masentaa..

n20

esiintyykö muilla menkkojen aikaan masennusta tai jonkinlaista alakuloa?

Minua on nyt viime aikoina joka kerta menkkojen aikaan alkanut masentamaan ja ärsyttämään kaikki. Mikään ei tunnu miltään, haluaisin jotenkin "piristää" itseäni esim. menemällä johonkin ja näkemään kavereita mutta tuntuu siltä etten saa mitään aikaiseksi.

Pahinta on ehkä se, että jos kukaan kaveri ei satu olemaan "saatavilla" ja joudun viettämään vaikka koko päivän yksin. Inhottavaa on myös se, että loukkaannun melkein joka asiasta kun mielialani on tälläinen.

Tälläistä olotilaa esiintyy vain menkkojen aikaan ja se alkaa ahdistamaan. En halua olla masentunut mutta en voi sille mitään. Tai ainakaan vielä en ole keksinyt miten saisin tämän olon katoamaan.

Ja onko tämä edes kovin normaalia, luin nimittäin ennen menkkoja esiintyvästä masennnuksesta josta luki että masennus katoaa heti kun menkat alkavat mutta minulla se masennus vasta alkaakin kun menkat alkaa ja jatkuu koko menkkojen ajan, yleensä.

Inhottavaa.. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?

11

4272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmoista

      kyllä masennusta voi ilmetä menkkojen aikana. en yhtään ihmettele. mutta itselläni on niin että viikkoa ennen kun menkat alkavat niin olen todella raivoissani. mistään ei tule yhtään mitään. ketuttaa vaan koko ajan. ihan kamalaa. ja sitten vielä että ruoka maistuu ihan sikana. ja kun ne menkat sitten alkavat niin sitten alkaa tasaantua. MUTTA nyt mulla on uusi ongelma. MISSÄ MUN MENKAT?!!!?!?!? pelkään tosi paljon että olen kohta TAAS raskaana..

    • löytyi!

      Parhaillani kärsin rankoista PMS-oireista.
      Mulla alkaa noin viikkoa ennen menkkoja kaaaamea raivo. Ärsyynnyn ja loukkaannun herkästi. Kumppanillani elämä on tähän aikaan kuukaudesta kuin veitsen terällä olemista...
      Positiivista tässä ajassa on kyllä se, että käyn toisaalata "ylikierroskilla" ja saan hirvittäviä siivous puuskia. Huonekalut vaihtavat vinhaan paikkaa...;)
      Oikeastaan masentunut olo minulla tulee vasta menkkojen jälkeen. Silloin itkeskelen todella herkästi. (Olen siis "normaalina" ollessani kivukasvo, joka ei pienistä hätkähdä)
      Koitahan pärjäillä alakulosi kanssa! Meitä on monta...
      p.s. onko kenelläkän kokemusta lääkityksestä näihin menkka-ränkkä oireisiin? tarvisin hoitoa ennenkuin tinttaan miestäni nyrkillä..;))

      • -PMS-

      • alkup.

        Syön myös e-pillereitä ja nekin lisäävät tätä herkkyyttä. Olen huomannut, kun aloitin pillerit, että saatan purskahtaa itkuun ihan yhtäkkiä, jostain pienestä asiasta. Sitten kun on menkat, se loukkaantuminen ja yliherkkyys on vielä pahempaa.

        Kamalinta on se masentuminen. Tuntuu että koko elämä olisi ihan turhaa jotenkin. Sitten kun menkat loppuu, niin kuin ne nyt loppuivatkin pari päivää sitten, eläminen on taas normaalia ja kivaa:)

        Minulla on muutenkin, niin kuin on aina ollut, hirvittävästi muitakin oireita menkkojen takia, esim. ihan tajuton väsymys, turvottaa, rinnat todella arat, ei jaksa tehdä mitään, päänsärky, alavatsasärky, alaselkäsärky ja sitten se alakulo/masennus, itkeskely ja loukkaantuminen.

        Olen kyllä huomannut että liikunta auttaa näihin oireisiin ja tulee parempi mielikin kun tietää että on saanut edes jotain tehtyä:)


      • ihanaa olla nainen...
        alkup. kirjoitti:

        Syön myös e-pillereitä ja nekin lisäävät tätä herkkyyttä. Olen huomannut, kun aloitin pillerit, että saatan purskahtaa itkuun ihan yhtäkkiä, jostain pienestä asiasta. Sitten kun on menkat, se loukkaantuminen ja yliherkkyys on vielä pahempaa.

        Kamalinta on se masentuminen. Tuntuu että koko elämä olisi ihan turhaa jotenkin. Sitten kun menkat loppuu, niin kuin ne nyt loppuivatkin pari päivää sitten, eläminen on taas normaalia ja kivaa:)

        Minulla on muutenkin, niin kuin on aina ollut, hirvittävästi muitakin oireita menkkojen takia, esim. ihan tajuton väsymys, turvottaa, rinnat todella arat, ei jaksa tehdä mitään, päänsärky, alavatsasärky, alaselkäsärky ja sitten se alakulo/masennus, itkeskely ja loukkaantuminen.

        Olen kyllä huomannut että liikunta auttaa näihin oireisiin ja tulee parempi mielikin kun tietää että on saanut edes jotain tehtyä:)

        Minä olin vuoden käyttämättä e-pillereitä. Silloin oli koko ajan tuollainen olo, kuin kuvailet. Ihan koko ajan. Monta kuukautta putkeen. Välillä halusin vain kuolla. Se oli aivan kamalaa, hirveintä aikaa elämässäni pitkään aikaan...No sittenhän jäikin kuukautiset pois ja mulla olikin hormonitoiminta aivan sekaisin. Kehoni ei tuottanut ollenkaan progesteronia, ja uskon että tästä johtui alakulo omalla kohdallani. Lisäksi oli aknea ja muuta, jotka eivät auttaneet asiaa...


    • 5 päivää...

      ...ennen menkkojen alkua alkaa hirveä napostelunhimo, joka jatkuu menkkojen alkuun asti. Sitten 3-4 päivää ennen menkkoja väsynyt, turvonnut, nihkeä ja "life sucks" -olo. Eli siihen sisältyy itkeskely, loukkaantuminen ja mielen pahoittaminen ihan tyhmistä asioista. Ja myös ärtyneisyys, tiuskiminen (tietenkin erityisesti poikaystävälle :), ja räjähtely turhanpäiväisistä pikkuasioista. Ja nämä oireet jatkuvat pari päivää vielä menkkojen aikanakin.

      Tuohon auttaa jo ihan se, että kirjoittaa ylös nuo oireet ja tuntemukset vaikka kalenteriin. Ja sitten kun paha olo loppuu, niin yrittää tutkia "muistiinpanoja" ihan objektiivisesti. Ennen seuraavia menkkoja osaa henkisesti valmistautua paremmin, kun on ihan mustaa valkoisella siitä mitä tuleman pitää. Minulla ainakin on auttanut, kun olen näin saanut itselleni vakuutettua, että ne ovat vain väliaikaisia oireita, ja vaikka masentaakin, niin oikeasti kaikki on hyvin, eikä kannata ainakaan tosissaan harkita sitä itsaria...

      Olen myös keskustellut asiasta poikaystäväni kanssa, ja nyt hän osaa jo asennoitua oikein ja olla hieman varoivaisempi ja huomaavaisempi noina päivinä. Sekin auttaa, kun on joku, jonka olkapäätä vasten voi ihan ilman mitää hyvää syytä itkeskellä, eikä pidetä hulluna :)

    • Anonyymi

      Nostan ikivanhaa ketjua toteamalla näin menkkojen loppusuoralla kuinka tunnen masennusta ja syvää välinpitämättömyyttä kaikessa alakuloisuudessaan. Kavereita ei ole ja parempi niin. Itsetunto liian alhaalla edes tutustua ihmisiin.
      Tämä on onneksi kausittaista, koska aina ei tunnu tältä ja vaikuttaisi olevan vahvasti hormoniperäistä.

    • Anonyymi

      Mulla taas on nyt ollut että menkkojen aikana haluan erota poikaystävästäni ja tuntuu että halua päästä hänestä eroon.. En ole keksinyt vielä selkeää selitystä tälle, koska nyt menkkojen jälkeen kaikki on hyvin ja enää ajatus hänestä ei ahdista.

      • Anonyymi

        Ne on PMS oireita jotka liittyy kuukautisiin.Jos sinulla on netti käytössä niin googlaa pms oireet. Voit kertoa tästä poikaystävällesi joka voi lukea aiheesta netistä,jotta hän ymmärtää sun mielialan vaihdokset. En usko että kukaan nainen rakastaa menkkoja kun lisätään esim ohivuodot.En usko että kukaan nainen rakastaa ohivuotoja tai verisiä vaatteita tai verta lakanassa.Vähemmästäkin se vaikuttaa mielialaan.


    • Anonyymi

      Joo ja saattaa johtuu siitä et sokerit, rasva arvot ja rauta arvot tippuu. Sille ei voi mitään mut muutkin kärsii samasta ongelmasta. Esim mä

    • Anonyymi

      Sama täällä on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe