ylijännitesuoja

tumpelo

Onko kellään parempaa tietoa asiasta, kun yksi kaveri väitti, että ylijännitesuojasta ei olisi mitään apua, jos sen kytkee maadoittamattomaan pistorasiaan.

Mulla on APC ylijännitesuoja, missä pitäisi olla takuu 50000€ asti. Siinä ei tullut suomenkielisiä ohjeita mukana. Meillä ei ole maadoitettua pistorasiaa samassa huoneessa, missä on puhelinpistoke. Joten jouduin laittamaan modeemin ylijännitesuojan maadoittamattomaan pistokkeeseen.

5

2647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksen

      Ei toimi, jos se ylijännitesuoja on rakennettu niin että se purkaa ylijännitteeet maaliittimeen jota ei ole kytketty maapotentiaaalin kuten maadoittamattomissa pistorasioissa ei ole

      • samassa potentiaalissa

        Itseasiassa jos lähdetään pilkkuja nussimaan niin nollajohdin on kyllä sekin maapotentiaalissa, nimittäin sähkötaulussa. Tuohon perustuu myös rasiamaadoituskin eli nollamaadoitus, uusissa asennuksissa sitä ei käytetä mutta vanhoissa taloissa voi olla rasiamaadoitus, eli rasian sisällä nolla on kytketty maadoitukseen lyhyellä hyppyjohtimella.


      • tumpelo
        samassa potentiaalissa kirjoitti:

        Itseasiassa jos lähdetään pilkkuja nussimaan niin nollajohdin on kyllä sekin maapotentiaalissa, nimittäin sähkötaulussa. Tuohon perustuu myös rasiamaadoituskin eli nollamaadoitus, uusissa asennuksissa sitä ei käytetä mutta vanhoissa taloissa voi olla rasiamaadoitus, eli rasian sisällä nolla on kytketty maadoitukseen lyhyellä hyppyjohtimella.

        Varmuuden vuoksi otankin sitten jatkossa modeemin pois seinästä, kun en tiedä rakenteista tarkempaa.

        Kesän tulevia ukonilmoja odotellessa, Tumpelo.


      • Itsekin ottaja
        tumpelo kirjoitti:

        Varmuuden vuoksi otankin sitten jatkossa modeemin pois seinästä, kun en tiedä rakenteista tarkempaa.

        Kesän tulevia ukonilmoja odotellessa, Tumpelo.

        Otan minäkin. Kun olen ollut joskus sähköhommissa, niin tiedän, että kun se kohdalle kumauttaa, ei siinä ukkossuojat paljon auta.


      • Itsekin ottaja kirjoitti:

        Otan minäkin. Kun olen ollut joskus sähköhommissa, niin tiedän, että kun se kohdalle kumauttaa, ei siinä ukkossuojat paljon auta.

        kannattaa kytkeä ukkosella irti kamat. UPS:kin antaa vain hiukan rauhallisemmat yöunet, pienet jännitepiikit tasoittuvat, varsinkin, jos puhelinlinjakin on suojattu....Mutta kun tarpeeksi lähellä jysähtää, niin that's it!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe