla rahoillani maksettua valmennuskurssin. En pidä itseäni ylimielisenä, eivätkä pitäneet myöskään muut kurssilaiset. Kurssista oli hyötyä ainakin minulle, on kurja, jos koittavat tehdä kokeista sellaisia, ettei kursseista ole hyötyä.

        Valmennuskursseille ei mennä ihan huvin vuoksi, vaan sen motivaation takia.


      • joillakin sitä on vaan enem...
        näinpänäin kirjoitti:

        Jaa että vain rikkaiden, pilalle hemmoteltujen vanhempien lapset käyvät turhilla valmennuskursseilla?

        Itse pidin lukion jälkeen välivuoden ja työskentelin ihan vain siksi, että saisin omilla rahoillani maksettua valmennuskurssin. En pidä itseäni ylimielisenä, eivätkä pitäneet myöskään muut kurssilaiset. Kurssista oli hyötyä ainakin minulle, on kurja, jos koittavat tehdä kokeista sellaisia, ettei kursseista ole hyötyä.

        Valmennuskursseille ei mennä ihan huvin vuoksi, vaan sen motivaation takia.

        Kuinka te jaksatte riidellä noista valmennuskursseista! Ihan tavallisia palleroita sinnekin menee, eikä vain rikkaitten lapsia. Toisaalta onko 1000e paljon muka jostain valmennuskurssista? Tollasen rahan tienaa kun on kuukauden kesätöissä. Ja tuskin noi rikkaittenkaan lapset luulee, että johkin lääkikseen pääsee vain kun maksaa jonkun valmennuskurssin. Rikkaitten lasten vanhemmat ovat usein lääkäreitä, että eiköhän se järki suvussa kulje, joten älkää juntit valittako kun ei oo varaa! Ettikää töitä!! Helppoa sitä on syyttää hyvin toimeentulevia kun itse on saamaton! =)


      • muhoooo

        mitä helvettiä kaikki kitisee.. menkää vittu töihin ja säästäkää rahat siihen valmennuskurssiin jos koette sen tarpeelliseks. niin minäkin tein, olin syksyn töissä, säästin puolenvuoden vuokrat ja valmennuskurssiin puoltoista tonnia. eikä tiukkaa tehnyt. mun vanhemmat aika varakkaita ja olis varmaan auttaneet jos olisin halunnut mutta päätin itse säästää rahaa. et lopettakaa toi helvetin valittaminen epätasaarvoisuudesta ja ettikää töitä!


    • kandipaatti

      Kyllä tämänkin kokeen moni selvittää kunnialla ja pääsee sisään.

      Ei kukaan luvannut että valmennuskurssijärjestäjillä olisi mitään sitoumuksia tai sisäpiiritietoa siitä millainen koe tulee olemaan. Maksamalla valmennuskurssista maksat aiempiin vuosiin perustuvasta akateemisesta arvauksesta koskien koe luonnetta ja arvaus voi mennä myös pieleen.

      Kyllä tämänkin kokeen kautta moni sisään pääsee - ne ovat ne sinua viisaammat.

      Jos koe olisikin ollut sellainen kuin ennen - olisitko siltikään päässyt sisään? Ei kurssi paikan saamista takaa, kaiken ratkaisee hakijan itse tekemä työ. Voihan kurssin käydä pulpetilla nukkuenkin.

      • joillakin sitä on vaan enem...

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi! =)


    • kehiin!!

      Toivon, että lääkikseen tulee entistä enemmän soveltavaa koetta, jossa testataan myös henkilön tunneälyä. Mitä olen muutamia lääkiksestä juuri valmistuneita tavannut, niin kyllä tuntuu nousseen päähän koko lääkäriys. Samanlaista itsen esille nostamista en ole muiden tiedekuntien porukoissa nähnyt. Heti ollaan morkkaamassa esim. hoitajia huonosta taidosta yms. Ja tuoko on sitä sivistystä?
      Ihan kuin lääkärinä olo olisi jotain superhommaa. Peräaukkojen ja nielujen tähystystä...
      Olisi aika laskeutua maan pinnalle.

      • älytunnetta

        Tuli oikein paha olo kun kävin lukemassa Älyvuodosta näsäviisaiden pikkupentujen tilitystä miten heidän pitäisi suoraan lukiosta päästä tekemään hoitajien hommaa, ilman mitään koulutusta. Kusi päässä siellä naurettiin miten hoitajien hommat eivät ole mitään koulutusta vaativia.


      • docsenstain

        Lääkiksen koe oli itelläni tänä vuonna (ja on kymmenisen vuotta ollut) erittäin soveltava. Tämä on eri asia kun tunneälyn testaus. En uskonut pääseväni sisään kun vasta tarkastaessani että todella olin saanut opiskelupaikan...

        Lääkärintyössä nykyään asiantuntevuus vain on tärkeämpää kun hyvät ihmissuhdetaidot, mikä on kyllä valitettavaa. Sen taka koe painottaa päättelykykyä, laskutaitoa ja matemaattista älykkyyttä. Tällaisilla taidoilla vain tosiasiassa hoidetaan ihmisiä paremmin kuin sosiaalisella älykkyydellä.

        Tietenkin oikeasti hyvän lääkärin olettaisi osaavan molempia taitoja mut ei sellaisia ihmisiä kauheasti ole.


      • Julest2

        Tuon maan pinnalle palaamisen voi kyllä antaa ohjeeksi muillekin kuin lääkäreille. Esim. kauppatieteilijät harrastavat sitä oman paremmuutensa korostamista ihan kivasti.Mutta tottahan se on. Mikään koulu ei tee kenestäkään sen fiksumpaa. Nykyään joillekin aloille pääsee yliopistoon ja korkeakouluihinkin sellaisia, jotka ei todellakaan siellä älynsä takia ole. Joillekin aloille vaan on nykypäivänä sen verta helppo päästä. Ja niihin lukeutuu myös niin kovin hypetetty kauppakorkea. Lukea toki täytyy, mutta sisäänpääsy tai siellä opiskelu ei vaadi mitään sen ihmeempää.

        Eikä mikään homma toista hienompaa ole, kaikista aloista vain luodaan jotakin unelmakuvia, jotka ei valitettavasti pidä paikkaansa.


      • ....................
        Julest2 kirjoitti:

        Tuon maan pinnalle palaamisen voi kyllä antaa ohjeeksi muillekin kuin lääkäreille. Esim. kauppatieteilijät harrastavat sitä oman paremmuutensa korostamista ihan kivasti.Mutta tottahan se on. Mikään koulu ei tee kenestäkään sen fiksumpaa. Nykyään joillekin aloille pääsee yliopistoon ja korkeakouluihinkin sellaisia, jotka ei todellakaan siellä älynsä takia ole. Joillekin aloille vaan on nykypäivänä sen verta helppo päästä. Ja niihin lukeutuu myös niin kovin hypetetty kauppakorkea. Lukea toki täytyy, mutta sisäänpääsy tai siellä opiskelu ei vaadi mitään sen ihmeempää.

        Eikä mikään homma toista hienompaa ole, kaikista aloista vain luodaan jotakin unelmakuvia, jotka ei valitettavasti pidä paikkaansa.

        Edelliseen kirjotukseen viitaten: Esimerkiks mun unelma ammatista on ainakin ihan sitä itteensä, mitä joutusin tulevassa ammatissani tekemään. En mä ainakaan kuvittele, että kun ammattini saavutan ja pääsen sitä toteuttamaan, musta tulee parempi ihminen, pelastan maailman tms. Odotan ihan niitä hyviä kuin huonojakin puolia.

        Ja luulen, että aika moni on ottanut alastaan selvää aika paljon jo ennen, kun on edes opiskelemaan hakenut (aika normaali käytäntöhän se on tietää, minne hakee..). Eli aika moni myös tietää, mitä kaikkea siellä ammatissa voi eteen tullakkaan. Töitä vaan joutuu tekemään koko elämänsä, ja mieluiten ottaa tietenkin sellaisen ammatin, jota tekee mieluiten (ja kaikissa ammateissa kun on niitä huonoja puolia). Unelmat siis onkin ehkä ihan todellisia, eikä pelkkiä unelmakuvia.

        Meni vähän OT, mutta oma alani on lääketiede, ja kyllä voin sanoa odottavani ihan innolla kaikennäkösiä tutkimuksia ja hommia mikä vaan alaan liittyy. Ihan vaan siksi, että ala kiinnostaa niin paljon.


    • eikä!?

      Kurssit auttavat, jos olet valmis kysymään siellä neuvoa.Jos odottaa vaan, että vaikeat tiedot jotenkin syötetään sisään, silloin turha osallistua kursseille. Ja itse on opiskeltava asiat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe