Tyssäsi katsastus...

Pästöihin

Mistähän lähtisi vikaa etsimään?
Avensis 1.6wagon -vm 2000 vanhemmalla bensakoneella.
Ostin auton pari kk sitten.134000km mittarissa.
päästöarvot nousseet näköjään vähän kerrassaan parilla aiemmilla katsastuskerroilla(laput oli tallessa)
mutta nyt ylittyi HC 120 tyhjäk.
ja co% kierroksilla 0.40 muutkin arvot aikalailla ylärajoissa.
Katsastusmieskin ihmetteli ettei yleensä näissä
näillä kilometreillä ole ongelmia ollut...
No,onneksi ostin auton liikkeestä,saavat takuuseen
selvittää..mutta ihan näin mielenkiinosta kyselen/ihmettelen.
(Ensimmäinen toyota mulla,aiemmat kärryt olleet Nissaneita eikä lähemmäs 300 000 ajettunkaan kanssa ollut koskaan ongelmia päästöjen kanssa..)

10

4157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama ongelma

Koitas vaihtaa tulpat.

• kannattaa tosiaan

vaihtaa tulpat ja ilmansuodatin.
        Sitten vaan kovaa ajoa.
        Jos on aiemmi ajettu huonoilla tulpilla ja tukkoisella suodattimella, saattaa olla karstaakin koneessa.

• minun
        kannattaa tosiaan kirjoitti:

Sitten vaan kovaa ajoa.
        Jos on aiemmi ajettu huonoilla tulpilla ja tukkoisella suodattimella, saattaa olla karstaakin koneessa.

Avensiksessa on vikana kun se kylmänä pukkaa mustaa savua kuin vanha diesel. Auto on vm. 2004 ja 2 litran bensa koneella.

• päästöihin
        kannattaa tosiaan kirjoitti:

Sitten vaan kovaa ajoa.

Juuri n.400km sitten vaidoin tulpat ja suodattimen..
        oiskohan kone vielä karstainen? Jotenkin tuntuu että vika on jossain muualla...katsatusmies aika kauan kaasutteli ja kokeili vielä toisella mittarillakin.
        Mutta ei vain parantunut arvot.

• AVE -98 1.8L..
        päästöihin kirjoitti:

Juuri n.400km sitten vaidoin tulpat ja suodattimen..
        oiskohan kone vielä karstainen? Jotenkin tuntuu että vika on jossain muualla...katsatusmies aika kauan kaasutteli ja kokeili vielä toisella mittarillakin.
        Mutta ei vain parantunut arvot.

Mulla pari vuotta sitten samanlainen ongelma. Päästöistä jäi kiinni. Vaihdettiin ilmansuodatin,sytytystulpat, lambda, katalysaattori tuloksetta. Vika oli jakohihnan ajoituksessa,pykälää myöhäsellä...

• operaatio
        AVE -98 1.8L.. kirjoitti:

Mulla pari vuotta sitten samanlainen ongelma. Päästöistä jäi kiinni. Vaihdettiin ilmansuodatin,sytytystulpat, lambda, katalysaattori tuloksetta. Vika oli jakohihnan ajoituksessa,pykälää myöhäsellä...

Miten hankala operaatio tuo hihnan ajoituksen muuttaminen?

• Jakohihnan ajoitus pykäläll...
        AVE -98 1.8L.. kirjoitti:

...pielessä. Merkkikorjaamo hoitaa homman nopeasti ja kohtuu hinnalla !!!

• uusikone

Itsellä meni 1.6 Aven kone takuuna vaihtoon männän öljyrenkaiden valmistusvian vuoksi. Valmistusvika, joten ei varmastikaan ainoa vaan koko sarjassa vika (itsellä vm -01). Vaikka takuu olisi ns. ohi niin kannattaa pysyä tiukkana ja itsellä maahantuoja tuli hienosti vastaan. Omakustannukset n 40 e.
      (Puoli)moottoreita on vaihdettu useita, kymmeniä jollei enemmänkin. Kannattaa nyt ainakin käydä öljynkulutuksen mittauksessa ja sitä ennen ottaa yhteys maahantuojaan.

• vvt-i koneissa

Ongelmia noiden männänrenkaiden kanssa on ollut etenkin uudemman sukupolven koneessa (vvt-i -01-> "ketjukone"). Omasssa Avensiksessani (1,6 -99) oli viime talvena ongelmia päästöjen kanssa. Tuolloin jakoremmin ajoitus tarkistettiin, tulpat ja katti vaihdettiin lähes tuloksetta. Katsastus meni kuitenkin läpi HC:n ollessa tyhjäkäynnillä 93,kierroksilla 98, muuten päästöt oli normeissa. Diagnoosi olikin, että venttiilinvarren kumit ovat kuluneet ja venttiiliremontti on tarpeen mikäli meinaa saada päästöt tippumaan. En kuitenkaan silloin hommaan ryhtynyt koska katsastus meni läpi. Sittemmin en ole päästöjä mittauttanut, tuskin pelkällä matka-ajolla korjaantuvat.Autonvaihto on ajankohtaista ennen seuraavaa katsastusta. Venttiilinvarren vaurioista kielii öljynkulutus. Suuri öljynkulutus männänrenkaista, joskus lähes 1l/1000km. Omani syö öljyä 2-2,5l/10000, riippuen viskositeetistä. Eli Avensiksessani ohipuhallusta jo on. Kilometrejä autolla on 186tkm.
        Mikäli auto ei syö öljyä, vikaa voi myös etsiä ilmamäärän mittarista. viallinen ilmamäärän mittari näyttää väärin ja voi aiheuttaa HC:n kohoamisen.
        Toyotan laatu ei ole enään sillä tasolla millä se oli autojen tullessa japanista. Toivottavasti uusi Corolla, joka tehdään taas japseissa, parantaa tilannetta.

• viimein

Jep,oli katalysaattori paskana.Vaihtoivat liikkeessä takuuna uuden ja nyt arvot hyvät.
      Hieman kyllä ihmetyttää mikä sen on noinkin uudesta autosta hajottanut..eikös ne yleensä kestä
      vähän pitempään?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe